Poskiontelontulehdus ja matkustaminen

Painetta

Tietääkö kukaan, voiko poskiontelontulehduksessa lentää (jos on ihan pakko). Onko se vaarallista ja voiko jotenkin pahentaa tulehdusta? Onko mitään vinkkejä, miten vois tyhjentää onteloita ennen lentoa, ettei tulis niin kauheat painevaihtelut ja säryt. Onko kokemuksia?

4

985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkustaa

      voi, mut kivaase ei ole!!! Itse lähdin viime joulukuussa kaukomaille poskiontelon tulehdus kaverina. Lento kesti 13 h välilaskuineen. laskeutumiset olivat kaikista pehempia. Tuntui että koko pää räjähtää ihan justiinsa ja pari päivää lennon jälkeen korvat oli niin lukossa, että hyvä kun kuuli mitään. Mutta onneksi anribiootit sitten alkovatkin jo helpotaa ja lomailukin alkoi sujumaan mukavammin. kannattaa pyytää lääkäriltä duacteja ja nasonexia, laskevat turvotusta. Vaikka kyllä tuntui, että tuon lennon kanssa ei olis auttanut, mitkään tropit. Sain myös lääkäriltä toisen antibiootti kuurin mukaan, ihan siltä varalta, että eka ei pure. Olimme kuitenkin matkalla kolme viikkoa. Sen verran taisi olla kuitenkin pahana tuo tulehdus silloin letovaiheessa, että vaikka muuten olo oli jo hyvä, niin tuntui että nuo korvat ei meinannu aueta millään ja varsinkin uimisen jäkeen menivät aina lukkoon, mut ei se lomaa pilannut :)

      • Painetta

        Joo, niin mä pelkäsinkin, et melkoinen koettelemus voi olla edessä. Mulla on edennyt krooniseksi tää tulehdus, joten sen takia mietin jo etukäteen. Nenäsuihketta on ja kaikkee muutakin droppia. Ehkä pitäisi ottaa jokin kipulääkitys myös mukaan. Ajattelin lähinnä sitä, että voiko siinä paineessa se tulehdus jotenkin paukahtaa vielä leviämään jonnekin, vaika korvaan tms.


      • Megartsima
        Painetta kirjoitti:

        Joo, niin mä pelkäsinkin, et melkoinen koettelemus voi olla edessä. Mulla on edennyt krooniseksi tää tulehdus, joten sen takia mietin jo etukäteen. Nenäsuihketta on ja kaikkee muutakin droppia. Ehkä pitäisi ottaa jokin kipulääkitys myös mukaan. Ajattelin lähinnä sitä, että voiko siinä paineessa se tulehdus jotenkin paukahtaa vielä leviämään jonnekin, vaika korvaan tms.

        Jos noin tukkoiselta olo vaikuttaa niin en suosittele kyllä lentämistä ellei ole aivan pakko. Näin etukäteen ajateltuna voi tuntua että ei se laskeutuminen niin kammottavaa voi olla, mutta kyllä se vaan voi. En ole koskaan poskiontelontulehduksessa lentänyt, mutta ongelmia on aina ollut paineentasauksessa ja kerran olin myös kovassa flunssassa.

        Veikkaisin että poskiontelontulehduksessa kipu ei ole pelkästään korvissa vaan korostetusti myös muissa kasvoluiden onteloissa ja vastaavissa. Kun ilma sitten laajenee ja pienenee näissä onteloissa, voi kiputilat olla aika kovia ja esimerkiksi silmien lähellä jos onteloissa tapahtuu jotain, voi silmiäkin "särkeä".

        Kovassa flunssassa lentämisessä voi myös olla edessä tärykalvojen puhkeaminen. Ei tunnu etenkään kivalta jos tärykalvo puhkeaa vahingossa, eli esimerkiksi lääkäri ei sitä puhkaise. Ymmärtääkseni se voi myös olla kuulon kannalta jopa vaarallista.

        Lentosi on kyllä varmaan jo mennyt aikoja sitten ja toivon ettei tullut ongelmia.. muille tulevaisuudessa lentäville pätee kyllä sama ohje, ei kannata!


    • k

      voi lentää tottakai ei tunnu missään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe