Raskaus ja migreeni

Plussasin toissapäivänä :D
Lauantaista asti on ollut kovia migreenikohtauksia, lääkärin mukaan migreenilääkkeitä ei suositella raskaana oleville :(
Panadoli ei tehoa pätkääkään :~(

Onko kenelläkään muulla taipumusta migreeniin? Mitä lääkettä käytätte siihen?

Danja, rv 4 1?

17

3756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ErEm

      myös migreeni ollu vaivana monta vuotta. Eipä siihen voi oikein syödä muita lääkkeitä joten on vaan kärsittävä. itsellä auttaa pimeässä ja hiljaisessa huoneessa nukkuminen. Juo runsaasti vettä! se on myös auttanut vaikka hassulta kuulostaakin :)

      erppa rv 14 1

    • lisäaineesta sapuskassa:-(
    • rv.16+5

      Hei. Minulla jo esikkoa odottaessa migreeni aktivoitui oikein olan takaa eli norm.kohtauksia on ollut n. kaksi kertaa puolessavuodessa, mutta kun aloin odottamaan niin migreeni alkoi tulla lähes joka viikko ja loppuraskaudessa alkoi myös tulla halvaantumis oireet, joita ei siis aiemmin ollut. Hoitana silloin ei ollut juuri muuta kuin kärsiä ja olin usein suihkussa tunninkin ja päästin välillä kylmää ja välillä lämmintä vettä suoraa päähän, joka oli itseni kohdalla ainut helpotus. Todellinen apu oli kun poika syntyi.. ;) Siinä kului varmaan vuosi seuraavaan kohtaukseen.. Nyt esikon syntymästä on 3v7kk ja odotan rv.lla 16 5 toista lastamme ja johan heti alkuun taas tuo migreeni aktivoitui, mutta nyt OON SAANUT SIIHEN LÄÄKKEELLISEN AVUN!! Ja kaiken huippu on se että asutaan maalla, eli tääl on vaan terveyskeskus.. Eli nyt on otettu sellainen hoitomuoto käyttöön että paracetamolia annetaan liuoksena suoraa suoneen. Siin menee reilu vartti kun päänsärky alkaa helpottaa, mutta ei siis vie muuta sekavuutta pois eli ihan kuollut on senkin jälkeen, mutta sillä erotuksella että päätä ei särje ja pystyy nukkumaan..Eli parempi kuin vain kärsiä, sillä minusta ainakin kohtauksissa pahinta on juuri se päänsärky ja tietty mulla noi halvausoireet.. :(

      • Sain eilen tk:ssa 2kpl paratabsia ja ne lievensi ehkä 60% päänsärkyä mutta liikkua ei saanut sillä silloin alkoi pään paukuttaminen välittömästi.
        Jotain tepsivää lääkettä pitäisi kuitenkin pikaisesti löytää!

        Migreenioireeni ovat seuraavanlaiset:
        - ensin alkaa tykytys takaraivossa, samaan aikaan alkaa puskea hikeä.
        - alle minuutissa tykytys muuttuu puoli päätä paukuttavaksi säryksi; niin kovaksi että itku tulee väkisinkin.
        - Särky pahenee niin kovaksi että silmissä vilistää valopilkkuja.
        - Seuraavaksi tulee pyörryttäminen, oksettava olo sekä huimaus.

        Ei auta kylmät rievut eikä pimeässä makaaminen.
        Eli pelkkä kärsiminen ei tule kuuloonkaan!!!
        Täytyy kuitenkin alkaa tutkaileen mistä noi migreenikohtaukset johtuisivat...


      • luomusokerista migreeniä
        Netta80 kirjoitti:

        Sain eilen tk:ssa 2kpl paratabsia ja ne lievensi ehkä 60% päänsärkyä mutta liikkua ei saanut sillä silloin alkoi pään paukuttaminen välittömästi.
        Jotain tepsivää lääkettä pitäisi kuitenkin pikaisesti löytää!

        Migreenioireeni ovat seuraavanlaiset:
        - ensin alkaa tykytys takaraivossa, samaan aikaan alkaa puskea hikeä.
        - alle minuutissa tykytys muuttuu puoli päätä paukuttavaksi säryksi; niin kovaksi että itku tulee väkisinkin.
        - Särky pahenee niin kovaksi että silmissä vilistää valopilkkuja.
        - Seuraavaksi tulee pyörryttäminen, oksettava olo sekä huimaus.

        Ei auta kylmät rievut eikä pimeässä makaaminen.
        Eli pelkkä kärsiminen ei tule kuuloonkaan!!!
        Täytyy kuitenkin alkaa tutkaileen mistä noi migreenikohtaukset johtuisivat...

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=690&posting=22000000036060107


      • luomusokerista migreeniä kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=690&posting=22000000036060107

        Olen pitänyt parisen kuukautta ruokapäiväkirjaa koska pudotin painoa muutaman kilon. Syön edelleen samaantapaan kuin 2kk sitten eikä silloin ollut migreeniä; ei minkäänlaista päänsärkyä mutta kaipa tämä raskaus jotenkin vaikuttaa johonkin syömisiin...

        Tietysti paljon mieluummin olisin ilman lääkkeitä mutta jos migreenin aiheuttajaa ei löydy niin jotain kipulääkettä on saatava tai alan terrorisoimaan terveyskeskusta joka kerta kun kohtaus iskee :~(


    • hebuli08

      mä sain migreeniin Panacod:ia reseptillä neuvolalääkäriltä, annostus oli jopa 2 tablettia 3krt päiväs. tuntu hurjalta määrälrä ja tästä kysyinkin, niin lääkäri sano et kun nesteen määrä kehossa lisääntyy raskauden aikana niin ei tehoa pienet määrät. oon ottanu tarvittaessa muutaman pillerin, mut kuutta en tosissaan päivän aikana. lääkärin ohjeen mukaan eli tarvittaessa.

      • lääkärikin tekee virheitä

      • todella
        lääkärikin tekee virheitä kirjoitti:

        http://kaksplus.fi/keskustelu/t1026878

        paha migreeni. Noin 15 kohtauksta kuukaudessa. Kun tulin raskaaksi, migreeni pysyi poissa noin 5-6 viikkoa. Sen jälkeen on palannut ja tuntuu, että ois entistä vaikeampi. Kohtauksia saattaa olla joka päivä, jokatoinen päivä tai vaikka 4 päivää putkeen. Panadoli ei auta. Nykyään käytän Panacodia ja toisina päivinä ihan maksimiannosta eli 4g päivässä. Aina tämäkään ei auta ja sillon joudun mennä Sairaalaan tippaan. Tiputtavat yleensä Färkkiläntippaa. Tipassa käyn noin 1 kerran viikossa-kahdessa. Tosin Färkkilän tippaa ei anneta enää vikalla kolmanneksella, mutta eiköhän sillon ole joku muu lääke korvaamassa sen. Tällä tipalla mulla on sitte menny kohtaus ohi yleensä. Eihän mitkään lääkkeet ole hyväksi raskauden aikana, mutta itse en todellakaan pysty vaan kärsimään migreenistä. Enkä usko että kukaan pystyy kellä on oikein pahoja migreenikohtauksia. Nyt mietinnässä on jonkun estolääkkeen käytön aloittaminen loppuraskauden ajaksi, jotta saataisiin lääkkeen käyttöä vähemmälle. Ja vielä noista triptaaneista; Mulle Sairaalan ylilääkäri , joka teki rakenne-ultran sanoi, että jotain migreenin täsmälääkkeitä saa käyttää raskausaikana.
        Nyt mulla menossa rv 20 5


      • miten sun maha kestää?
        todella kirjoitti:

        paha migreeni. Noin 15 kohtauksta kuukaudessa. Kun tulin raskaaksi, migreeni pysyi poissa noin 5-6 viikkoa. Sen jälkeen on palannut ja tuntuu, että ois entistä vaikeampi. Kohtauksia saattaa olla joka päivä, jokatoinen päivä tai vaikka 4 päivää putkeen. Panadoli ei auta. Nykyään käytän Panacodia ja toisina päivinä ihan maksimiannosta eli 4g päivässä. Aina tämäkään ei auta ja sillon joudun mennä Sairaalaan tippaan. Tiputtavat yleensä Färkkiläntippaa. Tipassa käyn noin 1 kerran viikossa-kahdessa. Tosin Färkkilän tippaa ei anneta enää vikalla kolmanneksella, mutta eiköhän sillon ole joku muu lääke korvaamassa sen. Tällä tipalla mulla on sitte menny kohtaus ohi yleensä. Eihän mitkään lääkkeet ole hyväksi raskauden aikana, mutta itse en todellakaan pysty vaan kärsimään migreenistä. Enkä usko että kukaan pystyy kellä on oikein pahoja migreenikohtauksia. Nyt mietinnässä on jonkun estolääkkeen käytön aloittaminen loppuraskauden ajaksi, jotta saataisiin lääkkeen käyttöä vähemmälle. Ja vielä noista triptaaneista; Mulle Sairaalan ylilääkäri , joka teki rakenne-ultran sanoi, että jotain migreenin täsmälääkkeitä saa käyttää raskausaikana.
        Nyt mulla menossa rv 20 5

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/umami.html


      • sininen väriaine aih migreeniä
        todella kirjoitti:

        paha migreeni. Noin 15 kohtauksta kuukaudessa. Kun tulin raskaaksi, migreeni pysyi poissa noin 5-6 viikkoa. Sen jälkeen on palannut ja tuntuu, että ois entistä vaikeampi. Kohtauksia saattaa olla joka päivä, jokatoinen päivä tai vaikka 4 päivää putkeen. Panadoli ei auta. Nykyään käytän Panacodia ja toisina päivinä ihan maksimiannosta eli 4g päivässä. Aina tämäkään ei auta ja sillon joudun mennä Sairaalaan tippaan. Tiputtavat yleensä Färkkiläntippaa. Tipassa käyn noin 1 kerran viikossa-kahdessa. Tosin Färkkilän tippaa ei anneta enää vikalla kolmanneksella, mutta eiköhän sillon ole joku muu lääke korvaamassa sen. Tällä tipalla mulla on sitte menny kohtaus ohi yleensä. Eihän mitkään lääkkeet ole hyväksi raskauden aikana, mutta itse en todellakaan pysty vaan kärsimään migreenistä. Enkä usko että kukaan pystyy kellä on oikein pahoja migreenikohtauksia. Nyt mietinnässä on jonkun estolääkkeen käytön aloittaminen loppuraskauden ajaksi, jotta saataisiin lääkkeen käyttöä vähemmälle. Ja vielä noista triptaaneista; Mulle Sairaalan ylilääkäri , joka teki rakenne-ultran sanoi, että jotain migreenin täsmälääkkeitä saa käyttää raskausaikana.
        Nyt mulla menossa rv 20 5

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/eilen.html


      • yhteisvaikutus on ihan selvä
        todella kirjoitti:

        paha migreeni. Noin 15 kohtauksta kuukaudessa. Kun tulin raskaaksi, migreeni pysyi poissa noin 5-6 viikkoa. Sen jälkeen on palannut ja tuntuu, että ois entistä vaikeampi. Kohtauksia saattaa olla joka päivä, jokatoinen päivä tai vaikka 4 päivää putkeen. Panadoli ei auta. Nykyään käytän Panacodia ja toisina päivinä ihan maksimiannosta eli 4g päivässä. Aina tämäkään ei auta ja sillon joudun mennä Sairaalaan tippaan. Tiputtavat yleensä Färkkiläntippaa. Tipassa käyn noin 1 kerran viikossa-kahdessa. Tosin Färkkilän tippaa ei anneta enää vikalla kolmanneksella, mutta eiköhän sillon ole joku muu lääke korvaamassa sen. Tällä tipalla mulla on sitte menny kohtaus ohi yleensä. Eihän mitkään lääkkeet ole hyväksi raskauden aikana, mutta itse en todellakaan pysty vaan kärsimään migreenistä. Enkä usko että kukaan pystyy kellä on oikein pahoja migreenikohtauksia. Nyt mietinnässä on jonkun estolääkkeen käytön aloittaminen loppuraskauden ajaksi, jotta saataisiin lääkkeen käyttöä vähemmälle. Ja vielä noista triptaaneista; Mulle Sairaalan ylilääkäri , joka teki rakenne-ultran sanoi, että jotain migreenin täsmälääkkeitä saa käyttää raskausaikana.
        Nyt mulla menossa rv 20 5

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1211792878/10#10


      • ja liikaa lääkkeitä:-(

      • miten sun maha kestää? kirjoitti:

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/umami.html

        Kysyitkö minulta tuota suolankäyttöä?
        No vastaan nyt kuitenkin että en käytä suolaa lähes ollenkaan; siis lisättyä suolaa.

        Luovuin ylimääräisen suolan käytöstä jo vuosi sitten ja varsinkin viimeisen 2kk aikana en lisää suolaa edes keitinvesiin vaan korvaan ne muilla mausteilla. Tosi osassa mausteissa on suolaa joten niitä mausteita sitten varovaisesti.

        Lihaliemikuution laitan ehkä kerran viikossa on on keittoruokaa.

        Joku mainitsi jotain sipseistä; en syö sipsejä ollenkaan.


      • kaikki vaikuttaa
        Netta80 kirjoitti:

        Kysyitkö minulta tuota suolankäyttöä?
        No vastaan nyt kuitenkin että en käytä suolaa lähes ollenkaan; siis lisättyä suolaa.

        Luovuin ylimääräisen suolan käytöstä jo vuosi sitten ja varsinkin viimeisen 2kk aikana en lisää suolaa edes keitinvesiin vaan korvaan ne muilla mausteilla. Tosi osassa mausteissa on suolaa joten niitä mausteita sitten varovaisesti.

        Lihaliemikuution laitan ehkä kerran viikossa on on keittoruokaa.

        Joku mainitsi jotain sipseistä; en syö sipsejä ollenkaan.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=690&posting=22000000036105088&view_mode=flat_threaded


    • Tiinu2008

      Moi, ikävää että kohtaukset ovat sulla innostuneet raskaudesta - useinhan käy just toisinpäin. Oireesi kuulostavat kovin tutuilta... minulla on diagnosoitu auraton, hormonaalinen pms-migreeni jonka käyttäytyminen raskauden yhteydessä voi olla kumpaa vaan.

      Kohtaukset tuntuivat laantuvan ensin, mutta sitten rv8 tienoilla alkoi hillitön oireilu. Joulu sujui etovan ja hakkaavan päänsäryn kourissa, itkua pukkasi kun ei pystynyt liikkumaan.

      Sain lääkitykseksi tuota parjattua Panacodia yhdistettynä toiseen parasetamoli-lääkkeeseen. Se toi ensiavun, ja siihen yhdistettiin fysioterapia joka sisälsi selän ja niska-hartiaseudun 2 x viikossa hieronnan. Lääkäri oli sitä mieltä että kova kipu on jysäyttänyt selän lihaksistoni kovaan jännitykseen, ja että joka tapauksessa aineenvaihdunnan kiihdytys pään verenkierron osalta ei tekisi pahaa. Ja oikeassahan tuo oli.

      Vain kaksi kertaa on kohtaus ollut iskemässä joulun jälkeen, ja se on saatu aisoihin Panacodilla ja nopealla selkä-hartiaosaston jumpalla/venytyksillä. Hieronta on poistanut viimeisetkin tykytykset.

      Neuvolasta opastettiin, että ellei Panacod auta niin järeämpiäkin täsmälääkkeitä on olemassa ja joita voi siis raskauden aikana käyttää. Melkeinpä neuvoisin käymään neurologian erikoislääkärin luona tämän asian osalta, että saisit hyvät ja turvalliset lääkitykset ikävien kohtausten hallintaan. Niiden kanssa ei ole leikkimistä ja huomioitavaa on myös se, kyllähän vauvakin reagoi äidin kovaan kipu- ja jännitystilaan.

      Ja mitä tulee näihin tuomiopäivän ennusteisiin kodeiinin haitallisuudesta, niin enpä paljoa perusta keskusteluryhmien vouhkaamiselle. Faktat tulevat kyllä lääkäriltä, ja jos kyseenalaistus on päivän sana niin kärsikööt sitten ne rauhassa. Minun esikoiseni on kasvanut vatsassani normaalisti, riehuu ja potkii eikä ole ollut moksiskaan muutamasta Panacodista. Enemmän olen huolissani ruokien lisäaineista ja hengitetystä ilmasta!

      Ennen raskautta käytin kohtausten hallintaan Imigrania, joka toimi sinänsä hyvin mutta usein kohtaukset pitkittyivät ja jouduin syömään Imigrania jopa 2-3 päivää peräkkäin. Aika raskasta se kieltämättä oli, koska kipu ja lääkitys väsyttivät melkoisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe