Moikka! Mulle on todettu tuossa pääsiäisen tienoilla diabetes joka on mitä luultavammin ykköstyypin, mutta lääkäri testien oton jälkeen totesi ettei insuliinin eritykseni ole pahemmin vähentynyt, joten aivan varma tyypistä en vielä ole, kun kyseessä voisi olla myös kakkostyypin. Syksyllä sitten uudet testit antavat varmuuden. Hoitona mulla on monipistoshoito, elikkäs aamulla menee perusinsuliinia (levemir) 9 yksikköä ja illalla 7 yksikköä. Lisäksi aterioiden yhteydessä (tietysti ennen aterioita) annan pikavaikutteista novorapidia yksikön verran kymmentä hiilarigrammaa kohden.
Kun aloitin insuliinin käytön ja käytin sitä parin kuukauden ajan, niin pitkäaikaisverensokerini laski 9,2:sta 5,9:ään, mikä on lääkärin mukaan todella hyvä arvo.
Mutta nyt kuitenkin mua on alkanut mietityttää, että onko normaalia kun esim. ennen ateriaa verensokerini on vaikkapa 5,4 ja kun verensokeri tulisi mitata noin kahden tunnin kuluttua aterian jälkeen, se on ihan normaali. Mutta esimerkiksi jos mittaan verensokerin jo tunnin päästä aterian jälkeen, se voi olla jopa kahdeksan ja yhdeksän pintaa? Eikö insuliini ehdi vaikuttaa tunnin päähän vielä kunnolla? Pelästyin tänäänkin melko lailla kun tunnin kuluttua aterian jälkeen verensokerini näytti 8,6, vaikka ennen ateriaa se oli 5,3 ja ateriainsuliinin annostelu on mielestäni kohdillaan.
Kiitos jo etukäteen!
Kun aloitin insuliinin käytön ja käytin sitä parin kuukauden ajan, niin pitkäaikaisverensokerini laski 9,2:sta 5,9:ään, mikä on lääkärin mukaan todella hyvä arvo.
Mutta nyt kuitenkin mua on alkanut mietityttää, että onko normaalia kun esim. ennen ateriaa verensokerini on vaikkapa 5,4 ja kun verensokeri tulisi mitata noin kahden tunnin kuluttua aterian jälkeen, se on ihan normaali. Mutta esimerkiksi jos mittaan verensokerin jo tunnin päästä aterian jälkeen, se voi olla jopa kahdeksan ja yhdeksän pintaa? Eikö insuliini ehdi vaikuttaa tunnin päähän vielä kunnolla? Pelästyin tänäänkin melko lailla kun tunnin kuluttua aterian jälkeen verensokerini näytti 8,6, vaikka ennen ateriaa se oli 5,3 ja ateriainsuliinin annostelu on mielestäni kohdillaan.
Kiitos jo etukäteen!
Vastaukset 5
Vanhimmat
ei saa syota sellaisi ruokia,jotka nostaa veren sokeria liian nopeasti.ne on sian ruokia.hetelmat vilja tuotteet juuri kasvit.opettele GI index kunnolla
sokerirasitustesteissä ei-diabeetikoillakin saa glukoosiarvot nousta jonnekin tuonne 8-9 pintaan syömisen jälkeen, se on ihan normaalia, siitä ne sitten laskee kun insuliinia alkaa erittyä. En muista tarkkaan mikä oli raja-arvo että on liian korkeat=diabeettiset lukemat, olisko ollut jotain 10-11 luokkaa sitten.
Niin, siis pikainsuliini alkaa vaikuttamaan noin 10-20 minuuttia pistämisestä ja voimakkaammillaan vaikutus on noin 2 tuntia pistoksesta.
Jos jotain haluaisit tehdä, niin voisit ehkä aikaistaa tuon ateriainskasi pistämistä vähän, esim. 15 minuuttia.
Toki tuo nousu on mielestäni ihan ok, tärkeintähän on se mittaus vähän myöhemmin, ja silloin sulla on arvot palautuneet ennen ruokailua tasolle.
Minusta on aivan turhaa jatkuvasti stressata itseään noilla tunti ateriasta -arvoilla, koska ne luultavasti esim. sinulla tulevat olemaan aina vähän lähtöarvoa korkeammalla. Mutta tuollaiset nousut eivät ole ongelmallisia, kuuluvat aika yleisesti 1-tyypin diabeetikkojen elämään. Ja hoitohan sulla on ainakin ihan 1-tyypin diabeetikon hoidon mukaista.
1-tyypin diabeetikon suosituksissahan sanotaan jopa, että aterian jälkeiset arvot eivät saisi olla 2 tuntia aterian jälkeen enempää kuin 2 mmol/l korkeammalla lähtöarvostaan. Ja sinä olet ihan samoissa.
Pitää myös muistaa, että pikainsuliinin koko vaikutusaika on pidempi kuin tuo 2 tuntia. Esim. käyttämälläsi Novorapidilla kokonaisvaikutusaika saattaa olla jopa 3-5 tuntia.
Jos asia oikein sinua häiritsee, voisit tietenkin pyytää hoitavalta lääkäriltäsi käyttöösi toista pikainsuliinia (ateriainsuliinia) eli Humalogia. Se on vähän Novorapidia ärhäkämpi eli vaikuttaa nopeammin.
Mutta älä siis turhaan stressaa, pitkäaikaissokerisihan (Hba1c) on vallan mainio, ihan viitearvoissa (4% - 6%). Eli hoito on purrut vallan mainiosti :)
Huh. Tuli heti parempi olo :D Tosiaan sokeriarvoni palautuvat ihan normaalisti parin tunnin kuluttua ateriasta siihen mitä ne olivat ennen ateriaa. Ja tosiaan olenkin lukenut tuosta toisesta insuliinista, että se olisi sitten novorapidia nopeampi vaikuttamaan. Mutta neuvottelen lääkärini kanssa lisää näistä asioista sitten syksyllä, kun saan myös selvyyden tähän diabeteksen tyyppiin.
Pyrinkin välttämään herkkuja ja rasvaisia ruokia, sellaisia mitkä nostavat verensokerin nopeasti ylös. Siksi syönkin aika paljon runsaskuituista ruokaa, vihanneksia, hedelmiä jne. Ja silti verensokeri nousee aterian jälkeen melkoisen korkealle.
Niin ja voisinki tosiaan kokeilla, että antaisin insuliinin esimerkiksi noin. 15 minuuttia ennen ateriaa. Jos vaikka sillä voisi olla vaikutusta. Mutta todella hyvä tietää, että on normaalia jos verensokeri välittömästi aterian jälkeen nousee. Ehkä tuijotan jatkossa hieman vähemmän arvojani ja vain pari tuntia aterioiden jälkeen, en yhtään aiemmin! :D
Kiitos vastanneille!
Hei, tämä on näköjään vanhaa keskustelua mutten malta olla kommenttia heittämättä. SUosittelen lämpimästi siirtymistä vähähiilariseen ruokavalioon. Leipä, pasta, riisi, peruna ja hedelmät minimiin niin saata päästä kokonaan lääkkeistä eroon. Netissä on paljon aiheesta. Puhun omasta kokemuksestani. Olen päässyt purkamaan lääkitykseni kokonaan. Hiilaria alle 100 mieluiten n. 70 g vuorokaudessa, tilalle luonnollisia rasvoja ja proteiinia. Kasviksia (maanpäällisiä, ei juureksia niinkään) raakana ja kypsennettynä. Luonnollisia rasvoja kookosöljy, voi, oliiviöljy. Kaiken ravinnon tulisi sisältää mahdollisimman vähä n E-merkintöjä, natriumglutamaatti ja aspartaami pois myös. Kun hiilarit vähenee ravinnosta, vähenee myös makeannälkä eikä ns. hypoja tule ollenkaan. Insuliiniresistenssi purkautuu. Kuin itsestään alkaa tehdä mieli liikkua, näin yksinkertaista PITÄISI olla D2 hoito mutta valitettavasti lääketeollisuus sanelee Suomessa yli terveen järjen, myös lääkärit ovat naimisissa lääketeollisuuden ns. luotettavan tutkimuksen kanssa. Tsemppiä!