Ketkä omistavat ABBA GOLD -kokoelman? Luulisi, että aika moni Abba-palstalla, onhan kyseessä yhtyeen menestynein julkaisu ja yksi maailman menestyneimmistä levyistä.
Mielestäni tämä mustiin tyylikkäisiin kansiin koottu paketti on ihanteellinen ABbba-kokoelma. Dancing Queen startaa levyn loistavasti ja sen jälkeen alkaa todellinen klassikkohittikavalkadi, huolella järjestetty sellainen. Melkein kaikki olennaisimmat hitit ovat mukana tässä 19 biisin epäkronologisessa mutta toimivassa julkaisussa.
Mukaan on kylläkin otettu myös yksi keskinkertainen renkutus eli Does Your Mother Know. Tämän onnettoman viisun tilalle olisi voinut valita suurin piirtein kymmeniä parempia Abba-singlejä, ja paljon suurempia hittejäkin olisi löytynyt, mutta oletan että levy-yhtiö halusi kyllästää kokoelman vielä yhdellä idioottivarmalla hitillä. Tai sitten discomusiikin edustusta levyllä on haluttu jotenkin kohentaa. Silti hirveä moga! Oikeastaan se, että koko Does Your Mother Know -kappale koskaan edes julkaistiin, on suurin virhe Abban uralla.
Mutta muutenpa ei olekaan valittamista. Ei ihme, että tätä kokoelmaa on myyty niin hyvin: siinä on satsattu reilusti niin kappalejärjestykseen kuin paketin ulkonäköönkin ja hittien virta on yhtä juhlaa kaikille 70-luvulla nuoruutensa eläneille ja muillekin, jotka osaavat arvostaa hyvää musiikkia!
ABBA GOLD
12
848
Vastaukset
- dymk
on kieltämättä huonoimpia Abba-singlejä, ja virhejulkaisu. Mutta mitä kokoelmiin tulee, niin itse suosittelen kyllä kuuntelemaan niitä alkuperäisiä Abban lp-levyjä hits-pakettien sijaan, esim. Super Trouper ja Arrival -albumeita, ja The Visitorsia ym.
- aapo63
Omistan tietysti Gold ja More Gold kokoelmat. Levyhyllyssäni tosin on enää alkuperäiset versiot yhdeksänkymmentä luvun alusta. Ja ne ovatkin mielestäni "arvokkaimmat", koska remasteroinnin niissä teki vielä Abban oma mies Michael Tretow. Sen lisäksi More Gold sisältää promoversion The Visitorsista ja Eaglesta on kunnollinen single versio.
Nuo biisivalinnat kokoelmille ovat aina makuasioita. Itse en kauhistellut Goldin Does Your Mother Know valintaa, mutta sitä en käsitä oikeastaan vieläkään, mitä Thank You For The Music tekee levyllä. Sen olisi vallan hyvin voinut korvata Summernight Cityllä ja myös I Have A Dreamin tilalle olisi voinut laittaa Angeleyesin.- -kappale
on toki sentimentaalinen esitys, mutta silti hieno sävellys, ja kuuluu mielestäni tuolle Gold-levylle. Onhan se Abban tunnetuimpia. Summernight Citylla Abba ei oikein kuulosta Abbalta ja erästä Abba-historiikkia lainaten, se on heidän uransa huonoin single. Itse olisin kaivannut Goldille Happy New Yearia ja The Day Before You Camea - klassikoita molemmat, ja ansaitsivat ilman muuta paikan vaikka juuri Does Mother Know -renkutuksen tai Voulez-Vousin tilalla. Mutta hyviähän nuo Gold ja More Gold ovat, itsellä tosin vain ensimmäinen löytyy hyllystä.
- aapo63
-kappale kirjoitti:
on toki sentimentaalinen esitys, mutta silti hieno sävellys, ja kuuluu mielestäni tuolle Gold-levylle. Onhan se Abban tunnetuimpia. Summernight Citylla Abba ei oikein kuulosta Abbalta ja erästä Abba-historiikkia lainaten, se on heidän uransa huonoin single. Itse olisin kaivannut Goldille Happy New Yearia ja The Day Before You Camea - klassikoita molemmat, ja ansaitsivat ilman muuta paikan vaikka juuri Does Mother Know -renkutuksen tai Voulez-Vousin tilalla. Mutta hyviähän nuo Gold ja More Gold ovat, itsellä tosin vain ensimmäinen löytyy hyllystä.
ABBA - koko tarina on ilmeisesti tietyn kansanosan "abbaraamattu" jota sokeasti uskotaan. Mikäs siinä - näinhän se menee oikeankin raamatun kanssa. Kuka uskoo, kuka ei.
Oldham,Calder & Irwin toteavat kirjansa sivulla 122 että " Vuonna 1978 Abba yritti matkia Bee Geesia ja julkaisi koko uransa surkeimman singlen, Summernight Cityn." Siinä se.
Kun taas lukee Carl-Magnus Palmin kirjaa The Complete Recording Sessions, niin siellä sanotaan sivulla 78 (HUOM! OMA SUOMENNOS ja REFEROINTI), että "Summernight City oli todellinen esimerkki kappaleesta, joka ei syntynyt helposti. Kappaletta työstettiin moneen otteeseen ja tehtiin eri mixauksia, mihin Björn, Benny ja Michael eivät olleet erityisen tyytyväisiä. Viimein he päättivät pudottaa 45 sekunnin jousi ja vokaali-intron pois." Ja pari riviä myöhemmin Benny pohtii näin:" Ennemmin tai myöhemmin on tehtävä päätös julkaistaanko laulu sellaisenaan tai sitten levytettävä kokonaan uusi, johon taas menee neljä viikkoa, ennen kuin voit julkaista levyn. Et tietenkään julkaise mitään, mikä on täysin joutavaa, mutta parin vuoden päästä saatat huomata ajattelevasi, että tuota ei olisi sittenkään pitänyt julkaista."
Eli Benny ja Björn kokivat tilanteen hankalaksi, koska piti julkaista single, kun The Albumin julkaisusta oli jo kohta kulunut vuosi. Summernight City vaan ei ollut sitä mitä he sillä hetkellä olisivat halunneet sen olevan ja koko projektin työläys heijastuu heidän suhtautumiseen itse biisiin. Frida itseasiassa totesi biisin olevan ok (edelleen Palmin kirjaa lainaten).
Singlenä Summernight City menestyi kuitenkin hyvin, vaikkei ollut mikään "instant number one" Britanniassa (jäi viidenneksi). Vaan meni singlelistan ykköseksi mm. meillä täällä Suomessa ja myös Ruotsissa.
Ja vuoden 1979 kiertueella biisi heräsi todella henkiin, kun se sai uuden rockvetoisemman sovituksen.
Ei biisi kuulu minunkaan suosikkeihin, mutta...kyllä se Goldille olisi mahtunut! - kaikilla on oikeus...
aapo63 kirjoitti:
ABBA - koko tarina on ilmeisesti tietyn kansanosan "abbaraamattu" jota sokeasti uskotaan. Mikäs siinä - näinhän se menee oikeankin raamatun kanssa. Kuka uskoo, kuka ei.
Oldham,Calder & Irwin toteavat kirjansa sivulla 122 että " Vuonna 1978 Abba yritti matkia Bee Geesia ja julkaisi koko uransa surkeimman singlen, Summernight Cityn." Siinä se.
Kun taas lukee Carl-Magnus Palmin kirjaa The Complete Recording Sessions, niin siellä sanotaan sivulla 78 (HUOM! OMA SUOMENNOS ja REFEROINTI), että "Summernight City oli todellinen esimerkki kappaleesta, joka ei syntynyt helposti. Kappaletta työstettiin moneen otteeseen ja tehtiin eri mixauksia, mihin Björn, Benny ja Michael eivät olleet erityisen tyytyväisiä. Viimein he päättivät pudottaa 45 sekunnin jousi ja vokaali-intron pois." Ja pari riviä myöhemmin Benny pohtii näin:" Ennemmin tai myöhemmin on tehtävä päätös julkaistaanko laulu sellaisenaan tai sitten levytettävä kokonaan uusi, johon taas menee neljä viikkoa, ennen kuin voit julkaista levyn. Et tietenkään julkaise mitään, mikä on täysin joutavaa, mutta parin vuoden päästä saatat huomata ajattelevasi, että tuota ei olisi sittenkään pitänyt julkaista."
Eli Benny ja Björn kokivat tilanteen hankalaksi, koska piti julkaista single, kun The Albumin julkaisusta oli jo kohta kulunut vuosi. Summernight City vaan ei ollut sitä mitä he sillä hetkellä olisivat halunneet sen olevan ja koko projektin työläys heijastuu heidän suhtautumiseen itse biisiin. Frida itseasiassa totesi biisin olevan ok (edelleen Palmin kirjaa lainaten).
Singlenä Summernight City menestyi kuitenkin hyvin, vaikkei ollut mikään "instant number one" Britanniassa (jäi viidenneksi). Vaan meni singlelistan ykköseksi mm. meillä täällä Suomessa ja myös Ruotsissa.
Ja vuoden 1979 kiertueella biisi heräsi todella henkiin, kun se sai uuden rockvetoisemman sovituksen.
Ei biisi kuulu minunkaan suosikkeihin, mutta...kyllä se Goldille olisi mahtunut!"Kun taas lukee Carl-Magnus Palmin kirjaa The Complete Recording Sessions, niin siellä sanotaan sivulla 78..."
Itse taas vaalit tätä Abba-kirjaa raamattunasi, niinkö?
Tiedoksi että olen pitänyt Summernight Citya huonona biisinä aina, eikä kappale mielestäni kuulosta Abbalta lainkaan. Tämän mielipiteen muodostamiseen en tarvinnut mitään kirjaa. Se kuulostaa väkisin väännetyltä yritykseltä tehdä discohitti, jollainen siitä tulikin... väkisin väännetty ja discohitti. Meni se ykköseksi jossain muussakin maassa kuin Ruotsissa ja Suomessa, jos oikein muistan. Ei toki ollut suurimpia Abba-hittejä, niinkuin toinen discobiisi Gimme Gimme Gimme (a Man After Midnight) tai Dancing Queen tai Fernando etc.
"Kappaletta työstettiin moneen otteeseen ja tehtiin eri mixauksia, mihin Björn, Benny ja Michael eivät olleet erityisen tyytyväisiä."
Tämä juuri puoltaa sitä kuvaa, että biisi on väkisin väännetty. --> Uusia ottoja ja miksauksia, lisää studiotyötä, aina uudestaan korjailua ja muutoksia, eikä tulos tyydytä. Kuulostaa väkisin vääntämiseltä.
Ei kannata olettaa muiden uskovan automaationa jotain kirjaa tai muuta lähdettä - kyllä muutkin osaavat ajatella omilla aivoilla. Omasta mielestäni Summernight City on floppi, yksi aniharvoista flopeista Abban levyillä. The Complete Recording Sessions -opuksen mukaan se on kai hieno biisi, ja täten (?) myös sinun mielestäsi. Olkoon. - aapo63
kaikilla on oikeus... kirjoitti:
"Kun taas lukee Carl-Magnus Palmin kirjaa The Complete Recording Sessions, niin siellä sanotaan sivulla 78..."
Itse taas vaalit tätä Abba-kirjaa raamattunasi, niinkö?
Tiedoksi että olen pitänyt Summernight Citya huonona biisinä aina, eikä kappale mielestäni kuulosta Abbalta lainkaan. Tämän mielipiteen muodostamiseen en tarvinnut mitään kirjaa. Se kuulostaa väkisin väännetyltä yritykseltä tehdä discohitti, jollainen siitä tulikin... väkisin väännetty ja discohitti. Meni se ykköseksi jossain muussakin maassa kuin Ruotsissa ja Suomessa, jos oikein muistan. Ei toki ollut suurimpia Abba-hittejä, niinkuin toinen discobiisi Gimme Gimme Gimme (a Man After Midnight) tai Dancing Queen tai Fernando etc.
"Kappaletta työstettiin moneen otteeseen ja tehtiin eri mixauksia, mihin Björn, Benny ja Michael eivät olleet erityisen tyytyväisiä."
Tämä juuri puoltaa sitä kuvaa, että biisi on väkisin väännetty. --> Uusia ottoja ja miksauksia, lisää studiotyötä, aina uudestaan korjailua ja muutoksia, eikä tulos tyydytä. Kuulostaa väkisin vääntämiseltä.
Ei kannata olettaa muiden uskovan automaationa jotain kirjaa tai muuta lähdettä - kyllä muutkin osaavat ajatella omilla aivoilla. Omasta mielestäni Summernight City on floppi, yksi aniharvoista flopeista Abban levyillä. The Complete Recording Sessions -opuksen mukaan se on kai hieno biisi, ja täten (?) myös sinun mielestäsi. Olkoon."Itse taas vaalit tätä Abba-kirjaa raamattunasi, niinkö?"
En vaali, mutta uskottavampi kirja se minusta on sillä perusteella, että Palm on itse Polar Music Studiolla tehnyt tutkimuksensa ,joihin pohjaa kirjansa ja haastatellut itse Bennya, Björnia ja Michael Tretowia.
"The Complete Recording Sessions -opuksen mukaan se on kai hieno biisi, ja täten (?) myös sinun mielestäsi."
CRS - ei laita biisejä mihinkään arvojärjestykseen, vaan toteaa mitä niistä on dokumentoitu ja mitä asianosaiset ovat niistä kommentoineet.
Ja mitä minuun tulee, sinä et lukenut edellistä viestiäni loppuun :-) - on CRS:ssä
aapo63 kirjoitti:
"Itse taas vaalit tätä Abba-kirjaa raamattunasi, niinkö?"
En vaali, mutta uskottavampi kirja se minusta on sillä perusteella, että Palm on itse Polar Music Studiolla tehnyt tutkimuksensa ,joihin pohjaa kirjansa ja haastatellut itse Bennya, Björnia ja Michael Tretowia.
"The Complete Recording Sessions -opuksen mukaan se on kai hieno biisi, ja täten (?) myös sinun mielestäsi."
CRS - ei laita biisejä mihinkään arvojärjestykseen, vaan toteaa mitä niistä on dokumentoitu ja mitä asianosaiset ovat niistä kommentoineet.
Ja mitä minuun tulee, sinä et lukenut edellistä viestiäni loppuun :-)Olen lukenut Studiosessio-kirjan, ja se on aika suppea sisällöllisesti verrattuna Koko tarinaan. Jälkimmäinen kertoo vähän kaikesta Abbaan liittyvästä, ja on aika poleeminen tyyliltään, eli kirjan kirjoittajat esittävät paljon omia näkemyksiään ja mielipiteitään kirjassa. Se on paljon mielenkiintoisempi tapa tehdä pop-historiikkia kuin seikkaperäinen faktoja painottava studiopäiväkirjatyyli. Koko tarinassakaan ei nimittäin esitetä epätosia väittämiä, siinä nyt vain on muutakin kuin asiallista selostusta. Benny ja Björn ovat todistetusti itse sanoneet haastattelussa Summernight Cityn olleen virhe, ja myöntäneet katuneensa biisin julkaisemista singlenä.
Enemmänkin tuntuu, että tässä on kyse siitä, kuinka sinun on vaikea hyväksyä omastasi poikkeavaa näkemystä. Olen huomannut sen muistakin viesteistäsi ajan kuluessa. Kyllähän sinä saat SC'stä pitää, vaikka kolme lontoolaista popkirjan kirjoittajaa eivät pitäisikään ;) - SummerNightCity
on CRS:ssä kirjoitti:
Olen lukenut Studiosessio-kirjan, ja se on aika suppea sisällöllisesti verrattuna Koko tarinaan. Jälkimmäinen kertoo vähän kaikesta Abbaan liittyvästä, ja on aika poleeminen tyyliltään, eli kirjan kirjoittajat esittävät paljon omia näkemyksiään ja mielipiteitään kirjassa. Se on paljon mielenkiintoisempi tapa tehdä pop-historiikkia kuin seikkaperäinen faktoja painottava studiopäiväkirjatyyli. Koko tarinassakaan ei nimittäin esitetä epätosia väittämiä, siinä nyt vain on muutakin kuin asiallista selostusta. Benny ja Björn ovat todistetusti itse sanoneet haastattelussa Summernight Cityn olleen virhe, ja myöntäneet katuneensa biisin julkaisemista singlenä.
Enemmänkin tuntuu, että tässä on kyse siitä, kuinka sinun on vaikea hyväksyä omastasi poikkeavaa näkemystä. Olen huomannut sen muistakin viesteistäsi ajan kuluessa. Kyllähän sinä saat SC'stä pitää, vaikka kolme lontoolaista popkirjan kirjoittajaa eivät pitäisikään ;)teitä puutiaisia...luette kirjoista,notta mikä kappale on hyvä ja mikä ei :O
Mä kuuntelen ihan itte,oonko mä ihan väärässä nyt !!!
En ole...MINÄ olen oikeassa !
Te olette sopuleita. ;D
Tämä oli ihan yleinen kannanotto...
PIERU !! - aapo63
on CRS:ssä kirjoitti:
Olen lukenut Studiosessio-kirjan, ja se on aika suppea sisällöllisesti verrattuna Koko tarinaan. Jälkimmäinen kertoo vähän kaikesta Abbaan liittyvästä, ja on aika poleeminen tyyliltään, eli kirjan kirjoittajat esittävät paljon omia näkemyksiään ja mielipiteitään kirjassa. Se on paljon mielenkiintoisempi tapa tehdä pop-historiikkia kuin seikkaperäinen faktoja painottava studiopäiväkirjatyyli. Koko tarinassakaan ei nimittäin esitetä epätosia väittämiä, siinä nyt vain on muutakin kuin asiallista selostusta. Benny ja Björn ovat todistetusti itse sanoneet haastattelussa Summernight Cityn olleen virhe, ja myöntäneet katuneensa biisin julkaisemista singlenä.
Enemmänkin tuntuu, että tässä on kyse siitä, kuinka sinun on vaikea hyväksyä omastasi poikkeavaa näkemystä. Olen huomannut sen muistakin viesteistäsi ajan kuluessa. Kyllähän sinä saat SC'stä pitää, vaikka kolme lontoolaista popkirjan kirjoittajaa eivät pitäisikään ;)"Kyllähän sinä saat SC'stä pitää, vaikka kolme lontoolaista popkirjan kirjoittajaa eivät pitäisikään ;)"
Ja sinäkään, et lukenut viestiäni loppuun:-D
"Olen lukenut Studiosessio-kirjan, ja se on aika suppea"
Niin, johan se nimikin kertoo sen, että se keskittyy pelkästään levytyssessioihin ja kaikkeen mikä liittyy sen ympärille.
"Enemmänkin tuntuu, että tässä on kyse siitä, kuinka sinun on vaikea hyväksyä omastasi poikkeavaa näkemystä. Olen huomannut sen muistakin viesteistäsi ajan kuluessa"
Mukavaa, että luet viestejäni. Ne onkin helppo löytää, kun käytän rekisteröityä nimimerkkiä.
Minä tuon kyllä asiani ja mielipiteeni julki ja joskus se on eriävä toisten näkemysten kanssa.
Siinä ei ole silloin kysymys siitä, ettenkö hyväksyisi toisten mielipiteitä. - abbanut
aapo63 kirjoitti:
"Kyllähän sinä saat SC'stä pitää, vaikka kolme lontoolaista popkirjan kirjoittajaa eivät pitäisikään ;)"
Ja sinäkään, et lukenut viestiäni loppuun:-D
"Olen lukenut Studiosessio-kirjan, ja se on aika suppea"
Niin, johan se nimikin kertoo sen, että se keskittyy pelkästään levytyssessioihin ja kaikkeen mikä liittyy sen ympärille.
"Enemmänkin tuntuu, että tässä on kyse siitä, kuinka sinun on vaikea hyväksyä omastasi poikkeavaa näkemystä. Olen huomannut sen muistakin viesteistäsi ajan kuluessa"
Mukavaa, että luet viestejäni. Ne onkin helppo löytää, kun käytän rekisteröityä nimimerkkiä.
Minä tuon kyllä asiani ja mielipiteeni julki ja joskus se on eriävä toisten näkemysten kanssa.
Siinä ei ole silloin kysymys siitä, ettenkö hyväksyisi toisten mielipiteitä.Uusi näkemys onnistuneesta ABBA-klassikosta! Nauti!
http://uk.youtube.com/watch?v=zhZKL9xcnTs - <<<<
aapo63 kirjoitti:
ABBA - koko tarina on ilmeisesti tietyn kansanosan "abbaraamattu" jota sokeasti uskotaan. Mikäs siinä - näinhän se menee oikeankin raamatun kanssa. Kuka uskoo, kuka ei.
Oldham,Calder & Irwin toteavat kirjansa sivulla 122 että " Vuonna 1978 Abba yritti matkia Bee Geesia ja julkaisi koko uransa surkeimman singlen, Summernight Cityn." Siinä se.
Kun taas lukee Carl-Magnus Palmin kirjaa The Complete Recording Sessions, niin siellä sanotaan sivulla 78 (HUOM! OMA SUOMENNOS ja REFEROINTI), että "Summernight City oli todellinen esimerkki kappaleesta, joka ei syntynyt helposti. Kappaletta työstettiin moneen otteeseen ja tehtiin eri mixauksia, mihin Björn, Benny ja Michael eivät olleet erityisen tyytyväisiä. Viimein he päättivät pudottaa 45 sekunnin jousi ja vokaali-intron pois." Ja pari riviä myöhemmin Benny pohtii näin:" Ennemmin tai myöhemmin on tehtävä päätös julkaistaanko laulu sellaisenaan tai sitten levytettävä kokonaan uusi, johon taas menee neljä viikkoa, ennen kuin voit julkaista levyn. Et tietenkään julkaise mitään, mikä on täysin joutavaa, mutta parin vuoden päästä saatat huomata ajattelevasi, että tuota ei olisi sittenkään pitänyt julkaista."
Eli Benny ja Björn kokivat tilanteen hankalaksi, koska piti julkaista single, kun The Albumin julkaisusta oli jo kohta kulunut vuosi. Summernight City vaan ei ollut sitä mitä he sillä hetkellä olisivat halunneet sen olevan ja koko projektin työläys heijastuu heidän suhtautumiseen itse biisiin. Frida itseasiassa totesi biisin olevan ok (edelleen Palmin kirjaa lainaten).
Singlenä Summernight City menestyi kuitenkin hyvin, vaikkei ollut mikään "instant number one" Britanniassa (jäi viidenneksi). Vaan meni singlelistan ykköseksi mm. meillä täällä Suomessa ja myös Ruotsissa.
Ja vuoden 1979 kiertueella biisi heräsi todella henkiin, kun se sai uuden rockvetoisemman sovituksen.
Ei biisi kuulu minunkaan suosikkeihin, mutta...kyllä se Goldille olisi mahtunut!JA OLEN LUKENUT ABBA-AGNETAN ELÄMÄNKERRAN < AGNETA OLI AIKA NAMU NUORENA JA ON EDELLEENKIN < ITSE EN DIGGAA KOKO SUMMER NIGHT CITYA < MUTTA ESIM KNOWING ME KNOWING YOU JA I DO I DO I DO KELPAAVAT LISTALLE
- Jeppe//
<<<< kirjoitti:
JA OLEN LUKENUT ABBA-AGNETAN ELÄMÄNKERRAN < AGNETA OLI AIKA NAMU NUORENA JA ON EDELLEENKIN < ITSE EN DIGGAA KOKO SUMMER NIGHT CITYA < MUTTA ESIM KNOWING ME KNOWING YOU JA I DO I DO I DO KELPAAVAT LISTALLE
Minustakin ensimmäisen Gold-kokoelman biisivalinnat ovat erinomaisia, sitä yhtä renkutusta (Does Your Mother Know) lukuunottamatta. I Have a Dream ja Thank You for the Music eivät varmasti kolise kaikkiin, mutta nekin ovat kuitenkin klassikoita, ja tuovat olennaista lisäarvoa levylle. I Have a Dream'han on ihan selvä iskelmä ja TYftM taas amerikkalaista showmusikaalityyliä. Molemmat osoituksia Abban laaja-alaisuudesta.
More Gold -paketti taas on täynnä kummallisia valintoja. Happy New Year puuttuu! Ja esim. Honey Honey ei minusta ansaitse paikkaa levyllä. More Goldin olisi toivonut keskittyvän enemmän näihin ei niin hittipotentiaalisiin loistokappaleisiin, esim. Visitorsin materiaaliin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882