Gelcoat?

macku82

Mites tämä gelcoat oikeen toimii...hioin pois vanhan gelcoatin veneestä ja laitan uutta lasikuitua vanhan lasikuidun päälle. Saako itse siistin gelcoat-kerroksen tehtyä, vai onko tämä ammattilaisen hommaa?

13

5879

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • potkuri17""

      mikä ihmeen hinku sulla oli mennä hiomaan kaikki kova kestävä ja kiiltävä veneestäsi pois ..?? veneesi arvo häipyi täysin hiomisesi myötä ja myydessäsi veneen syyllistyt petokseen .. ikinä et enää saa siitä vastaavaa itse et saa sitä pintaa siihen millään ruiskutettua..

    • homma joo...

      Hankin ensin sen muotin millä se vene on tehty, sudit vahat ja jelkkarit muottiin, 1 märkä matto jelkkarin päälle ja lopuksi lasket veneen muotin sisään. Ilmaa voi vähä jäädä, mutta sellasta se on ku pitää tehä sellasta mistä ei mitään tiedä eikä osaa. Eli uutta sileetä pintaa ei käytännössä saa koska se on muotilla tehty se silee pinta.

      • Noni, odottelinki jo noita "vittu sä oot tyhmä" -viestejä:-)

        en kai mä sitä huvikseni menny tekemään:-)
        vanha lasikuitu on jostain syystä päässy haurastumaan. Ja mitä olen tuttujen kanssa keskustellut, ni uusi lasikuitu pitää laittaa suoraan vanhan lasikuidun päälle. Ja kyseessähän ei ole koko vene, vaan vesirajan alapuolella oleva alue. Ja sen lisäksi veneestä ei tarvite tulla uudenveroista, mutta tulis varmaan siistimpi ja kestävämpi jos sais jotain lasikuidun ja myrkkyvärin väliin, vai olenko ihan väärässä?


      • asiallisemmin
        macku82 kirjoitti:

        Noni, odottelinki jo noita "vittu sä oot tyhmä" -viestejä:-)

        en kai mä sitä huvikseni menny tekemään:-)
        vanha lasikuitu on jostain syystä päässy haurastumaan. Ja mitä olen tuttujen kanssa keskustellut, ni uusi lasikuitu pitää laittaa suoraan vanhan lasikuidun päälle. Ja kyseessähän ei ole koko vene, vaan vesirajan alapuolella oleva alue. Ja sen lisäksi veneestä ei tarvite tulla uudenveroista, mutta tulis varmaan siistimpi ja kestävämpi jos sais jotain lasikuidun ja myrkkyvärin väliin, vai olenko ihan väärässä?

        joo oikeilla jäljillä oot, eli kuidun pintaan pitää saada tiivis vedenpitävä kerros. Eka kysymys johdatteli siihen että pitäs saada vielä uuden näkönenkin ja sitä ei kyllä enää saa. Vaihtoehtoja on kaksi:

        1. Topcoattia pensselillä pintaan pari kolme kerrosta, siinä on jo vähän varaa hioa sileemmäks. Jos oikeen hyvän ja tiiviin haluu niin päälle pari kerrosta epoksiprimeriä esim. hempelin light primer(kallista), teknoksen inerta, nor-maalin epocoat.

        2.Epoksia suoraan telalla muutama kerros kuidun päälle. Pinta on aika röpelöinen.

        Sitten se runko pitäs vielä olla aika kuivakin ennen kuidutusta ja pinnotusta. Ite olisin kyllä jättäny gelkoutin hiomatta pois, pahimmat rakkulat vaan auki, kuivatus, kittaus ja epoksia pintaan. Pysys pohja sileenä eikä tuli perunapeltoa. Jos rovi on oikeesti päässyt niin lahoksi että pitää vahvistaa koko ulkopuoli matolla niin olisin laittanut paskan kiertoon, koska aineisiin uppoaa äkkiä muutama huntti ja veneen jälleenmyyntiarvo ei korjatun näkösellä pohjalla ole yhtään parempi.


    • Mipp

      Jos kyseessä on pieni vaurio, sitä voi yrittää korjata siten, että laittaa ensin gelcoatin ja sitten päälle piirtoheitinkalvon, sitten kun gelcoat on kovettunut niin otat kalvon pois ja hiot sen takasin muun pinnalle tasalle, ´voi olla aika haastaavaa, eikä toimi kovin isoille vauriolle ja se tahtoo aina levitä, eikä sävykään täsmää kuitenkaan, mutta on ainakin yritetty

    • jareta

      Wi siinä muuta kuin putsaat alueen pölystä ja roskasta ja huolehdit, että se on kuiva ennen coattia.

      Sitten vain coattia pintaan riittävän paksusti ja hiontaa, erivahvuisilla papereilla jotta saat pinnan tasaiseksi. Tarvittaessa sitten uudestaan.

      Vesilinjan alapuolella ei edes tarvitse olla niin kaunis pinta, joten homma on helpompi. Lopuksi sitten primerit ja myrkyt päälle.

    • laminoi epoksilla

      Tuo pohjan kunnostus onnistuu parhaiten kun todellakin hiot ensin kuidulle. Sitten puhdistat pinnan huolellisesti pölystä ja liasta. Eli vesipesu, ja lopuksi asetonilla pyyhintä - ja päälle kunnon kuivaus.

      Uuden pinnan laminoit suoraan epoksilla , ei millään epoksimaalilla vaan laminointiepoksilla - ja noudatat epoksin ohejeita tunnon tarkasti. Kun käytät tavallisen lasimaton sijaan hienoa lasikudosta HUOM! todellakin kutomakoneella kudottua lasikangasta, ei sitä tavallista piikkilankamattoa!!!
      n. 160g/m^2 2-3kerrosta sen mukaan miten paljon pitää oikeasti vahvistaa
      - Jos pohja on täysin hapero, niin silloin kannattaa koko urakkaa harkita, koska painoa tulisi liikaa, ja veneesi tuskin on NIIN hyvä että sitä kannattaisi käyttää edes mallineena uudelle rungolle.
      Noilla sieleillä kankailla pinnasta tulee helposti ja vähällä vaivalla sileä.

      Huomioi että kovettuneen epoksin pintaan ei enää mikään tartu, ilman esikäsittelyä. Kovettunut epoksi ensin pestään runsaalla vedellä ja fairylla tai vastaavalla, pintaan nousevan amiinivahan poistamiseksi, tämän jälkeen pinta hiotaan ennen seuraavia käsittelyjä.
      Ellei amiinivahaa pese pois, se tukkii hiekkapaperin alta aikayksikön eikä hommasta tule mitään.

      kangasta voi laminoida yhdellä rupeamalla pari kolme kerrosta tuota ohuempaa jos haluaa paksumman kerroksen voi käyttää esim. 300g/m^2 kudosta ja pintaan vielä ohuempi sileän pinnan aikaansaamikseksi.

      Laminoinnin jälkeen hyvä ensimmäinen pintamaali on Inerta mattana, joka on samalla hyvä hiontamaali; tämän jälkeen päälle suoraan lisää inertaa primeriksi tai sitten venekaupan primeriä, ja päälle myrkkyväri.

      Kylkiin sopii parhaiten inertan päälle 2-k uretaanimaali, esim. Teknoksen Teknodur .

      • tiedusteleva

        Kun täällä on lasikuituremonteista tietäviä niin tiedättekö minkälaisilla menetelmällä korjaillaan siistimmäksi vanhaa vähän isompaa venettä jossa on veden yläpuolisissa osissa hiushalkeamia ja hämähäkkejä siellä täällä?


      • vai kunnolla kuntoon
        tiedusteleva kirjoitti:

        Kun täällä on lasikuituremonteista tietäviä niin tiedättekö minkälaisilla menetelmällä korjaillaan siistimmäksi vanhaa vähän isompaa venettä jossa on veden yläpuolisissa osissa hiushalkeamia ja hämähäkkejä siellä täällä?

        Onko tarkoitus tehdä homma kunnolla kuntoon vai vähän fiksata?

        Värivahoilla ja pinnan entistysaineilla voi ulkonäköä vähän kohentaa.

        Kunnollinen kunnostus edellyttää uuden pinnan tekoa. Jos niitä halkeamia siellä täällä, pinta kauttaaltaan huono, niin paras tapa on hioa pinta pois ja maalata/maalauttaa uusi pinta.
        Hionnan jälkeen Teknoksen Inerta epoksipohjamaali, ja päälle Teknodur halutussa värissä. Päällimmäiseksi voi vielä laittaa kirkkaan Teknodur lakan jos haluaa ns. syvän kiillon.

        Nämä ovat kovaa kamaa, kunnon teollisuusmaaleja. Inertaa käytetään mm. teollisuusputkistojen suojana, ja muissa erittäin vaativissa kohteissa ( vene ei yhtä vaativa ;-)

        Iso vene = iso homma . 6.5 metrisen pikkuveneen yhden kyljen kertaalleen hiontaan menee yksi työpäivä vähintään. Ja aivan sama onko hiomassa ammattimies, vaiko tekeekö itse jos kunnolla tekee.

        Amattimiehillä on käytössään gelcoatin poistoon jyrsin ; modattu sähköhöylä jolla vanhan pinnan saa "höylättyä" pois.


      • tiedusteleva
        vai kunnolla kuntoon kirjoitti:

        Onko tarkoitus tehdä homma kunnolla kuntoon vai vähän fiksata?

        Värivahoilla ja pinnan entistysaineilla voi ulkonäköä vähän kohentaa.

        Kunnollinen kunnostus edellyttää uuden pinnan tekoa. Jos niitä halkeamia siellä täällä, pinta kauttaaltaan huono, niin paras tapa on hioa pinta pois ja maalata/maalauttaa uusi pinta.
        Hionnan jälkeen Teknoksen Inerta epoksipohjamaali, ja päälle Teknodur halutussa värissä. Päällimmäiseksi voi vielä laittaa kirkkaan Teknodur lakan jos haluaa ns. syvän kiillon.

        Nämä ovat kovaa kamaa, kunnon teollisuusmaaleja. Inertaa käytetään mm. teollisuusputkistojen suojana, ja muissa erittäin vaativissa kohteissa ( vene ei yhtä vaativa ;-)

        Iso vene = iso homma . 6.5 metrisen pikkuveneen yhden kyljen kertaalleen hiontaan menee yksi työpäivä vähintään. Ja aivan sama onko hiomassa ammattimies, vaiko tekeekö itse jos kunnolla tekee.

        Amattimiehillä on käytössään gelcoatin poistoon jyrsin ; modattu sähköhöylä jolla vanhan pinnan saa "höylättyä" pois.

        mutta jos ei halua maalia vaan gelcoatia. Eihän uusia veneitäkään maalata :)


      • ei siitä vanhasta millään u...
        tiedusteleva kirjoitti:

        mutta jos ei halua maalia vaan gelcoatia. Eihän uusia veneitäkään maalata :)

        No mutta! Eihän siitä vanhasta veneestä uutta saa millään keinolla!

        Gelcoat on aivan tavallista polyesterihartsia jota käytetään lakan ja maalin tavoin muottiin laminoitaessa päällimmäisenä pintakerroksena.

        Pohjassa gelcoat peitetään tavallisesti epoksikerroksen alle jotta vesi ei pääsisi niin kovasti imeytymään pintakerroksen alla olevaan laminaattiin tuhoamaan sitä. Jos nyt järkimies korjaa pohjan erittäin hyvin vettä pitävällä epoksilaminoinnilla, niin miksi ainakaan sen pintaan enää pitäisi turata sitä huonompaa gelkkaria?

        Jos vesilinjan yläpuolinen gelcoat pinta on mennyt huonoksi, ja se päätetään poistaa ja korjata, niin miksi pinta pitäisi tehdä materiaalista joka on tarkoitettu muotissa laminointiin? Kun tuota työtä tuskin kuitenkaan tehtäisiin muotissa - vai - hä??

        Miksi ei siis uutta pintaa tekisi siihen tarkoitetuilla parhailla aineilla?


      • veneessä
        ei siitä vanhasta millään u... kirjoitti:

        No mutta! Eihän siitä vanhasta veneestä uutta saa millään keinolla!

        Gelcoat on aivan tavallista polyesterihartsia jota käytetään lakan ja maalin tavoin muottiin laminoitaessa päällimmäisenä pintakerroksena.

        Pohjassa gelcoat peitetään tavallisesti epoksikerroksen alle jotta vesi ei pääsisi niin kovasti imeytymään pintakerroksen alla olevaan laminaattiin tuhoamaan sitä. Jos nyt järkimies korjaa pohjan erittäin hyvin vettä pitävällä epoksilaminoinnilla, niin miksi ainakaan sen pintaan enää pitäisi turata sitä huonompaa gelkkaria?

        Jos vesilinjan yläpuolinen gelcoat pinta on mennyt huonoksi, ja se päätetään poistaa ja korjata, niin miksi pinta pitäisi tehdä materiaalista joka on tarkoitettu muotissa laminointiin? Kun tuota työtä tuskin kuitenkaan tehtäisiin muotissa - vai - hä??

        Miksi ei siis uutta pintaa tekisi siihen tarkoitetuilla parhailla aineilla?

        vesirajan alle pohjaan tietysti epoksia vaan. Kun väitetään että näitä rasituksesta tulevia hämähäkkimurtumia tulee gelcoatiin koska se murtuu kun ei jousta yhtä paljon kuin alla oleva lasikuitu, mutta jos molemmat ovat sitä samaa polyesterihartsia..
        Miten sitten maalipinta kestää aikaa ja rasituksia? Ei kai sitä gelcoatia voi kokonaan pois hioa? Eikös se paljaaksi vedetty kuitu ole vähän turhan röpelöä pintaa maalattavaksi?


      • pelkkää hartsia
        veneessä kirjoitti:

        vesirajan alle pohjaan tietysti epoksia vaan. Kun väitetään että näitä rasituksesta tulevia hämähäkkimurtumia tulee gelcoatiin koska se murtuu kun ei jousta yhtä paljon kuin alla oleva lasikuitu, mutta jos molemmat ovat sitä samaa polyesterihartsia..
        Miten sitten maalipinta kestää aikaa ja rasituksia? Ei kai sitä gelcoatia voi kokonaan pois hioa? Eikös se paljaaksi vedetty kuitu ole vähän turhan röpelöä pintaa maalattavaksi?

        Siinä laminaatissa gelcoatin alla on muovihartsin ( polyesteriä, vinyyliesteriä, epoksia jne. ) lujitteena lasikuitua, joka nimensä mukaisesti on aitoa lasia. Lasikuitu on hyvin ohuiksi kuiduiksi kehrättyä lasia. Näiden kuitujen lujuus ja jäykkyys ovat moninkertaisia verratuna siihen muovimatriisiin jossa ne istuvat.

        Tarkoittaa etta lujitemuovi pintakerroksen alla on jäykempää kuin pintakerros. Pintakerroksen tulisikin olla joustavampi kuin alla olevan laminaatin, ja näin onkin - muuten pinta pettäisi heti kättelyssä.

        "hämähäkki"-murtumathan tulevat pitkän ajan seurauksena - niiden synty ei ole aivan tuon väittämän yksinkertainen. Mukana on mm. auringon uv-säteilyn muovia haurastuttava vaikutus, mahdollisesti vahojen ja puhdistuaineiden laukaisema jännityssäröily, paikalliset ulkopuoliset iskut jne. Toisaalta pintakerros on kauimpana laminaatin neutraalipinnasta, mikä johtaaa taipumatilanteessa suurempaan venymään kuin laminaatin keskellä.

        Hiottaessa ei pinnasta tule yhtään sen röpöläisempää kuin mitä hiomapaperi siitä jättää; tästä pitää huolen hiomapaperin lasia kovemmat korundimineraalia olevat "hiekanjyvät", jotka syövät myös sitä lasia, ja katkovat näitä kuituja mennessään - hiontajälki siis vastaa käytetyn paperin karkeutta.

        Liian sileään ei hionnolla kannata pyrkiä, sillä sileään pintaan päälle laitettava hartsi tarttuu huonommin kuin karkeaan pintaan! Kaikki hiontapöly tulee tietenkin poistaa ennen laminointia tai pinnoitusta.

        Monen mielessä "lasikuitu" on sitä piikkilankamatttoa jolla isoisän vanhaa soutuvenettä on joskus tullut paikattua, ja pinta on kuin tulitikkutehtaan lattialla pienen hanttipojan vahingon jälkeen?
        Lasikuitua saa myös kudottuna kankaana, palttina, toimikas ja satiinisidoksilla, joissa pinnan sileys paranee palttinasta kohti satiinia. Myös palttina tuottaa sileää pintaa kerralla, ellei sitten käytä pinnassa liian tukevaa tavaraa. Näitä kudoksia myydään neliöpainon mukaan eri vahvuisina.

        160g/neliö tuottaa jo hyvin sileää - ja helpolla , kun taas 300grammainen on hyvinkin räsymättoa vastaavaa. kaksi kerrosta 160 grammaista vastaa kuitenkin lujuudeltaan yhtä 300 grammaista, ja antaa vastineeksi vähällä vaivalla sileän pinnan.

        Tämä kankaalla aikaan saatu sileä pinta on helppo hioa, ja seuraavaksi kitata epoksikitillä ; tätä kittiä tehdään itse paksuntamalla hyvin juoksevaa epoksihartsia piituhkalla (tiksotrooppinen valumisen estävä täyteaine) sekä vaikka hiontapölyllä ( sihdattua hienoa pölyä aiemmasta hionnasta ; esim. epäkeskohiomakoneen pölypussista).

        Kittauksen jälkeen välihionta, päälle lisää epoksia(ei välttämättä) hionta ja Inerta-epoksimaali pohjamaaliksi. Mattapintainenrunsaasti täytetty Inerta parasta pohjamaaliksi, sillä se on helppo hioa samettiselle pinnalle.

        Nyt sitten lopuksi 2-k lineaarinen UV-suojattu PU maali pintaan. Jonka päälle voi halutessaan vetää samaa tyyppiä olevaa 2-k PU lakkaa ( uv suojattua, miellellään samaa merkkiä kuin maali alla) Ja pinta ei häpeä uuden uutukaisen veneen rinnalla - vaan PÄINVASTOIN - kun homma on huolella tehty!

        Kirjoittaja on materiaalitekniikan ammattilainen, ja veneen rakennuksen harrastaja. ( mahdolliset järjettömyydet kirjoituksessa johtuvat sormia liukkaamasta ajatuksen juoksusta)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen jotenkin

      Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

      Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3744
    3. Koska näet seuraavan kerran

      Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

      itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

      En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

      Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

      Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

      Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

      On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

      Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe