Yamaha Malta 3hv

käyntihäiriö

Hienosti pelannut ja vähän käytetty(n.20v.), nyt 5-10min. ajon jälkeen sammuu ja käynnistyy vaivoin tai vasta jonkin ajan kuluttua, jäähdytysvettä rätkii, eikä vaikuta ylikuumentuneelta, triviaalijutut katsottu, vanhuuttaan joku sähkölaite lämmetessä antaa häiriötä??

24

12928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sen ilmaruuvin

      tankin korkista.
      konehan on idioottivarma peli.
      itse aikoinaan vastaavalla koneella ajelin.
      joskus jouduin putsaamaan kaasuttimen sen 4x5 senttisen laatikon ennen kaasuttajaa,jossa on ne kalvot.
      katoppa ne kalvot,että ovat varmaan ehjät.

      noin pieneen moottoriin ei suurta vikaa mahdu.

      turvallista veneilykesää.

      • tosiaan..

        katsottu, ilmaruuvit jne., kaasarin olen joskus takavuosina putsannut, vika ei kuitenkaan ilmiselvästi viittaa bensansaantiin, koska sen vajaa 10min pelaa normaalisti. Mukava kone ja kuntoon pitäisi saada.


      • olla ikävin
        tosiaan.. kirjoitti:

        katsottu, ilmaruuvit jne., kaasarin olen joskus takavuosina putsannut, vika ei kuitenkaan ilmiselvästi viittaa bensansaantiin, koska sen vajaa 10min pelaa normaalisti. Mukava kone ja kuntoon pitäisi saada.

        juttu,eli kiinnileikkauttuminen?
        ostin aikoinaan pienen moottorin,joka käyttäytyi juuri kuvailemallasi tavalla.
        mielenkiinnosta purin sen,ja männässä ja sylinterissä oli isot naarmut.
        kylmänä toimi hetken,mutta kun lämpesi niin sammui.
        lähti käyntiin jäähdyttyään,kävi hetken ja sammui.


      • leikkaa..
        olla ikävin kirjoitti:

        juttu,eli kiinnileikkauttuminen?
        ostin aikoinaan pienen moottorin,joka käyttäytyi juuri kuvailemallasi tavalla.
        mielenkiinnosta purin sen,ja männässä ja sylinterissä oli isot naarmut.
        kylmänä toimi hetken,mutta kun lämpesi niin sammui.
        lähti käyntiin jäähdyttyään,kävi hetken ja sammui.

        tosiaan rätkii vettä niistä kahdesta merkkiaukosta, eikä erityisen kuuman tuntuinen, pyörii vapaasti heti sammuttuaan. Käsittääkseni sähköihin voi tulla joku lämmetessä ilmenevä kontakti/muu vika??


      • sähköihin
        leikkaa.. kirjoitti:

        tosiaan rätkii vettä niistä kahdesta merkkiaukosta, eikä erityisen kuuman tuntuinen, pyörii vapaasti heti sammuttuaan. Käsittääkseni sähköihin voi tulla joku lämmetessä ilmenevä kontakti/muu vika??

        Aja kone kuumaksi että sammuu, sitten kylmäspreitä joka sähköosaan kerrallaan ja kato jos kipinät palaa. Vaihtoehtosesti mittaat yleismittarilla vastusta osista kylmänä ja kuumana. Voit lämmittää vaikka kuumailmapuhaltimella.


      • oittisjukka
        sähköihin kirjoitti:

        Aja kone kuumaksi että sammuu, sitten kylmäspreitä joka sähköosaan kerrallaan ja kato jos kipinät palaa. Vaihtoehtosesti mittaat yleismittarilla vastusta osista kylmänä ja kuumana. Voit lämmittää vaikka kuumailmapuhaltimella.

        oletko tehnyt oikean oljy polttoaine sekoituksen? jos ok niin epäilen kannentiivistettä veden pitää tulla kunnon suihkuna eikä päristen käytä tyhjäkäynnillä ja seuraa vedentuloa lisäämällä kierr.jos huono niin vika vesipumpun siipipyörä termostaatti tai epäilemäni kannentiiviste jonka vaihdonyhteydessä kannattaa vaihtaa pakosarjantiiviste maksaa 40e yht.mut joutuu purkamaan alapään ennenkuin pääsee käsiksi.ittelläni sama kone, mut hankalampi vika.vesi ei kierrä vaihde päällä mut muuten ok jos tiedät kertoa niin pistäkää viesti sähköpostiini. [email protected]


      • alkup....
        oittisjukka kirjoitti:

        oletko tehnyt oikean oljy polttoaine sekoituksen? jos ok niin epäilen kannentiivistettä veden pitää tulla kunnon suihkuna eikä päristen käytä tyhjäkäynnillä ja seuraa vedentuloa lisäämällä kierr.jos huono niin vika vesipumpun siipipyörä termostaatti tai epäilemäni kannentiiviste jonka vaihdonyhteydessä kannattaa vaihtaa pakosarjantiiviste maksaa 40e yht.mut joutuu purkamaan alapään ennenkuin pääsee käsiksi.ittelläni sama kone, mut hankalampi vika.vesi ei kierrä vaihde päällä mut muuten ok jos tiedät kertoa niin pistäkää viesti sähköpostiini. [email protected]

        Maltassa oli nimenomaan kondensaattorivika kuten epäilin, lämmetessä virrat katosi, konkanvaihdolla kuntoon.


      • Maltahan...
        alkup.... kirjoitti:

        Maltassa oli nimenomaan kondensaattorivika kuten epäilin, lämmetessä virrat katosi, konkanvaihdolla kuntoon.

        Ei ainakaan niissä vanhemmissa Maltoissa vesisuihkua ole vaan vesi jotenkin vain rätkii vaikka on kunnossa. Kone on ollut uudesta itsellä.


      • Maltan omistan
        Maltahan... kirjoitti:

        Ei ainakaan niissä vanhemmissa Maltoissa vesisuihkua ole vaan vesi jotenkin vain rätkii vaikka on kunnossa. Kone on ollut uudesta itsellä.

        Joo, ite purkasin ja katsoin että vesipumpun siipipyörä on ok... Availin samlla yläpäätä ja vaikka koneessa näyttäisi olevan joku juorureikä koneen kopan alla, niin ei reikä johda kuin kopan sisälle. Rätkii vain sitä pakokaasua ja vettä?
        Muistaakseni aiemmin sammuili itsekseen ja siihen auttoi vespumpun siipipyörien vaihto. vesipumpun pesän kunto näyttää olevan vähän kyseealainen. Muuten hyvä peli ja hiljainen käynti. Ohjekirjat tietty hukassa...

        http://www.youtube.com/watch?v=iIh6vcLCasA
        tossakin vaan räkii???
        http://www.youtube.com/watch?v=7oqQK0rxFyc&feature=related
        tuossa vettä jo juoruaa??


    • Helmikoppanen

      Tänks lueskelin noita . Yamaha autotallissa toimii mutta kun veneeseen vien niin 200m ja jos sammutan niin ei varmaan lähe käyntiin.

      Pakko tutkia hauet odottaa suut ammollaan.

      • 14968461

        Itsellä Yamaha Manta. Vika: kun veneeseen vien niin 200m ja jos sammutan niin ei varmaan lähe käyntiin.

        Vika: Sylinteriputki "liikkunut" 3mm sivuun. Saa lämmittämällä paikalleen ja pistepuikolla kiinni.


      • Anonyymi
        14968461 kirjoitti:

        Itsellä Yamaha Manta. Vika: kun veneeseen vien niin 200m ja jos sammutan niin ei varmaan lähe käyntiin.

        Vika: Sylinteriputki "liikkunut" 3mm sivuun. Saa lämmittämällä paikalleen ja pistepuikolla kiinni.

        Kuinka kovasti pitää lämmittää,että putki liikkuu ? Itellä sama vika putki kiertyny noin 10 mm sivuun. Sylinterikansi pois,niin hyvin näkee liikkumisen. Koitettiin naapurin kanssa eilen lämmittää mutta ei saatu liikkumaan.


    • SUITSIS

      Onko vikaa löytynyt? Itse taistelen 2 hepoisen Suitsan kanssa jossa täsmälleen samanlaisia oireita.Bensapuoli puhdistettu kokonaan mutta käy juuri tuon 5-10 minuuttia ja sammuu kuin napista painaisi. Hetken odottelun jälkeen lähtee laakista käymään mutta usein sammuu hyvin nopeaan koska on jo lämmin. Tällä hetkellä tilauksessa neulaventtiili koska ajoittain tulvii koneen ollessa kipattuna. Sammuminen tapahtuu siis välittömästi eikä hiipuen kuten usein bensan loppuessa siksi olen itsekin alkanut sähköpuolta epäilemään että katkoo lämmetessään. Suzukissa kärjellinen sytkä vielä tuossa mallissa, kipinää antaa kun koittaa tulppa irti mutta siitä on paha sanoa mitään koska tuntuu vaan silloin tällöin pätkäisevän...mielenkiintoista nähdä mikä vikana jos vaan saat Jammun toimimaan.

    • apporre

      mulla kans vanha malta. ollut käyttämättä pari vuotta nyt kun kokeilin ei käy tyhjä käyntiä ollenkaan mutta kierroksilla hyvin avasin kaasarin siellä joku pohjaroppultäynnä jotain mönjää mutta ei se auttanut vaikka otin sen pois

      • Maltan haukka

        Paitsi kaasarin putsaus niin sytyspuolan vaihto voi tehdä terää!


    • tietäätietää

      koneen lämmetessä ilmenevä käyntihäiriö johtuu melkein aina sytytyselektroniikan(kondensaattori/puola) kontaktiviasta, turha niitä kaasareita rassailla.

    • reiska`

      Turha vaiva on sytytyspuolelle mennä, en usko että vaiva siellä. Se kaasuttimen tarkastus, kohokammion bensapinta, aukeaako venttiiko kohokammiossa. Ja muut kalvot, onko kunnossa. Asia2. Bensapumppu on oikukas, kun vanhaks tulee, kokeile, sylkeekö kunnolla bensaa? asia3. Yksinkertaisesti tulppien vaihto, jos ei oo millonkaa vaihdettu.. Puolat on helppo koestaa, ja kondensaattorit on helppo vaihtaa, vaan ei sähköviat noin ilmene..

    • SUITSIS

      Luulenpa löytäneeni ongelman syyn tuohon 2 heppaiseen Suzukiin, niinkin yksinkertainen asia kuin sytytystulppa! Vanha näytti hyvältä, antoi kipinää mutta olisikohan lämmetessään alkanut sitten katkoa enpä tiedä? Nyt tuntuu toimivan katsotaan ja seurataan.

    • apporre

      Kävin liikkeessä kysymässä kun oma malta ei käynyt tyhjäkäyntiä mutta kierroksilla pelasi ihan hyvin epäilin kalvoja siellä sanoivat että ei vika ole kalvoissa joten purin kaasarin ja siellä sisällä oli yks suutin tukossa nuppineulalla sain sen auki nyt pelaa kun ennenkin.

      • Anonyymi

        Siihen maltan pensaletkuun pieni suodatin,ei tarvi sen jälkeen kaasaria availla mulla malta yli 30 v joka kesä järvellä,remontit vesipumpun korjaussarja,peräöljyt ja tulppa vaihdettu.Varmatoiminen kone.Keke


    • ikuinen taistelu

      2hp 80-luvun alun Suzuki. Sama vika kuin monella muulla, eli sammuu viiden minuutin ajon jälkeen, jonka jälkeen välillä lähtee ja välillä ei. Käy satunnaisia pätkiä. Tuntuu toimivan paremmin ylemmäs "trimmattuna". Vikaa ei ole vielä löytynyt. Kaasari putsattu ja uusi tulppa, ei auttanut.

      • J.Gädda

        Ei näytä nuo oireet olevan pelkästään vanhempien 2-3 heppasten vaiva sillä
        samanlaista tappelua oli 9,9hv 4T Hondan kanssa, lähti hyvin käyntiin ja kävi
        nätisti tyhjälläkäyntiä mutta sammui kun seinään noin 20min jälkeen.

        Vika oli sytytysboksissa joka olisi maksanut enemmän kun koneen arvo oli,
        ja vastaavasti näissä pienemmissä vanhoissa 2T koneissa se vika löytyy
        joko puolasta tai konkasta tietysti ei haittaa jos rassaa kaasaria ja suuttimia.


      • honisti
        J.Gädda kirjoitti:

        Ei näytä nuo oireet olevan pelkästään vanhempien 2-3 heppasten vaiva sillä
        samanlaista tappelua oli 9,9hv 4T Hondan kanssa, lähti hyvin käyntiin ja kävi
        nätisti tyhjälläkäyntiä mutta sammui kun seinään noin 20min jälkeen.

        Vika oli sytytysboksissa joka olisi maksanut enemmän kun koneen arvo oli,
        ja vastaavasti näissä pienemmissä vanhoissa 2T koneissa se vika löytyy
        joko puolasta tai konkasta tietysti ei haittaa jos rassaa kaasaria ja suuttimia.

        UUsi honda 9,9 n,2800euroo joten tuskin se boksi noin paljon maksaa.


    • 2 prosenttiset toimi

      Jos olisit ajanu sillä 20 vuotta yhteenputkeen, alkaisi vikakin selvitä, sitä ei kannattaisi ees kokeilla käyntiin.

      Käytönpuutteesta ei mikään kone tykkää, ja siksi kyselet täältä syytä, kun se mopo alkaa olla väljä, kuin vain liian pienellä öljymäärällä vain voi olla. Se on syöny itseään öljynpuutteessa, ja koko mökötys on sohlo,-uso pois.

      Toista se on Evareilla, 58-vm eiku pyörii, ja siinä on jo neulalaakerit kiertokangeilla, ja hienostunutta ja varmaa tekniikkaa jopa öljynsyötössä petilaakereille,(öljytaskut, mitkä puuttuu nykymoottoreista) näin sen kun avasin kampikammion ajankuluksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      143
      2679
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      361
      1984
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1717
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      33
      1584
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1360
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1203
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1163
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      937
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      928
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      772
    Aihe