Ommeltiin ilman puudutusta

itkevä

Synnytin kolme vrk sitten. Synnytys meni hyvin, sain toivomani kivunlievitykset eikä alapäätäni nirhattu veitsellä, vaan sain vain pienen luonnollisen repeämän. Ommellessa kuitenkin koin helvetin: välilihaani ei puudutettu ollenkaan!

Minä itkin kivusta ja karjaisin, että kätilö lopettaisi. Ompeli kuitenkin ilman puudutusta, kuin nyt olisi ihan luonnollista pistellä neulaa ruumminosien läpi hereillä ilman puudutetta.

Onko muille tehty samoin vai oliko tämä pahoinpitely nyt jokin leipääntyneen kätilön turhautuneisuuden purkaus? Kannattaako tästä tehdä valitus? Se kävi aivan helvetin kipeää enkä taida siinä sairaalassa enää ikinä asioida. Minun täytyisi poistattaa luomi, mutta taitaisivat siinä sairaalassa tehdä senkin ilman puudutusta.

20

4484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miulla

      synnytin esikoiseni 2005.sain 3 todella pientä pinnallista repeämää tai siis tarkemmin sanottuna 3 tikkiä.ei minuakaan puudutettu ja se kyllä sattui aivan helvetisti!!!en kyllä sen kummemmin ole asiaa edes miettinyt..eikä se tikkaus kauaa kestänyt...

    • valitat koko kansalle

      Etkä ole ainoa.

      Paitsi ettei mieleenikään tulisi valittaa.

      • Kirous sulle

        Se on sitten sun mielestä ihan normaalia että ommellaan ilman puudutusta, näköjään naisia saa kohdella ihan miten tahansa, elukatkin saa paremman kohtelun lääkärillä.


      • tuon aloittajan

        viesti oli ihan asiallinen. Kai tuollaista saa kysyä. Tää on tääs tätä, kun joku uskaltaa kysyä, niin joku on heti päähän potkimassa.
        Sulla tais olla vaan tylsä hetki yövuorossa?
        Ei kannata siis sun valittaa.
        Tuskinpa myöskää koko kansa on täällä synnytyspalstalla ihmettelemässä. Toivottavasti vaan ne joilla on kiinnostusta ja aihetta olla.


      • puudutus
        tuon aloittajan kirjoitti:

        viesti oli ihan asiallinen. Kai tuollaista saa kysyä. Tää on tääs tätä, kun joku uskaltaa kysyä, niin joku on heti päähän potkimassa.
        Sulla tais olla vaan tylsä hetki yövuorossa?
        Ei kannata siis sun valittaa.
        Tuskinpa myöskää koko kansa on täällä synnytyspalstalla ihmettelemässä. Toivottavasti vaan ne joilla on kiinnostusta ja aihetta olla.

        Mulle ainaki kätilö sanoi, että pintarepeämiin puudutus ei auta..Minut puudutettiin ja tikattiin, mutta silti jotkut tikkien laitot kävi ihan saamaristi. Ai niin...sain 2. asteen repeämät, enkä silti valita..Synnytyksen jälkeen tuommonen kipu tunnu missään..


      • pukee sinua ?
        puudutus kirjoitti:

        Mulle ainaki kätilö sanoi, että pintarepeämiin puudutus ei auta..Minut puudutettiin ja tikattiin, mutta silti jotkut tikkien laitot kävi ihan saamaristi. Ai niin...sain 2. asteen repeämät, enkä silti valita..Synnytyksen jälkeen tuommonen kipu tunnu missään..

        Et valita, kun olet nainen, alistut kaikkeen paskaan mikä eteen annetaan, niinpä niin. Olen toista mieltä siitä että juuri sen synnytyksen jälkeen ei enää kestäisi lisää kipuja, ompelu nimenomaan tuntui ylivoimaisen tuskalliselta.


    • Nuori emäntä

      Eivätkö kätilöt käyneet vuodeosastolla keskustelemassa kanssasi ennen kotiutusta? Ainakin TYKS:ssä se on rutiini. Keskustelu käydään siksi, että synnytyksen aikana on voinut tapahtua mitä vaan, jota ei ole ehditty käydä läpi H- hetkellä ja jotta äiti saa kertoa omat kokemuksensa henkilökunnalle. Ainakin omalla kohdallani keskutelusta tehtiin vielä kirjallinen versio, jonka myös minä sain kopioksi kotiin. Kävimme kaikki dokumentit, lääkitykset, hoidon vaiheet , komplikaatiot, lapsen kunnon, hoidon, imetyksen yms.yms läpi. Itse annoin kritiikkiä vuodeosaston toiminnasta. Tuossa keskustelussa on mahdollisuus juuri kysyä tai vaatia selitystä myös niille asioille, jotka ovat jääneet vaivaamaan.

      Puuduttamatta tikkaaminen kummastuttaa. Kyllä pinta puutuu siinä missä sisustatkin. Riippuu aivan puudutteen laadusta ja pistokohdasta.

      Jos kätilösi ei ole keskustellut jo nyt kanssasi, niin soita osastolle ja pyydä hänet puhelimeen. Kirjaa itsellesi valmiiksi kysymyksiä paperille, jotka ovat jääneet hampaankoloon. Anna tarvittaessa kätilölle aikaa palauttaa mieleen "tapauksesi" ja jätä vaikka soittopyyntö omalla nimelläsi.

    • +tiipi+

      minä sain synnytyksessä epiduraalin, mikä vei kaikki supistus ja venytys ja ponnistuskivut pois..

      puudutteesta huolimatta epparin leikkaus sattui silti. samaten tikkaus. TODELLA sattui.
      en sitten tiedä missä vika. kyllä se kätilö jotain puudutetta koitti sinne haavaan suihkia kun sanoin että sattuu, mutta eipähän tuolla ollut mitään vaikutusta.

      noh, onneksi ei tarvi ihan kohta uudestaan moiseen rääkkiin lähteä :D

    • pörriäinen

      Itselläni oli aivan toisenlainen kokemus. Välilihani leikattiin, joten sain puudutteen luonnollisesti silloin. En edes tiedä missä vaiheessa leikkaus tapahtui!! =)
      Kun kätilö (aivan ihana sellainen) alkoi varaamaan ompelu tarvikkeita, kysyin, että puudutathan vielä ennen ompelua. Pelkäsin kyseistä toimenpidettä todella, ja sen kerroin myös kätilölle. Hän hymyili, ja sanoi, että alapää on kyllä jo ihan turta, mutta jos haluat, niin tietenkin hän puuduttaa. En tiennyt koko ompelusta mitään!!! =)
      Vaikka itselläni oli pitkä, rankka ja KIVULIAS synnytys, niin en olisi enää sen kaiken päälle kestänyt ompelua ilman puudutteita!!

      Yhdyn edelliseen kirjoittajaan. Ota ihmeessä yhteyttä sairaalaan, ja pyydä saada vastauksia mieltäsi askarruttaviin asioihin. Jos niitä et nyt selvitä, voivat ne jäädä "traumoina" mieleesi, ja pahimmassa tapauksessa pelkosi vaikuttaa seuraavan lapsen tekoon...=/
      Koita sinnitellä!! Ja onnea pienokaisesta!!! =)

      • meppe

        ompelu ei sattunut. ilmeisesti puudutti kätilö sillä jokin hämärä muistikuva on että jotain laittoivat kun umpeen kuromisessa kesti ja kesti.

        Jonkun kerran kun oikeen nippasi niin katsoin sylissäni olevaa vauvaa ja keskitin ajatukseni siihen, mutta kyllä kätilö huomasi että sattuu ja hellitti ompelu vimmansa.

        Kyllä kätilöiltä vaaditaan tiettyä herkkyyttä äidin tuntemuksia kohtaan ja ehdottomasti jos ompelu saattuu niin kannattaa ponnekkaasti vaatia puudutetta sanoivat sitten mitä tahansa.


    • ++++

      Miksiköhän ne puudutteet on sitten keksitty, jos niitä ei käytetä?? Ja jos naiset eivät saa moisesta "valittaa", niin miksi on ylitääpään mitään kivunlievitys keinoja synnytyksessä????
      Eli kaikki vaan luomusti synnyttämään jos kerran lääketieteen apuja ei saa käyttää!!!
      Kuulostaa hieman naisia alentavalta tuollainen "älä valita vaan kärsi, se on naisen tehtävä"... =/

    • saman kokenut

      Laaja ja syvä repeämä paikattiin ilman puudutusta ja se kesti toista tuntia. Pyysin puudutusta, mutta lääkäri ei suostunut puhumaan minulle. Huusi vain olemaan paikoillaan ja hiljaa. Kätilö tarjosi ilokaasua. Tästä on jo muutama vuosi aikaa, mutta yhä edelleen minusta tuntuu siltä kuin minut olisi pahoinpidelty.

      Jälkikäteen kävin puhumassa asiasta sairaalassa, missä kätilö selitti että puudutusta on todella vaikea saada oikeaan kohtaam ja veri huuhtelee myös puudutusainetta pois, joten se ei pääse välttämättä vaikuttamaan. Kyllähän se kummalta tuntui, ettei nykyaikana ole vielä toimivaa puudutusta keksitty tähän tilanteeseen.

    • minun kohdalla

      Toisen asteen repeämää ja toisenpuolel epparia ommeltiin yli tunti. Ei puudutusta. Käskettiin vetää ilokaasua.

    • Miepä vaan

      Juuri reilu viikko sitten synnytin. Tuli vaan neljä tikkiä ja oli vaan pintarepeämiä. Ei tarttenu ees leikellä. Silti kätilö puudutti, joissain kohti sattu. Mut kätilö otti varovasti. Oli tosi mukava kätilö! Kaikki sujui hienosti... Terkkuja vaan Hyvinkään sairaalaan! =)

      • ainaskin

        Mulla kolme synnytystä takana ja jokaisen jäljiltä on jouduttu ompelemaan, ekan kerran ei sattunut vaikka tehtiin eppari ja ommeltiin moneen kerrokseen. Toisella kerralla oli silkkaa helvettiä, kun puudutus ei tehonnut ja kätilö huusi mulle kun en pysynyt hiljaa paikallaan, kipu oli hirvittävä. Kolmannella kerralla tuli pintarepemiä jotka ommeltiin puuduttamatta kun mukamas se puudutuspiikki olisi sattunut saman verran kuin ompelu, kyllähän se ompelu sattui, mutta ei onneksi kestänyt kauaa.


      • puutunut
        ainaskin kirjoitti:

        Mulla kolme synnytystä takana ja jokaisen jäljiltä on jouduttu ompelemaan, ekan kerran ei sattunut vaikka tehtiin eppari ja ommeltiin moneen kerrokseen. Toisella kerralla oli silkkaa helvettiä, kun puudutus ei tehonnut ja kätilö huusi mulle kun en pysynyt hiljaa paikallaan, kipu oli hirvittävä. Kolmannella kerralla tuli pintarepemiä jotka ommeltiin puuduttamatta kun mukamas se puudutuspiikki olisi sattunut saman verran kuin ompelu, kyllähän se ompelu sattui, mutta ei onneksi kestänyt kauaa.

        Minulla tikattiin eppari ja paha repeämä. Ensin puhuttiin, että ne olisi paikattu nukutuksessa leikkaussalissa, mutta lääkäri halusi ommella ne synnytyssalissa puudutuksessa. Olin lääkärin kanssa eri mieltä ja ilmaisin eriävän mielipiteeni ehkä turhankin selkeäsanaisesti. Lääkäri kuitenkin ryhtyi ompeluhommiin. Sain ilmeisesti ihan reippaasti puudutetta ja höngin samalla ilokaasuakin. Jossain vaiheessa ompelu kai hieman kirpaisi ja tämänkin tein taatusti selväksi, jolloin puudutetta lisättiin. Ilmeisesti tikkaaminen ei sattunut juurikaan, tästä ei ainakaan ole mitään muistikuvaa.

        Mielestäni ap:n kannattaisi ottaa yhteys hoitaneeseen kätilöön ja keskustella asiasta. Tapahtuma jää muutoin vaivaamaan.

        Minäkin myöhemmin juttelin hoitaneen lääkärin kanssa ja keskustelu päättyi yhteisymmärryksessä.


    • natsisaksan

      toimenpiteeltä. taas yksi syy vaatia sektio, siinä saa puudutuksen ompeluun automaattisesti kaupan päälle ja muutenkin "hieman" ihmisoikeudellisesti asiallisempaa kohtelua! sairastahan tuo on, hyi kamala.

    • H.Eppuli

      ...mutta sattui se silti - melkeinpä enemmän kuin koko synnytys, joka meni ilokaasun voimalla.

    • sunita

      kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä sinne osastolle, ja antaa palautetta ja selvittää asia jottei mitään jäisi vaivaamaan! saat mielenrauhan, ja osasto voi vastedes toimia paremmin.

      Ajattele, että nyt oot kuitenkin selvinnyt siitä! Hienoa. Voin vain arvailla millaista tuskaa se on, itselläni ei synnytyksiä takanani ole. Olen itse nähnyt ulkomailla ollessani monia synnytyksiä joissa ei ole ollut tietoakaan kivunlievityksestä missään vaiheessa synnytystä, ja kyllä ne kaikki äidit ovat siitä selvinneet! Rohkeita ja hienoja naisia kaikki! :)

    • Anonyymi

      Sairastahan tuo on, ei tule mieleen mitään muuta tilannetta jossa hyvin tuntoherkkää aluetta ei puudutettaisi ennen tikkausta. Tehkää ihmeessä valitus, ei tuollainen käytäntö muutu ellei sairaala huku valituksiin.

      Jos miehen alapää olisi ommeltavana niin ei tulisi kuuloonkaan että puudutus laiminlyötäisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6059
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      519
      3709
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      186
      3550
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2754
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2489
    6. 283
      2182
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1573
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      108
      1480
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1419
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1210
    Aihe