ärrä vika

-sinan

Eli oon 16 v tyttö, ja kärsiny ärrä viasta koko ikäni.Ala-asteella kävin puhe opetuksessa ja pari kertaa kielen jänteen leikkauksessa. Nooh.. enpä silti ärrää oppinut ja tympäännyin siihen puhe opetukseen ja jätin sen. Koko puhe vika ei ala-asteella sen kummemmin haitannut. Mutta sitte ylä asteella, sain kuulla viastani paljon, moni huomautti asiasta, ja käytävillä saattoi joku huutaa perään ja matkia puhettani.. Aloin ylä asteella vältellä ärrän sanomista, keksin aina tapoja kiertää sanat missä on ärrä, asiaa hankaloitti vaan se että nimessäni on, en mielellään sitäkään uskaltanut sanoa, sillä aina jouduin toistamaan sen monesti kun kukaan ei saanut selvää. Lähimmät ystäväni kyllä sanovat etteivät he edes enää huomaa mitään vikaa, jotenkin itseni vaikea uskoa moinen.
Nyt tilanne on hankaloittunut vielä enemmän, en pysty sanomaan kenellekkään sanoja missä on ärrä, en edes vanhemmilleni. Ja välttelen paikkoja missä on ihmisiä jotka saattavat tulla juttelemaan ja kyselemään asioita, ahdistun siellä. Iltaisin aina harjoittelen ärrää ja mielestäni osasin sanoa pelkän ärrän, mutten osannut liittää sitä sanoihin vaan se tuli silleen että siinä missä olisi ärrän paikka on tauko ja sitten korostuva är ja sana jatkuu. Sitten nauhoitin kun sanoin pelkän ärrän ja se ei kuulostanut ollenkaan siltä niinkuin se muilla kuulosti, se kuulosti minulla ihan oudolta, ei ollenkaan ärrältä.
Lukioon pitäisi kesän jälkeen mennä, ja pelkään etten uskalla sielläkään puhua mitään.
Aina kun puhun niin tuntuu että joku nauraisi tai virnistäisi, ja tulee mieleen että mitähän ne tästäkin ajattelevat kun näin sönkkään.
Päätin että tämän kesän aikana opettelen ärrän sanomaan oikein ja sitten vähitellen siitä sanoihin siirrän sen :) Ajattelin myös vielä kerran käydä leikkauksessa ja sitten siitä puheopetukseen!

Teillä mitään muita vinkkejä noiden puheopetuksen ja leikkauksen sijaan? :) ja kiva olisi kuulla omiakin kokemuksianne :)

42

4279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -sinan

ja ärrän sanon niinkun "poskiärränä" tossa suun sivussa :>

• oma itsesi

Oletkos koskaan ajatellut asiaa,ettei se olekaan mikään vika..vaan persoonallisuuden yksi piirre.
      Ei se tee ihmisestä sen eriskummallisempaa,kuin että olisi vaikka sokea,kuuro.Yhteiskunta vaan luokittelee asiat vioiksi,vammoiksi jne.

• Outi

Mulla oli ihan oikeesti tasan sama juttu !! Mut meen nyt ylä asteelle ja sillon ku mulla oli ns. är vika nii sain mäkin siit kuulla . Sitten ... Pyysin yhtä meiän koulun opea mua opettaan ja sit opin sen sanoon . Vielä se ihan pikki riikkisen korostuu, mut ei paljoo :))) Opin ärrän näin :
        1) är tulee sieltä mistä d:kin .
        2) ala sanomaan sanoja esim . drin, drun, dr, drää j´ne.
        3) kun olet oppinut noit nii kannattaa alkaa harjoitella sanoja esim. katri, karri, harri jne .
        4) kannattaa ihan oikeesti yrittää puhuu sillä oikea oppisela ärrällä vaikka korostuiskin .
        5) ajattele kaikkien sanojen kohdalla, että pistät kielen kitlakeen etkä poskeen tai mitenkää muuten :)
        6) lue joka päivä ääneen jtn kirjaa oikean ärrän kanssa.
        7) sitten ajan myötä se sulautuu puheeseen .

ja mä puhuin sillon 6 luokan lopulla kaikille sillä oikeella ärrällä ! Sitten yhesti yks mun kaveri kysy, että oonko alkanu puhuun oikeella ärrällä nii sanoin et joo eikä siit sen koommin kukaan sanonu mit . Ja kun meiän piti lukee luokas ääneen nii käytin sitä ärrää ("oikeeta") ja voitin pelon ja nyt osaan sen melkein :)))

Jos sinulla tulee kysymistä nii kysy, nii mä autan kyl :D

• -sinan
        Outi kirjoitti:

Mulla oli ihan oikeesti tasan sama juttu !! Mut meen nyt ylä asteelle ja sillon ku mulla oli ns. är vika nii sain mäkin siit kuulla . Sitten ... Pyysin yhtä meiän koulun opea mua opettaan ja sit opin sen sanoon . Vielä se ihan pikki riikkisen korostuu, mut ei paljoo :))) Opin ärrän näin :
        1) är tulee sieltä mistä d:kin .
        2) ala sanomaan sanoja esim . drin, drun, dr, drää j´ne.
        3) kun olet oppinut noit nii kannattaa alkaa harjoitella sanoja esim. katri, karri, harri jne .
        4) kannattaa ihan oikeesti yrittää puhuu sillä oikea oppisela ärrällä vaikka korostuiskin .
        5) ajattele kaikkien sanojen kohdalla, että pistät kielen kitlakeen etkä poskeen tai mitenkää muuten :)
        6) lue joka päivä ääneen jtn kirjaa oikean ärrän kanssa.
        7) sitten ajan myötä se sulautuu puheeseen .

ja mä puhuin sillon 6 luokan lopulla kaikille sillä oikeella ärrällä ! Sitten yhesti yks mun kaveri kysy, että oonko alkanu puhuun oikeella ärrällä nii sanoin et joo eikä siit sen koommin kukaan sanonu mit . Ja kun meiän piti lukee luokas ääneen nii käytin sitä ärrää ("oikeeta") ja voitin pelon ja nyt osaan sen melkein :)))

Jos sinulla tulee kysymistä nii kysy, nii mä autan kyl :D

joo hei, kiitti noi puhe jutut onnistu :o tai siis ku oon koittanu sen "oikeen" ärrän liittää sanoihin, ja se kuulostaa tökeröltä, nii koitin noita sanoja mitä laitoit, harri ja se MELKEIN kuulostaa sellaselta "normaalilta" voisiko sanoa ;>
        Pitääpä alkaa "opiskelemaan"! Kiitos! : )
        Lisää vinkkejä ja apuja vaan! :)

• hyvin on mennyt.

Yleensä r-vikaiset keksii oman tavan sanoa r:n, joten ehkä olet kehittänyt tavan mikä saa r:n särähtämään voimakkaammin? No, väliäkö sillä. Itse en moista murehtisi. Ihmisillä on tapana huomautella ihan mistä vaan ilman että välttämättä jossain mitään huomauteltavaa edes olisi. Voit ajatella näinkin, että joku jota pidät hyvännäköisenä omaa jonkin piirteen mikä häiritsee häntä itseään, mutta mistä itse pidät erityisen paljon. Ihmiset on tuolla lailla omituisia.
      Jokaisella on omat piirteensä, ja r-vika voi olla oikein söpö piirre :) Meitä kuitenkin on maailmassa, ja samoin on s-vikaisiakin, joten ole vaan itsevarma. Ihmiset huomaa, jos ujostelee jotakin piirrettä itsessään, ja ne heikoimmat ihmiset alkaa sitten kiusata sellaisen takia. Joten ole vaan rohkea.

Itse taidan kyllä tyytyä tähän r:n mikä mulla on. Jos alan huolehtia joka ikisestä asiasta, mitä joku ihminen jossain saattaisi pitää jostain syystä, tai ilman mitään erityistä syytä, ärsyttävänä, niin se ei ole todellakaan minun ongelmani :)

• Outi

Hyvä, että neuvoistani oli ees jtn hyötyy ... :))
        Nii vielä siitä harjoittelemisesta, että älä heti lannistu jos et saa sitä ihan oikee . Ja kannattaa harjotella päivittäin niinku jtn tunti nii saat ärräsi kuriin aika varmasti ;D Oon ilonen puolestas !! Onnea sulle :)))

• yksvaann

Ärrä vika ei ole edes vika.
      Se on persoonallinen lisä :)

Ei sitä edes huomaa

• -sinan

tiiän että ei pitäis välittää ja että on osa persoonaa, mutta vähän vaikea olla välittämättä kun siitä saa kuulla melkein päivittäin : s

• Outi
        -sinan kirjoitti:

tiiän että ei pitäis välittää ja että on osa persoonaa, mutta vähän vaikea olla välittämättä kun siitä saa kuulla melkein päivittäin : s

Mä jos kuka tiiän mitä toi on ... Muaki aina koululla haukuttiin är "viasta" ... Mutta ei siinä mitää pahaa oo ... Kannattaa siltikin opeella . On se kuiteskin kivempaa osata ku olla osaamatta (ei pahalla ketään kohtaan :) ] Kerrothan sitten aina kun alat edistyä ? :DD
        Mutta lähen mökille huomen juhannuksen viettoon, että en voi valitettavasti tulla tänne jutteleen teille ;(, mutta hauskaa juhannusta teille ! Palaillaan sitten viikon lopun jälkeen . Älä -sinan lopeta täällä käymistä, sen saat lupaa :))

• tonttu.

Hei! Itselläni ollut työ kyseinen vika 15-vuotaaksi asti kunnes vihdoin aloin tosissani opettelemaan sitä!
      Sitten vaan kun tarpeeksi usein käytin sitä dr -äännettä kaikissa sanoissa se alkoi ihan kuin vaan itsekseen muotoutua oikeaksi R:ksi. masentavaa oli ja välillä toivotonta, välillä ei ollut uskoa ollenkaan että sen voisi oppia. Nyt osaan melko hyvin sen sanoa..ainoastaan jotkut hankalat sanat tuottavat hieman vaikeuksia, mutta että kehtaan kumminkin sentään puhua R:lläni. :D

Kaiken voi oppia....jopa ärrän. Kuulemma aikoinaan (kauan sitten) jolla oli kaikenmaailman puhevikoja.. hän sitten päätti pistää kiviä suuhun ja opetella puhumaan oikein. Lopulta tästä hemmosta tuli sitten joku kuuluisista puhujoista (ei vaan muista et mikä/kuka tää oli... joku historian juttu :D)

Jep eli tsemppiä !

Olisi muuten mukava tutustua kohtalontovereihin vaikkapa maililla. :> jos joku haluaisi. :p

• nuupukka

Rohkeasti vaan puhumaan. Minun mielestäni ärrä-vika on ihan mahdottoman söpöä! Ja esim. Tarja Halosen tai Lola (ent.)Odusogan puheviat eivät häiritse ollenkaan!

Koita olla välittämättä muiden kiusaamisesta. Se saattaa jopa loppua, kun luokkakaverisi/ tulevat lukio-opiskelukaverisi kasvavat ja saavat järkeä päähänsä. Kaikkea vähänkin poikkeavaa saatetaan kiusata mutta älä välitä. Olet vielä nuori ja itseluottamuksesi tulee kasvamaan iän myötä.

Kunhan itse pääset asian kanssa sinuiksi niin ongelma ei ole enää suuri.. ja niinkuin joku täällä jo mainitsikin, että se on persoonallisuutta!

Hyvää jatkoa sinulle, rinta rottingille ja rohkeasti puhumaan kaikkien kuullen!

• -sinan

kiitos kiitos :) ja hyvää juhannusta kaikille, vaikkakin hiukkasen myöhässä :P

Juu siis oon aikani yrittänyt opetella sen sanomista mutta masentaa kun mitään tuloksia ei meinaa syntyä :s
        Ja kun luulin osaavani sanoa ärrän oikein ja kun nauhoitin ja kuuntelin sen ja se kuulosti niin oudolta niin masennuin että en opi sitä ikinä :'s

Mutta yritän yritän ;> ja ajattelin koulujen alkaessa käydä terveydenhoitajalla kyselemässä jos kävisin vielä neljännen kerran siinä kielenjänteen leikkauksessa, ja sitten alkaisin taas sen puheopettajan luona käymisen :)
        Pitää nyt katsoa mihin päin tämä lähtee ;>

Juu kyllä lupaan käydä täällä, ja kertoa edistymisestä! :) Kiitos tuesta! :)

• Outi
        -sinan kirjoitti:

kiitos kiitos :) ja hyvää juhannusta kaikille, vaikkakin hiukkasen myöhässä :P

Juu siis oon aikani yrittänyt opetella sen sanomista mutta masentaa kun mitään tuloksia ei meinaa syntyä :s
        Ja kun luulin osaavani sanoa ärrän oikein ja kun nauhoitin ja kuuntelin sen ja se kuulosti niin oudolta niin masennuin että en opi sitä ikinä :'s

Mutta yritän yritän ;> ja ajattelin koulujen alkaessa käydä terveydenhoitajalla kyselemässä jos kävisin vielä neljännen kerran siinä kielenjänteen leikkauksessa, ja sitten alkaisin taas sen puheopettajan luona käymisen :)
        Pitää nyt katsoa mihin päin tämä lähtee ;>

Juu kyllä lupaan käydä täällä, ja kertoa edistymisestä! :) Kiitos tuesta! :)

Tuo on todella järkevä asenne ! niin sitä pitää :) Ja muaki masennutti ku en vaa oppinu sitä mutta taas kerran vaan harjottelin niin kyllähän se lähti vika pois kuukaudessa :DDDDD muista sitten -sinan kans käyä kertomassa edistymistä !!!

• -sinan
        Outi kirjoitti:

Tuo on todella järkevä asenne ! niin sitä pitää :) Ja muaki masennutti ku en vaa oppinu sitä mutta taas kerran vaan harjottelin niin kyllähän se lähti vika pois kuukaudessa :DDDDD muista sitten -sinan kans käyä kertomassa edistymistä !!!

on tässä enemmän ku kuukausi tullu jo treenattua ;D joku puoli vuotta ihan sillee kunnolla : I ja nyt vasta se "oikea ärrä" kuuluu mutta ei sanoissa ja vähän liian hmm Voimakkaasti tärähtää :D

• Outi
        -sinan kirjoitti:

on tässä enemmän ku kuukausi tullu jo treenattua ;D joku puoli vuotta ihan sillee kunnolla : I ja nyt vasta se "oikea ärrä" kuuluu mutta ei sanoissa ja vähän liian hmm Voimakkaasti tärähtää :D

Kun harjittelet oikein olantakaa kunnolla , nii kyl aika varmaan vois sanoo, että opit !! :DD

• -sinan
        Outi kirjoitti:

Kun harjittelet oikein olantakaa kunnolla , nii kyl aika varmaan vois sanoo, että opit !! :DD

niih : > ja jos ei ala onnaa nii sit sinne puheopetukseen taas : >

• Outi
        Outi kirjoitti:

Nii noin just ! Mutta tsemppii harjoituksiin :))))

• -sinan
        Outi kirjoitti:

Nii noin just ! Mutta tsemppii harjoituksiin :))))

Juu kyllä tämä tästä ;> viimeistään sitten sillä leikkaus puheopetus jos ei omin voimin ! : )

Kiitos kauheasti kaikille vinkeistä ja avuista ja ymmärryksestä! :)

• Outi
        -sinan kirjoitti:

Juu kyllä tämä tästä ;> viimeistään sitten sillä leikkaus puheopetus jos ei omin voimin ! : )

Kiitos kauheasti kaikille vinkeistä ja avuista ja ymmärryksestä! :)

Ole hyvä vaan, tämä minun puolesta... Tsemppiä sit vielä kerran ! ;DDD

• ,muukalainen

R-'vika' on minusta kivan kuuloista puheessa, joillekin se ikään kuin 'sopii' ja kuulostaa tosi nätiltä niiden suusta. Ehkä olen nyt puolueellinen, sillä kumppanillani on ärrävika.

• -sinnea

niinno, omasta mielestäni se ei sovi ainakaan minulle.
        Minulla on kans se ongelma että en pysty sanomaan sitä kenellekkään, en edes poikaystävälleni .. :S vaivaa itseänikin

• vierailija

Hei!

Olen pahoillani, että puhevika vaikeuttaa elämääsi niin paljon. Se on varmasti raskasta. Mutta luulen, että asia on paisunut päässäsi kohtuuttomaksi. Minusta ärrävika ei ole mikään vika, vaan persoonallista. Mun parhaimmalla kaverilla on aina ollut ärrävika (ollaan kolmekymppisiä naisia molemmat) ja se kuulostaa musta kivalta. En osaisi kuvitella ystävääni ilman sitä. Sitäpaitsi en edes oikein huomaa sitä enää kun on toisen kanssa paljon tekemisisissä. Mun kaveri elää hyvää elämää, sillä on ystäviä, on naimisissa hyvän ja rakastavan miehen kanssa, on töitä jne. Mun mieheni ei kuulemma edes huomannut että kaverillani on ärrävika ennen kuin sanoin siitä! Eivät kaikki kiinnitä siihen niin huomiota. Ja sitten olen kuuulut pojasta, joka nimenomaan toivoi löytävänsä ärrävikaisen tyttöystävän, koska se on niin symppistä. :) Opettele vaan olemaan oma itsesi ja puhumaan omalla tavallasi. Yleensä siihen suhtaudutaan ihan hyvin. Yläastemaailma vaan on niin armoton, että heti kun voi jostain sanoa niin siitähän sanotaan, vaikkei varsinaista aihetta olisi. Ja se taas johtuu ihmisten omista ego- ja identiteettiongelmista. Usein kiusaajat ei edes pidä sitä asiaa minään, mistä kiusaavat. Se on heille vain väline asettaa itsensa johonkin tiettyyn asemaan. Itselläni on taipumus sössöttää silloin kun jännitän, ja oon joskus saanut kuulla ässäviastani näissä tilanteissa. Se ei todellakaan tunnu mukavalta, joten ymmärrän hyvin sun fiilikset. Tulipa nyt pitkä sepustus, mutta tsemppiä sulle! Ja näin yleisesti todettakoon, että pikkuhiljaa vanhetessa itseluottamus lisääntyy, ja asiat jotka tuntuivat teini-iässä ihan maailmanlopulta eivät myöhemmin tunnu miltään (esim. pienet puutteet ulkonäössä ja muussa). Mutta jos et millään uskalla alkaa puhumaan ärräsanoja edes vanhemmillesi suosittelen, että juttelisit asiasta jonkun ammatti-ihmisen kanssa. Se on nimittäin vakava asia, jos joutuu välttelemään sosiaalista kanssakäymistä. Tsemiä :)

• -sinnea

kiitti kauheena : )) hirveenä tsemppaa nää viestit : )) jospa tää tästä ajan kanssa : >>

• tuttifrutti2891

Mulla oli joskus samantapainen juttu, että aloin vältellä sellaisia sanoja joissa mukana on tuo ärrä.

Siitä ei pidemmän päälle oikeastaan tullut mitään joten lopetin sen välttelyn, vaikka sainkin joiltain kuulla ivailua etten osaa sanoa ärrää, mutta siihenkin ajan kanssa tottui eikä kiinnittänyt sen kummemmin huomiota jos joku aukoi päätänsä ja purki pahaaoloaan.

Olen siis 26v. enkä edelleenkään osaa sanoa ärrää oikein, mutta vähät välitän siitä osaanko vaiko enkö. Ajattelen vain, että eihän se presidentti Halonenkaan sitä hallitse, niin miksi minunkaan silloin pitäisi.

• - sinan-sinnea

Eli koulut alko,ja hakeuduin erityis opettajan puheille : ) oikein mukava on : > puhuttiin eka tapaamisella kaikki ongelmat mitkä johtuu tästä, ja mikä ne aiheuttaa ja sillee : > ja aletaa työstää nyt tätä ärrää : )

• Outi

oletkos oppinut sanomaan sitä ?

• -sinann
        Outi kirjoitti:

oletkos oppinut sanomaan sitä ?

en ole :/

• Outi
        -sinann kirjoitti:

en ole :/

No mitens on mennyt ? onko parempaan päin jo ? Kerro kaikki . Paljonko olet harjoitellut :D ?

• -sinan
        Outi kirjoitti:

No mitens on mennyt ? onko parempaan päin jo ? Kerro kaikki . Paljonko olet harjoitellut :D ?

vähän harjoittelua on ollu, ei kauheena :s
        Mut edistystä just sillee et uskaltauduin hakeutuu erityiopettajalle, ja juteltiin senkanssa kaikki ongelmat mitä tää on mulle aiheuttanu ja miten niistä pääsis eroon ja kaikkee miten vaikee tää juttu on mulle jne. ja sit käytiin nopee läpi et mitä tehdään ja kaikkee, nyt sit tiistaina nään sitä taas, pakko sanoa että tosi kiva se opettaja! helppo puhua ja se ymmärtää ja silleen ! : )

• Outi
        -sinan kirjoitti:

vähän harjoittelua on ollu, ei kauheena :s
        Mut edistystä just sillee et uskaltauduin hakeutuu erityiopettajalle, ja juteltiin senkanssa kaikki ongelmat mitä tää on mulle aiheuttanu ja miten niistä pääsis eroon ja kaikkee miten vaikee tää juttu on mulle jne. ja sit käytiin nopee läpi et mitä tehdään ja kaikkee, nyt sit tiistaina nään sitä taas, pakko sanoa että tosi kiva se opettaja! helppo puhua ja se ymmärtää ja silleen ! : )

No hyvä että se ope on kiva :D Oon varma että opit sanomaan ärrän :D Mä oon oppinu sen kans nyt kokonaa ja täytyy sanoo että on ihana osata se !! :D kyllä sä sen opit usko vaan :D:D:D:D:D

• -sinan
        Outi kirjoitti:

No hyvä että se ope on kiva :D Oon varma että opit sanomaan ärrän :D Mä oon oppinu sen kans nyt kokonaa ja täytyy sanoo että on ihana osata se !! :D kyllä sä sen opit usko vaan :D:D:D:D:D

joo onnea sullekkin ;)
        Olis se aivan ihana kun osais joten en luovuta!
        Tietysti se vie aikaa ku kieli on tottunu tähän ärrään ja sitä pitäää treenata ja paljon että se kuulostaa oikeelta : )

• Outi
        -sinan kirjoitti:

joo onnea sullekkin ;)
        Olis se aivan ihana kun osais joten en luovuta!
        Tietysti se vie aikaa ku kieli on tottunu tähän ärrään ja sitä pitäää treenata ja paljon että se kuulostaa oikeelta : )

opit ihan varmasti ! minulla se ei vieny aikaa koska osasin luoda täryn :D lauseisiin/sanoihin liitäminen vaikeata ja puhumaan oppiminen :D:D:D senkin oppii kuukaudessa :)

• -sinan
        Outi kirjoitti:

opit ihan varmasti ! minulla se ei vieny aikaa koska osasin luoda täryn :D lauseisiin/sanoihin liitäminen vaikeata ja puhumaan oppiminen :D:D:D senkin oppii kuukaudessa :)

Niinpä seki sano et kyllä se uskoo et sen oppii, et seku kerran tulee nii siinä se, sit ku mä osaan sillee muodostaa sen, mut se tulee aika kovana :: D sillee " vaRRRRmaan" :D nii se sano et sit opettelee just sanoihi liittää ja vähitelle se äänne tasottuu normaalin kuuloiseks :D

• Outi
        -sinan kirjoitti:

Niinpä seki sano et kyllä se uskoo et sen oppii, et seku kerran tulee nii siinä se, sit ku mä osaan sillee muodostaa sen, mut se tulee aika kovana :: D sillee " vaRRRRmaan" :D nii se sano et sit opettelee just sanoihi liittää ja vähitelle se äänne tasottuu normaalin kuuloiseks :D

alussa mullaki jos sanoin vaikka terve nii siitä tuli terrrve :D se vaa siitä sitten tasoittui ajan kanssa :) nyt sitten osaan sen :D jos tulee kysymistä, niin kysy pois . pyrin käymään täällä päivittäin ! :)

• Outi
        -sinan kirjoitti:

Ootkos oppinut sanomaan sitä ärrää ? =)

• -sinan
        Outi kirjoitti:

Ootkos oppinut sanomaan sitä ärrää ? =)

en oooo :/

• ...

Toi sun viesti oli kuin suoraan mun suusta. Mä ajattelen ihan samoin. Ala-asteella en välittänyt asiasta enkä ollut edes tietoinen, että se olisi mikään "vika". Ylä-asteella asiat kuitenkin muuttui. Oon nyt lukion kolmannella ja r-vika vaivaa mua aika paljon.. Mua on alkanut ahdistaa enemmän ja enemmän isossa joukossa. Tiedän samassa lukiossa 2 r-vikaista mun lisäks. Toinen niistä on mun kanssa samoilla tunneilla välillä ja joskus kun se puhuu niin mä katon muiden reaktioita. Yleisimmät naurajat ja vittulijat on poikia. Mua alkaa sen toisen puolesta harmittamaan ja samalla kun ne sen toisen puheen takia tirskuu niin musta ittestä tuntuu todella pahalta. Ja joskus oon joutunu tunnilla pidättelee kyyneleitä. Miksi useimmat on niin julmia? Ne ei voi tajuta kuinka vaikeaa mullakin tän kanssa on elää. Eihän se ole oma vika jos ei osaa jotain kirjainta sanoa. Nyt lukiossa kuitenkaan kukaan ei sano päin naamaa mitään tosta viasta mutta niitten ilmeet tuntuu ihan yhtä pahoilta... Kumpa kaikki ei-puhevikaiset vois ees yhden päivän koittaa miltä tuntuu olla kun on puhevika. Vois niistäkin tuntuu aika pahalta se seläntakana nauraminen ja naamanvääntelyt.

• -sinnea

Ihan sama! Just täälläki iso osa kiusaajista ja kuiskuttelijoista ja pilkkaajista on poikia. tunnilla en uskalla edes nimeäni ääneen sanoa, ja puhuminen vaatii kauheasti rohkeutta ja tärisen ja sekoilen vielä enemmän puheessa.
        Itsekkin tunnen lukiostani vain 2 joilla on puhe vika, mutta ikävä kyllä melkein ikinä eivät ole samassa ryhmässä, mutta aina kun ovat, saan jotenkin rohkeutta puhua, kun tiedän että on joku toinen samanlainen mukana. Sitten yhdellä opettajistani on samantyyppinen är kun minulla, niillä tunneilla uskallan vähän vapaammin puhua : )

• Outi

tiiän miltä toi tuntuu ... Mutta ne on kyl aika pentui jos viel kehtaa vittuilla ... Mä en kans ex ärrä vikasena ymmärrä että noin haukutaan ja kiusataan ... :O Ääliöitä ne är ""VIASTA"" kiusaajat ...

• r-vika
        Outi kirjoitti:

tiiän miltä toi tuntuu ... Mutta ne on kyl aika pentui jos viel kehtaa vittuilla ... Mä en kans ex ärrä vikasena ymmärrä että noin haukutaan ja kiusataan ... :O Ääliöitä ne är ""VIASTA"" kiusaajat ...

mullaki on ollu pienestä asti r vika, oon nyt lukion ekalla. ala-asteella mua siitä kiusattiin enemmän, mutta yläasteella ei huomauteltu mitään ja vielä ei ole lukiossakaan kukaan tullut vittuilemaan.. mul on vähän sama homma ku -sinanilla, ei oikee koskaa kehtaa puhuu ja oma nimiki vaikee sanoo aina.. oon meinannu nyt tehdä jotain asialle, viimeistään ekan vuoden loputtua, elämä varmasti helpottuis

• pips
        r-vika kirjoitti:

mullaki on ollu pienestä asti r vika, oon nyt lukion ekalla. ala-asteella mua siitä kiusattiin enemmän, mutta yläasteella ei huomauteltu mitään ja vielä ei ole lukiossakaan kukaan tullut vittuilemaan.. mul on vähän sama homma ku -sinanilla, ei oikee koskaa kehtaa puhuu ja oma nimiki vaikee sanoo aina.. oon meinannu nyt tehdä jotain asialle, viimeistään ekan vuoden loputtua, elämä varmasti helpottuis

Olen ollut jo 8 vuotta sanomatta ärrää. Vain yksi lapsuuden ystäväni tietää asiasta ja välttely ongelmastani. Hän on välillä siitä vihjaillut ja saanut minut hyvin kiusallisiin tilanteisiin. Usein mietin, että en jaksa tällaista elämää. Kaikki asiat olen valinnut sen mukaan etten joutuisi sitä pahuksen kirjanta sanomaan esim. ammattini, poikaystäväni, kämppäni katuosoitteessa ei saa olla r-kirjanta yms.

Puheopetuksessa kävin ala-aste ikäisenä sekä hieman vanhemmalla iällä...tosin silloin minua nolotti harjoitella ääntämisiä ja opettelu jäi kesken.

Nyt olen viimeinkin päättänyt, että tämä välttely saa loppua ja aloitin psykologilla käynnit ja hän laittoi lähetteen puheterapeutille. Saa nähdä mitä tulee tapahtumaan. Yhteen aikaan en pystynyt sanomaan sanoja, joissa on r edes yksin ollessani , nyt pystyn sanomaan...tosin nolostellen ja häpeillen.

Tuosta kielijänne leikkauksesta olisin kiinnostunut kuulemaan enemmän...minkälainen operaatio oli yms?

• veneessä
        pips kirjoitti:

Olen ollut jo 8 vuotta sanomatta ärrää. Vain yksi lapsuuden ystäväni tietää asiasta ja välttely ongelmastani. Hän on välillä siitä vihjaillut ja saanut minut hyvin kiusallisiin tilanteisiin. Usein mietin, että en jaksa tällaista elämää. Kaikki asiat olen valinnut sen mukaan etten joutuisi sitä pahuksen kirjanta sanomaan esim. ammattini, poikaystäväni, kämppäni katuosoitteessa ei saa olla r-kirjanta yms.

Puheopetuksessa kävin ala-aste ikäisenä sekä hieman vanhemmalla iällä...tosin silloin minua nolotti harjoitella ääntämisiä ja opettelu jäi kesken.

Nyt olen viimeinkin päättänyt, että tämä välttely saa loppua ja aloitin psykologilla käynnit ja hän laittoi lähetteen puheterapeutille. Saa nähdä mitä tulee tapahtumaan. Yhteen aikaan en pystynyt sanomaan sanoja, joissa on r edes yksin ollessani , nyt pystyn sanomaan...tosin nolostellen ja häpeillen.

Tuosta kielijänne leikkauksesta olisin kiinnostunut kuulemaan enemmän...minkälainen operaatio oli yms?

Wau, en tienny että on muitakin, joilla sama juttu. Itse olen myös vältellyt r-kirjaimen sanomista henkeen ja vereen viimeiset melkein 10v. Valitsen myös kaverit, poikaystävät, asuinpaikat, osoitteet yms. sen mukaan, että ei vain olisi kyseistä kirjainta. Tuntuu niin hemmetin tyhmältä ja turhalta, mutta kun ongelma on juurtunut niin syvälle, niin on vaikee napsauttaa sormiaan ja alkaa käyttää sitä. Olen sosiaalinen ihminen, mutta tuntuu rajoittavan elämää todella paljon, kun täytyy aina pelätä, että tilanteissa asia tulee esille. Jos joku kysyy minulta jotain, johon vastaus vaatisi kyseistä kirjainta, valehtelen ja kiertelen ja vaikutan välillä varmaan todella oudolta.

Oletko saanut apua psykologilta tai puheterapiasta? Etkö ole pystynyt puhumaan "ärrän kanssa" edes poikaystävälle? Itse en ja tämän takia onkin yleensä loppupeleissä alkanut ahdistaa niin paljon, että on ollut pakko lähteä kävelemään.

Minulla on myös tuo, että vaikka kuinka vakuuttaisin itselleni, että kelpaan juuri tällaisena, niin sitten kun esim. kaupassa yritän puhua kunnolla, niin minua alkaa vain hävettämään ja nolottamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      39
      2942
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2767
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2413
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      43
      2027
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      1994
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1760
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      43
      1652
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1520
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1443
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26