Rannekanava

next week

Aiheesta lienee kyselty täällä aiemminkin, mutta en ens hätään löytänyt vastauksia muutamiin kysymyksiin, joten kysynpä nyt. Kyseessä siis rannekanavan hermopinteen leikkaus.

1. Kauanko operaation jälkeen pitää maata tai olla osastolla ns. tarkkailussa ennen kuin pääsee kotiin?

2. Millainen side tai lasta käteen laitetaan ja kauanko sitä pidetään? Muurataanko käsi siteellä umpeen vai jääkö sormet vapaaksi?

3. Paljonko tulee sairauslomaa, keskimäärin, jos oletetaan ettei tule komplikaatioita?

4. Voiko siteen/lastan kanssa ajaa autoa?

5. Kauanko kättä pitää säästää kuormitukselta, esim. nostoilta, kauppakassin kantamiselta?

6. Minkä ajan kuluttua ompeleet poistetaan?

Tässä näin aluksi. Olisi kiva jos joku leikkauksessa ollut kertoisi. Ja vielä: leikkaukseen menen ihan varmasti, joten ei tarvi kommentoida aiheesta leikata vaiko ei leikata.
Kiitos ja hauskaa juhannusta kaikille!

25

23999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canalis Carpi

      Minun operoinnistani on jo viisi vuotta, joten muistikuvani ovat vähän epätarkkoja.

      1. Samana päivänä pääsi pois, mutta useampi tunti piti odotella. Eivät halunneet päästää osastolta ennenkuin saattaja tuli näyttäytymään.

      2. Side oli mallia "lapanen".

      3. Viisi viikkoa. Lääkäri sanoi, että siinä ajassa ovat yleensä parantuneet.

      4. Kyllä se hankalaa on.

      5. Tätä en oikein muista. Mutta vielä pari kuukautta leikkauksen jälkeen tärähteli ikävästi naulatessa. Joskus neljän , viiden kuukauden jälkeen ei huomannut enää mitään.

      6. Tätä en jaksa millään muistaa.

      • next week

        Kiitos kovasti, selvensi aika paljon.
        Ainoa mikä ihmetyttää on tuo sairasloman pituus: täälläpäin kuulemma normaali olis 2-3 viikkoa!?

        No, eipä tässä kai muuta kuin että maanantaina sitte mennään leikkaukseen. Ihmeeltä tuntuis tosiaan että neljäkin viikkoa saikkua - suht pieni operaatio ja pieni haava... no saa nähä.


      • Canalis Carpi
        next week kirjoitti:

        Kiitos kovasti, selvensi aika paljon.
        Ainoa mikä ihmetyttää on tuo sairasloman pituus: täälläpäin kuulemma normaali olis 2-3 viikkoa!?

        No, eipä tässä kai muuta kuin että maanantaina sitte mennään leikkaukseen. Ihmeeltä tuntuis tosiaan että neljäkin viikkoa saikkua - suht pieni operaatio ja pieni haava... no saa nähä.

        Muistin, että taitaa olla nuo paperit vielä tallella ja katsoin niistä.

        -Sairaslomaa tosiaan pari päivää vaille 5 viikkoa
        -Leikkaus oli tiistaina, siteen sai poistaa perjantaina
        -Ompeleet poistettiin tasan kahden viikon kuluttua
        -Mitään jälkitarkastusta ei ollut


    • elliivoo

      Puolitoista vuotta sitten leikattiin minulla.
      -Sairaalassa piti olla pari tuntia. Hakija piti olla.
      -Sormet oli paljaana ja käsi puristettu "möykyn" ympärille nyrkkiin. Pari päivää sellaista pakettia ja sitten kevyt side kunnes tikit pois.
      -Sairausloma viisi viikkoa.
      -Voi ajaa autoa.
      -Muutama viikko. Mutta kyllä sen itse tuntee milloin voi kantaa ja miten painavaa.
      -Ompeleet pois kahden viikon kuluttua.

      • next week

        Juu, eilen leikattiin vasen ranne. Tähystysleikkaus, noin sentin mittainen haava jossa yksi ommel.

        Vuorokauden piti pitää sidettä mallia nyrkkeilyhanska, eli semmonen paksu pallukka. Tänään sen sai riisua pois ja laitoin tikin päälle vain pienen harsotaitoksen teipillä reunoista kiinni. Laastariakin sais kuulemma käyttää.

        Suihkussa saa kastella haavaa ihan vapaasti, saunaan saa mennä vasta kun tikki on poistettu eli ensi maanantaina.

        Sairaalassa piti olla pari tuntia leikkauksen jälkeen. Sen verran oli tokkurainen olo kipu- ym. lääkkeistä, että oli hyvä kun oli hakija.

        Yöksi otin nelisatasen ibumaxin, tänään en ole ottanut mitään kipulääkettä. Ihan hyvä olo, ei juuri kipuja ranteessa, mitä nyt vähän tuntuu että jotain sille on tehty.

        Kaiken kaikkiaan nopea ja nätti toimenpide, saikkua tuli kolme viikkoa. Elokuussa vuorossa sitten toinen ranne.


      • maritta 551
        next week kirjoitti:

        Juu, eilen leikattiin vasen ranne. Tähystysleikkaus, noin sentin mittainen haava jossa yksi ommel.

        Vuorokauden piti pitää sidettä mallia nyrkkeilyhanska, eli semmonen paksu pallukka. Tänään sen sai riisua pois ja laitoin tikin päälle vain pienen harsotaitoksen teipillä reunoista kiinni. Laastariakin sais kuulemma käyttää.

        Suihkussa saa kastella haavaa ihan vapaasti, saunaan saa mennä vasta kun tikki on poistettu eli ensi maanantaina.

        Sairaalassa piti olla pari tuntia leikkauksen jälkeen. Sen verran oli tokkurainen olo kipu- ym. lääkkeistä, että oli hyvä kun oli hakija.

        Yöksi otin nelisatasen ibumaxin, tänään en ole ottanut mitään kipulääkettä. Ihan hyvä olo, ei juuri kipuja ranteessa, mitä nyt vähän tuntuu että jotain sille on tehty.

        Kaiken kaikkiaan nopea ja nätti toimenpide, saikkua tuli kolme viikkoa. Elokuussa vuorossa sitten toinen ranne.

        olet päässy todella pienellä leikkaus haavalla ,minulla on oikeassa kämmenessä 9 tikkiä leikkaus oli viikko sitte , saan tikit pois ens viikon torstaina. minulla oli mys tollanen nöykky nyrkkeilyhanska kolmepäivää sitten sai haavaa kastella ja laitta kevyen steriilin taitoksen siihen ,jota joka pivä vaihdan uuteen. palautuiko tunto heti sormiiisi? minulla ei ole palautunut vieläkään, olen maanantaina yhteydessä Herttoniemen sairaalaan jossa minut leikattii paikallispuudutuksessa, nk. veretön leikkaus . olis kiva jos tunto palautuis pian .. on kuitenkin parmpi kuin ennen leikausta, en saanu kättäni nyrkkiin nyt saan kun liikuttelen sormia jumpaten niitä.. mutta sit ne aamuisin on taas jäykät ,,miten sinulla !!?


    • marita551

      monta tikkiä canalis carpi leikkauksessa teillä on ? minulla on 9 tikkiä. saan tikit pois ens viikolla. minulla ei ole tunto palautunut sormiin edelleen jäykät,mut on käsi parempi nyt kun enne leikkausta, saan jopa käden nyrkkiin, ennen leikkausta en saanu. millo tunto palautuu,minulla on ollu vaiva viime syksystä saakka, viikko sitte leikattiin. nyt tahtois saunaan, ohjeissa sanotaan vasta tikkien poiston jälkeen.. mut jos yhdet pikku löylyt, ja kastellahan sitä saa,kun pitää kuitenkin pestä hiukset yms..

      • Nanne3

        Voisitko ystävällisesti kertoa, miten leikkaukseen valmistauduttiin sairaalassa, eli miten ja mihin puudutettiin. Sattuiko kovaa? Laitettiinko verityhjiö käsivarteen vasta puudutuksen jälkeen? Sattuiko sen laittaminen?

        Itsellä lähete Jorviin ; merkittävä pinne vasemmassa kädessä.
        Kipukynnykseni on kovin alhainen ja pelottaa noi puudutuspiikit yms.


      • Nanne3
        Nanne3 kirjoitti:

        Voisitko ystävällisesti kertoa, miten leikkaukseen valmistauduttiin sairaalassa, eli miten ja mihin puudutettiin. Sattuiko kovaa? Laitettiinko verityhjiö käsivarteen vasta puudutuksen jälkeen? Sattuiko sen laittaminen?

        Itsellä lähete Jorviin ; merkittävä pinne vasemmassa kädessä.
        Kipukynnykseni on kovin alhainen ja pelottaa noi puudutuspiikit yms.

        No, kukaan ei ollut vastannut kysymyksiini ja pääsin jo leikkaukseen, niin että laitan tähän vähän siitä, miten leikkaus sujui.

        Jorvin päiväkirurgiaan meno kello 12.00. Vaatteiden vaihto, sairaanhoitajan ja leikkaavan lääkärin kanssa juttelua. Odotusta. Leikkaussaliin 14.00
        Jorvi on luopunut nk. verettömästä leikkauksesta, joten käsivarteen ei laitettu mitään puristusta. Sain kipulääkettä ja rauhoittavaa suoneen. Leikattavaan käteen laitettiin kaksi puudutuspiikkiä, jotka kyllä tuntuivat, mutta sen kesti, kun kirvely ei kestänyt kauaa.
        Toimenpide ei tuntunut yhtään. Pois leikkaussalista 14.30.

        Heräämössä lepäilyä noin puoli tuntia ja sitten sai kahvia ja sämpylää ja jogurttia yms.
        Kaikki hoitavat ihmiset oli todella ystävällisiä ja auttavaisia ihan kaikissa asioissa.
        Hakija tuli 16.30 ja pääsin kotiin.
        Illalla otin särkylääkettä, kun puudutus alkoi loppua, niin vähän särki.
        Yöksi tuin käden, joka oli sellaisessa lumipallositeessä, pystyasentoon tyynyjen varaan.
        Tikit poistetaan 14 vrk kuluttua leikkauksesta omalla terveysasemalla.
        Sairaslomaa sain 4 viikkoa. Katsotaan , miten alkaa kuntoutumaan.
        Autolla ajo on tehnyt kipeää ja jos vähänkin erehtyy nostamaan jotain ,niin sattuu.
        tsemppiä vaan kaikille ko.leikkaukseen menijöille. Ei tarvi pelätä.


      • tessa2
        Nanne3 kirjoitti:

        No, kukaan ei ollut vastannut kysymyksiini ja pääsin jo leikkaukseen, niin että laitan tähän vähän siitä, miten leikkaus sujui.

        Jorvin päiväkirurgiaan meno kello 12.00. Vaatteiden vaihto, sairaanhoitajan ja leikkaavan lääkärin kanssa juttelua. Odotusta. Leikkaussaliin 14.00
        Jorvi on luopunut nk. verettömästä leikkauksesta, joten käsivarteen ei laitettu mitään puristusta. Sain kipulääkettä ja rauhoittavaa suoneen. Leikattavaan käteen laitettiin kaksi puudutuspiikkiä, jotka kyllä tuntuivat, mutta sen kesti, kun kirvely ei kestänyt kauaa.
        Toimenpide ei tuntunut yhtään. Pois leikkaussalista 14.30.

        Heräämössä lepäilyä noin puoli tuntia ja sitten sai kahvia ja sämpylää ja jogurttia yms.
        Kaikki hoitavat ihmiset oli todella ystävällisiä ja auttavaisia ihan kaikissa asioissa.
        Hakija tuli 16.30 ja pääsin kotiin.
        Illalla otin särkylääkettä, kun puudutus alkoi loppua, niin vähän särki.
        Yöksi tuin käden, joka oli sellaisessa lumipallositeessä, pystyasentoon tyynyjen varaan.
        Tikit poistetaan 14 vrk kuluttua leikkauksesta omalla terveysasemalla.
        Sairaslomaa sain 4 viikkoa. Katsotaan , miten alkaa kuntoutumaan.
        Autolla ajo on tehnyt kipeää ja jos vähänkin erehtyy nostamaan jotain ,niin sattuu.
        tsemppiä vaan kaikille ko.leikkaukseen menijöille. Ei tarvi pelätä.

        Moikka,
        Minulle tehtiin tuo operaatio perjantaina. Samat tuntemukset oli kuin sinulla ja etukäteen jännitti aika lailla.
        Tänään saan ottaa tuo ison kääreen pois ja nyt jännittää, minkänäköinen se haava on...vielä en ole uskaltanut poistaa sitä...yritän kerätä rohkeutta :).

        Oliko sinulla kipua sinulla ison kääreen poiston jälkeen ja poistitko sen itse?

        Kuinka nopeasti uskalsit mennä auton rattiin? Minulla on sairaslomaa 18.8. saakka, kun pohjalla on ranteen murtuma....


      • Papus
        tessa2 kirjoitti:

        Moikka,
        Minulle tehtiin tuo operaatio perjantaina. Samat tuntemukset oli kuin sinulla ja etukäteen jännitti aika lailla.
        Tänään saan ottaa tuo ison kääreen pois ja nyt jännittää, minkänäköinen se haava on...vielä en ole uskaltanut poistaa sitä...yritän kerätä rohkeutta :).

        Oliko sinulla kipua sinulla ison kääreen poiston jälkeen ja poistitko sen itse?

        Kuinka nopeasti uskalsit mennä auton rattiin? Minulla on sairaslomaa 18.8. saakka, kun pohjalla on ranteen murtuma....

        Aika karun näköinen se haava on, ei kannata säikähtää! :) Riippuu tietty minkä kokoinen haava on. Minulla on reilu 10cm arpi ranteesta kämmeneen. Kaverillani taas on hyvä jos sentin mittainen arpi! Eri lääkäreillä eri tekniikat.

        Mulle annettiin silloin ohjeeksi, että kädellä ei saa nostaa mitään kahvikuppia painavampaa pariin viikkoon. Enkä muista ajaneeni autollakaan tuona aikana.

        Saikkua tuli 4 viikkoa ja hyvin parani tuossa ajassa. Nyt syyskuussa leikataan vasen ranne myös ja joskus tulevaisuudessa vapautetaan myös kyynärhermo oikeasta kädestä.

        Rasittavia vaivoja, mutta mulla kyllä leikkaus auttoi hyvin aikansa. Nyt pikkuhiljaa parin vuoden jälkeen peukalo on alkanut taas oireilemaan..


      • tessa2
        Papus kirjoitti:

        Aika karun näköinen se haava on, ei kannata säikähtää! :) Riippuu tietty minkä kokoinen haava on. Minulla on reilu 10cm arpi ranteesta kämmeneen. Kaverillani taas on hyvä jos sentin mittainen arpi! Eri lääkäreillä eri tekniikat.

        Mulle annettiin silloin ohjeeksi, että kädellä ei saa nostaa mitään kahvikuppia painavampaa pariin viikkoon. Enkä muista ajaneeni autollakaan tuona aikana.

        Saikkua tuli 4 viikkoa ja hyvin parani tuossa ajassa. Nyt syyskuussa leikataan vasen ranne myös ja joskus tulevaisuudessa vapautetaan myös kyynärhermo oikeasta kädestä.

        Rasittavia vaivoja, mutta mulla kyllä leikkaus auttoi hyvin aikansa. Nyt pikkuhiljaa parin vuoden jälkeen peukalo on alkanut taas oireilemaan..

        Moikka,

        Kiitos viestistä: Juu - uskalsin sitten vihdoin ottaa sen ison kääreen pois ja aika mälsän näköinen oli haava - 9 tikkiä, ehkä tommonen 7 cm kokonaisuudessaan. Saitko ranteen taipumaan hyvin? Mulla tosi jäykkä, kun pohjalla on tuo rannemurtuma. Autolla kyllä jo tänään huruttelin...

        Ei kai muuta hoitoa tässä vaiheessa, kun vedellä suihkuttelua? Rasvaukset kait vasta tikkien poiston jälkeen - eikö?


    • Liljankukka5

      Moi! Minulla leikattiin kuukausi sitten ja ranne on edelleen niin jäykkä ettei se käänny ulospäin lainkaan, sisäänpäinkin vain ihan hiukan. Särkyä siinä on koko ajan, varsinkin jos jotain sillä nostaa. Itse haava on kireä, vaikka olen jumpannut sitä ja rasvaillutkin kun käskettiin. Lääkäriin olen menossa. Toivottavasti tuosta toipuu=)

      • tessa2

        Moikka sullekin:),

        Just ehdin tuossa yläpuolella laittaa viestiä. Tarkoitatko siten, et esim. vaikka kaupassa, kun pitäisi vastaanottaa rahaa, ei ranne taivu siten, että kämmenpuoli olisi ylöspäin? Samat ongelmat, jos tätä tarkoitat.

        Tosi kiva kuulla muiden jutuista, osaa hieman vertailla, miten pitäisi toipua.


      • ranne49
        tessa2 kirjoitti:

        Moikka sullekin:),

        Just ehdin tuossa yläpuolella laittaa viestiä. Tarkoitatko siten, et esim. vaikka kaupassa, kun pitäisi vastaanottaa rahaa, ei ranne taivu siten, että kämmenpuoli olisi ylöspäin? Samat ongelmat, jos tätä tarkoitat.

        Tosi kiva kuulla muiden jutuista, osaa hieman vertailla, miten pitäisi toipua.

        mullakin sama ongelma ranne ei käänny kämmen ylöspäin, eli vaikeeta on ottaa mm.rahaa vastaan kaupassa...
        värttinäluun alaosan murtuma oli ja 5vk kipsissä vuoden alusta, ei leikkauksia, mutta fysioterapian jumpan avulla nyt mennään eteenpäin...


    • Tietoa tarvitaan

      Tehdäänkö kunnallisella puolella lainkaan rannekanavan tähystysleikkauksia vai onko konventionaalinen menetelmä ainoa vaihtoehto? Paljonko maksaa yksityisellä tähystysleikkaus?

      • Milla1

        Kyllä täällä meillä päin tehdään kunnallisella tähystämälläkin. Osa lääkäreistä tähystää ja osa avaa koko ranteen. En tiedä riippuuko ahtaumasta.


    • km2016

      Vähän uudempaa kommenttia:

      1. Kauanko operaation jälkeen pitää maata tai olla osastolla ns. tarkkailussa ennen kuin pääsee kotiin?
      - muutaman tunnin olin (ei sänkypaikkaa, istuskelin ja join kahvia)

      2. Millainen side tai lasta käteen laitetaan ja kauanko sitä pidetään? Muurataanko käsi siteellä umpeen vai jääkö sormet vapaaksi?
      - ranteeseen pallomainen side, sormet vapaina
      - saa ottaa pois kolme päivää leikkauksesta, antoivat sairaalasta ohjeet miten pestä haava ja laittaa haavateippi päälle (itse saa tuon tehdä)

      3. Paljonko tulee sairauslomaa, keskimäärin, jos oletetaan ettei tule komplikaatioita?
      - 1 vk (toimistotyössä)

      4. Voiko siteen/lastan kanssa ajaa autoa?
      - joo (ajoin leikkauspäivän iltana, kun puudutus oli hävinnyt kädestä, ei olisi varmaan saanut!)

      5. Kauanko kättä pitää säästää kuormitukselta, esim. nostoilta, kauppakassin kantamiselta?
      - 3-4 vk

      6. Minkä ajan kuluttua ompeleet poistetaan?
      - 2 viikon (viikko siis töissäkin ompeleet kädessä)

    • Nainen810

      Laitetaan myös vähän uudempaa kommenttia: Itseltäni leikattiin oikea käsi nyt syyskuussa. Operaatio tehtiin nukutuksessa.

      1. Kauanko operaation jälkeen pitää maata tai olla osastolla ns. tarkkailussa ennen kuin pääsee kotiin?
      -Pari tuntia makoilin, sain voileipää ja mehua siinä odotellessani.

      2. Millainen side tai lasta käteen laitetaan ja kauanko sitä pidetään? Muurataanko käsi siteellä umpeen vai jääkö sormet vapaaksi?
      -Käteen oli laitettu nyrkkeilyhansan tapainen paksu pallukka. :) Tuon sai poistaa 2 vuorokauden kuluttua leikkauksesta. Sormet olivat vapaana.
      Siteen poiston jälkeen haavan päällä piti pitää haavalappua suojana tikkienpoistoon saakka.

      3. Paljonko tulee sairauslomaa, keskimäärin, jos oletetaan ettei tule komplikaatioita?
      -Sairaslomaa sain 4 viikkoa, mutta valitettavasti se ei omalla kohdalla riitä. Itselläni kovin raskas ja fyysinen työ, joten jatkoa tarvitaan.

      4. Voiko siteen/lastan kanssa ajaa autoa?
      -Ei tuon nyrkkeilyhanskan kanssa ainakaan pystynyt ja itse olin muutenkin ajamatta ensimmäisen viikon. Tällä hetkellä pystyn muutoin hyvin ajamaan, mutta starttaaminen ja pakin laittamiseen tarvin hieman toisen käden apua.

      5. Kauanko kättä pitää säästää kuormitukselta, esim. nostoilta, kauppakassin kantamiselta?
      -Kivun sallimissa rajoissa. Itse pystyn nostamaan vasta kevyita asioita. Kauppakassin kantaminen ei tule vielä kysymykseen. Muutoinkin jos vahingossa tuon käden unohtaa ja sillä ottaa vaikka tukea jostain, sattuu kyllä ihan kivasti.

      6. Minkä ajan kuluttua ompeleet poistetaan?
      -n. 10-14 päivän kuluttua.

      Itselläni oli kuusi tikkiä, arpi noin 4,5cm.
      Mutta vielä täällä siis parannellaan.

    • Anonyymi

      Operoitiin oikea käden Rannekanavan vapautus leikkaus/Canalis Carpi. Leikkaus aamulla klo 9 ,noutaja klo 12.30 kotiinlähtö. Väsynyt leikkauspäivänä ja pientä pahoinvointia, ei kipuja. Iso hanskamainen paketti 3 pvä, ja 2 vko jälkeen ompeleiden poisto. Pärjäsin panadolilla, välillä viiltävää särkyä. Sairasloman pituus 4 vko. Nyt 3 vko mennyt töissä, käsi vielä arka sekä välillä viiltää ranteessa sekä sormissa, mutta on paranemaan koko ajan . Yölliset heräilyt (puutumiset, ravistelut) ja aamu turvotukset ,puutumiset hävisivät heti leikkauksen jälkeen.

      • Anonyymi

        Canalis carpi leikkaus 25.1.21, aika varattu 9.30, pääsin toimenpiteeseen 9.25, puudustus, steriilit peittelyt ja toimenpidealueen pesu, Kaikki valmiina klo 9.55, heti pääsi pois. Käsikirurginen side 2 päivää. Koska ei ollut mitään lääkkeitä tms. olo oli täysin normaali. Puudutuksen haihduttua pientä toimenpiteen jälkeistä jomotusta ja illalla hiukan viiltäviä tuntemuksia, jotka kuitenkin Buranalla helpottuivat. Yö puutumiset ja säryt loppuivat kuin seinään. Nyt viikon jälkeen kädellä voi jo tehdä erinäisiä asioita, vielä ei tulisi mieleen kantaa mitään raskaampaa, sen verran tietyt käden liikkeet vielä tuntuvat . Todella positiivinen kokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Canalis carpi leikkaus 25.1.21, aika varattu 9.30, pääsin toimenpiteeseen 9.25, puudustus, steriilit peittelyt ja toimenpidealueen pesu, Kaikki valmiina klo 9.55, heti pääsi pois. Käsikirurginen side 2 päivää. Koska ei ollut mitään lääkkeitä tms. olo oli täysin normaali. Puudutuksen haihduttua pientä toimenpiteen jälkeistä jomotusta ja illalla hiukan viiltäviä tuntemuksia, jotka kuitenkin Buranalla helpottuivat. Yö puutumiset ja säryt loppuivat kuin seinään. Nyt viikon jälkeen kädellä voi jo tehdä erinäisiä asioita, vielä ei tulisi mieleen kantaa mitään raskaampaa, sen verran tietyt käden liikkeet vielä tuntuvat . Todella positiivinen kokemus.

        Pitikö olla ravinnotta ennen leikkausta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitikö olla ravinnotta ennen leikkausta?

        Tää muakin kiinnostaisi? Sairaalan lapuissa ei ollyt mitään mainintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tää muakin kiinnostaisi? Sairaalan lapuissa ei ollyt mitään mainintaa.

        Ei tarvinnut olla ravinnotta, koska tehtiin paikallispuudutuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvinnut olla ravinnotta, koska tehtiin paikallispuudutuksessa.

        Ravinnotta kun leikkaus oli aamulla n.klo 8 !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9194
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2698
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      150
      2484
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1458
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1320
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    Aihe