Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ilman hormoneja selvinneet, kirjoittaisitteko

HikiLissu

Olisi mukava kuulla kokemuksia niiltä, jotka ovat selvinneet vaihdevuosioireistaan ilman hormonikorvaushoitoa.

Kiinnostaisi esim. kauanko aikaa hikoilupuuskat kestivät, entä katkonainen uni? Mikä auttoi vaivoihin, mikä lisäsi niitä? Ym. vinkkejä. Ja myös se kiinnostaa, miksi ette käyttäneet korvaushoitoa.

Jonkin verran tietoa löytyy, mutta minua ihmetyttää tuo ylenpalttinen hormoni-innostus. Itsellänikin on jo hormonireseptejä kaksin kappalein (gynelogi kirjoitti ne kysymättäkään mielipidettäni niistä). Aivan kuin olisi itsestään selvyys että niitä tulee käyttää kun tulee vaihdevuosi-ikään.

Olen nyt päättänyt ainakin kokeilla miten selviäisin ilman korvaushoitoa. Hormonikierukka ei aikoinaan minulle sopinut; rinnat aristivat ja turposivat, olo oli turpea ja iho tuli todella huonoksi. Aivan kuin elimistöni olisi kaikin tavoin kapinoinut progesteronia vastaan.

Olen kuunnellut useitakin korvaushoitoa käyttäviä naisia kuinka he eivät pääse hormoneista eroon kun oireet iskevät heti uudelleen. Tuntuu järjettömältä ajatukselta syödä vuosikymmenet jotain hormoneja.

Lisäksi minua epäilyttää tuo gynekologien innostus määrätä hormoneja. Kuinka paljon takana on pelkästään bisnes ja rahanahneus? Terveydenhuoltoalalla itsekin toimivana valitettavasti olen nähnyt ko. ammattikunnan uskomattoman ahneuden. Sorry vaan.

Ajattelen, että kun ihmiselimistö toimii niin nerokkaasti monessa suhteessa on vaihdevuosillakin oma merkityksensä. Mitä siitä seuraa kun tätä prosessia mennään sekoittamaan hormoneilla?

Kuinka naiset ennen selvisivät ilman korvaushoitoja? Tietenkin toiset paremmin ja toiset huonommin mutta en kyllä muista kovin kummia hirviöitä ja riiviöitä ja hikoilijoita lapsuudestani. Oiskohan noita oireita nykyisin vähän liioiteltukin ja vähän asian kuin asian voi panna vaihdevuosien piikkiin. No joo, tekstiä tuli pitkästi mutta vastauksia alan odotteleen, kiitos.

28

10934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olennainen...

      Mielestäni vaihdevuodet kuuluvat naisen elämään siinä kuin kuukautisten alkaminenkin. Nuorena söin e-pillereitä vuosia. Nyt en halua enää syödä mitään ylimääräisiä hormoneja.

      Kuukautiseni loppuivat 2,5 vuotta sitten. Hikoilupuuskia on tullut sen jälkeen ajoittain. Ei kuitenkaan mitenkään kamalaa. Olen pärjännyt hyvin.

      Olen parinkymmenen vuoden aikana paastonnut vuosittain n. viikon kerrallaan. Äskettäin paastosin 10 pv. Paaston aikana oli aivan loistava olo. En meinannut malttaa lopettaa sitä. Hikoilukohtaukset ovat vähentyneet sen jälkeen huomattavasti.

      Tuttavani on ottanut hormonikorvaushoitoa jo vuosia. Hän haluaisi lopettaa, mutta ei pysty lopettamaan sitä, kun tulee aivan kamalat hikoilupuuskat ja kuulemma muutenkin hirvittävä olo, kun yrittää lopettaa.

      Tsemppiä vain kaikille vaihdevuosissa oleville naisille!

    • 51-vuotias

      Minuakin työterveyslääkäri on pariin otteeseen yrittänyt houkutella ottamaan täyden hormonikorvaushoidon, kun olen joutunut pyytämään häneltä pelkkää keltarauhashormonia runsaiden vuotojen kurissa pitämiseksi. Nyt näyttäis siltä, että vuodot on käymässä vähiin, eikä keltarauhashormoniakaan ehkä enää tarvita, siis luulisin, mutta aika näyttää. Mulla oli syksyllä yksi runsaan kuukauden kestävä jakso kuumia aaltoja ja tässä keväällä toinen samanlainen jakso. Jaksojen aikana nukuin huonommin, mutta mulla on liukuva työaika, eikä kovin raskas tai stressaava työ, joten en ole edes miettinyt minkään estrogeenihoidon tai edes luontaistuotteenkaan aloittamista. Uskon, että ihmisen tuhansien vuosien evoluutio on viisaampi, kuin tämän päivän lääkärit. Äidilläni oli pitkä hormonikorvaushoito ja minua itkettää, kun ajattelen sitä, miten huonossa kunnossa (raihnainen) hän on tänä päivänä. Luin sellaisen artikkelin, jossa sanottiin, että kaikkea naisen lisääntymiseen liittyvää on aina jollain lailla medikalisoitu. Vielä 1900-luvun alussa ajateltiin, että naisten epilepsia ja mielisairaudet johtuivat kuukautisista. Ja muslimit ympärileikkaavat tyttäriään, sekin on tätä puuttumista naisen lisääntymiseen liittyen, vaikka onkin tietysti ihan hirveä esimerkki. Vannon liikunnan ja painonhallinnan nimeen tässä vaihdevuosiasiassa. Oikeastaan en ole ehkä koskaan osannut olla näin tyytyväinen elämääni kuin nyt olen!

      • ruoka kuin hormonit

        Teollisella paskalla mitä ihmiset vetävät sisäänsä sairastuisi norsukin.

        Kun katsoo turvonneita, vyötärönsä ja tukkansa päälaelta kadottaneita keski-ikäisiä naisia pullaa vetämässä ja massyttämässä loputtomia keinotekoisia kevyttuotesotkujaan tai grillailemassa alituisia marinadilihojaan ja sen päälle sitten maistuukin taas joku kiva makea pala, niin eipä ihme että ovat sen näköisiä mitä syövät.

        Aitoa, oikeaa ruokaa ei moni näe viikkokausiinkaan. Kaikki on lisäaineilla silattua ja aspartaameilla pilattua.

        Kuvitellaan että syödään terveellisesti, vaikka nykytutkimus on aikoja kumonnut vanhat rasvamyytit.

        Mitä on saatu aikaan. Elintarviketeollisuudelle miljoonavoitot ja syöpäsairas ja hormonit vintturallaan kulkeva kansa.

        Normaali hormonitoiminta tarvitsee luonnollisia rasvoja ja aitoa ruokaa. Ei pillereitä ja teollisia sotkuja.

        Itse en käytä, eikä tarvitse käyttää pillereitä!


    • Pärjään ilmankin!

      Aikoinaan miulla oli kamalat olot, ne johtuivatkin kilpirauhasen vajaatoiminnasta, joita hoidettiin 20v. psyykkisinä oireina, eli masennuspillerein. Siinä ohessa oli hikipuuskia ja unettomuutta, uupumusta, kuukautisten reistailua. Aika paljon kaikki asettuivat, kun vihdoinkin sain kilpparilääkityksen.
      Koko elämäni olen kummiskin käyttänyt helokkikapseleita, C-vitamiinia ja kalkkia. Nyt kilpparin myötä on vitamiinit lisääntyneet, kuten esim. kalakapselitkin tulleet kuvaan. magnesium, seleeni, B12-vitamiini,inkivääri, eli nuo auttavat kilppariin ja ovatkin olleet samalla hyviä vaihdevuosiin, eli etenkin nuo helokki-(jota otan enemmän, mitä purkin kyljessä on) ja kalakapselit, sekä auttaneet ihoa pysymään hyvänä.
      Meillä kilpparilaisilla on terveellinen ruokavalio(ainakin pitäisi olla), jolla saa oireita pysymään kurissa, eli vehnäj, suklaa, kahvi, voimakkaat mausteet, epäterveellinen rasva, sokeri,ym ovat kiellettyjä, joita en ole syönyt ainakaan 20 vuoteen joitakin noista ja muutamaan vuoteen kaikkia.
      Peruna pois, se turvottaa, ananasta, joka auttaa turvotukseen, aprikoosia, joka auttaa suolen toimintaan, otettuna illalla tuoreen kurkun kera ja vettä päälle, sitten vasta varsinainen iltapala.
      Liikuntaa, etenkin silloin, jos tuntuu raskaalle, raju liikunta, auttaa (ainakin miulla)
      Uni on ollut koko ikäni reistailevaa, nukun 4-7 tuntia, enimmäkseen 4-5 tuntia. Siihen en ole vielä saanut apua, mutta ainakin vielä pärjään.
      Joskus juon illalla sitruunamelissateetä, unta saadakseni, auttaakin, vaan kun laiska olen, en kehtaa joka ilta keittää :(
      En ole koskaan käyttänyt e-pillereitä, enkä tupakoinut, joskus ottanut alkoholia tosi vähän, 1-3 kertaa vuodessa 1-2 paukkua, olutta en laisinkaan. Miulla on vyötärö tosi hoikka, siitä olen saanut kuulla, koska nuorilla tytöilläkin on rintojen alta lähtevää turvotusta, jota miulla ei ole, vaan mieluimminkin menee sisälle päin.
      Että näin miulla... lähentelen 57-ikävuottani.
      Kuukautiset ovat olleet poissa 1v 10kk. Enkä ole kuiva (3xkop), ainakaan vielä.

      • terrano

        Luin tuossa kirjoitustasi,ja tuntui niin tutulta jotkin asiat,itse en ole käyttänyt mitään lääkkeitä vaihdevuosiini,mutta tämä hikoiluni öisin päästä,niskasta,ja rinnan seutuvilla on kiusallista,se kyllä herättää,kun tuntuu et tukehtuu kuumuuteen,olen myös hyvin hoikka,46kg mummo pituutta 165,ettei paino ongelmien takia olisi tämä juttu,mutta vuoden päivät ollut nyt tosi kiusallista nämä vaivat,mutta vanollisena ihmisenä en viitsi lääkärissä juosta,koska uskon että kai nämä sitten kuuluu tähän ikääni,josko se ajan myötä helpottuis,tai sitten ei,


    • vuotta vaihtareita

      ja ihmettelen koska nämä helpottavat, jos koskaan. Minulla on ollut sellaista kausittaen pahenevaa oireilua. Nytkin yöllä nukuin huonosti, olo on "krapulainen" ja aamuyöllä heräsin aura silmissä väpättäen, nuoruusiän migreeni on palannut takaisin oltuaan poissa lähes 20 vuotta. Olen turvoksissa niin, ettei sängystä ylös tahdo päästä, kaikki jäsenet kankeat ja kipeät. Kaikki neste on paennut nivelistä ja siirtynyt vatsaan ja kasvoihin, siltä ainakin tuntuu. Silmät ovat kuivat ja niissä tuntuu olevan "hiekkaa". Hengityskin pihisee ja rohisee. Sitten on kaiken kattava uupumus. Tällaisia kohtauksia tulee tihenevään tahtiin. Ensimmäiset kolme vuotta nukkuminen oli epätoivoisen vaikeaa kuumien aaltojen ja hikoilun vuoksi, nyt olen nukkunut paremmin muutaman kuukauden, välissä tosin huonojakin aikoja. Juuri tuo kausittaisuus minulla aiheuttaa sen, etten tiedä onko joku droppi tehonnut vai ei. Söin apteekin tähkäkimikkivalmistetta ja olin varma sen tehosta, kunnes oireet pahenivat jälleen. Nyt olen yli puoli vuotta syönyt magnesiumia ja sinkkiä ja nukkunut huomattavasti paremmin.
      Minäkin haluaisin kovasti tietää paraneeko tämä olotila koskaan. Tunnen oloni suorastaan kurjaksi ja totaalisen työkyvyttämäksi ajoittain. Muistelen tuntemiani vanhoja naisia, enkä muista heidän mitenkään koskaan mainineen vaihdevuosivaivoja. Lieneekö heillä niitä ollutkaan? Jospa nämä ovatkin tämän päivän vaivoja johtuen lisäaineista ja hormoneista joita on saatu ravinnosta etenkin 50- ja 60- luvuilla. Äidilläni ei ainakaan ole ollut tällaista koskaan ja hän onkin ihmeissään minun vaivoistani. Sisarenikin on saanut migreenin vasta viisikymppisenä.

      • syöneet näitä

        aspartaameja ja natriumglutamaatteja. Aspartaami mm vaikuttaa muun muassa silmiin ja natriumglutamaatti aiheuttaa nivelten kipua ja kankeutta, päänsärkyä ja huimausta, muista oireista puhumattakaan.

        Vaihtakaa mahdollisimman lisäaineetomaan ja käsittelemättömään ruokaan, niin enemmistö naisista voi heittää hyvästit kaikenlaisille vv-vaivoille.

        Vaan kun niska vääränä kannetaan teollista paskaa kaupasta, sitten ruikutetaan ja hommataan hormoneita...


      • Mukavaa on
        syöneet näitä kirjoitti:

        aspartaameja ja natriumglutamaatteja. Aspartaami mm vaikuttaa muun muassa silmiin ja natriumglutamaatti aiheuttaa nivelten kipua ja kankeutta, päänsärkyä ja huimausta, muista oireista puhumattakaan.

        Vaihtakaa mahdollisimman lisäaineetomaan ja käsittelemättömään ruokaan, niin enemmistö naisista voi heittää hyvästit kaikenlaisille vv-vaivoille.

        Vaan kun niska vääränä kannetaan teollista paskaa kaupasta, sitten ruikutetaan ja hommataan hormoneita...

        Vaihdevuodet ovat taas vain yksi keino suitsia naisten seksuaalisuutta. Ennen naiset olivat jo vainaita ennen vaihdevuosia. Kun elinikä on pidentynyt, niin ollaan huolissaan naisen seksuaalisesti aktiivisen iän jatkumisesta. Kaikilla pitää olla nyt hankalaa. Kukaan ei sano, että ilo irti vaan elämästä, kun vihdoinkin ei voi tulla enää raskaaksi. Jos viisikymppinen nainen ärähtää töissä, niin kuiskuttelu alkaa, että "se on siksi tuollainen, kun sillä varmaan on vaihdevuodet". Jos viisikymppinen mies ärähtää töissä, niin kukaan ei supata, että "se on siksi tuollainen, kun sillä ei enää seiso".

        Minä olen sanonut miehelleni, että nyt seksiä ja hellyyttä tavallistakin enemmän, ja meillä on alkanut uusi nuoruus, tosin paljon parempi kuin se ensimmäinen. Ei ole mitään vaihdevuosioireita. Limakalvot pysyvät kunnossa ja elämä maistuu helvetin hyvältä.


    • hormoneja

      hei
      Minä käytin pari vuotta sitten kuukauden hormonipillereitä vaihdevuosivaivoihin. Siis sellaisia jossa oli sekä estrogeeni- että keltarauhashormonia. Mutta itselleni tuli niistä kurkun kuristusoiretta ja jouduin lopettamaan heti kuukauden päästä. Lisäksi huomasin että kun minulla on ollut aina korkeahko prolaktiiniarvo että sellaiselle henkilölle ei muutenkaan sovi mitkään hormonit, se saattaa nostaa prolaktiiniarvoa entisestään. Testautin prolaktiinin ja se on lievästi yli ylärajan joten missään tapauksessa en pystyisi käyttämään hormoneja enää. Nykyisin en käytä mitään, välillä on helpompaa välillä hikoiluttaa ja huonouni on tuttu tilanne. Se tarkoittaa että parin tunnin välein herään yöllä, enkä nuku kyllä viittä tuntia pitempään vaikka olisin ottanut unilääkkeenkin joten siitä ei ole hyötyä. Aiemmin käytin verenpainelääkkeenä Amlodipinia, jolloin en hikoillut mielestäni niin paljon mutta kun nyt vaihdettiin Zanidip verenpainelääkkeeksi jalkaturvotusten takia, sen jälkeen hikoilu on ollut aivan hirveää. En tiedä onko vaihdevuosioireet pahenemisjakso vai johtuuko tuosta lääkkeestä. Ajattelin kyllä kokeilla taas entistä lääkettä ja katsoa miten käy. Lisäksi tosiaan silmien ympärilläkin on turvotusta, kilpirauhasarvon on kuitenkin normaali joten kai se turvotus on tästä vaihdevuosi-iästä. Ikäni on kohta 55-v.

      • Muistatko minkänimisestä valmisteesta sait kurkun kuristusta? Itse saan tuota kuristusoiretta ihan pelkästään jo luontaistuotteestakin, joita tarkoitettu VV-hoitoihin. Minullakin on korkea prolaktiini, nykyisin ei ole enää lääkettä siihen. Itsekin olen varovainen noiden hormonien kanssa ja sen takia olenkin testaillut noita luontaistuotteita. Olisi kiva kuulla mistä olet saanut parhaan avun VV-oireisiin. MInä en ole ainakaan luontaistuotteista saanut kuin kurkun kuristusta - siitepölyvalmisteet pahimmasta päästä sillä saralla.


      • apusa saantu ripsa

        Hei miksi kärsiä vaivoista - itse kokeilin akupunktiota - kolme tiivistä sessiosta - uni tulee - aallot ovat vain häivähdys entisestään ja kaikki ok. Suosittelen kaikille enemmin kuin mättämään kaikenlaisia pillereitä kourakaupalla :- )


    • telkkarissa

      Telkkarissa oli joskus ohjelma, jossa oli tästä asiasta keskustelemassa muutamia vaihdevuosi-ikäisiä naisia, jotka eivät käyttäneet hormoneja. Upeita naisia, ryhdikkäitä, levollisen oloisia, viisaita, kauniita naisia.

      Minua on mietityttänyt myös se, kun siinä suomalais-virolaisessa tutkimuksessa sanottiin, että hormonihoitoa käyttävät kuormittavat terveyudenhuoltoa enemmän kuin ne, jotka eivät käytä. Siinä ei voinut olla kysymys hormoni reseptien uusimisesta, koska kaikki siihen liittyvä kuuluu tutkimukseen ja kontrolloituun tutkimukseen kuuluvia lääkkeitä ei haeta mistään terveyskeskuksista. Mahdetaanko meille kertoa koko totuutta näistä hormoneista? Työtoverilleni, joka on käyttänyt hormoneja jo yli kymmenen vuotta on tullut kaikenlaisia selittämättömiä kipuja ja särkyjä. Äitini, joka käytti hormoneja kauan on tänä päivänä huonommassa kunnossa kuin muut sukumme tai tuttavapiirini vanhemmat naiset.

      • merkityksestä

        naisen terveydelle saa paljon tietoa kun ei missään nimessä mainitse sanaa vaihdevuodet. Se sana jollakin tavalla ohittaa itse tiedon merkityksen ja kaikki kuitataan "luonnolliseksi", vähän niin kuin taputellaan vain päälaelle. Muistan kun aikoinani kärsin valtavista selkäkivuista, yöt vietin istuallaan sohvan nurkassa ja olin todella uupunut. Olin seitsemällä kuulla raskaana silloin. Menin lääkäriin, joka tutki selkäni, sanoi kivun olevan todellista ja selitti syynkin siihen. Mutta sairaslomaa en saanut, enkä lääkitystä. Syynä oli se, että kipu aiheutui raskaudesta, joka on luonnollinen tila, ei sairaus.
        Jos haluaa oikeaa tietoa oireistaan, on parempi lähestyä asiaa kaukaa kiertäen. Estrogeenin loppuminen aiheuttaa jonkinlaisen ketjureaktion elimistössä ja kaikki luiskahtaa helposti raiteiltaan. Tulee monia oireita, jotka viittaavat esim. kilpirauhaseen tai vaikka reumaan ja monet sairaudet alkavat juuri viisissäkymmenissä. Toivottavasti ne naislääkärit, jotka tulevat vaihdevuosiin alkavat, tietystä syystä, tutkimaan tarkemmin vaihdevuosien olemusta, sillä tietoa todella kaivataan. p.s. Viime yönä nukuin todella makeasti pitkiin aikoihin; ikkunat olivat auki ja lämmintä aamulla oli 11 astetta sisällä. Jääkaappilämpötila ainakin helpottanee kuumia aaltoja.


    • Olet saanut jo paljon

      vastauksia, mutta tulkoon nyt tämäkin tänne!

      Äitini ei aikoinaan käyttänyt mitään hormoneja ja hän eli 87-vuotiaaksi eikä paljon terveydenhuoltoa tarvinnut.

      Itse olen 56-vuotias. Neljä vuotta sitten lopetin keltarauhashormonin käytön, koska kuukautiseni loppuivat (tarvitsin tuota lääkettä kohdun limakalvon liikakasvun takia).

      Sen jälkeen en ole käyttänyt mitään hormonilääkitystä. Jossain vaiheessa minulla oli jokunen yöherääminen hikisenä, kävin suihkussa ja jatkoin unia - mikä on merkillistä siksi, että yleensä en saa enää unta herättyäni kesken kaiken.

      Muuten en ole huomannut mitään kummallista elämässäni. Olen hyvin tyytyväinen siihen, ettei enää tarvitse tasapainoilla siinä omassa hormonikiikussa, jossa kuukautiset sanelivat elämäni tahdin. Koin aina vaikeaksi psyykkisesti nuo heilahtelut epätoivosta riemuun. Ennen kuukautisia olin näes hirveän masentunut aina.

      Nyt olen tyytyväinen ja tunnen itseni paljon tasapainoisemmaksi kuin aikaisemmin.

      Olisin taipuvainen ajattelemaan kuten tuolla eräs aikaisempi kirjoittaja, että ravinnolla ja liikunnalla on merkittävä osa hyvinvoinnissa (tietenkin kaiken ikäisillä sama juttu...). Liikun hyvin paljon ja syön säännöllisesti ja mieluummin niukasti ja terveellisesti.

    • HikiLissu

      Kiitos vastauksista. Nämä lisäsivät haluani yrittää ilman hormoneja. Onneksi nyt on loma, ettei töissä tarvitse hikoilla. On kyllä aika kamalaa hikoilua ja öisin heräilen tunnin tai kahden tunnin välein. Välit kuitenkin nukun hyvin.Olen kyllä lomallani sortunut herkutteluun, joten sekin voi olla tietysti syynä. Samoin olen huomannut light-juomien hikoiluttavan tosi paljon, joten olen jättänyt ne suosiolla pois.

      Olisi mukavaa jos tästä aiheesta saataisiin pitempikin keskustelu, joten lisää vastauksia jään odottelemaan.

      • muutosta odottava

        on ajoittain aika hankalaa,en käytä hyormooneja nyt,lopetin jo pari vuotta sitten.
        Mutta kun käytin 3 vuotta,olin jotenkin koko ajan turvoksissa ja empä juurikaan huomaa eroa nykyiseen olooni.
        Välillä on mieli pirteä ja jaksaa,kunnes huomaa taas ettei jaksa yhtään mitään ja mielessä pyörii synkät ajatukset,eli voi kun tulis se päivä että olis hyvä olo.
        Hengenahdistus on kaikista hankalin vaiva,ja rajoittaa paljon esm.liikkumista.
        Minulla on samaa ikäluokkaa oleva ystävä ja hän kertoo kans miten on raskasta,minulle tulee siitäkin lisää paineita,sillä hän luulee olevansa yksin vaivojensa kanssa ja viittaa kintaalla kun kerro omistani.


      • light-juomista

        tietoa. Itse ei juolahtaisi mieleenkään jollain sukarooseilla ja aspartaameilla makeutettuja litkuja juoda. Lapsillekin olen kalloon tankannut, etteivät osta muuta kuin sokerisia.
        (Kun en ole saanut lopetettua heiltä limsanjuontia, että edes pienempi paha).
        Aspartaami ei tänä päivänä saisi valmistuslupaa, mutta 70-luvulla se väkisin ajettiin läpi, vaikka haitat olivat jo silloin tiedossa.


    • lopussa kiitos

      Olen 51-vuotias enkä ole koskaan käynyt tutkituttamassa hormonitasojani, joten en osaa sanoa missä kohtaa menopaussia mennään.
      En ole käyttänyt lainkaan hormonihoitoa (esi)vaihdevuosioireita lievittämään. Nuorempana käytin muutamia vuosia e-pillereitä ehkäisyyn, mutta ne aiheuttivat masennusta yms. haittaa, enkä halunnut sekoittaa päätäni vaihdevuosihoidoilla. Noin 48-49-vuotiaana mielialan vaihtelut olivat hetken aikaa melkoiset, mutta pärjäsin kohtausten kanssa päivisin ja nukuin hyvin öisin lievien rauhoittavien avulla. Näitä käytin muutaman kuukauden tarpeen vaatiessa.
      Sitten tulivat yöhikoilut. Kun tiesin, mistä on kyse, en stressannut niistä sen enempää. Välillä hikoilutti päivisinkin. Tuota hikoilujaksoa oli ehkä 3-4 kuukautta.

      Nyt ei hikoilua ole ollut kuukausiin paitsi helteen takia! Muutin nimittäin Välimeren maisemiin. Syön terveellisesti täkäläistä ruokaa enkä käytä "kevyttuotteita". En käytä mitään erityisiä luontais- tms. tuotteita.
      Olen aina ollut hoikka, pidän ruumiillisesta työstä ja liikunnasta. Olen fyysisesti hyvässä kunnossa. Öisin on välillä nivelsärkyä, erityisesti polvessa, mutta en ole hakenut siihen mitään hoitoa, kun päivisin ei ole mitään ongelmaa. Toisinaan yöuni on katkonaista ja unen kokonaismääräkin jää 5-6-7 tuntiin/yö. Silti en tunne päivisin erityistä väsymystä.
      Fyysisesti raskaan työpäivän jälkeen olen kyllä toisinaan ihan poikki, mutta se on eri asia.

      • voinsyöjät olisivat

        varmasti oireettomampia näihin kevytsössöjen syöjiin nähden!
        Olen itse siitä oivallinen esimerkki! Eipä tarvitse ruikutella vv-vaivoja!

        Välimerenmaissa ei moisia kummallisia kevyttuotteita edes tunneta. Naiset voivat hyvin ja ovat vereviä kun saavat luonnollista rasvaa.


      • sittenkään
        voinsyöjät olisivat kirjoitti:

        varmasti oireettomampia näihin kevytsössöjen syöjiin nähden!
        Olen itse siitä oivallinen esimerkki! Eipä tarvitse ruikutella vv-vaivoja!

        Välimerenmaissa ei moisia kummallisia kevyttuotteita edes tunneta. Naiset voivat hyvin ja ovat vereviä kun saavat luonnollista rasvaa.

        "Jos tehtäisiin tutkimus..." Siinäpä se, tutkimusta ei ole tehty, sinä vaan jauhat täällä miltei agressiivisesti tota omaa käsitystäsi, jolla ei ole tieteellistä pohjaa. Et ole edes kovin hyvää mainosta asiallesi tuolla käytöksellä.


      • veteraaniurheilijan
        sittenkään kirjoitti:

        "Jos tehtäisiin tutkimus..." Siinäpä se, tutkimusta ei ole tehty, sinä vaan jauhat täällä miltei agressiivisesti tota omaa käsitystäsi, jolla ei ole tieteellistä pohjaa. Et ole edes kovin hyvää mainosta asiallesi tuolla käytöksellä.

        sivuja. Siellä puolustellaan voin syömistä ja kyllä siinä terveellisyydessä taitaa perää olla, kohtuudella tietenkin. Voi on kuitenkin luonnollista rasvaa.


      • voivat..
        voinsyöjät olisivat kirjoitti:

        varmasti oireettomampia näihin kevytsössöjen syöjiin nähden!
        Olen itse siitä oivallinen esimerkki! Eipä tarvitse ruikutella vv-vaivoja!

        Välimerenmaissa ei moisia kummallisia kevyttuotteita edes tunneta. Naiset voivat hyvin ja ovat vereviä kun saavat luonnollista rasvaa.

        ollakkin vereviä riskejä tiettyyn pisteen asti, kunnes sydän ja verisuonitauti niittää emännät 50kympin korvilla..


    • HikiLissu

      Kiitos paljon kannustavista viesteistä. Sitä kamalaa hikoilua oli pari-kolme viikkoa ja nyt ei enää ollenkaan! Jos olisin suoraa päätä alkanut käyttää estrogenia vannoisin varmaankin sen nimiin. Joten olen tosi tyytyväinen ettei ainakaan vielä tarvinnut sitä aloittaa.Kiitos siis teille vielä kerran.

      Nyt en kyllä tiedä, mikä vaikutus Meno Hop- luonnonlääkkeellä on; olen nyt syönyt sitä pari viikkoa enkä ainakaan vielä uskalla lopettaa sen käyttöä. Mutta siis mieluummin jokin luonnon rohto kuin hormonit.

      Olisi mukavaa, jos tämä keskustelu jatkuisi edelleenkin muiden 'samassa veneessä olevien kanssa'.

      • serita234

        vannon terveellisen ruuan nimeen, olen kasvissyöjä ja kalaa syön myös. En syö paljoa, ainoastaan sen verran että nälän tunne menee ohi, en koskaan ähkyksi asti. Välipalat ovat aina hedelmiä. Illalla en syö enää mitään, pieni nälkä ei haittaa. Vettä on muistettava juoda. kahvia juon kaksi kertaa päivässä puoli kuppia. Aamuisin teetä ja ruisleipää.
        Olen 50v, 158cm. 50kg, en polta enkä juo, liikun säännöllisesti koiran kanssa lenkillä 3 x päivässä.
        Kuumia aaltoja on jonkin verran, öisin, peitto pois ja peitto päälle. Aamuisin herätessä useimmin. Kuukautiset tulleet viim vuoden aikana 3 kertaa. Mieliala on hyvä, olen aktiivinen ja pirteä. Yrittäjänä on jaksettava:)


      • yrittäjänainen
        serita234 kirjoitti:

        vannon terveellisen ruuan nimeen, olen kasvissyöjä ja kalaa syön myös. En syö paljoa, ainoastaan sen verran että nälän tunne menee ohi, en koskaan ähkyksi asti. Välipalat ovat aina hedelmiä. Illalla en syö enää mitään, pieni nälkä ei haittaa. Vettä on muistettava juoda. kahvia juon kaksi kertaa päivässä puoli kuppia. Aamuisin teetä ja ruisleipää.
        Olen 50v, 158cm. 50kg, en polta enkä juo, liikun säännöllisesti koiran kanssa lenkillä 3 x päivässä.
        Kuumia aaltoja on jonkin verran, öisin, peitto pois ja peitto päälle. Aamuisin herätessä useimmin. Kuukautiset tulleet viim vuoden aikana 3 kertaa. Mieliala on hyvä, olen aktiivinen ja pirteä. Yrittäjänä on jaksettava:)

        Sama juttu.
        Hei kun vaihdoin ruuan erittäin terveelliseen ja aloin liikkua säännöllisesti, energiatasoni nousi ja vointi parani. Hyvin vähäisillä oireilla on mullakin tämä mennyt. Kolme vuotta sitten alkoi kk:t reistailla, väliä oli heti useita kuukausia. Nyt viimeistä kk:sista alkaa olla vuosi ja olo vaan paranee. Kahvia en voi juoda, se lisää rytmihäiriöitä ja hikittää selvästi enemmän kuin aikoina, joilloin en juonut kahvia lainkaan. En myöskään juo mitään alkoholipitoista enkä polta tupakkaa - ikinä ole tehnyt kumpaakaan.

        Tosin en tiedä mikä vaikutus vakilääkkeenä käyttämälläni Neurotolilla asiaan on. Lääkärini sanoi, että sitä kannattaa käyttää vaihdevuosien yli ennen kuin lopetellaan.

        Olen myös yrittäjä ja jaksettava on ja hyvin jaksankin. Olen 53 vuotias. Jos tämä pelätty vaihdevuosiaika oli tässä niin helppoa oli....


    • kivi

      hei,minä en ole käyttänyt mitään hormoni valmistetta vaihdevuosioireisiin,mutta minulla niitä ei ole kyllä liiemmin ollutkaan hieman kuumia aaltoja,jotka nekin pysyivät hyvin kurissa,kun otti rauhallisin mielin kun yritti iskeä,niin tuli vähän ja hetki niin meni ohi samantien,,nyt olen 58 vuotias,ja kun kävin gynellä sanoi ettei tarvitse syödä hormonia,kun ei ole oireita,,ainoastaaniän mukana tuomaa kuivuutta,,mikä ei myös ole mukavaa,niin siihen kirjoitti paikallishoitoon tarkoitettuja emätintabletteja,,yksi päivässä kahden viikon ajan,,sen jäklkeen kaksi kertaa viikossa..ovat miellyttäviä käyttää,eikä sotke yhtään suosittelen.

    • Anonyymi

      Tuolla facessa meillä on Menopaussi niminen ryhmä, josta saa vertaistukea. Tervetuloa!

    • Anonyymi

      Olen 50-v. nainen ja olen ihmetellyt koko vaihdevuosijuttua omalla kohdallani miten on mennyt.
      Avaan vähän taustaa: Kun täytin 40 v. niin minulla loppuivat kuukautiset ihan ykskaks kokonaan. Siihen asti olivat aina säännölliset.
      Silloin tuli heti perään muuta terveysongelmaa, hiustenlähtöä, laihtumista, ja kaikenlaista outoa.
      Ollessani 46 v. melkein 47, minulla alkoi kuukautisvuoto ykskaks ja oli kuin ihan normimenkat aiemminkin. Ne tulivat pari kertaa, kuukauden verran väliä.
      Sitten jäivät taas pois, ja kun täytin 48 v. kuukautiset tulivat taas yhden kerran.
      Sen jälkeen nyt kahteen vuoteen ei ole tullut taas yhtään mitään.

      Olen edelleen siis fyysisesti huonossa kunnossa ja on kaikenlaista oireilua, ja varmaan saattaakin olla jonkinlaista vaihdevuosioireilua mutta ihmettelin vaan miten kohdallani meni koko juttu mielestäni vähän oudosti. Eikös kuukautiset pitäisi mennä jotenkin epäsäännöllisiksi ja heitteleviksi kun vaihtarit alkaa.
      Onko kellään muulla käynyt niin että ykskaks vaan loppunut? Tosin kyllä ihmettelin myös niitä muutamaa vuotoa jo vuosien jälkeen loppumisesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2384
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      60
      2114
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1951
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1682
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1602
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe