aivokasvain...

nuori tyttö

siis, olen 14vuotias tyttö... mulla havaittiin pahanlaatuinen aivokasvain kuukausi sitten... menin lääkäriin pelkän migrenin takia, mutta kokeissa huomattiin että jotain oli pahasti vialla... Kasvainta ei voi leikata... olen aloittanut sädehoidot ja toivon todella että se auttaa... tosin, olen jo tajunnut etten pakosti elä enään pitkään... En aluksi kertonut kavereilleni, sillä tiesin heidän alkavan kohdella minua erilailla kuin normaalisti... nyt siitä tietää muutama läheisin ystäväni. ennusteeni on aika p******tä, ja päätinkin, että jos kaikki toivo paranemisesta menee, niin en halua silloin enään mitään hoitoja...

27

8241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmu

      Hei sinä nuori tyttö! Ihan pakko oli sinulle kirjoitella. Minulta on poistettu kananmunankokoisesta aivokasvaimesta osa viime vuonna! Sain marraskuussa sädehoitoa ja nyt tämä kasvain on enää pippurin kokoinen! Se miksi halusin kirjoittaa, tiedän mitä suurin piirtein tunnet tällä hetkellä, olenhan itse kokenut saman! Mutta älä lannistu! Pinnistele ja ammenna voimaa ystävistäsi, sitä varten ystävät ovat! Älä menetä toivoasi, vaikka vaikee se varmaan on, mutta niin kauan kun on elämää on myös toivoa! Voimia sinulle!

    • Erja

      Syövälle on hyviä ihan uusiakin hoitomuotoja. Älä luovuta, sillä käsittääkseni juuri nuoret paranevat hyvin vaikeastakin syövästä! Elämähän on edessäsi.

      Onko sinulla mahdollisuutta saada jotain kautta tukihenkilöksi jokin nuori, joka on sairastanut syövän?!

      • ehkäoleva

        Moi,
        oon 17 vuotias tyttö, ja mulla on ollut keväästä ihmeellistä huimausta vähän väliä, mitä ei ennen oo ollut. Välillä oon öisin heränny kovaan mahakipuun ja oksentamaan, välil on ollu päänsärkyä, muttei mitään aivan sietämätöntä. Kesällä meinasin kaatua yhden huoltoaseman eteen, melkein pyörryin, ja heilahdin oikeen kunnolla, mut en pyörtynyt. Sit huimaus meni hetkeks ohi. Nyt sitä on taas, tälläkin hetkellä semmost pientä, tuntuu et paikat vois lähtee leijuu. Tänään kun kävelin nopeemmin jonkinmoisen pätkän ja sit istuin alas, niin huimas. Multa on otettu moneen kertaan kaikki arvot ja ne on ollu ihan hyvät. Kannattaisko mennä kuvauksiin? Ei se voi olla mahdollista..


      • Miekekeikdkdkdköfpfp
        ehkäoleva kirjoitti:

        Moi,
        oon 17 vuotias tyttö, ja mulla on ollut keväästä ihmeellistä huimausta vähän väliä, mitä ei ennen oo ollut. Välillä oon öisin heränny kovaan mahakipuun ja oksentamaan, välil on ollu päänsärkyä, muttei mitään aivan sietämätöntä. Kesällä meinasin kaatua yhden huoltoaseman eteen, melkein pyörryin, ja heilahdin oikeen kunnolla, mut en pyörtynyt. Sit huimaus meni hetkeks ohi. Nyt sitä on taas, tälläkin hetkellä semmost pientä, tuntuu et paikat vois lähtee leijuu. Tänään kun kävelin nopeemmin jonkinmoisen pätkän ja sit istuin alas, niin huimas. Multa on otettu moneen kertaan kaikki arvot ja ne on ollu ihan hyvät. Kannattaisko mennä kuvauksiin? Ei se voi olla mahdollista..

        Ei olekaan ei oo mitää hätää sulla


    • maj

      Tunnen yhden pojan (joka on nyt vuoden sinua vanhempi) jolla havaittiin aivokasvain jo ihan pienenä. Se saatiin onneksi kuriin, ja vaikka sitä ei saatukaan kokonaan pois, poika elää aivan normaalia elämää!
      Ymmärrän kyllä miltä sinusta tuntuu.. Mutta ei kannata silti luovuttaa, uusia hoitokeinoja keksitään koko ajan lisää!
      Toivottavasti sinulla on vielä pitkä elämä edessäsi. Pidä huolta itsestäsi!

    • evelyn

      nimittäin että sait sen nyt etkä myöhemmin! Ehdit vielä parantuu varmaan ennen kun täytät 18-v ja voit vielä nauttia nuoruudestas ihan kympillä!

      Tsemejä!!

      Ja muuten niitä hoitoja et lopeta :)

    • nata:)

      Usko elämääsi ja itseesi. Rakasta elämääsi loppuun asti ja tee siitä sinulle hyvä elämä, mutta älä ota paineita. Minä en ole mikään sinua neuvomaan, mutta haluan sinulle vain kaikkea hyvää. Jokaisen pitäisi tajuta miten tärkeä elämä oikeasti on:) Iloitkaa siitä lahjasta.

    • marita

      Muista aina, että tilastot ovat tilastoja ja yksilöt yksilöitä. Joku, jolla huono ennuste, niin saattaakin parantua ja joku sellainen taas, jonka ennusteen mukaan olisi pitänyt parantua täysin, menehtyykin.

      Pääasia, että itse uskot paranemiseesi ja et todellakaan menetä toivoasi. Lääkkeitäkin tulee koko ajan uusia lisää.

    • minä

      Olen nyt saman ikänen kun sä ja mullakin
      oli aivokasvain hankalassa paikassa eikä sitä
      voitu leikata, mutta sädehoidoilla saatiin kuriin ja terve olen ja hoidot on ohi joudun kuitenkin vielä käymään sairaalassa tarkistuksissa.

      • Mimmu

        Taas kirjoitan tälle samalle palstalle. Joo, oli kasvain sit hyvän- tai pahanlaatuinen, niin jokaista joka moista sairastaa kontroilloidaan sitten lopun elämän. Itse käyn vuoden välein magneettikuvissa. Joka potilaan kohdalla erikseen katsotaan kontrolliaikataulu. Jotkut käyvät puolen vuoden välein jne. Ja meidän täytyy olla iloisia ja tyytyväisiä, että suomessa on näin hyvin hoidettu terveydenhoito, että me saamme käydä kontrolleissa. Vaikka välillä koko sairaus ja kontrollit ahdistavat, niin niiden kanssa täytyy vain oppia elämään. Haluan toivottaa kaikille aivokasvainpotilaille voimia ja laadukasta elämää kaikesta pahasta huolimatta!!!


      • leikattu on
        Mimmu kirjoitti:

        Taas kirjoitan tälle samalle palstalle. Joo, oli kasvain sit hyvän- tai pahanlaatuinen, niin jokaista joka moista sairastaa kontroilloidaan sitten lopun elämän. Itse käyn vuoden välein magneettikuvissa. Joka potilaan kohdalla erikseen katsotaan kontrolliaikataulu. Jotkut käyvät puolen vuoden välein jne. Ja meidän täytyy olla iloisia ja tyytyväisiä, että suomessa on näin hyvin hoidettu terveydenhoito, että me saamme käydä kontrolleissa. Vaikka välillä koko sairaus ja kontrollit ahdistavat, niin niiden kanssa täytyy vain oppia elämään. Haluan toivottaa kaikille aivokasvainpotilaille voimia ja laadukasta elämää kaikesta pahasta huolimatta!!!

        Minulta on leikattu hyvänlaatuinen kasvain päästä, enkä lopputarkastuksen jälkeen ole käynyt missään kontrollissa, eikä sellaisesta ollut mitään puhettakaan. Saattaahan olla että sieltä joskus tullee kutsu magneettiin, mutta epäilen.

        Joka tapauksessa tsemppiä alkuperäiselle kirjoittajalle; koskaan ei saa luopua toivosta.


      • Mimmu
        leikattu on kirjoitti:

        Minulta on leikattu hyvänlaatuinen kasvain päästä, enkä lopputarkastuksen jälkeen ole käynyt missään kontrollissa, eikä sellaisesta ollut mitään puhettakaan. Saattaahan olla että sieltä joskus tullee kutsu magneettiin, mutta epäilen.

        Joka tapauksessa tsemppiä alkuperäiselle kirjoittajalle; koskaan ei saa luopua toivosta.

        Oh hoh! Olinpas minä yllättynyt kun kerroit että sinut on leikattu ja sinua ei ole kontrolloitu sen jälkeen. Tietenkin jos sinut on vasta leikattau ja todennäköisesti kaikki on sujunut hyvin, siitä tietenkin olen iloinen puolestasi. Sehän on totta, että hyvänlaatuinen kasvain kasvaa hitaasti ja sen uusimistodennäköisyys on tosi pieni, mut olen silti yllättänyt et sinnulle ei ole jatkosta puhuttu mitään. Tämä minun tietoni perustuu siihen, että olen ollut monessa sairaalassa ja olen aina kirurgien kanssa jutellu noista kontrollihommista, niin kyllä he ovat antaneet ymmärtää, että kontrollit ovat ihan arkipäivää aivokasvainpotilaille. En minä sinun puheitasi epäile, jos sanot että sinua ei kontrolloida ym. Kasvaimethan ovat eriasteisia, jos sinä sitten kuulut niihin, jotka selviävät pelkällä leikkauksella ja leikkauste toipumisella, niin sinullahan on asiat tosi hyvin! Näin ollen onnittelenki sinua moisesta ja olen aidosti iloinen puolestasi! Tsempppiä myös sinulle ja oikein hyvää syksyn jatkoa!


      • minä
        Mimmu kirjoitti:

        Oh hoh! Olinpas minä yllättynyt kun kerroit että sinut on leikattu ja sinua ei ole kontrolloitu sen jälkeen. Tietenkin jos sinut on vasta leikattau ja todennäköisesti kaikki on sujunut hyvin, siitä tietenkin olen iloinen puolestasi. Sehän on totta, että hyvänlaatuinen kasvain kasvaa hitaasti ja sen uusimistodennäköisyys on tosi pieni, mut olen silti yllättänyt et sinnulle ei ole jatkosta puhuttu mitään. Tämä minun tietoni perustuu siihen, että olen ollut monessa sairaalassa ja olen aina kirurgien kanssa jutellu noista kontrollihommista, niin kyllä he ovat antaneet ymmärtää, että kontrollit ovat ihan arkipäivää aivokasvainpotilaille. En minä sinun puheitasi epäile, jos sanot että sinua ei kontrolloida ym. Kasvaimethan ovat eriasteisia, jos sinä sitten kuulut niihin, jotka selviävät pelkällä leikkauksella ja leikkauste toipumisella, niin sinullahan on asiat tosi hyvin! Näin ollen onnittelenki sinua moisesta ja olen aidosti iloinen puolestasi! Tsempppiä myös sinulle ja oikein hyvää syksyn jatkoa!

        Kiitoksia vaan. Leikkauksesta on n. 2 vuotta. Kasvain oli aivojen ulkopuolella , joten ehkä kontrollista ei ollut sen takia puhetta. Minulle onkin jäänyt hiukan epäselväksi aivokasvaimen määritelmä. Kansankielessähän kaikkia päässä olevia kasvaimia kutsutaan aivokasvaimiksi, mutta on toki eri asia onko se aivojen ulkopuolella vai jossain välissä.

        Toipuminen on ollut kohtalaista ja olen pystynyt jatkamaan työelämässa. Päänsärky on ainainen "ystävä" mutta se taitaa ikäänkuin kuulua asiaan.

        Hyvää syksyn jatkoa myös sinulle !


    • Anneli

      Olen neljän lapsen äiti joista kolme on vielä pieniä. Tämän vuoden alussa todettiin pahalaatunen kasvain aivoissa. Leikattiin pois kokonaan(kanamunan kokoinen),sädehoidettiin ja siellä se taas kasvaa uudelleen oli kesällä jo sormenpään kokoinen.
      No ennuste on että elän ensi kevääseen asti. Jos jään henkiin avoero tulee kumminkin,se voisikin olla ihan hyvä asia.
      Monennlaista lohutusta olen saanut, kuten sullakin oli tuossa edellä. Niin se vain tilanne on aika lohduton eikä sitä paljon mikään muuksi muuta ei edes toiveajattellu. Ei niin pahaa että eikö jotain hyvääkin ole.
      Kuten nytkin kun sairaistuin työpaikkani sai pitkäaikaistyötön.
      Ihme vois tietysti pelastaa mutta kun en jaksa sitäkään toivoa.

      • sinulle!

        Elämä ei ole reilua. Mutta elämä on elämisen arvoista niin kauan kuin sitä on.
        On vaikeaa nauttia elämästä terveenäkin, saati että vakavasti sairaana, mutta - niin kliseiseltä kuin tämä kuulostaakin - yritetään ottaa jokainen päivä vastaan uutena mahdollisuutena nauttia olemassaolosta, nähdä ja kokea ja ajatella jotain hyvää (kaiken vähemmän hyvän seassa).
        Kaikki voi loppua tällä sekunnilla, huomenna tai vuoden tai kymmenien vuosien päästä - kukaan ei voi tietää päiviensä määrää etukäteen, ei kukaan terve, ei kukaan sairas.
        Meillä kaikilla on NYT jotain äärettömän arvokasta: elämä isolla E:llä. Yritetään nauttia hetkestä. Onko se helppoa? Ei, mutta yritetään.
        Tsemppiä, halaus ja lämmin ajatus sinulle.


      • katariina
        sinulle! kirjoitti:

        Elämä ei ole reilua. Mutta elämä on elämisen arvoista niin kauan kuin sitä on.
        On vaikeaa nauttia elämästä terveenäkin, saati että vakavasti sairaana, mutta - niin kliseiseltä kuin tämä kuulostaakin - yritetään ottaa jokainen päivä vastaan uutena mahdollisuutena nauttia olemassaolosta, nähdä ja kokea ja ajatella jotain hyvää (kaiken vähemmän hyvän seassa).
        Kaikki voi loppua tällä sekunnilla, huomenna tai vuoden tai kymmenien vuosien päästä - kukaan ei voi tietää päiviensä määrää etukäteen, ei kukaan terve, ei kukaan sairas.
        Meillä kaikilla on NYT jotain äärettömän arvokasta: elämä isolla E:llä. Yritetään nauttia hetkestä. Onko se helppoa? Ei, mutta yritetään.
        Tsemppiä, halaus ja lämmin ajatus sinulle.

        Sanasi saivat minut melkein kyyneliin, elämästä ei todellakaan kukaan tiedä... Siskoni menetti miehensä ja lastensa isän, kun lapset olivat 4- ja 7- vuotiaat.

        Aika on ollut todella vaikea ja heillä ei ollut mahdollisuutta puhua asiasta eikä järjestää tulevaa, sillä tilanne oli vain yhtäkkiä edessä. Nauttikaa siitä mitä teillä on nyt!


    • Sinulle!

      Toivottavasti hoidot auttavat ja paranet täysin, tai toivottavasti kasvain on edes hidasta tyyppiä ja saadaan pysymään hoidoilla aisoissa! Eräs perhetuttumme (vanhempi rouva) parantui aivokasvaimesta kemoterapian ja sädehoitojen avulla kokonaan (ollut 5 vuotta oireeton)! Tsemppiä sinulle kovasti ja pyri säilyttämään mieli valoisana (vaikkei se takuulla ole helppoa). Positiivinen mieli edesauttaa toipumista. Muistathan myös syödä monipuolisesti, vaikka hoidot vievät helposti makuaistin ja nälän- sekä janontunteen väliaikaisesti.
      Jaksamista!

    • Kirsi

      Ei kannata luovuttaa, kyllä sädehoidot voivat auttaa. Muista pitää yhteyttä kavereihin, vaikka välillä säälisivätkin sinua. Tilanne on kavereillekkin uusi ja he eivät ehkä tiedä miten suhtautua. Kun tuttavani sairasti syöpää hän ainakin piti tärkeänä, että näki kavreita. Sairaalassa näkee kuitenkin suuremmaksi osaksi vain sairaita ihmisiä ja osa saattaa olla kuolemssa ja tämä masensi tuttavaani. Tehkää kaikkea kivaa kavereitten kanssa ja yrittäkää välillä unohtaa koko sairaus, vaikka se varmaan vaikeaa onkin.

      Ehkä sinun oli tarkoitus sairastua jostain tuntemattomasta syystä nuorena ja loppu elämä voikin olla sitten tervettä. Kuitenkin kai nykyään jo joka kolmas (voi olla väärä tieto) sairastuu syöpää, että jossain vaiheessa se on (suurella osalla) meillä muillakin edessä....

    • joku vaan

      yritä jaksaa olet nuori ja nuoret eivät luovuta niin helposti taistele sitä vastaan tee kaikkesi. Mutta oliko sinulla kun luulit vain että se on migreeni niin oliko silloin kovaa päänsärkyä vai oliko se lievää ?????????????????

    • Nea

      Mitkä

      • kaurismies

        Minulta löytyi kasvain päästä aivan sattumalta, kun tutkittiin tarkemmin mistä johtuu muutos
        kuulokäyrässä.


    • ______________

      Onhan ne jotkut parantuneet syövästä kokonaan jollain luonnonmukaisella hoidolla.

    • tarkki

      Mulla löytyi päästä kasvain -97. Sain jonkin korkeatehoisen (stereotaktisen) sädetyksen, Hoito annettiin kaksi kertaa 1 min. ajan mutta valmistelut ja mittaukset kesti kolme viikkoa. Ja kasvikset jäi HYKS:in Sädehoitoklinikalle, joten eipä kantsi antaa periksi. Kyllä se siitä.

    • elina93

      kuin kauan päänsärky vaivas sua ennen ku menit lääkäriin..? itellä on jatkunu jo yli kuukauden päänsärky ja rupesi pelottamaan että jos mullakin on aivokasvain. meidän suvussa se on perinnöllistä niin sen takia sit pelkään sitä.. joko vaivasi on menny ohi?

      • oyks-89

        ei ole perinnollistä!! vaan sattumaa... kelle tulee kelle ei????
        noin 600:tapausta vuosittain...
        ja jaksaa täällä kertoa kokemuksistaan,,,!!
        ja varsinkin niistä huonoista puolista??? kuten mulla "barreesi vaseman puolen"!! ja motoriikka häriö vasemmalla !!! :( ja muuta pientä säde hoitojen jälki seuraus..oireita.!!
        mulla siis leikkattu pikku aivokasvain!! 89-94
        ja lisää tuolta "ryhmät/syöpä potilaat...


    • Anonyymi

      Miten menee

      • Anonyymi

        Jos aloitus pitää paikansa, aloittaja ei taida olla enää tässä maailmassa lähes 18 vuotta myöhemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe