Silver Hawk

tietoa vailla

Olen ostamassa Silver Hawkia, mutta kumpi olisi parempi vaihtoehto: Haluaisin että vene sopii kalastukseen, sekä heittoon että uisteluun, mutta myös yhteys- ja retkiveneeksi. Olen itse ajatellut tuplapulpettista DC-mallia, mutta onko siinä ahtaat tilat heittokalastukseen, ja siinä olisi kalakaverillekin suojaisa pulpetti. Jos taas valitsisin keskipulpetillisen CC-mallin, niin siinä olisi enemmän tilaa ainakin heittämiseen. Jos jollain on omakohtaisia kokemuksia em. veneistä, niin olisi mukavaa jos kertoisitte veneiden käyttäytymisestä esim. merellä erilaisissa olosuhteissa.

16

12322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa vailla

      Vielä olis yksi asia, että mikä on sopiva koneteho. Itse olen ajatellut 90-100hv konetta.

      • eekira

        Moro

        Kyseinen kone itsellä ainakin toiminut loistavasti. Tuohon saa vielä smartcraftin, jolla uistelunopeuden säätö käy kätevästi. Ilman ko. vekotinta tuppaa menemään liian lujaa uistellessa.


    • heh

      Olen joskus liikkunut keskipulpettiveneellä, enkä löydä siitä mitään hyviä puolia. Aina kun on tarve siirtyä perästä keulaan, pitää roikkua veneen reunalla kun kaksipulpetillisessa pystyy kävelemään keskikäytävää pitkin.

      Mitä tulee heittämiseen, voi sitä harrastaa keskeltä venettäkin. Haukka on vain hieman yli 2 metriä leveä eli 2,1 metrisellä vavalla ei ole mitään vaikeuksia. Haavimistilanne on hieman hankalampi, mutta vapaata kylkeä on tuplapulpetillisessakin runsaasti.

    • mahdollinen

      vaihtoehto on tuplapulpetti,ainakin uisteluun.
      itellä keskipulpetti buster m.
      (totta,sellaista ei olekkaan,vaan minullapa on)
      tuo tuplapulpetti syö takatilan kokonaan.
      ainoa vika veneessäni on se,että pulpetti on liian takana,eli selkänojallinen tuoli syö liikaa tilaa,mutta ongelma ratkeaa ensitalvena,kun siirrän pulpettia 10-15cm eteenpäin ja hankin istuimen,missä selkänojaa ei ole.
      "ja siinä olisi kalakaverillekin suojaisa pulpetti."
      anteeksi typeryyteni,mutta miten pitkiä etappeja ajelet?
      eikös maisema vaihdu aika liukkaasti tuollaisella 100hv:n koneella,etkä sinä ainakaan siitä pulpetista hyödy mitään heitellessä.
      minä jos ostaisin veneen sekä uisteluun,etä heittelyyn,niin se olisi ehdottomasti keskipulpetti.
      tämä on ainoastaan minun mielipiteeni.
      turvallista juhannusta

      • tietoa vailla

        "anteeksi typeryyteni,mutta miten pitkiä etappeja ajelet?"
        pisimmät etapit ovat n. 30 min-1h riipuen tietysti kelistä


      • heh
        tietoa vailla kirjoitti:

        "anteeksi typeryyteni,mutta miten pitkiä etappeja ajelet?"
        pisimmät etapit ovat n. 30 min-1h riipuen tietysti kelistä

        Kun olen kokenut keskarin ja tuplapulpetin, osaan tehdä oman valintani, mutta itse joudut tekemään oman valintasi.

        Kannattaa miettiä sitä veneen sisäistä liikennettä ihan vakavasti. Haukkakaan ei vielä ole niin suuri vene, etteikö pulpetilla tai pulpeteilla olisi vaikutusta mutta on se kuitenkin eri luokkaa kuin Buster-M johon ei kannata verrata millään tavalla.


      • heh

        Jäi kysymättä, että mihin takatilaa tarvitaan?

        Ainakin meikäläisellä uistimet ovat plaanareissa ja kalat haavitaan kyljeltä. Perään ei ole mitään asiaa.

        Jotkut uistelevat takakoppiveneelläkin ilman tuskaa.


      • tietoa vailla
        heh kirjoitti:

        Jäi kysymättä, että mihin takatilaa tarvitaan?

        Ainakin meikäläisellä uistimet ovat plaanareissa ja kalat haavitaan kyljeltä. Perään ei ole mitään asiaa.

        Jotkut uistelevat takakoppiveneelläkin ilman tuskaa.

        mielestäni muussa kuin heittelytilanteessa ja siirtymissä


    • omistajan näkökulma

      Itsellä on tuollainen dc haukka 540 pitkänä. Heittelemään tuosta mahtuu ihan loistavasti 2-3 henkeä, keskipulpetti ei juurikaan tilannetta paranna. Keskipulpettisessa on vielä se vika että se kulkee herkästi vinossa.

      Haukan - ja muidenkin vastaavan tyyppisten veneiden probleemi on uistelussa heikohko suuntavakavuus. Itsellä sattui vielä sellainen yksilö joka haki koko ajan johonkin suuntaan. Tuohon tosin auttoi se, että heitti trimmilevyt perään - kippo rauhoittui heti. Nyt sillä uistelee jo mielikseen. Uisteluun tilaa on kohtuullisesti - eli juuri sen verran kuin 540 pitkässä veneessä voi olla.. kyllä sillä pärjää.

      Kelissä Hawkki on kohtuullinen, jälleen koko muistaen. Trimmilevyjä suosittelen ehdottomasti, ja koneeksi minimissään 80hp.. mieluummin 90-100hp. Kannattaa toki katsoa ettei mitään 200kg jönttiä osta sinne perään painoksi.

      Parempiakin KALAveneitä on, mutta mun mielestä toi on ihan ok. kompromissi kaikkeen sekalaiseen häsäämiseen.. suosittelen!

      • tietoa vailla

        asiantuntevasta vastauksesta. Tämä selvensi asiaa erittäin paljon. Itse olen myös ajatellut 90hv Hondaa tai 100hv Yamahaa. PS. Mahtuuko kaikuluotaimen anturi vielä peräpeiliin, jos siellä on trimmilevyt?


      • Hawk.
        tietoa vailla kirjoitti:

        asiantuntevasta vastauksesta. Tämä selvensi asiaa erittäin paljon. Itse olen myös ajatellut 90hv Hondaa tai 100hv Yamahaa. PS. Mahtuuko kaikuluotaimen anturi vielä peräpeiliin, jos siellä on trimmilevyt?

        DC ja Yamaha 100.Tosihyvä yhdistelmä,kulkee suoraan ei trimmejä kaipaa.Hondan uusi 90-kone on myös hyvä valinta.


      • omistajan näkökulma
        tietoa vailla kirjoitti:

        asiantuntevasta vastauksesta. Tämä selvensi asiaa erittäin paljon. Itse olen myös ajatellut 90hv Hondaa tai 100hv Yamahaa. PS. Mahtuuko kaikuluotaimen anturi vielä peräpeiliin, jos siellä on trimmilevyt?

        Kyllä ne kaikki sinne peräpeiliin on saatu sopimaan. Siellä on nyt alkup. tikkaat, kaiun anturi (tosin kiinteällä asennuksella) ja trimmilevyt.

        Joku tuossa jo ehti mainitsemaan että omistaa Hawkin joka menee suoraan ilman trimmejäkin - näin varmasti on tilanne 99% ceisseistä. Mulle vaan tuli jostain syystä sellainen vene joka kiemurteli aivan tolkuttomasti alkuun. Periaatteessa olisin voinut reklamoida rungosta ja lähteä yhden miehen sotaan, mutta kun muutenkin ajattelin asentaa tohon trimmit - niin niilläkin tuo tässä tapauksessa rauhoittui. Joskus vain tulee näitä vähän vikureita runkoja, ja yleensä se on kyse ihan pienestä säädöstä millä se lähtee pelittämään. Joku pistää smart-tabsit, joku laittaa koneeseen hydrofoilit, joku trimmilevyt.. smart tabsit ja trimmilevyt jatkavat veneen pituutta inan ja saavat useimmiten haahuilun rauhoittumaan. Kyseessähän on liukuvarunkoisen veneen ongelma kun pituutta on leveyteen nähden suhteellisen vähän - tulee helposti levoton ajettava runkonopeudella. Anyway - suosittelen trimmejä ehdottomasti. Mulla ei muuten tahtonut Hawkki pysyä plaanissa kunnolla alle 18kn vauhdeissa, nyt plaanaa vielä 12-13knotsillakin.. ja liukuunlähtö parani myös ihan kivaksi. Eli yksi 500€ esim. Lencon sähkömekaanisiin trimmeihin ei tässä kohtaa vie konkurssiin, mutta tekee aika paljon ajomukavuuteen.

        90hp Honda ja 100hv Yamaha on oivia koneita tohon kippoon - molemmat pelittävät varmuudella hyvin. Hondaan olisin kaivannut NMEA ulosottoa että olis saanut koneesta tiedot plotterin ruutuun, mutta niitähän ei Honda tarjoa... miten lienee satasen jammun laita? Anyway - joku 7-10" kaikuplotteri sopii tohon pulpettiin ihan ok ja vielä näkee mittareistakin vilauksen kun oikein kurkkii.

        Silverin työn jälki kaipaa sitten vähän tarkastelua kun saat rungon ekaa kertaa eteesi - eli käy vene läpi tiheällä kammalla. Itsellä se on teknisesti ok. vaikka ihan nättiä jälkeä pojat eivät ole joka kohtaan jaksaneet tehdä.


      • tietoa vailla
        omistajan näkökulma kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki sinne peräpeiliin on saatu sopimaan. Siellä on nyt alkup. tikkaat, kaiun anturi (tosin kiinteällä asennuksella) ja trimmilevyt.

        Joku tuossa jo ehti mainitsemaan että omistaa Hawkin joka menee suoraan ilman trimmejäkin - näin varmasti on tilanne 99% ceisseistä. Mulle vaan tuli jostain syystä sellainen vene joka kiemurteli aivan tolkuttomasti alkuun. Periaatteessa olisin voinut reklamoida rungosta ja lähteä yhden miehen sotaan, mutta kun muutenkin ajattelin asentaa tohon trimmit - niin niilläkin tuo tässä tapauksessa rauhoittui. Joskus vain tulee näitä vähän vikureita runkoja, ja yleensä se on kyse ihan pienestä säädöstä millä se lähtee pelittämään. Joku pistää smart-tabsit, joku laittaa koneeseen hydrofoilit, joku trimmilevyt.. smart tabsit ja trimmilevyt jatkavat veneen pituutta inan ja saavat useimmiten haahuilun rauhoittumaan. Kyseessähän on liukuvarunkoisen veneen ongelma kun pituutta on leveyteen nähden suhteellisen vähän - tulee helposti levoton ajettava runkonopeudella. Anyway - suosittelen trimmejä ehdottomasti. Mulla ei muuten tahtonut Hawkki pysyä plaanissa kunnolla alle 18kn vauhdeissa, nyt plaanaa vielä 12-13knotsillakin.. ja liukuunlähtö parani myös ihan kivaksi. Eli yksi 500€ esim. Lencon sähkömekaanisiin trimmeihin ei tässä kohtaa vie konkurssiin, mutta tekee aika paljon ajomukavuuteen.

        90hp Honda ja 100hv Yamaha on oivia koneita tohon kippoon - molemmat pelittävät varmuudella hyvin. Hondaan olisin kaivannut NMEA ulosottoa että olis saanut koneesta tiedot plotterin ruutuun, mutta niitähän ei Honda tarjoa... miten lienee satasen jammun laita? Anyway - joku 7-10" kaikuplotteri sopii tohon pulpettiin ihan ok ja vielä näkee mittareistakin vilauksen kun oikein kurkkii.

        Silverin työn jälki kaipaa sitten vähän tarkastelua kun saat rungon ekaa kertaa eteesi - eli käy vene läpi tiheällä kammalla. Itsellä se on teknisesti ok. vaikka ihan nättiä jälkeä pojat eivät ole joka kohtaan jaksaneet tehdä.

        tarkoitatko jotain saumoja, klommoja, maalipintaa, hitsausjälkeä yms.


      • tietoa vailla
        omistajan näkökulma kirjoitti:

        Kyllä ne kaikki sinne peräpeiliin on saatu sopimaan. Siellä on nyt alkup. tikkaat, kaiun anturi (tosin kiinteällä asennuksella) ja trimmilevyt.

        Joku tuossa jo ehti mainitsemaan että omistaa Hawkin joka menee suoraan ilman trimmejäkin - näin varmasti on tilanne 99% ceisseistä. Mulle vaan tuli jostain syystä sellainen vene joka kiemurteli aivan tolkuttomasti alkuun. Periaatteessa olisin voinut reklamoida rungosta ja lähteä yhden miehen sotaan, mutta kun muutenkin ajattelin asentaa tohon trimmit - niin niilläkin tuo tässä tapauksessa rauhoittui. Joskus vain tulee näitä vähän vikureita runkoja, ja yleensä se on kyse ihan pienestä säädöstä millä se lähtee pelittämään. Joku pistää smart-tabsit, joku laittaa koneeseen hydrofoilit, joku trimmilevyt.. smart tabsit ja trimmilevyt jatkavat veneen pituutta inan ja saavat useimmiten haahuilun rauhoittumaan. Kyseessähän on liukuvarunkoisen veneen ongelma kun pituutta on leveyteen nähden suhteellisen vähän - tulee helposti levoton ajettava runkonopeudella. Anyway - suosittelen trimmejä ehdottomasti. Mulla ei muuten tahtonut Hawkki pysyä plaanissa kunnolla alle 18kn vauhdeissa, nyt plaanaa vielä 12-13knotsillakin.. ja liukuunlähtö parani myös ihan kivaksi. Eli yksi 500€ esim. Lencon sähkömekaanisiin trimmeihin ei tässä kohtaa vie konkurssiin, mutta tekee aika paljon ajomukavuuteen.

        90hp Honda ja 100hv Yamaha on oivia koneita tohon kippoon - molemmat pelittävät varmuudella hyvin. Hondaan olisin kaivannut NMEA ulosottoa että olis saanut koneesta tiedot plotterin ruutuun, mutta niitähän ei Honda tarjoa... miten lienee satasen jammun laita? Anyway - joku 7-10" kaikuplotteri sopii tohon pulpettiin ihan ok ja vielä näkee mittareistakin vilauksen kun oikein kurkkii.

        Silverin työn jälki kaipaa sitten vähän tarkastelua kun saat rungon ekaa kertaa eteesi - eli käy vene läpi tiheällä kammalla. Itsellä se on teknisesti ok. vaikka ihan nättiä jälkeä pojat eivät ole joka kohtaan jaksaneet tehdä.

        sillä kaikuplotterilla kaikuluotaimen ja karttaplotterin yhdistelmälaitetta. Mikä olisi hyvä merkki. Ite oon ajatellut Lowrancea plotteriksi ja Humminbirdia kaiuksi, mutta ei taida molemmat mahtua samaan pulpettiin.


      • omistajan näkökulma
        tietoa vailla kirjoitti:

        sillä kaikuplotterilla kaikuluotaimen ja karttaplotterin yhdistelmälaitetta. Mikä olisi hyvä merkki. Ite oon ajatellut Lowrancea plotteriksi ja Humminbirdia kaiuksi, mutta ei taida molemmat mahtua samaan pulpettiin.

        Lowrance on hinta-laatusuhteeltaan ihan ok kone. Itellä siitä 8" kaikuplotteri, olikos nyt LCX-27 vai mikä - ei muista näkemättä konetta. Yhdistelmäkone ihan ok, kunhan näyttö on vähintään sen 8"... eikä Hawkin pulpettiin kyllä mun mielestä erillisiä laitteita mahtuiskaan.. tai mahtuu, mut sit ei näy mittareista enää mitään. Ite olen tyytyväinen yhdistelmälaitteeseen, kun etapilla seuraan vain plotteria.. kalapaikalla näytössä on jaettu plotteri / kaiku, tai pelkkä kaiku.

        Silverin työn laadulla tarkoitin sitä, että niistä on joku vene joskus vähän vuotanut & itellä ei laminointityö ihan jokapaikassa kestä silmää... mutta toki kaikki näkyvät paikat on ihan nätisti tehty. Sähkötöitä kun tein, niin kirosin kun olivat sähköputket saaneet lyttyyn jättämällä niitä rakenteiden väliin. Mutta eihän tuossa toki ole mitään sellaista mitä ei varmuudella tulis vastaan tasan jokaisessa muussakin venemerkissä :)


      • ollut
        omistajan näkökulma kirjoitti:

        Lowrance on hinta-laatusuhteeltaan ihan ok kone. Itellä siitä 8" kaikuplotteri, olikos nyt LCX-27 vai mikä - ei muista näkemättä konetta. Yhdistelmäkone ihan ok, kunhan näyttö on vähintään sen 8"... eikä Hawkin pulpettiin kyllä mun mielestä erillisiä laitteita mahtuiskaan.. tai mahtuu, mut sit ei näy mittareista enää mitään. Ite olen tyytyväinen yhdistelmälaitteeseen, kun etapilla seuraan vain plotteria.. kalapaikalla näytössä on jaettu plotteri / kaiku, tai pelkkä kaiku.

        Silverin työn laadulla tarkoitin sitä, että niistä on joku vene joskus vähän vuotanut & itellä ei laminointityö ihan jokapaikassa kestä silmää... mutta toki kaikki näkyvät paikat on ihan nätisti tehty. Sähkötöitä kun tein, niin kirosin kun olivat sähköputket saaneet lyttyyn jättämällä niitä rakenteiden väliin. Mutta eihän tuossa toki ole mitään sellaista mitä ei varmuudella tulis vastaan tasan jokaisessa muussakin venemerkissä :)

        laatuongelmia ollut kaikissa.Aika monenlaisia , en tässä rupea niitä luettelemaan.Kehitystä on onneksi ollut parempaan suuntaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1671
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      191
      1283
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

      Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

      Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

      Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

      Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

      Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe