tiedoton

tarvitsee vähän tietoa

Hei!

Vuosi sitten löysin itseni täältä kilpirauhaskeskustelusta ja nyt sitten täältä keliakia keskustelusta. sairastan siis kilpirauhasen vajatoimintaa. Keliakiatutkimukset ovat jo siinä mallissa, että verikokeesta vasta-aineet ovat negatiiviset. (s-EMA)

Itse en edes osannut epäillä mitään keliakiaa, mutta kilpirauhaslääkäri pudotti pommin mainitessaan asian. Lähdin silti vähän naureskellen vastaanotolta, mutta totuus on se, että oireita vähän selvitettäessä aloin jo huolestua itsekin. Minulla on siis ollut aivan väärä käsitys keliakiaan liittyvistä oireista.

Tilanteessani on tietysti huomioitava se, että vajaatoiminta voi aiheuttaa myös vastaavia oireita ja lääkäri laittoi tähystyksen vasta syksyyn, että saataisin ensin kilpirauhaslääkitys tasapainoon.

Oireitani ovat, turvotus ja ilmavaivat. Maha on iltaan mennessä ns. potkupallo. Lieviä kouristuksia ja kipua ilmenee joskus, ei kuitenkaan usein. Maha on ollut ennen kovalla, mutta nyt useinmiten löysällä ja nyt on ripuliakin ilmennyt enemmän. Maha kurisee joskus aika hassusti. Hb on hyvä eli n. 140, enkä ole laihtunut. Iho on kuiva, mutta naama on finninen ja sen ajattelen johtuvan kilpparista. SUvussa ei ole tietääkseni keliakiaa. mutta eipä ole vajaatoimintaakaan tai reumaoireita, joita minulla on.

Ongelmana koen sen, että en osaa yhdistää, mikä tekee välillä mahan aivan ripulille, koska se tulee viiveellä. Olen mietinyt, että olisiko vehnäjauhoruoka yksi..?

Olen yrittänyt netistä löytää tietoa, mutta jotenkin tuntuu, ettei ole tarpeeksi. Haluaisin juuri näistä oireista tarkempaa tietoa. Ja siitä, kehittyykö keliakia piilemällä vai tuleeko kertarysäyksellä päälle. Onko aina laihtumista tai huonoa hemoglobiinia?

Pää on niin sekaisin, että en edes osaa kysyä kaikkea, mikä askarruttaa.? Kiitos, jos joku jaksaa vastata edes johonkin kysymykseen!!

1

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksilöllisiä

      ja monella oireita ei ole lainkaan. Keliakia voidaan todeta minkä ikäisellä tahansa. Jotkut laihtuvat, jotkut eivät, itse olen aina ollut pyöreä ja silti keliakia. Hemoglobiini mulla oli aika huono, mutta esimerkiksi veljelläni ei ollut, eikä hänellä ollut mitään muitakaan oireita vaan hänellä keliakia todettiin sattumalta. Minä olin ensimmäinen suvussa jolla keliakia todettiin, sen jälkeen on todettu kahdella muullakin.

      Vatsavaivat monesti liittyvät keliakiaan, mutta niin ne liittyvät moneen muuhunkin sairauteen tai allergiaan. Ei siis ole olemassa mitään sellaista oiretta joka liittyisi aina keliakiaan.

      Ainoa tieto minkä sulle voi antaa on se että odota siihen syksyyn ja tähystykseen, siinä asia selviää. Muista, että et aloita gluteenitonta ruokavaliota ennen tähystystä tai tulos ei ole oikea ja tarvitset diagnoosin Kelan korvausta varten. Mutta, voithan kokeilla vaikka muutaman päivän ajan gluteenitonta ruokavaliota ja katso onko sillä vaikutusta jos haluat tietää jo ennen syksyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe