Automaattiryyppy

kyselyikä

Mitä tekee auton automaattiryyppy? Miten ja milloin toimii? Eli milloin ryyppy menee päälle, milloin pois päältä ja mistä huomaa, että on toiminnassa?

14

11280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjastosta lainaisit jonkun autotekniikan perusteita selvittävän eepoksen ja siitä opettelisit. Kirjaston tädit mielellään auttavat kirjan etsinnässä.

      • kyselyikä

        Lainassa on tälläkin hetkellä alan kirjoja, mutta ei auta tähän. Netistä löysin toisaseksi englanniksi parhaan selityksen.

        Mutta jospa joku kertoisi, miten ihan käytännössä.
        - toimiiko automaattiryyppy aina, jokaisen käynnistyksen yhteydessä?
        - tai vain jos moottori on kylmä tai kylmä ilma?
        - kauanko pysyy päällä ja mistä sen huomaa?


      • Juke
        kyselyikä kirjoitti:

        Lainassa on tälläkin hetkellä alan kirjoja, mutta ei auta tähän. Netistä löysin toisaseksi englanniksi parhaan selityksen.

        Mutta jospa joku kertoisi, miten ihan käytännössä.
        - toimiiko automaattiryyppy aina, jokaisen käynnistyksen yhteydessä?
        - tai vain jos moottori on kylmä tai kylmä ilma?
        - kauanko pysyy päällä ja mistä sen huomaa?

        Jos kertoisit auton tiedot,niin vois joku kertoa ryypyn toiminnasta.
        Automaatti ryyppy voi toimia joko sähköisesti tai jäähdytysveden nestettä käyttäin.


      • kyselyikä
        Juke kirjoitti:

        Jos kertoisit auton tiedot,niin vois joku kertoa ryypyn toiminnasta.
        Automaatti ryyppy voi toimia joko sähköisesti tai jäähdytysveden nestettä käyttäin.

        on Golf V (vm-04) 1.4 –bensakoneella, mutta jos ei joku just tämän auton tekniikkaa tunne, niin kiinnostaa ihan yleisemminkin. Ehkä sieltäkin voi jotain tiedonmurusia tipahdella.


      • sitroen.
        kyselyikä kirjoitti:

        on Golf V (vm-04) 1.4 –bensakoneella, mutta jos ei joku just tämän auton tekniikkaa tunne, niin kiinnostaa ihan yleisemminkin. Ehkä sieltäkin voi jotain tiedonmurusia tipahdella.

        olla, että automaattiryypyssä kiertää moottorin jähdytysvesi.

        Automaattiryypyssä on bimetallijousi, joka kylmänä ollessaan kaasua painastessa kääntää ryyppyläpän kiinni ja samalla kaasuläppää hieman auki. Tällöin käynnistettäessä moottori saa rikkaampaa polttoainetta kun siis imua kuristetaan ja samalla moottorin käyntinopeus on suurempi (ns. nopea tyhjäkäynti), koska kaasuläppä on hieman enemmän raollaan kuin normaalisti tyhjäkäynnillä.
        Jos nyt kaasupoljinta vähänkään painastaan, vetää imusarjan alipaine nopean tyhjäkäynnin pois päältä ja moottori käy normaalia tyhjäkäyntinopeutta, mutta ryyppy päällä.
        Kun moottorin jäähdytysvesi lämpiää, lämmittää se automaattiryypyn bimetallijousta joka avaa ryyppyläppää ja moottorin saama polttoaineseos muuttuu laihemmaksi, lähemmäs normaalia. Tuo bimetallijousiviritys ei ole jäykkä, vaan joustava joten ryyppyläppä avautuu isommalla kaasulla enemmän, mutta kuitenkin kuristaa ilman virtausta rikastaen seosta.

        Tästä on olemassa joitakin muunnelmia, mutta pääperiaate on tämä. Esim VW Puklassa bimetallijousta lämmittää sähkövastus ja systeemi ei toimi kunnon pakkasilla, vaan automaattiryyppy on aina päällä, mistä johtuen palamatonta bensaa joutuu vuot5okaasujen mukana öljyn joukkoon jolloin öljyn määrä näyttäisi lisääntyvän. Voitelukyky luonnollisesti katoaa tuhoisin seurauksin...

        Kaikkia automaattiryypyn asetuksia voi säätää.

        Toivottavasti ylläoleva lyhyt selvitys auttoi asian ymmärtämisessä. Ellei, niin kysy lisää.


      • sitroen.
        sitroen. kirjoitti:

        olla, että automaattiryypyssä kiertää moottorin jähdytysvesi.

        Automaattiryypyssä on bimetallijousi, joka kylmänä ollessaan kaasua painastessa kääntää ryyppyläpän kiinni ja samalla kaasuläppää hieman auki. Tällöin käynnistettäessä moottori saa rikkaampaa polttoainetta kun siis imua kuristetaan ja samalla moottorin käyntinopeus on suurempi (ns. nopea tyhjäkäynti), koska kaasuläppä on hieman enemmän raollaan kuin normaalisti tyhjäkäynnillä.
        Jos nyt kaasupoljinta vähänkään painastaan, vetää imusarjan alipaine nopean tyhjäkäynnin pois päältä ja moottori käy normaalia tyhjäkäyntinopeutta, mutta ryyppy päällä.
        Kun moottorin jäähdytysvesi lämpiää, lämmittää se automaattiryypyn bimetallijousta joka avaa ryyppyläppää ja moottorin saama polttoaineseos muuttuu laihemmaksi, lähemmäs normaalia. Tuo bimetallijousiviritys ei ole jäykkä, vaan joustava joten ryyppyläppä avautuu isommalla kaasulla enemmän, mutta kuitenkin kuristaa ilman virtausta rikastaen seosta.

        Tästä on olemassa joitakin muunnelmia, mutta pääperiaate on tämä. Esim VW Puklassa bimetallijousta lämmittää sähkövastus ja systeemi ei toimi kunnon pakkasilla, vaan automaattiryyppy on aina päällä, mistä johtuen palamatonta bensaa joutuu vuot5okaasujen mukana öljyn joukkoon jolloin öljyn määrä näyttäisi lisääntyvän. Voitelukyky luonnollisesti katoaa tuhoisin seurauksin...

        Kaikkia automaattiryypyn asetuksia voi säätää.

        Toivottavasti ylläoleva lyhyt selvitys auttoi asian ymmärtämisessä. Ellei, niin kysy lisää.

        kertomani koski vain kaasutinmoottoreita. Sinun autossasi asiat on ratkaistu elektroniikalla, joten voit unohtaa koko automaattiryypyn ellei se muuten kiinnosta.


      • kyselyikä
        sitroen. kirjoitti:

        kertomani koski vain kaasutinmoottoreita. Sinun autossasi asiat on ratkaistu elektroniikalla, joten voit unohtaa koko automaattiryypyn ellei se muuten kiinnosta.

        Kiitos selvityksestä. Mekaanisen toiminnon periaate on kenties helpompi ymmärtää kuin elektronisen.

        Eli siis jos oikein ymmärsin, niin käytännössä ryyppy päällä tarkoittaa sitä, että ryyppyläppä on (tyhjäkäynnillä) kiinni tai (ajaessa) kuristaa imua ja siksi polttoaineseos on rikkaampaa. Ja tyhjäkäyntikierrokset on nopealla, koska kaasuläppä on hiukan auki, mutta laskevat kaasun painamisen jälkeen normaalille tasolle? Huomaako ryypyn päällä oloa sen jälkeen ajaessa mitenkään? Entä jos ei paina kaasua: miten kauan nopea tyhjäkäynti jatkuu? Ilmeisesti ryyppyläppä avautuu moottorin/jäähdytysnesteen lämmetessä asteittain. Missä lämpötilassa yleensä ryyppy menee pois kokonaan päältä?

        Toimiiko nykyauto vastaavasti, mutta ecu vaan ohjaa läppiä ja rikastaa seosta antureilta saamiensa tiedon pohjalta? Eli onko elektronisesti ohjatussa nykyautossa kuitenkin ryyppyä vastaava toiminto eli joku ryyppyläppä? Ja vastaavasti kaasuläppä nostaa kylmän moottorin tyhjäkäyntikierroksia? Ja jossain vaiheessa ryyppy menee pois päältä?


      • poppis78
        Juke kirjoitti:

        Jos kertoisit auton tiedot,niin vois joku kertoa ryypyn toiminnasta.
        Automaatti ryyppy voi toimia joko sähköisesti tai jäähdytysveden nestettä käyttäin.

        Mulla on mazda 626 ja meinaa jäädä ryyppy päälle ja nykiä kun saa liikaa bensaa. Mikä neuvoksi???


      • stayput
        Juke kirjoitti:

        Jos kertoisit auton tiedot,niin vois joku kertoa ryypyn toiminnasta.
        Automaatti ryyppy voi toimia joko sähköisesti tai jäähdytysveden nestettä käyttäin.

        Minulla on chevrolet caprice classic vm 1989
        Automaatiryyppy jää päälle. Tyhjäkäynti on korkea ja lämmitessä auto nykii


      • ryyppyjä
        stayput kirjoitti:

        Minulla on chevrolet caprice classic vm 1989
        Automaatiryyppy jää päälle. Tyhjäkäynti on korkea ja lämmitessä auto nykii

        päälle useinmiten perjantaisin ehtoopäivällä, sitten se onkin päällä lauantai-iltaan asti, itse pitää muistaa ottaa päältä pois, alkaa käymään muuten rikkaalla ja kalliilla seoksella. Sunnuntaina kyllä voi vielä vähän käyttää päällä.


      • asentaja3982439749
        kyselyikä kirjoitti:

        Kiitos selvityksestä. Mekaanisen toiminnon periaate on kenties helpompi ymmärtää kuin elektronisen.

        Eli siis jos oikein ymmärsin, niin käytännössä ryyppy päällä tarkoittaa sitä, että ryyppyläppä on (tyhjäkäynnillä) kiinni tai (ajaessa) kuristaa imua ja siksi polttoaineseos on rikkaampaa. Ja tyhjäkäyntikierrokset on nopealla, koska kaasuläppä on hiukan auki, mutta laskevat kaasun painamisen jälkeen normaalille tasolle? Huomaako ryypyn päällä oloa sen jälkeen ajaessa mitenkään? Entä jos ei paina kaasua: miten kauan nopea tyhjäkäynti jatkuu? Ilmeisesti ryyppyläppä avautuu moottorin/jäähdytysnesteen lämmetessä asteittain. Missä lämpötilassa yleensä ryyppy menee pois kokonaan päältä?

        Toimiiko nykyauto vastaavasti, mutta ecu vaan ohjaa läppiä ja rikastaa seosta antureilta saamiensa tiedon pohjalta? Eli onko elektronisesti ohjatussa nykyautossa kuitenkin ryyppyä vastaava toiminto eli joku ryyppyläppä? Ja vastaavasti kaasuläppä nostaa kylmän moottorin tyhjäkäyntikierroksia? Ja jossain vaiheessa ryyppy menee pois päältä?

        uudempien suihkutusmoottorien "ryypyn" toiminta eroaa olennaisesti vanhojen kaasutin- ja suihkutusmoottoreiden toiminnasta.

        Kaasutinmoottorissa ryyppyläppä kuristi imuilman määrää, jolloin seos rikastui olennaisesti.

        vanhemmissa suihkutusmoottoreissa kylmän moottorin imuilma johdettiin lisäilmaluistin kautta kaasuläpän ohi ja seos rikastettiin erillisellä kylmäkäynnistyssuuttimella.

        Nykyaikaisissa bensiinimoottoreissa luotetaan antureiden mittaamaan tietoon, kuten esimerkiksi moottorin lämpötilaan, jonka perusteella suuttimien toimintaa, kuten suihkutusmäärää muutetaan suuremmaksi. Myös sytytysennakkoa muutettaan optimaalisempaan suuntaan.

        Jokaisen järjestelmän toimintaperiaate on sama; kylmän moottorin ilman ja polttoaineen seossuhdetta pyrittiin muuttamaan ja ennakkoa säätämään. Ne on vain toteutettu eri tavoilla.


      • masentaja 313
        asentaja3982439749 kirjoitti:

        uudempien suihkutusmoottorien "ryypyn" toiminta eroaa olennaisesti vanhojen kaasutin- ja suihkutusmoottoreiden toiminnasta.

        Kaasutinmoottorissa ryyppyläppä kuristi imuilman määrää, jolloin seos rikastui olennaisesti.

        vanhemmissa suihkutusmoottoreissa kylmän moottorin imuilma johdettiin lisäilmaluistin kautta kaasuläpän ohi ja seos rikastettiin erillisellä kylmäkäynnistyssuuttimella.

        Nykyaikaisissa bensiinimoottoreissa luotetaan antureiden mittaamaan tietoon, kuten esimerkiksi moottorin lämpötilaan, jonka perusteella suuttimien toimintaa, kuten suihkutusmäärää muutetaan suuremmaksi. Myös sytytysennakkoa muutettaan optimaalisempaan suuntaan.

        Jokaisen järjestelmän toimintaperiaate on sama; kylmän moottorin ilman ja polttoaineen seossuhdetta pyrittiin muuttamaan ja ennakkoa säätämään. Ne on vain toteutettu eri tavoilla.

        haluamme tietää lisää mutta emme löytäneet kirjaa mistä sen voisi lukea tai sitten olet sen kirjastosta ainoan kappaleen lainannut.
        Palauta opus niin saamme toisetkin lukea.


      • patajesus
        ryyppyjä kirjoitti:

        päälle useinmiten perjantaisin ehtoopäivällä, sitten se onkin päällä lauantai-iltaan asti, itse pitää muistaa ottaa päältä pois, alkaa käymään muuten rikkaalla ja kalliilla seoksella. Sunnuntaina kyllä voi vielä vähän käyttää päällä.

        sinulla on ehkä tietämättäsi alkoholiongelma, joka sumentaa ymmärryksesi.


    • TIETÄMÄTÖN

      Miten automaattiryypyn saa pois? en saa sitä kaasarista irti.. ? HELP ME :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7728
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3712
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1130
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      963
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

      1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

      Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe