Volvo Penta lämpöongelma

Bellakuuma

Neuvot tarpeen. Vene on Bella 7000 ja moottori Volvo Penta 2003 T. Lämmöt nousee eli summeri huutaa jo vartin ajon jälkeen 1600:ssa kierroksessa. Keväthuoltoina tehty: Termostaatti vaihdettu. Lämmönvaihdin ja öljynlauhdutin käytetty pois paikoiltaan ja putsattu, merivesipumpun vuotava stefa ja laakeri korjautettu, siipipyörä oli ok. Missä voi olla vika, ???

43

16751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kone on

      kyseessä. Mikä vm, meri- vai makeavesi jäähdytys? Minulla oli hiljattain sitkeä lämpöongelma ja pitkän etsinnän jälkeen viaksi osoittautui merivesipumpun korjauksen yhteydessä asennettu liian pieni epäkesko kiila (puolikuun muotoinen messinkipala pumpun kuoren sisälaidassa joka tavuttaa siipipyörän siipejä). Syynä oli asentajan erehdys kun Volvon korjaussarjan yhteydessä toimitetaan kahdentyyppistä kiilaa. Tämä kuitenkin aiheutti kuumenemisen vasta n 3000 kierroksen yläpuolella. Oletko tarkistanut että vetolaitteen ja kilven välinen vesiletku on ehjä ja kunnolla kiinni. Jos tämä vuotaa niin raakavesipuoli saa ilmaa kun peräaalto päästää irti perälaudasta. Toimiiko moottori muuten ok, ei savuta ja tehot tallessa?

    • Ota ensin selvää kummalla puolella häikkä on, raakavesi-vai makea. Tuleeko vesi pakoputkesta normaalisti, vai kuumeneeko pakokaasuletku? Jos siellä kaikki on ok, pitänee siirtyä glykolipuolelle. Onko uudessa termostaatissa pieni reikä venttiililautasessa. Se on useimmissa koneissa tarpeellinen jotta neste kiertäisi; ilman pientä kiertoa ei termari pysty kunnolla tunnistamaan lämpötilaa. Olen joskus törmännyt sellaiseen halpistermostaattiin josta reikä puuttui. Jos Sinulla on alkuperäisvaraosa, on vika siin epätodennäköinen joskin mahdollinen. Sitten vielä hassu kysymys: onko raakaveden pohjaventtiili muistettu avata?

      • Bellakuuma

        Kiitos vastauksista. Vikaa olen tosissani yrittänyt selvittää. Ajoin tänään pidemmän matkan ja ainoastaan 1300 kierrosta oli lukema, jota saattoi yhtäjaksoisesti pitää ilman ylikuumemista. Venehän on akselivetoinen ja makeavesijäähdytteinen. Tyypiltään puoliliukuva. Tehdas lupaa maksimi kierroksia ko. tyypille 3200. Käytännön järkevä marssinopeus on kuitenkin n. 2000- 2500. Joten aika kaukana ollaan nyt niistäkin lukemista.
        Tunnustelin ajon jälkeen kädellä konetta. Lämmönvaihdin ja pakoputki olivat kylmät, vettä porskii hyvin ulos. Termostaatin hankin merkkiliikkeestä, kokeilin ajoa myös ilman termostaattia. Ei vaikutusta. En kyllä muista, oliko Volvon oma. Kannattaisiko kuitenkin tarkistaa, vai kuittautuuko se sillä, että ajo ilman termaria. Ei parantanut tilannetta ?
        Alan olla kyllä aika neuvoton asian suhteen !
        Jotenkin näiden vastaustenne perusteella alan itsekin epäillä makeavesipuolta ?
        Vaihdoin myös nesteet ja huuhtelin, sakkaa tuli aivan mitätön hiutale.
        Kone käy muuten nätisti ja ottaa hyvin hnakasti kierrokset. Koitin nimittäin hetken täyttä kaasua, mittarin mukaan 3500 ja alle minuutin ajo. Kone keitti !


      • Katsastusmies-1
        Bellakuuma kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Vikaa olen tosissani yrittänyt selvittää. Ajoin tänään pidemmän matkan ja ainoastaan 1300 kierrosta oli lukema, jota saattoi yhtäjaksoisesti pitää ilman ylikuumemista. Venehän on akselivetoinen ja makeavesijäähdytteinen. Tyypiltään puoliliukuva. Tehdas lupaa maksimi kierroksia ko. tyypille 3200. Käytännön järkevä marssinopeus on kuitenkin n. 2000- 2500. Joten aika kaukana ollaan nyt niistäkin lukemista.
        Tunnustelin ajon jälkeen kädellä konetta. Lämmönvaihdin ja pakoputki olivat kylmät, vettä porskii hyvin ulos. Termostaatin hankin merkkiliikkeestä, kokeilin ajoa myös ilman termostaattia. Ei vaikutusta. En kyllä muista, oliko Volvon oma. Kannattaisiko kuitenkin tarkistaa, vai kuittautuuko se sillä, että ajo ilman termaria. Ei parantanut tilannetta ?
        Alan olla kyllä aika neuvoton asian suhteen !
        Jotenkin näiden vastaustenne perusteella alan itsekin epäillä makeavesipuolta ?
        Vaihdoin myös nesteet ja huuhtelin, sakkaa tuli aivan mitätön hiutale.
        Kone käy muuten nätisti ja ottaa hyvin hnakasti kierrokset. Koitin nimittäin hetken täyttä kaasua, mittarin mukaan 3500 ja alle minuutin ajo. Kone keitti !

        Saattaa hävitä roottorista siivet yllättäen korroosion seurauksena. Voi olla muukin vika siinä pumpussa. Eli kiertovesipumpusta on kyse, autonmoottorissa vastaa "vesipumppua"


      • Jgng
        Bellakuuma kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Vikaa olen tosissani yrittänyt selvittää. Ajoin tänään pidemmän matkan ja ainoastaan 1300 kierrosta oli lukema, jota saattoi yhtäjaksoisesti pitää ilman ylikuumemista. Venehän on akselivetoinen ja makeavesijäähdytteinen. Tyypiltään puoliliukuva. Tehdas lupaa maksimi kierroksia ko. tyypille 3200. Käytännön järkevä marssinopeus on kuitenkin n. 2000- 2500. Joten aika kaukana ollaan nyt niistäkin lukemista.
        Tunnustelin ajon jälkeen kädellä konetta. Lämmönvaihdin ja pakoputki olivat kylmät, vettä porskii hyvin ulos. Termostaatin hankin merkkiliikkeestä, kokeilin ajoa myös ilman termostaattia. Ei vaikutusta. En kyllä muista, oliko Volvon oma. Kannattaisiko kuitenkin tarkistaa, vai kuittautuuko se sillä, että ajo ilman termaria. Ei parantanut tilannetta ?
        Alan olla kyllä aika neuvoton asian suhteen !
        Jotenkin näiden vastaustenne perusteella alan itsekin epäillä makeavesipuolta ?
        Vaihdoin myös nesteet ja huuhtelin, sakkaa tuli aivan mitätön hiutale.
        Kone käy muuten nätisti ja ottaa hyvin hnakasti kierrokset. Koitin nimittäin hetken täyttä kaasua, mittarin mukaan 3500 ja alle minuutin ajo. Kone keitti !

        Moro,Ihan vinkkinä,jos jäähdytys ei toimi, koneella ei kannata pahemmin ajella varsinkaan täydellä kaasulla!! Aiheutat vain lisävahinkoa ja ylikuumeneminen lyhentää koneen ikää,aina.


      • bellakuuma
        Jgng kirjoitti:

        Moro,Ihan vinkkinä,jos jäähdytys ei toimi, koneella ei kannata pahemmin ajella varsinkaan täydellä kaasulla!! Aiheutat vain lisävahinkoa ja ylikuumeneminen lyhentää koneen ikää,aina.

        Siipipyörä on uusi, käytin koko vesipumpun keväällä irti ja huollossa vuotavan stefan takia.
        Olen ajanutkin " kuulostellen " eli summeri rupeaa vikisemään hiukan ennen varsinaista summerin ääntä, jolloin kaasua löysäämällä pystyy ennakoimaan liika lämpenemistä.
        Tuo kokeilu täydellä kaasulla oli vaan kokeilu, jota kesti vajaan minuutin. Tulipa todettua, että jotain on pielessä. Bellahan on muutenkin tyyppinä vene, joka pitää enemmän rauhallisesta vauhdista.
        Itse olen pähkäillyt, kannattaisikohan vielä kerran käyttää lämmönvaihdin auki ? Kylki pysyy hyvin kylmänä, mutta eikös makeavesikiertokin kulje lämmönvaihtimen kautta, joko siellä olisi kuitenkin joku tukos ?


      • Aiheeseen
        bellakuuma kirjoitti:

        Siipipyörä on uusi, käytin koko vesipumpun keväällä irti ja huollossa vuotavan stefan takia.
        Olen ajanutkin " kuulostellen " eli summeri rupeaa vikisemään hiukan ennen varsinaista summerin ääntä, jolloin kaasua löysäämällä pystyy ennakoimaan liika lämpenemistä.
        Tuo kokeilu täydellä kaasulla oli vaan kokeilu, jota kesti vajaan minuutin. Tulipa todettua, että jotain on pielessä. Bellahan on muutenkin tyyppinä vene, joka pitää enemmän rauhallisesta vauhdista.
        Itse olen pähkäillyt, kannattaisikohan vielä kerran käyttää lämmönvaihdin auki ? Kylki pysyy hyvin kylmänä, mutta eikös makeavesikiertokin kulje lämmönvaihtimen kautta, joko siellä olisi kuitenkin joku tukos ?

        K-mies tuossa yllä puhui siis kiertovesipumpusta, joka on eri asia kuin merivesipumppu. Kiertovesipumppu siis kierrättää makeavesipuolen nestettä (glykoli-vesiseos) ja se on enemmän tai vähmemmän integroitu koneeseen. Merivesipumpun kaltaisia muutamassa vuodessa kuluvia osia ei ole, mutta vikoja toki tässä toisessakin pumpussa voi olla aivan samalla tavalla kuin autonkin vesipumpussa. Korjaus tarkoittaa yleensä koko pumpun vaihtoa. Vikaantuminen on siis harvinaista, mutta mahdollista.

        Lämmönvaihdinta minäkin aluksi epäilisin. Toisaalta jo on ollut irti ja tarkistettavana, niin lienee OK. Onko purettu ja pillistö tarkastettu? Tukoksia voi olla myös koneen sisäisissä jäähdytyskanavissa, mutta tätä ei pitäisi helpolla tapahtua makeavesijäähdytteisessä koneessa. Kanavien putsaaminen onkin sitten hankalampi homma ja tarkoittaa käytännössä koneen purkamista.

        Sitten vielä yksi oleellinen pointti: onko koneessa pelkkä varoitussummeri vai sen lisäksi myös lämpömittari? Jos vain summeri, kannattaa aluksi vaihtaa anturi, se ei paljoa maksa ja lienee aika yleinen vikakohde. Kaksi erillistä anturia (mittarille ja summerille) antaa tiettyä lisävarmuutta, itsellänikin on sattunut VP TAM31:ssa tapaus, jossa summerin anturi oli rikki, mutta mittari toimi OK.


      • Katsastusmies-1
        Aiheeseen kirjoitti:

        K-mies tuossa yllä puhui siis kiertovesipumpusta, joka on eri asia kuin merivesipumppu. Kiertovesipumppu siis kierrättää makeavesipuolen nestettä (glykoli-vesiseos) ja se on enemmän tai vähmemmän integroitu koneeseen. Merivesipumpun kaltaisia muutamassa vuodessa kuluvia osia ei ole, mutta vikoja toki tässä toisessakin pumpussa voi olla aivan samalla tavalla kuin autonkin vesipumpussa. Korjaus tarkoittaa yleensä koko pumpun vaihtoa. Vikaantuminen on siis harvinaista, mutta mahdollista.

        Lämmönvaihdinta minäkin aluksi epäilisin. Toisaalta jo on ollut irti ja tarkistettavana, niin lienee OK. Onko purettu ja pillistö tarkastettu? Tukoksia voi olla myös koneen sisäisissä jäähdytyskanavissa, mutta tätä ei pitäisi helpolla tapahtua makeavesijäähdytteisessä koneessa. Kanavien putsaaminen onkin sitten hankalampi homma ja tarkoittaa käytännössä koneen purkamista.

        Sitten vielä yksi oleellinen pointti: onko koneessa pelkkä varoitussummeri vai sen lisäksi myös lämpömittari? Jos vain summeri, kannattaa aluksi vaihtaa anturi, se ei paljoa maksa ja lienee aika yleinen vikakohde. Kaksi erillistä anturia (mittarille ja summerille) antaa tiettyä lisävarmuutta, itsellänikin on sattunut VP TAM31:ssa tapaus, jossa summerin anturi oli rikki, mutta mittari toimi OK.

        En todellakaan tarkoittanut sitä kumista raakavesipumpun impelleriä ! Tarkoitin moottorissa sisällä olevaa ”vesipumppua” siis makeanveden kiertopumppua. Se on se sama pumppu jota autonmoottorissa kutsutaan vesipumpuksi. Sen roottorit saattavat olla syöpyneet korroosion seurauksena, aivan kuten autonmoottorissakin.
        Aloittaisin tarkistamalla kiertovesipumpun. Pumpun avaaminen kertoo paljon myöskin moottorin vesikanavien tilasta, siitä pumpun reiästä kun näkee lampulla myöskin sinne kanavaan.
        Sen jälkeen tutkitaan lämmönvaihdin ja moottorin vesitiehyet.
        Oireet viittaavat selvästi häiriöön. Moottorin tuottamaa lämpöä ei saada täysimääräisesti poistettua makeavesisysteemistä. Vaihtoehtoja:
        -   neste ei kierrä
        o   termostaatti ei avaa
        o   pumppu sökö
        o   jäähdytyskanavat tukossa
        -   lämmönvaihdin karstoittunut ja lämpö ei siirry meriveteen


    • R K-S

      on mainio apuväline kun etsitään moottorin lämpenemisen syitä. Sillä näet lämpötilan moottorin eri kohdissa. Usein syynä on likainen lämmönvaihdin. Myös sunnerin anturi voi antaa liian herkästi hälytyksen. Eli mikä on koneen lämpötila?

    • manuaali
    • se uusittu

      Termostaattisi keittämällä kattilassa. Aukeaako ensinkään. Ei olisi ensimmäinen valmistusvirheellinen varaosa?!

      • Vai mikä

        Aloittaja sanoi aiemmin, että kone lämpeni ilman termostaattiakin, mitä siitä voit päätellä... eli jos se on pois koneeessta vaikka pöydällä, ei siinä varmaankaan vikaa ole...


      • minor700
        Vai mikä kirjoitti:

        Aloittaja sanoi aiemmin, että kone lämpeni ilman termostaattiakin, mitä siitä voit päätellä... eli jos se on pois koneeessta vaikka pöydällä, ei siinä varmaankaan vikaa ole...

        Minulla on kaveri jolla oli sama murhe,ja Volvon asentajat raapivat päätä ja p....ä.
        Muistaakseni murhe oli seuraava. Jossain moottorin sivussa on jäähdytysputki joka muodostaa T:n.Alhaalta tulee vettä ja se jakaantuu turboon ja moottoriin.
        Jotta turbo ei saisi kaiken veden on pistetty muovipala turboon menevään putkeen,mutta,kappas vain, se pala siirtyi väärään puoleen siinä T-haarassa putkessa ja moottori ei saa vettä tarpeeksi.


      • Bellakuuma
        minor700 kirjoitti:

        Minulla on kaveri jolla oli sama murhe,ja Volvon asentajat raapivat päätä ja p....ä.
        Muistaakseni murhe oli seuraava. Jossain moottorin sivussa on jäähdytysputki joka muodostaa T:n.Alhaalta tulee vettä ja se jakaantuu turboon ja moottoriin.
        Jotta turbo ei saisi kaiken veden on pistetty muovipala turboon menevään putkeen,mutta,kappas vain, se pala siirtyi väärään puoleen siinä T-haarassa putkessa ja moottori ei saa vettä tarpeeksi.

        Siinä moottorin päällä on tosiaan haarautuva putki, termarin ja turbon välillä haarautuen lämmönvaihtimelle. Käytinkin sitä poissa kun asensin lämmönvaihdinta, putken sisällä oli holkki. Eipä tullut mielenkään tarkistaa onko holkki liikkunut ! Ihmeellisiä ovat vikamahdollisuudet.
        On muuten mukava huomata kuinka avuliasti väkeä veneilijät ovat, keskustelussa on jo nyt tullut monta tarkistettavaa paikkaa esille. Ja nimimerkki Manuaalin linkki ohjekirjasta auttaa varmaan muitakin Volvo Pentan käyttäjiä ! Kiitokseni. Toivottavasti keskustelu jatkuu ja löydetään ratkaisu ongelmaani.
        Itse pääsen vasta viikonloppuna kokeilemaan vinkkejä käytäntöön.
        Miten muuten vastaavan Bellan omistajat, mitä kierroslukua yleensä pidätte kulussa ?


      • AriT
        Bellakuuma kirjoitti:

        Siinä moottorin päällä on tosiaan haarautuva putki, termarin ja turbon välillä haarautuen lämmönvaihtimelle. Käytinkin sitä poissa kun asensin lämmönvaihdinta, putken sisällä oli holkki. Eipä tullut mielenkään tarkistaa onko holkki liikkunut ! Ihmeellisiä ovat vikamahdollisuudet.
        On muuten mukava huomata kuinka avuliasti väkeä veneilijät ovat, keskustelussa on jo nyt tullut monta tarkistettavaa paikkaa esille. Ja nimimerkki Manuaalin linkki ohjekirjasta auttaa varmaan muitakin Volvo Pentan käyttäjiä ! Kiitokseni. Toivottavasti keskustelu jatkuu ja löydetään ratkaisu ongelmaani.
        Itse pääsen vasta viikonloppuna kokeilemaan vinkkejä käytäntöön.
        Miten muuten vastaavan Bellan omistajat, mitä kierroslukua yleensä pidätte kulussa ?

        Kun vika on löytynyt ja ongelma poistunut, niin muistathan kertoa tähän viestiketjuun myös ongelman syyn ja ratkaisun. Siitä on enemmän hyötyä tulevaisuudessa aiheesta tietoa etsiskeleville kuin näistä lukuisista arvauksista...


      • minor700
        Bellakuuma kirjoitti:

        Siinä moottorin päällä on tosiaan haarautuva putki, termarin ja turbon välillä haarautuen lämmönvaihtimelle. Käytinkin sitä poissa kun asensin lämmönvaihdinta, putken sisällä oli holkki. Eipä tullut mielenkään tarkistaa onko holkki liikkunut ! Ihmeellisiä ovat vikamahdollisuudet.
        On muuten mukava huomata kuinka avuliasti väkeä veneilijät ovat, keskustelussa on jo nyt tullut monta tarkistettavaa paikkaa esille. Ja nimimerkki Manuaalin linkki ohjekirjasta auttaa varmaan muitakin Volvo Pentan käyttäjiä ! Kiitokseni. Toivottavasti keskustelu jatkuu ja löydetään ratkaisu ongelmaani.
        Itse pääsen vasta viikonloppuna kokeilemaan vinkkejä käytäntöön.
        Miten muuten vastaavan Bellan omistajat, mitä kierroslukua yleensä pidätte kulussa ?

        on vaikea löytää koska moottori saa vettä muttei tarpeeksi.(tai sanotaan että turbo saa se vesimäärä joka on tarkoitettu itse moottorille)
        Se on tosiaan teflon tai muoviholkki johon on porattu reikä.Holkki on lukitettu paikalleen vasaranlyönnillä putkeen joten ymmärtää että se liikkuu.
        Tätä vikaa ei tunnettu Suomessa,tieto saatiin Ruotsin Volvo-tehtaalta, ja kovan "tappelun" jälkeen Volvo korjaamolta.


      • MSKu
        minor700 kirjoitti:

        on vaikea löytää koska moottori saa vettä muttei tarpeeksi.(tai sanotaan että turbo saa se vesimäärä joka on tarkoitettu itse moottorille)
        Se on tosiaan teflon tai muoviholkki johon on porattu reikä.Holkki on lukitettu paikalleen vasaranlyönnillä putkeen joten ymmärtää että se liikkuu.
        Tätä vikaa ei tunnettu Suomessa,tieto saatiin Ruotsin Volvo-tehtaalta, ja kovan "tappelun" jälkeen Volvo korjaamolta.

        En tiedä auttaako holkkikokemukseni alkuperäistä kyselijää mutta ehkä muita tätä ketjua lukevia. Itselläni taannoin meinasi turbo "palaa" kun kyseiseen hokin reikään oli kiilaantunut raakavesipumpun siivestä irronnut pieni kuminpala jolloin turbo ei saanut jäähdytysvettä. En muista mistä ongelman huomasin, huusiko hälytys vai haistoinko palaneenkäryä. Kun katsoin konetilaan tulvi vastaan palaneen maalin haju, turbo hehkui kuumana ja oli aivan mustunut. Tukkeuma/holkki löytyi päättelemällä ja ehkä osin sattumaltakin. Porasin siihen jopa hieman alkuperäistä suuremman reiän. Turbo ei onneksi ollut ehtinyt vioittua ja moottori on toiminut tapauksen jälkeenkin kokemukseni mukaan hyvin. Supistusholkki oli mielestäni tiukasti paikoillaan mutta saattaa se tietysti joillain päästä liikkumaankin. Se on t-haaran ja turbon välisessä putkessa. Marssinopeuden kierrokset veneessäni ovat 2000-2100, jolloin turbo on juuri ja juuri lähtenyt mukaan (lähtenee siinä 2000 nurkilla). Volvo tosin taitaa suositella marssinopeuden kierroksiksi selvästi suurempia lukemia (potkurinmitoituskysymys). Tietääkseni ainakin useimpia purjevenekäytössä olevia kyseisiä koneita ajetaan tuossa 2000 pinnassa.


    • kad 42

      Makeavesipumppua yleensä pyörittää remmi tai kaksi ja kuluneet remit vaikka näyttävät hyviltä luistavat yllättävän helpolla isoilla kierroksilla.
      Olen ollut pari kertaa etsimässä vikaa ylikuumenemiseen ja kaikki muut mahdollisuudet kuten tässäkin tapauksessa käytiin läpi ja syy loppujenlopuksi oli kuluneet remmit.

      • AriT

        Tuossa 2003:ssa näyttää todella kiertovesi- eli makeavesipumppu olevan hihnakäyttöinen, merivesipumppu on suoravedolla. Hihnan kunnon ja kireyden tarkistaminen on siis paikallaan, samoin pumppu on tarvittaessa ilmeisen helposti irrotettavissa tarkistusta varten. Hyvä kuva jäähdytysjärjestelmästä on aiemmin mainitusta linkistä löytyvässä huoltomanuaalissa, kiertovesipumppu on siinä osanro 4.

        Minullekin tulee kyllä ensimmäisenä mieleen lämpötila-anturin vika, ei sekään olisi Volvossa ensimmäinen kerta. Tätä puoltaa se, että kysyjä sanoi, että lämmönvaihtimen pinta ei tunnu kuumalta. Käsitykseni mukaan moottorin jäähdystysneste (makeavesi) kiertää lämmönvaihtimen vaipassa, merivesi menee pillistöä pitkin suoraan läpi (korjatkaa, jos olen vääräsä!). Eli jos moottori käy kuumana niin kyllä lämmönvaihtimen pintakin lämpenee huomattavasti.


      • Bellakuuma
        AriT kirjoitti:

        Tuossa 2003:ssa näyttää todella kiertovesi- eli makeavesipumppu olevan hihnakäyttöinen, merivesipumppu on suoravedolla. Hihnan kunnon ja kireyden tarkistaminen on siis paikallaan, samoin pumppu on tarvittaessa ilmeisen helposti irrotettavissa tarkistusta varten. Hyvä kuva jäähdytysjärjestelmästä on aiemmin mainitusta linkistä löytyvässä huoltomanuaalissa, kiertovesipumppu on siinä osanro 4.

        Minullekin tulee kyllä ensimmäisenä mieleen lämpötila-anturin vika, ei sekään olisi Volvossa ensimmäinen kerta. Tätä puoltaa se, että kysyjä sanoi, että lämmönvaihtimen pinta ei tunnu kuumalta. Käsitykseni mukaan moottorin jäähdystysneste (makeavesi) kiertää lämmönvaihtimen vaipassa, merivesi menee pillistöä pitkin suoraan läpi (korjatkaa, jos olen vääräsä!). Eli jos moottori käy kuumana niin kyllä lämmönvaihtimen pintakin lämpenee huomattavasti.

        Esittämäsi asia oli hyvä huomio. Tarkentakaapa tietäjät tosiaan, kulkeeko lämmönvaihtimen kautta myös makeavesi. Vaihtimen pinta oli tosiaan kylmä, meillä Lapissa vesi ei ole vielä päässyt kuin 11 lämpöasteeseen.
        Lämpöanturin viattomuuden puolesta kielisi puolestaan se lyhyt, alle minuutin kokeilu täydellä kaasulla, jonka jälkeen kone keitti.
        Eli, jossain on tukos.
        Voisiko tosiaan olla niin, että yhden kirjoittajan esittämä ajatus putkessa olevasta holkista osuu kohdalleen. Eli maltillisella kaasulla veden virtaukset on pienemmät, kovemmalla kaasulla virtaukset on voimakkaammat ja holkki pääseekin liikkumaan. Korjatkaa, jos olen väärässä vai onko veden liike vakio nopeudesta riippumatta.
        Hihnoja on yksi kappale ja se on uusi ( kireys joustaa n. 15 mm )
        Kannentiiviste, se on käynyt itselläkin mietinnöissä. Mutta eikö silloin pitäisi olla muitakin merkkejä näkyvissä. Öljyssä jäähdytysnestettä ja päinvastoin ?
        Molemmat olivat puhtaat. Ja kone käy ja käynnistyy muuten nätisti.
        Varmasti tulen antamaan palautteen kunhan viikonlopun jälkeen olen testannut esittämiänne vinkkejä.
        Näinhän koko viestityksen idea toimii parhaiten. Yhdessä pähkäillään ja viisastutaan.
        Vaikuttaa muuten siltä, että lämpeämisongelmia on tainnut olla useallakin veneilijällä. Katsoin ketjun lukijoiden määrää ja ollaan jo toisella tuhannella ! Hyvä juttu jos niin minulle kuin jollekin muullekin apu löytyy tätä kautta.


      • AriT
        Bellakuuma kirjoitti:

        Esittämäsi asia oli hyvä huomio. Tarkentakaapa tietäjät tosiaan, kulkeeko lämmönvaihtimen kautta myös makeavesi. Vaihtimen pinta oli tosiaan kylmä, meillä Lapissa vesi ei ole vielä päässyt kuin 11 lämpöasteeseen.
        Lämpöanturin viattomuuden puolesta kielisi puolestaan se lyhyt, alle minuutin kokeilu täydellä kaasulla, jonka jälkeen kone keitti.
        Eli, jossain on tukos.
        Voisiko tosiaan olla niin, että yhden kirjoittajan esittämä ajatus putkessa olevasta holkista osuu kohdalleen. Eli maltillisella kaasulla veden virtaukset on pienemmät, kovemmalla kaasulla virtaukset on voimakkaammat ja holkki pääseekin liikkumaan. Korjatkaa, jos olen väärässä vai onko veden liike vakio nopeudesta riippumatta.
        Hihnoja on yksi kappale ja se on uusi ( kireys joustaa n. 15 mm )
        Kannentiiviste, se on käynyt itselläkin mietinnöissä. Mutta eikö silloin pitäisi olla muitakin merkkejä näkyvissä. Öljyssä jäähdytysnestettä ja päinvastoin ?
        Molemmat olivat puhtaat. Ja kone käy ja käynnistyy muuten nätisti.
        Varmasti tulen antamaan palautteen kunhan viikonlopun jälkeen olen testannut esittämiänne vinkkejä.
        Näinhän koko viestityksen idea toimii parhaiten. Yhdessä pähkäillään ja viisastutaan.
        Vaikuttaa muuten siltä, että lämpeämisongelmia on tainnut olla useallakin veneilijällä. Katsoin ketjun lukijoiden määrää ja ollaan jo toisella tuhannella ! Hyvä juttu jos niin minulle kuin jollekin muullekin apu löytyy tätä kautta.

        OK, otetaan takaisin tuo anturiepäily. Jos lämmönvaihdin ei koneen keittäessäkään lämpene niin vaikuttaisi siltä, että merivesi kyllä menee siitä läpi eli jäähdyttää purkin, mutta makeavesi ei kierrä eikä nosta lämpötilaa. Lämmönvaihtimessa todella kulkee sekä meri- että makeavesi ja nimensä mukaisesti siinä lämpö vaihtuu (tai siirtyy) lämpimästä kylmään eli jäähdytysnesteestä meriveteen. Rakenteeltaan se on putki, jonka sisällä on useita ohuita putkia ("pillistö"). Itse asiassa en tällä hetkellä ole täysin varma kummin päin nesteet loppujen lopuksi ovat, mutta isossa putkessa virtaava on omassa kierrossa ja pillistössä omassaan.

        Makeavesikanavassa tai vielä todennäköisemmin jossain koneen ulkopuolisessa putkessa voi todella olla tukos eli tuo mainittu turbolle menevän putken virtauksen rajoitin on ehkä hyvä paikka aloittaa tutkiskelu. Mielenkiinnolla odotamme syyn paljastumista...


      • Pahaa pelkäävä
        Bellakuuma kirjoitti:

        Esittämäsi asia oli hyvä huomio. Tarkentakaapa tietäjät tosiaan, kulkeeko lämmönvaihtimen kautta myös makeavesi. Vaihtimen pinta oli tosiaan kylmä, meillä Lapissa vesi ei ole vielä päässyt kuin 11 lämpöasteeseen.
        Lämpöanturin viattomuuden puolesta kielisi puolestaan se lyhyt, alle minuutin kokeilu täydellä kaasulla, jonka jälkeen kone keitti.
        Eli, jossain on tukos.
        Voisiko tosiaan olla niin, että yhden kirjoittajan esittämä ajatus putkessa olevasta holkista osuu kohdalleen. Eli maltillisella kaasulla veden virtaukset on pienemmät, kovemmalla kaasulla virtaukset on voimakkaammat ja holkki pääseekin liikkumaan. Korjatkaa, jos olen väärässä vai onko veden liike vakio nopeudesta riippumatta.
        Hihnoja on yksi kappale ja se on uusi ( kireys joustaa n. 15 mm )
        Kannentiiviste, se on käynyt itselläkin mietinnöissä. Mutta eikö silloin pitäisi olla muitakin merkkejä näkyvissä. Öljyssä jäähdytysnestettä ja päinvastoin ?
        Molemmat olivat puhtaat. Ja kone käy ja käynnistyy muuten nätisti.
        Varmasti tulen antamaan palautteen kunhan viikonlopun jälkeen olen testannut esittämiänne vinkkejä.
        Näinhän koko viestityksen idea toimii parhaiten. Yhdessä pähkäillään ja viisastutaan.
        Vaikuttaa muuten siltä, että lämpeämisongelmia on tainnut olla useallakin veneilijällä. Katsoin ketjun lukijoiden määrää ja ollaan jo toisella tuhannella ! Hyvä juttu jos niin minulle kuin jollekin muullekin apu löytyy tätä kautta.

        Syyllinen voi olla viallinen kannetiiviste tai kuten itselläni (eri moottorissa) haljennut sylinterikansi. Minun moottorini tapauksessa jäähdytysnesteessä ei ollut silmin nähden öljyä, eikä mitään kuplintaa esiintynyt. Vuoto aiheutaa jonkinlaisen höyrylukon ja estää nesteen kierron.


      • Nimetön
        AriT kirjoitti:

        OK, otetaan takaisin tuo anturiepäily. Jos lämmönvaihdin ei koneen keittäessäkään lämpene niin vaikuttaisi siltä, että merivesi kyllä menee siitä läpi eli jäähdyttää purkin, mutta makeavesi ei kierrä eikä nosta lämpötilaa. Lämmönvaihtimessa todella kulkee sekä meri- että makeavesi ja nimensä mukaisesti siinä lämpö vaihtuu (tai siirtyy) lämpimästä kylmään eli jäähdytysnesteestä meriveteen. Rakenteeltaan se on putki, jonka sisällä on useita ohuita putkia ("pillistö"). Itse asiassa en tällä hetkellä ole täysin varma kummin päin nesteet loppujen lopuksi ovat, mutta isossa putkessa virtaava on omassa kierrossa ja pillistössä omassaan.

        Makeavesikanavassa tai vielä todennäköisemmin jossain koneen ulkopuolisessa putkessa voi todella olla tukos eli tuo mainittu turbolle menevän putken virtauksen rajoitin on ehkä hyvä paikka aloittaa tutkiskelu. Mielenkiinnolla odotamme syyn paljastumista...

        Eli makeavesi tai öljy kulkee siinä "vaipassa" ja merivesi pillistössä... Tän näkee hyvin esim. bowman:in lauhduttimesta siitä että merivesi menee päistä sisään ja makeavesi tai öljy siitä kyljestä. Eli mun veikkaus on että siellä ei kierrä makeavesi kunnolla jostaain syystä, tosin mulla ei ole mitään kokemusta kyseisestä moottorista.


    • käydä

      Voisiko palanut tai vuotava kannentiiviste aiheuttaa myös ylikuumenemisen.

    • keitos valmis

      Kyseisessä veneessä on jonkinlaiset hanat siellä makeavesikierrossa. Tai ainakin mallissa 7002 on ja muistaakseni ne sijaitsee jossain kajuutan oven portaan alla piilossa. Ihan varma en ole siitä mitä ne sulkee, mutta kokemuksesta tiedän että kone keittää alle minuutin jos hanat on kiinni... mikä ei tietysti ole kovin yllättävää. Tuli vaan mieleen kun sulla lämpöongelmat on noinkin alhaisilla kierroksilla.

      • Bellakuuma

        Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille ! Lämpöongelma on korjaantunut, ei aivan täysin mutta riittävästi. Veneilykesä saa puolestani tulla.
        Kerrataanpa vielä keskustelun lähtökohta. 1600 kierrosta ja lämmöt nousi hälytysrajaan jo vartin ajon jälkeen, viikko sitten kotisatamaan paluu onnistui enää maksimissaan 1300 kierrosta koneessa.
        Viestienne ja vinkkienne pohjalta päätin keskittyä makeavesipuoleen.
        Tein seuraavat toimet:
        - írroitin ja puhdistin koneen kyljestä lähtevät ja vesipumpulle menevät putket ( 2 kpl )
        - vesipumppua en käyttänyt auki, koska sitä pyörittäessä purskui nestettä. Päättelin, että se on kunnossa.
        - irroitin lämmönvaihtajan ja purin sen osiin niin, että sain kunnolla puhdistettua pillistön ja kuoren. Ei ollut liiemmin tukkoinen ( olihan jo puhdistettu huollossa, tosin jäljistä päätellen pillistöä ei oltu käytetty irti )
        - koekäytin termostaatin kattilassa, aukeni 87 asteessa eli oli ok
        - turbolta lämmönvaihtajaan menevä haarautuva putki,josta erään kirjoittajan mukaan putken sisällä oleva holkki voi liikkua sulkien vedenkierron, oli omassani kiinni ja vesi juoksi yhtälailla sekä termostaatin että turbon suuntaan
        - kiristin tuulettajan hihnan, painumavara 5 mm. Aiemmin oli n. 15 milliä
        Ja sitten koeajoon. Kierroksia koneeseen 2100 ja ajoa 20 minuuttia, sitten summeri varoitti. Lyhyt vajaan minuutin tyhjäkäynti, summeri vaimeni. Matka jatkui ensin kierroksia 1600 ja 10 minuuttia. Ok. Kierroksia 1800, sitten loppumatka 2000 kierrosta ja lämmöt pysyivät kurissa. Eli ollaan kutakuinkin niissä lukemissa, missä Bellalla on miellyttävä liikkuakin. Se lyhyt summerin vinkuva tosin muistutti, että jotain häikkää voisi olla vielä.
        Ettei vaan sittenkin se lämpöanturi antaisi virhesignaaleja...???
        Mutta hyvä näinkin. Parannushan oli merkittävä.
        Lämmin kiitos vielä kerran kaikille ongelmaani paneutuneille. Mikä tai mitkä näistä tekemistäni jutuista oli ratkaiseva, en pysty sanomaan.
        Ehkä lämmönvaihdin ? Toivottavasti tästä viestiketjusta löytyy apua myös muille.
        Hyvää ja kaunista veneilykesää toivottaa Bellan miehistö pohjoisesta !


      • minor700
        Bellakuuma kirjoitti:

        Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille ! Lämpöongelma on korjaantunut, ei aivan täysin mutta riittävästi. Veneilykesä saa puolestani tulla.
        Kerrataanpa vielä keskustelun lähtökohta. 1600 kierrosta ja lämmöt nousi hälytysrajaan jo vartin ajon jälkeen, viikko sitten kotisatamaan paluu onnistui enää maksimissaan 1300 kierrosta koneessa.
        Viestienne ja vinkkienne pohjalta päätin keskittyä makeavesipuoleen.
        Tein seuraavat toimet:
        - írroitin ja puhdistin koneen kyljestä lähtevät ja vesipumpulle menevät putket ( 2 kpl )
        - vesipumppua en käyttänyt auki, koska sitä pyörittäessä purskui nestettä. Päättelin, että se on kunnossa.
        - irroitin lämmönvaihtajan ja purin sen osiin niin, että sain kunnolla puhdistettua pillistön ja kuoren. Ei ollut liiemmin tukkoinen ( olihan jo puhdistettu huollossa, tosin jäljistä päätellen pillistöä ei oltu käytetty irti )
        - koekäytin termostaatin kattilassa, aukeni 87 asteessa eli oli ok
        - turbolta lämmönvaihtajaan menevä haarautuva putki,josta erään kirjoittajan mukaan putken sisällä oleva holkki voi liikkua sulkien vedenkierron, oli omassani kiinni ja vesi juoksi yhtälailla sekä termostaatin että turbon suuntaan
        - kiristin tuulettajan hihnan, painumavara 5 mm. Aiemmin oli n. 15 milliä
        Ja sitten koeajoon. Kierroksia koneeseen 2100 ja ajoa 20 minuuttia, sitten summeri varoitti. Lyhyt vajaan minuutin tyhjäkäynti, summeri vaimeni. Matka jatkui ensin kierroksia 1600 ja 10 minuuttia. Ok. Kierroksia 1800, sitten loppumatka 2000 kierrosta ja lämmöt pysyivät kurissa. Eli ollaan kutakuinkin niissä lukemissa, missä Bellalla on miellyttävä liikkuakin. Se lyhyt summerin vinkuva tosin muistutti, että jotain häikkää voisi olla vielä.
        Ettei vaan sittenkin se lämpöanturi antaisi virhesignaaleja...???
        Mutta hyvä näinkin. Parannushan oli merkittävä.
        Lämmin kiitos vielä kerran kaikille ongelmaani paneutuneille. Mikä tai mitkä näistä tekemistäni jutuista oli ratkaiseva, en pysty sanomaan.
        Ehkä lämmönvaihdin ? Toivottavasti tästä viestiketjusta löytyy apua myös muille.
        Hyvää ja kaunista veneilykesää toivottaa Bellan miehistö pohjoisesta !

        että sait toimimaan, olisi harmi jos veneilykausi menee moottorin vian etsimiseen.


      • korjailija.
        Bellakuuma kirjoitti:

        Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille ! Lämpöongelma on korjaantunut, ei aivan täysin mutta riittävästi. Veneilykesä saa puolestani tulla.
        Kerrataanpa vielä keskustelun lähtökohta. 1600 kierrosta ja lämmöt nousi hälytysrajaan jo vartin ajon jälkeen, viikko sitten kotisatamaan paluu onnistui enää maksimissaan 1300 kierrosta koneessa.
        Viestienne ja vinkkienne pohjalta päätin keskittyä makeavesipuoleen.
        Tein seuraavat toimet:
        - írroitin ja puhdistin koneen kyljestä lähtevät ja vesipumpulle menevät putket ( 2 kpl )
        - vesipumppua en käyttänyt auki, koska sitä pyörittäessä purskui nestettä. Päättelin, että se on kunnossa.
        - irroitin lämmönvaihtajan ja purin sen osiin niin, että sain kunnolla puhdistettua pillistön ja kuoren. Ei ollut liiemmin tukkoinen ( olihan jo puhdistettu huollossa, tosin jäljistä päätellen pillistöä ei oltu käytetty irti )
        - koekäytin termostaatin kattilassa, aukeni 87 asteessa eli oli ok
        - turbolta lämmönvaihtajaan menevä haarautuva putki,josta erään kirjoittajan mukaan putken sisällä oleva holkki voi liikkua sulkien vedenkierron, oli omassani kiinni ja vesi juoksi yhtälailla sekä termostaatin että turbon suuntaan
        - kiristin tuulettajan hihnan, painumavara 5 mm. Aiemmin oli n. 15 milliä
        Ja sitten koeajoon. Kierroksia koneeseen 2100 ja ajoa 20 minuuttia, sitten summeri varoitti. Lyhyt vajaan minuutin tyhjäkäynti, summeri vaimeni. Matka jatkui ensin kierroksia 1600 ja 10 minuuttia. Ok. Kierroksia 1800, sitten loppumatka 2000 kierrosta ja lämmöt pysyivät kurissa. Eli ollaan kutakuinkin niissä lukemissa, missä Bellalla on miellyttävä liikkuakin. Se lyhyt summerin vinkuva tosin muistutti, että jotain häikkää voisi olla vielä.
        Ettei vaan sittenkin se lämpöanturi antaisi virhesignaaleja...???
        Mutta hyvä näinkin. Parannushan oli merkittävä.
        Lämmin kiitos vielä kerran kaikille ongelmaani paneutuneille. Mikä tai mitkä näistä tekemistäni jutuista oli ratkaiseva, en pysty sanomaan.
        Ehkä lämmönvaihdin ? Toivottavasti tästä viestiketjusta löytyy apua myös muille.
        Hyvää ja kaunista veneilykesää toivottaa Bellan miehistö pohjoisesta !

        Eli meinaatko nyt sitten puolikuntoisella paatilla heittäytyä kanssaveneilijöiden ja meripelastajien autettavaksi kun kone lopullisesti laukeaa?
        Toivottavasti seuraavalla ylikuumenimisella palaa koko paska...


      • A&A K
        Bellakuuma kirjoitti:

        Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille ! Lämpöongelma on korjaantunut, ei aivan täysin mutta riittävästi. Veneilykesä saa puolestani tulla.
        Kerrataanpa vielä keskustelun lähtökohta. 1600 kierrosta ja lämmöt nousi hälytysrajaan jo vartin ajon jälkeen, viikko sitten kotisatamaan paluu onnistui enää maksimissaan 1300 kierrosta koneessa.
        Viestienne ja vinkkienne pohjalta päätin keskittyä makeavesipuoleen.
        Tein seuraavat toimet:
        - írroitin ja puhdistin koneen kyljestä lähtevät ja vesipumpulle menevät putket ( 2 kpl )
        - vesipumppua en käyttänyt auki, koska sitä pyörittäessä purskui nestettä. Päättelin, että se on kunnossa.
        - irroitin lämmönvaihtajan ja purin sen osiin niin, että sain kunnolla puhdistettua pillistön ja kuoren. Ei ollut liiemmin tukkoinen ( olihan jo puhdistettu huollossa, tosin jäljistä päätellen pillistöä ei oltu käytetty irti )
        - koekäytin termostaatin kattilassa, aukeni 87 asteessa eli oli ok
        - turbolta lämmönvaihtajaan menevä haarautuva putki,josta erään kirjoittajan mukaan putken sisällä oleva holkki voi liikkua sulkien vedenkierron, oli omassani kiinni ja vesi juoksi yhtälailla sekä termostaatin että turbon suuntaan
        - kiristin tuulettajan hihnan, painumavara 5 mm. Aiemmin oli n. 15 milliä
        Ja sitten koeajoon. Kierroksia koneeseen 2100 ja ajoa 20 minuuttia, sitten summeri varoitti. Lyhyt vajaan minuutin tyhjäkäynti, summeri vaimeni. Matka jatkui ensin kierroksia 1600 ja 10 minuuttia. Ok. Kierroksia 1800, sitten loppumatka 2000 kierrosta ja lämmöt pysyivät kurissa. Eli ollaan kutakuinkin niissä lukemissa, missä Bellalla on miellyttävä liikkuakin. Se lyhyt summerin vinkuva tosin muistutti, että jotain häikkää voisi olla vielä.
        Ettei vaan sittenkin se lämpöanturi antaisi virhesignaaleja...???
        Mutta hyvä näinkin. Parannushan oli merkittävä.
        Lämmin kiitos vielä kerran kaikille ongelmaani paneutuneille. Mikä tai mitkä näistä tekemistäni jutuista oli ratkaiseva, en pysty sanomaan.
        Ehkä lämmönvaihdin ? Toivottavasti tästä viestiketjusta löytyy apua myös muille.
        Hyvää ja kaunista veneilykesää toivottaa Bellan miehistö pohjoisesta !

        Omassa veneessäni on myön makeanveden Pentakone 2003 (vm.1989) ja siinä samat ylikuumenemisongelmat kuin tämän keskustelun aloittajalla. Siipipyörä vaihdettiin, putsattiin hieman karstoitunut lämmönvaihdin ja lisäksi lämmönvaihtimesta pakokäyrään menevä putki. Pakokäyrän juuri sekä oli vuosien varrella karstoittunut, siten että noin 50-60% aukosta oli jäähdytysveden käytössä. Putsauksen jälkeen kone kulkee taas ~80 C lämpötilassa, kovillakin kierroksilla.
        Kumma juttu, ettei tätä kohtaa ole kellään muulla vielä tullut vastaan.


      • Bellakuuma
        A&A K kirjoitti:

        Omassa veneessäni on myön makeanveden Pentakone 2003 (vm.1989) ja siinä samat ylikuumenemisongelmat kuin tämän keskustelun aloittajalla. Siipipyörä vaihdettiin, putsattiin hieman karstoitunut lämmönvaihdin ja lisäksi lämmönvaihtimesta pakokäyrään menevä putki. Pakokäyrän juuri sekä oli vuosien varrella karstoittunut, siten että noin 50-60% aukosta oli jäähdytysveden käytössä. Putsauksen jälkeen kone kulkee taas ~80 C lämpötilassa, kovillakin kierroksilla.
        Kumma juttu, ettei tätä kohtaa ole kellään muulla vielä tullut vastaan.

        Kiitos vinkistäsi. Tuo minun pitää vielä tarkistaa.
        Kuten saitkin aiemmista kommenteistani selvää merkittävää paranemista tapahtui jo aikaisempien kirjoittajien vinkkien avulla. Selvästihän ongelma oli / on makeavesikierron puolella.
        Onko veneesikin myös Bella 7000 ja mitä kierroslukua tarkoitat, kun puhut kovista kierroksista ?
        Eli sinun veneessäsi itse putki oli puhdas mutta liitoskohdan aukko pakokäyrässä olí karstoittunut ?


      • minor700
        Bellakuuma kirjoitti:

        Kiitos vinkistäsi. Tuo minun pitää vielä tarkistaa.
        Kuten saitkin aiemmista kommenteistani selvää merkittävää paranemista tapahtui jo aikaisempien kirjoittajien vinkkien avulla. Selvästihän ongelma oli / on makeavesikierron puolella.
        Onko veneesikin myös Bella 7000 ja mitä kierroslukua tarkoitat, kun puhut kovista kierroksista ?
        Eli sinun veneessäsi itse putki oli puhdas mutta liitoskohdan aukko pakokäyrässä olí karstoittunut ?

        juttu kun kirjoitettiin karstoituneesta pakokäyrästä,tuli mieleen semmonen homma isommassa Volvossa,se kävi kuumana.
        Purettiin koko jäähdytyssysteemi, vikaa ei löydetty,sitten sattumalta aukaistiin pakokäyrä ja siellä missä vesi tulee moottorista ulos pakokäyrään,se ulostuloputki oli "kasvanut" umpeen.En sanoisi että se oli ruostetta,se nyt vaan oli pienentynyt se reikä.


      • A&A K
        Bellakuuma kirjoitti:

        Kiitos vinkistäsi. Tuo minun pitää vielä tarkistaa.
        Kuten saitkin aiemmista kommenteistani selvää merkittävää paranemista tapahtui jo aikaisempien kirjoittajien vinkkien avulla. Selvästihän ongelma oli / on makeavesikierron puolella.
        Onko veneesikin myös Bella 7000 ja mitä kierroslukua tarkoitat, kun puhut kovista kierroksista ?
        Eli sinun veneessäsi itse putki oli puhdas mutta liitoskohdan aukko pakokäyrässä olí karstoittunut ?

        En ajele Bellalla, vaan Albin 25:lla (vm 1971). Kone on vm. 1989 Volvo Penta 2003 (27 hv). Kovat kierrokset tälle koneelle on 3200; matkanopeus (7,5 solmua) syntyy mukavasti 2700 kierroksella.
        Karstoitus oli syntynyt ensin pakokäyrän ja putken liitoskohtaan, josta se sitten oli ilmeisemmin alkanut sakkautua myös 2-3 cm putken puolelle. Kun liitoskohta oli rassattu ja tiiviste vaihdettu, ylikuumenemisongelma poistui välittömästi.

        Kannattaa tsekata tämä, aikaa siihen menee vain muutama minuutti. Kannattaa varata uudet tiivisteet putken ylä-ja alapäähän mukaan ennenkuin aloittaa hommat.

        Toivottavasti kone viilenee tällä vinkillä entisestään.

        Ari K


      • Anonyymi
        A&A K kirjoitti:

        Omassa veneessäni on myön makeanveden Pentakone 2003 (vm.1989) ja siinä samat ylikuumenemisongelmat kuin tämän keskustelun aloittajalla. Siipipyörä vaihdettiin, putsattiin hieman karstoitunut lämmönvaihdin ja lisäksi lämmönvaihtimesta pakokäyrään menevä putki. Pakokäyrän juuri sekä oli vuosien varrella karstoittunut, siten että noin 50-60% aukosta oli jäähdytysveden käytössä. Putsauksen jälkeen kone kulkee taas ~80 C lämpötilassa, kovillakin kierroksilla.
        Kumma juttu, ettei tätä kohtaa ole kellään muulla vielä tullut vastaan.

        Minulla Volvo Penta Tamd 63 P-A moottori ja kuumenemissongelma yli 2600 kierroksilla.
        Pähkäillyt kanssa mistä tuo voi johtua, mutta
        pitänee kanssa tarkistaa tuo pakokäyrä ensimmäiseksi. Toinen epäilyksen kohde oli, ettei termostaatti aukea kokonaan.
        Näyttää useammalla olleen sama ongelma kuumenemisen, kanssa, joten kiitos myös muille vinkeistä ongelman ratkaisun suhteen.


    • Jorkke

      Olen joutunut vaihtamaan summerin kahdesti koska antaa virhetietoa

    • bellatsautsau

      Minulla on Bella 7000 ja moottori Volvo Penta 2003 T. Käsitykseni on, vaikka karstoitusta on tullut, että lämpimällä ilmalla lämpimän veden aikaan jäähdytyskapasiteetti ei riitä ajamiseen puoliliu'ussa yli 3000 tuhannella kierroksella. No tuskin se on koneellekaan hyväksi ja runkonopeudella pääsee.
      Kiertääkö erillisessä lämmittimessä makeaveden jäähdytyksen neste vai merivesi? En ole koskaan tutkinut tarkemmin. Se on muuten yksi ongelmakohta ajan myötä (vuodot yms.).

      • R K-S

        Lämmönvaihtimessa kiertää tietenkin molemmat, sekä merivesi, että jäähdytysneste. Yleensä lämpöongelmat johtuvat likaantuneesta lämmönvaihtimesta. Kyllä moottorin jäähdytys pitää riittää, vaikka ajetaan täysillä.
        Voit myös parantaa moottorin ilman saantia. Bella 7000:ssa on tosi ahdas konehuone.


      • veepee2003t
        R K-S kirjoitti:

        Lämmönvaihtimessa kiertää tietenkin molemmat, sekä merivesi, että jäähdytysneste. Yleensä lämpöongelmat johtuvat likaantuneesta lämmönvaihtimesta. Kyllä moottorin jäähdytys pitää riittää, vaikka ajetaan täysillä.
        Voit myös parantaa moottorin ilman saantia. Bella 7000:ssa on tosi ahdas konehuone.

        Tarkoitin sitä lämmitintä, joka hohkaa tuulilasille jonkin verran lämpöä. Se viritelmä on oikeassa kyljessä seinämien takana. Siihen ei taida päästä käsiksi kuin repimällä väliseinää auki - varsinainen suunnittelu/rakennelmakukkanen!?


    • Nopea apu, kiitos

      Käsitykseni mukaan tuo ongelma vuodelta 2008 on jo korjattu. Vene romutettu ja omistaja asuu vanhainkodissa eikä tunnista edes lapsiaan,.

    • Jorkki

      Oletko ilmannut makeavesijäähdytyksen että kiertäisi

    • Anonyymi

      Minulla samoja ongelmia Tamd 63 kanssa.
      Tuli näistä keskusteluista mieleen myös eräs seikka. Minulla on moottorin makeavesipuoleen kytketty lisälämmitin käytettäväksi ajon aikana. Lämpimillä keleillä sitä ei pidetä päällä, mutta neste siellä kiertää. Mahtaneeko tuo viedä osan makeavesipumpun tehoista nesteen kiertäessä siellä ilma lämmönsiirtoa pois jäähdytysnesteestä ? Pitänee kokeilla tuonkin vaihtoehdon vaikutus sulkemalla lämmityskennon kiertoventtiili moottorista.

      • Anonyymi

        Enpä usko tuohon teoriaan.

        Onko koneeseen vaihdettu säännöllisesti oikean laista jähdytin nesteitä, pakkaavat muuttumaan syövyttäviksi ja muodostamaan ruostetta vanhetessaan.

        Kannattaa myös käyttää "akku vettä" lantrauksessa, jotta ei kerrytä kalkkia/kattila kiveä lohkoon ja lämmönvaihtimeen.

        Oletko tsekannut raakavesi puolen letkujen ja raakavesisuodattimen, ettei oo imaissut jotain tukkeeksi.


    • Anonyymi

      vanhan impellerinpalasia jäähdyttimen päädyssä tukkeena.Jonkun vesiletkun sisäkuori revennyt ja tukkii letkua.

    • Anonyymi

      Onko kellään tietoa mikä on jäähdytysveden lämpötilan hälytysraja Volvo Penta 2003t:ssä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8604
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      126
      2331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe