BABY SHOWER / VAUVAKUTSUT!!!!!!!

-viivi-

elikkä olisko kenelläkää mitää ohjelma ehdotuksia vauvakutsuille? Sellaiset pitäisi nyt järjestää kaverin kanssa toiselle kaverille... Minkälaisia asioita voisi tehdä? Tai mitä pelata? Ja olisiko hyviä pieniä lahjaideoita? :) Kiitos jo etukääteen vastanneille! :)

40

25836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan älytöntä

      amerikan meininkiä. Siellähän sen tarkoitus on ostaa vauvalle kaikkea tarpeellista, mutta Suomessa on hyvä äitiyspakkaus sitä varten.

      Mutta siis... Jos haluatte hemmotella tulevaa äitiä, niin hieronta olisi hyvä, tai jalkakylpy tai jotain mikä virkistäisi raskaana olevaa.

      Onko vauvakutsut jo yleisiäkin täällä Suomessa?

      • ameriikasta1

        tullut. esim.äitienpäivä. kyseenalaistatko senkin?? babyshower on tuorehko ilmiö Suomessa, mutta varmasti jäämässä niinkuin muutkin Ameriiiiikan juhlat......


      • ameriikasta1
        ameriikasta1 kirjoitti:

        tullut. esim.äitienpäivä. kyseenalaistatko senkin?? babyshower on tuorehko ilmiö Suomessa, mutta varmasti jäämässä niinkuin muutkin Ameriiiiikan juhlat......

        mulle oli järjestetty tälläset vauvakutsut, yllätyskutsut ne oli, mutta voihan ne toki järjestää raskaana oleva itsekin tai sitten suunitella yhdessä. Vauvakutsut on perinne, jossa kutsut järjestetään kun nainen saa esikoisensa, eli toisia juhlia on turha enää sen jälkeen toivoa :D

        Mun juhlissa kuunneltiin musaa (latinapoppii, rnb ja sellasta) . Tarjolla oli meksikolaisia tortilloja kaikkinne täytteineen sekä sipsejä, popcornii ja mun lempiakarkkeja:) ja virkokkeita tietty. Me oikeestaan vaan jutskailtiin ja kuunneltiin musaa. Kaverit toi lahjoja vauvalle, kaikille tavaroille tuli käyttöä kun oli tosiaan eka kysessä.
        Lahjaksi vauva sai mm. tuttipullola, tutteja, purulelun, kylpyammeen ja ammeen pohjalle liukueste. Mun mielest mikään ei voi olla turhaa, kun esikoisen saa. Eikä ne lahjat oo pääasia.

        Oli kyllä ihan huippuhetkiä mun elämässä, kun parhaat ystävät yllättivät minut saapuessani vanhempieni kesäasunnolle muka niitä tapaamaan :D Tuli ihan tippa linssiin.....


      • Kyllä niitä tuntuu olevan jo aika paljon ainakin Helsingissä. Eikä kyse ole mistään vaippakakkujen rakentelusta vaan leppoisasta yhdessäolosta ja äidin hemmottelusta ennen h-hetkeä.


      • Cloetta...
        ameriikasta1 kirjoitti:

        tullut. esim.äitienpäivä. kyseenalaistatko senkin?? babyshower on tuorehko ilmiö Suomessa, mutta varmasti jäämässä niinkuin muutkin Ameriiiiikan juhlat......

        Juhlia juhlitaan aina maan tavalla. Äitiyspakkausta ei Jenkkilässä ole. Äitienpäivät, ystävänpäivät ja vaikka Halloween ovat omanlaisensa kaikissa maissa. Ei niitä kukaan kyseenalaista, ja mikäpä siinä jos omakseen tuntee erilaisen tavan tai uuden tavan juhlistaa jotakin päivää.


    • lapseni

      järkkäsivät minulle yllätysvauvakutsut kun sain nuorimpani.
      Ihana ylläri oli.
      Hyvä lounas, ohjelmaa, yhdessäoloa, lahjoja jne.

    • Oompah

      Onpas kummallista, kun kysyit että mitä ohjelmaa eikä kukaan tainnut siihen oikein vastata. Meillä on tarkoitus siskon tulevissa vauvakutsuissa leikkiä leikkejä (mahan koon arvausta, kehtolauluvisa yms.) ja kun myös mummot osallistuu juhliin niin heille on tehty mummovalat,jotka sitten lukevat siellä. Luvassa on myös kampaaja ja meikkaaja ja saunomista.. Ja rentoa meininkiä..

      • ..........

        et ole mun kaveri, ettei kutsua moisiin kekkereihin ole luvassa. Mahan koon arvausta.. mummovalat..?! *yökkii*

        Muutenkin oon samaa mieltä jonkun kirjoittajan kanssa, että aivan joutavaa ameriikan meininkiä, nimenomaan Suomessa on äitiyspakkaukset.

        Jos jotenkin haluaa tulevaa äitiä muistaa, niin sitten aikuismaista hemmottelua, esim. just jotain hierontaa. Muu on vaan pahoinvointia aiheuttavaa lässytystä.


      • oompah

        Se voi olla lässynlässyn-juttuja, mut vauvakutsuthan pidetään sillä periaatteella että ne on tulevan äidin tapaiset. Ja jos äiti ei jostain näistä pidä niin ne voi jättää pois.. Valat on tehty huumorilla ja sen takia että äidin ei tarvitse kaikkia juttuja tehdä. Ja minäkin todellakin toivon että et ole siskoni. Hänellä sentään on huumorintajua tällaisiin leikkeihin..


      • amerikansuomalainen
        .......... kirjoitti:

        et ole mun kaveri, ettei kutsua moisiin kekkereihin ole luvassa. Mahan koon arvausta.. mummovalat..?! *yökkii*

        Muutenkin oon samaa mieltä jonkun kirjoittajan kanssa, että aivan joutavaa ameriikan meininkiä, nimenomaan Suomessa on äitiyspakkaukset.

        Jos jotenkin haluaa tulevaa äitiä muistaa, niin sitten aikuismaista hemmottelua, esim. just jotain hierontaa. Muu on vaan pahoinvointia aiheuttavaa lässytystä.

        No jopas on huumorintajutonta porukkaa! Itsellani oli viikko sitten KOLMANNELLE lapselleni vauvasuihku - babyshower, kun kerran kaliforniassa asutaan. Kaiken olin antanut pois, koska olin ajatellut, etta kaksi lasta riittaa. Siita huolimatta, kaverit pistivat juhlat pystyyn, ja hauskaa oli.

        Aitisypakkaus on vaatimaton kun vertaa siihen, mita ihmiset ostavat kavereilleen. yleensa muutama laittaa lisaksi rahaa yhteen ja ostaa isomman lahjan (rattaat, autoistuin, tms) pienten lisaksi. Ei aitiyspakkauksen saaminen sita paitsi vertaa siihen, kun kaverit laittavat sulle juhlat vauvasi kunniaksi, ja aitia hemmotellaan. Kylla se vaan on niin hyva juttu.

        Ensimmaiseni syntyi Suomessa 12 vuotta sitten, ja sain silloinkin vauvasuihkun, ja se oli yllatys. Niin monet tulivat paikan paalle, ja koin todella etta laheiseni todella pitivat minua tarkeana, ja olivat juhlistamassa esikoiseni syntymaa. Niiden leikkien ei tartte olla tyhmia, mutta ajatus on tarkein, ja kyllahan sukulaiset ja kaverit osaa aidin nakoiset leikit keksia.

        Joten, mielestani taa on mahtava perinne, ja se on hienoa, etta se on rantautunut Suomeen. Kylla noi hapannaamat voivat tyytya pelkkaan aitisypakkaukseen, mutta me jotka saimme vauvasuihkun (puhumattakaan et JOKAISEN lapsemme kohdalla) - itse sain seka pakkauksen, etta suihkun ekan kanssa, seuraavat ovat syntyneet taalla amerikassa - ovat mielestani ihan erityisen onnekkaita.

        On se vaan niin mielta lammittava juttu, josta on ihan kaytannon apua lapsen saannin kanssa, joka ei ole ihan halpaa. Muistot ovat aivan ihania.


      • voi jumankekka

        "Meillä on tarkoitus siskon tulevissa vauvakutsuissa leikkiä leikkejä (mahan koon arvausta, kehtolauluvisa yms.) ja kun myös mummot osallistuu juhliin niin heille on tehty mummovalat"""

        Ei helv... oletteko tosissanne? Oletteko täysikasvuisia, järjellisiä ihmisiä? Kehtolauluvisa... voi prkl....mahan arvausta. Kumma kun ei ole arvausleikkiä siitä, kuka on lapsen isä. Onpa "rentoa" meininkiä, kun mummot joutuvat vannomaan valoja.... ja mistähän asiasta? Että lapsenvahtiapua, rahaa ja lahjoja on luvassa eteenkin päin?

        Minusta tämä on niin typerää... velvoitetaan muut ihmiset osallistumaan tällaiseen aivottomaan typeryyteen ja vielä ostamaan lahjoja. Keksitään yhä uusia ystävävelvoitteita että kupataan toiset tämmöisillä teennäisillä jutuilla.


      • ...........
        .......... kirjoitti:

        et ole mun kaveri, ettei kutsua moisiin kekkereihin ole luvassa. Mahan koon arvausta.. mummovalat..?! *yökkii*

        Muutenkin oon samaa mieltä jonkun kirjoittajan kanssa, että aivan joutavaa ameriikan meininkiä, nimenomaan Suomessa on äitiyspakkaukset.

        Jos jotenkin haluaa tulevaa äitiä muistaa, niin sitten aikuismaista hemmottelua, esim. just jotain hierontaa. Muu on vaan pahoinvointia aiheuttavaa lässytystä.

        Äitiyspakkaus onkin sama asia kuin vauvakutsut. Hohhoijaa.


      • linguist
        amerikansuomalainen kirjoitti:

        No jopas on huumorintajutonta porukkaa! Itsellani oli viikko sitten KOLMANNELLE lapselleni vauvasuihku - babyshower, kun kerran kaliforniassa asutaan. Kaiken olin antanut pois, koska olin ajatellut, etta kaksi lasta riittaa. Siita huolimatta, kaverit pistivat juhlat pystyyn, ja hauskaa oli.

        Aitisypakkaus on vaatimaton kun vertaa siihen, mita ihmiset ostavat kavereilleen. yleensa muutama laittaa lisaksi rahaa yhteen ja ostaa isomman lahjan (rattaat, autoistuin, tms) pienten lisaksi. Ei aitiyspakkauksen saaminen sita paitsi vertaa siihen, kun kaverit laittavat sulle juhlat vauvasi kunniaksi, ja aitia hemmotellaan. Kylla se vaan on niin hyva juttu.

        Ensimmaiseni syntyi Suomessa 12 vuotta sitten, ja sain silloinkin vauvasuihkun, ja se oli yllatys. Niin monet tulivat paikan paalle, ja koin todella etta laheiseni todella pitivat minua tarkeana, ja olivat juhlistamassa esikoiseni syntymaa. Niiden leikkien ei tartte olla tyhmia, mutta ajatus on tarkein, ja kyllahan sukulaiset ja kaverit osaa aidin nakoiset leikit keksia.

        Joten, mielestani taa on mahtava perinne, ja se on hienoa, etta se on rantautunut Suomeen. Kylla noi hapannaamat voivat tyytya pelkkaan aitisypakkaukseen, mutta me jotka saimme vauvasuihkun (puhumattakaan et JOKAISEN lapsemme kohdalla) - itse sain seka pakkauksen, etta suihkun ekan kanssa, seuraavat ovat syntyneet taalla amerikassa - ovat mielestani ihan erityisen onnekkaita.

        On se vaan niin mielta lammittava juttu, josta on ihan kaytannon apua lapsen saannin kanssa, joka ei ole ihan halpaa. Muistot ovat aivan ihania.

        Please älä käännä sanaa "shower" suihkuksi, se kuulostaa niin helvetin typerältä (vaikka ihan toisessa kontekstissa se suihkuksi toki käännetäänkin). Vauvakutsut lienee oikea ja järkevä käännös.

        "Vauvasuihku", mieti nyt vähän...


      • grow the hell up
        voi jumankekka kirjoitti:

        "Meillä on tarkoitus siskon tulevissa vauvakutsuissa leikkiä leikkejä (mahan koon arvausta, kehtolauluvisa yms.) ja kun myös mummot osallistuu juhliin niin heille on tehty mummovalat"""

        Ei helv... oletteko tosissanne? Oletteko täysikasvuisia, järjellisiä ihmisiä? Kehtolauluvisa... voi prkl....mahan arvausta. Kumma kun ei ole arvausleikkiä siitä, kuka on lapsen isä. Onpa "rentoa" meininkiä, kun mummot joutuvat vannomaan valoja.... ja mistähän asiasta? Että lapsenvahtiapua, rahaa ja lahjoja on luvassa eteenkin päin?

        Minusta tämä on niin typerää... velvoitetaan muut ihmiset osallistumaan tällaiseen aivottomaan typeryyteen ja vielä ostamaan lahjoja. Keksitään yhä uusia ystävävelvoitteita että kupataan toiset tämmöisillä teennäisillä jutuilla.

        Tosiaan, kuulostaa todella oksettavalta! Kehtolauluvisa, mahan koon arvailua, mummovaloja....en kyllä osallistuisi tällaiseen tilaisuuteen. Pelkkää lahjojen ja rahan kalastelua ja oksettavaa lässytystä. Amerikassahan on turhia juhlia joka lähtöön - melkein senkin kunniaksi, että osaat käydä WalMartissa pitää järjestää juhlat.


    • Kokoonnuimme paria viikkoa ennen laskettua aikaani ystäväni kotiin, jossa meitä oli koolla muistaakseni kuusi naista. Sain jalkahoidon ja hartiahieronnan sekä pakkauksen, jossa oli kivaa itsehoitotavaraa nimen omaan mulle. Ennen kaikkea söimme hyvin kaikkea ihanaa ja antoivathan nuo kutsut hyvän syyn kokoontua ja juoruta. Kyllähän se lämmitti mieltä, kun tulevaa äitiä huomioitiin! Tämän jälkeen olemme järjestäneet vauvakutsut jokaiselle lähipiirimme odottajalle. Ei hommaa ole pakko vetää Amerikan malliin.

      Nyt aiomme viettää vauvakutsujani neljän naisen voimin katsomalla Sinkkuelämää leffassa sekä syömällä ja juomalla hyvin keskustassa. Jokainen on järkännyt vapaaillan kotoaan.

    • sammakkoprinsessa06

      oli esikoisen kanssa pari vuotta sitten vauvakutsut. Ohjelmassa, jos koitan muistella oli esim nimiehdotuksia vauvalle, viisaita sanoja (ihan paperille) tulevaa varten. Muuta en nyt muista, mutta hauskaa oli kyllä! Vaikka onkin ameriikanhömpötystä.

      • ,...-.,-.-.,-,-.,

        mutta tuntuu että rahastetaan. Itse ainakin koen vauvakutsulahjan tai tuomisen, syntymisen muistamisen ja kastelahjan hankkimisen vaivaannuttavana. En jaksa miettiä aina jotakin lahjaa ja viemistä ja muistamista. Läheisenä ystävänä haluaisin kuitenkin muistaa äitiä jokaisella noilla kerroilla.


      • Mamma*mia
        ,...-.,-.-.,-,-., kirjoitti:

        mutta tuntuu että rahastetaan. Itse ainakin koen vauvakutsulahjan tai tuomisen, syntymisen muistamisen ja kastelahjan hankkimisen vaivaannuttavana. En jaksa miettiä aina jotakin lahjaa ja viemistä ja muistamista. Läheisenä ystävänä haluaisin kuitenkin muistaa äitiä jokaisella noilla kerroilla.

        Olen itse samoilla linjoilla. Suomessahan on monin paikoin perinteisesti ollut tapana viedä rotinoita vauvan syntymän jälkeen, sekä kastelahja jos on kutsuttu ristiäisiin. Käytyäni hyvän ystäväni sinänsä hauskoilla vauvakutsuilla (vieraat toivat tarjottavat ja lahjat), vietyäni rotinoita (leivonnaisia ja vauvanvaatteita) ja vielä ostettuani kastelahjan olin sponsoroinut vauvan alkutaipaletta yli satasella. Liikaa minulle! En silti ole pihi, vaan pienituloinen äiti, joka haluaisi säästää rahansa mieluummin omien lasten tarpeisiin.


    • Hieman järkeä

      Pitääkö kaikki turhuudet apinoida Amerikasta,kysyn vaan. Naurettavaa vouhkaamista.
      Kyllä kauppiaat ainakin tykkää ja muistakaa ostaa kaikki älyttömyyden tuttipullon lämmittimestä yms. lähtien.

    • Tylsä suomi...

      Mun meilestä vauvakutsut on mukava ja hauska idea, koska ristijäisiin ei kutsuta mun mielestä ku suku ja kummit (jos ei kuulu sukuun). Näin voi viettää "ristijäiset" kavereiden kesken. Eikä mitään turarvi ostaa kuten Tuttipullonlämitintä vaan voi ostaa vaippoi ja kaikkee muuta hyödyllistä.
      Vois ihan hyvin ihmetellä et miks pitää ennen häitä viettää polttareit, ihan turhaa sekin on.

      • lkssjnbkfsja.l

        Kinkereistähän voi tehdä ihan just sen äidin itsensä näköiset. Itse ainakin aikanaan kun kälylle järkkäilin vauvakutsuja (jotka tosin peruuntuivat juhlakalun mahataudin vuoksi), niin ideana oli se, että toistaan odottava nainen saisi pitkästä aikaa hyvällä tekosyyllä vapaaillan hyvien ystäviensä kanssa (joista osa tuli muilta paikkakunnilta), hän saisi sellaiset "oman olon huomioivat juhlat" koska raskausaikana muihin illanistujaisiin osallistuminen oli hiipunut, ja saisi nauttia aikuisten illanvietosta tavalla joka ei ihan heti pian ole uudelleen mahdollista. Meillä olisi ollut tarjolla jalkahoitoa ja jotain ihme kynttiläesittelyä (ei minun näköistä, mutta ko. odottajan näköistä), jotkut olivat ostaneet mielensä mukaan pieniä lahjoja mutta eivät kaikki...

        Monet ruikuttaa, että raskausaikana kaverisuhteet hiipuu kun ei jaksa keikkua aamuneljään "normikinkereissä" tai että kaverit ei pyydä mukaan kun olettavat ettei jaksa/pysty osallistumaan siihen tai siihen - niin ei kai se synti ole järjestää yhdeksään kuukauteen jotain juuri tämän raskaana olevankin ehdoilla? Se sitten onko kaikki vaaleanpunaista/vaaleansinistä, paljonko leikitään tai lauletaan, niin on kai sivuseikka.


    • isoäiti46

      Onpas negatiivista porukkaa.
      Vauvakutsut, rotinat ja kaikki muutkin iloiset, rakkaudelliset jutut ovat hyvästä, ei pahasta. Ohjelma kullekin persoonallisesti ihmisen mukaan.
      Ja hapannaamat omaan maailmaansa lastensuojelutoimenpiteiden kohteeksi, koska eihän kukaan oikeasti usko, että kaikkeen negatiivisesti suhtautuva harppu olisi pitkän päälle lapselleenkaan hyvästä?

    • Vieralija

      Se että jotkut haluavat kokoontua yhteen iloisen asian vuoksi on ihana asia. Nykyään (etenkin täällä Suomessa) joka juhlan tarkoitus on ryypätä ja jos ei ole juhlaa niin aina keksitään jokin syy miksi pitää nauttia alkoholia. Känni vedetään jouluna, vappuna, pääsiäsenä, juhannuksena, voiton juhlaksi (esim. jokin peli ollut), jne.
      Nämä vauvakutsut ovat sentään juhla jota juhlitaan selvinpäin ja nauttien läheisten ihmisten seurasta. Lahjojen päälle en itsekään ymmärrä, mutta eihän ne ole pääasia tässä tapauksessa. Mutta täähän on vain mun mielipide asiasta.

      • Nou tänks

        "Nämä vauvakutsut ovat sentään juhla jota juhlitaan selvinpäin"

        Mitä? Juhlitaanko vauvakutsuilla selvin päin? Eihän siellä ketkään muut ole raskaana kuin se tuleva äiti. Ainakin tuo Annette kertoi menevänsä kaveriporukalla "syömään ja juomaan" hyvin.

        Aika kuivalta se tuntuisi jos ei edes viiniä tarjota. Tuskin tulee osallistuttua tuollaiseen hölmöilyyn ja rahankeruutilaisuuksiin ja vielä selvin päin. On hitsi ihan tarpeeksi lahjarahakeräystä keräyksen perään muutenkin. Ottaa aivoon kun koko ajan on kupattavana milloin milläkin verukkeella.


      • Viini on namia

        "Nykyään (etenkin täällä Suomessa) joka juhlan tarkoitus on ryypätä ja jos ei ole juhlaa niin aina keksitään jokin syy miksi pitää nauttia alkoholia. Känni vedetään jouluna, vappuna, pääsiäsenä, juhannuksena, voiton juhlaksi (esim. jokin peli ollut), jne. "

        Älä puhu soopaa, en tajua suomalaisten syyllistämistä alkoholinkäytöstä kun muualla ryystetään vieläkin enemmän. Alkoholi kuuluu vaan kulttuuriin. Esim Italiassa annetaan heti ryyppylasi ovella käteen, se on kahvin korvike. Tuo on taas sitä vanhakantaista ajattelua siitä kuinka suomalaiset muka juo tai on vaihtoehtoisesti raivoraittiita. Kun suomalaiset alkoi käymään muuallakin kuin pihtiputaalla niin huomattiin että helevetti juo ne muutkin.

        Ilman alkoholia ihmiskunta olisi saavuttanut loppunsa jo ensimmäisen maailmansodan aikana.


    • hiiri

      Kaverin vauvakutsut tehtiin yllätyksenä ja kivaa oli. Nyyttärimeiningillä mentiin. Tehtiin vaippakakku ja luettiin tulevan lapsen lapsihoroskooppi. Taustalla soi lasten laulut ja tulevalle äidille tehtiin jalkakylpy. Maalattiin akryyliväreillä pilttipurkkeja ja tehtiin niistä tuikkulyhtyjä, ajankohta oli alkutalvi, joten oli siinä mielessä sopiva juttu. Pilttipurkithan nyt liittyvät hyvin vauvoihin. Tuleva äiti sai lahjaksi myös valokuva-albumin, jonne kirjotettiin lapulla jokaisen vieraan arvaukset vauvasta; nimiehdotukset, arvaus syntymäpäivästä, sukupuoli..

      Seuraavat kutsut ovat hieman erilaiset. Annamme äidille lahjaksi mm. leffaliput, jotta pääsevät äiti ja isä yhdesä nauttimaan yhteisestä ajasta vielä ennen vauvan syntymää. Mielestäni on hieno ajatus huomioida myös tulevaa isää jotenkin.

      Kukin tyylillään.

    • LauraLauraLaura!!

      Ne jotka täällä vinkuu kommentteja turhista babyshower juhlista on vaan just niitä ihmisiä joita ei kotona ole rakastettu, joille ei ole järjestetty juhlia. Tulevat luultavasti kaikki itärajalta tai pohjoisesta. Tylsiä ja sieluttomia ihmisiä ja on surullista että ne pääsevät tänne kommentoimaan.

      • Tylsäsieluinen

        "Tylsiä ja sieluttomia ihmisiä ja on surullista että ne pääsevät tänne kommentoimaan."

        Ikävä sinulle, mutta myös tylsillä ja sieluttomilla ihmisillä on oikeus kirjoittaa tänne yhtä lailla kuin naiiveilla ja henkisesti vajailla.


      • Idästä

        Samaa mieltä että tämä kritisoiminen on äärimmäisen typerää, mutta mitä ihmettä oli toi paikkakuntarasismi?! Idässä ja pohjoisessa asuu kyllä vaikka millä mitalla täysipäisiä ja iloisia ihmisiä ja järjestetään tosi ihania babyshowerjuhlia. Loukkauksiin vastaaminen loukkauksilla ei hyödytä ketään....


    • JuhlittuJaOnnellinen

      Kannan korteni nyt kekoon minäkin, elikkä lapsemme tuleva kummi järjesti meille baby showerit. (:

      Aivan ihanat juhlat oli, kymmenkunta kaveria oli mukana (miehiä ja naisia, pariskuntia ja sinkkuja) ja ilta koostui pääasiassa terveellisestä pikkunaposteltavasta, leikeistä ja yhdessäolosta ja rennosta juttelusta. Leikkejä oli mm. nimiehdotuksien keksiminen, masun mitan arvaaminen ja vauvatarvikevisa. Eli muutama kiva pikku leikki ja voittajille oli varattu pienet palkinnot. (:

      Kaiken tosiaan järjesti lapsen kummi ja minä äitinä sain kyllä nauttia olostani ja oli ihanaa nähdä omia kavereitaan tällä tavalla koossa ja juhlimassa minulle tärkeää asiaa. Varsinkin kun raskausaika on tosi hiljaista juhlimisen suhteen ja sitä jaksaa vähemmän käydä muutenkin kahvilla yms kaverien kanssa, niin oli aivan ihanaa kun ystävät tuli minun luo kun täällä kotona viimeisilläni odottelen. Todellakin tuli semmoinen olo että ne välittää ja sain tästä tosi paljon energiaa tulevien kuukausien vauva-arkeen!

      lahjojakin tuli iso kasa ja osa oli todella arvokkaitakin, hieman nolostutti saada tuollainen määrä lahjoja mutta kaiken otin kiitollisena vastaan ja mitään turhaa ei tullut. Lahjat ei itselle ollut pääasia vaan se että kaverit tulevat viettämään luokseni aikaa ja saan nähdä heitä ja voidaan yhdessä iloita pian syntyvästä vauvasta (: Korvaamattomia muistoja..

      Ehdotuksiani vauvakutsuja järjestäville:
      1. Jotain pikkunaposteltavaa tai isompaa ruokaa, mistä juhliin osallistujat tykkäävät. Ostakaa kertakäyttöruokavälineet niin ei tule tiskiä, se on muuten iso plussa varsinkin jos juhlittavan raskaus on jo huomattavan pitkällä.
      2. Menevämmälle ja isommalle porukalle ohjelmaa on hyvä olla ainakin jotain, esim edellämainitsemani. Jos illan viettää vain muutama läheinen ystävä, voi ohjelma hyvinkin olla pelkkää juttelua, leffa, ruokaa, naisten keskeinen hemmotteluhoito yms.
      3.Lahjaideoita: Vaunulelu ja muita leluja vauvalle, kynttilöitä ja vaikka joku pieni hieromislaite (päänhieronta tai suriseva jolla hierotaan selkää) vanhemmille tai muuta pientä mikä ylläpitää tulevien vanhempien välistä romantiikkaa, kirja tulevalle lapselle (varmasti tulee tarpeeseen satukirjat yms), vauvalle joku pieni vaatekerta tai vaikkapa body, äidille "lasten mietteitä äidistä"-kirja, en nyt muista kirjoittajaa mutta Prisma myy ainakin (vastaava tehty myös isille), koristeita lastenhuoneeseen jos tuntee vanhempien maun hyvin esim kirjahyllylle kirjapainot, mobile tai yksittäinen lelu tai pieni kuva vaikkapa seinälle (vauvat pitävät väreistä ja kasvojen kuvista), tietysti vauvamuistot-kirja jos sellaista ei jo löydy, tai vaikkapa paketillinen vaippoja, vauvan kosteusvoidetta tai vauvanhoito-opas, hemmotteluna äidille kasvohoito, kynsihoito, hiusnaamio, hieronta, musiikkiesitys, ravintolaan vieminen tai ruuan laittaminen kotosalla, mitä tahansa. Odottajilla särkee helposti jalkoja joten joku jalkahieronta ei välttämättä pienellä naisporukalla ole ollenkaan huono idea. (: Itse myös mietin, että varpaankynsien laitto voi olla luxusta, koska viimeisinä viikkoina voi olla suorastaan mahdotonta ylttyä omiin varpaisiinsa.. :D Tärkeintä että lahja sopii saajalleen ja se herättää antajassa hyvän tunteen, ja jos lahjan ostaminen ei tunnu hyvältä niin ei se ole niin tärkeää, tärkeintä on oma läsnäolo tärkeällä hetkellä! (:

      Hauskin lahjaidea omilta kutsuilta: koko perheen paketti. Paketissa oli kynttilöitä ja ihan pientä romantiikkasälää meille vanhemmille, pehmolelu vauvalle ja pussi herkkunameja koirallemme!! :D

    • LauraJessiVANTAALTA!

      Tylsäsieluinen:
      idästä nyt tulevat vaan ne tosikot suomeen, valitettavasti.Ei siitä tarvi herneitä vetää. Pusut sinulle sinne itään! :)

    • Kesähiiri

      Mä järjestän "vauvakutsut" (mieluummin kutsun niitä kesäjuhliksi) lähimmille ystävilleni ja perheelleni (äiti, anoppi, sisko...). Mukavaa yhdessä oloa naisten kesken, jutustellaan ja herkutellaan. Mitään ohjelmaa ei ole, en itsekään erityisesti perusta mahojen-mittailusta tms., pääasia että saadaan vain vietettyä mukava kesäpäivä yhdessä.
      Mitään lahjoja en velvoita tuomaan, tarjoittavat yms. kustannan itse ja ole ihan varma, että kukaan ystävistäni ei urputa tälläisten juhlien järjestämisestä, he ovat innoissaan ja onnellisia mun ja mun enismmäisen lapseni puolesta! Eihän tuollaiset urputtajat ja kyräilijät ole edes ystäviä. Itse menin aikoinaan ystäväni vauvakutsuille hyvillä mielin, sillä olin hänen puolestaan niin onnellinen, kyllä varmasti oli vauvansa kanssa juhlat ansainnut!

      • Naikkonen

        Olen saanut elämäni ekan kutsun vauvakutsuille ja innostuin heti! Nyt vielä kaavaillaan mitä ja miten, mut uskon että kivaa tulee :)


    • joo2

      Ei millään pahal, mut mä aina ihmettelen, miten on mahdollista et suomi24:seen tulee aina näitä maailman katkerimpia ja negatiivisimpia kommentteja aiheesta kuin aiheesta! Ainakin sain päivän parhaat naurut! Miksi siis juhlia joulua tai synttäreitä, kun niihinkin pitää ostaa lahjoja? :DDDD HAHHAHAHA

    • sarry1

      On kyllä yllättävän negatiivista kommenttia. Itse sain esikoista oottaessani vauvakutsut ja se oli kyllä hauskaa naisten yhdessä oloa. Ei se lahja ole tärkein. Jo 5 € esim. löytyy vauvalle helistin joka varmasti on äidille mieluinen juuri siksi että sen on hyvä ystävä antanut. Miksi purnata rahallisesta lahjoista? Ajatus on juhlien tarkoitus ja koen todella olevani rikas juuri sen takia että rakkaat ystäväni iloitsivat raskaana olemisesta ja olivat minulle tukena. Kuinkahan moni on todellakaan näistä kirjoittajista tullut vielä äidiksi/isäksi? yhdessä oloja ystävien/perheen/suvun kanssa ei koskaan ole liikaa

    • rilla-milla

      No , tietty vauvakutsut pitäisi olla lapsen näköinen tapahtuma ,joten ohjelmaksi lastenlauluja , ihan oikeasti joo ...

      Ja vauva-aiheinen tietokilpailu , valmistetaan lapsen äitiäkiäkin tietoihin , voi olla tietty osa kysymyksistä hömppääkin .

      Vanhanmallisen sideharsovaipan laittamista , eikös niitä harsoja ole vielä pakkauksessakin ...

      Lisäksi jokainen voisi kertoa jonkun hassun jutun omasta lapsuudestaan .
      Mukavia juhlia , niitä ei ole koskaan liikaa.
      Ps. alkoholi ei mielestäni kuulu lainkaan vauvakutsuille , sekin olisi kokemuksen arvoista ja kunnioitettaisiin tulevaa ihmistä.

      • Ihan totta hei...

        En voi vaan mitään sille, että minusta tuollaiset on jotenkin teini-ikäisten tai henkisesti vajaiden hommia. Vai perustuuko tuo johonkin oletukseen, että äitiyden myötä naisten aivoista katoaa osa, ja hän taantuu itse 3-vuotiaan älylliselle tasolle?

        Jos mulle järkättäisiin jotain tuollaista, niin olisin äärimmäisen kiusaantunut ja vaivaantunut. Jotenkin tuntuisi että musta yritettäisiin tehdä jotenkin tyhmää, luulisin joksikin piilokamerajutuksi tai ryhmäkusetukseksi. Hokisin vaan että ootteko seonneet jumaklavita...

        Onneksi ystäväpiiri koostuu täysjärkisistä ihmisistä jotka ei moiseen aliarviointiin sorru. Mahan mittausta, isoäitilupauksia just... olette ilmeisesti sitä porukkaa jotka on mukana myös niissä kipporware ja tuikkukynttiläkusetuksissa, ja pakottaa kaverit ostamaan ylihintaista roinaa?


    • Nuokku1

      Onneksi jokainen taaplaa tavallaan. Jos ei kutsut kiinnosta, niin voi keksiä tekosyyn pysyä poissa. Jos miettii esim. häitä, niin niitähän järjestetään laidasta laitaan. Ihan sama pätee vauvajuhliinkin. Jokainen järkkää sellaset, kun haluaa/olettaa tietävänsä, että sankari haluaa (huonosti muotoiltu virke, mutta toivottavasti pointti ymmärretään).

      Meillä on kaveripiirissä juhlittu milloin mistäkin syystä, joten ihan sama onko syy virallinen vai ei, silti nähdään toisiamme ja pidetään hauskaa. Milloin on kissaristijäiset, milloin tuparit. Alkoholia menee harvemmin älyttömän paljon, useinmiten jokainen ajaa ihan selvin päin kotiin. Vähän kokoontumisesta riippuen. Osa meistä pitää erilaisista ohjelmanumeroista, osaa ne kiinnostavat vähemmän, mutta lopputulos on aina ollut jees. Sen verran osaavat fiksut ihmiset kunnioittaa toisten makua, etteivät ala siitä rääkymään.

      Ja noista lahjoista. En ole oikein ikinä ymmärtänyt motkotusta rahan käytön suhteen. Siis siten, että jos ei ole rahaa, voi ostaa pienemmän ja ehkä tarpeellisemman lahjan. Tai tehdä jotain itse. Ei piirakan leipominen paljoa maksa. Tai lahjakortti hoitaa tulevaa lasta päivän, jotta uusi äiti pääsee rauhassa ostoksille. Se ei maksa muuta kuin sen päivän aikaa ja ehkä lapsen kokoisen annoksen ruokaa, jos on ehtinyt kasvaa isommaksi. Jos on tiukkaa rahasta, ihan varmasti ainakin itseään aikuisena pitävät ihmiset ymmärtävät, että silloin on vähemmän muille jaettavaa. Itse olen aina, esim. opiskelijana vienyt tasan sellaisia lahjoja, joihin on ollut varaa.
      Tähän mennessä yksikään naimisiin mennyt ei ole eronnut, joten häälahjatkin on tarvinnut ostaa vain kerran. :)

      Ohjelmanumeroista en osaa sanoa. Täällä oli aika paljon ideoita. Arvausleikeistä riittää naurettavaa ja muisteltavaa sitten myöhemminkin, jos arvaukset on kirjattu ylös.

    • 3 lapsen Äiti

      Herranjestas mitä porukkaa!! Marmati marmati... Toivon myös todella että tänne ei ole ystäväni kirjoittanut!! Vauvakutsut aivan ihana juttu. Saa hemmotella tulevaa äitiä ja kun itsellä ei ole ollut niin kyllä tahdon ystävälle järjestää :) ja kun vauvakutsuille viedään joku pieni lahja niin on ihana kun saa jollain tapaa tukea lapsen ensitaivalta :)

    • Irkku

      Olen ollut vauvakutsuilla ja ne ovat minusta oikein mukavia. Ei kalliita lahjoja tarvitse hankkia..jotain pientä hauskaa.. Ohjelmanumerona on ollut esim. että yritetään arvata,mitä on paketissa. Lahjan antaja voi antaa jotain vinkkejä. Silloin juuri pienet paketit ovat parhaita ja vaikeita arvattavia. Hauskaa. Lastenlauluista voi pitää tietovisaa,miten laulu jatkuu, tai mitä vaan kysymyksiä keksitään. Kun ovat yleensä nyyttikestit,niin ei tule kenellekään kalliiksi,kun itse leipoo jotain viemistä. Tuleva äiti ilahtuu näistä juhlista,jos pystytään pitämään yllätyksenä. Eivät ole mielestäni yhtään lapsellisia ,vaikka
      lapsen tähden niitä vietämme :D <3

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe