patruunan energia on helppo laskea kaavalla 0.5*mv^2, mutta miten lasketaan haulikon ammuksen teho piipun suulta?
miten mitataan haulikon ammuksen energia?
3
1080
Vastaukset
Kiväärin piipusta tuon voi laskea jo teoreettisesti melko tarkasti.
Haulikolle en näe edes syytä moista laskea, mutta kait joku mittari senkin pystyy tekemään.
Tärkeimpiä mittareita haulikon suhteen mielestäni ovat nämä:
-Hajoaako tulppa suppariin?
-Tuleeko "kimmokehauleja" paperille?
-Pysyykö osumapiste samana eri lämpötiloissa?
-Paljonko aukkoja osumakuviossa keskimäärin?
Haulikoita on kivääreihin verrattuna paljon erilaisia ja ne ovat vieläpä luotiaseita yksilöllisempiä, joten unohda kaavat.- käsitteet
Ammus on se, joka lähtee aseesta suurella nopeudella. Kiväärissä luoti. Haulikon ammus on hauli, niitä on monta. jokaisella on oma liike-energiansa, reunahauleilla huonompi kuin keskellä olevilla. Ja energia riippuu kovasti haulin koosta. Toki haulukon ammus voi olla täyteinen eli yksi ainoa möhkäle. Silloinhan sen liike-energia on helppo määrittää, saattaa kyllä vaihdella laajoissa rajoissa erin laukauksissa.
Vielä olit onnistunut laittamaan sepustukseesi sanan teho, jota on melko vaikea soveltaa ballistiikkaan. - vaikka näin
Haulipanoksen paino on tässä tapauksessa m.
Mitataan piipunsuusta lähtönopeus v. Muutaman metrin etäisyydellä piipusta hauliparvi ei ole vielä ehtinyt hajoata ja mittari luultavasti näyttäisi lukemaa. Sitten vaan laskemaan.
Toinen asia on, mihin tätä tietoa oikein tarvitsee? Panoksen liikenergia ei auta haulikon patruuanan valinnassa, kyllä osumakuvio on A ja O.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit765900KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti2774786Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202598Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei282503Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT881557Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro151439- 1051367
Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1281316seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1081274Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu191231