Hei,
onko kenelläkään kokemuksia riippapihlajan muotoilusta? Ajattelin leikkauksen lisäksi muotoilla ylöspäin suuntautuvia oksia siten, että kun ovat tarpeeksi pitkiä, sidon oksasta rinkulan, jotta paksuuntuessaan ajan kanssa tukee sateenvarjonmallista rakennetta. Jos tällätavalla toimii, vähentääkö se alaspäin suuntautuvien oksien versomista? Voinko leikata riippuvia oksia jo ensimmäisenä keväänä? Kun puuni on siis vuoden juurtunut pihassani?
riippapihlaja
3
3416
Vastaukset
- miriam
tuskin on mitään vaikutusta versomiseen. Puu työntää versoa kaikista oksanvääntelyistä huolimatta edelleen sinne minne haluaa..
Leikkaaminen aloitetaan silloin, kun siihen tulee tarvetta, ei huvin vuoksi. Jos ensi keväänä huomaat oksan, joka ei kasva toivotulla tavalla, voit poistaa sen.
Tuollaisen rinkulan muotoileminen latvukseen herättää ainakin minulla kysymyksen siitä, miten sen oksan vanhemmiten käy kun siihen tulee paljon painoa? Repeytyykö oksa rungosta irti? Suosittelisin mielummin pitäytymään vain säännöllisissä ja huolellisissa leikkauksissa sateenvarjomaisen muodon luomiseksi ja säilyttämiseksi. - mapee
Jos tahtoo puun olevan sateenvarjomallissa niin sen saa kyllä leikkaamalla puut asiihen malliin eikä taivuttelemalla ja vääntelemällä väkisin. Ja kun turhat oksat on pois niin kasvu on kohdallaan.
Leikkaamisen kanssa on silti oltava joku tolkku. Jos kasvia leikataan voimakkaasti se alka kasvattaa ohutta ja honteloa vesiversoa, josta ei tule koskaan edes kunnollista riippuvaa oksaa.
Oletko nyt varmasti päättänyt mitä tahdot? Sateenvarjomallissahan oksat ei oikeastaan riipu vaan puu laikataan todellakin muistuttamaan sateenvarjoa. Ja ne kyllä pysyy siinä asennossa sitten, mihin jäävät puutumaan ilman lisätukiakin.
Jos taas tahdot oksia roikkumana alaspäin niin silloin ei leikata kuin liian pitkiä oksia. Sekoituksena sekä sateenvarjo että riippuvat on kyllä ainakin mun mielikuvituksessa aika outo näky!- ohjata niinkin
että leikkaa oksan juuri ylöspäin kasvavan silmun edestä. Silloin tulevat oksat lähtevät helpommin ylös tai vaakatasoon.
Kun leikkaa niin, että viimeisin silmu sojottaa alaspäin niin tuleva oksakin lähtee reippaasti riippumaan alas.
Olen nähnyt myös lenkeille kieputettuja pihlajoita, eikä ne mihinkään revenneet. Paksut oksat olikin.
Itse leikkasin tänään oksia, jotka häiritsivät minua. Näin teen joka kesä. Hyvin kasvaa.
Suosittelen kuitenkin -ei puutarhureille-, että leikkaatte kasvinne keväällä. Silloin ainakin varmistuu oksien haaroittuminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269