Lahjukset, diktatuuri ja laittomuus

Ex-opettaja

Työntekijöille tulee tarjota kunnolliset työvälineet. Tietotekniikan osalta opettajilla on luonnollisesti tikku ja ehkä konekin, mutta koneessa käytettävän ohjelmiston osalta pitäisi olla tarkkana. Kun opettaja on tottunut saamaan ilmaiseksi kalliin ohjelman, tämä edellyttää usein myös oppilailtaan sen hankkimista. Käytännön esimerkkinä mainittakoon vaikkapa kuinka opettaja vaatii palautettavan työn olevan word-muodossa. Tällöin opettaja tosin rikkoo lakia.

Lain mukaan viranomaisten tulee kyetä avaamaan yleisimmät tiedostomuodot, jollaisia myös ilmaisen Open Officen tuottamat dokumentit ovat. Tottuneet käyttäjät toki tietävät miten O.O:lla tuotetaan dokumetteja, jotka voi avata Wordissa, mutta lain edessä tätä ei opettaja voi oppilailtansa vaatia. Muutoinhan opettaja vaatisi, että oppilaiden tulee hankkia erään tietyn yrityksen tuotteita varmistaakseen opiskelumenestyksensä. Opettaja itse tosin nauttii yksityiselämässäänkin tuotteen ilmaisuudesta eikä maksa veroa saamastaan edusta.

Ajatellaanpa hieman pidemmälle.

Tässä nykysysteemissähän ei ole mitään järkeä noin kokonaisuuden kannalta. Opettajalle siinä on järkeä, koska tämä sai ilmaiseksi tuotteen, josta muuten olisi joutunut maksamaan pitkälti yli sata euroa. Koulun tietotekniikan hankinnoista vastaavalle siinä on järkeä, koska hänelle on tehty helpoksi noudattaa de facto standardia. Poliitikolle siinä on järkeä, koska tämä saa vähintäänkin "vaalirahoitusta". Microsoftille siinä on erityisen paljon järkeä.

Pakko-windows on jo useimmissa kodinkoneliikkeistä ostetuissa tietokoneissa. Se on käytännössä poikkeuksetta esiasennettuna kannettaviin tietokoneisiin. Microsoftille maksetaan myös kaikista kameroista, joilla kuluttaja ei ymmärrä olevan mitään tekemistä minkään microsoftin kanssa. Euroopan unionin kilpailukomissaari Neelie Kroes varoitti jäsenmaita windowsin kaltaisista suljetuista ohjelmistoista.
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=34207&tyyppi=1

Miksi esimerkillisenä tunnetun opettajakunnan tulisi esiintyä lahjonnan airueina ja muokata tulevaisuutta monopolistisen diktatuurin suuntaan?

6

913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärrä

      mitään.

      Missä saa esseet palauttaa tiedostoina? Eikös ne pidä olla paperiversioina?

    • amisope

      ...että opiskelijoilla on useita eri vaihtoehtoja töidensä palauttamiseksi. Mikäli työt palautetaan esim. sähköpostitse, kirjallisiin töihin käy sekä Word-, pdf-, RTF-tiedostot että copy-paste suoraan tekstikenttään. Myös paperiversio on mahdollinen. Opettajan vastuulla on sitten se, että nämä eri tiedostomuodot myös aukeavat open koneella.

      Itse olen maccikäyttäjä ja inhoan sitoutumista Windowsin aataminaikaisiin systeemeihin.

      • Panu

        Nykyään monissa paikoissa esseet ja muut opiskeluun liittyvät tuotokset _pitää_ palauttaa sähköisessä muodossa. Syynä tähän on se, että yhä useampi opiskelija tuottaa suorituksensa Googlen suosiollisella avustuksella leikkaa ja liimaa -menetelmällä. Tämän takia esim. allekirjoittanut tarkistaa kaikki vastaanottamansa automaattisella plagiaatinpaljastusohjelmalla ennen kuin lukee niitä itse. Valitettavan paljon porukkaa jää kiinni, vaikka plagioinnin tuomittavuus ja sen valvonta ovat yleisesti tiedossa.


      • amisope
        Panu kirjoitti:

        Nykyään monissa paikoissa esseet ja muut opiskeluun liittyvät tuotokset _pitää_ palauttaa sähköisessä muodossa. Syynä tähän on se, että yhä useampi opiskelija tuottaa suorituksensa Googlen suosiollisella avustuksella leikkaa ja liimaa -menetelmällä. Tämän takia esim. allekirjoittanut tarkistaa kaikki vastaanottamansa automaattisella plagiaatinpaljastusohjelmalla ennen kuin lukee niitä itse. Valitettavan paljon porukkaa jää kiinni, vaikka plagioinnin tuomittavuus ja sen valvonta ovat yleisesti tiedossa.

        Tarkistan minäkin tuleeko osumia. Joka tapauksessa nykyään tilanne on parempi kuin ennen vanhaan, kun ei ollut paljoakaan mahdollisuuksia tarkistaa kuinka paljon tuotoksista oli kopioitu suoraan kirjallisuudesta.

        Copy-pasten välttääkseni asettelen kyllä ongelman sellaiseksi, ettei se ihan muualta kopioiden onnistu. Opiskelijan on joka tapauksessa käytettävä myös omaa päätään. Viljelen opetuksessani PBL-menetelmiä ja niissä on jo puoli voittoa, mikäli opiskelija oppii löytämään oikeaa tietoa oikeasta paikasta. Ei opiskelijan tarvitse mikään muistikone olla. Pääasia että hallitsee asian. Se taas tulee projekteissa ilmi tiedon soveltamisena.


      • kuin ohjelma
        amisope kirjoitti:

        Tarkistan minäkin tuleeko osumia. Joka tapauksessa nykyään tilanne on parempi kuin ennen vanhaan, kun ei ollut paljoakaan mahdollisuuksia tarkistaa kuinka paljon tuotoksista oli kopioitu suoraan kirjallisuudesta.

        Copy-pasten välttääkseni asettelen kyllä ongelman sellaiseksi, ettei se ihan muualta kopioiden onnistu. Opiskelijan on joka tapauksessa käytettävä myös omaa päätään. Viljelen opetuksessani PBL-menetelmiä ja niissä on jo puoli voittoa, mikäli opiskelija oppii löytämään oikeaa tietoa oikeasta paikasta. Ei opiskelijan tarvitse mikään muistikone olla. Pääasia että hallitsee asian. Se taas tulee projekteissa ilmi tiedon soveltamisena.

        tekee esimerkiksi rtf-tiedostoja, jolloin ei olla laite- eikä ohjelmariippuvaisia. Silloin kelpaavat niin Microsoftin ohjelmat kuin Macinkin ohjelmat. Opettajan on aika helppo vaatia, että hengentuotteet toimitetaan rtf-tiedostoina.


      • amisope
        kuin ohjelma kirjoitti:

        tekee esimerkiksi rtf-tiedostoja, jolloin ei olla laite- eikä ohjelmariippuvaisia. Silloin kelpaavat niin Microsoftin ohjelmat kuin Macinkin ohjelmat. Opettajan on aika helppo vaatia, että hengentuotteet toimitetaan rtf-tiedostoina.

        Oli kyseessä sitten teksti-, video-, foto- tai äänifaili, niin kaikkiin niihin löytyy formaatti, jota käyttäen ei tueta mitään yksittäisiä ohjelmistoyrityksiä. Toki PDF on Adoben tuote, mutta suosin sitä varsin monessa asiassa. Esimerkiksi yliopistojen väitöskirjat on julkaista sähköisessä muodossa järjestään PDF-formaatilla.

        Tiedostomuodot ovat kuitenkin toissijaisia kysymyksiä. Haasteita ratkaistaviksi. Tärkeämpää on se, miten uudet toimintakulttuurit vaikuttavat oppimistuloksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      85
      4960
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      95
      2794
    3. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      43
      2786
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      199
      2392
    5. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      28
      1994
    6. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      133
      1949
    7. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      178
      1560
    8. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1481
    9. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1299
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      362
      1298
    Aihe