Tällaisen arvostelun Samurai 250 sai Offroad Pron testissä

Nyt se on testattu

Eli kiistelty ja hypetetty uusi Samurai 250 nestejäähdytteisellä koneella on testattu Offroad Pro -lehdessä! Pyörä vietiin Ylöjärven radalle röykytettäväksi ja revitettäväksi pöytähyppyreille ja röykkysuoralle ihan krossikurujen toimesta. Uusi Samurai 250 kirvoitti asiantuntijan käsissä seuraavat kommentit:

"...päällisin puolin asiallisen näköinen ja ihan aikuisten motocrosspyörän kokoinen laite."
"...Olihan sitä pakko testata pyörän kestävyyttä hypyissä. Ainoa tekninen vika, mikä ajon aikana ilmeni oli jalkatapin irtoaminen pultin autettua." (toisaalla mainittiin, että vain seisontatuki irtosi).
"...virtaviivainen satula ja muotoilu, levyjarrut ja asiallisen näköiset iskuvaimentimet."
"...ulkoisesti Samuraissa ei ole valittamista."
"Iskunvaimentimet ovat kuitenkin säädettävissä kuten myös kaasutin."
"Pyörän käyntiääni oli kuin isommissa pyörissä konsanaan. Samurai kuulosti jopa tehokkaalta."

"...pyörä kyllä jaksoi liikkua tasaisen tappavasti..."
"Sitekyttä löytyi..."
"Kun Samurain äärirajoja oli haettu ja todettu sen kestävän sisäradan röykytyksiä - oli aika ajatella ajamista todellisen harrastelijan kannalta."

"Satulahan oli muotoiltu mukavasti, joten siinä oli hyvä istua. Ajoasennossa ei muutenkaan ollut valittamista ja kahvoihin sekä polkimiin ylettyi helposti."

"Kaksi takahaarukkaan kiinnitettyä ketjuohjainta ovat asiallisen oloisia ja pohjapanssari on todella iso, joten ainakin ketjut ja moottori ovat hyvin suojassa."
"Vaimennusta ei ollut oikeastaan kumpaankaan suuntaan, mutta kyllähän pelkällä jousellakin pystyi ajelemaan."
"Etupäässä ei suuremmin ollut valittamista."
"Samurai ei todellakaan ole kiinalainen katastrofi, ei läheskään."

"...moottori oli sen verran sitkeä, että lajin alkeisiin pääsee käsiksi tälläkin pyörällä."

"Pohjapanssari on järeää tekoa..."
"...nesteletkut on suojattu metallilla."

"Loppujen lopuksi kaikki muut kohdat tehoja lukuun ottamatta olivat suhteellisen kohdallaan..."

"Levyjarrut purivat, kun ne oli ensin ajettu sisään, iskunvaimennus jousti pateissa, ajoasento oli toimiva, ja mustanmuovinen ulkoasu muistuttaa isompien merkkien pyöriä."

"Varaosapuolelta en voi sanoa kuin sen, mitä maahantuojan edustaja kertoi. Eli osia on saatavissa suoraan heiltä sekä jälleenmyyjiltä. Ja jos osaa ei löydy hyllystä, sitä saa Kiinasta nopeastikin. Joten miksei nuori tai aikuinen voisikin harkita Samuraita ensimmäiseksi pyöräkseen motocrossiin tai vaikkapa enduroon. Hankintahinta on ainakin edullinen ja sillä saatava paketti kohtuullinen."
(Offroad Pro -lehti 5/2008, s. 32-35)

Eli Samurai ei levinnytkään pitkin rataa niin kuin irvailijat niin itsevarmoina ennustivat. Jotain kertoo jo se, että varaosia ei tarvittu ainoatakaan. Jos alan konkarin mielestä uusi Samurai 250 on näin hyvä, niin satunnaisella krossaajalle ja montunkiertäjälle tämähän on unelmapeli!

20

8657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anti-Samurai

      Tässä niitä negatiivisia puolia

      "...tarkemmalla tarkastelulla paljastuu halpapyörän merkkejä... Pultit ovat tusinatavaraa ja kiinnitykset jotenkin epämääräisiä.."

      "... Takaiskarin linkut avattiin sillä takapää ei liikkunut lainkaan.."

      ".. valmistaja ilmoittaa kokonaisjoustomatkaksi vaivaiset 8cm, kun kilpalaitteissa puhutaan yli30cm.."

      ".. Samurailla ei tarvinnut ajaa kuin muutama metri ja huomasi sen tukkoisuuden.."

      ".. jotenkin tuntui kuin allani olisi ollut äitini 50-vuotis lahjaksi saama skootteri.."

      "isompia hyppyjä en uskaltanut edes kokeilla sillä moottorin tehot ja jousitus tulivat vastaan.."

      ".. Samurai kolahti ikävästi hieman pidemmän loikan seurauksena.."

      "hyppyreissä ongelmalliseksi koitui siis moottorin tehottomuus"

      "sitkeyttä löytyi. mutta pyörää ei voinut pompauttaa lainkaan kaasun avulla hyppyreiden nokilla vaan piti tulla tasakaasulla ja toivoa että että vauhti riittää"

      "..kaasukahvan kiertyminen yli puoli kierrosta teki ajosta haasteellista.."

      " vaimennusta ei ollut oikeastaan kumpaakaan suuntaan" (takapää) (hirveä ajaa ja jopa hengenvaarallinen vekotin ellei ole iskareita)

      "uskon että jopa aloittelija haluaisi koneesta ulos pikkuisen enemmän"


      Ostakaa uusin offroadpro ja lukekaa koko testi.

      • Tyscon/Samurai/Titan persoonan

        Luetun ymmärtäminen jäänyt vajaaksi!!!! Vai onko hänellä valikoiva tekstin lukunäkö?????
        Eipä tuossa testissä ollut mitään uuttaa. Samalla kaavalla näköjään mennään kuin ennenkin!
        Ihmetyttää vaan tuo, että keskisen putiikki kehtasin noin huonosti kasatun pyörän tuoda testiin. Ei ole vissiin yhtään asiantuntevaa asentajaa töissä siellä?????


      • Tumppi-82
        Tyscon/Samurai/Titan persoonan kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen jäänyt vajaaksi!!!! Vai onko hänellä valikoiva tekstin lukunäkö?????
        Eipä tuossa testissä ollut mitään uuttaa. Samalla kaavalla näköjään mennään kuin ennenkin!
        Ihmetyttää vaan tuo, että keskisen putiikki kehtasin noin huonosti kasatun pyörän tuoda testiin. Ei ole vissiin yhtään asiantuntevaa asentajaa töissä siellä?????

        Mielestäni testi osoitti sen mitä minä ja Samurain omistajat ovat kertoneet.

        Eli varmasti kehitystä on tapahtunut parin vuoden aikana ja tämä 250cc Samurai on eri luokkaa kuin vaikka vanha 200cc. Mutta vielä ollaan vähän turhan kaukana oikeasta crossi-pyörästä jotta harrastelijat viitsisivät niillä ajaa. Toki jokainen osaa vaihtaa pultit ja mutterit parempiin ja laittaa loctiteä, mutta miksei tätä tehdä jo tehtaalla?
        Suurempi ongelma onkin sitten alusta ja varsinkin moottori. Kun kerran tehtaalla tehdään moottori, niin miksei saman tien tehdä kunnollista (mm.tehokasta). Tuskin se kovin paljoa aiheuttaisi enää lisäkustannuksia. Tai ehkä sittenkin aiheuttaisi?
        Ehkä koneesta on tehty noin laiska juuri sen takia että suuremmilla tehoilla ei sisuskalut enää kestäisi vaan kaikki pitäisi tehdä paljon kalliimmista osista. Ja kun kone teho nousee, niin hypyt pitenee, vauhti kasvaa joten rungolta ja alustalta vaaditaan taas enemmän.

        Eli hinta nousisi koska kaikki osa-alueet pitäisi tehdä paremmin. Tällöin pyörä olisi varmasti riittävä harrastelijalle, mutta hinnan ero merkkipyörään kavenisi reilusti. Ja kuka ostaa Samurain jos pienellä lisärahalla saa Hondan?
        Ja suurin osa Samurai-kuskeista taitaa ajella mökillä. Mökillä taas ei tarvita mitään kisakonetta. Eli ollaan vähän puun ja kuoren välissä.

        Ajatuksia teoriastani saa esittää.


      • Rossi...
        Tumppi-82 kirjoitti:

        Mielestäni testi osoitti sen mitä minä ja Samurain omistajat ovat kertoneet.

        Eli varmasti kehitystä on tapahtunut parin vuoden aikana ja tämä 250cc Samurai on eri luokkaa kuin vaikka vanha 200cc. Mutta vielä ollaan vähän turhan kaukana oikeasta crossi-pyörästä jotta harrastelijat viitsisivät niillä ajaa. Toki jokainen osaa vaihtaa pultit ja mutterit parempiin ja laittaa loctiteä, mutta miksei tätä tehdä jo tehtaalla?
        Suurempi ongelma onkin sitten alusta ja varsinkin moottori. Kun kerran tehtaalla tehdään moottori, niin miksei saman tien tehdä kunnollista (mm.tehokasta). Tuskin se kovin paljoa aiheuttaisi enää lisäkustannuksia. Tai ehkä sittenkin aiheuttaisi?
        Ehkä koneesta on tehty noin laiska juuri sen takia että suuremmilla tehoilla ei sisuskalut enää kestäisi vaan kaikki pitäisi tehdä paljon kalliimmista osista. Ja kun kone teho nousee, niin hypyt pitenee, vauhti kasvaa joten rungolta ja alustalta vaaditaan taas enemmän.

        Eli hinta nousisi koska kaikki osa-alueet pitäisi tehdä paremmin. Tällöin pyörä olisi varmasti riittävä harrastelijalle, mutta hinnan ero merkkipyörään kavenisi reilusti. Ja kuka ostaa Samurain jos pienellä lisärahalla saa Hondan?
        Ja suurin osa Samurai-kuskeista taitaa ajella mökillä. Mökillä taas ei tarvita mitään kisakonetta. Eli ollaan vähän puun ja kuoren välissä.

        Ajatuksia teoriastani saa esittää.

        Erittäin hitailla metsäpoluilla ei tarvita huipputehoa, mutta radalla sitä ei aina ole liikaa. Samuraista saisi olla hieman kireämmällä nokka-akselilla ajoitettu versio, joka olisi krossikäyttöön omiaan. Vääntö kasvaisi ja siirtyisi ylemmälle kierrosalueelle mikä toisi huomattavasti lisää potkua. Tyhjäkäyntialueen vääntö katoaisi lähes kokonaan.

        Kiinalaiset virinokat eivät maksa juuri mitään, mutta mistä saisi sellaisen?

        Vai oliko testi-Samuraissa nokka-akselin ajoitus yhden hampaan verran pielessä? Kertokaa mulle onko tämä mahdollista?


      • ongelmaa.....
        Rossi... kirjoitti:

        Erittäin hitailla metsäpoluilla ei tarvita huipputehoa, mutta radalla sitä ei aina ole liikaa. Samuraista saisi olla hieman kireämmällä nokka-akselilla ajoitettu versio, joka olisi krossikäyttöön omiaan. Vääntö kasvaisi ja siirtyisi ylemmälle kierrosalueelle mikä toisi huomattavasti lisää potkua. Tyhjäkäyntialueen vääntö katoaisi lähes kokonaan.

        Kiinalaiset virinokat eivät maksa juuri mitään, mutta mistä saisi sellaisen?

        Vai oliko testi-Samuraissa nokka-akselin ajoitus yhden hampaan verran pielessä? Kertokaa mulle onko tämä mahdollista?

        Arveltiin sen johtuvan todella alokasmaisesta suunnitteluvirheestä. Imuputki kaasarilta on liian pehmeä, imun kasvaessa putki menee tukkoon ja kone menettää hevosvoimia tai sitten se on vaan niin mopo? Konetta suurempi suunnitteluvirhe on tuo takajousitus, joustovaroja on vain 80mm!?!?!?!?!?
        Painokin oli ilmoitettu väärin, todellinen kuivapainohan on 130kg!


      • vaihtamalla...
        ongelmaa..... kirjoitti:

        Arveltiin sen johtuvan todella alokasmaisesta suunnitteluvirheestä. Imuputki kaasarilta on liian pehmeä, imun kasvaessa putki menee tukkoon ja kone menettää hevosvoimia tai sitten se on vaan niin mopo? Konetta suurempi suunnitteluvirhe on tuo takajousitus, joustovaroja on vain 80mm!?!?!?!?!?
        Painokin oli ilmoitettu väärin, todellinen kuivapainohan on 130kg!

        letkun vähän kovempaan matskuun. ei varmaan maksa hirveesti hydroliikkeessä muutama sentti kovahkoa kumi/muoviletkua? voihan tuo kumiletku värähdellä ja haitata resonanssia...?


      • ......................
        vaihtamalla... kirjoitti:

        letkun vähän kovempaan matskuun. ei varmaan maksa hirveesti hydroliikkeessä muutama sentti kovahkoa kumi/muoviletkua? voihan tuo kumiletku värähdellä ja haitata resonanssia...?

        Länsimaisissa(ei kommunistivaltiossa valmistetuissa) on useimmiten muotoiltu letku? Entä samussa? Kaasarin päästä pyöreä ja muuttuu lituskaksi kiertäen takaiskarin. Eipä taida hydraaliliikkeestä sellaista letkua löytyä?

        Mutta mietitäänpä hetki samurai perusmoottoria, sieltä se todellinen tehopuute tulee esiin? Moottorihan Loncinin valmistaman? Kone on ainoastaan 2-venttiilinen ja 30mm kaasarilla. Siihen nähden n.20hp tehot ovat ihan hyvät. Onko samuraissa muuten nokka-akseli kannessa vai lohkossa? Jos lohkossa sekin vie mahdollisuuden kovaa kierrättämiseen.
        Kun taas vastaavankokoisissa kilpakoneissa on 4/5-venttiilikannet ja yli 40mm kaasarit. Eiköhän siinä ole tarpeeksi selitystä miksi kone on tukkoinen kilpakoneisiin verrattuna?

        Oikea koneen vertailukohta pitäisi olla esimerkiksi hondan crf 230. Siihen verrattuna moottoritekniikka on hyvin samanlaista. Tosin crf on ilmakoneella, mutta ei vesijäähdytys tehoa millään muotoa nosta kun perusmoottoritekniikka on noin lievällä viritysasteella!


      • Samuraissa
        ...................... kirjoitti:

        Länsimaisissa(ei kommunistivaltiossa valmistetuissa) on useimmiten muotoiltu letku? Entä samussa? Kaasarin päästä pyöreä ja muuttuu lituskaksi kiertäen takaiskarin. Eipä taida hydraaliliikkeestä sellaista letkua löytyä?

        Mutta mietitäänpä hetki samurai perusmoottoria, sieltä se todellinen tehopuute tulee esiin? Moottorihan Loncinin valmistaman? Kone on ainoastaan 2-venttiilinen ja 30mm kaasarilla. Siihen nähden n.20hp tehot ovat ihan hyvät. Onko samuraissa muuten nokka-akseli kannessa vai lohkossa? Jos lohkossa sekin vie mahdollisuuden kovaa kierrättämiseen.
        Kun taas vastaavankokoisissa kilpakoneissa on 4/5-venttiilikannet ja yli 40mm kaasarit. Eiköhän siinä ole tarpeeksi selitystä miksi kone on tukkoinen kilpakoneisiin verrattuna?

        Oikea koneen vertailukohta pitäisi olla esimerkiksi hondan crf 230. Siihen verrattuna moottoritekniikka on hyvin samanlaista. Tosin crf on ilmakoneella, mutta ei vesijäähdytys tehoa millään muotoa nosta kun perusmoottoritekniikka on noin lievällä viritysasteella!

        Räjäytyskuvien mukaan nokka-akseli on kannessa.


    • Samurai 250...

      Testin mukaan suurin heikkous on huipputehon puute, mutta plussaa laaja vääntö. Samurain vakiokone on siis endurotyyppinen enemmän kuin krossikone. Sillä pärjää myös liukkailla poluilla.

      Jousitus ei ole huippuluokkaa, mutta ko. lehden kestotestissä hypittiin isojen hyppyreiden yli eikä mitään mennyt rikki. Varmasti riittää aloittelijalle ja metsäpoluille.

      Hintalaatusuhteeltaan hyvä ostos - paljon parempi kuin ensimmäiset Samurait.

      • Ei ollut

        Ei se mikään kestotesti ollut. Kestotesti on testi jossa ajetaan paljon, ja sen jälkeen tarkistetaan kulumat.

        Ja kyseisen lehden testissä saman reissun aikana putosi jalkatappi ja seisonta tuki.
        Myös takaiskari pohjasi.
        Riittänee silti aloittelijalle metsäpolulle kunhan metsäpolku on kunnon polku eikä endurorata


    • 450 4-tahti japsi

      samurai on persaukisten laite.

      • kaivais

        Osta sinäkin samurai, niin ei tarvitse ketkuilla sen sml lisenssin kanssa.
        Kehtaat vielä puhua persaukisista.


    • Samurai-kuski

      Mulla on ollut tuo nyt 250-kuutioinen vesi-Samurai 1,5 kk ja olen ajanut about 12 tuntia. Mitään ei ole mennyt rikki eikä putoillut. Tarkastin ruuvien kireydet ennen ensimmäistä ajoa ja parin tunnin sisäänajon jälkeen uudestaan. Jos ei pysy, niin laitan lukitetta.

      Moottori on parempi endurokäyttöön, koska siinä on julmettu alavääntö ja pyörä menee melkein tyhjäkäynnilläkin. Krossiradalla lisäpotku ei olisi pahitteeksi, mutta muuten pärjäilee. Ja kyllä tolla Samurailla voi tehdä aikamoisia hyppyjä, kun saa säädettyä jousituksen mieleisekseen.

      Mulla on ainakin käsitys Samuraista muuttunut positiiviseen suuntaan. Täytyy sanoa, että ekat Samurait aikoinana olivat aikamoisia härpäkkeitä, mut nyt ihan kelpo laitteita aloittelijalle.

      • vahvistaa

        että takajoustoa ei ole kuin 8cm!


    • SamuraiTuner

      Offroadpro sanoi että kyseinen Samurai 250cc on tuhannen euron peli mutta toisin on, kun katselin tietoja vähän tarkemmin huomasin, että samurain hinta suomessa on oikeasti 1390e-1590e

      • SAMURAI 250CC:N OSTAJA...

        Kuitenkin jäi vielä vähän auki, miten tämä pyörä kestää jatkossa.
        Toki ymmärrän, että tämä oli vain testi radalla.
        Pitäisi muutenkin saada lisätietoa miten pyörä toimii jatkossa.
        Miten sähkö-osat toimivat pidemmällä kaavalla?

        Vaikka, kyllähän sen ymmärtää että pyörä tosiaankin on halpa,
        mutta tulisiko kuitenkin halvemmaksi ostaa merkkicrossi,
        kun mukaan luetaan mahdollisesti tulevat viat?

        Olen kuullut kuitenkin vasta vain hyvää, jos ei lasketa mukaan
        CDI- boksissa olevia tyypillisiä sähkövikoja.

        Tosin kannattaa huomioida varaosienkin pienehköt hinnat.


      • rossinen
        SAMURAI 250CC:N OSTAJA... kirjoitti:

        Kuitenkin jäi vielä vähän auki, miten tämä pyörä kestää jatkossa.
        Toki ymmärrän, että tämä oli vain testi radalla.
        Pitäisi muutenkin saada lisätietoa miten pyörä toimii jatkossa.
        Miten sähkö-osat toimivat pidemmällä kaavalla?

        Vaikka, kyllähän sen ymmärtää että pyörä tosiaankin on halpa,
        mutta tulisiko kuitenkin halvemmaksi ostaa merkkicrossi,
        kun mukaan luetaan mahdollisesti tulevat viat?

        Olen kuullut kuitenkin vasta vain hyvää, jos ei lasketa mukaan
        CDI- boksissa olevia tyypillisiä sähkövikoja.

        Tosin kannattaa huomioida varaosienkin pienehköt hinnat.

        kyllä kiinanpoika osaisi ottaa koneesta irti lisää tehoa mutta kun se ei enää kestäisi ! teho ja käyttötunnit kulkevat käsikädessä. Lisää tehoa - osat on tehtävä kalliimmista ja kestävämmistä materiaaleista. alumiiniakin on olemassa monenlaista, männästä ei varmaan tule hyvä jos valuun sulatetaan vain Pepsi tölkkejä.....


    • Hyvä 250cc krossi?

      Paljonkos tässä 250cc samuraissa on heppoja? Itse aattelin hävittää oman 125cc skyteam crossin (hondan kopio) niin kannattaisko ostaa tämmönen 250cc samurai, kiinalainen on mutta kyllä nekin kestää jos osaa ja jaksaa huoltaa, kiristää muttereita, öljytä kaikki paikat jne.. Nettimotosta katselin, niin ihan siistin näköisiä oli..

    • Tehokas kiinalainen

      Asiawing LX450:n Suomessa mitattu teho 43 hv ja hinta 3990€

      Oli joskus myynnissä Suomessakin. Uudempaan malliin luvattiin ruiskua. Varmaan yli 50 hp lähtee säädöissä.

    • krossari70

      Onkohan 250 vielä katalysaattori putkessa ja muita kuristuksia kiinni? Niitten poistolla saattaisi saada ylös vähän virkeyttä. myöskin inner-rotorkitti vois herkistää myös. Iskarit pitäisi avata että onko millä tavalla toteutettu, 80-luvun tyyliin vai peräti shimmilevyillä.. Öljyissä tunnetusti säästetään näissä kinkki vehkeissä, jäykemmillä kunnon öljyillä saattaisi saada jotain vaimennuksiakin aikaiseksi jos muuta ei keinoa lyödy. Eli laskekaa vedet pois ja kaikki öljyt heti vaihtoon!

      Onko kukaan nähnyt testiä näistä kinkkucrosseista? linkkiä kehiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2248
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1863
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1490
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      22
      1484
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1186
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1144
    7. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1096
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1074
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      929
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      922
    Aihe