Maahanmuuttajat

--------------

Kiinnostaa, montako maahanmuuttajia pääsee opiskelemaan. Itse en ole suoamalainen, vain keski Euroopasta, ja pääsin. Mutta en nähnyt muut maahanmuuttajat. Mistä se voi johtua?

49

4389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -------^

      Oletuspohjalta voisin arvailla että maahanmuuttajien kielitaito ei aina ole mahdollisimman vankalla pohjalla, joten ennestään vaikea pääsykoe on osalle maahanmuuttajista vieläkin hankalampi silläkin saralla kun vastaan tulee vaikka aineistotehtäviä.

      • ------

        Mä opiskelin suomea noin 10 vuotta, sitten vasta menin kokeeseen. Kun on halu valmistua lääkäriksi, sitten pitää olla myös kielitaito. Minusta ne pääsykokeet eivät ole kielisesti niin mahdottomia, ymmärsin kyllä kaikki.
        Joskus vain tuntuu että Suomessa halutaan maahanmuuttajia vain ns. paskaduuneihin"", kuten siivoushommiin, pikaruokaloihin...mutta yliopistoissa on tosi vähän maahanmuuttajia.
        Ja joskus kun tulee Suomeen jo valmis lääkäri mualta, silti ei saa tehdä heti töitä, pitää olla pätevyys-kokeet, muuten voi päätyä myös siivoojaksi. Eli on parempi opiskella Suomessa, että saa varmasti koulun jälkeen töitä. Vai mistä mieltä olette?


      • ja roikkuu
        ------ kirjoitti:

        Mä opiskelin suomea noin 10 vuotta, sitten vasta menin kokeeseen. Kun on halu valmistua lääkäriksi, sitten pitää olla myös kielitaito. Minusta ne pääsykokeet eivät ole kielisesti niin mahdottomia, ymmärsin kyllä kaikki.
        Joskus vain tuntuu että Suomessa halutaan maahanmuuttajia vain ns. paskaduuneihin"", kuten siivoushommiin, pikaruokaloihin...mutta yliopistoissa on tosi vähän maahanmuuttajia.
        Ja joskus kun tulee Suomeen jo valmis lääkäri mualta, silti ei saa tehdä heti töitä, pitää olla pätevyys-kokeet, muuten voi päätyä myös siivoojaksi. Eli on parempi opiskella Suomessa, että saa varmasti koulun jälkeen töitä. Vai mistä mieltä olette?

        Suomessa on hyvä opiskella lääkäriksi, jos aikoo jäädä tänne töihin. Täällä saa koulutuksen, joka on pätevä Suomessa ilman lisäopintoja. Mikä vielä hienompaa, koulutus on maksutonta, ja valtio vieläpä maksaa opiskelijalle reilusti.
        Jos tänne muuttavalla on jo lääkärinkoulutus, hänen ei kannata enää uudestaan pyrkiä lääkikseen, vaan suorittaa vaadittavat pätevöitymisopinnot, joihin kuuluu mm. kieliopintoja. Nämäkin opinnot ovat maksuttomia.

        Mikään koulutus ei takaa työpaikkaa. Mutta ilman koulutusta työpaikkaa ei voi saada.

        Väität, että Suomessa halutaan maahanmuuttajia vain paskaduuneihin. Kuka haluaa? Kuinka hän toimii päästäkseen päämääräänsä?

        Jos yliopistoissa on vähän maahanmuuttajia, siihen on seuraavat syyt:

        Heitä on pyrkinyt yliopistoihin vain vähän.

        Heitä on päässyt yliopistoon pääsykokeessa vain vähän.

        He ovat keskeyttäneet opintonsa.

        Hauskaa juhannusta!


      • yleistää...
        ja roikkuu kirjoitti:

        Suomessa on hyvä opiskella lääkäriksi, jos aikoo jäädä tänne töihin. Täällä saa koulutuksen, joka on pätevä Suomessa ilman lisäopintoja. Mikä vielä hienompaa, koulutus on maksutonta, ja valtio vieläpä maksaa opiskelijalle reilusti.
        Jos tänne muuttavalla on jo lääkärinkoulutus, hänen ei kannata enää uudestaan pyrkiä lääkikseen, vaan suorittaa vaadittavat pätevöitymisopinnot, joihin kuuluu mm. kieliopintoja. Nämäkin opinnot ovat maksuttomia.

        Mikään koulutus ei takaa työpaikkaa. Mutta ilman koulutusta työpaikkaa ei voi saada.

        Väität, että Suomessa halutaan maahanmuuttajia vain paskaduuneihin. Kuka haluaa? Kuinka hän toimii päästäkseen päämääräänsä?

        Jos yliopistoissa on vähän maahanmuuttajia, siihen on seuraavat syyt:

        Heitä on pyrkinyt yliopistoihin vain vähän.

        Heitä on päässyt yliopistoon pääsykokeessa vain vähän.

        He ovat keskeyttäneet opintonsa.

        Hauskaa juhannusta!

        Aina ei kaikki saa työpaikkaa sieltä mistä haluaa vaikka kaikkensa tekisi... Ja useimmat maahanmuuttajat tekevät paljon töitä paremman elämän eteen. Eikä voi väittää että kaikki Suomen työnantajat olisivat suvaitsevaisia... Eli rasismillakin on ikävä kyllä osansa...

        Musta olisi tosi hienoa jos maahanmuuttajia olisi enemmän myös korkeamman asteen opinnoissa.

        Ja tosi paljon onnea aloittajalle! Itse haen ensi vuonna Turun lääkikseen.


      • ja roikkuu
        yleistää... kirjoitti:

        Aina ei kaikki saa työpaikkaa sieltä mistä haluaa vaikka kaikkensa tekisi... Ja useimmat maahanmuuttajat tekevät paljon töitä paremman elämän eteen. Eikä voi väittää että kaikki Suomen työnantajat olisivat suvaitsevaisia... Eli rasismillakin on ikävä kyllä osansa...

        Musta olisi tosi hienoa jos maahanmuuttajia olisi enemmän myös korkeamman asteen opinnoissa.

        Ja tosi paljon onnea aloittajalle! Itse haen ensi vuonna Turun lääkikseen.

        ei kannata koskaan. On kuitenkin vaikea puhua jokaisesta tapauksesta erikseenkään.
        Korkeamman asteen opinnoissa on niin paljon maahanmuuttajia kuin heistä on niihin pääsykokeitten kautta päässyt, miinus ne, jotka ovat opintonsa keskeyttäneet. Siihen ei rasismilla ole mitään vaikutusta.
        Mikään koulutus ei takaa työpaikkaa, kuten edellä jo totesin, saati sieltä, mistä haluaisi. Useimmat meistä joutuvat nousemaan tyvestä puuhun. Tulet sen vielä itsekin huomaamaan.


      • kiinnostaapi
        ja roikkuu kirjoitti:

        ei kannata koskaan. On kuitenkin vaikea puhua jokaisesta tapauksesta erikseenkään.
        Korkeamman asteen opinnoissa on niin paljon maahanmuuttajia kuin heistä on niihin pääsykokeitten kautta päässyt, miinus ne, jotka ovat opintonsa keskeyttäneet. Siihen ei rasismilla ole mitään vaikutusta.
        Mikään koulutus ei takaa työpaikkaa, kuten edellä jo totesin, saati sieltä, mistä haluaisi. Useimmat meistä joutuvat nousemaan tyvestä puuhun. Tulet sen vielä itsekin huomaamaan.

        vain saada parhaat hakijat oppilaikseen. Jos maahanmuuttajat kuuluvat näihin parhaisiin, he pääsevät yliopistoon. Se on niin yksinkertaista.


      • --------------
        kiinnostaapi kirjoitti:

        vain saada parhaat hakijat oppilaikseen. Jos maahanmuuttajat kuuluvat näihin parhaisiin, he pääsevät yliopistoon. Se on niin yksinkertaista.

        Voi olla että useammilla on ongelmia suomen kielen kanssa, joka ei ole juuri helpo. Mulle kesti siitä oppia noin 10 vuotta siihen tasoon, että olin pärjänyt pääsykokeessa.
        Kun ihminen tulee maahaan, ainakin pienen paikkakunan, missä ei ole mitään kielikursseja, eikä kukan auttaa, niin on todella vaikea päästää siihen pisteeseen, että pääsee yliopistoon. Työvoimatoimistot eivät juuri tue maahanmuuttjia, jotka haluavat vaikka lääkäriksi, tai lakimieheksi, vaan pasittavat kaikenl tarpeetomiin "työvoimakoulutuksiin"- mistä ei ole pääsykokeessa juuri mitään apua. Itse haluan oikeuslääkäriksi.


      • ei hyödynnetä maahanmuuttajia
        -------------- kirjoitti:

        Voi olla että useammilla on ongelmia suomen kielen kanssa, joka ei ole juuri helpo. Mulle kesti siitä oppia noin 10 vuotta siihen tasoon, että olin pärjänyt pääsykokeessa.
        Kun ihminen tulee maahaan, ainakin pienen paikkakunan, missä ei ole mitään kielikursseja, eikä kukan auttaa, niin on todella vaikea päästää siihen pisteeseen, että pääsee yliopistoon. Työvoimatoimistot eivät juuri tue maahanmuuttjia, jotka haluavat vaikka lääkäriksi, tai lakimieheksi, vaan pasittavat kaikenl tarpeetomiin "työvoimakoulutuksiin"- mistä ei ole pääsykokeessa juuri mitään apua. Itse haluan oikeuslääkäriksi.

        Suomessa tosiaan ei pyritä millään tavoin käyttämään hyväksi maahanmuuttavia aivotyöntekijöitä. Kebabyrittäjillä ja ikkunanpesijöillä on usein yliopistotausta. Omia suosikkejani tästä on mm. viime eduskuntavaalejen alla ehdokkaat, jotka olivat sitä mieltä, että suomalaisista pitää kasvattaa "asiantuntijoita" ja Suomessa tulee panostaa korkeakoulutukseen. Samalla työvoimaa mm. siivoustehtäviin tulee ottaa ulkomailta.

        Hyvä esimerkki on myös mm. Zahra Abdullah, tuo ilmeisen lahjakas nainen, joka on opiskellut lääkäriksi Neuvostoliitossa ja Neuvostoliiton hajottua jopa "saanut" suorittaa hoitajan koulutuksen Suomessa.


      • --------------
        ei hyödynnetä maahanmuuttajia kirjoitti:

        Suomessa tosiaan ei pyritä millään tavoin käyttämään hyväksi maahanmuuttavia aivotyöntekijöitä. Kebabyrittäjillä ja ikkunanpesijöillä on usein yliopistotausta. Omia suosikkejani tästä on mm. viime eduskuntavaalejen alla ehdokkaat, jotka olivat sitä mieltä, että suomalaisista pitää kasvattaa "asiantuntijoita" ja Suomessa tulee panostaa korkeakoulutukseen. Samalla työvoimaa mm. siivoustehtäviin tulee ottaa ulkomailta.

        Hyvä esimerkki on myös mm. Zahra Abdullah, tuo ilmeisen lahjakas nainen, joka on opiskellut lääkäriksi Neuvostoliitossa ja Neuvostoliiton hajottua jopa "saanut" suorittaa hoitajan koulutuksen Suomessa.

        Se on kauhea. Mutta mistä tämä johtuu?
        Ihmiset ovat tasa-arvoiset, ja ei ole tärkeä, mistä kuka on kotoisin, vain mitä halua tehdä, ja onko siihen pätevää. Työvoimatoimistot eivät ohjaa, ei neuvoo maahanmuuttajia, kuinka koulutus on tärkeä- vain kaikenlaista hömppää, ja tärkeä heille on " saada joku pika-ammatti". Kun tulin Suomeen ja jo alussa sanoin, mitä haluan- heti työkarissä sanoivat " No joo, mutta siihen voi mennä 10vuotta". Nii, mä tiedän, että opiskeluun menee 6 vuotta ja vielä 4-5 siihen eriköistumiseen, mutta mä en välitä. Tiedän, mitä haluan. Työvoimatoimistot eivät kannusta olenkaan, ei ole riitäviä kielikurseeja, pienissa kunnissa puutuvat täysin, pääsykokeet ovat monille maahanmuuttajille mahodottomia kielen takia.
        Maahanmuuttajia pitää kannustaa, että heillä on samat oikeudet kun suomalaisilla ja voi hankkia samat ammatit kun valtaväestö.
        On väärin, kun tulee mualta valmis lääkäri ja Suomessa ei pääse edes hoitajaksi. Tärkein on pätevyys, ei syntymämaa!!! Ja asiatuntija voi olla myös mualla syntynyt. Aina on vain puhe mies- nainen tasa-arvosta, mutta ei suomalainen-maahanmuuttaja tasa-arvosta.
        Esim. lääkiksessa opiskelee sekä miehiä että naisia, - tämä asiassa on tasa-arvoa, mutta montako heistä ovat maahanmuuttaja-taustaisia?? Se on tosi pieni määrä.


      • älä välitä
        -------------- kirjoitti:

        Se on kauhea. Mutta mistä tämä johtuu?
        Ihmiset ovat tasa-arvoiset, ja ei ole tärkeä, mistä kuka on kotoisin, vain mitä halua tehdä, ja onko siihen pätevää. Työvoimatoimistot eivät ohjaa, ei neuvoo maahanmuuttajia, kuinka koulutus on tärkeä- vain kaikenlaista hömppää, ja tärkeä heille on " saada joku pika-ammatti". Kun tulin Suomeen ja jo alussa sanoin, mitä haluan- heti työkarissä sanoivat " No joo, mutta siihen voi mennä 10vuotta". Nii, mä tiedän, että opiskeluun menee 6 vuotta ja vielä 4-5 siihen eriköistumiseen, mutta mä en välitä. Tiedän, mitä haluan. Työvoimatoimistot eivät kannusta olenkaan, ei ole riitäviä kielikurseeja, pienissa kunnissa puutuvat täysin, pääsykokeet ovat monille maahanmuuttajille mahodottomia kielen takia.
        Maahanmuuttajia pitää kannustaa, että heillä on samat oikeudet kun suomalaisilla ja voi hankkia samat ammatit kun valtaväestö.
        On väärin, kun tulee mualta valmis lääkäri ja Suomessa ei pääse edes hoitajaksi. Tärkein on pätevyys, ei syntymämaa!!! Ja asiatuntija voi olla myös mualla syntynyt. Aina on vain puhe mies- nainen tasa-arvosta, mutta ei suomalainen-maahanmuuttaja tasa-arvosta.
        Esim. lääkiksessa opiskelee sekä miehiä että naisia, - tämä asiassa on tasa-arvoa, mutta montako heistä ovat maahanmuuttaja-taustaisia?? Se on tosi pieni määrä.

        Älä välitä, Työvoimatoimistossa kohdellaan suomalaisiakin samalla tavalla. Kaikkia pika-paska-kursseja tyrkytetään, joista ei ole edes mitään hyötyä, eikä niistä ammattia saa. Eivät lämpene pidemmän tähtäimen unelmille. Ja jos haluaakin vaihtaa ammattia, niin siitä vasta syntyykin vaikeuksia. "Suutari pysyköön lestissään".


      • on kuule
        älä välitä kirjoitti:

        Älä välitä, Työvoimatoimistossa kohdellaan suomalaisiakin samalla tavalla. Kaikkia pika-paska-kursseja tyrkytetään, joista ei ole edes mitään hyötyä, eikä niistä ammattia saa. Eivät lämpene pidemmän tähtäimen unelmille. Ja jos haluaakin vaihtaa ammattia, niin siitä vasta syntyykin vaikeuksia. "Suutari pysyköön lestissään".

        ihan täsmälleen samat oikeudet kuin suomalaisillakin yliopistoon pyrittäessä. Jos olet suorittanut tarvittavan pohjakoulun ja osaat pääsykokeissa riittävän paljon, niin pääset kyllä opiskelemaan ihan riippumatta siitä mistä olet kotoisin.

        Vai tarkoitatko, että maahanmuuttajilla pitäisi olla jollain lailla oma, helpotettu mahdollisuus päästä yliopistoon? Silloinhan heillä ei olisi samat oikeudet kuin suomalaisilla vaan erikoisoikeudet. Joten lakkaa valittamasta, lue kunnolla pääsykokeisiin ja mene opiskelemaan. Siihen sinulla on aivan samat mahdollisuudet kuin suomalaisillakin.


      • --------------
        on kuule kirjoitti:

        ihan täsmälleen samat oikeudet kuin suomalaisillakin yliopistoon pyrittäessä. Jos olet suorittanut tarvittavan pohjakoulun ja osaat pääsykokeissa riittävän paljon, niin pääset kyllä opiskelemaan ihan riippumatta siitä mistä olet kotoisin.

        Vai tarkoitatko, että maahanmuuttajilla pitäisi olla jollain lailla oma, helpotettu mahdollisuus päästä yliopistoon? Silloinhan heillä ei olisi samat oikeudet kuin suomalaisilla vaan erikoisoikeudet. Joten lakkaa valittamasta, lue kunnolla pääsykokeisiin ja mene opiskelemaan. Siihen sinulla on aivan samat mahdollisuudet kuin suomalaisillakin.

        Se on totta. Mutta siine kokeessa on niin vaikea kieli, että monelle voi tulla vaikeuksia. Riitää kun ei ymmärrä yksi, pari sanat- niiden takoitusta, ja koe voi sen takia mennä pieleen. Siksi olisi parempi, kun maahanmuuttajilla olisi suulliset kokeet, ja kun ei ymmärrä jotain sana (ei aihestoa, sen pitää osata) voisi kysyä. Pitää ymmärtää että Suomen kieli on melkein vaikein kaikista kielista Euroopassa, ja vain sen opiskeluun menee noin 10vuotta. Eli, vain kilen takia olisi hyvä saada joku helpotusta.


      • on osattava
        -------------- kirjoitti:

        Se on totta. Mutta siine kokeessa on niin vaikea kieli, että monelle voi tulla vaikeuksia. Riitää kun ei ymmärrä yksi, pari sanat- niiden takoitusta, ja koe voi sen takia mennä pieleen. Siksi olisi parempi, kun maahanmuuttajilla olisi suulliset kokeet, ja kun ei ymmärrä jotain sana (ei aihestoa, sen pitää osata) voisi kysyä. Pitää ymmärtää että Suomen kieli on melkein vaikein kaikista kielista Euroopassa, ja vain sen opiskeluun menee noin 10vuotta. Eli, vain kilen takia olisi hyvä saada joku helpotusta.

        ennen opiskeluihin pyrkimistä. Vai miten ajattelit selvitä itse opetuksesta (tai lääkärin ammatissa potilaskontakteista) jos et hallitse kieltä niin että selviät pääsykokeista?

        Kyllä tiedän että suomi on vaikea kieli mutta silti väitän että harjoittelemalla sitä tosissaan sen kyllä oppii nopeammin kuin 10 vuodessa.

        Mielestäni erityisesti lääkärin ammatissa on erittäin tärkeää ymmärtää kieltä hyvin, itsellä on parikin inhottavaa kokemusta ulkomaalaisesta lääkäristä jolloin en saanut asiaani ollenkaan perille kun lääkäri ei puhettani tarpeeksi hyvin ymmärtänyt.

        Olen sitä mieltä että jos suomi ei kielenä onnistu niin sitten on opiskeltava jollain muulla kielellä joko jossain muualla tai sitten jotain muuta (Suomessa voi opiskella aika monenlaista englanniksi ja ruotsiksi), ei niin että muunkieliset saisivat jotain helpotusta sisäänpääsyyn.


      • --------------
        on osattava kirjoitti:

        ennen opiskeluihin pyrkimistä. Vai miten ajattelit selvitä itse opetuksesta (tai lääkärin ammatissa potilaskontakteista) jos et hallitse kieltä niin että selviät pääsykokeista?

        Kyllä tiedän että suomi on vaikea kieli mutta silti väitän että harjoittelemalla sitä tosissaan sen kyllä oppii nopeammin kuin 10 vuodessa.

        Mielestäni erityisesti lääkärin ammatissa on erittäin tärkeää ymmärtää kieltä hyvin, itsellä on parikin inhottavaa kokemusta ulkomaalaisesta lääkäristä jolloin en saanut asiaani ollenkaan perille kun lääkäri ei puhettani tarpeeksi hyvin ymmärtänyt.

        Olen sitä mieltä että jos suomi ei kielenä onnistu niin sitten on opiskeltava jollain muulla kielellä joko jossain muualla tai sitten jotain muuta (Suomessa voi opiskella aika monenlaista englanniksi ja ruotsiksi), ei niin että muunkieliset saisivat jotain helpotusta sisäänpääsyyn.

        Mä olen kyllä onnistunut ja ymmärrän hyvin, mutta mulle meni noin 8 vuotta ennen kokeetta, kun opettelin kieltä, että osan kunnolla. Mutta tunnet monet maahanmuuttajat, jotka asuvat maassa yli 10 vuotta, ja eivät osaa niin kun minä. Ovat ihmiset, joilla ei ole kielipää, samoin suomamalisten keskuudessa. Esim. monet vanhat ihmiset varsinkin pohjoisessa eivät osaa muita kielia kun suomi.
        Minä olin alussa lukenut kaikki englanniksi (pääsykoe-ainestoa, 1.vuoden kirjat), sitten vasta kun oppinut suomea, suomeksi.


      • ei voi
        -------------- kirjoitti:

        Se on totta. Mutta siine kokeessa on niin vaikea kieli, että monelle voi tulla vaikeuksia. Riitää kun ei ymmärrä yksi, pari sanat- niiden takoitusta, ja koe voi sen takia mennä pieleen. Siksi olisi parempi, kun maahanmuuttajilla olisi suulliset kokeet, ja kun ei ymmärrä jotain sana (ei aihestoa, sen pitää osata) voisi kysyä. Pitää ymmärtää että Suomen kieli on melkein vaikein kaikista kielista Euroopassa, ja vain sen opiskeluun menee noin 10vuotta. Eli, vain kilen takia olisi hyvä saada joku helpotusta.

        antaa kielen takia helpotusta. Joillakin aloilla on olemassa vieraskielisiä koulutusohjelmia, joissa kieli ei ole niin tärkeä. Niin, ja muutamilla aloilla maahanmuuttajilla on jopa oma sisäänottokiintiönsä.
        Mutta voin kertoa sinulle, että vaikka onnistuisit pääsemään sisälle lääkikseen ja jopa valmistumaan lääkäriksi ilman riittävää suomen (tai ruotsin) kielen taitoa, sinua tuskin kuitenkaan palkattaisi työhön, jos toisena hakijana olisi suomen kieltä täydellisesti osaava henkilö.
        Aika luonnollista, vai mitä?


      • vielä ahkerasti
        -------------- kirjoitti:

        Mä olen kyllä onnistunut ja ymmärrän hyvin, mutta mulle meni noin 8 vuotta ennen kokeetta, kun opettelin kieltä, että osan kunnolla. Mutta tunnet monet maahanmuuttajat, jotka asuvat maassa yli 10 vuotta, ja eivät osaa niin kun minä. Ovat ihmiset, joilla ei ole kielipää, samoin suomamalisten keskuudessa. Esim. monet vanhat ihmiset varsinkin pohjoisessa eivät osaa muita kielia kun suomi.
        Minä olin alussa lukenut kaikki englanniksi (pääsykoe-ainestoa, 1.vuoden kirjat), sitten vasta kun oppinut suomea, suomeksi.

        suomen kieltä!
        Työhönottajia ei tuolla tavalla suomea kirjoittava hakija kiinnosta.
        Erityisesti verbien aikamuodot näyttävät olevan sinulta vielä hukassa, samoin monikon partitiivin käyttö eri lausetyypeissä.
        Suomen kielioppi kouraan ja pänttäämään, jos haluat pärjätä!


      • --------------
        ei voi kirjoitti:

        antaa kielen takia helpotusta. Joillakin aloilla on olemassa vieraskielisiä koulutusohjelmia, joissa kieli ei ole niin tärkeä. Niin, ja muutamilla aloilla maahanmuuttajilla on jopa oma sisäänottokiintiönsä.
        Mutta voin kertoa sinulle, että vaikka onnistuisit pääsemään sisälle lääkikseen ja jopa valmistumaan lääkäriksi ilman riittävää suomen (tai ruotsin) kielen taitoa, sinua tuskin kuitenkaan palkattaisi työhön, jos toisena hakijana olisi suomen kieltä täydellisesti osaava henkilö.
        Aika luonnollista, vai mitä?

        Ei kukaan, joka ei ole syntynyt voi puhua suomea kun natiivi. Ihmisiä ja työantajia pitää olla suvaitsevampia.


      • syrjivää
        -------------- kirjoitti:

        Se on totta. Mutta siine kokeessa on niin vaikea kieli, että monelle voi tulla vaikeuksia. Riitää kun ei ymmärrä yksi, pari sanat- niiden takoitusta, ja koe voi sen takia mennä pieleen. Siksi olisi parempi, kun maahanmuuttajilla olisi suulliset kokeet, ja kun ei ymmärrä jotain sana (ei aihestoa, sen pitää osata) voisi kysyä. Pitää ymmärtää että Suomen kieli on melkein vaikein kaikista kielista Euroopassa, ja vain sen opiskeluun menee noin 10vuotta. Eli, vain kilen takia olisi hyvä saada joku helpotusta.

        olisi, jos maahanmuuttajien olisi osallistuttava suullisiin kokeisiin.
        Saatan vain kuvitella, mikä valitus siitä nousisi niiden monien maahanmuuttajien taholta, jotka ymmärtävät ja tuottavat hyvin kirjoitettua tekstiä, mutta joiden kuullun ymmärtäminen ja puheen tuottaminen on heikkoa.
        Pääsykokeet on suunniteltu niin, että niissä onnistumisen perusteella voi ennakoida opinnoissa menestymistä.


      • ei voi
        -------------- kirjoitti:

        Ei kukaan, joka ei ole syntynyt voi puhua suomea kun natiivi. Ihmisiä ja työantajia pitää olla suvaitsevampia.

        täällä Suomessakin sietävät ja suvaitsevat hyvinkin kehnoa suomen kielen taitoa ja haluavat ymmärtää ja auttaa parhaan kykynsä mukaan. Myös yhteiskunta auttaa monin tukitoimin kielitaidottomia.
        Työnantajat valitsevat kuitenkin aina parhaan, pätevimmän ja sopivimman hakijan Suomessa kuten monissa muissakin maissa. Kielitaito ei ole suinkaan ainoa valintakriteeri, mutta kahdesta muuten tasaväkisestä hakijasta tulee valituksi lähes poikkeuksetta se, kumpi osaa paremmin suomea.


      • --------------
        ei voi kirjoitti:

        täällä Suomessakin sietävät ja suvaitsevat hyvinkin kehnoa suomen kielen taitoa ja haluavat ymmärtää ja auttaa parhaan kykynsä mukaan. Myös yhteiskunta auttaa monin tukitoimin kielitaidottomia.
        Työnantajat valitsevat kuitenkin aina parhaan, pätevimmän ja sopivimman hakijan Suomessa kuten monissa muissakin maissa. Kielitaito ei ole suinkaan ainoa valintakriteeri, mutta kahdesta muuten tasaväkisestä hakijasta tulee valituksi lähes poikkeuksetta se, kumpi osaa paremmin suomea.

        Se on vain väärä. Sitten maahanmuuttajilla ei ole mahiksia päästä töihin. Ja jokaisella ihmisilla pitää olla oikeus työntekoon ja toimeentuloon kielista riippumatta. Itse haluan oikeuslääkäriksi, ja uskon että ennen kun saan opinnot läpi, niin opin myös paremmin suomea. Mulla ei ole ollut koskaan mitään kielikursseja, opettelin itse.


      • Nyyh..
        vielä ahkerasti kirjoitti:

        suomen kieltä!
        Työhönottajia ei tuolla tavalla suomea kirjoittava hakija kiinnosta.
        Erityisesti verbien aikamuodot näyttävät olevan sinulta vielä hukassa, samoin monikon partitiivin käyttö eri lausetyypeissä.
        Suomen kielioppi kouraan ja pänttäämään, jos haluat pärjätä!

        Älä viitti, kaveri osasi ihan kunnolla. Pari virhettä sinne tai tänne (saattoivat olla näppäilyvirheitäkin). Ja puhuttuna kieli kuulostaa aina paremmalta.

        Jos et oikeesti saanut selvää hänen viestistä niin kyse on ehkä sun omista ongelmista...

        Etkä tainnut varmaan saada itsekään äidinkielen kokeesta Laudaturia, vai?

        No... Mut onneksi olkoon kaikille jotka on jo päässeet opiskelemaan! Itse tosiaan haen ens vuonna.


      • vielä ahkerasti
        Nyyh.. kirjoitti:

        Älä viitti, kaveri osasi ihan kunnolla. Pari virhettä sinne tai tänne (saattoivat olla näppäilyvirheitäkin). Ja puhuttuna kieli kuulostaa aina paremmalta.

        Jos et oikeesti saanut selvää hänen viestistä niin kyse on ehkä sun omista ongelmista...

        Etkä tainnut varmaan saada itsekään äidinkielen kokeesta Laudaturia, vai?

        No... Mut onneksi olkoon kaikille jotka on jo päässeet opiskelemaan! Itse tosiaan haen ens vuonna.

        eivät auta edellä kirjoittanutta lainkaan, joten niistä ei tässä sen enempää.
        Luulisin saaneeni selvän hänen viestistään, mutta missään tapauksessa se ei ollut virheetöntä suomea. Siinä oli muitakin kuin näppäilyvirheitä, ihan morfologisia ja syntaktisia virheitä ja puutteita. Sinulle ne voivat olla 'pari virhettä sinne tai tänne', mutta sitä ne eivät ole esimerkiksi lopputyön arvostelijalle tai työhönottajalle.
        Onko sinulla jotakin sitä vastaan, että rohkaisen ihmistä opiskelemaan suomea ja jopa annan maksutonta palautetta hänen tekstistään?
        Vai pelkäätkö ehkä, että hän oppii suomea niin hyvin, että hänestä tulee sinulle kilpailija?


      • muissa maissa
        -------------- kirjoitti:

        Ei kukaan, joka ei ole syntynyt voi puhua suomea kun natiivi. Ihmisiä ja työantajia pitää olla suvaitsevampia.

        Ei suomalaisillakaan ole minkäänlaisia erityisoikeauksia missään muissa maissa. Missä maassa suomalaisella opiskelijalla on jotakin erityisoikeuksia natiiveihin nähden?

        Suomalaisten opiskelijoiden pitää ulkomailla osata yhtä hyvin paikallista kieltä / englantia kuin natiivit, mitään erityishelpotuksia ei suoda.


        Miksi Suomessa pitäisi ottaa ulkomaalaiset erityisellä tavalla huomion, jos ulkomailla suomalaisia ei oteta erityisellä tavalla huomioon? Parasta olisi, että jokaisessa maassa ulkomaalaiset opiskelijat otettaisiin huomioon. Tämä vaatimus tulisi kuitenkin kohdistaa myös muihin maihin, ei pelkästään Suomeen.

        Ja missään muussa maassa ei työvoimatoimisto tarjoa minun käsitykseni mukaan ilmaisia kielikursseja / ota ulkomaalaisia yhtä hyvin huomioon kuin Suomessa (Ehkä jossakin muissa Pohjoismaissa mutta tuskin muualla Euroopassa?). Suomi on hyvin suvaitsevainen maa. Rasisteja on valitettavasti olemassa jokaisessa maassa, mutta siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, että suomessa ulkomaalaistaustaiset opiskelijat saavat huomattavia helpotuksia (kielikiintiöt, tuet, työvoimatoimiston suomen kielen maksuttomat kurssit jne.), mitä suomalaiset eivät milloinkaan saisi Euroopassa / muualla maalmassa.


        Pitää osata ottaa hyvät puolet huomioon, eikä nähdä vaion puutteita. Sellaista maata ei ole olemassakaan, missä olisi vain hyviä puolia! Etuoikeuksia pitää osata myös arvostaa, eikä keskittyä vain järjestelmän epäkohtiin.


      • Quuutamooo
        -------------- kirjoitti:

        Se on vain väärä. Sitten maahanmuuttajilla ei ole mahiksia päästä töihin. Ja jokaisella ihmisilla pitää olla oikeus työntekoon ja toimeentuloon kielista riippumatta. Itse haluan oikeuslääkäriksi, ja uskon että ennen kun saan opinnot läpi, niin opin myös paremmin suomea. Mulla ei ole ollut koskaan mitään kielikursseja, opettelin itse.

        Jokaisella on oikeus Suomailaiseen tutkintoon jos on tullut maasta joka on ratifioitu yhteiseen standardiin suomen kanssa jossa on paljon maita .

        Suomessa on ETA maiden asukkailla mahdollisuus hakea töitä vapaasti voi käydä vaikka KLUUVIN Helsingissä ( WTC.ttä vastapäätä kävelykadulla ) työvoimatoimistossa siellä on ETA / ERSA .

        Pääsykokeet on aina mahdollista valita Suomeksi / Saameksi / Ruotsiksi ja Englanninkielisenä mitään helpotusta ei voida hyväksyä kielellisin perustein koska kieli valikoima tehdä koe on laaja .

        Mukava jos pääsit lukemaan Kemistiksi ja lisäät opintoihin syventäviä opintoja mikrobiologiasta solutieteestä noin tulisi rikos-kemistiksi .
        Mutta ehkä lääketieteen ja muutamia oikeustieteen valinnoilla voinet toimia oikeuslääkärinä .


      • ymmärsin , että
        Quuutamooo kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus Suomailaiseen tutkintoon jos on tullut maasta joka on ratifioitu yhteiseen standardiin suomen kanssa jossa on paljon maita .

        Suomessa on ETA maiden asukkailla mahdollisuus hakea töitä vapaasti voi käydä vaikka KLUUVIN Helsingissä ( WTC.ttä vastapäätä kävelykadulla ) työvoimatoimistossa siellä on ETA / ERSA .

        Pääsykokeet on aina mahdollista valita Suomeksi / Saameksi / Ruotsiksi ja Englanninkielisenä mitään helpotusta ei voida hyväksyä kielellisin perustein koska kieli valikoima tehdä koe on laaja .

        Mukava jos pääsit lukemaan Kemistiksi ja lisäät opintoihin syventäviä opintoja mikrobiologiasta solutieteestä noin tulisi rikos-kemistiksi .
        Mutta ehkä lääketieteen ja muutamia oikeustieteen valinnoilla voinet toimia oikeuslääkärinä .

        aloittaja pääsi tänä vuonna lääkikseen?


      • ymmärretty!!!
        -------------- kirjoitti:

        Ei kukaan, joka ei ole syntynyt voi puhua suomea kun natiivi. Ihmisiä ja työantajia pitää olla suvaitsevampia.

        Työnantaja on viime kädessä valtiovalta ja sen tehtävänä on huolehtia, että kansalaiset saavat parasta mahdollista lääkäripalvelua. OMALLA ÄIDINKIELELLÄ!!!

        Näin on joka paikassa muualla ja tulee olla myös Suomessa.

        PS. Opettele lisää ja ahkerammin, kyllä kielen oppii ajan kanssa. Huoli pois!


      • --------------
        Quuutamooo kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus Suomailaiseen tutkintoon jos on tullut maasta joka on ratifioitu yhteiseen standardiin suomen kanssa jossa on paljon maita .

        Suomessa on ETA maiden asukkailla mahdollisuus hakea töitä vapaasti voi käydä vaikka KLUUVIN Helsingissä ( WTC.ttä vastapäätä kävelykadulla ) työvoimatoimistossa siellä on ETA / ERSA .

        Pääsykokeet on aina mahdollista valita Suomeksi / Saameksi / Ruotsiksi ja Englanninkielisenä mitään helpotusta ei voida hyväksyä kielellisin perustein koska kieli valikoima tehdä koe on laaja .

        Mukava jos pääsit lukemaan Kemistiksi ja lisäät opintoihin syventäviä opintoja mikrobiologiasta solutieteestä noin tulisi rikos-kemistiksi .
        Mutta ehkä lääketieteen ja muutamia oikeustieteen valinnoilla voinet toimia oikeuslääkärinä .

        Kyllä, minä pikkuhiljaa vielä opin siitä suomen kieltä parempi. Mulle sujuu parempi puhekieli, koska opettelin itse, mulla ei ole kursseja, ja lukio kävin Prahassa, missä meillä oli englanta ja saksaa. Suomi ja norjaa opettelin itse, koska se mua kiinnostaa, ja myös koska siitä nyt tarvitsen. Pääsykokeessa ymmärsin kaikki, kirjoitaminen on sitten eri juttu (gramatiikka on vielä ongelma, myönnän sen), tiedän että sitten oikeuslääkärina tarvitsen osata kielen täysin, mutta siihen pisteeseen on vielä aikaa- silloin varmasti osan jo kirjoitaa paremmin. Mutta kiitos kannustuksesta!!!


      • --------------
        Quuutamooo kirjoitti:

        Jokaisella on oikeus Suomailaiseen tutkintoon jos on tullut maasta joka on ratifioitu yhteiseen standardiin suomen kanssa jossa on paljon maita .

        Suomessa on ETA maiden asukkailla mahdollisuus hakea töitä vapaasti voi käydä vaikka KLUUVIN Helsingissä ( WTC.ttä vastapäätä kävelykadulla ) työvoimatoimistossa siellä on ETA / ERSA .

        Pääsykokeet on aina mahdollista valita Suomeksi / Saameksi / Ruotsiksi ja Englanninkielisenä mitään helpotusta ei voida hyväksyä kielellisin perustein koska kieli valikoima tehdä koe on laaja .

        Mukava jos pääsit lukemaan Kemistiksi ja lisäät opintoihin syventäviä opintoja mikrobiologiasta solutieteestä noin tulisi rikos-kemistiksi .
        Mutta ehkä lääketieteen ja muutamia oikeustieteen valinnoilla voinet toimia oikeuslääkärinä .

        Mulla on jo kemistin korkea tutkinto, ja olin toiminut rikoskemistina, oikeuslääketieden laitoksessa, mutta ei vielä Suomessa, vaan keski Euroopassa. Tästä tulee mun toinen tutkinto (kun valmistun). Uskon että sitten joskus myöhemmin voin päästä töihin koulun ohella (4.vuoden jälkeen), ja sitten pitää eriköistua. Uskon että saan sitten varmasti töitä. Suomea opettelen edelleen, enkä loukkannu, kun kritisoite mun gramatiikan, joka ei ole täydellista.

        Tiedän, että Suomi on 3.kielem maa, mutta varmasti en tarvitse osata saamea, kun en mene joikamaan tunturiin.. Suomi ja englanti mielestani riitää.


      • Quuuuutamoooo
        syrjivää kirjoitti:

        olisi, jos maahanmuuttajien olisi osallistuttava suullisiin kokeisiin.
        Saatan vain kuvitella, mikä valitus siitä nousisi niiden monien maahanmuuttajien taholta, jotka ymmärtävät ja tuottavat hyvin kirjoitettua tekstiä, mutta joiden kuullun ymmärtäminen ja puheen tuottaminen on heikkoa.
        Pääsykokeet on suunniteltu niin, että niissä onnistumisen perusteella voi ennakoida opinnoissa menestymistä.

        vastaus (-----------) mutta kun sanoit tuon tutkinnon opiskelun kestävän 4.vuotta ja tutkintosi on jo pätevöittävä tutkinto ( licens ) niin sinulla ei varmaan ole tarvetta hakeutua kouluun enää opiskelemaan .
        Jos olet lukenut Euroopassa tutkintosi niin tutkintosi on pätevöitynyt tutkinto tehdä Suomessa työtä .
        Mene Kluuviin työvoimatoimistoon selvittämään tarvettasi koulutukseen tai minkälaista koulutusta tarvitset jos nyt tuo 4.vuotta ei kiinnostaisi .


      • että,...
        vielä ahkerasti kirjoitti:

        eivät auta edellä kirjoittanutta lainkaan, joten niistä ei tässä sen enempää.
        Luulisin saaneeni selvän hänen viestistään, mutta missään tapauksessa se ei ollut virheetöntä suomea. Siinä oli muitakin kuin näppäilyvirheitä, ihan morfologisia ja syntaktisia virheitä ja puutteita. Sinulle ne voivat olla 'pari virhettä sinne tai tänne', mutta sitä ne eivät ole esimerkiksi lopputyön arvostelijalle tai työhönottajalle.
        Onko sinulla jotakin sitä vastaan, että rohkaisen ihmistä opiskelemaan suomea ja jopa annan maksutonta palautetta hänen tekstistään?
        Vai pelkäätkö ehkä, että hän oppii suomea niin hyvin, että hänestä tulee sinulle kilpailija?

        ...joku voi pitää tuota huomauttelua ilkeilynä, varsinkin kun kaveri oli juuri kehunut kuinka paljon oli suomea opiskellut. Ei se virheetöntä toki ollut, mutta taso oli MIELESTÄNI ainakin tyydyttävä. Ja kaverillahan on kuitenkin reippaasti aikaa hioa kieltään ennen lopputyötä, mikäli oli vasta nyt hakemassa. Eli mikään kiire ei ollut.

        Rohkaisemisen ja ilkeilyn raja on välillä melko häilyvä ja ihmiset voivat ottaa asiat hyvin eri tavoin...

        No, ei siitä sen enempää, tarkoituksesi oli kuitenkin rohkaista eikä ilkeillä kuten aiemmin oletin.

        Edellisellä viestissäni harmittelin kun maahanmuuttajia on hakemassa niin vähän. Eli kilpailijoita en pelkää. Ja heitä on hyväkin olla, ainakin mun motivaatio kasvaa tällöin.

        Hyvää kesää kaikille!


      • kaksikielinen maa
        on osattava kirjoitti:

        ennen opiskeluihin pyrkimistä. Vai miten ajattelit selvitä itse opetuksesta (tai lääkärin ammatissa potilaskontakteista) jos et hallitse kieltä niin että selviät pääsykokeista?

        Kyllä tiedän että suomi on vaikea kieli mutta silti väitän että harjoittelemalla sitä tosissaan sen kyllä oppii nopeammin kuin 10 vuodessa.

        Mielestäni erityisesti lääkärin ammatissa on erittäin tärkeää ymmärtää kieltä hyvin, itsellä on parikin inhottavaa kokemusta ulkomaalaisesta lääkäristä jolloin en saanut asiaani ollenkaan perille kun lääkäri ei puhettani tarpeeksi hyvin ymmärtänyt.

        Olen sitä mieltä että jos suomi ei kielenä onnistu niin sitten on opiskeltava jollain muulla kielellä joko jossain muualla tai sitten jotain muuta (Suomessa voi opiskella aika monenlaista englanniksi ja ruotsiksi), ei niin että muunkieliset saisivat jotain helpotusta sisäänpääsyyn.

        "Kyllä tiedän että suomi on vaikea kieli mutta silti väitän että harjoittelemalla sitä tosissaan sen kyllä oppii nopeammin kuin 10 vuodessa. "

        Mietipä itse montako tuntia tv:tä ja musiikkia olet kuunnellut saavuttaaksesi sen tason englannin kielessä, mikä sinulla nyt on. Aika kauan siihen on mennyt.

        Ja mitä potilaskontakteihin tulee, miksi ei sitten vaadita kaikilta suomalaisilta lääkäreiltä valmiuksia palveluun myös ruotsiksi, joka on myös virallinen kieli. Itse voin luvata, että en pysty potilaskontaktiin ruotsiksi.

        Sitä paitsi monet koulutusohjelmat opiskellaan Suomessa pääosin englannin kielellä.


      • ainakin
        ei voi kirjoitti:

        antaa kielen takia helpotusta. Joillakin aloilla on olemassa vieraskielisiä koulutusohjelmia, joissa kieli ei ole niin tärkeä. Niin, ja muutamilla aloilla maahanmuuttajilla on jopa oma sisäänottokiintiönsä.
        Mutta voin kertoa sinulle, että vaikka onnistuisit pääsemään sisälle lääkikseen ja jopa valmistumaan lääkäriksi ilman riittävää suomen (tai ruotsin) kielen taitoa, sinua tuskin kuitenkaan palkattaisi työhön, jos toisena hakijana olisi suomen kieltä täydellisesti osaava henkilö.
        Aika luonnollista, vai mitä?

        No, kyllä Helsingissä ainakin on lääkäreitä, joiden suomen kielen taito on selkeästi puuttellista, mutta täysin ymmärrettävää. Ketä kiinnostaa syntaksi, jos asia tulee ymmärretyksi? Sitä paitsi Helsingissä on myös paljon maahanmuuttajapotilaita, joiden kanssa muustakin kielitaidosta on hyötyä.


      • on myös
        ainakin kirjoitti:

        No, kyllä Helsingissä ainakin on lääkäreitä, joiden suomen kielen taito on selkeästi puuttellista, mutta täysin ymmärrettävää. Ketä kiinnostaa syntaksi, jos asia tulee ymmärretyksi? Sitä paitsi Helsingissä on myös paljon maahanmuuttajapotilaita, joiden kanssa muustakin kielitaidosta on hyötyä.

        useita maahanmuuttajalääkäreitä.
        Heistä tehdään valituksia juuri puutteellisen kielitaidon takia - ja joskus myös puutteellisen kulttuuriosaamisen.
        Onpa sellaisiakin lääkäreitä, jotka eivät osaa englantia eivätkä ruotsia, ja suomeakin vain välttävästi.
        Jotkut asiakkaat ovat vaatineet omalääkärin vaihtamista suomalaiseen, koska eivät ymmärrä, mitä ulkomaalainen lääkäri sanoo.
        Kaikesta huolimatta ulkomaalaisten lääkärien määrä on lisääntymässä Suomessakin. Toivottavasti he kehittävät aktiivisesti suomen kielen taitoaan!


      • --------------
        kaksikielinen maa kirjoitti:

        "Kyllä tiedän että suomi on vaikea kieli mutta silti väitän että harjoittelemalla sitä tosissaan sen kyllä oppii nopeammin kuin 10 vuodessa. "

        Mietipä itse montako tuntia tv:tä ja musiikkia olet kuunnellut saavuttaaksesi sen tason englannin kielessä, mikä sinulla nyt on. Aika kauan siihen on mennyt.

        Ja mitä potilaskontakteihin tulee, miksi ei sitten vaadita kaikilta suomalaisilta lääkäreiltä valmiuksia palveluun myös ruotsiksi, joka on myös virallinen kieli. Itse voin luvata, että en pysty potilaskontaktiin ruotsiksi.

        Sitä paitsi monet koulutusohjelmat opiskellaan Suomessa pääosin englannin kielellä.

        Ruotsi ei ole niin tärkeä, kun esim. englanti. Englanilla pärjää koko Euroopassa, ruotsilla ei missään. Mielestäni lääkärin pitää osata englantia ja esim. saksaa, tai ranskaa.
        Ruotsi ei ole niin tärkeä, on hyvä osata ruotsia, mutta ei tärkein, sammoin saame, joka on 3. kieli Suomessa, mutta vain pohjois Lapissa.


      • ympsä
        -------------- kirjoitti:

        Ruotsi ei ole niin tärkeä, kun esim. englanti. Englanilla pärjää koko Euroopassa, ruotsilla ei missään. Mielestäni lääkärin pitää osata englantia ja esim. saksaa, tai ranskaa.
        Ruotsi ei ole niin tärkeä, on hyvä osata ruotsia, mutta ei tärkein, sammoin saame, joka on 3. kieli Suomessa, mutta vain pohjois Lapissa.

        Eiköhän Suomessa potilaskontakteissa ruotsia edelleen tarvitse useammin kuin englantia. Tässähän oli kyse Suomen lääkärikoulutuksesta, ei eri kielten puhujamääristä koko maailmassa. Suomalaisen lääkärin tarvitsee harvemmin käyttää ranskaa.

        Ylipäänsä on aika ronskia sanoa, ettei joku kieli ole tärkeä, jos sillä on vähän puhujia. Itse en ainakaan halua maailmaa, jossa kaikkien äidinkieli on englanti. Suuri puhujamäärä ei tee kielestä kaunista, erikoista tai rakenteellisesti kiinnostavaa. Kauniimpana pidän ranskaa, erikoisuuksia tarjoaa esim. polysynteettinen grönlanti, jossa yksi sana voi ilmaista kokonaisen lauseen merkityksen, tai Amerikan alkuperäiskieli aimara, jonka perustana on kolmiarvologiikka (vastakohtana länsimaiden kaksiarvologiikalle).

        PS. Saamen kieliä ei ole 1, vaan niitä on varsin monta, noin 10 (sikäli luokittelu kieliksi ja murteiksi on melkoisen mielivaltaista). Pohjoissaame on suurin.


      • miten kolmiarvologiikkaan
        ympsä kirjoitti:

        Eiköhän Suomessa potilaskontakteissa ruotsia edelleen tarvitse useammin kuin englantia. Tässähän oli kyse Suomen lääkärikoulutuksesta, ei eri kielten puhujamääristä koko maailmassa. Suomalaisen lääkärin tarvitsee harvemmin käyttää ranskaa.

        Ylipäänsä on aika ronskia sanoa, ettei joku kieli ole tärkeä, jos sillä on vähän puhujia. Itse en ainakaan halua maailmaa, jossa kaikkien äidinkieli on englanti. Suuri puhujamäärä ei tee kielestä kaunista, erikoista tai rakenteellisesti kiinnostavaa. Kauniimpana pidän ranskaa, erikoisuuksia tarjoaa esim. polysynteettinen grönlanti, jossa yksi sana voi ilmaista kokonaisen lauseen merkityksen, tai Amerikan alkuperäiskieli aimara, jonka perustana on kolmiarvologiikka (vastakohtana länsimaiden kaksiarvologiikalle).

        PS. Saamen kieliä ei ole 1, vaan niitä on varsin monta, noin 10 (sikäli luokittelu kieliksi ja murteiksi on melkoisen mielivaltaista). Pohjoissaame on suurin.

        perustuva kieli toimii käytännössä?

        Kaksiarvologiikan ymmärrän, ja myös kolmiarvologiikka on fysiikasta tuttu mutta miten se soveltuu ihmisen arkiajatteluun?


      • Anonyymi
        ja roikkuu kirjoitti:

        Suomessa on hyvä opiskella lääkäriksi, jos aikoo jäädä tänne töihin. Täällä saa koulutuksen, joka on pätevä Suomessa ilman lisäopintoja. Mikä vielä hienompaa, koulutus on maksutonta, ja valtio vieläpä maksaa opiskelijalle reilusti.
        Jos tänne muuttavalla on jo lääkärinkoulutus, hänen ei kannata enää uudestaan pyrkiä lääkikseen, vaan suorittaa vaadittavat pätevöitymisopinnot, joihin kuuluu mm. kieliopintoja. Nämäkin opinnot ovat maksuttomia.

        Mikään koulutus ei takaa työpaikkaa. Mutta ilman koulutusta työpaikkaa ei voi saada.

        Väität, että Suomessa halutaan maahanmuuttajia vain paskaduuneihin. Kuka haluaa? Kuinka hän toimii päästäkseen päämääräänsä?

        Jos yliopistoissa on vähän maahanmuuttajia, siihen on seuraavat syyt:

        Heitä on pyrkinyt yliopistoihin vain vähän.

        Heitä on päässyt yliopistoon pääsykokeessa vain vähän.

        He ovat keskeyttäneet opintonsa.

        Hauskaa juhannusta!

        Yks hyvä ratkaisu maksa kaikille sama palkka ootko lääkäri, siivoja, lakimies, kauppamyyjä. Kaikki saavat olla töissä harjoittelupalkkalla. Kaikki jotka eivät harrastaa ammattian Suomessa toiminimellä ovat töissä harjoittelupalkkalla systeemilla - 0.


      • Anonyymi
        ja roikkuu kirjoitti:

        Suomessa on hyvä opiskella lääkäriksi, jos aikoo jäädä tänne töihin. Täällä saa koulutuksen, joka on pätevä Suomessa ilman lisäopintoja. Mikä vielä hienompaa, koulutus on maksutonta, ja valtio vieläpä maksaa opiskelijalle reilusti.
        Jos tänne muuttavalla on jo lääkärinkoulutus, hänen ei kannata enää uudestaan pyrkiä lääkikseen, vaan suorittaa vaadittavat pätevöitymisopinnot, joihin kuuluu mm. kieliopintoja. Nämäkin opinnot ovat maksuttomia.

        Mikään koulutus ei takaa työpaikkaa. Mutta ilman koulutusta työpaikkaa ei voi saada.

        Väität, että Suomessa halutaan maahanmuuttajia vain paskaduuneihin. Kuka haluaa? Kuinka hän toimii päästäkseen päämääräänsä?

        Jos yliopistoissa on vähän maahanmuuttajia, siihen on seuraavat syyt:

        Heitä on pyrkinyt yliopistoihin vain vähän.

        Heitä on päässyt yliopistoon pääsykokeessa vain vähän.

        He ovat keskeyttäneet opintonsa.

        Hauskaa juhannusta!

        Suomalaisista hakijoista pääsee lääkikseen vain n. 4 % ja opiskelu on tuhottoman kallista. Siksi meillä ei ole tarpeeksi lääkäreitä!
        Ulkomaalaiset pääsevät heittämällä lääkikseen, muslimit jopa lähes ilman lukutaitoa. Normaalit fiksut ulkomaalaiset lähtevät valmistuttuaan työhön kotimaahansa, meille jää vain täysin idiootit musulmaanit, jotka saavat lääkärin paperit suojavärin ansiosta tai rasismin pelosta. Tilanne on vakava.


    • fghjklcvbn

      Muut kuin suomen kansalaiset hyvin harvoin osaavat suomen (tai ruotsin, joka valitettavasti kelpaa myös) kieltä tarpeeksi hyvin. Suomessa toimivan lääkärin täytyy osata kieli täydellisesti. Kielivaatimus on käytössä joka maassa. Jos ei usko tätä, niin kannattaa kysellä millä edellytyksillä pääsisi opiskelemaan lääketiedettä esim. Saksaan, Ruotsiin, Venäjälle tm. maahan.

      Suomen kansalaisuuden saaneet henkilöt eivät tyypillisesti pärjää koulussa kulttuurisen taustansa, potentiaalin jne. takia. Myös kieli tuottaa usein ongelmia. Mahdollisten pyrkijöiden määrä on siis hyvin rajoittunut.

      Syrjinnästä ei siis ole kysymys, vaan aivan tavallisesta tilanteesta. Kukkahattutädit voivat olla ihan rauhassa... :D

    • nimeäsi

      Kuopion yliopiston sisäänpäässeissä.

      Vai aloitteletko nyt sitä viidettä vuotta Oulussa :)?

      • päättelet

        että aloittaja on hakenut kuopioon kun tampereenkin tulokset on julkistettu? tiedätkö hänen nimensä?


      • kyseinen aloittaja
        päättelet kirjoitti:

        että aloittaja on hakenut kuopioon kun tampereenkin tulokset on julkistettu? tiedätkö hänen nimensä?

        kirjoittelee useille palstoille. Hänet tunnistaa juuri noista kielioppivirheistä. Kotimaa vaihtelee, samoin peruskoulutus. Jossain hän väittää opiskelleensa Oulussa jo useita vuosia, täällä taas hakeneensa ensimmäisen kerran Kuopioon. Välillä lääke-, välillä oikeustieteelliseen.

        Jos seuraa kirjoituksia, huomaa miten tarina vaihtuu. Ajankulukseen kirjoittaa ja valehtelee senkun ehtii.


      • vielä,
        kyseinen aloittaja kirjoitti:

        kirjoittelee useille palstoille. Hänet tunnistaa juuri noista kielioppivirheistä. Kotimaa vaihtelee, samoin peruskoulutus. Jossain hän väittää opiskelleensa Oulussa jo useita vuosia, täällä taas hakeneensa ensimmäisen kerran Kuopioon. Välillä lääke-, välillä oikeustieteelliseen.

        Jos seuraa kirjoituksia, huomaa miten tarina vaihtuu. Ajankulukseen kirjoittaa ja valehtelee senkun ehtii.

        että sama tyyppi tuuletteli päässeensä yliopistoon (lääketieteelliseen)jo useita viikkoja sitten, lähes heti pääsykokeiden jälkeen.


      • --------------
        kyseinen aloittaja kirjoitti:

        kirjoittelee useille palstoille. Hänet tunnistaa juuri noista kielioppivirheistä. Kotimaa vaihtelee, samoin peruskoulutus. Jossain hän väittää opiskelleensa Oulussa jo useita vuosia, täällä taas hakeneensa ensimmäisen kerran Kuopioon. Välillä lääke-, välillä oikeustieteelliseen.

        Jos seuraa kirjoituksia, huomaa miten tarina vaihtuu. Ajankulukseen kirjoittaa ja valehtelee senkun ehtii.

        Ja tämä on herjaus, koska se ei ole totta. En kirjoita mualle, enkä kirjoitanut. Eli, jäitä hattuun!!!


      • että linkittelen
        -------------- kirjoitti:

        Ja tämä on herjaus, koska se ei ole totta. En kirjoita mualle, enkä kirjoitanut. Eli, jäitä hattuun!!!

        kirjoituksiasi?

        Jokainen pystyy sitten helposti päättelemään, että sama tyyppi näitä vääntää.


      • terrorisoi myös muualla
        -------------- kirjoitti:

        Ja tämä on herjaus, koska se ei ole totta. En kirjoita mualle, enkä kirjoitanut. Eli, jäitä hattuun!!!

        Sama tyyppi näitä vääntää. Ilmoitti myös saaneensa tulokset ja päässeensä sisään jo ennenkuin yksikään tiedekunta oli niitä julkaissut.


      • tinzzz
        kyseinen aloittaja kirjoitti:

        kirjoittelee useille palstoille. Hänet tunnistaa juuri noista kielioppivirheistä. Kotimaa vaihtelee, samoin peruskoulutus. Jossain hän väittää opiskelleensa Oulussa jo useita vuosia, täällä taas hakeneensa ensimmäisen kerran Kuopioon. Välillä lääke-, välillä oikeustieteelliseen.

        Jos seuraa kirjoituksia, huomaa miten tarina vaihtuu. Ajankulukseen kirjoittaa ja valehtelee senkun ehtii.

        Täällä toinen joka on huomannut ihan saman... Tyyppi kirjoittelee T -alkuisella nimimerkillä sekä täällä että muualla (nyt näköjään yrittää "oppia virheistään" vaihtamalla nimimerkkiä). Kirjoitustyylistä sinut kyllä tunnistaa.
        Lopeta hyvän sään aikana , tuo on erittäin vastenmielistä! >:(


      • ...
        terrorisoi myös muualla kirjoitti:

        Sama tyyppi näitä vääntää. Ilmoitti myös saaneensa tulokset ja päässeensä sisään jo ennenkuin yksikään tiedekunta oli niitä julkaissut.

        Ihmettelinkin, miten noin huonolla kielitaidolla olisi muka lääkikseen päässyt, kun arvostelu on muutenkin niin tiukka, että pikkuvirheistäkin sakotetaan ankaralla kädellä.


    • Anonyymi

      Ulkomaalaisten tutkintojen ongelmana on se että siitä ei tiedetä Suomessa mitään eikä ole aikaa eikä rahaa ottaa selvää kaiken maailman tutkinnoista. Toisaalta myös paperien väärentäminen on ongelma. Jossain maassa saa lääkärin paperit kun laittaa sata dollaria pöytään. Haluaisitko olla tällaisen lääkärin potilas. Sitten on vielä kielitaito. Jos pihtiputaan mummo ei saa mitään selvää tumman lääkärin puheista niin eihän se ole todellista hoitoa.

      Kerran minullakin oli yksi tuttava, joka meni ameriikkaan kahdeksi vuodeksi opiskelemaan. Tuli sitten takasin ja selitti että on maisterin tasoinen kaveri. Yritin vähän kysellä, että mikä se tutkinto oli niin se selitti, että se on joku assosiate. Googlasin minuutin ja katoin, että ensin tulee tämä assosiate, sitten tulee bachelor ja sitten tulee masters. Oli mennyt omakin arvio häneltä aika lailla huti.

      Sitten kun tulee tämmösii tyyppei selittämään että ne on lääkäreitä niin minkäs teet?

      Jos mamu on lääkäri niin sehän pääsee helposti myös Suomen opinnot läpi ennätys ajassa, eli sinne vaan näyttämään. Opinnot ovat ilmaisia ja saa opintotukea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe