tiedoton

tarvitsee vähän tietoa

Hei!

Vuosi sitten löysin itseni täältä kilpirauhaskeskustelusta ja nyt sitten täältä keliakia keskustelusta. sairastan siis kilpirauhasen vajatoimintaa. Keliakiatutkimukset ovat jo siinä mallissa, että verikokeesta vasta-aineet ovat negatiiviset. (s-EMA)

Itse en edes osannut epäillä mitään keliakiaa, mutta kilpirauhaslääkäri pudotti pommin mainitessaan asian. Lähdin silti vähän naureskellen vastaanotolta, mutta totuus on se, että oireita vähän selvitettäessä aloin jo huolestua itsekin. Minulla on siis ollut aivan väärä käsitys keliakiaan liittyvistä oireista.

Tilanteessani on tietysti huomioitava se, että vajaatoiminta voi aiheuttaa myös vastaavia oireita ja lääkäri laittoi tähystyksen vasta syksyyn, että saataisin ensin kilpirauhaslääkitys tasapainoon.

Oireitani ovat, turvotus ja ilmavaivat. Maha on iltaan mennessä ns. potkupallo. Lieviä kouristuksia ja kipua ilmenee joskus, ei kuitenkaan usein. Maha on ollut ennen kovalla, mutta nyt useinmiten löysällä ja nyt on ripuliakin ilmennyt enemmän. Maha kurisee joskus aika hassusti. Hb on hyvä eli n. 140, enkä ole laihtunut. Iho on kuiva, mutta naama on finninen ja sen ajattelen johtuvan kilpparista. SUvussa ei ole tietääkseni keliakiaa. mutta eipä ole vajaatoimintaakaan tai reumaoireita, joita minulla on.

Ongelmana koen sen, että en osaa yhdistää, mikä tekee välillä mahan aivan ripulille, koska se tulee viiveellä. Olen mietinyt, että olisiko vehnäjauhoruoka yksi..?

Olen yrittänyt netistä löytää tietoa, mutta jotenkin tuntuu, ettei ole tarpeeksi. Haluaisin juuri näistä oireista tarkempaa tietoa. Ja siitä, kehittyykö keliakia piilemällä vai tuleeko kertarysäyksellä päälle. Onko aina laihtumista tai huonoa hemoglobiinia?

Pää on niin sekaisin, että en edes osaa kysyä kaikkea, mikä askarruttaa.? Kiitos, jos joku jaksaa vastata edes johonkin kysymykseen!!

1

361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksilöllisiä

ja monella oireita ei ole lainkaan. Keliakia voidaan todeta minkä ikäisellä tahansa. Jotkut laihtuvat, jotkut eivät, itse olen aina ollut pyöreä ja silti keliakia. Hemoglobiini mulla oli aika huono, mutta esimerkiksi veljelläni ei ollut, eikä hänellä ollut mitään muitakaan oireita vaan hänellä keliakia todettiin sattumalta. Minä olin ensimmäinen suvussa jolla keliakia todettiin, sen jälkeen on todettu kahdella muullakin.

Vatsavaivat monesti liittyvät keliakiaan, mutta niin ne liittyvät moneen muuhunkin sairauteen tai allergiaan. Ei siis ole olemassa mitään sellaista oiretta joka liittyisi aina keliakiaan.

Ainoa tieto minkä sulle voi antaa on se että odota siihen syksyyn ja tähystykseen, siinä asia selviää. Muista, että et aloita gluteenitonta ruokavaliota ennen tähystystä tai tulos ei ole oikea ja tarvitset diagnoosin Kelan korvausta varten. Mutta, voithan kokeilla vaikka muutaman päivän ajan gluteenitonta ruokavaliota ja katso onko sillä vaikutusta jos haluat tietää jo ennen syksyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe