Mitä polttoainetta lämppäriin

Mikko

Moi!

Osoittautui yhtenä kylmänä yönä, että lämppärimme ei olekkaan ikiliikkuja. Jo tiedetyn sähkötarpeen lisäksi oli siihen kytketty myös tyhjentynyt polttoainesäiliö. Lämmitysteho on kovin vaatimaton kun lämpöä syntyy vain puhaltimen sähkömoottorissa...

Varmuuden vuoksi kysyn polttoaineesta, että mitä tulisi käyttää. Onko valopetrooli oikea aine lämmityslaitteisiin kuten Thermo 1800 ja Wallas lämmittimiin? Sitä varmaan saa suuremmissakin astioissa kuin litran pulloissa?

Kiitoksia avusta!

20

6965

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

valmistaja suosittelee käytettäväksi vain Esso Blue valopetroolia, jota olen itsekin käyttänyt. Saa Esso-huoltamoilta ainakin 4 ja 10 l kanistereissa. HongKong-myymälöissä olen nähnyt jotain valopetrolia, jonka etiketissä on maininta "Wallaksen hyvähsymä" tjsp. On varmasti halvempaa, mutta itse en ole sitä kokeillut.

• tietoa

>valmistaja suosittelee käytettäväksi vain Esso Blue valopetroolia,>

-Höpö höpö, Nesteen lämmitys valopetrooli käy Aivan Yhtä Hyvin ja valmistaja suosittelee myös Nesteen tuotetta, minä olen käyttänyt sitä Wallas lämmittimessäni jo yli 10-vuotta ja käytän edelleen, saa huoltoasemilta myös 10-litran kanistereissa.

• Hyvää

HongKongissa oleva valopetrooli on Wallaksen testaama ja hyväksymä polttoaine.
        Olen käyttänyt sitä Wallas 1800 sail lämmittimessä jo pidemmän aikaa eikä ole mitään ongelmia ole ollu. Ainoa ero muihin on hinta.

Wallakseni oli juuri varmuuden vuoksi huollossa syksyn kylmiä ilmoja varten. Huoltaja vaihtoi huopasarjan ja sano, ettei nokea ollut juuri mitään.Hän oli myös sitä mieltä, että ei hinta vaikuta valopetroolin laatuun.Toisilla on isommat myyntikatteet.

• Pete
        tietoa kirjoitti:

>valmistaja suosittelee käytettäväksi vain Esso Blue valopetroolia,>

-Höpö höpö, Nesteen lämmitys valopetrooli käy Aivan Yhtä Hyvin ja valmistaja suosittelee myös Nesteen tuotetta, minä olen käyttänyt sitä Wallas lämmittimessäni jo yli 10-vuotta ja käytän edelleen, saa huoltoasemilta myös 10-litran kanistereissa.

Sanoinkin, että valmistaja suosittelee, minun liesi-lämmitin onkin jo aika vanha ja sen ohjeissa puhutaankin vain Esso Bluesta. Tarkoitukseni ei siis ollut kertoa, että tämä olisi omasta mielestäni se ainoa totuus, vaan kertoa alkup. kysyjälle jotain vinkkiä :)

Tämän keskustelun perusteella taidan itsekin käydä seuraavan kannun hakemassa Hong Kongongista. Tyhmähän se on maksaa liikaa, jos kerran halvemmallakin saa hyvää tavaraa.

Itselläni on kiinteä 15 l tankki ja olen pitänyt siinä valopetrolit sisällä kesät talvet ilman mitään ongelmia. Lieden olen yleensä vinyt vorojen varalta talveksi sisätiloihin paitsi viime talvena.

• Tarkkanenä

Jos haluat hajuttomammin palavan valopetroolin lämppäriisi niin laita Shell erikoispetroolia, EssoBlue hintaista ja selvästi hajuttomampaa, 13 v kokemus. Muuten luulen että on aivan sama mitä valopetroolia laitat kunhan et jätä talveksi veneeseen parafoitumaan.

• Mikko

Kiitos vastauksista kaikille!

Mainitsit, että valopetrooli parafoituu jos se viettää talven veneessä. Mitä tämä tarkoittaa ja mitä siitä seuraa? Valopetroolimme on ollut veneessä jo kolme vuotta ja on sillä vene lämmennyt kunnes se sitten loppui.

• "Esso Blue"
        Mikko kirjoitti:

Mainitsit, että valopetrooli parafoituu jos se viettää talven veneessä. Mitä tämä tarkoittaa ja mitä siitä seuraa? Valopetroolimme on ollut veneessä jo kolme vuotta ja on sillä vene lämmennyt kunnes se sitten loppui.

Sanoo kuka mitäkin, mutta yksi on ainoa oikea. Sitäpaitsi miten joku voi 13 vuoden jälkeen väittää jonkun toisen olevan hajuttomampaa jos ei ole kokeillut koko aikana muita merkkejä.

Parafoituminen tarkoittaa sitä, että aineesta erottuu kiinteä nestemäisestä ja tuo kiinteä parafiini tukkii kaikki paikat. Kannattaa ostaa 4 tai 10 litran kanisteri ja tankata vain sen verran mitä kesässä kuluu tai sitten tyhjentää säiliö talveksi ja viedä aine huoneenlämpöön säilytykseen.

• Katsastusmies
        "Esso Blue" kirjoitti:

Sanoo kuka mitäkin, mutta yksi on ainoa oikea. Sitäpaitsi miten joku voi 13 vuoden jälkeen väittää jonkun toisen olevan hajuttomampaa jos ei ole kokeillut koko aikana muita merkkejä.

Parafoituminen tarkoittaa sitä, että aineesta erottuu kiinteä nestemäisestä ja tuo kiinteä parafiini tukkii kaikki paikat. Kannattaa ostaa 4 tai 10 litran kanisteri ja tankata vain sen verran mitä kesässä kuluu tai sitten tyhjentää säiliö talveksi ja viedä aine huoneenlämpöön säilytykseen.

Hinta ei todellakaan takaa laadun suhteen mitaan kun on puhe valopetroolista. Purkittaminen ja jakelukanava ovat hintaan vaikuttavia asioita. Valitettavasti purkittajat eivät suostu liittamaan tuotespesifikaatiota purkin kulkeen. (Taalla ei ole scandeja valitettavasti teksti on vahan kumman nakoista!)
        Useimmat ns. puhdistetut valopetroolit/lamppuoljut tauttavat liekin nokeamisnormin joka on se maaraava suure kun puhutaan lammittimen polttoaineesta.
        ESSO luultavimmin ostaa aineensa NESTEelta niinkuin kaikki muutkin.
        Nokeamisnormi maarittelee sen kuinka korkea liekki palaa nokeamatta. Mita suurempi arvo on millimetreissa, sita paremmin tuote sopii lammmittimeen.

• Sakke
        "Esso Blue" kirjoitti:

Eipä ole parafinoitumisesta ollut ongelmaa, vaikka olen säilyttänyt valopetroolin veneessä kaikki talvet jo 15 vuoden ajan. Wallaksen pumppua ei nimenomaan saa jätttä kuivaksi, vaan siellä pitää olla petroolia säilytyksen ajan.
        Jos parafiiniä syntyy talven aikana, niin se ilmeisesti liukenee petrooliin ilmojen lämmettyä.

• Tarkkanenä
        "Esso Blue" kirjoitti:

Voi hyvä veli "EssoBlue", käytä sinä Esson Blue:ta, mutta koita ymmärtää että rakastamasi Esso Blue ei ole ainut valopetrooli jota venelämmittimeen voi laittaa.
        Minä kerroin omat kokemukseni, olen ostanut sekä Esso Blue:a ja Nesteen erikoipetrolia ja molemmat toin kesken lämmityskauden pois veneestä. Esso Blue:ta kokeilin pakosta muutama vuosi sitten uudestaan kun lähi Shelliltä oli "paras" loppunut. Polttelin talven pimeinä iltoina lyhdyssä, siihen kelpaavat kaikki kun ei sisälle tuo.
        Parafoitumisesta näyttää olevan monilla myöskin kokemusta, eli alan uskoa että legendaa nykyisillä polttoaineilla koko parfoituminen.
        Monet vaihtavat myös joka kevät perämoottoreihinsa sytytystulpat koska silleen on joku joskus sanonut. Pakkohan se on kai vaihtaa kun kerran niin on sanottu :-). Itse tosin olen ajellut 7 kesää samoilla, kyllä hävettää. 6 vuotta sitten varalle ostamani alkavat olla jo melkoisen ruosteiset työkalupakissa, pitäisiköhän nekin vaihtaa vuosittain?

• .. ..
        Sakke kirjoitti:

Eipä ole parafinoitumisesta ollut ongelmaa, vaikka olen säilyttänyt valopetroolin veneessä kaikki talvet jo 15 vuoden ajan. Wallaksen pumppua ei nimenomaan saa jätttä kuivaksi, vaan siellä pitää olla petroolia säilytyksen ajan.
        Jos parafiiniä syntyy talven aikana, niin se ilmeisesti liukenee petrooliin ilmojen lämmettyä.

Ongelma voi kyllä tulla ja olla. Parafiini tukki mun wallaksen pumpun. Aktorisoitu huoltomies kehoitti sekoittamaan siihen bluuhun jotakin sitä estämään. Bensiinin lisäainetta, mutta mitä, olisko ollut sellaista joka sisältää isopropyylialkoholia (meniköhän tämä nyt sinne päinkään). Jotakin kuitenkin joka pitää parafiinin liemenä. Kyllä teistä joku on asiasta kuullut, täsmentäkää, pls.

• .. ..
        Sakke kirjoitti:

Jäi sanomatta, että jos se pumppu jumittuu, niin sen voi sillä samalla liottimella avata, ja paineilmaa avuksi, vaikka polkupyörän pumpulla.

• Treasure
        Mikko kirjoitti:

Valopetrolin parafinoituminen tarkoittaa sitä, että polttoaineen joukkoon on kondensoitunut vettä. Vesi ja valopetroli muodostavat keskenään parafiinikiteitä.Tämän voi testata siten, että kaadetaan lasipullossa olevaan valopetrooliin hiukan vettä ja ravistetaan > syntyy parafiinikiteitä. Tämä parafiini näkyy myös selvänä Wallaksen polttoaineletkussa, joka on läpinäkyvää. Parafiinin "jäätyä" polttoainepumppuun ja pumppua ei käytetä vähään aikaan (talvisäilytys)pumpun rautainen mäntä hapettuu ja ruostuu josta seurauksena jumiintuminen. Paras tapa estää parafiinin muodostuminen on lisätä valopetrolin joukkoon bensiinimoottoreiden jäänestoaineena käytettävää isopropanolia (99%) määrän ollessa 10 % tai kunnon loraus. Etanolipitoista jäänestoainetta ei saa käyttää. Mikäli pumppu ja letku sisältää paljon parafinia voidaan käynnistyksen jälkeen siirtää polttoaineletku jäänestoainepulloon ja polttaa pelkästään isopropanolia, näin saadaan liotettua parafiini pois. Ennen talvisäilytystä kannattaa käyttää laitetta valopetroolilla johon on lisätty reilusti isopropanolia, näin varmistutaan siltä, että laitteen pumppu keväällä toimisi.

• W
        Katsastusmies kirjoitti:

Hinta ei todellakaan takaa laadun suhteen mitaan kun on puhe valopetroolista. Purkittaminen ja jakelukanava ovat hintaan vaikuttavia asioita. Valitettavasti purkittajat eivät suostu liittamaan tuotespesifikaatiota purkin kulkeen. (Taalla ei ole scandeja valitettavasti teksti on vahan kumman nakoista!)
        Useimmat ns. puhdistetut valopetroolit/lamppuoljut tauttavat liekin nokeamisnormin joka on se maaraava suure kun puhutaan lammittimen polttoaineesta.
        ESSO luultavimmin ostaa aineensa NESTEelta niinkuin kaikki muutkin.
        Nokeamisnormi maarittelee sen kuinka korkea liekki palaa nokeamatta. Mita suurempi arvo on millimetreissa, sita paremmin tuote sopii lammmittimeen.

Juurikin näin. Purkittajat vaikuttavat eniten laatuun. Tukkuerät ovat varmasti hyvää kamaa kaikilla mutta purkkittajat toimivat kuka mitenkin ja samoissa linjoissa pakataan pesuaineet, jäähdytysnesteet jne. Tuurista sitten riippuu miten hyvin linjat oli putsattu ennenkuin valopetroolin pullotus alkoi. Tarkkana saa olla, itselleni sattui Honkkarista joku petroli/pesuaineseos ja lämppäri sitten tukkoon. Ei kiva.

• Harppa

Lampol 100 on wallaksen suosittelema.On ainakin 3 ja 10 litran kannuissa.

• Aki

Ohjeita Wallakselta:
      99%:sta isopropanolia (polttoaineen jäänesto) lisätään 5-10% valopetrolin joukkoon.Homma tehdään nimenomaan pumppuun jäävän parafiinin takia (jumittaa pumpun) Wallaksen palamiseen isopropanolilla ei kuulemma ole mitään parantavaa vaikutusta joten jos savuttaa tai nokeaa niin säädöt pielessä.

• JETTIIN TYYTYVÄINEN

Ongelmat loppuu kertaheitolla ,kun käytät kerosiiniä,eli Suomessa myytävä laatu JET A1 , nimimerkillä 20;n vuoden kokemuksella ei koskaan ongelmia.
      Ja erittäin edullista.

• siipi maassa

Ja mistähän tuota kerosiinia voi ostaa tavallinen EI ilmojen kotka?

• retyjue898

Honkkarissa on ainakin 1. 5. ja 10 litran kannuja 5 litraa maksaa muistaakseni 13,90€

• Skeptikko
        retyjue898 kirjoitti:

Honkkarissa on ainakin 1. 5. ja 10 litran kannuja 5 litraa maksaa muistaakseni 13,90€

Täähän kävi mielenkiintoiseksi kun Hong Kongin suunnalta tuli juuri muitakin uutisia:

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288481826700.html

Eli jos tuo kama syttyy itsestään niin ei sitä varmaan lämmittimeen kannata kaataa, vai mitä...?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe