Kokemusta yksityislääkäristä?

Roope6

Olen nyt ollut jonkin aikaa ilman viinaa ja halauaisin yrittää raitistua. En halua mennä työpaikkalääkärille, koska töissä ei ole mitään ongelmia juomiseni takia. En myöskään halua mennä yleiselle terveyskeskuslääkärille, koska en usko, että sitäkautta saisin tarvitsemaani hoitoa. Taidan olla vielä liian raitis heidän hoidettavakseen.

Kysyisinkin nyt onko täällä ketään sellaista, joka olisi käynyt ihan vaan yksityislääkärillä, sellaisella joka on perehtynyt alkoholisteihin? Minkälaista hoitoa heillä on tarjota? Vai ohjaavatko hekin vain yleisiin AA-kerhoihin, A-klinikalle tai jonnekin Minnesota-hoitoon ym.?

14

4336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sAAmari

      päihdelääketieteeseen erikoistuneita lääkäreitä löytyy ainakin isoimmista kaupungeista, googleta.

      Huonot uutiset: päihdeongelmaa ei hoideta antibiooteilla eikä lääkärillä ole todennäköisesti tarjota sinulle muuta kuin lähete labraan ja antabusta tai naltreksolia (Revia). Molemmista löytyy tältä palstalta todella paljon tietoa, kun laitat sanat hakukenttään. Nukkumiseen ja "stressiin" voit saada bentsodiatsepiineja, mutta varsinaiseen ongelmaan niistä ei ole ainakaan apua, pikemmin päinvastoin. Lääketieteellä ei edelleenkään ole kovin paljon muuta työkalupakissaan. Jos jollain on muuta tietoa, niin kuulen mielelläni.

      Jos ammattiapua haluat, niin psykoterapeuttikin voisi olla kannattavampi investointi kuin lääkäri.

    • työpaikkalääkärille.

      Ihan hyvin voit mennä terveyskeskuslääkärin juttusille, ja kertoa halustai raitistumiseen.
      Voi olla että määrää sinut psykiatrille, ja sieltä kautta voit päästä terapian piiriin, jos on aiheellista.
      Taustalla saattaa nimittäin piileskellä masennuksen salakavala juonittelija.

      Joka tapauksessa kun tunnet itsesi noin epävarmaksi viinan suhteen, ja varsinkin jos kännissä ollessa on helpompaa "hengittäminen", ja krapulassa vielä mustempi maailma kuin aloittaessa, niin taustalla saattaakin piillä jo vaikka keskivaikea masennus, joka odottaa vain hetkeä rynnätä julkisuuteen.

      Kaikillan krapulassa olo on kurjempi kuin muuten olisi, mutta masennus siihen sekoittuneena onkin jo paskempi ja pitempi juttu.

      Eivät ne mitään pillereitä väkisin määrää, turha luulla.

      Joten jutteleppa ensin lääkärisi kanssa, mitä on tehtävissä.
      Ei se ole elämä mitenkään mukavaa jos sen kokee ahdistavaksi alkoholinkin suhteen.

      itse olen ns, kuntoutuja tai elämänlaatuun parannusta etsivä tälläkin hetkellä, ja minun tiimmiini kuuluu, lääkäri, psykiatrian erikoislääkäri, terapeutti tuolata mt-ja perheterapian puolelta, sekä päihdeklinikka.
      lisäksi on antabukset, kylläkin käyttämättöminä, kun ei ole janontuskaa ollut.

      Tuntuu varmaankin hirveältä tuo minun apujoukkom määrältään, mutta kun hoidetaan kahta tai kolmea eriasiaa yhtaikaa, niin näin varmistetaan mahdollisimman hyvään lopputulokseen pääseminen.
      Tuosta listastahan puutuuivat vielä vaimoni ja muu läheispiirini.

      En ole kokenut mitenkään ahdistavaksi tätä systeemiä, koska kyse on minun omasta halustani lopettaa entisenkaltainen kalliikksi tuleva, ja itselleni morkkiksia aiheuttanut sekä läheisillinekin huolta aiheuttanut juopottelityyli. Väkivaltaa ei onneksi ole kuvioihin liittynyt. Mutta sitähän ei tiedä, kuka minkäkilainen on. Itse en kyllä käy keneeenkään käsiksi, muuta kuin kätelläkseni.
      Kyllä uhoojia on joskus ollut, jopa tappouhkauksien antajia, mutta voisi sanoa, että ihan pelkän sanailun tai väärinkäsityksen seurauksena. huom koskaan ei ole kysymyksessä edes ollut vittuilu, eikä ns, kovin läheinenkään porukka. Jotkut vain etsivät sitä vihansa kohdetta, jotta saisivat toteuttaa itseään.

      Kukaan ei sinua varmaankaan ohjaa sinua mihinkään noihin hoitoihin ilman omaa haluasi.
      Minäkin itse halusin tuon päihdeklinikan mukaan ottamista kuvioihin, kun ei ollut tietoa heidän metodeistaan.
      Kaikista on apua ollut, ja varsinkin nyt kun on oikein porukalla vyyhtiä selvitetty ja solmuja aukaistu.

      AA-kerhoon en mene ainakaan vielä, tuskin myöhemminkään, jos en sitten uteliaisuuttani käy tonkin toimintaan tutustumassa.
      Mutta mitä olen toiminnasta tietoinen, niin ei vedä tällä hetkellä puoleensa yhtään.

      joten tämä tästä tällä kertaa.

    • kun hätä on suuri

      Sillä ei ole paskankaan merkitystä mihin menet kunhan apua haet ja sitä otat vastaan. Ongelman jossain vaiheessa sitä tuleee krapuloissa niitä tuntemuksia, että millään muulla ei ole väliä kuin että ei tarvitse juoda. Elikkä aina on syy miksi juoda. Itsellä se oli ensin kun meni firmalla ja elämässä muutenkin hienosti tuli juhlittua. Sitten kun hommat meni pieleen niin piti se harmitus tukahduttaa. Sitten iski masennusta ja ahdistusta ja vuodeesa olin aika ihmisraunio. Kaikki se kunnianhimo ja ylpeys oli muisto vain. Muistan kun ajattelin heikoimpana hetkenä, että millään muulla ei ole enää väliä kuin sillä, että en enää juo. Olin pahasti koukussa. Kaverit katosi, perhe lähti ja olin ihan helvetin yksin, niin yksin kuin ihminen voi olla. Kokosin itseni ja marssin lääkärin. Siitä se alkoi monien takapakkien jälkeen elämänilo löytyä. Kävin juttelemassa yksityisellä terapeutilla ja olen käynyt muutaman kerran AA:ssa, silloin kun vaihtoehdot olivat elämä vai kuolema.

      Harvalle elämä on helppoa, mutta meille päihteiden väärikäyttäjille se on välillä helvetin raskasta.

      Elämän laadun parantamiseen tarvitaan aimoannos nöyryttää ja helvetisti rehellisyyttä.

      Kyllä sinä pystyt jos haluat, ihan itsestä kiinni!
      Yksin ei saa jäädä.

      Jokainen tapaus on erilainen.

      Voimia!

    • Irmeli-71

      Aulis Kataja,
      Porvoonkatu 51 B 23, Hki 52
      tel. 09- 726 13 05
      [email protected]

      Hän on psykoterapeutti, mutta perehtynyt alkoholismiin.Hänelle on pitkä jono.

      Suosittelen käymään 6vko:a kestävän avomyllyn, joka on erinomainen ponnahduslauta lähteä peretymään omiin alkoholismin ongelmiin. Myllyä on kolmena iltana vko:ssa. Suosittelen.

      Avomylly tel.040-512 38 70

      • vanemoinen

        Kundin nimi on Katajala, ei Kataja.


      • Irmeli-71
        vanemoinen kirjoitti:

        Kundin nimi on Katajala, ei Kataja.

        Kaksi vuotta hänen penkissä piakkoin mennyt ja siltikin ,.. Tarkoitus oli hyvä


      • napisiaja
        Irmeli-71 kirjoitti:

        Kaksi vuotta hänen penkissä piakkoin mennyt ja siltikin ,.. Tarkoitus oli hyvä

        Määräkö tuo katajala väkisin lääkkeitä ahdistukseen,vaikka haluaisi olla ilman...?


      • jkllöäöpoiop
        napisiaja kirjoitti:

        Määräkö tuo katajala väkisin lääkkeitä ahdistukseen,vaikka haluaisi olla ilman...?

        Ei ainakaan mulle,kun sanoin etten niitä halua... Tai määräsi ekoina kertoina kun kävin,muttei enää myöhemmin kun niistä kieltäydyin ja sanoin sivarit liian pahat... Kokeilin seronil,mirtazapin,joku citalopram vai mikä lie,ja mitä kaikkea muuta tullut kokeiltuu,muttei vaan sovi mulle...


    • kahvikerholainen

      Yksityisellä on nykyään aika tiukka linja. Kokenut lääkäri toteaa aika nopeasti että juoppohan se siinä taas yrittää norkoilla bentsoja, jotta voi taas jatkaa sekoilujaan vaikka julkisella puolella nousi tie pystyyn kun poliisi otti liian monta kertaa yhteyttä.

      Pahimmille deliriumtapauksille toki tilataan kyyti suljetulle arviointia varten mutta muuten reseptivihko pysyy visusti lukkojen takana!

      • .....

        Juoppojen kohtelu on nykyään aika karua.
        Muutama vuosi sitten kuskasin kaverin terveyskeskukseen kun herraa ahdisti pahasti.
        Heti kättelyssä lääkäri tyrkkäsi pillin huuleen, ja kun viisari heilui, niin potilaalle osoitettiin ovea.
        Tosin eipä se lääkäri olisi voinut krapuloivaa auttaa juuri mitenkään, korkeintaan bentsoreseptillä, mutta sillä voi joutua ojasta allikkoon.


    • Olisihan kaverisi voinut odottaa että puhaltaa nollat ja saada sitten pikkumäärän bentsoja. Kyllä lääkärin pitäisi tajuta että tietysti jatkaa juomista ja tilanne pahenee mutta ehkä he eivät halua tajuta vaan siirtävät kylmästi ambulanssin ja päivystyksen vastuulle joka tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi.

    • asuantuntija

      Aulis katajala on paras psykiatrista. Suosittelen häntä.

      • Anonyymi

        Onko hän hyvä myös diagnosoimaan persoonallisuushäiriöitä, kuten narsismia?


    • Varovaisuus_kannattaa

      Ettei vaan Katajala ihan itse täällä suosittelisi itseään... (Kummallista, että yksi ainoa nimi nousee esiin koko kentästä!) Katajala keskinkertainen, jollei keskinkertaista huonompi kallonkutistaja. En suosittele. Jo edesmennyt Risto Palolahti Kauniaisista oli loistolääkäri.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe