Gyros-lihaa?

Hei alan asiantuntijat, miten tehdään näin Suomen oloissa Gyros-lihaa. Vanhin poikani tykästyi siihen Kreetan matkallamme ja haluaisin tehdä sitä näin kotioloissa. Lidlistä saa sitä pakasteena, mutta sen taso ei aina ole kovin hyvä. Apuja kiitos!

26

15677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha kokki

      Gyros on yhtä kuin döner, kyseessä on kielellinen eroavaisuus. Eli siis kyse on kebablihasta. Gyros on kreikkaa döner turkkia.
      Opettele dönerkebapin teko niin homma on ratkaistu. Itse paistoin juhannuksena reilulle 20:lle hengelle kyseistä lihaa vartaalla, joka pyöri hiilivalkean edessä. Rakensin grillin jossa oli kolme arinaa päälletysten ja jokaisessa paloi leppäklapeja jotka sitten hiiltyessään muodostivat oivan lämmönlähteen.
      Gyroksen, eli dönerin lihat painoivat n.15 kiloa josta söimme kolme ateriaa ja sitä vielä jäikin tähteksi.
      Varrasta jossa liha pyörii sanotaan Gyroksen ollessa kyseessä, souvlakiksi ja döneristä puhuttaessa se on kebap.
      Kaikille hienoista kiiltävistä grilleistä kiinnostuneille neuvoisin tutustumista sen yksinkertaisimpaan ja toimivimpaan malliin, jonka näkee erinomaisessa ammattikäytössä vaikkapa Tallinnassa sijaitsevassa Azeeriravintolassa, joka sijaitsee lähellä satamaa. Hyvää ja halpaa aidolla hiiligrillillä valmistettua ruokaa jota eivät turhat vihannekset pilaa. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka. Kävin eilen testaamassa.

      • Manselainen

        Olen kuullut, että tämä Gyros -liha voi olla (tai sisältää) myös possua, mitä taas muslimiperinteen mukaan Döner ei koskaan voi olla. Maustaminen ja muu valmistaminen on "samanlaista" kummassakin.

        Olenko oikeassa?


      • vanha kokki
        Manselainen kirjoitti:

        Olen kuullut, että tämä Gyros -liha voi olla (tai sisältää) myös possua, mitä taas muslimiperinteen mukaan Döner ei koskaan voi olla. Maustaminen ja muu valmistaminen on "samanlaista" kummassakin.

        Olenko oikeassa?

        Sillä, kuten edellä mainitsin, kyse on kielierosta.
        Döner (turkkia)ja gyros (kreikkaa), merkitsevät samaa, eli suomeksi sanat merkitsevät pyörivää. Jos muslimi valmistaa kebabia, ei hän laita siihen sianlihaa. Mutta jos katolinen kreikkalainen valmistaa kebabia (kreik. souvlaki) hän saattaa laittaa siihen myös sianlihaa. Olisikohan suomenkielinen vastine molemmille "pyörivä varras"?
        Valmistus on periaatteessa aivan sama, mausteet saattavat erota maittain ja myös valmistajan mukaan.


      • Kreikkalaisen ruoan yst.
        vanha kokki kirjoitti:

        Sillä, kuten edellä mainitsin, kyse on kielierosta.
        Döner (turkkia)ja gyros (kreikkaa), merkitsevät samaa, eli suomeksi sanat merkitsevät pyörivää. Jos muslimi valmistaa kebabia, ei hän laita siihen sianlihaa. Mutta jos katolinen kreikkalainen valmistaa kebabia (kreik. souvlaki) hän saattaa laittaa siihen myös sianlihaa. Olisikohan suomenkielinen vastine molemmille "pyörivä varras"?
        Valmistus on periaatteessa aivan sama, mausteet saattavat erota maittain ja myös valmistajan mukaan.

        Hei!

        Turkkilainen kebab on aivan erillaista koostumukseltaan, jota meidän ravintoloissa saa. Samaa tavaraa saa kyllä myös turkista. Turkissa myydään myös kreikkalaista gyrosta ja usein vieläpä samalla nimellä siis kreikaksi, mutta jos ravintolan pitäjä ei ole muslimi saattaa se pitää sisällään possua. Gyroksen pääasiallinen raaka-aine Kreikassa on possu ja vieläpä runsasrasvainen. Pyörivään vartaaseen kasataan isoja paloja lihaa tiiviisti jotka paistettaessa kasautuvat yhteen ja liika rasva palaa pois. Turkkilainen kebab on mössmpää ja usein jauhetusta lihasta tehtyä. Kreikkalainen gyros tehdään siis suurista paloitelluista lihan osista ja jää näin ollen kiinteämmäksi ja hyvin paistettuna rapeammaksi kuin kebab. Jos on kerran hyvin maustettua gyrosta syönyt maistuu kebab paskalle!, riippumatta miten se on tehty.


      • Vanha kokki
        Kreikkalaisen ruoan yst. kirjoitti:

        Hei!

        Turkkilainen kebab on aivan erillaista koostumukseltaan, jota meidän ravintoloissa saa. Samaa tavaraa saa kyllä myös turkista. Turkissa myydään myös kreikkalaista gyrosta ja usein vieläpä samalla nimellä siis kreikaksi, mutta jos ravintolan pitäjä ei ole muslimi saattaa se pitää sisällään possua. Gyroksen pääasiallinen raaka-aine Kreikassa on possu ja vieläpä runsasrasvainen. Pyörivään vartaaseen kasataan isoja paloja lihaa tiiviisti jotka paistettaessa kasautuvat yhteen ja liika rasva palaa pois. Turkkilainen kebab on mössmpää ja usein jauhetusta lihasta tehtyä. Kreikkalainen gyros tehdään siis suurista paloitelluista lihan osista ja jää näin ollen kiinteämmäksi ja hyvin paistettuna rapeammaksi kuin kebab. Jos on kerran hyvin maustettua gyrosta syönyt maistuu kebab paskalle!, riippumatta miten se on tehty.

        Josta et näytä mitään tietävän?


      • Lolleroszd
        Vanha kokki kirjoitti:

        Josta et näytä mitään tietävän?

        Tää heppu vaikuttaa tosi ärsyttävältä.. Onneks ei tarvii ikinä jutella sun kaa mistään. BTW, millasta autoa ajat? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Tutkin mitä autoa kyrvät ajaa.


      • 2222233333
        Lolleroszd kirjoitti:

        Tää heppu vaikuttaa tosi ärsyttävältä.. Onneks ei tarvii ikinä jutella sun kaa mistään. BTW, millasta autoa ajat? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Tutkin mitä autoa kyrvät ajaa.

        vanhan kokinkaan jutut tästä maailmasta, kaikenlaisia homojuttuja selittelee muilla palstoilla, ihme pelle.


      • .........
        2222233333 kirjoitti:

        vanhan kokinkaan jutut tästä maailmasta, kaikenlaisia homojuttuja selittelee muilla palstoilla, ihme pelle.

        Että kyseessä on vanha kokki? Ettei vaan olis tuo Teppoveijari asialla!


      • aivan kymppi
        ......... kirjoitti:

        Että kyseessä on vanha kokki? Ettei vaan olis tuo Teppoveijari asialla!

        Teppoveijarin en ole nähnyt mitään kirjoittelevan.


      • ,koim,,
        aivan kymppi kirjoitti:

        Teppoveijarin en ole nähnyt mitään kirjoittelevan.

        Näet viestin kirjoittajan finnisen naaman!


      • Namnam!
        ,koim,, kirjoitti:

        Näet viestin kirjoittajan finnisen naaman!

        Kebapin ja Gyroksen ero, eli onko niissä eroa lainkaan?


      • Vanha kokki

      • me kyllä iedetään

      • kreikan matkaaja
        me kyllä iedetään kirjoitti:

        hanuri jutuilla siellä kalapalstalla. Siinähän olet asiantuntija.

        Itse olen kyllä syönyt kreikassa gyrosta joka oli rasvaista porsasta juuri niinkuin
        kreikkalaisen ruuan ystävä sanoi.


      • Oon hyvä ja rikas
        Lolleroszd kirjoitti:

        Tää heppu vaikuttaa tosi ärsyttävältä.. Onneks ei tarvii ikinä jutella sun kaa mistään. BTW, millasta autoa ajat? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Tutkin mitä autoa kyrvät ajaa.

        Koska sulle alkaa hampaat kasvaa...silloin voit alkaa maisteleen lihaa. No, mä osaan grillata parasta ja osaan muutenki kokata paljon, vain parhaista aineista. Rahaa nääs on!


      • hyyssimatkalle
        kreikan matkaaja kirjoitti:

        Itse olen kyllä syönyt kreikassa gyrosta joka oli rasvaista porsasta juuri niinkuin
        kreikkalaisen ruuan ystävä sanoi.

        Mä en tosta sitte tiä mutta paskahätää pukkaa, täytyy lähtiä sontiin.


      • Chaos_Ad
        Oon hyvä ja rikas kirjoitti:

        Koska sulle alkaa hampaat kasvaa...silloin voit alkaa maisteleen lihaa. No, mä osaan grillata parasta ja osaan muutenki kokata paljon, vain parhaista aineista. Rahaa nääs on!

        No mutta


      • Anonyymi
        Kreikkalaisen ruoan yst. kirjoitti:

        Hei!

        Turkkilainen kebab on aivan erillaista koostumukseltaan, jota meidän ravintoloissa saa. Samaa tavaraa saa kyllä myös turkista. Turkissa myydään myös kreikkalaista gyrosta ja usein vieläpä samalla nimellä siis kreikaksi, mutta jos ravintolan pitäjä ei ole muslimi saattaa se pitää sisällään possua. Gyroksen pääasiallinen raaka-aine Kreikassa on possu ja vieläpä runsasrasvainen. Pyörivään vartaaseen kasataan isoja paloja lihaa tiiviisti jotka paistettaessa kasautuvat yhteen ja liika rasva palaa pois. Turkkilainen kebab on mössmpää ja usein jauhetusta lihasta tehtyä. Kreikkalainen gyros tehdään siis suurista paloitelluista lihan osista ja jää näin ollen kiinteämmäksi ja hyvin paistettuna rapeammaksi kuin kebab. Jos on kerran hyvin maustettua gyrosta syönyt maistuu kebab paskalle!, riippumatta miten se on tehty.

        Sian niskaa ne käyttää gyrosta tehdessään


    • maikidsu

      ei víttu oikeeeesti ette osaa mitään, laittakaa vaan possunsiivuja panulle ja heittäkää ne halkastun pitaleivän sisään ja kasviksii ja tzatzikii päälle se siitä huorat ei osaa tehdä tota juttuu 8O

    • kreikka1

      Gyroksessa pääpointti on maustamisessa, ihan sama teetkö lihan vartaassa vai pannulla...mausteseos on kaiken A ja O...ja possua se nykypäivänä on suurimmaksi osaksi ;)

      • Jubarska58

        Kreikkalainen tekijä:
        Giakoumogiannakis esittelee samalla herkullisen näköistä gyros-varrasta, joka sisältää yleensä kanaa tai possua. Gyros-liha tarjoillaan pitaleivän sisällä vihannesten kera. Vihannekset koostuvat yleensä sipulista, tomaatista, kurkusta ja salaatista. Jogurttipohjainen tzatsiki-kastike viimeistelee todella herkullisen kokonaisuuden.


      • suomalainensyöjä

        Olen samaa mieltä, Gyros perustuu mausteisiin: on kreikkalaista ja balkanin sekoitusta. Jollei kaupasta löydy, niin netistä kuitenkin esim. Wuertzteufel. de. Kuluja tulee tietenkin rahdista, vähän,mutta 250gr pussilla maustaa jo kilotolkulla. Kaikkea muitakin mausteita löytyy!


    • nagahaba

      Lidlissä oli aiemmin Gyros-lihaa nykyäänkin myytävän Kebab-lihan kaltaisena tuotteena. Se Gyros oli sianlihaa.

      Harmillisen paljon tuotteita on Lidlin valikoimasta poistunut ja korvautunut samalla Suomimoskalla kuin mitä muutkin kaupat myyskentelevät.

    • höhöti

      Ostaa ihan vaan palan porsaanlihaa ja vetelee veitsellä pitkiksi suikaleiksi ja siitä vaikka pannuun tai parilaan. Ei se sen kummempaa ole. Ei sitä muuten osaisi kaiken maailman etelä-euroopan alkuasukkaat tehdä jos se jotain rakettitiedettä olisi.

    • Anonyymi

      Aika pihalla porukka mistä se gyroksen maku tulee. Hiiligrillikommentit ovat lähellä totuutta mutta se ei yksistään riitä. Mutta jätänpä kertomatta sen oleellisimman asian. Kaksi vuotta kesti itellä asiaa selvittää ja yhtäkään ohjetta en ole suomenkielisenä vielä nähnyt jossa tuo salaisuus olisi kerrottu. Varainaisten mausteiden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Gyroskuivamausteseos on kusetusta, uutetta varmasti löytyykin sitten ravintolakäyttöön.

    • Anonyymi

      Uunissa gyrosta tai döneriä voi valmistaa näin https://www.mättömestari.fi/resepti/kreikkalainen-gyros-liha-ohje/

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      620
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe