Kuinka moni teistä tämän kesän kesätyöntekijöistä on saanut kokea lapsellista tytöttelyä tai pojittelua? Vanhemmat työntekijät kutsuvat muka leikkisästi kesähessuksi tai muuksi vastaavaksi. Samalla yritetään sysätä kaikki inhottavimmat työtehtävät kesätyöntekijälle, muka sillä verukkeella, että kun et muuta kuitenkaan osaa. Ja yritetään itse esittää niin pätevää ja osaavaa, vaikka jonkun kaupan tai huoltoaseman kaikki työtehtävät nyt ovat kohtalaisen yksinkertaisia.
Useimmiten nämä pompottajat ovat itsekin viime kesänä aloittaneita tai vasta pari vuotta työtä tehneitä, usein myös iältään nuorempia. Itse en ole ehtinyt iltojani kaupan tiskillä kuluttamaan, koska opiskelen korkeakoulussa. Kyllähän se sitten vähän kummastuttaa, kun joku ylioppilaspoika tulee muka komentamaan ja siis ilman esimiesarvoa.
Ja varo vain jos annat ymmärtää kesätyöpaikassa, että kyllä sinä osaat tai ainakin opit nopeasti. Äkkiä tulee kommenttia ylimielisestä asenteesta ja jopa tahallaan yritetään kompata niin että kesätyöntekijä saadaan tekemään joku virhe. Sitten on mukava kuittailla, että mehän sanottiin ettet kuitenkaan osaa. Itse menin vahingossa neuvomaan Excelin käytössä katehinnoittelussa lähintä esimiestäni, niin johan tuli komento hyllyttämään.
Koetaanko kesätyöntekijät uhkaksi vakituisille tai jopa alemmille esimiehille? Itseäni kyllä huvittaisi mikäli koulujeni jälkeen tulisin nykyiseen paikkaan esimieheksi tai ylemmäksi toimihenkilöksi. Mahtaisi siinä naamat vääntyä monella.
Miten te muut kesätyöntekijät olette kokeneet asian? Oletteko suosiolla kesähessuja vai onko se teistäkin alentavaa?
Kesätyöntekijöiden kohtelu
8
2046
Vastaukset
- vittuuntunut
oletteko koskaan ollut työhaastattelussa jossa haukutaan päästä varpaisiin? Olin työhaastattelussa lindexissä jossa oli paikalla kyseisen lindexin työntekijöitä ja aluepäälikkö. Keskustelun aikana tuli selväksi että en kelpaa lindexiin töihin koska olen liian leveä perseinen ja väärin pukeutunut (Päällä seppälän vaatteet), painoni on 48kg ja pituuteni on 155cm. Tämän haastattelun jälkeen ei kiinnosta mennä mihinkään työhaastatteluun jos tuollaisen kohtelun saa. Olisi mielenkiintoista tietää millaisia kokemuksia muilla on työhaastatteluissa. Onko oikein että kokeneet vanhemmat henkilöt voivat haukkua nuoren työelämään pyrkivän?.
- siis sanoin ei
Ei tuollainen ole oikein ketään ihmistä kohtaan, ei nuorta eikä vanhaa, oli sitten fyysiseltä ulkomuodoltaan millainen tahansa tai minkä firman rytkyt vaan päällä. Eikä tuollaiseen yritykseen edes kannata mennä töihin, joten et menettänyt mitään. Ajattelepa että olisit joutunut päivät pitkät tekemään töitä niiden ihmisten kanssa. Toisaalta en ole kertomastasi hämmästynytkään, koska en oletakaan että näihin ruotsalaispuljuihin pääsisi töihin vaikka kuinka osaava olisi, jos ei ulkomuoto ole mallistoon sopivassa kuosissa.
Uutta hakua kehiin vaan. Unohda moinen kokemus ihan heti. - entinen asiakas
siis sanoin ei kirjoitti:
Ei tuollainen ole oikein ketään ihmistä kohtaan, ei nuorta eikä vanhaa, oli sitten fyysiseltä ulkomuodoltaan millainen tahansa tai minkä firman rytkyt vaan päällä. Eikä tuollaiseen yritykseen edes kannata mennä töihin, joten et menettänyt mitään. Ajattelepa että olisit joutunut päivät pitkät tekemään töitä niiden ihmisten kanssa. Toisaalta en ole kertomastasi hämmästynytkään, koska en oletakaan että näihin ruotsalaispuljuihin pääsisi töihin vaikka kuinka osaava olisi, jos ei ulkomuoto ole mallistoon sopivassa kuosissa.
Uutta hakua kehiin vaan. Unohda moinen kokemus ihan heti.Sinä lindeksiin hakeutuva, olet varmasti mukava ihminen.
Onnesi oli ettei sua valittu.
Sieltä saavat työtä nyrpeänenäiset jotka valitsevat paremmin vaatettuja asiakkaita ja palvelevat heitä ensin.
Näin on koettu.Yäk. - *********
entinen asiakas kirjoitti:
Sinä lindeksiin hakeutuva, olet varmasti mukava ihminen.
Onnesi oli ettei sua valittu.
Sieltä saavat työtä nyrpeänenäiset jotka valitsevat paremmin vaatettuja asiakkaita ja palvelevat heitä ensin.
Näin on koettu.Yäk.Itse pääsin juuri Lindexille töihin ja alusta asti kaikki sujui todella mukavasti!
Myymäläpäällikkö ja muu työntekijät ottivat minut ilolla vastaan, vaikka olenkin roimasti muita nuorempi (olen parikymppinen).
Ainoa, mistä tuli sanomista, on se, että olisi hyvä käyttää ko. liikkeestä hankittua paitaa päällään, housuilla ei niin merkitystä kunhan ovat neutraalit, kun eivät näy juurikaan kassan takaa.
Ostin sitten superhalvalla pari kivaa tunikaa ja puseroa omasta liikkeestä ja hyvin on mennyt tähän asti! Tokihan puserot ovat minulle aavistuksen liian suuria, sillä olen todella hoikka tyttö, mutta trendikkäällä vyöllä saa ihmeitä aikaan.
Minua ei ole moitittu, ei haukuttu tms. Erittäin mukava paikka kaikenkaikkiaan.
- Make
Kyllä kaupan puolella on ehdottomasti kova valtataistelu aina uusien työntekijöiden tultua, siinä yritetään näyttää että kuka pomottaa.Takaisin on annettava samalla mitalla tai olet muiden "koira" koko työhistoriasi mitä firmassa vietät.Sama juttu kaikilla naisvaltaisilla aloilla, naiset on kovia valittamaan ja ilkeilemään.Kokeilepa raksahommia, paljon mielekkäämpi työympäristö,ei ole selkäänpuukottamista, piruilua,nalkutusta tai muutakaan :)
- aalto.tj83
aika moni tämän kesän kesätyntekijöistä on varmaan kokenut tällaisen asian ja se on myös mun mielestä väärin. mut siit vois sanoo esimiehelle et ei oikeen onnaa jos pidetään jo ennalta selvänä et ei osaa ni ei sit ottais.. ja siks toiseks työn antajan pitöis puuttua asiaan jos sille siitä huomauttaa. ite olin 2kk kiinteistöhuollossa töissä ja kyllästyin kun kokoajan tyäkaverit puhu paskaa seläntakana ja haukku keskenään et eiks toi osa vaikka mainosti et osaa.. mut lähimmän esimiehen pitäis puuttua tilanteeseen..
- Temp
Tavallistahan tuo on hieman yksinkertaisempien työtehtävien parissa, vakituisia ottaa hermoon jos kesätyöntekijä luulee tietävänsä jotakin paremmin. En tiedä onko se pelkoa oman paikan puolesta vai mitä, mutta rasittavaksihan se käy.
Välillä sitä on päässyt hieman itsekin nälvimään, kun tietää ettei jokin onnistu tietyllä tavalla mutta vakkarikaverit eivät sitä usko ennenkuin itsepäisesti yrittävät ja epäonnistuvat surkeasti.
Nykyisessä kesätyössäni tietotekninen know-howni otetaan ilomielin vastaan, mikä parantaa viihtyvyyttä paljon. - Kesäpösilö :)
Temp kirjoitti:
Tavallistahan tuo on hieman yksinkertaisempien työtehtävien parissa, vakituisia ottaa hermoon jos kesätyöntekijä luulee tietävänsä jotakin paremmin. En tiedä onko se pelkoa oman paikan puolesta vai mitä, mutta rasittavaksihan se käy.
Välillä sitä on päässyt hieman itsekin nälvimään, kun tietää ettei jokin onnistu tietyllä tavalla mutta vakkarikaverit eivät sitä usko ennenkuin itsepäisesti yrittävät ja epäonnistuvat surkeasti.
Nykyisessä kesätyössäni tietotekninen know-howni otetaan ilomielin vastaan, mikä parantaa viihtyvyyttä paljon.Kesäpösilönä taas kerran itsekin ja kokemusta kaupan alalta 8v. Ja on tullut myöskin selväksi se, että kun sinä olet uusi työntekijä ja vasta tullut taloon, teet ne paskahommat ja automaattisesti oletetaan, että se olet juuri sinä joka on virheen tehnyt, jos joku virhe tapahtuu.
Itse opin kantapään kautta, että olen hiljaa. Teen annetun työn, enkä varsinkaan lähde neuvomaan vanhempaa/ taloon aiemmin tullutta työntekijää.
Jotenkin se, että sinä uutena työntekijänä osaisit homman ja vielä olisit pätevämpi kuin talossa kauemmin ollut työntekijä, ottaa todellakin hermoon ja ahdistaa näitä vanhoja työntekijöitä.
Voihan siinä olla jonkinlainen pelko myös siitä, että mahdollisesti olet oikeasti pätevä ja viet heidän työtuntejaan tai heidän hommansa :))
Selvästikin osaamiseni on huomioitu, vaikken siitä mitään numeroa ole tehnytkään ja hommatkin on vaihtuneet pikkuhiljaa aavistuksen parempiin hommiin. :) Niin se vaan menee, hassulta se tuntuu kun joku itseään nuorempi opettaa tai komentelee, mutta ei se auta kun vaan tehdä :)
Jaksamista sinne :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324631Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152618Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252435Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642433- 321817
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321631Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501315- 661294
- 821241