riippapihlaja

hermanni

Hei,
onko kenelläkään kokemuksia riippapihlajan muotoilusta? Ajattelin leikkauksen lisäksi muotoilla ylöspäin suuntautuvia oksia siten, että kun ovat tarpeeksi pitkiä, sidon oksasta rinkulan, jotta paksuuntuessaan ajan kanssa tukee sateenvarjonmallista rakennetta. Jos tällätavalla toimii, vähentääkö se alaspäin suuntautuvien oksien versomista? Voinko leikata riippuvia oksia jo ensimmäisenä keväänä? Kun puuni on siis vuoden juurtunut pihassani?

3

3997

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miriam

tuskin on mitään vaikutusta versomiseen. Puu työntää versoa kaikista oksanvääntelyistä huolimatta edelleen sinne minne haluaa..

Leikkaaminen aloitetaan silloin, kun siihen tulee tarvetta, ei huvin vuoksi. Jos ensi keväänä huomaat oksan, joka ei kasva toivotulla tavalla, voit poistaa sen.

Tuollaisen rinkulan muotoileminen latvukseen herättää ainakin minulla kysymyksen siitä, miten sen oksan vanhemmiten käy kun siihen tulee paljon painoa? Repeytyykö oksa rungosta irti? Suosittelisin mielummin pitäytymään vain säännöllisissä ja huolellisissa leikkauksissa sateenvarjomaisen muodon luomiseksi ja säilyttämiseksi.

• mapee

Jos tahtoo puun olevan sateenvarjomallissa niin sen saa kyllä leikkaamalla puut asiihen malliin eikä taivuttelemalla ja vääntelemällä väkisin. Ja kun turhat oksat on pois niin kasvu on kohdallaan.

Leikkaamisen kanssa on silti oltava joku tolkku. Jos kasvia leikataan voimakkaasti se alka kasvattaa ohutta ja honteloa vesiversoa, josta ei tule koskaan edes kunnollista riippuvaa oksaa.

Oletko nyt varmasti päättänyt mitä tahdot? Sateenvarjomallissahan oksat ei oikeastaan riipu vaan puu laikataan todellakin muistuttamaan sateenvarjoa. Ja ne kyllä pysyy siinä asennossa sitten, mihin jäävät puutumaan ilman lisätukiakin.

Jos taas tahdot oksia roikkumana alaspäin niin silloin ei leikata kuin liian pitkiä oksia. Sekoituksena sekä sateenvarjo että riippuvat on kyllä ainakin mun mielikuvituksessa aika outo näky!

• ohjata niinkin

että leikkaa oksan juuri ylöspäin kasvavan silmun edestä. Silloin tulevat oksat lähtevät helpommin ylös tai vaakatasoon.

Kun leikkaa niin, että viimeisin silmu sojottaa alaspäin niin tuleva oksakin lähtee reippaasti riippumaan alas.

Olen nähnyt myös lenkeille kieputettuja pihlajoita, eikä ne mihinkään revenneet. Paksut oksat olikin.

Itse leikkasin tänään oksia, jotka häiritsivät minua. Näin teen joka kesä. Hyvin kasvaa.
        Suosittelen kuitenkin -ei puutarhureille-, että leikkaatte kasvinne keväällä. Silloin ainakin varmistuu oksien haaroittuminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa

sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT
      Maailman menoa
      329
      3883
    2. Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi
      Maailman menoa
      128
      3580
    3. Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla

Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku
      Maailman menoa
      5
      2292
    4. Onko kaivattusi spesiaali?

Millä tavalla ja miten?
      Ikävä
      112
      1704
    5. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      18
      1608
    6. Typeryyttä

Se on kummallista, kun kaksi ihmistä tuntee selittämätöntä vetoa toisiinsa, mutta eivät vain pääse toistensa luokse. Mik
      Ikävä
      124
      1339
    7. Martina mukana erikoisjoukossa

Huippurankka Erikoisjoukot-ohjelma jatkuu, Martina mukana. Kerrankin Martinalle hyvä ohjelma, hänellä on voimaa, sisua j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      961
    8. Lindtman haluaa leikata Kela-korvauksista...oho!

Antti Lindtman sanoo Kauppalehdessä, että vuodesta 2028 voi tulla erittäin hankala, mikäli nykyinen hallitus ei tee riit
      Maailman menoa
      101
      919
    9. Häneen rakastuminen oli sellaista

että aina uskoi ja luotti että kyllä tästä vielä edetään jotenkin. Se olikin vain rakastuneen toiveajattelua kaikki. Ta
      Ikävä
      79
      865
    10. Huonosti.

Oletko kohdellut kaivattuasi huonosti? Miksi?
      Ikävä
      86
      781
    Aihe