Sädesieni

papassa

Papakokeessa löytyi emätintulehdus. Lääkäri puhui jotain sädesienestä. Tietääkö kukaan, voiko tämä sädesieni olla myös muualla elimistössä samaan aikaan? Esim. suussa? Ja jos, niin mitä oireita auheuttaisi?

7

9197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gyne

      Kierukan käyttäjillä sädesientä (actinomyces) esiintyy papassa, harvoin sitä näkee naisilla joilla ei ole kierukkaa. Usein kierukka on vielä ollut pitkään, tavallista käyttöaikaa kauemmin. Tällaisessa tilanteessa kierukka pitäisi poistaa ja odottaa että papa puhdistuu (1-2 kuukautisten jälkeen), sillä kyseinen organismi voi aiheuttaa erittäin ikäviä lantion alueen tulehduksia (sisäsynnytintulehdus). Oireet voivat vaihdella oireettomasta vakaviin (esim. kuumeilu, laihtuminen, kipu, suoliston, virtsateiden toimintahäiriöt)

      Sädesienen on kuvattu aiheuttaneen myös suoliston ja keuhkojen alueen tulehduksia. Suussa en ole kuullut sen esiintyneen.

      • xxxccc

        Oletko sinä, kuka vastasit tähän, gynekologi? Jos, niin kysyisin vielä lisää.
        Kierukka oli tosiaan hyvin pitkään liian kauan ollut. Se poistettiin n. 1,5 kk sitten, jolloin otettiin samassa yhteydessä papakoe. N. 2 viikkoa sen jälkeen sanottiin että on emätintulehdus, johon sain 5 päivän Zidoval 75 mg/g lääkkeen. Papan jälkeen tuli kutsu kolposkopiaan joka nyt on tehty. Tämän jälkeen joudun menemään vielä johonkin toimenpiteeseen jossa käsittääkseni poistetaan vioittunutta solukkoa puudutuksessa.

        Poistuuko tämä sädesieni elimistöstä koskaan? Esim. tällä mainitsemallani lääkekuurilla?

        Kolposkopiassa tehtiin käsittääkseni ultraäänitutkimus ja sitä tekevä lääkäri puheli että kaikki näyttää ihan hyvältä. Hän myös rauhoitteli useampaan kertaan, että tämä ei ole syöpää mutta voi sellaiseksi muuttua 10-20 vuoden sisällä.

        Olen ollut hyvin väsynyt monen kuukauden ajan. Olen myös sairaslomalla. Verikokeita on otettu koko ajan eikä mitään ihmeellistä ole löytynyt paitsi hieman koholla on leykosyytit. Thorax on otettu, löydös on krooninen keuhkoputkentulehdus (poltan) mutta muuten normaali.

        Voiko tämä sädesieni aiheuttaa voimakkaan väsymyksen ja esim. jatkuvan pyörryttävän olon. (Pyörrytys ja paineen tunne tosin on helpottanut parin viimeisen viikon aikana, melko väsynyt olen vieläkin mutta en enää yhtä väsynyt).

        Minulla on ollut myös monen kuukauden ajan alilämpöä, joskus alle 35. Nytkin lämpö on aamuisin aika alhainen mutta päivällä normaali. Voiko johtua tästä sädesienestä?

        Lisäksi pulssi on kai liian korkea, 85-95. Verenpaine yleensä normaalin rajoissa.

        Voiko tällä liian kauan sisälläni olleella kuparikierukalla (ja tällä sädesienellä) olla mitään tekemistä sellaisen kanssa että alkuvuodesta alkoi huuleni tai kieli turpoilla yht äkkisesti. Allergioita tutkittiin, mitään merkittävää ei löytynyt. Yleensä turvotus alkoi hyvin nopeasti ja laski Prednisolonilla 1-2 tunnissa ja kokonaan noin yhden päivän aikana. Allergiasairaalassa sanottiin että ilmeisesti se on urticarian sellainen muoto kuin angioödeema.

        JOstakin muistelen lukeneeni että liian kauan ollut kierukka voisi aiheuttaa tällaistakin mutta en tiedä onko se oikeaa tietoa. Jotenkin siinä selitettiin että se johtuu siitä että elimistö hylkii jotain ylimääräistä mitä sen sisällä on. Kierukan poistamisen jälkeen tätä turvotusta ei ole ollut (jota kyllä vieläkin pelkään paljon että milloin taas turpoaa).


      • edelliseen
        xxxccc kirjoitti:

        Oletko sinä, kuka vastasit tähän, gynekologi? Jos, niin kysyisin vielä lisää.
        Kierukka oli tosiaan hyvin pitkään liian kauan ollut. Se poistettiin n. 1,5 kk sitten, jolloin otettiin samassa yhteydessä papakoe. N. 2 viikkoa sen jälkeen sanottiin että on emätintulehdus, johon sain 5 päivän Zidoval 75 mg/g lääkkeen. Papan jälkeen tuli kutsu kolposkopiaan joka nyt on tehty. Tämän jälkeen joudun menemään vielä johonkin toimenpiteeseen jossa käsittääkseni poistetaan vioittunutta solukkoa puudutuksessa.

        Poistuuko tämä sädesieni elimistöstä koskaan? Esim. tällä mainitsemallani lääkekuurilla?

        Kolposkopiassa tehtiin käsittääkseni ultraäänitutkimus ja sitä tekevä lääkäri puheli että kaikki näyttää ihan hyvältä. Hän myös rauhoitteli useampaan kertaan, että tämä ei ole syöpää mutta voi sellaiseksi muuttua 10-20 vuoden sisällä.

        Olen ollut hyvin väsynyt monen kuukauden ajan. Olen myös sairaslomalla. Verikokeita on otettu koko ajan eikä mitään ihmeellistä ole löytynyt paitsi hieman koholla on leykosyytit. Thorax on otettu, löydös on krooninen keuhkoputkentulehdus (poltan) mutta muuten normaali.

        Voiko tämä sädesieni aiheuttaa voimakkaan väsymyksen ja esim. jatkuvan pyörryttävän olon. (Pyörrytys ja paineen tunne tosin on helpottanut parin viimeisen viikon aikana, melko väsynyt olen vieläkin mutta en enää yhtä väsynyt).

        Minulla on ollut myös monen kuukauden ajan alilämpöä, joskus alle 35. Nytkin lämpö on aamuisin aika alhainen mutta päivällä normaali. Voiko johtua tästä sädesienestä?

        Lisäksi pulssi on kai liian korkea, 85-95. Verenpaine yleensä normaalin rajoissa.

        Voiko tällä liian kauan sisälläni olleella kuparikierukalla (ja tällä sädesienellä) olla mitään tekemistä sellaisen kanssa että alkuvuodesta alkoi huuleni tai kieli turpoilla yht äkkisesti. Allergioita tutkittiin, mitään merkittävää ei löytynyt. Yleensä turvotus alkoi hyvin nopeasti ja laski Prednisolonilla 1-2 tunnissa ja kokonaan noin yhden päivän aikana. Allergiasairaalassa sanottiin että ilmeisesti se on urticarian sellainen muoto kuin angioödeema.

        JOstakin muistelen lukeneeni että liian kauan ollut kierukka voisi aiheuttaa tällaistakin mutta en tiedä onko se oikeaa tietoa. Jotenkin siinä selitettiin että se johtuu siitä että elimistö hylkii jotain ylimääräistä mitä sen sisällä on. Kierukan poistamisen jälkeen tätä turvotusta ei ole ollut (jota kyllä vieläkin pelkään paljon että milloin taas turpoaa).

        vielä lisäisin sen, että sellainen vaiva on myös ollut, että on aikoja (monta päivää kestäviä) jolloin joudun käymään pissalla esim. 4-6 kertaa tunnissa. Tulehdusta ei ole. Tai yhden antibioottikuurin söin, silloin kun löytyi verta virtsasta, mutta tämä pissalla ramppaaminen jatkui senkin jälkeen. Nyt on ollut n. 1-2 vkoa että tällaista ei ole ollut.

        Olisiko hyvä mainita tästä sädesienestä myös muita vaivoja hoitaville lääkäreille? Vai yritänkö nyt turhaan laittaa kaikenlaisia muitakin vaivojani tämän sädesienen "piikkiin"?


      • gyne
        xxxccc kirjoitti:

        Oletko sinä, kuka vastasit tähän, gynekologi? Jos, niin kysyisin vielä lisää.
        Kierukka oli tosiaan hyvin pitkään liian kauan ollut. Se poistettiin n. 1,5 kk sitten, jolloin otettiin samassa yhteydessä papakoe. N. 2 viikkoa sen jälkeen sanottiin että on emätintulehdus, johon sain 5 päivän Zidoval 75 mg/g lääkkeen. Papan jälkeen tuli kutsu kolposkopiaan joka nyt on tehty. Tämän jälkeen joudun menemään vielä johonkin toimenpiteeseen jossa käsittääkseni poistetaan vioittunutta solukkoa puudutuksessa.

        Poistuuko tämä sädesieni elimistöstä koskaan? Esim. tällä mainitsemallani lääkekuurilla?

        Kolposkopiassa tehtiin käsittääkseni ultraäänitutkimus ja sitä tekevä lääkäri puheli että kaikki näyttää ihan hyvältä. Hän myös rauhoitteli useampaan kertaan, että tämä ei ole syöpää mutta voi sellaiseksi muuttua 10-20 vuoden sisällä.

        Olen ollut hyvin väsynyt monen kuukauden ajan. Olen myös sairaslomalla. Verikokeita on otettu koko ajan eikä mitään ihmeellistä ole löytynyt paitsi hieman koholla on leykosyytit. Thorax on otettu, löydös on krooninen keuhkoputkentulehdus (poltan) mutta muuten normaali.

        Voiko tämä sädesieni aiheuttaa voimakkaan väsymyksen ja esim. jatkuvan pyörryttävän olon. (Pyörrytys ja paineen tunne tosin on helpottanut parin viimeisen viikon aikana, melko väsynyt olen vieläkin mutta en enää yhtä väsynyt).

        Minulla on ollut myös monen kuukauden ajan alilämpöä, joskus alle 35. Nytkin lämpö on aamuisin aika alhainen mutta päivällä normaali. Voiko johtua tästä sädesienestä?

        Lisäksi pulssi on kai liian korkea, 85-95. Verenpaine yleensä normaalin rajoissa.

        Voiko tällä liian kauan sisälläni olleella kuparikierukalla (ja tällä sädesienellä) olla mitään tekemistä sellaisen kanssa että alkuvuodesta alkoi huuleni tai kieli turpoilla yht äkkisesti. Allergioita tutkittiin, mitään merkittävää ei löytynyt. Yleensä turvotus alkoi hyvin nopeasti ja laski Prednisolonilla 1-2 tunnissa ja kokonaan noin yhden päivän aikana. Allergiasairaalassa sanottiin että ilmeisesti se on urticarian sellainen muoto kuin angioödeema.

        JOstakin muistelen lukeneeni että liian kauan ollut kierukka voisi aiheuttaa tällaistakin mutta en tiedä onko se oikeaa tietoa. Jotenkin siinä selitettiin että se johtuu siitä että elimistö hylkii jotain ylimääräistä mitä sen sisällä on. Kierukan poistamisen jälkeen tätä turvotusta ei ole ollut (jota kyllä vieläkin pelkään paljon että milloin taas turpoaa).

        - olen gynekologi

        - sädesieni poistuu yleensä elimistöstä kierukan poistamisen jälkeen, etenkin jos naisella on vielä kuukautisvuodot, jotka "puhdistavat" kohdun. Jos se kuitenkin on ehtinyt aiheuttaa märkäpesäkkeitä esim munatorviin, se vaatii pitkän (jopa useita kuukausia) penisilliinihoidon suonensisäisellä valmisteella, joskus myös märkäpesäkkeiden kirurgisen poiston tai aukaisun. Zidoval-kuuri ei tehoa. Em. märkäpesäkkeet näkyisivät kuitenkin ultraäänitutkimuksessa, joten jos siinä kaikki näytti normaalilta, en usko että sinulla sädesieni enää aiheuttaa mitään. Jatkossa sinulla kuitenkin seurataan papaa, joten jos siinä ei sädesientä enää näy, se on hävinnyt.

        - en usko että sädesienellä on mitään tekemistä muiden oireidesi kanssa. Lieneekö kilpirauhasen toiminta, sokeriarvot ym katsottu?


      • sanoo mielipiteensä
        gyne kirjoitti:

        - olen gynekologi

        - sädesieni poistuu yleensä elimistöstä kierukan poistamisen jälkeen, etenkin jos naisella on vielä kuukautisvuodot, jotka "puhdistavat" kohdun. Jos se kuitenkin on ehtinyt aiheuttaa märkäpesäkkeitä esim munatorviin, se vaatii pitkän (jopa useita kuukausia) penisilliinihoidon suonensisäisellä valmisteella, joskus myös märkäpesäkkeiden kirurgisen poiston tai aukaisun. Zidoval-kuuri ei tehoa. Em. märkäpesäkkeet näkyisivät kuitenkin ultraäänitutkimuksessa, joten jos siinä kaikki näytti normaalilta, en usko että sinulla sädesieni enää aiheuttaa mitään. Jatkossa sinulla kuitenkin seurataan papaa, joten jos siinä ei sädesientä enää näy, se on hävinnyt.

        - en usko että sädesienellä on mitään tekemistä muiden oireidesi kanssa. Lieneekö kilpirauhasen toiminta, sokeriarvot ym katsottu?

        En ole palstan aloittaja. Ihmettelen kuitenkin , miksi et rekisteröi nimimerkkiäsi niin, että kukaan ei pysty käyttämään sitä väärin. Jos siis oikeasti olet gynekologi niin kannattaisiko oman neuvontapalsten perustaminen internettiin. Ihmettelen suuresti, että jokin "alan ammattilainen" käy lukemassa näitä palstoja. Tiedän esim., että kelan, työkkärin tai sossun työntekijät eivät koskaan käy lukemassa niitä asioita koskevia palstoja, vaikka se olisi heille suureksi hyödyksi. Otin tuon asian kerran yhden työkkärin virkailijan kanssa puheeksi, joka vähätteli kirjoituksia ja väitti, että kirjoittajat keksivät itse ongelmansa. Totuushan on , että kela, sossu ja työkkäri ovat suurimpia ihmiselämän jne. ongelmien aiheuttajia kun eivät halua auttaa ja sulkevat siltä vielä silmänsä. Etsyin aiheesta, mutta toivottavasti poitti tuli selväksi.


      • gyne
        sanoo mielipiteensä kirjoitti:

        En ole palstan aloittaja. Ihmettelen kuitenkin , miksi et rekisteröi nimimerkkiäsi niin, että kukaan ei pysty käyttämään sitä väärin. Jos siis oikeasti olet gynekologi niin kannattaisiko oman neuvontapalsten perustaminen internettiin. Ihmettelen suuresti, että jokin "alan ammattilainen" käy lukemassa näitä palstoja. Tiedän esim., että kelan, työkkärin tai sossun työntekijät eivät koskaan käy lukemassa niitä asioita koskevia palstoja, vaikka se olisi heille suureksi hyödyksi. Otin tuon asian kerran yhden työkkärin virkailijan kanssa puheeksi, joka vähätteli kirjoituksia ja väitti, että kirjoittajat keksivät itse ongelmansa. Totuushan on , että kela, sossu ja työkkäri ovat suurimpia ihmiselämän jne. ongelmien aiheuttajia kun eivät halua auttaa ja sulkevat siltä vielä silmänsä. Etsyin aiheesta, mutta toivottavasti poitti tuli selväksi.

        kun minua kiinnostaa mitä naiset oikeasti ajattelevat gynekologisista asioista, miten he ymmärtävät asiat ym... Sairaalassa kun usein on niin, että kaikkea ei uskalleta kertoa tai kysyä, tai annetaan ymmärtää asiat toisin kuin ne oikeasti ovat. Mielestäni tämä on oikein avartavaa - saan ainakin käsityksen mikä tavallisia naisia useimmiten mietityttää. Sairaalassa kun potilasaines on melkoisen valikoitunutta. Ehkäpä osaan kohdata potilaani paremmin kun tiedän mikä helposti jää epäselväksi jne.

        Vastaan kysymyksiin aina joskus kun kukaan muu ei ole vastannut tai vastaukset ovat mielestäni epäselviä/vääriä/huoli on kova tms. En todellakaan jaksaisi/ehtisi vastailla kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, jotka usein vielä toistavat itseään...

        Tulipa joskus vastattua omalla ammattinimikkeella ja sitä olen sitten käyttänyt kun kirjoitan naistentaudeista. Nimimerkin rekisteröinti ei onnistu, yritin joskus. Joku lienee jo rekisteröinyt sen.


      • Anonyymi
        gyne kirjoitti:

        kun minua kiinnostaa mitä naiset oikeasti ajattelevat gynekologisista asioista, miten he ymmärtävät asiat ym... Sairaalassa kun usein on niin, että kaikkea ei uskalleta kertoa tai kysyä, tai annetaan ymmärtää asiat toisin kuin ne oikeasti ovat. Mielestäni tämä on oikein avartavaa - saan ainakin käsityksen mikä tavallisia naisia useimmiten mietityttää. Sairaalassa kun potilasaines on melkoisen valikoitunutta. Ehkäpä osaan kohdata potilaani paremmin kun tiedän mikä helposti jää epäselväksi jne.

        Vastaan kysymyksiin aina joskus kun kukaan muu ei ole vastannut tai vastaukset ovat mielestäni epäselviä/vääriä/huoli on kova tms. En todellakaan jaksaisi/ehtisi vastailla kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin, jotka usein vielä toistavat itseään...

        Tulipa joskus vastattua omalla ammattinimikkeella ja sitä olen sitten käyttänyt kun kirjoitan naistentaudeista. Nimimerkin rekisteröinti ei onnistu, yritin joskus. Joku lienee jo rekisteröinyt sen.

        Moi😊
        Minullakin olisi aiheeseen liittyen kysyttävää..
        Minulla on ollut myös sädesieni hormonikierukan yhteydessä.
        Tuolloin kysyin gynellä miten olen tartunnan saanut ja minulle vastattiin että se tarttuu yhdynnässä... tai myös mahdollisesti suoliston kautta.
        Olen nyt tässä sitten miettinyt vuosia kahta asiaa, onko miehelläni ollut syrjähyppy ja hän on minut tartuttanut tai jos se sädesieni on tarttunut suolistoni kautta niin onko se vieläkin suolistossani? 🤔


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe