Kysyys kuuluu,millä konstilla parhaiten saa nikkelicadmium akun muistilmiön poistettua.Tyhjäksi purkaminen kun ei auta
nikkeli cadmium akku
5
1133
Vastaukset
Ei oikein ole konstia, koska akku, johon on iskenyt muisti-ilmiö pahasti on lähes kapasiteetiton, l. ei ota virtaa vastaan.
Aikoinani köyhänä opiskelijana käytin sokkihoitoa: annoin ulkopuolisella säädettävällä virtalähteellä REILUSTI ylijännitettä, joka pakotti akun vastaanottamaan normaalimäärän ja enemmänkin virtaa vastaan. Tämä "sulatti" muisti-ilmiön lukitsemia kennoja jonkin verran, mutta apu oli varsin tilapäinen eikä potentiaalisesti vaarallisena kotkauskonstina suositeltava. Älä tee perässä. ;)- EL-Miäs
Olen yrittänyt tyhjentämällä kennot ensin hehkulamppu kuormalla ja sen jälkeen oikosulkemalla kennot hetkeksi ettei niihin jää mitään,vaan ei auttanut akku kyllä latautuu mutta 1,5A kuormaala ampeerituntimäärä jää noin 5 osaan siitä mitä pitäsi saada.ps kollimaattori nimimerkkisi on asetekniikassa käytettävän laitteen nimi(lentokoneaseet)
EL-Miäs kirjoitti:
Olen yrittänyt tyhjentämällä kennot ensin hehkulamppu kuormalla ja sen jälkeen oikosulkemalla kennot hetkeksi ettei niihin jää mitään,vaan ei auttanut akku kyllä latautuu mutta 1,5A kuormaala ampeerituntimäärä jää noin 5 osaan siitä mitä pitäsi saada.ps kollimaattori nimimerkkisi on asetekniikassa käytettävän laitteen nimi(lentokoneaseet)
Täsmennyksenä sokkihoitooni se, että se oli latausta: kytkin akun laboratoriovirtalähteeseen, jossa tietysti sekä jännite- että virtamittari, nostin latausjännitettä, kunnes virta alkoi kulkea suunnilleen kunnossaolevan akun normi latausvirralla, sanotaan vaikka 200 mA.
Tuolla virralla saattaa latausjännite olla jo huima, mutta antaa mennä vaan tarkkailun alaisena, koska jos akku reagoi positiivisesti, kohta alkaa tapahtua.
Muutaman minuutin kuluttua kuntoutuva akku sulattaa "muistinsa" ja alkaa ottaa hanakasti latausta, jolloin virta kasvaa muutamassa sekunnissa hyvin suureksi. Ellei virtalähteessä ole säädettävää virranrajoitinta tämä virta pitää rajoittaa normaaliksi ja jännitettä käsin laskettava. Tässä on se vaaran paikka ja syy miksi sokkihoidossa olevaa akkua ei saa jättää hetkeksikään ilman valvontaa.
Kaverini räjäytti kerran yhden NiCD-akun sokkihoidolla (Kyllä, vannon etten ollut minä itse), työpöydälle tuli melkoinen sotku. ;)
Eivät läheskään kaikki huonot NiCD-akut reagoi sokkihoitoon, loppu mikä loppu.
- ladata ja purkaa
Mutta huonosta akusta en ole saanut hyvää, vaikka lataus- ja purkukertoja on ollut useita (jopa kymmenen). Kapasiteetti jää pieneksi ja sisäinen vastus on suuri, eli kuormitettavuus on jäänyt heikoksi.
Laturina ollut älylaturi joka lataa ja purkaa yksittäiset kennot automaattisesti (refresh-toiminto) - Yksi vaain.
Olen parantanut akkuja varaamalla ison 4700uF kondensaattorin 12V ja kytkenyt varauksen akkuun muutaman kymmentä kertaa.
Jopa oikosulussaolevat akut elpyvät toimiviksi mutta ei uudenveroisiksi.
Neuvoisin käyttämään nikkelihypridi tai parempia akkuja.
Muistiilmiö syntyy helpoiten kun yliladataan akkuja pienellä virralla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2033812Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii602406Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912286- 472203
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321521Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5131287Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931261- 561247
- 701147
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1241117