Raskaus ja migreeni

Plussasin toissapäivänä :D
Lauantaista asti on ollut kovia migreenikohtauksia, lääkärin mukaan migreenilääkkeitä ei suositella raskaana oleville :(
Panadoli ei tehoa pätkääkään :~(

Onko kenelläkään muulla taipumusta migreeniin? Mitä lääkettä käytätte siihen?

Danja, rv 4 1?

17

3576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ErEm

myös migreeni ollu vaivana monta vuotta. Eipä siihen voi oikein syödä muita lääkkeitä joten on vaan kärsittävä. itsellä auttaa pimeässä ja hiljaisessa huoneessa nukkuminen. Juo runsaasti vettä! se on myös auttanut vaikka hassulta kuulostaakin :)

erppa rv 14 1

• lisäaineesta sapuskassa:-(
    • rv.16+5

Hei. Minulla jo esikkoa odottaessa migreeni aktivoitui oikein olan takaa eli norm.kohtauksia on ollut n. kaksi kertaa puolessavuodessa, mutta kun aloin odottamaan niin migreeni alkoi tulla lähes joka viikko ja loppuraskaudessa alkoi myös tulla halvaantumis oireet, joita ei siis aiemmin ollut. Hoitana silloin ei ollut juuri muuta kuin kärsiä ja olin usein suihkussa tunninkin ja päästin välillä kylmää ja välillä lämmintä vettä suoraa päähän, joka oli itseni kohdalla ainut helpotus. Todellinen apu oli kun poika syntyi.. ;) Siinä kului varmaan vuosi seuraavaan kohtaukseen.. Nyt esikon syntymästä on 3v7kk ja odotan rv.lla 16 5 toista lastamme ja johan heti alkuun taas tuo migreeni aktivoitui, mutta nyt OON SAANUT SIIHEN LÄÄKKEELLISEN AVUN!! Ja kaiken huippu on se että asutaan maalla, eli tääl on vaan terveyskeskus.. Eli nyt on otettu sellainen hoitomuoto käyttöön että paracetamolia annetaan liuoksena suoraa suoneen. Siin menee reilu vartti kun päänsärky alkaa helpottaa, mutta ei siis vie muuta sekavuutta pois eli ihan kuollut on senkin jälkeen, mutta sillä erotuksella että päätä ei särje ja pystyy nukkumaan..Eli parempi kuin vain kärsiä, sillä minusta ainakin kohtauksissa pahinta on juuri se päänsärky ja tietty mulla noi halvausoireet.. :(

• Sain eilen tk:ssa 2kpl paratabsia ja ne lievensi ehkä 60% päänsärkyä mutta liikkua ei saanut sillä silloin alkoi pään paukuttaminen välittömästi.
        Jotain tepsivää lääkettä pitäisi kuitenkin pikaisesti löytää!

Migreenioireeni ovat seuraavanlaiset:
        - ensin alkaa tykytys takaraivossa, samaan aikaan alkaa puskea hikeä.
        - alle minuutissa tykytys muuttuu puoli päätä paukuttavaksi säryksi; niin kovaksi että itku tulee väkisinkin.
        - Särky pahenee niin kovaksi että silmissä vilistää valopilkkuja.
        - Seuraavaksi tulee pyörryttäminen, oksettava olo sekä huimaus.

Ei auta kylmät rievut eikä pimeässä makaaminen.
        Eli pelkkä kärsiminen ei tule kuuloonkaan!!!
        Täytyy kuitenkin alkaa tutkaileen mistä noi migreenikohtaukset johtuisivat...

• luomusokerista migreeniä
        Netta80 kirjoitti:

Sain eilen tk:ssa 2kpl paratabsia ja ne lievensi ehkä 60% päänsärkyä mutta liikkua ei saanut sillä silloin alkoi pään paukuttaminen välittömästi.
        Jotain tepsivää lääkettä pitäisi kuitenkin pikaisesti löytää!

Migreenioireeni ovat seuraavanlaiset:
        - ensin alkaa tykytys takaraivossa, samaan aikaan alkaa puskea hikeä.
        - alle minuutissa tykytys muuttuu puoli päätä paukuttavaksi säryksi; niin kovaksi että itku tulee väkisinkin.
        - Särky pahenee niin kovaksi että silmissä vilistää valopilkkuja.
        - Seuraavaksi tulee pyörryttäminen, oksettava olo sekä huimaus.

Ei auta kylmät rievut eikä pimeässä makaaminen.
        Eli pelkkä kärsiminen ei tule kuuloonkaan!!!
        Täytyy kuitenkin alkaa tutkaileen mistä noi migreenikohtaukset johtuisivat...

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=690&posting=22000000036060107

• luomusokerista migreeniä kirjoitti:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=690&posting=22000000036060107

Olen pitänyt parisen kuukautta ruokapäiväkirjaa koska pudotin painoa muutaman kilon. Syön edelleen samaantapaan kuin 2kk sitten eikä silloin ollut migreeniä; ei minkäänlaista päänsärkyä mutta kaipa tämä raskaus jotenkin vaikuttaa johonkin syömisiin...

Tietysti paljon mieluummin olisin ilman lääkkeitä mutta jos migreenin aiheuttajaa ei löydy niin jotain kipulääkettä on saatava tai alan terrorisoimaan terveyskeskusta joka kerta kun kohtaus iskee :~(

• hebuli08

mä sain migreeniin Panacod:ia reseptillä neuvolalääkäriltä, annostus oli jopa 2 tablettia 3krt päiväs. tuntu hurjalta määrälrä ja tästä kysyinkin, niin lääkäri sano et kun nesteen määrä kehossa lisääntyy raskauden aikana niin ei tehoa pienet määrät. oon ottanu tarvittaessa muutaman pillerin, mut kuutta en tosissaan päivän aikana. lääkärin ohjeen mukaan eli tarvittaessa.

• lääkärikin tekee virheitä

• todella
        lääkärikin tekee virheitä kirjoitti:

http://kaksplus.fi/keskustelu/t1026878

paha migreeni. Noin 15 kohtauksta kuukaudessa. Kun tulin raskaaksi, migreeni pysyi poissa noin 5-6 viikkoa. Sen jälkeen on palannut ja tuntuu, että ois entistä vaikeampi. Kohtauksia saattaa olla joka päivä, jokatoinen päivä tai vaikka 4 päivää putkeen. Panadoli ei auta. Nykyään käytän Panacodia ja toisina päivinä ihan maksimiannosta eli 4g päivässä. Aina tämäkään ei auta ja sillon joudun mennä Sairaalaan tippaan. Tiputtavat yleensä Färkkiläntippaa. Tipassa käyn noin 1 kerran viikossa-kahdessa. Tosin Färkkilän tippaa ei anneta enää vikalla kolmanneksella, mutta eiköhän sillon ole joku muu lääke korvaamassa sen. Tällä tipalla mulla on sitte menny kohtaus ohi yleensä. Eihän mitkään lääkkeet ole hyväksi raskauden aikana, mutta itse en todellakaan pysty vaan kärsimään migreenistä. Enkä usko että kukaan pystyy kellä on oikein pahoja migreenikohtauksia. Nyt mietinnässä on jonkun estolääkkeen käytön aloittaminen loppuraskauden ajaksi, jotta saataisiin lääkkeen käyttöä vähemmälle. Ja vielä noista triptaaneista; Mulle Sairaalan ylilääkäri , joka teki rakenne-ultran sanoi, että jotain migreenin täsmälääkkeitä saa käyttää raskausaikana.
        Nyt mulla menossa rv 20 5

• miten sun maha kestää?
        todella kirjoitti:

paha migreeni. Noin 15 kohtauksta kuukaudessa. Kun tulin raskaaksi, migreeni pysyi poissa noin 5-6 viikkoa. Sen jälkeen on palannut ja tuntuu, että ois entistä vaikeampi. Kohtauksia saattaa olla joka päivä, jokatoinen päivä tai vaikka 4 päivää putkeen. Panadoli ei auta. Nykyään käytän Panacodia ja toisina päivinä ihan maksimiannosta eli 4g päivässä. Aina tämäkään ei auta ja sillon joudun mennä Sairaalaan tippaan. Tiputtavat yleensä Färkkiläntippaa. Tipassa käyn noin 1 kerran viikossa-kahdessa. Tosin Färkkilän tippaa ei anneta enää vikalla kolmanneksella, mutta eiköhän sillon ole joku muu lääke korvaamassa sen. Tällä tipalla mulla on sitte menny kohtaus ohi yleensä. Eihän mitkään lääkkeet ole hyväksi raskauden aikana, mutta itse en todellakaan pysty vaan kärsimään migreenistä. Enkä usko että kukaan pystyy kellä on oikein pahoja migreenikohtauksia. Nyt mietinnässä on jonkun estolääkkeen käytön aloittaminen loppuraskauden ajaksi, jotta saataisiin lääkkeen käyttöä vähemmälle. Ja vielä noista triptaaneista; Mulle Sairaalan ylilääkäri , joka teki rakenne-ultran sanoi, että jotain migreenin täsmälääkkeitä saa käyttää raskausaikana.

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/umami.html

• sininen väriaine aih migreeniä
        todella kirjoitti:

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/eilen.html

• yhteisvaikutus on ihan selvä
        todella kirjoitti:

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1211792878/10#10

• ja liikaa lääkkeitä:-(

• miten sun maha kestää? kirjoitti:

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/umami.html

Kysyitkö minulta tuota suolankäyttöä?
        No vastaan nyt kuitenkin että en käytä suolaa lähes ollenkaan; siis lisättyä suolaa.

Luovuin ylimääräisen suolan käytöstä jo vuosi sitten ja varsinkin viimeisen 2kk aikana en lisää suolaa edes keitinvesiin vaan korvaan ne muilla mausteilla. Tosi osassa mausteissa on suolaa joten niitä mausteita sitten varovaisesti.

Lihaliemikuution laitan ehkä kerran viikossa on on keittoruokaa.

Joku mainitsi jotain sipseistä; en syö sipsejä ollenkaan.

• kaikki vaikuttaa
        Netta80 kirjoitti:

Kysyitkö minulta tuota suolankäyttöä?
        No vastaan nyt kuitenkin että en käytä suolaa lähes ollenkaan; siis lisättyä suolaa.

Luovuin ylimääräisen suolan käytöstä jo vuosi sitten ja varsinkin viimeisen 2kk aikana en lisää suolaa edes keitinvesiin vaan korvaan ne muilla mausteilla. Tosi osassa mausteissa on suolaa joten niitä mausteita sitten varovaisesti.

Lihaliemikuution laitan ehkä kerran viikossa on on keittoruokaa.

Joku mainitsi jotain sipseistä; en syö sipsejä ollenkaan.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=690&posting=22000000036105088&view_mode=flat_threaded

• Tiinu2008

Moi, ikävää että kohtaukset ovat sulla innostuneet raskaudesta - useinhan käy just toisinpäin. Oireesi kuulostavat kovin tutuilta... minulla on diagnosoitu auraton, hormonaalinen pms-migreeni jonka käyttäytyminen raskauden yhteydessä voi olla kumpaa vaan.

Kohtaukset tuntuivat laantuvan ensin, mutta sitten rv8 tienoilla alkoi hillitön oireilu. Joulu sujui etovan ja hakkaavan päänsäryn kourissa, itkua pukkasi kun ei pystynyt liikkumaan.

Sain lääkitykseksi tuota parjattua Panacodia yhdistettynä toiseen parasetamoli-lääkkeeseen. Se toi ensiavun, ja siihen yhdistettiin fysioterapia joka sisälsi selän ja niska-hartiaseudun 2 x viikossa hieronnan. Lääkäri oli sitä mieltä että kova kipu on jysäyttänyt selän lihaksistoni kovaan jännitykseen, ja että joka tapauksessa aineenvaihdunnan kiihdytys pään verenkierron osalta ei tekisi pahaa. Ja oikeassahan tuo oli.

Vain kaksi kertaa on kohtaus ollut iskemässä joulun jälkeen, ja se on saatu aisoihin Panacodilla ja nopealla selkä-hartiaosaston jumpalla/venytyksillä. Hieronta on poistanut viimeisetkin tykytykset.

Neuvolasta opastettiin, että ellei Panacod auta niin järeämpiäkin täsmälääkkeitä on olemassa ja joita voi siis raskauden aikana käyttää. Melkeinpä neuvoisin käymään neurologian erikoislääkärin luona tämän asian osalta, että saisit hyvät ja turvalliset lääkitykset ikävien kohtausten hallintaan. Niiden kanssa ei ole leikkimistä ja huomioitavaa on myös se, kyllähän vauvakin reagoi äidin kovaan kipu- ja jännitystilaan.

Ja mitä tulee näihin tuomiopäivän ennusteisiin kodeiinin haitallisuudesta, niin enpä paljoa perusta keskusteluryhmien vouhkaamiselle. Faktat tulevat kyllä lääkäriltä, ja jos kyseenalaistus on päivän sana niin kärsikööt sitten ne rauhassa. Minun esikoiseni on kasvanut vatsassani normaalisti, riehuu ja potkii eikä ole ollut moksiskaan muutamasta Panacodista. Enemmän olen huolissani ruokien lisäaineista ja hengitetystä ilmasta!

Ennen raskautta käytin kohtausten hallintaan Imigrania, joka toimi sinänsä hyvin mutta usein kohtaukset pitkittyivät ja jouduin syömään Imigrania jopa 2-3 päivää peräkkäin. Aika raskasta se kieltämättä oli, koska kipu ja lääkitys väsyttivät melkoisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe