Kertokaa hallituksen puheenjohtajan

tärkeimmät ominaisuudet

Kertokaa, mitkä ovat hallituksen puheenjohtajan tärkeimmät ominaisuudet ja tehtävät.

Veikkaisin että monessa taloyhtiön hallituksessa taloyhtiötä johtaa tehtävään lähes sopimaton henkilö.

Mielestäni hallituksen puheenjohtajan ei pitäisi ainakaan esittää asioita ketään osakkeenomistajaa väheksyen.

16

1791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En lähde

      Mitä muuta voi valita hallituksen puheenjohtajksi kuin "vähemmän" sopivan? koska kukaan ei halua siihen ruveta eikä taloyhtiö maksa ammattijohtajasta.Meidän yhtiössä on aivan hyvä puheenjohtaja on ilmoittanut jo monesti kohta saa joku toinen jatkaa hän on jo vanha. Siinä vaiheessa ei löydykkään vapaaehtoisia enkä ihmettele vastuu ja työmäärä iso asiat pitää osata ja helposti on sittenkin negatiivisen arvostelun kohteena.

    • asukasomistaja
      • Lain mukaan

        As oy lain mukaan hallituksen puheenjohtaja on käytännössä liikkeellä aivan samoin valtuuksin kuin hallituksen jäsenkin. Jäsenestä puheenjohtaja eroaa käytännössä vain siinä, että jos hallituksessa äänestetään ja äänet menevät tasan, niin pj:n ääni ratkaisee. Ja yleensä myös pj kutsuu hallituksen kokouksen koolle ja laatii esityslistan. Tosin sen voi kutsua kuka muu hallituksen jäsen myöskin.
        Hallituksen pj:llä pitää olla ihan samat ominaisuudet kuin jäsenelläkin. Eli kiinnostus ja halu hoitaa yhtiön asioita. Käytännössä ilman korvausta. Meillä pj saa 75€/kokous ja jäsen 50€/kokous. Meillä on 4-5 kokousta/vuosi, kun ei ole mitään isompia asioita meneillään, esim. isompia korjauksia. Pj:llä vähän enemmän hommia, esimerkiksi tiiviimmät yhteydet isännöitsijään ja muuta vastaavaa. Jonkin verran enemmän asioiden valmistelua.
        Pj:n ja jäsenen pitää myös osata olla tasapuolinen asukkaita kohtaan ja osata pyytää ammattilaisten apua, jos omat tiedot ei riitä.
        Molempien pitää myös tuntea as oy lakia, että osaa tehdä sen mukaisia päätöksiä. Mikään rakennusinsinööri tai ekonomisti ei tarvitse olla, vaan henkilö joka osaa ajatella asioita terveellä järjellä.
        Itse olen nyt ollut parisen vuotta hallituksessa, ensin vuoden jäsenenä ja nyt pj:nä. Asiat sujuneet ihan hyvin. Vähän enemmän hommia pj:nä, mutta ei liikaa. Yhtiössä noin 60 huoneistoa ja yhtiön henki hyvä.


      • En lähde

        Vastaamaan tilintarkastusten oikeellisuudesta vaikka nimeni kirjoitankin siihen sen ovat tehneet ammatti kirjanpitäjät.Tietenkin talousasioista ja rempoista puhutaan ja mitä laitetaan alulle yhtiökokoukseen jne.Pää kylmänä vain sinunlaisia viherpiipertäjiä kohtaan.


      • Kummeksuja
        En lähde kirjoitti:

        Vastaamaan tilintarkastusten oikeellisuudesta vaikka nimeni kirjoitankin siihen sen ovat tehneet ammatti kirjanpitäjät.Tietenkin talousasioista ja rempoista puhutaan ja mitä laitetaan alulle yhtiökokoukseen jne.Pää kylmänä vain sinunlaisia viherpiipertäjiä kohtaan.

        Joko olet aloittanut Juhannuksen vieton? Kommenttisi ei oikein nyt sovi juuri mihinkään, joten jatkahan juomistasi.....


    • sulkeutuvat korvat toinen

      Hallituksen jäseniä on taloyhtiöihin vaikea saada. Hallitus valitsee lisäksi keskuudestaan puheenjohtajan.
      Koska koko hallituksessa olo ja erityisesti pj on taloyhtiön sylkykuppi, ei hommaan tosipaikan tullen helpolla löydy ketään.

      Itse olin 5v putkeen, mutta nyt sain tarpeekseni ja kieltäydyin jatkosta.
      Ainaista kitinää ja haukuntaa, mutta kuitenkaan sinne yhtiökokouksiin ei vaivauduta tulemaan (missä asiat päätetään ja mielipiteensä voisi asiallisesti ilmaista kaikille).

      Eli pj:n tärkein ominaisuus on, että jaksaa kuulla jatkuvaa arvostelua ja kitinää ja valitusta ilman korvausta.
      Isännöitsijä on alansa ammattilainen ja saa siitä palkkaa, että hoitaa asiat käytännössä, hallitus/pj on taloyhtiön edustaja ja johto.
      Ei hallituksen jäseniltä voi tai saa odottaa mitään rakennus- tai kiinteistöalan asiantuntemusta, hehän ovat tavallisia asukkaita ja muualla töissä muissa ammateissaan.

      • ylitse muiden

        Hallituksen puheenjohtajalle on kuitenkin hyötyä lastentarhanopettajan koulutuksesta. Osaa hoidella pikkuisten kitinät;-))


      • Hermanni

        Jos jollakin hallituksen jäsenellä on tietoa näistä rakennus asioista, silloin voi asiantuntevasti selittää missä kulloinkin mennään.
        Juuri tuo asiantuntemattomuus on melkoinen este hallitukseen osallistumisesta. Ensinnäkin teroittaisin sellaista asiaa kuin yhtiö laki ja sen tuntemus. Silloin voidaan asijoita ajaa suurinpiirtein niinkuin pitäisi.

        Jos ennestään tietoa ei ole, niin kirjastostahan saa siihenkin avun.


    • taloyhtiössä

      on huono hallitus mutta harvemmalla on siitä täällä varaa valittaa. Asia kun on niin, että eipä tunnu asukkaita talon asiat kiinnostavan. Niistä harvoista yhtiökokoukseen vaivautuvista se hallitus on muodostettava ja puheenjohtajaksi joutuu se, joka huonoiten osaa kieltäytyä.
      Niin että alkakaa ite tai pitäkää turpanne kiinni!!!

    • ei sopiva

      Jos joku hinkuu kovasti hallitukseen voitte olla varma että haluaa sinne vain omahyötytarkoituksessa.

      Monissa taloyhtiössä olen ollut ja kertaakaan ei ole tämä sääntö pettänyt.

      Valitkaa hallituksiin vain sellaisia henkilöitä jotaka ovat
      a) jotenkin päteviä
      b (tärkein) eivät millään halauisi

      Aivan väärä henkilö on:
      a) muutti juuri taloyhtiöön
      b) ensimmäisessä kokouksessaan hinkuu hallitukseen

      • Hermanni

        En hallitukseen ole hinkunut, mutta kun valittiin, niin olin mielissäni. Joku varmaan ihmettelee, että ompa "pöpi" kaveri.
        Asia on kuitenkin niin, että hallituksessa pystyt vaikuttamaan talosi kuntoon.
        Olen asunut omakotitalossa, rivarissa ja kolmeen otteeseen kerrostalossa.
        Olen nähnyt, miten hallitus yhdessä isännöitsijän kanssa ovat rapauttaneet talon ja syynä on, kuten mainitsit, Ymmärtämättömyys tai nuukuus. Nyt asun taloa, jossa on tehty mittavat remontit ja syynä oli pitkään jatkunut remonttien lykkäys, mikä kostautui. Vielä on ikkuna ja parvekeremontit edessä. Talvella pakkasten aikana lämpötila sisällä laskee n. 15-17 asteeseen. Ikkunaremontti siksi, kun "pokat" ovat osittain lahonneet. Parvekeovet kieroja. Parvekkeet hoitamattomana jo vaaralliset. (Betonilohkareet irtoavat).

        Remonnteja valmistettaessa, on otettava huomioon kunkin osakkaan maksukyky ja sen perusteella toimittava.

        Kummastelen sitä, miksi taloyhtiön vastuutehtävistä kieltäytyvät sellaiset henkilöt, jotka jotain tietävät?! Hehän lukeutuvat silloin ns. vastuun pakoilijaksi.

        Kun jotain tehdään, niin tehdään kunnolla ja kuunnellaan muita. täytyy myös pystyä selvittämään asukkaille, missä mennään.

        Aivan oikein myös sanoit, kun kirjoitit hallitukseen hinkuavan ajattelevan omaa hyötyä. Myönnän itsenkin kohdalla asian olevan näin. Miksi sitä kieltämään. Eikö se ole minunkin hyötyni, kun taloyhtiö pysyy kunnossa ja itse silloin haluan myöskin olla vastuussa asioista.
        tämähän on kotimme.


      • hallituksen jäsen
        Hermanni kirjoitti:

        En hallitukseen ole hinkunut, mutta kun valittiin, niin olin mielissäni. Joku varmaan ihmettelee, että ompa "pöpi" kaveri.
        Asia on kuitenkin niin, että hallituksessa pystyt vaikuttamaan talosi kuntoon.
        Olen asunut omakotitalossa, rivarissa ja kolmeen otteeseen kerrostalossa.
        Olen nähnyt, miten hallitus yhdessä isännöitsijän kanssa ovat rapauttaneet talon ja syynä on, kuten mainitsit, Ymmärtämättömyys tai nuukuus. Nyt asun taloa, jossa on tehty mittavat remontit ja syynä oli pitkään jatkunut remonttien lykkäys, mikä kostautui. Vielä on ikkuna ja parvekeremontit edessä. Talvella pakkasten aikana lämpötila sisällä laskee n. 15-17 asteeseen. Ikkunaremontti siksi, kun "pokat" ovat osittain lahonneet. Parvekeovet kieroja. Parvekkeet hoitamattomana jo vaaralliset. (Betonilohkareet irtoavat).

        Remonnteja valmistettaessa, on otettava huomioon kunkin osakkaan maksukyky ja sen perusteella toimittava.

        Kummastelen sitä, miksi taloyhtiön vastuutehtävistä kieltäytyvät sellaiset henkilöt, jotka jotain tietävät?! Hehän lukeutuvat silloin ns. vastuun pakoilijaksi.

        Kun jotain tehdään, niin tehdään kunnolla ja kuunnellaan muita. täytyy myös pystyä selvittämään asukkaille, missä mennään.

        Aivan oikein myös sanoit, kun kirjoitit hallitukseen hinkuavan ajattelevan omaa hyötyä. Myönnän itsenkin kohdalla asian olevan näin. Miksi sitä kieltämään. Eikö se ole minunkin hyötyni, kun taloyhtiö pysyy kunnossa ja itse silloin haluan myöskin olla vastuussa asioista.
        tämähän on kotimme.

        ja sitten kun yrität pitää osakkeenomistajien omaisuudesta huolta ja tulee kustannuksia, olet vittumainen mies. Joillekkin se tuntuu olevan niin helvetin vaikea ymmärtää, että ne kustannukset jäävät pienemmiksi kun remontti hoidetaan ajallaan.

        Sitä minä vaan ihmettelen, miten niitä jäseniä hallitukseen voi oikein valita kun ei yhtiökokouksiin edes vaivauduta tulemaan, varsinkaan nuorempi väki.


      • Hermanni
        hallituksen jäsen kirjoitti:

        ja sitten kun yrität pitää osakkeenomistajien omaisuudesta huolta ja tulee kustannuksia, olet vittumainen mies. Joillekkin se tuntuu olevan niin helvetin vaikea ymmärtää, että ne kustannukset jäävät pienemmiksi kun remontti hoidetaan ajallaan.

        Sitä minä vaan ihmettelen, miten niitä jäseniä hallitukseen voi oikein valita kun ei yhtiökokouksiin edes vaivauduta tulemaan, varsinkaan nuorempi väki.

        Ainoa keino tähän joidenkin osakkaiden jumputus rahamenoista, on selvittää mahdollisimman tarkkaan missä mennään.
        Näin nekään eivät voi kieltää totuutta asiasta.

        Tuo asukkaiden mielenkiinto yhtiökokouksia kohtaan on todellakin ihmeellistä. Luulisi omien intressien valvonta kokousten kautta kiinnostavan, kun kysymyksessä kuitenkin on kohtalaisen suuri rahasumma.
        Mitä tulee nuoriin asukkaisiin on todettava, että hyvin pieni määrä nuorista on kiinnostunut tällaisista asioista. Toisekseen tietämystäkään siitä, miten asioita hoidetaan on heikkoa. Ainoastaan aktiivinen osallistuminen kokouksiin ja tiedottaminen asioiden kulusta voi saada vastakaikua.


      • osakas,.,.
        hallituksen jäsen kirjoitti:

        ja sitten kun yrität pitää osakkeenomistajien omaisuudesta huolta ja tulee kustannuksia, olet vittumainen mies. Joillekkin se tuntuu olevan niin helvetin vaikea ymmärtää, että ne kustannukset jäävät pienemmiksi kun remontti hoidetaan ajallaan.

        Sitä minä vaan ihmettelen, miten niitä jäseniä hallitukseen voi oikein valita kun ei yhtiökokouksiin edes vaivauduta tulemaan, varsinkaan nuorempi väki.

        Näin se menee.. Meidän taloyhtiössä sama homma, että kaikkia remontteja on systemaattisesti siirretty. Mainittin asiasta yhtiökokouksessa ja sain samalla isännöitsijän ja hallituksen vihat niskoille. Itse olen ammatiltani rakennusalan ammattilainen, joten jonkunlainen tietämys löytyy korjausrakentamisesta.

        Edesmenneessä hallituksessa istui PJ:na erään uskonlahkon edustaja, jäsenenä oli myös kaksi ns, kilvenkiillottajaa, joilla ei oikein tuntunut olevan muuta motiivia olla hallituksessa, kun se että saa ajaa omia asioita eteen päin.

        Kovalla kritiikillä saatiin tää porukka hajotettu, mutta ei ihan kokonaan, kun yksi näistä hallituksen jäsenistä näytti putoavan uudesta hallituksesta, niin hän alkoi hätäpäissään solvaamaan muita jo valittuja uuden hallituksen jäseniä...


    • Anonyymi

      Siihen ei kukaan halua. Meillä oli ensin osaamaton adhd ja nyt on ikäloppu despootti

      • Anonyymi

        Meillä pj alkoi paneen isännöitsijän kanssa. Nyt ei hoidu kun panoasiat.
        Laskutus varmaan taloyhtiöltä yli tunneista,


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4839
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1326
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1000
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe