Automaattiryyppy

kyselyikä

Mitä tekee auton automaattiryyppy? Miten ja milloin toimii? Eli milloin ryyppy menee päälle, milloin pois päältä ja mistä huomaa, että on toiminnassa?

14

11205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjastosta lainaisit jonkun autotekniikan perusteita selvittävän eepoksen ja siitä opettelisit. Kirjaston tädit mielellään auttavat kirjan etsinnässä.

      • kyselyikä

        Lainassa on tälläkin hetkellä alan kirjoja, mutta ei auta tähän. Netistä löysin toisaseksi englanniksi parhaan selityksen.

        Mutta jospa joku kertoisi, miten ihan käytännössä.
        - toimiiko automaattiryyppy aina, jokaisen käynnistyksen yhteydessä?
        - tai vain jos moottori on kylmä tai kylmä ilma?
        - kauanko pysyy päällä ja mistä sen huomaa?


      • Juke
        kyselyikä kirjoitti:

        Lainassa on tälläkin hetkellä alan kirjoja, mutta ei auta tähän. Netistä löysin toisaseksi englanniksi parhaan selityksen.

        Mutta jospa joku kertoisi, miten ihan käytännössä.
        - toimiiko automaattiryyppy aina, jokaisen käynnistyksen yhteydessä?
        - tai vain jos moottori on kylmä tai kylmä ilma?
        - kauanko pysyy päällä ja mistä sen huomaa?

        Jos kertoisit auton tiedot,niin vois joku kertoa ryypyn toiminnasta.
        Automaatti ryyppy voi toimia joko sähköisesti tai jäähdytysveden nestettä käyttäin.


      • kyselyikä
        Juke kirjoitti:

        Jos kertoisit auton tiedot,niin vois joku kertoa ryypyn toiminnasta.
        Automaatti ryyppy voi toimia joko sähköisesti tai jäähdytysveden nestettä käyttäin.

        on Golf V (vm-04) 1.4 –bensakoneella, mutta jos ei joku just tämän auton tekniikkaa tunne, niin kiinnostaa ihan yleisemminkin. Ehkä sieltäkin voi jotain tiedonmurusia tipahdella.


      • sitroen.
        kyselyikä kirjoitti:

        on Golf V (vm-04) 1.4 –bensakoneella, mutta jos ei joku just tämän auton tekniikkaa tunne, niin kiinnostaa ihan yleisemminkin. Ehkä sieltäkin voi jotain tiedonmurusia tipahdella.

        olla, että automaattiryypyssä kiertää moottorin jähdytysvesi.

        Automaattiryypyssä on bimetallijousi, joka kylmänä ollessaan kaasua painastessa kääntää ryyppyläpän kiinni ja samalla kaasuläppää hieman auki. Tällöin käynnistettäessä moottori saa rikkaampaa polttoainetta kun siis imua kuristetaan ja samalla moottorin käyntinopeus on suurempi (ns. nopea tyhjäkäynti), koska kaasuläppä on hieman enemmän raollaan kuin normaalisti tyhjäkäynnillä.
        Jos nyt kaasupoljinta vähänkään painastaan, vetää imusarjan alipaine nopean tyhjäkäynnin pois päältä ja moottori käy normaalia tyhjäkäyntinopeutta, mutta ryyppy päällä.
        Kun moottorin jäähdytysvesi lämpiää, lämmittää se automaattiryypyn bimetallijousta joka avaa ryyppyläppää ja moottorin saama polttoaineseos muuttuu laihemmaksi, lähemmäs normaalia. Tuo bimetallijousiviritys ei ole jäykkä, vaan joustava joten ryyppyläppä avautuu isommalla kaasulla enemmän, mutta kuitenkin kuristaa ilman virtausta rikastaen seosta.

        Tästä on olemassa joitakin muunnelmia, mutta pääperiaate on tämä. Esim VW Puklassa bimetallijousta lämmittää sähkövastus ja systeemi ei toimi kunnon pakkasilla, vaan automaattiryyppy on aina päällä, mistä johtuen palamatonta bensaa joutuu vuot5okaasujen mukana öljyn joukkoon jolloin öljyn määrä näyttäisi lisääntyvän. Voitelukyky luonnollisesti katoaa tuhoisin seurauksin...

        Kaikkia automaattiryypyn asetuksia voi säätää.

        Toivottavasti ylläoleva lyhyt selvitys auttoi asian ymmärtämisessä. Ellei, niin kysy lisää.


      • sitroen.
        sitroen. kirjoitti:

        olla, että automaattiryypyssä kiertää moottorin jähdytysvesi.

        Automaattiryypyssä on bimetallijousi, joka kylmänä ollessaan kaasua painastessa kääntää ryyppyläpän kiinni ja samalla kaasuläppää hieman auki. Tällöin käynnistettäessä moottori saa rikkaampaa polttoainetta kun siis imua kuristetaan ja samalla moottorin käyntinopeus on suurempi (ns. nopea tyhjäkäynti), koska kaasuläppä on hieman enemmän raollaan kuin normaalisti tyhjäkäynnillä.
        Jos nyt kaasupoljinta vähänkään painastaan, vetää imusarjan alipaine nopean tyhjäkäynnin pois päältä ja moottori käy normaalia tyhjäkäyntinopeutta, mutta ryyppy päällä.
        Kun moottorin jäähdytysvesi lämpiää, lämmittää se automaattiryypyn bimetallijousta joka avaa ryyppyläppää ja moottorin saama polttoaineseos muuttuu laihemmaksi, lähemmäs normaalia. Tuo bimetallijousiviritys ei ole jäykkä, vaan joustava joten ryyppyläppä avautuu isommalla kaasulla enemmän, mutta kuitenkin kuristaa ilman virtausta rikastaen seosta.

        Tästä on olemassa joitakin muunnelmia, mutta pääperiaate on tämä. Esim VW Puklassa bimetallijousta lämmittää sähkövastus ja systeemi ei toimi kunnon pakkasilla, vaan automaattiryyppy on aina päällä, mistä johtuen palamatonta bensaa joutuu vuot5okaasujen mukana öljyn joukkoon jolloin öljyn määrä näyttäisi lisääntyvän. Voitelukyky luonnollisesti katoaa tuhoisin seurauksin...

        Kaikkia automaattiryypyn asetuksia voi säätää.

        Toivottavasti ylläoleva lyhyt selvitys auttoi asian ymmärtämisessä. Ellei, niin kysy lisää.

        kertomani koski vain kaasutinmoottoreita. Sinun autossasi asiat on ratkaistu elektroniikalla, joten voit unohtaa koko automaattiryypyn ellei se muuten kiinnosta.


      • kyselyikä
        sitroen. kirjoitti:

        kertomani koski vain kaasutinmoottoreita. Sinun autossasi asiat on ratkaistu elektroniikalla, joten voit unohtaa koko automaattiryypyn ellei se muuten kiinnosta.

        Kiitos selvityksestä. Mekaanisen toiminnon periaate on kenties helpompi ymmärtää kuin elektronisen.

        Eli siis jos oikein ymmärsin, niin käytännössä ryyppy päällä tarkoittaa sitä, että ryyppyläppä on (tyhjäkäynnillä) kiinni tai (ajaessa) kuristaa imua ja siksi polttoaineseos on rikkaampaa. Ja tyhjäkäyntikierrokset on nopealla, koska kaasuläppä on hiukan auki, mutta laskevat kaasun painamisen jälkeen normaalille tasolle? Huomaako ryypyn päällä oloa sen jälkeen ajaessa mitenkään? Entä jos ei paina kaasua: miten kauan nopea tyhjäkäynti jatkuu? Ilmeisesti ryyppyläppä avautuu moottorin/jäähdytysnesteen lämmetessä asteittain. Missä lämpötilassa yleensä ryyppy menee pois kokonaan päältä?

        Toimiiko nykyauto vastaavasti, mutta ecu vaan ohjaa läppiä ja rikastaa seosta antureilta saamiensa tiedon pohjalta? Eli onko elektronisesti ohjatussa nykyautossa kuitenkin ryyppyä vastaava toiminto eli joku ryyppyläppä? Ja vastaavasti kaasuläppä nostaa kylmän moottorin tyhjäkäyntikierroksia? Ja jossain vaiheessa ryyppy menee pois päältä?


      • poppis78
        Juke kirjoitti:

        Jos kertoisit auton tiedot,niin vois joku kertoa ryypyn toiminnasta.
        Automaatti ryyppy voi toimia joko sähköisesti tai jäähdytysveden nestettä käyttäin.

        Mulla on mazda 626 ja meinaa jäädä ryyppy päälle ja nykiä kun saa liikaa bensaa. Mikä neuvoksi???


      • stayput
        Juke kirjoitti:

        Jos kertoisit auton tiedot,niin vois joku kertoa ryypyn toiminnasta.
        Automaatti ryyppy voi toimia joko sähköisesti tai jäähdytysveden nestettä käyttäin.

        Minulla on chevrolet caprice classic vm 1989
        Automaatiryyppy jää päälle. Tyhjäkäynti on korkea ja lämmitessä auto nykii


      • ryyppyjä
        stayput kirjoitti:

        Minulla on chevrolet caprice classic vm 1989
        Automaatiryyppy jää päälle. Tyhjäkäynti on korkea ja lämmitessä auto nykii

        päälle useinmiten perjantaisin ehtoopäivällä, sitten se onkin päällä lauantai-iltaan asti, itse pitää muistaa ottaa päältä pois, alkaa käymään muuten rikkaalla ja kalliilla seoksella. Sunnuntaina kyllä voi vielä vähän käyttää päällä.


      • asentaja3982439749
        kyselyikä kirjoitti:

        Kiitos selvityksestä. Mekaanisen toiminnon periaate on kenties helpompi ymmärtää kuin elektronisen.

        Eli siis jos oikein ymmärsin, niin käytännössä ryyppy päällä tarkoittaa sitä, että ryyppyläppä on (tyhjäkäynnillä) kiinni tai (ajaessa) kuristaa imua ja siksi polttoaineseos on rikkaampaa. Ja tyhjäkäyntikierrokset on nopealla, koska kaasuläppä on hiukan auki, mutta laskevat kaasun painamisen jälkeen normaalille tasolle? Huomaako ryypyn päällä oloa sen jälkeen ajaessa mitenkään? Entä jos ei paina kaasua: miten kauan nopea tyhjäkäynti jatkuu? Ilmeisesti ryyppyläppä avautuu moottorin/jäähdytysnesteen lämmetessä asteittain. Missä lämpötilassa yleensä ryyppy menee pois kokonaan päältä?

        Toimiiko nykyauto vastaavasti, mutta ecu vaan ohjaa läppiä ja rikastaa seosta antureilta saamiensa tiedon pohjalta? Eli onko elektronisesti ohjatussa nykyautossa kuitenkin ryyppyä vastaava toiminto eli joku ryyppyläppä? Ja vastaavasti kaasuläppä nostaa kylmän moottorin tyhjäkäyntikierroksia? Ja jossain vaiheessa ryyppy menee pois päältä?

        uudempien suihkutusmoottorien "ryypyn" toiminta eroaa olennaisesti vanhojen kaasutin- ja suihkutusmoottoreiden toiminnasta.

        Kaasutinmoottorissa ryyppyläppä kuristi imuilman määrää, jolloin seos rikastui olennaisesti.

        vanhemmissa suihkutusmoottoreissa kylmän moottorin imuilma johdettiin lisäilmaluistin kautta kaasuläpän ohi ja seos rikastettiin erillisellä kylmäkäynnistyssuuttimella.

        Nykyaikaisissa bensiinimoottoreissa luotetaan antureiden mittaamaan tietoon, kuten esimerkiksi moottorin lämpötilaan, jonka perusteella suuttimien toimintaa, kuten suihkutusmäärää muutetaan suuremmaksi. Myös sytytysennakkoa muutettaan optimaalisempaan suuntaan.

        Jokaisen järjestelmän toimintaperiaate on sama; kylmän moottorin ilman ja polttoaineen seossuhdetta pyrittiin muuttamaan ja ennakkoa säätämään. Ne on vain toteutettu eri tavoilla.


      • masentaja 313
        asentaja3982439749 kirjoitti:

        uudempien suihkutusmoottorien "ryypyn" toiminta eroaa olennaisesti vanhojen kaasutin- ja suihkutusmoottoreiden toiminnasta.

        Kaasutinmoottorissa ryyppyläppä kuristi imuilman määrää, jolloin seos rikastui olennaisesti.

        vanhemmissa suihkutusmoottoreissa kylmän moottorin imuilma johdettiin lisäilmaluistin kautta kaasuläpän ohi ja seos rikastettiin erillisellä kylmäkäynnistyssuuttimella.

        Nykyaikaisissa bensiinimoottoreissa luotetaan antureiden mittaamaan tietoon, kuten esimerkiksi moottorin lämpötilaan, jonka perusteella suuttimien toimintaa, kuten suihkutusmäärää muutetaan suuremmaksi. Myös sytytysennakkoa muutettaan optimaalisempaan suuntaan.

        Jokaisen järjestelmän toimintaperiaate on sama; kylmän moottorin ilman ja polttoaineen seossuhdetta pyrittiin muuttamaan ja ennakkoa säätämään. Ne on vain toteutettu eri tavoilla.

        haluamme tietää lisää mutta emme löytäneet kirjaa mistä sen voisi lukea tai sitten olet sen kirjastosta ainoan kappaleen lainannut.
        Palauta opus niin saamme toisetkin lukea.


      • patajesus
        ryyppyjä kirjoitti:

        päälle useinmiten perjantaisin ehtoopäivällä, sitten se onkin päällä lauantai-iltaan asti, itse pitää muistaa ottaa päältä pois, alkaa käymään muuten rikkaalla ja kalliilla seoksella. Sunnuntaina kyllä voi vielä vähän käyttää päällä.

        sinulla on ehkä tietämättäsi alkoholiongelma, joka sumentaa ymmärryksesi.


    • TIETÄMÄTÖN

      Miten automaattiryypyn saa pois? en saa sitä kaasarista irti.. ? HELP ME :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      129
      2228
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1868
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1429
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1297
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1221
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      937
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      903
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe