1. Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat? Tiedätkö milloin ne alkoivat äidilläsi ja onko sillä merkitystä? Oma äitini on niin vanhanaikainen ettei suostu puhumaan aiheesta, itse olen 45 ja tuntuu kuin olisi joku loppukiri menossa, koska menkat ovat ihan kamalat; ei ole yksi kerta eikä kaksi viimeisen vuoden aikana kun ovat hulahtaneet läpi kahdesta siteestä (myoomia ei ole, ultrattiin keväällä). Väli on lyhyimmillään kolme viikkoa vaikka ennen oli neljä.
2. Liittyykö vaihdevuosiin vartalon nopea muuttuminen? Olen aina ollut "tiimalasi", aikoinaan hoikka, sitten pyöreämpi mutta kuitenkin niin että oli selkeä vyötärö. Nyt vyötärö on yhden vuoden aikana kadonnut ja minulle on tullut omenavatsa. En käytä ollenkaan alkoholia enkä tupakoi, ja olen kasvissyöjä (mutta en vegaani). Painoakin on tullut lisää, mutta nyt siis vatsaan eikä peppuun ja reisiin kuten aikaisemmin.
3. Onko luontaistuotteista oikeasti apua vaihdevuosivaivoissa? Jos, niin millaisista? Lääkärini mukaan mitään ei kannata tehdä niin kauan kuin kuukautiset tulevat. Runsaaseen vuotoon hän on ehdottanut hormonikierukkaa mutta koska minulla ei ole ehkäisyn tarvetta ja olen aikoinani syönyt hormoneja vuosikausia, en halua niitä enää edes pienenä annoksena. Sen jälkeen hän kirjoitti jonkin reseptilääkkeen, jonka pitäisi vähentää vuodon määrää ja sanoi että ibuprofeenillakin on kyllä sama vaikutus - sitä en kyllä todellakaan ole huomannut!
Kolme kysymystä:
19
8527
Vastaukset
- Geeli-62
Hei. Varmaan sinunkin estrogeenitasosi ovat muuttuneet ja esivaihdevuodet alkaneet. Nehän kestävät viitisen vuotta, ennenkuin kuukautiset oikeasti loppuvat ja varsinaiset vaihdevuodet alkavat. Vyötärö todellakin levenee ja paino nousee. Kuukautisten väli tulee aluksi lyhyeksi ja vuodon määrä kasvaa tai muuttuu ja lopulta väli pitenee. Vaihdevuosioireita tulee jo nyt. Minun gynekologini määräsi ilman miettimistä estrogeenigeelin ja keltarauhashormonin eli hormonikorvaushoidon, vaikka olen 46 v. ja kuukautiset tulevat n. 24-26 päivän välein. Lihassärky katosi, mieliala nousi, ärtymys hävisi, hirveä uupumus katosi jne. eli selvästi oireissani oli kyse estrogeenin vähenemisestä. Vaihda gynekologia ja hanki oikea hoito! Estrogeeni palauttaa muuten ajan mittaan vyötärön takaisin ja iho hehkuu. Itsekin olen jotenkin nuoremman ja hehkeämmän näköinen!
- hillitön uupumuskin
voi olla vaihdevuosioireita? Kaikki verikokeet nimittäin otettiin eikä niistä löytynyt selitystä sille, että olen viimeisen vuoden ajan ollut ihan tolkuttoman väsynyt. Ärtynyt olen ollut niin kauan jo että sitä en olisi muistanut edes mainita.
Pitää hakeutua kunnon gynelle kun tämä nykyinen siis totesi vain, että ei tehdä mitään ennen kuin menkat todella loppuvat tai lähes loppuvat. En tiedä saako täällä suositella, mutta jos joku tietää Helsingistä hyvän gynen niin kuulisin mielelläni - ja sellaisen joka oikeasti kuuntelee potilasta eikä ala jankuttaa esimerkiksi hormonikierukan laittamisesta.
Luontaistuotevinkkejä saa laittaa myös. Aloitin eilen Femisoijan mutta en tiedä uskonko että sellainen voi mihinkään vaikuttaa.
Kiitos!
P.S Olen itse siis syntynyt 1963 - vaan
hillitön uupumuskin kirjoitti:
voi olla vaihdevuosioireita? Kaikki verikokeet nimittäin otettiin eikä niistä löytynyt selitystä sille, että olen viimeisen vuoden ajan ollut ihan tolkuttoman väsynyt. Ärtynyt olen ollut niin kauan jo että sitä en olisi muistanut edes mainita.
Pitää hakeutua kunnon gynelle kun tämä nykyinen siis totesi vain, että ei tehdä mitään ennen kuin menkat todella loppuvat tai lähes loppuvat. En tiedä saako täällä suositella, mutta jos joku tietää Helsingistä hyvän gynen niin kuulisin mielelläni - ja sellaisen joka oikeasti kuuntelee potilasta eikä ala jankuttaa esimerkiksi hormonikierukan laittamisesta.
Luontaistuotevinkkejä saa laittaa myös. Aloitin eilen Femisoijan mutta en tiedä uskonko että sellainen voi mihinkään vaikuttaa.
Kiitos!
P.S Olen itse siis syntynyt 1963Kai ymmärsit, että Geeli-62:n tarkoittama hoito on nimenomaan hormonihoito, paljon enemmän hormoneja kuin hormonikierukassa. Sanoit tuolla aikaisemmin, että olet saanut hormoneista tarpeeksesi, etkä halua niitä enää edes pieninä annoksina (jos siis olet ketjun aloittaja). Itse asiassa hormonikierukka on usein juuri tuollaisen hormonihoidon yksi osa, varsinkin silloin, jos halutaan päästä pienemmillä hormonimäärillä.
- ketjun aloittaja
vaan kirjoitti:
Kai ymmärsit, että Geeli-62:n tarkoittama hoito on nimenomaan hormonihoito, paljon enemmän hormoneja kuin hormonikierukassa. Sanoit tuolla aikaisemmin, että olet saanut hormoneista tarpeeksesi, etkä halua niitä enää edes pieninä annoksina (jos siis olet ketjun aloittaja). Itse asiassa hormonikierukka on usein juuri tuollaisen hormonihoidon yksi osa, varsinkin silloin, jos halutaan päästä pienemmillä hormonimäärillä.
Ymmärsin kyllä että Geeli 62 tarjoitti hormoneja, minun oli tarkoitukseni painottaa sitä, etten halua hormoniKIERUKKAA. Tabletit, laastarit tai mitä lieneekään ovat ok, mutta sitä vekotinta en sisääni halua. Pelkään kipua sitä laitettaessa, pelkään että se tulee ulos omia aikojaan, pelkään että se joudutaan poistamaan syystä tai toisesta ja koko homma osoittautuu turhaksi... olen kuullut siitä niin paljon epäonnistuneita kokemuksia, että ei kiitos.
- Geeli-62
Kiitos!
P.S Olen itse siis syntynyt 1963Hei taas. Kyllä, hillitön uupumus voi olla vaihdevuosioire! Ja ehdottomasti ärtyneisyys on, sekä unettomuus, masentuneisuus, ahdistuneisuus, lihaskivut, nivelkivut, virtsanpidätysongelmat, hiusten ja ihon rupsahtaminen, muistin huonontuminen, keskittymiskyvyn huononeminen jne. Minä sain fibromyalgiadiagnoosin, kun lihaksia särki tauotta ja olin kuin jyrän alle jäänyt, tosi uupunut. Kun olin käyttänyt 2 kk geeliä, lihaskivut hävisivät ja samoin uupumus! Uni lie syvempääkin, kun vaikka nukkuu saman tuntimäärän, ei ole väsynyt kuten ennen. Minä jo totuttelin loppuiän krooniseen sairauteen ja kävin kaikenmaailman tukiryhmissä ja ns. fibro olikin esivaihdevuosioireita! Ei sitä muuten estrogeenigeeli parantaisi. Ota kokeeksi ainakin geeliä ja laita sitä aluksi 20 mikroa eli mittatikulla 1 cm. Itse laitan 30 mikroa eli 1,5 cm. Estrega-geelissä on mukana tuo mittatikku. Pumppupullosta tulee tähän ikään nähden liikaa estrogeenia. Terolutia joutuu sitten syömään 10 päivää kuussa, kun on kohtu tallella, mutta minulle siitä ei ole tullut kummempia sivuoireita. Toivottavasti löydät hyvän gynen! Kaikki eivät ole takapajuisia.
Luonto on hoitanut aikoinaan, että estrogeenintuotanto loppuu kun nainen ei enää lisäänny ja naisethan ovat kuolleet jo yleensä ennenkuin saavuttavat 50 v. iän. Nyt kun elämme kauemmin, ei elämä ilman naisen omaa hormonia estrogeenia ole kovinkaan mukavaa. Itse en ainakaan halua rupsahtaa enkä kärsiä kaikenmaailman oireista. Yksi tuttu nainen on vähän päälle 70 v ja käyttänyt geeliä 20 v, hän näyttää noin 55-vuotiaalta. Samoin äitini käytti 23 v geeliä ja oli nuorekas. - Miulla sama juttu oli ennen!!
Kiitos!
P.S Olen itse siis syntynyt 1963Onko siulla otettu kilpparikokeet, TSH ja T4V ja tarvittaessa, T3V? Onko otettu Hb? Jos ja se on hyvä, mutta silti saattaa olla ferritiini huono, eli rautapitoisuus veressä. Miulla oli myöskin kamalia uupumuskohtauksia, joskus 1-3 tai jopa 5 päivää kestäviä. Miulta otettiin Hb, se oli hyvä, 140, mutta ferritiini olikin tosi huono, 23. Aloin syömään rautapitoista ruokaa,, taas otettiin ferritiini ja Hb, Hb 132 ja ferritiini 7, eli rautavarasto ihan loppu. Aloin syömään rautalääkettä, jota syön nyt niin, pidän vain 2viikosta kuukauteen väliä ja taas jatkan, muuten tulee nuo uupumustilat takaisin, eli rautavarasto loppuu. Ferritiinin pitäisi olla jotain 50-100, eli nuo miun 23 ja 7 kertovat paljon, miten vähän miulla oli rautaa veressäni. Alle 23 rautavarasto on loppu. Nyt otan Obsidan rautakapseleita, jotka otetaan tyhjään masuun ja ei saa pariin tuntiin syödä ennen tai jälkeen maitotuotteita. Eivätkä käy masuun. Yritin luontaistuotteen rautaa, alkoi valtavat masunipistelyt.
Nyt jaksaa :) - alkuperäinen kysyjä
Miulla sama juttu oli ennen!! kirjoitti:
Onko siulla otettu kilpparikokeet, TSH ja T4V ja tarvittaessa, T3V? Onko otettu Hb? Jos ja se on hyvä, mutta silti saattaa olla ferritiini huono, eli rautapitoisuus veressä. Miulla oli myöskin kamalia uupumuskohtauksia, joskus 1-3 tai jopa 5 päivää kestäviä. Miulta otettiin Hb, se oli hyvä, 140, mutta ferritiini olikin tosi huono, 23. Aloin syömään rautapitoista ruokaa,, taas otettiin ferritiini ja Hb, Hb 132 ja ferritiini 7, eli rautavarasto ihan loppu. Aloin syömään rautalääkettä, jota syön nyt niin, pidän vain 2viikosta kuukauteen väliä ja taas jatkan, muuten tulee nuo uupumustilat takaisin, eli rautavarasto loppuu. Ferritiinin pitäisi olla jotain 50-100, eli nuo miun 23 ja 7 kertovat paljon, miten vähän miulla oli rautaa veressäni. Alle 23 rautavarasto on loppu. Nyt otan Obsidan rautakapseleita, jotka otetaan tyhjään masuun ja ei saa pariin tuntiin syödä ennen tai jälkeen maitotuotteita. Eivätkä käy masuun. Yritin luontaistuotteen rautaa, alkoi valtavat masunipistelyt.
Nyt jaksaa :)kilpparit on otettu ja hb, mutta tuosta ferritiinistä en ole koskaan kuullutkaan eli siitä ei edes puhuttu. Sen tiedän, että tavallisia käsikaupan rautatabletteja en voi syödä, koska ne pahentavat ummetukseni potenssiin sata. Väsymykseni on sitä luokkaa, että nukun öisin kahdeksan tuntia ja silti otan päiväunet aina kun mahdollista, ja vapaapäivinä voin nukkua liioittelematta jopa 16 t eli pitkien yöunien lisäksi jopa kahdet 2-4 tunnin päiväunet.
- huonosti
ketjun aloittaja kirjoitti:
Ymmärsin kyllä että Geeli 62 tarjoitti hormoneja, minun oli tarkoitukseni painottaa sitä, etten halua hormoniKIERUKKAA. Tabletit, laastarit tai mitä lieneekään ovat ok, mutta sitä vekotinta en sisääni halua. Pelkään kipua sitä laitettaessa, pelkään että se tulee ulos omia aikojaan, pelkään että se joudutaan poistamaan syystä tai toisesta ja koko homma osoittautuu turhaksi... olen kuullut siitä niin paljon epäonnistuneita kokemuksia, että ei kiitos.
Jos haluaa hormonikorvaushoidon, niin kannattaa sanoa, että haluaa hormonikorvaushoidon.
Silloin ei kannata sanoa, että "olen aikoinani syönyt hormoneja vuosikausia, en halua niitä enää edes pienenä annoksena" - väite
Geeli-62 kirjoitti:
Hei taas. Kyllä, hillitön uupumus voi olla vaihdevuosioire! Ja ehdottomasti ärtyneisyys on, sekä unettomuus, masentuneisuus, ahdistuneisuus, lihaskivut, nivelkivut, virtsanpidätysongelmat, hiusten ja ihon rupsahtaminen, muistin huonontuminen, keskittymiskyvyn huononeminen jne. Minä sain fibromyalgiadiagnoosin, kun lihaksia särki tauotta ja olin kuin jyrän alle jäänyt, tosi uupunut. Kun olin käyttänyt 2 kk geeliä, lihaskivut hävisivät ja samoin uupumus! Uni lie syvempääkin, kun vaikka nukkuu saman tuntimäärän, ei ole väsynyt kuten ennen. Minä jo totuttelin loppuiän krooniseen sairauteen ja kävin kaikenmaailman tukiryhmissä ja ns. fibro olikin esivaihdevuosioireita! Ei sitä muuten estrogeenigeeli parantaisi. Ota kokeeksi ainakin geeliä ja laita sitä aluksi 20 mikroa eli mittatikulla 1 cm. Itse laitan 30 mikroa eli 1,5 cm. Estrega-geelissä on mukana tuo mittatikku. Pumppupullosta tulee tähän ikään nähden liikaa estrogeenia. Terolutia joutuu sitten syömään 10 päivää kuussa, kun on kohtu tallella, mutta minulle siitä ei ole tullut kummempia sivuoireita. Toivottavasti löydät hyvän gynen! Kaikki eivät ole takapajuisia.
Luonto on hoitanut aikoinaan, että estrogeenintuotanto loppuu kun nainen ei enää lisäänny ja naisethan ovat kuolleet jo yleensä ennenkuin saavuttavat 50 v. iän. Nyt kun elämme kauemmin, ei elämä ilman naisen omaa hormonia estrogeenia ole kovinkaan mukavaa. Itse en ainakaan halua rupsahtaa enkä kärsiä kaikenmaailman oireista. Yksi tuttu nainen on vähän päälle 70 v ja käyttänyt geeliä 20 v, hän näyttää noin 55-vuotiaalta. Samoin äitini käytti 23 v geeliä ja oli nuorekas.Ei naista ole tarkoitettu kuolemaan ennen kuin hän täyttää 50 vuotta! Päinvastoin, äidinäiti, jolla ei enää ole omia lapsia, on köyhissä ja alkeellisissa oloissa aina ollut paras tae lapsenlapsien henkiinjäämiselle ja hyvinvoinnille.
On hyvin tärkeää, että nainen ei ole hedelmällinen enää tässä iässä, joten ei ole mikään luonnon väärinkäsitys, että estrogeeni vähenee. Sehän ei lopu, vaan asettuu tarkoituksenmukaisemmalle tasolle, jotta nainen voisi vanheta terveenä ja olla suvulleen hyödyllinen. Ajattele nyt, mitä siitä tulisi, jos naisen hedelmällisyys vaan jatkuisi ja jatkuisi! Seitsämänkymppiset synnyttämässä ja saamassa keskenmenoja. Ei, ei naista ole tarkoitettu kuolemaan ennen kuin estrogeeni vähenee, vaan estrogeenin väheneminen on tarkoitettu naisen suojaksi ja yhteisön hyväksi.
Ihmisen maksimi elinikä ei ole lainkaan noussut, vaan vanhimmat ihmiset on aina eläneet yli sata-vuotiaiksi. Tietysti ennen on ollut tauteja ja sotiakin, joissa naisia on kuollut, mutta ne, jotka selvisivät koettelemuksista ovat eläneet lähes yhtä kauan kuin nykyäänkin eletään, ainakin paljon yli vaihdevuosien. - Nainen 56v.
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
kilpparit on otettu ja hb, mutta tuosta ferritiinistä en ole koskaan kuullutkaan eli siitä ei edes puhuttu. Sen tiedän, että tavallisia käsikaupan rautatabletteja en voi syödä, koska ne pahentavat ummetukseni potenssiin sata. Väsymykseni on sitä luokkaa, että nukun öisin kahdeksan tuntia ja silti otan päiväunet aina kun mahdollista, ja vapaapäivinä voin nukkua liioittelematta jopa 16 t eli pitkien yöunien lisäksi jopa kahdet 2-4 tunnin päiväunet.
.. otattaa ferritiini ja jos on alle 40, on huono. Miullekaan ei ole ennen mitkään rautalääkkeet käyneet, ennen kuin löysin netin kautta tuon Osidanin. Tuollainen väsymys tuntuu, rauta on siulla verestä lopussa.
En miekään ennen tiennyt, ennen kuin kilpparifoorumilta sain tietää, kun siellä kirjoitin uupumuksestani, väsyttää aina.
Ei muuta kuin labrakokeisiin. - mieli kertoa
Miulla sama juttu oli ennen!! kirjoitti:
Onko siulla otettu kilpparikokeet, TSH ja T4V ja tarvittaessa, T3V? Onko otettu Hb? Jos ja se on hyvä, mutta silti saattaa olla ferritiini huono, eli rautapitoisuus veressä. Miulla oli myöskin kamalia uupumuskohtauksia, joskus 1-3 tai jopa 5 päivää kestäviä. Miulta otettiin Hb, se oli hyvä, 140, mutta ferritiini olikin tosi huono, 23. Aloin syömään rautapitoista ruokaa,, taas otettiin ferritiini ja Hb, Hb 132 ja ferritiini 7, eli rautavarasto ihan loppu. Aloin syömään rautalääkettä, jota syön nyt niin, pidän vain 2viikosta kuukauteen väliä ja taas jatkan, muuten tulee nuo uupumustilat takaisin, eli rautavarasto loppuu. Ferritiinin pitäisi olla jotain 50-100, eli nuo miun 23 ja 7 kertovat paljon, miten vähän miulla oli rautaa veressäni. Alle 23 rautavarasto on loppu. Nyt otan Obsidan rautakapseleita, jotka otetaan tyhjään masuun ja ei saa pariin tuntiin syödä ennen tai jälkeen maitotuotteita. Eivätkä käy masuun. Yritin luontaistuotteen rautaa, alkoi valtavat masunipistelyt.
Nyt jaksaa :)Koska olen sun viesteistä huomannut, että sinä olet kiinnostunut kilpirauhasen vajaatoiminnasta, niin tekee mieleni kertoa sinulle, mitä edesmennyt amerikkalainen lääkäri John R. Lee sanoo tästä asiasta kirjassaan What your doctor may not tell you about menopause. Tää ei ehkä lainkaan sovi sun tapaukseen, mutta on tätä "kilppariasiaa kuitenkin".
John R. Lee on kirjoittanut paljon käsitteestä estrogeenidominanssi. Se tarkoittaa sitä, että estrogeeni ja progesteroni ovat epätasapainossa, estrogeeni vallitsee liiaksi. Se juuri on ongelmana vaihdevuosia lähestyttäessä. Yritän kääntää tähän joitakin lauseita:
Kilpirauhasen vajaatoimintaa esiintyy etenkin vaihdevuosi-ikäisillä naisilla, joilla estrogeeni dominoi ja progesteroni on matalalla. KIlpirauhashormonin vajaatoiminnan oireita ovat väsymys, alhainen ruumiinlämpö, viluisuus, painonhallinnan vaikeutuminen, saamattomuus, ahdistus, masennus, ihon kuivuus m.m. Luuulisi, että arvot mittaamalla olisi helppo nähdä tarvitaanko lisäystä. Mutta vaikka arvosi olisivat normaalin rajoissa se ei tarkoita sitä, että kaikki on hyvin. Jos on selviä vajaatoiminnan oireita, vaikka arvot ovat normaalin rajoissa, niin silloin elimistö ei hyödynnä kilpirauhashormonia täysin. Monet asiat vaikuttavat siihen, kuinka hyvin solumme hyödyntävät kilpirauhashormonia, näitä ovat: unen puute, loman puute, huono ruokavalio (liikaa insuliinia), stressi, liian vähän jodia ruuassa tai hormoniepätasapaino (estrogeenidominanssi). Estrogeeni estää kilpirauhashormonin toimintaa, mutta luonnollinen progesteroni voi palauttaa normaalin kilpirauhastoiminnan. Kun arvot ovat normaalin rajoissa, mutta siitä huolimatta on selviä vajaatoiminnan oireita, niin syynä on melkein aina estrogeenidominanssi.
Neljänkympin jälkeen nainen ei enää ovuloi säännöllisesti ja siitä seuraa estrogeenidominanssia vaihdevuosien lähestyessä. Runsaat vuodot on siitä oire. Myös kaikki lihominen tässä vaiheessa lisää estrogeenidominanssia. Oman hormonitasapainonsa vuoksi kannattaa välttää stressiä, lisätä liikuntaa ja vähentää kaloreita. Jos nämä konstit ei riitä, niin John R. Lee kehottaa käyttämään progesteronilisää ja sillä hän tarkoittaa luonnollista progesteronia hyvin miedossa voide muodossa. Mutta ne on Suomessa kiellettyjä, joten se siitä!! Synteettisiä keltarauhashormoneita (Primolut, Terolut, hormonikierukat y.m.s.) hän varoittaa käyttämästä, koska niitä hän pitää terveydelle hyvin vaarallisina.
Huonot rauta-arvot tosiaan väsyttää ja sitähän runsaista vuodoista tulee.
- omasta puolesta
Sinähän olet järjestelmällinen!
Vastailen omasta puolestani. Näen, että vaihdevuodet on pitkä prosessi joka alkaa hiipien. Havahduin tähän prosessiin 42 vuotiaana, kun huomasin pikku hiljaa "kaljuuntuneeni". No kaljuuntuminen talttui sitten elämäntaparemontilla (ruokavalio/liikunta/painonhallinta) ja myöhemmin olen ymmärtänyt, että hiustenlähtöni johtui meidän suvun naisten taipumuksesta kakkosdiabetekseen. Siinä vaiheessa vuodot oli jo liian runsaat ja rintoja aristi. Gyne kirjoitti Terolut kuurin, jota aloin syömään vasta kaksi vuotta myöhemmin (45 v.), sitten kun en enää uskaltanut lähteä kotoa ulos runsaan vuotamisen takia. Minusta on koko ajan tuntunut, että painonhallinta on ollut erittäin hyväksi tässä vaihdevuosissa! Söin niitä Teroluteja kahdeksan kuukautta, mutta työterveyslääkäri sanoi, että jo kolmen kuukauden keltarauhashormonikuuri voi riittää normalisoimaan liikaa vuotamista. Se vuotoa vähentävä lääke ja ibuprofeiinit ovat minusta vaan hätäapu, oikea apu tulee keltarauhashormonista. Ja ajan mittaan ne vuodot vähenee, ja harvenee. Mulla oli vielä tänä kesänä ihan pieni vuoto, edellinen oli talvella, olen 50 . Äiti aloitti vaihdevuosiinsa hormonikorvaushoidon viiskymppisenä ja jatkoi sitä seitsämänkymppiseksi. Luontaistuotteita en ole kokeillut, mutta valmistin itse itselleni hyvin, hyvin mietoa progesteronivoidetta Lugesteron-kapseleista. Sain sillä kuukautiset jotenkuten pelaamaan, se auttoi turvotukseen ja rintojen arkuuteen. En kuitenkaan kehota ketään muuta tekemään niin, koska se on Lugesteron lääkkeen käyttöohjeiden vastaista käyttämistä, jonka seurauksista ei ole mitään tutkimuksia.- 54 v.
Akat ne täällä vain ruikuttaa eikä minua vaivaa mikään! Olo on sorja kuin nuorella tyttösellä!
Mutta minäpä en pistelekään poskeen niitä aspartaameja ja kaiken maailman laitti sitä ja laitti tätä.
Tänäänkin pistelin pekonia ja aitovoita, sipulinvarsia ja paistettua (tietysti voissa) kalaa. Voin hyvin ja olen onnellinen! - sinä saarnaat
54 v. kirjoitti:
Akat ne täällä vain ruikuttaa eikä minua vaivaa mikään! Olo on sorja kuin nuorella tyttösellä!
Mutta minäpä en pistelekään poskeen niitä aspartaameja ja kaiken maailman laitti sitä ja laitti tätä.
Tänäänkin pistelin pekonia ja aitovoita, sipulinvarsia ja paistettua (tietysti voissa) kalaa. Voin hyvin ja olen onnellinen!Minusta sinä saarnaat täällä kuin paha pappi, joka syyttää toisia turmellukseseta. Vähähiilihydraattisuus, ortorexia ja muut sellaiset ilmiöt ovat ihan niinkuin uskontoja, jotka ei siedä toisinajattelijoita. Julistamisesi on välillä suorastaan agressiivista. Mulle tulee tuollaisesta julistamisesta aina sellainen tunne, että sillä pönkitetään sitä omaa uskoa.
- kysymyksiin
1. Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat? Tiedätkö milloin ne alkoivat äidilläsi ja onko sillä merkitystä?
2. Liittyykö vaihdevuosiin vartalon nopea muuttuminen?
3. Onko luontaistuotteista oikeasti apua vaihdevuosivaivoissa? Jos, niin millaisista?
ja vastaukset:
1. 45-v. Äidilläni alkoivat suurinpiirtein saman ikäisenä. Enpä tiedä onko asialla loppujen lopuksi mitään merkitystä?
2. Mitä ilmeisimmin, olisiko syynä hormonitoiminnan muutoksen lisäksi vähäinen liikunta. Hormonitoiminnan hiipuminen hidastaa osaltaan aineenvaihduntaa, joka vaikuttaa siihen, että paino nousee herkemmin ja laihduttaminen on vaikeampaa.
3. Omakohtaista kokemusta vain Menohopista, en huomannut mitään muutosta. Ehkä vaikutusta olisi ollut, jos olisin käyttänyt ainakin puoli vuotta. Kyllä jokusille naisille tuntuvat luontaistuotteet auttavan, ehkä syynä on tarpeeksi ajoissa aloitettu luontaistuote ja olemmehan me naiset yksilöitä. Mikä tehoaa toiselle ei ole toiselle hyvä ollenkaan, vain kokeilemalla (huokaus) se selviää mikä on hyvä itselle, vai onko mikään.- Iita ilonpilaaja
Itselläni kuukautiset jäivät pois viitisen vuotta sitten ja olen ollut oikein tyytyväinen vain vähäisistä vaihdevuosioireista,pientä kuumotusta ja limakalvojen kuivumista ollut. Painonnousuakaan ei ole ollut kunnes runsas vuosi sitten alkoi vyötärö hiljalleen kadota. Olen aina ollut hoikka ja vyötäröltäni kapoinen mutta nyt minulle on hiljaa ja huomaamatta kasvanut omenamaha. Ennestäänkin pienet rinnat ovat kutistuneet lähes olemattomiin. Sanalla sanoen keskikehoni alkaa muistuttaa enemmän miehen kuin naisen vartaloa. Lantiolta ja yläkropasta näyttää rasva siirtyneen vatsaonteloon. Ei liene kovin terveellistään vaikka muutoin olen edelleen hyvinkin hoikka.Eikä auta liikunta eikä ruokavalio. Se möllykkä on ja pysyy! :(
- vastannut
Iita ilonpilaaja kirjoitti:
Itselläni kuukautiset jäivät pois viitisen vuotta sitten ja olen ollut oikein tyytyväinen vain vähäisistä vaihdevuosioireista,pientä kuumotusta ja limakalvojen kuivumista ollut. Painonnousuakaan ei ole ollut kunnes runsas vuosi sitten alkoi vyötärö hiljalleen kadota. Olen aina ollut hoikka ja vyötäröltäni kapoinen mutta nyt minulle on hiljaa ja huomaamatta kasvanut omenamaha. Ennestäänkin pienet rinnat ovat kutistuneet lähes olemattomiin. Sanalla sanoen keskikehoni alkaa muistuttaa enemmän miehen kuin naisen vartaloa. Lantiolta ja yläkropasta näyttää rasva siirtyneen vatsaonteloon. Ei liene kovin terveellistään vaikka muutoin olen edelleen hyvinkin hoikka.Eikä auta liikunta eikä ruokavalio. Se möllykkä on ja pysyy! :(
Tässä kysymykset joihin al hakee vastauksia, minä en pyytänyt kommentteja:
1. Minkä ikäisenä vaihdevuotesi alkoivat? Tiedätkö milloin ne alkoivat äidilläsi ja onko sillä merkitystä?
3. Onko luontaistuotteista oikeasti apua vaihdevuosivaivoissa? Jos, niin millaisista?
Vastasitko näihin? - puolesta
vastannut kirjoitti:
Tässä kysymykset joihin al hakee vastauksia, minä en pyytänyt kommentteja:
Vastasitko näihin?Iita ilonpilaajan puolesta sanon, että monet täällä luulevat, että oma vastaus laitetaan aina viimeksi vastanneen perään. He eivät siis ole hoksanneet tätä vastaamisen "puu-mallia".
Iita ehkä tarkoitti oman viestinsä vastaukseksi ketjun aloittajalle ja silloin hänen olisi tietysti pitänyt klikata aloittajan viestiä. Mutta täällä on enemmän kuin tavallista, että oma viesti klikataan viimeksi tulleen perään, joskus ihan vahingossa.
Iitan vastaushan oli ihan tätä asiaa ja mielenkiintoinen. Hänen kokemuksensa mukaan vartalon muuttuminen alkaa viisi vuotta vaihtareiden jälkeen, joten haastetta riittää!
- Nainen53v
Mulla ei ole vaihdevuodet vielä alkaneet, varsinaisesti. Vanhemmilla siskoillani ovat alkaneet n 52-vuotiaina. Tosin yksi sisko kertoi kuukautistensa tulleen kovin epäsäännöllisiksi, jolloin lääkäri oli määrännyt hormoneja. Liekö hänellä sitten siinä vaiheessa olivat vvuodet oikeasti alkaneet. Itselläni kuukautiskierto lyheni jo monta vuotta sitten 23-25 päivään ja pari vuotta sitten alkoivat vuodot myös runsastua ja hemoglobiiniarvot laskea. Söin silloin tällöin rautaa kunnes viime syksynä yksi lääkäri ehdotti hormonikierukkaa. Ensin epäröin, koska olin juuri otattanut pois elämäni viimeisen - niin ajattelin - kierukan (ties kuinka monta ns tavallista kierukkaa elämäni aikana ollut, viimeisin oli Multiload) eikä ehkäisytarvetta enää ole. Päätin sitten kuitenkin kokeilla ja haaveilin pääseväni kokonaan eroon menkoista. Ja PAH. Olen vuotanut viimeiset 6-7 kk verta tai veristä limaa lähes keskeytyksettä ja viime kuukausina kuukautiseni ovat vain runsastuneet entisestään. No, ultra paljasti pari polyyppia kohdussa ja ensi viikolla olenkin menossa hysteroskopiaan polyyppien ja kierukan poistoon. Tulipahan kokeiltua :( . Liekö sitten polyypit olleet kohdussa jo silloin kun kierukka asetettiin ja kierukka on vuotoon syytön.
Sairastuin masennukseen kolme vuotta sitten, joskin jo silloin mietin voisivatko oireeni johtua estrogeenin puutteesta. Mutta hormoniarvo mitattiin ja se oli jotain 3, vuotta-paria myöhemmin 8, kun sen pitäisi olla yli 30, jotta vaihdevuodet olisivat alkaneet. Mielialavaihteluja on edelleen, vaikka syön yhä SSRI-mielialalääkettä, enkä ole varma johtuvatko ne masennukseta, vaihdevuosista vai parisuhdeongelmista. Blääh. Mitään yöhikoilua tai kuumia aaltoja mulla ei ole ollut, vaikka joskus olen epäillyt kun on tullut äkisti kuuma. Mutta olen silloin juuri juonut jotain kuumaa tai on ollut paksu täkki peittona tai jotain... Kaipa sen huomais, jos oikeasti tulis kuuma aalto, vai?
Tuo vatsan muodonmuutos mistä puhuitte, havahdutti. Olen lihonut ja suurin syy varmaan kaikenlainen makean ja muun iltapuputus ja liikunnan puute, lisäksi lopetin tupakanpolton puolitoista vuotta sitten, mutta hormonikierukkaakin olen epäillyt ja kaikkea ikään liittyvää. Painan enemmän kuin koskaan ja olen kauhukseni huomannut vatsani muodon muuttuneen: Olen aina ollut omppu muodoltani, mutta talvella huomasin vatsakumpuni alkavan heti rintojen alta ja jatkuvan yhtenäisenä siitä alaspäin. Ennen pallean seutu oli jokseenkin litteä ja vatsakumpu alkoi alempaa. Mainittavaa vyötäröä mulla ei ole koskaan ollut, mutta nyt näytän siltä kuin olisin raskauden loppuvaiheessa... :/ Alan muistuttaa äitiäni sellaisena kuin hänet muistan: pieni peppu ja hoikat reidet, mutta iso pullea, venynyt vatsa, kääk..
Polvien iho on mennyt ruttuun ja pohkeiden sisäpuolella on katkenneita verisuonia, eka suonikohjukin taitaa jo näkyä. No, farkut peittävät ja minihameiden aika on tosiaan ohi, vaikka neljänkympinkriisissä ja -villityksessä niitäkin käytin.
Odotan paljon ensi viikon hysteroskopialta. Että vuodot normalisoituvat ja vähenevät. Jos eivät niin sitten yritän kai kohdunpoistoon, vai liekö tarjoavat ensin jotain pilleriä siihen vaivaan.
Ja juu, ärtyisyyttä, väsymystä, masennusta, saamattomuutta, vitutusta, itkuisuutta yms on esiintynyt niin kauan, että en tod osaa sanoa mistä moiset johtuvat. Miehen mielestä naiset vaan on semmosia narisijoita...
Vastasinkohan kysymyksiisi? Ehkä haluaisin itse vastauksia hysteroskopian kokeneilta ja sitten kiinnostaisi onko muilta mitattu tuo hormoniarvo ennen keltarauhashormonin tai estrogeenin määräämistä vai voiko hormoneja saada halutessaan ns muuten vain epämääräisiin oireisiin tai epäsäännöllisiin vuotoihin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225534- 324860
- 292794
- 342354
- 372068
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121611
- 231492
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons271481