Oikikseen Tukholmaan?

tai muualle ruotsiin

Haluaisin tietää (jonkin verran olen ottanut kyllä itsekin selvää) ja kuulla kokemuksia, kuinka vaikea on päästä opiskelemaan oikeustiedettä Tukholman yliopistoon ja minkälainen ko. hakuprosessi ylipäätään on? Milloin pitää hakea ja mitä vaaditaan jne?

Hain nyt toista kertaa Helsingin yliopistoon ja olen päättänyt, että jos nyt ei tärppää, niin sitten suuntana ulkomaat. Ja Ruotsi olisi mukavasti naapurissa.

Vaadittavasta kielitaidon tasosta haluaisin myös tietää. Lisäksi yo-paperini ovan magnan luokkaa (pari E:tä) eli eivät mitkään huiput.

17

5592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikealle näyttää

      Itselläni ei omakohtaista kokemusta ole, mutta kyllä tämä hyvin vaikealle tapaukselle näyttää. Esim. suomen lait ovat suomalaisillekin hyvin vaikeaselkoista luettavaa, enkä voisi kuvitellakaan että itse lukisin esim. ruotsiksi lakia. Vaikka ymmärtäisit kuinka hyvin normaalia puhetta ja kirjoja, laeissa sinun täytyy tietää tasan tarkkaan mitä kyseinen kohta tarkoittaa !

      Olethan ottanut myös huomioon, että jos opiskelet oikeustiedettä Ruotsissa, ei tutkintosi luultavasti ole Suomessa pätevä. Lait ja lakijärjestelmät vaihtelevat niin kovasti eri maissa.

      Jos Helsinkiin ei ovet aukea, suosittelisin mielummin esim. Lapin yliopistoa, korkeatasoista opetusta sieltäkin saa!

      Hyvää jatkoa!

      • valitettavasti

        Vaikka kieli ei tuottaisikaan ongelmia, ongelmana on se, että Ruotsissa opiskelet Ruotsin lakeja ja oikeusjärjestelmää jne. Jos haluat opiskella ruotsiksi, voisi kyseeseen (Helsingin oikiksen lisäksi) tulla edellisen mainitsemat muut yliopistot ja myös ruotsinkielisille suunnatut kiintiöt (=voi päästä helpommin sisään).


      • onneksi
        valitettavasti kirjoitti:

        Vaikka kieli ei tuottaisikaan ongelmia, ongelmana on se, että Ruotsissa opiskelet Ruotsin lakeja ja oikeusjärjestelmää jne. Jos haluat opiskella ruotsiksi, voisi kyseeseen (Helsingin oikiksen lisäksi) tulla edellisen mainitsemat muut yliopistot ja myös ruotsinkielisille suunnatut kiintiöt (=voi päästä helpommin sisään).

        Itseasiassa Suomen ja Ruotsin oikeuskulttuuri on lähes sama, toki eroja löytyy, muttei mitään sellaista, mitä ei pystyisi kuromaan kiinni. Juristin ei kuitenkaan ikinä tarvitse osata koko Suomen lakia, riittää kun osaa sen alan säännökset, jonka parissa työskentelee. Lisäksi esim monet pankit ja kansainväliset yritykset etsivät Suomessa nimenomaan suomenkielen taitavaa, Ruotsi lait osaavaa juristia.


    • oikislainen

      Olen suomalainen ja suomenkielinen, opiskelen ensimmäistä vuotta oikeustiedettä Tukholman yliopistossa. Opinnoista on mahdollista selviytyä, mutta kannattaa varautua tekemään paljon töitä. Kaikki kurssikirjsllisuus on rotsiksi eikä edes tenteissä saa käyttää sanakirjaa. Viihdyn Tukholmassa erittäin hyvin, suosittelen lämpimästi jos vain Ruotsiin muutto houkuttelee :) Luen Ruotsin lakia enkä tule koulutuksellani olemaan pätevä työskentelemään Suomessa. Opintojeni jälkeen ajankohtaiseksi tuleekin Ruotsin kansalaisuuden hakeminen eli olen ihan tosissani jäämässä tänne.

      Haku:
      - 2 kertaa vuodessa, kevätlukukaudelle on hieman helpompi päästä
      - muistaakseni syyslukukaudelle haku on huhtikuussa ja kevätlukukaudelle haku marraskuussa
      - haku netin kautta http://www.studera.nu
      - hakutoimistoon lähetetään kopiot sekä yo- että lukion päättötodistuksesta (todistuksia ei tarvitse käännättää, suomenkieliset kelpaavat hyvin) todistus kieliopinnoita/kielikokeesta (lue lisää alempaa)
      - ei kirjallista pääsykoetta
      - sisäänpääsyraja n. 19, varasijoilta voi päästä sisään alhaisemmallakin pistemäärällä
      *L:n paperit: 19 ylittyy joka tapauksessa
      *E:n paperit: 19 ylittyy n. 8 keskiarvon kohdalla
      *M:n paperit: keskiarvo 10 vastaa n. 18
      - muita vaatimuksia on svenska B / svenska som andraspråk B. Svenska B vastaa äidinkieliruotsia eli sillä ei ole mitään tekemistä lukion lyhyen ruotsin kanssa!
      - kielivaatimuksen täyttäminen: mahdollista tehdä TISUS-koe joko Suomessa tai Ruotsissa TAI suorittaa svenska som adraspråkin oppimäärä Ruotsissa (esim. Komvuxissa tai Folkuniversitetissä) TAI suorittaa ruotsinkielisiin opintoihin valmentava kurssi yliopistossa

      Minä opiskelin svenska som andraspråkin oppimäärän itsenäisesti Ruotsin aikuislukiossa (Komvux). Lähetin kirjoitustehtäviä sähköpostitse opettajalle, suoritin valtakunnallisen kokeen sekä tein webkameran ja mikrofonin välityksellä suullisen kokeen. Opintoni vastasivat aikalailla äidinkielen opintoja (kirja-arvosteluja, novelli- ja runoanalyysejä, esseitä, mielipidetekstejä jne.), valtakunnallinen koe oli kuin lukion yo-aineistoaine (aineistoon sai tutustua viikon etukäteen, tehtävät sai tietää vasta koetilanteessa) ja suullinen koe oli vain keskustelua opettajan kanssa. Kuulemma huomattavasti helpommalla pääsee jos tekee TISUS-kokeen. Kokeessa on kirjallinen ja suullinen osa, esimerkkikokeita löytyy netistä.

      • oikislainen

        Lisätäkseni vielä: Tukholman yliopistoon on mahdollista hakea yksittäisille kursseille. Moniin kursseihin ei ole kielivaatimuksia, kielitaito paranee opiskellessa ja suoritetut yliopisto-opinnot helpottavat oikikseen sisäänpääsyä.

        Omasta taustastani sen verran, että tulin alun perin Tukholmaan viettämään välivuotta lukion jälkeen. Ensimmäiset 6kk tein töitä ja opiskelin yliopistossa it-alaa "huvikseni" kielitaitoa parantaakseni. Puolen vuoden jälkeen tiesin haluavani jäädä Tukholmaan, joten keväällä suoritin töideni ohella itsenäisesti nuo mainitsemani kieliopinnot ja tämän jälkeen aloitin tänä syksynä oikiksessa. Mielestäni tuo vuoden asuminen Ruotsissa ennen oikeustieteellisten opintojen alkamista oli erittäin hyvä idea. Ensinnäkin kielitaito parani minulla aika epätoivoisesta ruotsin vääntämisestä sujuvaksi ruotsiksi. Toisekseen vuodessa ehdin tutustua Ruotsiin ja Tukholmaan sen verran, että tiesin haluavani jäädä tänne. Tukholman oikikseen tulo on aika iso päätös, sillä käytännössä se tarkoittaa sitä että aikoo jäädä asumaan Ruotsiin.

        Mielestäni kielen kanssa olen pärjännyt hyvin, tosin etenkin kirjallisten tehtävien kanssa saa ahkeroida erittäin paljon. Oikeustietellinen termistö on vaikeaa, mutta se on uutta kaikille opiskelijoille! Sanasto tulee tutuksi luennoilla, eli kirjojen luku ei ole todellakaan mahdoton tehtävä. Luen ilman sanakirjaa ja uskallan väittää ymmärtäväni kaiken lukemani. Oikislaiset tapaavat olla ahkeria ja päämäärätietoisia, ja näillä samoilla eväillä pärjää myös Tukholmassa.


      • Tukholman oikeustieteelliseen

        Osaatko kertoa tarkemmin, milloin on kevään hakemisajankohta Tukholman oikeustieteelliseen? JA mitä kautta hakeminen onnistuu tuon nettisivun studera.nu kautta?


      • uppsala 2013

        Heippatirallaa! Olen tänä vuonna Uppsalan yliopistossa oikiksen aloittanut, ihan suomenkielinen tapaus :) itse kun toissa keväänä valmistuin ylioppilaaksi, etsiskelin tietoa ulkomailla opiskelusta, ja silloin törmäsin tähän viestiketjuun. Luin täältä tuon kohdan, että jos haluaa pyrkiä oikikseen ruotsiin, pitäisi olla hallussa tuo lähes äidinkielen tasoinen ruotsi. Omalla kohdallani näin ei ole, vaan olen lukenut vain keskipitkän ruotsin koulussa, eikä kielitaito tosiaankaan päätä huimaa :) jätin siis näin ollen toissa vuonna hakematta.
        Onneksi tutustuin aiheeseen viime keväänä tarkemmin, sillä ei Uppsalaan ainakaan mitään muuta vaadita, kuin se, että on suorittanut lukioruotsin, ja siis kait myös että on kirjoittanut sen.
        Tuo viesti, jonka alumperin luin on nyt jo viitisen vuotta vanha, eli voihan systeemi olla muuttunut tässä välissä. Kysyin kaverilta, joka lukee Tukholman oikiksessa, eikä hänenkään mitään kielikokeita/-kursseja ole täytynyt käydä.
        Semmoinen ero muissa viesteissä mainitun Tallinnan ja Uppsalan välillä on, että Virossa lentää pellolle, jos ei pääse kursseja läpi, Uppsalassa tenttejä saa uusia ja jättää rästeiksi ihan eri mittakaavoissa, jos opiskelun alussa meinaa kielimuuri tulla vastaan :)


    • Sealie

      Mitä tapahtuu, jos haluaa tulla takaisin Suomeen? Onko olemassa mitään "kurssia" jonka avulla voi pätevöityä toimimaan Suomessa, vai onko ikuisesti loukussa opiskelumaassa?

    • viron juristi

      Eta tentit suorittanut saa samat pätevyydet toimia Suomessa kuin täälläkin opiskellut.

      • TTU

        viron juristille:

        Hei, olet vissiin käynyt oikiksen opintosi siellä Virossa. Haluaisitko kertoa vähän minkälaista itse opiskelu oli ja miltä näyttää työllistymismahdollisuudet nimenomaan Suomessa.. Itseäni kiinnostaa mennä Tallinnaan opiskelemaan International Law:ta. Suunnittelen opiskelevani kandin siellä ja sitten luultavasti maisterin opinnot Suomeen suorittamaan, onko tämä mielestäsi mahdollista? :)

        Ja kiitos jo etukäteen jos jaksat vastailla. :)


    • viron juristi

      Oikeustieteellistä Virossa voi suositella vain kaikkein motivoituneimmille nuorille. Itse opetuksen laatu oli omasta mielestäni hyvällä tasolla mutta suhteiden luominen Suomen suuntaan työllistymistä ajatelle on varsin haastavaa koska monet suomalaiset eivät arvosta Virossa hankittua koulutusta jo senkin takia että lait ja pykälät ovat erilaiset eri maissa.
      Monet virossa opiskelleet jäävät töihin ulkomaille, mutta on myös niitä(allekirjoittanut mukaan lukien) jotka tulevat Suomeen töihin. Jotkut kansainvälisten suuryritysten palvelukseen, mutta monet suorittavat ETA kokeet ja saavat pätevyyden toimia Suomessa. Tunnen monia jotka ovat perustaneet oman yrityksen saatuaan pätevyyden ja hyvin heillä tuntuu menevän, ainakin asiakkaita on riittänyt.
      Jos lähdet Tallinnaan, tärkein asia on aloittaa suhteiden luominen Suomen suuntaan VÄLITTÖMÄSTI kun koulu alkaa. Yhtään vuotta ei ole hukattavaksi.

    • TTU

      Viron Juristille:

      Kiitos paljon vastauksestasi, arvostan suuresti. Suorititko itse koko tutkintosi Virossa vai tulitko Suomeen tai kenties johonkin toiseen maahan suorittamaan maisterin? Mielessä on myös monia muitakin kysymyksiä, kuten mikä noista kouluista on paras? Tallinnan Yliopisto vai Tallinnan Teknillinen Yliopisto ja kuinka paljon ne sitten eroavat toisistaan? Oliko ETA kokeet vaikeita ja kauan niiden suorittamisessa meni? Oletko tyytyväinen päätökseesi Tallinnassa opiskelemisesta?

      Kiitos PALJON sinulle vaivasta vastata ja jos sinulle tulee mitään mieleen, hyvää pahaa niin lukisin mielelläni :) kiitos!

    • kiinnostunut

      Mitä tutkinnon suorittaminen Tallinnassa tulee maksamaan? Lukukausimaksut, asuminen, eläminen?

    • hmm.

      Lukukausi maksut on siinä 3000e suurinpiirtein. Eläminen on taas hyvin halpaa, verrattuna esim. Suomeen.

    • viron juristi

      Suoritin bachelor of artsin virossa. Eli periaatteessa suomalaisen kandin. Sen jälkeen hain ruotsiin opiskelemaan maisteriksi. Kun valmistuin ruotsista, tulin suomeen töihin. Sain töitä suorittamatta eta-kokeita, eli muodollista pätevyyttä toimia suomessa, mutta onnistuin tekemään sopimuksen työnantajani kanssa että sain töistä vapaita ensimmäisen vuoden aikana suorittaa ne. Omasta mielestäni kokeet olivat todella helpot. Kun on jo opiskellut lakia niin suurin osa eta-kokeiden kysymyksistä on aika peruskauraa. Niiden suorittamiseen minulta kesti n 1,5 vuotta.
      Olen todella tyytyväinen siihen että päätin opiskella Tallinnassa, mutta minulla oli myös paljon opiskelukavereita jotka olivat pettyneitä sekä tutkinnon sisältöön että työnsaantiin.
      Kumpi vain Tallinnan yliopistoista on OK, se missä suoritat Mastersin on tärkeämpi kuin se missä opiskelet ennen sitä.

    • TTU

      Tallinnan juristille:

      Kiitos paljon taas vastauksesta :)! Hain itse nyt TTU:hun.(Tallinnan teknillinen yliopisto). Tarkoituksenani onkin juuri suorittaa vain kandi-tutkinto Tallinnassa, ja sitten pyrkiä Suomeen, tai jonnekkin muualle. Minulla on paljon kysymyksiä, mutta en osaa kysyä oikein mitään :s. Kävitkö esim. Tallinnan opiskeluiden aikana vaihdossa ulkomailla? Ja haittaako mielestäsi jos ei osaa ruotisa? En itse osaa yhtään ruotsinkieltä, mutta muuten kielitaito on hyvin vahva. Puhun 4 eri kieltä. Johtuiko niiden pettyneiden opiskelukavereiden pettymys heidän omasta työpanoksestaan vai mistä? Kerro, vaan mitä ikinä tuleekaan sinulle mieleen :)

      Ja kiitos jälleen vaivannäöstäsi, kaikkea hyvää sinne!

    • viron juristi

      En käynyt vaihdossa, ajattelin että koska olen jo muutenkin ulkomailla niin se saa riittää.
      Kielitaito on tottakai tärkeä, 4 kielen osaaminen antaa hyvät valmiudet alalle, eli sen perusteella sinä voisit hyvinkin menestyä Tallinnassa.
      Jos haluaa ruotsiin opiskelemaan niin kieli on tärkeä, hain itse täysin ruotsinkieliselle puolelle mutta monissa yliopistoissa, myös suomess, voi opiskella Mastersin englanniksikin. Jos et aio lähteä ruotsiin opiskelemaan niin sen kielen osaaminen ei ole kauhean tärkeää, vaikka auttaakin työllistymistä kotimaassa. Jos taas aiot töihin Pohjolan ulkopuolelle niin ruotsin kielen taidolla et luultavasti tee yhtään mitään.
      Sanoisin että joidenkin opiskelukavereiden pettymys johtui 90% itsestä ja 10% olosuhteista. Suurin osa oli tullut Tallinnaan bilettämään ja hankkimaan tutkinnon, ilman suunnitelmia miten työllistyy sen jälkeen. Joukossa oli myös niitä jotka opiskelivat tunnollisesti mutta eivät siitä huolimatta onnistuneet hankkimaan työpaikkaa valmistumisen jälkeen.
      Mutta oma motivaatio ja suunnittelu vie kyllä Tallinnassa aika pitkälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6710
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4007
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2035
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1548
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe