Ruumiinrakenne ja laji

Wannabe

Aion aloittaa lähiaikoina jonkin kamppailulajin. Tarjolla täälläpäin olisi ainakin ju jutsu, karate (shotokan/wado ryo), aikodo, thai nyrkkeily ja taekwondo. Pääasiassa kyseessä olisi harrastus/liikunta (ja ehkä myöhemmin kilpailu), mutta lounnollisesti myös itsepuolustus on takaajatuksena.

Olen 22 v mies, 185 cm ja 70 kg. Eli mallia pitkä ja laiha. Kunto on aika hyvä, juoksen ja käyn salilla säännöllisesti, mutta en tosiaankaan ole mikään Salin Isoin Karju. Eli kysymys kuuluu: Onko joidenkin ylläolevien lajien tekniikat yms sellaisia että pituudesta olisi etua? Ja vastaavasti, onko joissain ylläolevissa lajeissa haitta jos on pitkä ja kevyt (esim tasapainon kannalta)?

Tottakai lopulliseen valintaani vaikuttaa muutkin asiat, mutta ajattelin kysyä jos jollain olisi ajatuksia tästä. Kiitos vastauksista!

15

1678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pera

      .. Ole loppujenlopuksi hirveästi haittaa tai hyötyä, koska kaikilla tekniikka muotoutuu itselleen sopivaksi. Tietysti pituudesta, eli ulottuvuudesta, on enemmän hyötyä puhtaissa potku ja lyöntilajeissa kuin esim. jutsussa heittoja harjoitellessa, jossa siittä saattaa olla jopa hiukan haittaa.

    • Savateur

      Omalla kohdallani ei pituudesta ainakaan ole ollut sen suurempia ongelmia, tottahan joissain lajeissa siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Itse olen 186 ja 77 kg joten osapuilleen samoista lähtökohdista ja silti olen voinut harrastaa täysipainoisesti yli 10 vuotta. Olen kokeillut muutamia eri lajeja, mutta kaikkia lajeja on saanut harrastaa ihan kunnolla, heitoissa pitään vaan mennä alemmaksi kuin muiden ja paini/matto lajeissa tekniikan osuus tulee tärkeämmäksi, kun ei ole tuota massaa.

      Kun vain löydät sen mielekkään lajin ja seuran jossa viihdyt, loput mutkat menee ajan kanssa ja päättäväisyydellä.

      Tervetuloa vain joukkoon

    • Andy

      Jos otetaan kunkin lajin mustia vöitä (thaissa ei kyllä ole vöitä) epälukuinen määrä, sinun tyyppisiäsi kavereita löytyy ehdottomasti eniten taekwondon harjoittelijoista. Minkään lajin harjoittelemiselle tuollaiset mitat eivät kuitenkaan ole missään tapauksessa este.

      • Phoenix82

        Suosittelen lajia jossa kädet käy ja jalat heiluu. Pituus/painosuhde kun suosii pitkiä ja keveitä kavereita otellessa. Lajeissa joissa ei ole heittoja ja vääntöä. Lyeisesti näissä pärjää vantterammat kaverit paremmin.


    • Tkd

      Suosittelisin taekwondoa sillä tkd ottelussa on pituudesta etua sillä pystyt potkimaan lyhyempää vastustajaa ennen kuin hän pääsee edes potku etäisyydelle.

      • J.M

        Taekwondo otteluun sinulla olisi kyllä erittäin hyvä ruumiin rakenne. Hieman voima treeniä, kuitenkin niin, että voit vielä otella -72, -78 sarjoissa, niin olisit varmasti erittäin sopiva TKD kilpailuun.

        Muista lajeista en voi tietää. Itsepuolustuksen ja harrastamisen yleensä kannalta ei ole varmastikkaan mitään väliä minkä lajin valitset, kunhan itse pidät sitä oikeana juuri sinulle.


    • Osmo

      Jos haluat tanssia niin mene caboeiraan, jos haluat jumpata ja opetella "vitunmakeita" uzihyppykiertomawazigereitä niin mene han moo doon tai taekwondoon roikottamaan käsiäsi. Jos haluat tapella tehokkaasti ja kovaa, niin mene muaythaihin. Jos haluat muaythain tyttöjen version, missä ei käytetä kyynärpäitä eikä polvia niin mene kickboxingiin. Noissa kaikissa pituudesta on hyötyä.

      Mattoväännöissä ruumiinrakenteestasi ei ole hyötyä, pitkistä vipuvarsista ennemminkin haittaa. Itse olen 180 cm ja 90 kiloa, mutten ole valinnut lajiani ruumiinrakenteen perusteella, vaan sen perusteella, mikä kiinnostaa.

      Arvaatte varmaan lajin? ;)

      • flammee

        Muay thaissa kyllä treenataan keskimäärin (luulisin) kovemmalla kontaktilla ja muutenkin aika kovaa ja näinollen sen harrastjat ovat aika kovia luita. Mutta on varsin tökeröä paskapuhetta ettei TKD:ssä oppisi mitään ip:n kannalta hyödyllistä..

        Se on tietysti ihan siitä kiinni siitä mitä harrastaja tahtoo, TKD on kuitenkin aika lailla monipuolisempaa kuin MT, löytyy ottelun lisäksi murskausta, liikesarjoja, vähän hallintaotteita/lukotuksia ym..


    • Wannabe

      Kiitos vielä kaikista vastauksista. Aika moni suositteli isku-potku-painotteisia lajeja, ja sellaiseen päädyinkin. Löysin lähiseudulta Kyokushinkai karateseuran, ja menen sinne ensi viikolla ottamaan tuntumaa. Vaikuttaa kiinnostavalta.

    • jeikki85

      Suosittelen judon ja nyrkkeilyn sekamelskaa,sil oon ite pärjänny.Heti turpaa jos joku rupee vittuileen,kamppi jos ei pääse sivuttais otetta ottaa nii paras joko vetää turpaa ku toine on maas tai polkasta pari kertaa nenuu kohtuudella tietenki ettei henki mee humalassa on tullu joskus vähä innostuttuu ite oon vaan 168cm pitkä ja fatsi oli kova tappelee nuorena vaik oli vaan 171cm ja 57kg itse opetellut judoa niilo salon kirjasta veljiisä vastaan ja on pistäny 2metrisii tyypejä matalaks niin maan perusteellisesti,itse oon vähä harteikkaampi mut lyhkäsempi niin joku nyrkkeily vois olla minun ja viel paremmin sinun bravuuris kunhan pidät etäisyyttä lyhyempii tyyppeihi sinäki hommas vaik taitavampi vähä lyhyempi osaa horjuttaa vahvemmankin tyypin haluamaansa vipu kamppi asentoon.:)

      • : D

        aloittaja varmaan onkin odottanut vastaustasi yli 9 vuotta :D


    • judojudojudo

      Tällä monet ovat epäilleet että pituudesta on haittaa heittojen harjoittelussa tai mattotekniikassa. Voihan se olla että jujutsussa ei pitkä opi hyödyntämään omaa kroppaansa, mutta jos menet sinne missä heitot ja mattopaini oikeasti osataan eli JUDOon huomaat, että kaikenpituiset voivat pärjätä. Heitoissa kropan ominaisuudet vaikuttavat siten että pitkät tejevät enemmän jalkaheittoja ja niskakahvaan perustuvia kun taas lyhemmät esimerkiksi käsivarsiheittoja. Maailman tämän hetken ylivoimaisin judoka on raskassarjan Teddy Riner joka on muuten 204 cm pitkä.

    • t(u)omari

      Ei ollu Teddyn judo kaunista eikä tehokasta olympialaisissa, ei.

      • judojudojudo

        Ei ollu kaunista ei, mutta tuli kultaa. Ainakin jäädytti vastustajat tehokkaasti.


    • Kale.

      Karate on turha laji. Lyöntitekniikka väärä. Lukotukset ym eivät toimi käytännössä. Potkunyrkkeily on paras laji sinun tyyppiselle, pitkälle ja hoikalle kaverille. Monipuolinen kilpailulaji joka auttaa myös itsepuolustuksessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe