Bambun oksa

bambu

Ostin kukkakaupasta puolen metrin bambun oksan jossa on pieni verso latvassa. Kukkakauppias käski pistää se maljakkoon ja vesi pitää vaihtaa muutaman päivän välein. Kysynkin nyt, onko kukaan kokeillut istuttaa bambua kukkaruukkuun? Selviääkö talven yli sisällä? Tarvitseeko lannoitusta?

16

11117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • floristi

Kaikki kukkakauppiaat eivät ole floristeja...
      Kukkakaupoissa myytävät ns. bambun oksat eivät todellisuudessa ole bambuja! Oksat ovat Dracaena eli suomeksi traakkipuiden alkuja. Huonekasveina helppoja ja vaatimattomia hoidettavia. Jos "bambukepissä" on terveet juuret, voit aivan hyvin istuttaa sen myös multaan.

• Elina

Ei tarvitse olla edes floristi... Itse olen kyllä melkein floristi, mutta kuitenkin... Kyllä bambujakin on myynnissä.
        Itselläni on bambu, joka voi aika huonosti, kun pidin sitä maljakossa vähässä valossa. Kun vaihdoin sen kukkaruukkuun, multaan ja valoisalle paikalle, se alkoi kasvaa. Kasvattaa uusia sivuversoja ja lehtiä koko ajan.
        Kyllä bambu talven yli selviää, kunhan pidät sen sisällä. ;o) Ne eivät ole mitään kertakäyttökukkia, vaan ihan oikeita viherkasveja, jotka pärjäävät kun osaa hoitaa.

• Floristi
        Elina kirjoitti:

Ei tarvitse olla edes floristi... Itse olen kyllä melkein floristi, mutta kuitenkin... Kyllä bambujakin on myynnissä.
        Itselläni on bambu, joka voi aika huonosti, kun pidin sitä maljakossa vähässä valossa. Kun vaihdoin sen kukkaruukkuun, multaan ja valoisalle paikalle, se alkoi kasvaa. Kasvattaa uusia sivuversoja ja lehtiä koko ajan.
        Kyllä bambu talven yli selviää, kunhan pidät sen sisällä. ;o) Ne eivät ole mitään kertakäyttökukkia, vaan ihan oikeita viherkasveja, jotka pärjäävät kun osaa hoitaa.

Kukkakaupoissa myytävät onnenbambut "lucky bamboo" oksat tai varsiniput ovat todellisuudessa Dracaena sanderiana-ruokotraakkipuun alkuja.(Dracaena sanderiana ruots. bambudracena)
        Kasvit kuuluvat eri heimoihin bambut Bambusaceae ja traakkipuut Liliaceae. Bambut kotoisin Aasiasta ja toiset Afrikasta.
        Varmin tapa erottaa, jos on epävarma, on tutkia onko varsi ontto.
        Bambujen varret onttoja, traakkipuiden täytteiset.

• Elina
        Floristi kirjoitti:

Kukkakaupoissa myytävät onnenbambut "lucky bamboo" oksat tai varsiniput ovat todellisuudessa Dracaena sanderiana-ruokotraakkipuun alkuja.(Dracaena sanderiana ruots. bambudracena)
        Kasvit kuuluvat eri heimoihin bambut Bambusaceae ja traakkipuut Liliaceae. Bambut kotoisin Aasiasta ja toiset Afrikasta.
        Varmin tapa erottaa, jos on epävarma, on tutkia onko varsi ontto.
        Bambujen varret onttoja, traakkipuiden täytteiset.

Minulla on juuri tuollainen onnenbambu "Lucky Bamboo" ja se on ontto. En olisi varmaan huomannut, että se on ontto, ennen kuin se alkoi mennä huonoon kuntoon. Alkoi kuivua varren yläosasta ja leikkasin huonon pois. Se oli kuin olikin ontto...

• puutarhuri

Se miksi sitä myydään bampuna johtuu maahantuojasta/tukusta. Kannattaa istuttaa multaan, kasvaa paremmin kuin vedessä.

• puutarhuri
        Elina kirjoitti:

Ikävä todeta mutta bampu ei kasvata juuria vedessä... Toisin kuin traakkipuut...

• Floristi
        puutarhuri kirjoitti:

Se miksi sitä myydään bampuna johtuu maahantuojasta/tukusta. Kannattaa istuttaa multaan, kasvaa paremmin kuin vedessä.

Juuri näin. On paljon trendikkäämpää ostaa bampu, kuin tavallinen traakkipuu. Ei kannata luottaa sokeasti kasvien nimiin, joita kaupoissa näkee. Tukusta väärällä nimellä ostettu, myydään myös usein väärällä nimellä. Itse kannatan asiakkaalle totta puhumista! Mielestäni myyjän täytyisi tunnistaa tuotteet mitä myy.

• Elina
        puutarhuri kirjoitti:

Ikävä todeta mutta bampu ei kasvata juuria vedessä... Toisin kuin traakkipuut...

sanoinko, että se kasvattaa juuria vedessä? En!

• Elina
        Floristi kirjoitti:

Juuri näin. On paljon trendikkäämpää ostaa bampu, kuin tavallinen traakkipuu. Ei kannata luottaa sokeasti kasvien nimiin, joita kaupoissa näkee. Tukusta väärällä nimellä ostettu, myydään myös usein väärällä nimellä. Itse kannatan asiakkaalle totta puhumista! Mielestäni myyjän täytyisi tunnistaa tuotteet mitä myy.

Olisin ostanut kasvin joka tapauksessa vaikka sen nimi olisi ollutkin traakkipuu. Mutta miksi se sitten on ontto?

En osta/hanki kasveja hienon nimen perusteella, jos raatokukasta ja nukkatyräkistä, voit päätellä. Sellaiset minulla nyt kuitenkin sattuu olemaan...

• Mtt

Itsekin ostin juuri kyseisen kasvin ja kaipaisin hieman ohjeita siihen, kuinka hoitaa jos istuttaa multaan. Varjoon vai valoisaan, lannoitus, kuinka syvään istutetaan, ym. Voisiko joku sellainen vastata, joka on kokeillut? Allaolevat vastaukset lähinnä ovat kiistelyä siitä, onko se traakkipuu vai ei...

• hilkka

kun juuret ovat hyvän kokoiset, istuta syvään ruukkuun ja peitä muovipussilla pariksi viikoksi, aseta varjoisaan. Lähtee helposti kasvuun ja on helppo epäsuoraan valoon. Kasvukaudella lannoitus kastelulannoksella, voi myös ulkoiluttaa.

• Elina

kuten taisin jo mainitakin etelänpuoleisella ikkunalla. Kasvatin bambuani ensin liian hämärässä ja sen lehdet alkoivat kellastua. Laitoin sen ruukkuun kasvamaan ja eteläikkunalle ja nyt se kukoistaa...

Olen varovasti sitä lannoittanut tavallisella viherkasveille tarkoitetulla lannoikkeella, mutta talveksi ajattelin lannoittamisen lopettaa lähes kokonaan. Istutin bambuni noin 5 cm syvyyteen, niin että se pysyy tukevasti pystyssä ja juuret peittyvät kunnolla.

En aio kiistellä, olkoot bambu tai ei. Sellaisena sen kuitenkin ostin jne.

• Mtt
        hilkka kirjoitti:

kun juuret ovat hyvän kokoiset, istuta syvään ruukkuun ja peitä muovipussilla pariksi viikoksi, aseta varjoisaan. Lähtee helposti kasvuun ja on helppo epäsuoraan valoon. Kasvukaudella lannoitus kastelulannoksella, voi myös ulkoiluttaa.

Ajattelin istuttaa kasvini saviruukkuun, jonka korkeus on n. 38 cm ja itse kasvihan on noin metrin korkuinen lehtiruusukkeineen. Istutanko sen vain muutaman sentin syvyyteen? Kuinka paljon ruukkuun soraa ja kuinka paljon multaa, vai onko sillä merkitystä? Juurelle aion istuttaa jonkun köynnöstävän/rönsyilevän kasvin. Ai niin, täytyykö koko komeus siis peittää jättimäisellä muovipussilla...?

• Anu
        Mtt kirjoitti:

Ajattelin istuttaa kasvini saviruukkuun, jonka korkeus on n. 38 cm ja itse kasvihan on noin metrin korkuinen lehtiruusukkeineen. Istutanko sen vain muutaman sentin syvyyteen? Kuinka paljon ruukkuun soraa ja kuinka paljon multaa, vai onko sillä merkitystä? Juurelle aion istuttaa jonkun köynnöstävän/rönsyilevän kasvin. Ai niin, täytyykö koko komeus siis peittää jättimäisellä muovipussilla...?

Minun bambuni lähti kasvamaan ilman muovipussiakin. Tuo muovipussi kyllä auttaa, jos kasvissa ei ole kunnon juuria. Jos siinä on kunnolliset juuret, niin kyllä se lähtee ilman pussiakin kasvuun... ;o)

• Mtt
        Anu kirjoitti:

Minun bambuni lähti kasvamaan ilman muovipussiakin. Tuo muovipussi kyllä auttaa, jos kasvissa ei ole kunnon juuria. Jos siinä on kunnolliset juuret, niin kyllä se lähtee ilman pussiakin kasvuun... ;o)

Juuria siinä kyllä on, joten eipä siis hätää...

• bambu
        Elina kirjoitti:

kuten taisin jo mainitakin etelänpuoleisella ikkunalla. Kasvatin bambuani ensin liian hämärässä ja sen lehdet alkoivat kellastua. Laitoin sen ruukkuun kasvamaan ja eteläikkunalle ja nyt se kukoistaa...

Olen varovasti sitä lannoittanut tavallisella viherkasveille tarkoitetulla lannoikkeella, mutta talveksi ajattelin lannoittamisen lopettaa lähes kokonaan. Istutin bambuni noin 5 cm syvyyteen, niin että se pysyy tukevasti pystyssä ja juuret peittyvät kunnolla.

En aio kiistellä, olkoot bambu tai ei. Sellaisena sen kuitenkin ostin jne.

Istutin 'bambun' ruukkuun 4 kuukautta sitten. Kasvatti jonkin verran lehtiä talvella. Nyt pätkäisin sen poikki keskeltä (oli liian pitkä ja näyttäisi paremmalta jos kaksi olisi vierekkäin) ja laitoin sen versollisen osan veteen uudelleen juurtumaan ja jätin sen toisen osan ruukkuun. Uusia juuria ei ole vielä ilmaantunut vaikka on ollut 3 viikkoa vedessä. Laitan sen nyt etelänpuolen ikkunalla jos se sitten alkaisi juuria kasvattamaan. Lehdet voivat hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      23
      9149
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      381
      1856
    3. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      337
      1767
    4. Jos totta puhutaan niin

Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      94
      1588
    5. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      411
      1558
    6. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1345
    7. Yksi elämän pahimmista virheistä

Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1120
    8. Ensi vuonna

Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1086
    9. Parempaa uutta

vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      52
      1032
    10. Odotatko sä

Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      988
    Aihe