Bambun oksa

bambu

Ostin kukkakaupasta puolen metrin bambun oksan jossa on pieni verso latvassa. Kukkakauppias käski pistää se maljakkoon ja vesi pitää vaihtaa muutaman päivän välein. Kysynkin nyt, onko kukaan kokeillut istuttaa bambua kukkaruukkuun? Selviääkö talven yli sisällä? Tarvitseeko lannoitusta?

16

12108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • floristi

      Kaikki kukkakauppiaat eivät ole floristeja...
      Kukkakaupoissa myytävät ns. bambun oksat eivät todellisuudessa ole bambuja! Oksat ovat Dracaena eli suomeksi traakkipuiden alkuja. Huonekasveina helppoja ja vaatimattomia hoidettavia. Jos "bambukepissä" on terveet juuret, voit aivan hyvin istuttaa sen myös multaan.

      • Elina

        Ei tarvitse olla edes floristi... Itse olen kyllä melkein floristi, mutta kuitenkin... Kyllä bambujakin on myynnissä.
        Itselläni on bambu, joka voi aika huonosti, kun pidin sitä maljakossa vähässä valossa. Kun vaihdoin sen kukkaruukkuun, multaan ja valoisalle paikalle, se alkoi kasvaa. Kasvattaa uusia sivuversoja ja lehtiä koko ajan.
        Kyllä bambu talven yli selviää, kunhan pidät sen sisällä. ;o) Ne eivät ole mitään kertakäyttökukkia, vaan ihan oikeita viherkasveja, jotka pärjäävät kun osaa hoitaa.


      • Floristi
        Elina kirjoitti:

        Ei tarvitse olla edes floristi... Itse olen kyllä melkein floristi, mutta kuitenkin... Kyllä bambujakin on myynnissä.
        Itselläni on bambu, joka voi aika huonosti, kun pidin sitä maljakossa vähässä valossa. Kun vaihdoin sen kukkaruukkuun, multaan ja valoisalle paikalle, se alkoi kasvaa. Kasvattaa uusia sivuversoja ja lehtiä koko ajan.
        Kyllä bambu talven yli selviää, kunhan pidät sen sisällä. ;o) Ne eivät ole mitään kertakäyttökukkia, vaan ihan oikeita viherkasveja, jotka pärjäävät kun osaa hoitaa.

        Kukkakaupoissa myytävät onnenbambut "lucky bamboo" oksat tai varsiniput ovat todellisuudessa Dracaena sanderiana-ruokotraakkipuun alkuja.(Dracaena sanderiana ruots. bambudracena)
        Kasvit kuuluvat eri heimoihin bambut Bambusaceae ja traakkipuut Liliaceae. Bambut kotoisin Aasiasta ja toiset Afrikasta.
        Varmin tapa erottaa, jos on epävarma, on tutkia onko varsi ontto.
        Bambujen varret onttoja, traakkipuiden täytteiset.


      • Elina
        Floristi kirjoitti:

        Kukkakaupoissa myytävät onnenbambut "lucky bamboo" oksat tai varsiniput ovat todellisuudessa Dracaena sanderiana-ruokotraakkipuun alkuja.(Dracaena sanderiana ruots. bambudracena)
        Kasvit kuuluvat eri heimoihin bambut Bambusaceae ja traakkipuut Liliaceae. Bambut kotoisin Aasiasta ja toiset Afrikasta.
        Varmin tapa erottaa, jos on epävarma, on tutkia onko varsi ontto.
        Bambujen varret onttoja, traakkipuiden täytteiset.

        Minulla on juuri tuollainen onnenbambu "Lucky Bamboo" ja se on ontto. En olisi varmaan huomannut, että se on ontto, ennen kuin se alkoi mennä huonoon kuntoon. Alkoi kuivua varren yläosasta ja leikkasin huonon pois. Se oli kuin olikin ontto...


      • puutarhuri

        Se miksi sitä myydään bampuna johtuu maahantuojasta/tukusta. Kannattaa istuttaa multaan, kasvaa paremmin kuin vedessä.


      • puutarhuri
        Elina kirjoitti:

        Ei tarvitse olla edes floristi... Itse olen kyllä melkein floristi, mutta kuitenkin... Kyllä bambujakin on myynnissä.
        Itselläni on bambu, joka voi aika huonosti, kun pidin sitä maljakossa vähässä valossa. Kun vaihdoin sen kukkaruukkuun, multaan ja valoisalle paikalle, se alkoi kasvaa. Kasvattaa uusia sivuversoja ja lehtiä koko ajan.
        Kyllä bambu talven yli selviää, kunhan pidät sen sisällä. ;o) Ne eivät ole mitään kertakäyttökukkia, vaan ihan oikeita viherkasveja, jotka pärjäävät kun osaa hoitaa.

        Ikävä todeta mutta bampu ei kasvata juuria vedessä... Toisin kuin traakkipuut...


      • Floristi
        puutarhuri kirjoitti:

        Se miksi sitä myydään bampuna johtuu maahantuojasta/tukusta. Kannattaa istuttaa multaan, kasvaa paremmin kuin vedessä.

        Juuri näin. On paljon trendikkäämpää ostaa bampu, kuin tavallinen traakkipuu. Ei kannata luottaa sokeasti kasvien nimiin, joita kaupoissa näkee. Tukusta väärällä nimellä ostettu, myydään myös usein väärällä nimellä. Itse kannatan asiakkaalle totta puhumista! Mielestäni myyjän täytyisi tunnistaa tuotteet mitä myy.


      • Elina
        puutarhuri kirjoitti:

        Ikävä todeta mutta bampu ei kasvata juuria vedessä... Toisin kuin traakkipuut...

        sanoinko, että se kasvattaa juuria vedessä? En!


      • Elina
        Floristi kirjoitti:

        Juuri näin. On paljon trendikkäämpää ostaa bampu, kuin tavallinen traakkipuu. Ei kannata luottaa sokeasti kasvien nimiin, joita kaupoissa näkee. Tukusta väärällä nimellä ostettu, myydään myös usein väärällä nimellä. Itse kannatan asiakkaalle totta puhumista! Mielestäni myyjän täytyisi tunnistaa tuotteet mitä myy.

        Olisin ostanut kasvin joka tapauksessa vaikka sen nimi olisi ollutkin traakkipuu. Mutta miksi se sitten on ontto?

        En osta/hanki kasveja hienon nimen perusteella, jos raatokukasta ja nukkatyräkistä, voit päätellä. Sellaiset minulla nyt kuitenkin sattuu olemaan...


    • Mtt

      Itsekin ostin juuri kyseisen kasvin ja kaipaisin hieman ohjeita siihen, kuinka hoitaa jos istuttaa multaan. Varjoon vai valoisaan, lannoitus, kuinka syvään istutetaan, ym. Voisiko joku sellainen vastata, joka on kokeillut? Allaolevat vastaukset lähinnä ovat kiistelyä siitä, onko se traakkipuu vai ei...

      • hilkka

        kun juuret ovat hyvän kokoiset, istuta syvään ruukkuun ja peitä muovipussilla pariksi viikoksi, aseta varjoisaan. Lähtee helposti kasvuun ja on helppo epäsuoraan valoon. Kasvukaudella lannoitus kastelulannoksella, voi myös ulkoiluttaa.


      • Elina

        kuten taisin jo mainitakin etelänpuoleisella ikkunalla. Kasvatin bambuani ensin liian hämärässä ja sen lehdet alkoivat kellastua. Laitoin sen ruukkuun kasvamaan ja eteläikkunalle ja nyt se kukoistaa...

        Olen varovasti sitä lannoittanut tavallisella viherkasveille tarkoitetulla lannoikkeella, mutta talveksi ajattelin lannoittamisen lopettaa lähes kokonaan. Istutin bambuni noin 5 cm syvyyteen, niin että se pysyy tukevasti pystyssä ja juuret peittyvät kunnolla.

        En aio kiistellä, olkoot bambu tai ei. Sellaisena sen kuitenkin ostin jne.


      • Mtt
        hilkka kirjoitti:

        kun juuret ovat hyvän kokoiset, istuta syvään ruukkuun ja peitä muovipussilla pariksi viikoksi, aseta varjoisaan. Lähtee helposti kasvuun ja on helppo epäsuoraan valoon. Kasvukaudella lannoitus kastelulannoksella, voi myös ulkoiluttaa.

        Ajattelin istuttaa kasvini saviruukkuun, jonka korkeus on n. 38 cm ja itse kasvihan on noin metrin korkuinen lehtiruusukkeineen. Istutanko sen vain muutaman sentin syvyyteen? Kuinka paljon ruukkuun soraa ja kuinka paljon multaa, vai onko sillä merkitystä? Juurelle aion istuttaa jonkun köynnöstävän/rönsyilevän kasvin. Ai niin, täytyykö koko komeus siis peittää jättimäisellä muovipussilla...?


      • Anu
        Mtt kirjoitti:

        Ajattelin istuttaa kasvini saviruukkuun, jonka korkeus on n. 38 cm ja itse kasvihan on noin metrin korkuinen lehtiruusukkeineen. Istutanko sen vain muutaman sentin syvyyteen? Kuinka paljon ruukkuun soraa ja kuinka paljon multaa, vai onko sillä merkitystä? Juurelle aion istuttaa jonkun köynnöstävän/rönsyilevän kasvin. Ai niin, täytyykö koko komeus siis peittää jättimäisellä muovipussilla...?

        Minun bambuni lähti kasvamaan ilman muovipussiakin. Tuo muovipussi kyllä auttaa, jos kasvissa ei ole kunnon juuria. Jos siinä on kunnolliset juuret, niin kyllä se lähtee ilman pussiakin kasvuun... ;o)


      • Mtt
        Anu kirjoitti:

        Minun bambuni lähti kasvamaan ilman muovipussiakin. Tuo muovipussi kyllä auttaa, jos kasvissa ei ole kunnon juuria. Jos siinä on kunnolliset juuret, niin kyllä se lähtee ilman pussiakin kasvuun... ;o)

        Juuria siinä kyllä on, joten eipä siis hätää...


      • bambu
        Elina kirjoitti:

        kuten taisin jo mainitakin etelänpuoleisella ikkunalla. Kasvatin bambuani ensin liian hämärässä ja sen lehdet alkoivat kellastua. Laitoin sen ruukkuun kasvamaan ja eteläikkunalle ja nyt se kukoistaa...

        Olen varovasti sitä lannoittanut tavallisella viherkasveille tarkoitetulla lannoikkeella, mutta talveksi ajattelin lannoittamisen lopettaa lähes kokonaan. Istutin bambuni noin 5 cm syvyyteen, niin että se pysyy tukevasti pystyssä ja juuret peittyvät kunnolla.

        En aio kiistellä, olkoot bambu tai ei. Sellaisena sen kuitenkin ostin jne.

        Istutin 'bambun' ruukkuun 4 kuukautta sitten. Kasvatti jonkin verran lehtiä talvella. Nyt pätkäisin sen poikki keskeltä (oli liian pitkä ja näyttäisi paremmalta jos kaksi olisi vierekkäin) ja laitoin sen versollisen osan veteen uudelleen juurtumaan ja jätin sen toisen osan ruukkuun. Uusia juuria ei ole vielä ilmaantunut vaikka on ollut 3 viikkoa vedessä. Laitan sen nyt etelänpuolen ikkunalla jos se sitten alkaisi juuria kasvattamaan. Lehdet voivat hyvin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe