Montako tuntia akvaariosi valo palaa päivässä??

ValotON

Mulla valot palaa n. 12 tuntia. Onko liikaa?

8

5284

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iitu75

07:00-21:00

• skabiofobia

Meikäläisellä tuo vähän vaihtelee, niin kauan valo yleensä on päällä kun itse olen hereillä, kun makuuhuoneessa tuo tällä hetkellä ainoa akvaarioni sijaitsee.

Voisihan tuon toki johonkin ajastimeen lykätä kiinni, niin olisi altaassa vähän säännöllisempi vuorokausirytmi. Lattialla tosin kiemurtelee jo valmiiksi sellainen ajastimien ja jatkojohtojen viidakko, kiitos akvaarion läheisyydessä sijaitsevien terraarioiden.

Ensimmäiselle vastaukseksi: Mielestäni tuo 12h on ihan sopivasti.

• on riittävästi

siis aamulla 8-12 ja illalla 17-21.
        Päivällä 12-17 on normaali huonevalaistus, jolloin akvaario on hämärä.
        Ohjaus ajastimella.

• skabiofobia
        on riittävästi kirjoitti:

siis aamulla 8-12 ja illalla 17-21.
        Päivällä 12-17 on normaali huonevalaistus, jolloin akvaario on hämärä.
        Ohjaus ajastimella.

Ihan uteliaisuudesta, miksi keskelle päivää on järjestetty hämärämpi jakso?

• -Rihma-
        skabiofobia kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, miksi keskelle päivää on järjestetty hämärämpi jakso?

Jossain puolletaan valotaukoa päivällä estämään levien kasvua. Toiset ovat sitä mieltä, ettei tällanen tauko häiritse leviä. Itselläni on käytössä valotauot.

Ainakin yksi hyvä pointti siinä tauossa on; Kun aamulla lähdet töihin/kouluun näet akvaarion valoisana ja voit katsastaa altaan/kalojen kunnon. Illalla voit ihailla kalojasi pidempään, kun valot ovat päivällä sulki. :)

• -------

ei se minusta ole liian pitkä aika

• fish KING

... jotkut kasvit vaativat runsasta lannoitusta ja valontarvetta toisille tarve on pienempi.

8-12h/vrk on perus määrä joka asetetaan yleensä ajaksi valaisemaan akvaariota.

Oikeasti sademetsässä paistaa aurinko suoraan alas asti kuutisen tuntia ja tässä ajassa kasvit kyllä ehtivät yhteyttämään sen minkä tarve vaatii, luonnossa. Pienessä tilassa akvaariossa tilanne on toisin, kokeilemalla saat tuon valon tarpeen oikeaksi mutta 12 tuntia on ihan passeli jos sulla on kasveja sopiva määrä eikä ne ole mitään erikois rehuja.

Mulla kans on tuo rihman idea jaksoittaa akvaarion valaistusta (johtuu myös osittain suuresta valotehostakin jonka kuution akvani vaatii).
      Aamulla mulla on päällä yksi 36W putki ja siitä pikku hiljaa menee päälle kaksi 150W elohopeaa jotka on pois päältä puolen päivän aikaan muutaman tunnin ja menevät päälle taas illaksi sammuakseen pois ennen kymmentä.
      Yö valo on päällä 22-00..05-08 (ledejä)
      Aamuvalo 06-23 (putki)
      Päivävalot 2kpl 150W elohoppeeta
      1. 10-12..15:30-21:00
      2. 10:30-12:30..16:00-21:30
      Näin saan aikaan auringon laskun ja nousun sekä pilveen menon päivällä kuumalla ilmalla.

• järkihoi

ei kaloilla järvissäkää oo vailoi mul ei oo lamppujakaa koko akvaariossa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      93
      1638
    2. Toivotko koskaan mies...

Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.
      Ikävä
      122
      1509
    3. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      75
      1343
    4. Svty paska työpaikka

Elekää kukaan hakeku sinne töihin.
      Suomussalmi
      30
      1252
    5. Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta

Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne
      Ikävä
      118
      1060
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      991
    7. Olisin valmis salaisiin tapaamisiin

Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet
      Intohimo
      46
      978
    8. Onko viisikko aktivoitunut

Taas ruumis !! Viisikko ryskää kukaan ei pärjää
      Seinäjoki
      21
      950
    9. Olisit voinut olla...

....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n
      Ikävä
      66
      838
    10. Olet ihana mies

Mun söpöliini 🙊😘
      Ikävä
      46
      763
    Aihe