Kertokaahan kokeneemmat kaikki tuosta sissänajosta: (mahd. yksityiskohtaisesti) olen kuullut että sellaiset 500km olisi syytä ajaa, mutta tarvitseeko oikeasti noin paljon? Ja miten nuo vaihteet kannattaa vaihtaa? että kannattaako ottaa paljon kierroksia ennen kuin heittää isompaa silmään vai pitääkö vaihtaa heti kun alkaa kierrokset nousemaan? Ja täytyykö välttää suuria vaihteita ja ajella vähän pienemmillä? Ja jos kannattaako sisäänajon aikana esim. ottaa katalysaattori irti? haittaisiko jotain? ja mitähän se kiinni leikkaaminen tarkoittaa? ja misät sen huomaa ja mitä sen jälkeen täytyy tehdä jos niin käy?
Sisäänajo
23
22298
Vastaukset
- Rieju RRX
...mopona toinii Rieju RRX 50 '08. Kertokaa mahdollisimman yksityiskohtaisesti sisäänajoohjeet
- Anonyymi
mulla on X-PRO FX 250cc
monta tuntia/kilometriä pitää ajaa sisäänajoon...
- sisäänajossa
ole mitään muuta ihmeellistä muutakuin ei saisi ainakaan pitkiä matkoja ajaa kaasu pohjassa ja täyskaasu kiihdytyksiä pitää välttää. Kyllä sitä kaasukahvaa saa sisäänajossa silti kääntää 3/4 auki. Kiihdytyksessä pitää aina samalla vaihteella ajaa n. puoleen asti aina ja mahdollisimman suurella vaihteella kannattaa ajaa mutta kuitenki riittävän pienellä että ei nyt ihan tyhjäkäynnillä ajele.
- ctrn
Kannattaa nimenomaan VÄLTTÄÄ tätä vedättämistä, eli turhan isolla vaihteella ajoa. Sisään ajossa tärkeintä on männärenkaiden hiotuminen uriinsa. Sisään ajoa ei kannata ajaa periaatteella " ajanpa 500 km putkeen niin hyvä tulee " vaan olennaista on se että moottori lämpenee monta kertaa. Sopiva sisäänajo määrä vaihteistolle on ~500km, sylinterille riittää ~100km.
Eli tässä vinkit millä sisään ajo onnsituu
-Hyvä ~5-10min moottorin lämmitys ennen ajoon lähtöä. Normaalia ajoa, välttäen pitkiä täyskaasu kiihdytyksiä -> Tämä ei tarkoita ettei täyskaasulla saa ajaa, se on jopa suositeltavaa -> saa kunnolla paineita kannentiivisteille.
- Ensimmäiseen tankilliseen öljyä (tuorevoitelun lisäksi), jolloin sylinteri ei varmasti pääse kuumenemaan liikaa.
- Huolelliset vaihteiden vaihdot.
- ensimmäinen vaihteisto öljyjen vaihto aikaisessa vaiheessa 500-1000km jälkeen.
btw: tol pääsee pitkälle, vaik sekava teksti.
Kiinnileikkaamis käsitteellä tarkoitetaan sitä, että mäntä puutteellisen voitelun takia laajenee Sylinteri putkeen verrattaessa niin paljon että ei mahdu enää liikkumaan --> Mäntä ottaa kiinni sylinteriputkeen, mopo sammuu, sylinteri putki/ mäntä naarmuttuu, puristukset häviää.
Kiinnileikkaaminenhän suoraan suomennettuna tarkoittaa sitä että Mäntä suorastaan sulaatuu kiinni sylinteri putkeen, tämä on kuitenkin harvinaista.
- dsadas
Jos se leikkaa niin sillon et pääse ajamaan joten etköhän huomaa sen
- Vinku intiaani
Yleensä huomaat kiinnileikkaamisen siitä että takapyrä vaihe päällä jumissa ja poljin jumissA:D:D:D:D: MARIÖHj Kuka näitä kysymyksiä keksiI;D
- asdfasdfsdf
kyllä se on suositeltavaa ajaa se 500km sisäänajoa kummiski ja ihan uudella mopollahan on 1000km sisäänajoa
- yamahaa45
voi voi... Ite vaihoin juuri männän yamaha yz 125:seen. Lämmitin n. 5min ennen ajoa ja se oli siinä. Kisapytty on heti valmis kisaan!
- Anonyymi
😂😂😂😂
- mara...
mä ajanu mun gileralla nyt noin 250 km , välttäny täydellä kaasulla ajamista (ajanu jtn 40km/h) . Aiemmin en ollut vaihdemopolla paljoa ajellu kunnes sain tuon nykysen moponi, joten vaihdot on vähän mennyt huonosti ja vedätettyyki on tullu, kun osannu aluks vaihtaa kunnolla. Nyt rupee vasta luonnistumaan tuo vaihto . Ei kai tuo sisäänajo ny oo kussu nuiden takia?? :S
Kiinnileikkaaminen tarkottaa että mäntä nappaa sylinteriin tai alkaa haukkaaman sylinteriä. Ja sisään ajot täytyy ajaa rauhallisesti. Riippuu tietenkin vireistä kauanko kestää. Sisäänajon tarkoitus on saada mäntää vähän kulutettua ennen luukutusta vaikka mopolla se on vähän hankalaa. Eli, sylinterissä on niin paljon puristuksia uudella männällä että se nappaa helposti kiinni jos luukutat uudella männällä. Joten tarkotus on vähän istuttaa mäntää sylinteriin kuluttamalla sitä hiukan. Ja tämän jälkeen ei oo kiinnileikkaamisen vaaraa niin paljon. Eli sisäänajot ajetaan rauhallisesti. Kaverin detsi kulkee 105 huippuja. Ja sisään ajo menee aika nopeasti 200km noin ja siinä. Koska kuluttaa enemmän mäntää kun on viritetty. Ja omassa pyörässä kerran hyrähdät supermotoradan ympäri ja sisäänajo suoritettu 20minuutissa. Riippuu vireistä kauan se sisäänajo kestää. Vakiolla se on toi 400-500km
- pv.....
itellä ois suzuki pv 60cc.. just vaihdettu pytty ja lämpö leikkas kiinni.. mitä mitäs tehä??? ( käy vielä ja on puristuksia )
- aazzzi
mulla gassussa vaihdettiin kampiakseli ja mäntä, pytty hoonattii jne. ajoin n. 1000 km sisäänajoa. 500 kilometrin ajan ajelin semmosta neljääkymppiä (mopo kulkis 90km/h) ja rauhallisesti aina kiihdyttelin ja ajoin mahollisimman suurella vaihteella. vaihtelevaa kaasua, ettei samalla kaasulla jurnuta menemää pitkää matkaa. 500 kilometrin jälkee ajelin jo 45 mutta silti rauhallisesti. välillä pikkupätkiä vähän kovempaaki. nopeastihan tuo sisäänajo meni, viikossa kahdessa. kerralla vetelin aina jotain 50 km lenkkejä.
- mikokoivukangas
paljonko pitää sisään ajaa 60cc pytty
- Viritettydetsi
Mitenkä ois suositeltavaa ajaa sisään tuommoinen vahvistettu kampiakseli ja airsal 70cc alumiininen pytty? Kuinka monta kilometriä? Kiitos.
- Jutustelija1
500km H-I-L-J-A-A ja sitten rauhallisesti kunnes 1000km on täynnä, siitä sitten kevyesti koventaen kunnes antaa mennä!
- Sisäänajoa
Sisäänajo; välttäen moottorin liikaa kuormittamista. Vaihda pienempää vaihdetta tarpeeksi ajoissa, esim. ylämäessä.
Sylinterin ja männän kiinnileikkaaminen tapahtuu voitelun puutteesta. Viistämällä sylinterin aukot ehkäistään esim. männänrenkaiden katkeamista. Pakoaukon yläosan viiste on näistä tärkein. Männän imuhelman viiste auttaa öljyn pysymistä männän imuhelmassa sylinterin seinämillä. Männänrenkaiden katkosvälys tulisi olla oikea. Liian pieni katkosvälys aikeuttaa kiinnileikkautumista.
Yleensä kiinnileikkautuminen tapahtuu 2-T moottoreissa täyskaasuvedättämisen jälkeen, jolloin sylinteri ja mäntä on kuumimmillaan ja kaasukahva vapautetaan. Moottorissa on yhä korkeat kierrokset; sylinteri ja mäntä ei saa voitelua koska jäähdyttävän ja voitelevan seoksen määrä on alhainen.
Sisäänajon aikana 2-T moottorisissa olisi käytettävä normaalia suurempaa kaksitahtiöljyn %-pitoisuutta.
Olisi suotavaa lisätä hiukan 2-T öljyä bensaan sekaan myös tuoreöljyvoitelujärjestelmissä sisäänajon aikana. - Sisssäänajo
Sisäänajon aikana ite olen käyttäny 2t bensaseoksia mitä käytäisin krossissa.
- Rj-rrx50
Jos joku sattuu vielä näin vanhaa tekstiä lukemaan nii omalla Rieju RRX:llä on ajettu 52 000km ja nyt vasta vaihtuu pytty ja mäntä. Eli 5-10 min lämmittelyä ja ihan perus kaupunki kruisailu vaikka kerran/kahesti päivässä?
- sattumaakohaha
itelläkkii sissään ajo justiisa tässä (rieju mrx 08)
- PervoEno
Onx teistä ketään "sisäänajettu" kuivana?
- Tottaturiset
Kaasupohjassa kokoajan. Mopon pitää saada kunnon kierrokset nii ei leivo. Jos leipoo niin toivottavasti kakun eikä mitää vitun pullia.
- Anonyymi
ite vasta ajoin dracin sisää alumiini pytyllä. ekat 30 kilsaa meni niin laihal seoksel et ylämäkee meni just ja just 2 vaihteel ylös. sit laitoin vähä rikkaammaks mut silti laihal oli ja alko ottaa piikkiäki ni kyllä vedin kiihytykset aikalailla kaasu pohjassa siitä lähtie. nyt on 120 km ajettu ja samalla tavalla rummutettu koko ajan. tosin reilut miitti seokset saatto pelastaa ettei leikannu kii jo ekoilla kilometreillä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883