Uusi C5 ja niukka häviö

Ford Mondeo ja Audi A4 päihittivät muutaman pisteen erolla C5:sen uusimmassa Auto Bildin vertailutestissä. Hiljaisuudessa, ajomukavuudessa ja perushinnassa Citroen voitti kilpailijansa, mutta hävisi ohjattavuudessa, ajo-ominaisuuksissa ja tiloissa vastustajilleen, tosin hyvin niukasti. Citroenin hinta-laatusuhde katsottiin selvästi parhaaksi.

26

5555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • ent. Olympiavolkkaristi

        Tyylilaji näkyy olevan jossain kitkerän ja katkeran välillä. Eikä ihme, itsekin olen todennut että premiumia saa halvemmalla Lidlin jäätelöosastolta.


      • rähähdysvaara
        ent. Olympiavolkkaristi kirjoitti:

        Tyylilaji näkyy olevan jossain kitkerän ja katkeran välillä. Eikä ihme, itsekin olen todennut että premiumia saa halvemmalla Lidlin jäätelöosastolta.

        Kyllä sä Preussilaisten junkkeriautojen suosija isket kirvees kovaan kiveen.
        Luin itse saman testin,joka on siis saksalainen
        näkemys.Kun vähänkin katsoo pisteiden painotusta,on helppo havaita,että sitikka on ykkönen.
        Tottakai sakut vetää omaan himaan.Mm. jousitukselle/ajomukavuudelle annetut pisteet olivat aivan sieltä syvältä,painoarvo pieni.Jokainen,jolla on sitikka ollut,osaa antaa arvoa uskomattoman hienolle ja varmalle jousitukselle.(mm.Rolls-Roucy tilaa sen sitikalta).Uusi C5 on selkeästi parempi auto,kuin Audi tai Mondeo.Osta sellainen ja et kadu.


      • rähähdysvaara
        rähähdysvaara kirjoitti:

        Kyllä sä Preussilaisten junkkeriautojen suosija isket kirvees kovaan kiveen.
        Luin itse saman testin,joka on siis saksalainen
        näkemys.Kun vähänkin katsoo pisteiden painotusta,on helppo havaita,että sitikka on ykkönen.
        Tottakai sakut vetää omaan himaan.Mm. jousitukselle/ajomukavuudelle annetut pisteet olivat aivan sieltä syvältä,painoarvo pieni.Jokainen,jolla on sitikka ollut,osaa antaa arvoa uskomattoman hienolle ja varmalle jousitukselle.(mm.Rolls-Roucy tilaa sen sitikalta).Uusi C5 on selkeästi parempi auto,kuin Audi tai Mondeo.Osta sellainen ja et kadu.

        Älkää näitä ns. ajanvietelehtiä lukeko kovin vakavasti.
        Ne pääasiassa kehoittavat kuluttamaan.Nää testit
        on ihan mitä sattuu.Kuka kellekin eniten sponssaa.


      • Mielipide.
        rähähdysvaara kirjoitti:

        Älkää näitä ns. ajanvietelehtiä lukeko kovin vakavasti.
        Ne pääasiassa kehoittavat kuluttamaan.Nää testit
        on ihan mitä sattuu.Kuka kellekin eniten sponssaa.

        Mutta todellisuudessa ei Citikka kestä ja sen todistaa myyntiluvut ja nopeasti tippuva hinta.


      • C5 2..2 HdiA
        Mielipide. kirjoitti:

        Mutta todellisuudessa ei Citikka kestä ja sen todistaa myyntiluvut ja nopeasti tippuva hinta.

        En välitä myyntitilastoista eikä tähdistä keulalla. 293522 km on tullut hyvää murheetonta kyytiä. Ei huoltojen välillä mitään häiriöitä. Kohta huolto tulossa oiskohan viidestoista, huollot mielestäni ei kovin halpoja vaikka eivät ole sisältäneet mitään suuria varaosa laskuja, joten siinä mielessä jopa halvat nuo kustannukset. Alkuperäinen akku kesti 4 vuotta piti uusia, sepä sitten kallein menoerä jos renkaita ei lasketa. Saisikohan yhtä murheetonta ja edullista ja ennenkaikkea mukavaa kyytiä millään muulla autolla, ehkä jollakin RollsRoycella kun ole kuullut niiden käyttävän Citroenin hydraactive jousitusta joissakin malleissa. Eipä ole niitä näkynyt näillä tienoilla, oisko sitten heikkouden takia niin vähän myyty kuten arvelet asian olevan.
        Eivät ole luminietoksetkaan haitanneet, maavarat ylös ja menoksi, muut jäävät ihmettelemään. No kyllä nelivedot parempia siinä jos maavarat riittävät, nähty on ettei neliveto auta jos on mahasta kiinni.
        Seuraava autoni myös Citroen.


      • sitten
        Mielipide. kirjoitti:

        Mutta todellisuudessa ei Citikka kestä ja sen todistaa myyntiluvut ja nopeasti tippuva hinta.

        320tkm C5:n mittarissa kerro kuin huonosta laadusta?


    • elikkä

      On aivan sama minkä niistä valitsee, saa kuitenkin miellyttävän matkakumppanin, Audissa lisäksi saa himmelipojun leiman.

      Citikan ja Audin hinnan ero on melkoinen.

    • tutkittu

      Saksalaislehti vetää selvästi kotiinpäin. Autobildissä ei voi voitaa kuin saksalaismerkki.

      Esim. vetokoukkupainot Citroenissa on pahaat vetokoukkupainot mutta huonoimmat pisteet. Lisäksi Citroenissa on kaasunestejousitus joka kantaa kuormaa paremmin kuin yksikään rautajousitus.

      Moottorin ominaisuudet; Fordissa ja Citroenissa on sama 2.0 HDI moottori (valmistetaan Ranskassa Trémeryssä) mutta Citroenin moottorin ominaisuudet arvosteltu huonommiksi joka osa-alueella. http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/psa_group/sites_b4.php

      Taulukossa on muitakin kummallisuuksia, mutta korjaamalla yllä olevat selvät teknisistä tiedoista selviävät pisteet oikeiksi on C5 testin voittaja.

      • Audi-Miekkonen

        Aina kun korjaa ja säätää tarpeeksi, tulokset saa mieluisekseen. Mutta totta kai, kun sitikka ei voittanut, testi on tehty väärin. Jos olisi voittanut, se olisi ollut erittäin hyvin tehty laatulehden vertailu. Katkeria......


      • niin joo
        Audi-Miekkonen kirjoitti:

        Aina kun korjaa ja säätää tarpeeksi, tulokset saa mieluisekseen. Mutta totta kai, kun sitikka ei voittanut, testi on tehty väärin. Jos olisi voittanut, se olisi ollut erittäin hyvin tehty laatulehden vertailu. Katkeria......

        ja jos olisi voittanut niin Audi- leirissä itkettäisiin aivan samaa suruvirttä...


      • Audi-Miekkonen
        niin joo kirjoitti:

        ja jos olisi voittanut niin Audi- leirissä itkettäisiin aivan samaa suruvirttä...

        Henk.koht. on aivan sama, mikä merkki voittaa vertailuja, en osta autoja testien perusteella.


      • vaan käyn
        Audi-Miekkonen kirjoitti:

        Henk.koht. on aivan sama, mikä merkki voittaa vertailuja, en osta autoja testien perusteella.

        kokeilemassa mikä tuntuu hyvältä sillä hetkellä ja myöhemminkin.


      • Melkein oikein

        Perävaunupaino on citikassa suurin, mutta kantavuus häviää selvästi Mondeolle. Katso toinen taulukko.
        Mondeon pisteet tosin on suhteessa liian suuret.
        Oikeampi olisi ollut:
        Mondeo 20, C5 18, Audi 16.

        Lisäksi Mondeo sai peräti 4 pistettä enemmän sadetunnistimesta, turvallisuusvarustelussa!


    • lehdessä.

      muun kuin kotimaisen auton voitto on mahdottomuus.

      Auto bild kohtelee nuivasti PSA yhtymän autoja.

      C5 on moraalinen voittaja, koska hinta/laatu suhde oli paras.

      • Sakreköör

        Minun testeissäni selvisi voittajaksi uusi C5, joka on jo tilauksessa. Uusi A4 kokeiltiin, mutta Femman ostin. Valinta on tietysti jokaisen henkilökohtainen. Ei ollut Audikaan huono, oikein käypäsä ja todella hieno peli.


      • Korjauskulut.
        Sakreköör kirjoitti:

        Minun testeissäni selvisi voittajaksi uusi C5, joka on jo tilauksessa. Uusi A4 kokeiltiin, mutta Femman ostin. Valinta on tietysti jokaisen henkilökohtainen. Ei ollut Audikaan huono, oikein käypäsä ja todella hieno peli.

        ja talvella tienpäälle jäätymiset, öljyjen lentäessä pihalle huohotinputken jäådyttyä ja lukuisat sähköviat.


      • talven lumia
        Korjauskulut. kirjoitti:

        ja talvella tienpäälle jäätymiset, öljyjen lentäessä pihalle huohotinputken jäådyttyä ja lukuisat sähköviat.

        Olet oikeassa että tuommosia ongelmia on ollut, mutta vuosituhannen vaihteen paikkeilla, ei enää nykyisissä citikoissa ole noita ollu...ja uuden C5.n laatuun on panostettu vielä paremmin


      • Probleema oli vuonna
        Korjauskulut. kirjoitti:

        ja talvella tienpäälle jäätymiset, öljyjen lentäessä pihalle huohotinputken jäådyttyä ja lukuisat sähköviat.

        87-92 tai jotain sinnepäin... Tyhmä.


    • TM yksi pahimmista.

      Suhtaudun hyvin varauksellisesti näihin autolehtien vertailutuloksiin. Esim. TM:ssä taannoin ylti vanhus Avensis tasapisteisiin uuden Passatin kanssa, asia mille vieläkin nauretaan monissa autopiireissä. "Aven ohjaus keskialueella on jotenkin epämääräinen ja tilat eivät juuri riitä keskimääräistä pidemmällä" ja penkkien ergonomia niin ja näin. Silti TM leipoi eri alueita sopivasti painottamalla tasapisteet uuden Passatin kanssa, joka kaikissa muissa autojulkaisuissa pesi Aven suurin piste-eroin. mm. Tuulilasi, Autobild, Teknikens Värld jne. Tähän loppui minun uskoni autolehtien puolueettomuuteen. Se automerkki yleensä pärjää hyvin, joka on vahva markkinajohtaja ja hyvä mainostaja kussakin maassa ja lehdessä. Näin se vaan menee, raha puhuu. En omista Citikkaa, mutta tärkein kriteeri ostaessani autoa on omakohtainen koeajo ja senhetkiset tarpeet. Toki hintakin ratkaisee. Pidän uutta C5 hienona autona ja aivan varmasti se on hyvä auto siinä kuin kuin A4:n tai Monde. Muotoilultaan uusi C5:n on näistä ehdottomasti paras.

      • paikkansa

        Uskon, että kirjoittamasi pitää paikkansa, mutta
        ihmettelen jos VW:tä on kaltoin kohdeltu.
        Taannoin oli talvitesti koskien mm. jarrutusmatkoja joka eräissä olosuhteissa meni
        VW:ltä kehnosti. Se kuitattiin väitteellä
        "jokainen kuljettaja osaa arvioida tällaisen
        kelin vaarallisuuden" ja niin jarrutusmatkoistakin saatiin
        kiitettävä arvosana voittaja-autolle.


      • Käki Äimänen

        "Silti TM leipoi eri alueita sopivasti painottamalla tasapisteet uuden Passatin kanssa, joka kaikissa muissa autojulkaisuissa pesi Aven suurin piste-eroin."

        Yritätkö väittää, että kyseisessä testissä oli eri osa-alueiden painotus erilainen kuin aikaisemmissa tai myöhemmissä saman julkaisun tekemissä testeissä?

        Testien suhteen voi ja pitääkin olla kriittinen, mutta on lapsellista nähdä mörköjä aina silloin, kun oma suosikki ei pärjää tai oma inhokki pärjää.

        Avensis voi olla mallina jo iäkäs, mutta kuten ihmisetkin, myös automallit saattavat kypsyä ja jalostua vuosien myötä. Malleihin tehdään myös sisäisiä muutoksia, jotka voivat olla suurempia kuin korimallin muutosten yhteydessä tehtävät.

        Testitulos voi vaihdella eri mitattavien ominaisuuksien suhteen paljonkin sen mukaan, mitkä ovat vertailtavat mallit.

        Esim. Avensis dieselmoottorisena poikkeaa ajettavuuden, suorituskyvyn, taloudellisuuden ja varustelun suhteen melkoisesti samasta autosta 1,6-litraisella bensiinimoottorilla varustettuna.

        Myös vertailukohteet voivat olla valitut hinnan tai koon mukaan. Avensiksen hinnat vaihtelevat 24 400 eurosta 41 550 euroon. Samassa koko- ja hintaluokassakin vertailtavana voi olla autoja Alfa 159:stä Volvo V70:een. Väliin mahtuvat mm. Citroen C5, Kia Magentis ja Mercedes-Benz C-sarja. Vertailukohdasta riippuen samakin ominaisuus voi tuntua olevan parhaasta tai huonoimmasta päästä luokassaan.

        Itsekin olen hyvin kiinnostunut Citroen C5:stä enkä lainkaan Toyota Avensiksesta, mutta ei se silti ole välttämättä testin huonoutta, jos Avensis joiltain osin saa testissä Citikkaa paremmat pisteet.


      • Se testeistä

        Se on Toyotan tehtaalle pikkuraha millä TM- testaajat kirjoittaa voittajan pisteet. Joissakin vähemmän tärkeissä asioissa annetaan rutkasti pisteitä. Niklattu tuhkakuppi vie jo rutkasti edelle monilla pisteillä.


    • C5 Hdi

      voittaa testejä, koska se olisi jo jotain kummaa kyllä sen korolla tai kova kyytinen Saksalinen pitää olla. Muuten menisi 500-1000km liian leppoisasti.

    • Ja sitten.

      Jos auto tai muu härveli miellyttää itseä tai on muuten sopivin, niin mitä näistä testeistä tarvitsee välittää?

      • kulut esiin

        Autobildin testissä on kiinnitetty huomiota siihen, mikä suomalaisissa autoissa on enemmän tai vähemmän ohitettu, eli kuluihin. Auton hinnalla ei ole niin tonnin päälle, enemmän kuvaa yksityisleasingin hinta. Siihen on laskettu mukaan huoltokulut ja arvonalennus, mikä kuvaa niitä todellisia kuluja.

        Sinänsähän tämä oli mielenkiintoinen testi, suomalaisissa lehdissä olisi pyhäinhäväistys testata jotain rahvaan autoja Audin kanssa samassa testissä.

        Ja hupilehti tai ei, Autobild esittelee aivan toiseen tahtiin ainakin omassa budjetissani olevia autoja kuin TL/TM.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2493
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1738
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1598
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      70
      1570
    5. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      975
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      948
    7. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      881
    8. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      61
      856
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      188
      834
    10. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      818
    Aihe