Miksi 1.6 FSI on hävinnyt, oliko jotain ongelmia

moottorityypissä

FSI, moottorit hävinneet, miksi?

oliko ongelmallisia, ei uudet ole ainakaan taloudellisempia
ja ottaen huomioon monimutkaisuuden jolla tehot on saatu, on vikakohtia runsaasti lisää.

20

17730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • firmoilla.

      Toisilla firmoilla on tapana mennä eteenpäin kehityksessä, eikä tehdä samoja moottoreita 30v putkeen.

      • grr.

      • kompressori.
        grr. kirjoitti:

        http://www.volkswagen.fi/vv-auto/vw4.nsf/HTML/010.030.030.010

        tosi on, kaikkea en ymmärrä, vaikka paljon olen itseäni sivistänyt,

        en ymmärrä mm. mekaanisen ahtimen periaatetta kuvassa, katso hetki lähtee pyörimään.

        Kyllä se kompressori toimii, tuosta puuttuu vaan selityksestä se, että kompressori ottaa voimansa suoraan moottorista esim. hihnan välityksellä ja kun hihnapyörät ovat sopivasti erikokoiset, niin saadaan aikaan ahtoa ihan tyhjäkäynniltä lähtien.


      • grr.
        kompressori. kirjoitti:

        Kyllä se kompressori toimii, tuosta puuttuu vaan selityksestä se, että kompressori ottaa voimansa suoraan moottorista esim. hihnan välityksellä ja kun hihnapyörät ovat sopivasti erikokoiset, niin saadaan aikaan ahtoa ihan tyhjäkäynniltä lähtien.

        meidän koneella olevassa on vain useampia teknisiä virheitä,

        helpoin havaittava virhe on se, pyörii väärin päin, imee moottorista päin ilmaa,

        muissa tarvii siten hieman järkeäkin.


      • minä...
        grr. kirjoitti:

        meidän koneella olevassa on vain useampia teknisiä virheitä,

        helpoin havaittava virhe on se, pyörii väärin päin, imee moottorista päin ilmaa,

        muissa tarvii siten hieman järkeäkin.

        Jaa, minä en kiinnittänyt siihen mitään huomiota, mutta oikeassa olet, tuossa esityksessä se kompressori pyörii väärinpäin. Toimintaidea kuitenkin tulee selville jos näkee metsän ilman puita.


      • taso?
        grr. kirjoitti:

        meidän koneella olevassa on vain useampia teknisiä virheitä,

        helpoin havaittava virhe on se, pyörii väärin päin, imee moottorista päin ilmaa,

        muissa tarvii siten hieman järkeäkin.

        Luulitteko ettei Volkswagenilla osata asiaa?
        Jos ymmärrys kompressoritekniikasta on mopopoikien tasolla, voi animaatiosta kuvitella Roots-ahtimen todella pyörivän väärinpain. Totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää. Tuossa esityksessä se todella pyörii oikein! Ei se ilma putistu rattaiden välistä vaan kiertää sieltä pesän reunojen kautta.
        http://auto.howstuffworks.com/supercharger2.htm
        http://en.wikipedia.org/wiki/Roots_type_supercharger


    • MÄ VÄÄN

      1.6FSI OLI AINAKIN ALUSSA PIRUN TARKKA SILLE MITÄ POLTTOAINETTA KÄYTTÄÄ. OLI PAKKO KÄYTTÄÄ AINAKIN ALUKSI 98E:TÄ KUN SUOMALAINEN 95-OKTAANINEN OLI SILLE KURAA EIKÄ TOIMINUT SILLÄ NIIN HYVIN. LISÄKSI TUON MOOTTORIN TEHOT JA VÄÄNNÖT OLI ONNETTOMAT 1.4 122HV JA 1.4 140HV TSI MALLEIHIN NÄHDEN. SIKSI JÄI POIS. MYÖS CO-PÄÄSTÖT OLI ISOMMAT 1.6FSI:SSÄ KUIN 122 HV TSI:SSÄ JA NYT TUO HINTAKIN ON VEROMUUTOKSEN MYÖTÄ MUUTUTNUT NIIN ETTÄ 122HV TSI ON JOPA HALVEMPI KUIN 1.6 8V JA 1.6FSI. KAHDEN AHTIMEN MALLI ON TOKI KALLIS VALMISTAA SIKSI NIITÄ JÄÄ VAIN YKSI TUOTANTOON. MUTTA TUO 122HV TSI EI OLE SEN MONIMUTKAISEMPI KUIN 1.6FSI SILLÄ SIINÄ ON VAIN PIKKU TURBO JOKA TULEE VÄÄNTÖÖN MUKAAN JO ALAKIERROKSILLA

      • Mä vaan

        moni testi oistti ettei tuo 1.6FSI ollut juuri etevämpi kuin saman konsernin 1.6 8V peruskonekaan. ja mitä noihin vikoihin tulee niin meillä on kyllä korjattu ihan kiitettävästi Skodia joissa tuo FSI kone reistaa.


      • vielä...

        " 1.6FSI OLI AINAKIN ALUSSA PIRUN TARKKA SILLE MITÄ POLTTOAINETTA KÄYTTÄÄ. OLI PAKKO KÄYTTÄÄ AINAKIN ALUKSI 98E:TÄ KUN SUOMALAINEN 95-OKTAANINEN OLI SILLE KURAA EIKÄ TOIMINUT SILLÄ NIIN HYVIN."

        Ei näin, vaan syy oli suomalaisen bensan sisältämässä rikissä, FSI vaati täysin rikitöntä polttoainetta ja suomessa sellaista oli aluksi vain 98e ennenkuin Neste muutti 95e:n koostumusta.


      • meillä.
        Mä vaan kirjoitti:

        moni testi oistti ettei tuo 1.6FSI ollut juuri etevämpi kuin saman konsernin 1.6 8V peruskonekaan. ja mitä noihin vikoihin tulee niin meillä on kyllä korjattu ihan kiitettävästi Skodia joissa tuo FSI kone reistaa.

        "meillä on kyllä korjattu ihan kiitettävästi Skodia joissa tuo FSI kone reistaa."

        kyllä on paha itsekehun haju,
        meillä on skoda ja vw, molemmissa n. 110tkm,
        vw on uusittu jarrulevytkin ja labra antureita, ym, pito on tullut noin 800 € kalliimmaksi, kuin lähes viaton skoda.

        ja skoda kulkee aina vähemmällä.


      • Heikki
        vielä... kirjoitti:

        " 1.6FSI OLI AINAKIN ALUSSA PIRUN TARKKA SILLE MITÄ POLTTOAINETTA KÄYTTÄÄ. OLI PAKKO KÄYTTÄÄ AINAKIN ALUKSI 98E:TÄ KUN SUOMALAINEN 95-OKTAANINEN OLI SILLE KURAA EIKÄ TOIMINUT SILLÄ NIIN HYVIN."

        Ei näin, vaan syy oli suomalaisen bensan sisältämässä rikissä, FSI vaati täysin rikitöntä polttoainetta ja suomessa sellaista oli aluksi vain 98e ennenkuin Neste muutti 95e:n koostumusta.

        1.1 2005 alkaen kaikki Suomessa myytävä moottoribensiini on ollut rikitöntä, eli sisätänyt rikkiä vähemmän kuin 10 ppm.


      • Jokunen FSI
        Mä vaan kirjoitti:

        moni testi oistti ettei tuo 1.6FSI ollut juuri etevämpi kuin saman konsernin 1.6 8V peruskonekaan. ja mitä noihin vikoihin tulee niin meillä on kyllä korjattu ihan kiitettävästi Skodia joissa tuo FSI kone reistaa.

        No mikä niissä FSI koneissa mättää?
        Onko joku tyyppivika vai mikä?
        Enemmän vikoja kuin 8v tai 16v muissa 1,6 litraisissa VAG koneissa?


    • Gulf

      TSI moottorit käyttävät samaa FSI tekniikkaa eli ei FSI ole mihinkään hävinnyt. Toisilla merkeillä tekniikka kehittyy ja toisilla laahataan viime vuosituhannella :)
      TSI korvaa nyt vapari FSI koneet kun niistä saadaan parempi teho, pienemmällä kulutuksella. Lisäksi ne ovat halvempia valmistaa.

      FSI koneita on VAGineissa ollut jo pitkään, mutta niitä on Suomessa myyty vain tovi kun kotimainen polttoaine ei ole aiemmin mahdollistanut niiden myymistä täällä.

      • en käsitä

        ",,,,niitä on Suomessa myyty vain tovi kun kotimainen polttoaine ei ole aiemmin mahdollistanut niiden myymistä täällä."

        onko niissä edelleen kylmäongelmia ja syytetään siitä polttoainetta, eikä tunnusteta tosiasiaa


      • kirjoittaja
        en käsitä kirjoitti:

        ",,,,niitä on Suomessa myyty vain tovi kun kotimainen polttoaine ei ole aiemmin mahdollistanut niiden myymistä täällä."

        onko niissä edelleen kylmäongelmia ja syytetään siitä polttoainetta, eikä tunnusteta tosiasiaa

        tarkoitti, että jo Golf IV-malliin oli aikanaan saatavana 1.6FSI-moottori 110hv tehoisena.

        Silloinen suomalainen bensa joka sisälsi rikkiä ei sopinut ko. moottorille.

        Mikä tässä nyt on NIIN vaikeaa että et ymmärrä?


      • ainakaan ei
        kirjoittaja kirjoitti:

        tarkoitti, että jo Golf IV-malliin oli aikanaan saatavana 1.6FSI-moottori 110hv tehoisena.

        Silloinen suomalainen bensa joka sisälsi rikkiä ei sopinut ko. moottorille.

        Mikä tässä nyt on NIIN vaikeaa että et ymmärrä?

        "Silloinen suomalainen bensa joka sisälsi rikkiä ei sopinut ko. moottorille. "

        kun
        1.6FSI-moottori 110hv tehoisena tuli, ainakin neste mainosti että on rikitöntä,
        saanen muistuttaa.

        kyllä tosiasiat lienevät, vw autotehtaan liian lyhty kokeiluaika,
        suomen talvessa ja kosteudessa,

        ja eikös ongelmat ollut suurempia autoissa, jotka säilytetään ulkona säiden armoilla.


      • Heinä-Einari
        ainakaan ei kirjoitti:

        "Silloinen suomalainen bensa joka sisälsi rikkiä ei sopinut ko. moottorille. "

        kun
        1.6FSI-moottori 110hv tehoisena tuli, ainakin neste mainosti että on rikitöntä,
        saanen muistuttaa.

        kyllä tosiasiat lienevät, vw autotehtaan liian lyhty kokeiluaika,
        suomen talvessa ja kosteudessa,

        ja eikös ongelmat ollut suurempia autoissa, jotka säilytetään ulkona säiden armoilla.

        Ei ole Suomessa myyty Golf IV:n FSI versiota, eikä Nesteellä ollut tietoakaan rikittömästä bensasta silloin kun sen myynti alkoi Saksassa.

        Neste alkoi markkinoida rikitöntä bensaa Golf V:n FSI mallin tullessa markkinoille. En itse ole ainakaan kuullut mitään kummempia ongelmia FSI moottoreissa olleen niiden käyttäjillä. Ja kuten tuossa jo aiemmin on todettu muutamaankin otteeseen niin TSI moottorit ovat myös FSI moottoreita - ei tuo tekniikka ole mihinkään hävinnyt.


    • JJV

      Ei hyötyä vapaasti hengittävässä moottorissa. Haittoina imuventtiilien karstoittuminen/palamine kun polttoaine ei pese venttiilejä sekä heikko kansi. Mm. Mitsubishi kokeili samaa GDI koneissa noin kymmenen vuotta sitten ja luopui parissa vuodessa.

      • että..

        Volkswagen osasi tehdä kannen kestäväksi suorasuihkutuksesta venttiilejä karstoittamattoman. Voi lukea vapaasti TM:n 60000km:n käyttötestistä 10/2005


    • Iasen.

      Mielenkiintoista!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      79
      5289
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      70
      4693
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      130
      4635
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      353
      2012
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      94
      1670
    6. 97
      1587
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      257
      1486
    8. 346
      1181
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      57
      1012
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      200
      1001
    Aihe