Vaatisiko autisti- ja asperger-opiskelijoiden ylioppilaskoe erityisjärjestelyjä. Mitä tulisi ottaa huomioon? Mitä asioita pitäisi välittää ylioppilastutkintolautakunnalle?
- Ope -
------------------
RE:
Vammaisten ylioppilaskokelaitten kohtelusta eripuraa
26.06.2008 05:11
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/06/666058
Näkö- ja kuulovammaisilla ylioppilaskokelailla ei ole yhdenvertaista mahdollisuutta valmistautua ylioppilaskokeisiin. Toteaa Suomenruotsalainen erityispedagoginen resurssikeskus SPERES.
Näkövammaiset oppilaat eivät voi hyödyntää vanhoja ylioppilaskokeita, sillä tehtävät muutetaan pistekirjoitukseksi ainoastaan silloin, kun kirjoituksiin osallistuu näkövammainen ylioppilas.
- Näillä kokelailla ei ole samanlaista mahdollisuutta valmistautua ylioppilaskokeisiin kuin muilla. Jos edellisenä vuonna ei ole ollut yhtään näkövammaista kokelasta, vanhaa koetta ei ole käytettävissä harjoitteluun, kertoo SPERESin puheenjohtaja Henrica Bargum.
Ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteeri Anneli Roman vakuuttaa, että joka vuosi löytyy näkövammainen kirjoittaja, eli vanhoja kokeita on saatavilla.
- Ylioppilastutkintolautakunta ei ole velvollinen toimittamaan harjoitusmateriaalia. Meillä on kuitenkin kokemusta näkövammaisista ylioppilaskokeisiin osallistujista jo 1960-luvulta lähtien, joten heidän tarpeensa tunnetaan täällä.
Ylioppilaskokeet muutetaan pistekirjoitukseksi näkövammaisten kirjastossa Celiassa. Ylioppilastutkintolautakunta ei ole halunnut antaa kokeita Celialle sähköisessä muodossa, minkä vuoksi kokeen muuttaminen pistekirjoitukseksi on työlästä ja altista virheille, sanoo Bargum.
Sähköisiä kokeita ei vielä luvassa
Anneli Roman kertoo, että toivomuksia sähköisestä koemateriaalista on tullut muualtakin, mutta lautakunta ei aio lähitulevaisuudessa antaa kokeita sähköisessä muodossa.
- Se johtuu osin painoteknisistä syistä ja osin siitä, että se vaatisi niin paljon työtä.
Näkövammaisten kirjaston asiakkaina on vuosittain 20-30 näkövammaista lukiolaista. Tänä keväänä pistekirjoitukselle muunnettiin 11 eri koetta.
SPERES on huolissaan myös kuulovammaisten oppilaiden kohtelusta ylioppilaskirjoituksissa.
- Kuuntelut pitäisi järjestää niin, että kuulovammainen oppilas saisi tehdä ne omassa tilassa. Kuunteluissa ei myöskään saisi olla kohtia, jossa usea henkilö puhuu päällekkäin. Koe ei saisi mitata kokelaan näkö- tai kuuloaistia, sanoo Bargum.
(MTV3-STT)
Vaatiiko ylioppilaskoe erityisjärjestelyjä?
12
2123
Vastaukset
- halveksivasti,
mutta sitten oivalsin, ettei kysymyksesi niin halventava olekaan. Minulla oli neljä magnaa ja yksi laudatur (en edes tiedä, millaiset arvostelut nykyään ylioppilaskokeissa on, sori) - mitenhän olisi ollut ilman 'vammaisuuttani' :)
Mutta se olisi tosiaan auttanut, jos ei olisi tarvinnut kuunnella toisten syömistä! Eväitä natustettiin jatkuvasti, joka puolella salia, ja se koski korviin joka kerta. Menetin paljon arvokasta aikaa puhkuessani raivoissani. Tai korvatulpat tietysti olisivat auttaneet. En siihen aikaan vain tiennyt tarpeeksi itsestäni, että olisin osannut varautua. Jos olisi saanut tehdä kokeen pienessä huoneessa, mieluiten yksin, tai opettajan valvonnassa, ja ilman inhottavia ääniä, olisi ollut hyvä.
Minä olin laiska oppilas, koska olin aina alemmilla luokilla pärjännyt lukematta, aivojeni takia, mutta yo-kirjoituksia varten tosiaan pänttäsin, ja nautin siitä. Nautin joka kokeestakin. Se oli kouluaikani kohokohta. Jospa olisin alkanut opiskella pari vuotta aikaisemmin, saattaisin olla nyt lääkäri. Tai joku nörtti.- nykyään?
Hyviä havaintoja häiriöistä asseille!
- ritalin
"Minä olin laiska oppilas, koska olin aina alemmilla luokilla pärjännyt lukematta, aivojeni takia, mutta yo-kirjoituksia varten tosiaan pänttäsin, ja nautin siitä."
En usko tätä. Mielestäni tuollainen opiskelu osoittaa erittäin vahvaa itsetuntoa ja äärimmäistä ylioptimismia. Eli et aspergerista huolimatta kärsi itsetunto-ongelmista.(?)
Tai sitten ne ovat kanavoituneet joihinkin kummallisiin piirteisiin.
Voin vain kertoa, että jos olet mennyt lukematta ennen yo-kokeita, niin siinä kuukaudessa, parissa et pysty lukemaan niin hyvin, että saisit neljää ämmää ja ällän.
Lukiossa oli se ongelma, että sen lisäksi, että siellä oli todella paljon opiskeltavaa, ei missään vaiheessa käynyt selväksi, miten asiat piti käsittää.
Ongelmani oli myös se, että tykkäisin perehtyä asioihin syvällisesti, kun koulu velvoitti, että asioista vain raapaistaisiin vähän pintaa ja koitettaisiin mahdollisimman äkkiä(ja hutiloidusti) saada opiskelut suoritettua ja alta pois.
Minun mielestäni yo-kirjoituksissa erityisjärjestelyistä on hyötyä arvosteltaessa opiskelijan koetta, järjestettäessä häiriötöntä ympäristöä ja poistettaessa aikarajoitukset.
Ihmettelen tuota, että jotkut assit väittävät, että pärjäävät lukematta. Minulla on ain aollut sellainen ongelma, että olen joutunut lukemaan paljon enemmän, kuin muut ja vaikka olen omannut muita paremmat tiedot, en ole hyötynyt niistä koulussa.
Jotkut ylioptimistiset nentit ja huippuimpulsiiviset ADHDt pystyvät lukematta pärjäämään hyvinkin, jopa tajuamatta asioita. - olen pärjännyt
ritalin kirjoitti:
"Minä olin laiska oppilas, koska olin aina alemmilla luokilla pärjännyt lukematta, aivojeni takia, mutta yo-kirjoituksia varten tosiaan pänttäsin, ja nautin siitä."
En usko tätä. Mielestäni tuollainen opiskelu osoittaa erittäin vahvaa itsetuntoa ja äärimmäistä ylioptimismia. Eli et aspergerista huolimatta kärsi itsetunto-ongelmista.(?)
Voin vain kertoa, että jos olet mennyt lukematta ennen yo-kokeita, niin siinä kuukaudessa, parissa et pysty lukemaan niin hyvin, että saisit neljää ämmää ja ällän.
Lukiossa oli se ongelma, että sen lisäksi, että siellä oli todella paljon opiskeltavaa, ei missään vaiheessa käynyt selväksi, miten asiat piti käsittää.
Ongelmani oli myös se, että tykkäisin perehtyä asioihin syvällisesti, kun koulu velvoitti, että asioista vain raapaistaisiin vähän pintaa ja koitettaisiin mahdollisimman äkkiä(ja hutiloidusti) saada opiskelut suoritettua ja alta pois.
Minun mielestäni yo-kirjoituksissa erityisjärjestelyistä on hyötyä arvosteltaessa opiskelijan koetta, järjestettäessä häiriötöntä ympäristöä ja poistettaessa aikarajoitukset.
Ihmettelen tuota, että jotkut assit väittävät, että pärjäävät lukematta. Minulla on ain aollut sellainen ongelma, että olen joutunut lukemaan paljon enemmän, kuin muut ja vaikka olen omannut muita paremmat tiedot, en ole hyötynyt niistä koulussa.
Jotkut ylioptimistiset nentit ja huippuimpulsiiviset ADHDt pystyvät lukematta pärjäämään hyvinkin, jopa tajuamatta asioita.lukematta yo-kokeissa - siis keskitasoisesti, ei mitään älliä tullut. Se johtuu siitä, että en pysty lukemaan, siis keskittymään lukemiseen. Joten en lukenut. Alaluokilla joutui pänttämään kieliä, koska opettajat pakotti, joten jäi hyvä pohja kieliin ja se vähän auttoi.
Minulla ei ollut ongelmia yo-kokeissa, koska siellä ei tarvinnut puhua mitään. Hiljaa oleminen on minulle helppoa, pystyn myös keskittymään tehtävien suorittamiseen (toisin kuin opiskeluun), kunhan minun ei tarvitse esiintyä/puhua. Rapinat yms. ei haittaa minua. - ylioppilas olen
ritalin kirjoitti:
Jotkut ylioptimistiset nentit ja huippuimpulsiiviset ADHDt pystyvät lukematta pärjäämään hyvinkin, jopa tajuamatta asioita.Enkä paljon lukenut, ennenkuin viimeisenä vuotena. Tein kotitehtävät välitunneilla. Ehkä 163 ÄO:ni auttoi:) Kotona oli aina muuta mielenkiintoista tekemistä. Luin valtavasti romaaneja, tein käsitöitä, olin kirjeenvaihdossa nuorten kanssa ympäri maailmaa.
Voin vain kertoa, että puhun totta, ja tulokset olivat, kuten sanoin.
Pidin aina koulusta, paitsi, että olin ujo ja siksi kiusattu. Tiesin olevani nokkela. Tosiaan yliarvioin nokkeluuteni merkityksen lopulta, enkä opiskellut tarpeeksi. En ollut kovin motivoitunut, koska en tiennyt, mitä halusin olla isona. Nyt teen työtä, joka sopii minulle kuin nappi silmään. Olisin voinut päätyä samaan työhön vähemmälläkin koulutuksella, tosin. En siis ole mikään huippusaavuttaja, vaikka älliä on. Tai oli. Mehän lienemme älykkäimmillämme parikymppisinä. Nyt olen jo 45.
Minulla oli yo-kirjoitusten aikaan niin mahtava muisti, että pystyin kunkin testin jälkeen kirjoittamaan sanasta sanaan kunkin aineen tai reaalikoevastauksen. Ei koskaan aikaisemmin tai sen jälkeen, mutta noiden viikkojen ajan olin 'super charged'. Minusta olisi voinut tulla jotain, jos olisin tuntenut itseäni paremmin. Ehkä voin vielä saavuttaa jotain, mutta olen tuhlannut monta vuotta elämästäni. - lahjakkallekkaan
ylioppilas olen kirjoitti:
Enkä paljon lukenut, ennenkuin viimeisenä vuotena. Tein kotitehtävät välitunneilla. Ehkä 163 ÄO:ni auttoi:) Kotona oli aina muuta mielenkiintoista tekemistä. Luin valtavasti romaaneja, tein käsitöitä, olin kirjeenvaihdossa nuorten kanssa ympäri maailmaa.
Pidin aina koulusta, paitsi, että olin ujo ja siksi kiusattu. Tiesin olevani nokkela. Tosiaan yliarvioin nokkeluuteni merkityksen lopulta, enkä opiskellut tarpeeksi. En ollut kovin motivoitunut, koska en tiennyt, mitä halusin olla isona. Nyt teen työtä, joka sopii minulle kuin nappi silmään. Olisin voinut päätyä samaan työhön vähemmälläkin koulutuksella, tosin. En siis ole mikään huippusaavuttaja, vaikka älliä on. Tai oli. Mehän lienemme älykkäimmillämme parikymppisinä. Nyt olen jo 45.
Minulla oli yo-kirjoitusten aikaan niin mahtava muisti, että pystyin kunkin testin jälkeen kirjoittamaan sanasta sanaan kunkin aineen tai reaalikoevastauksen. Ei koskaan aikaisemmin tai sen jälkeen, mutta noiden viikkojen ajan olin 'super charged'. Minusta olisi voinut tulla jotain, jos olisin tuntenut itseäni paremmin. Ehkä voin vielä saavuttaa jotain, mutta olen tuhlannut monta vuotta elämästäni.Assilla on potentiaalia oman kiinnostuksensa kohteeseen - siksi assista voi tulla jotain suurta, jos vain ahkeroi kiinnostuksensa kimpussa. Ilman mitään ponnistusta ei mitään synny lahjakkallekkaan. Kaikki ottaa aina aikansa.
- millä alalla olet
ylioppilas olen kirjoitti:
Enkä paljon lukenut, ennenkuin viimeisenä vuotena. Tein kotitehtävät välitunneilla. Ehkä 163 ÄO:ni auttoi:) Kotona oli aina muuta mielenkiintoista tekemistä. Luin valtavasti romaaneja, tein käsitöitä, olin kirjeenvaihdossa nuorten kanssa ympäri maailmaa.
Minulla oli yo-kirjoitusten aikaan niin mahtava muisti, että pystyin kunkin testin jälkeen kirjoittamaan sanasta sanaan kunkin aineen tai reaalikoevastauksen. Ei koskaan aikaisemmin tai sen jälkeen, mutta noiden viikkojen ajan olin 'super charged'. Minusta olisi voinut tulla jotain, jos olisin tuntenut itseäni paremmin. Ehkä voin vielä saavuttaa jotain, mutta olen tuhlannut monta vuotta elämästäni.kun se sopii sinulle? Kiinnostaa millä alalla assit viihtyvät? Oletko yrittäjä? Itse olen ihan sopimattomalla alalla, se on aika tragikoomista. Kun tietää olevansa lahjakas- jossain muussa. Sitten kun näkee miten nt:t pärjää samassa työssä miljoona kertaa paremmin rupeaa jo itseäänkin inhoamaan.
- käsityöalalla
millä alalla olet kirjoitti:
kun se sopii sinulle? Kiinnostaa millä alalla assit viihtyvät? Oletko yrittäjä? Itse olen ihan sopimattomalla alalla, se on aika tragikoomista. Kun tietää olevansa lahjakas- jossain muussa. Sitten kun näkee miten nt:t pärjää samassa työssä miljoona kertaa paremmin rupeaa jo itseäänkin inhoamaan.
ja olen myös osa-aikakirjoittaja, haaveillen vielä joskus kirjoittavani kokoaikaisesti. Siis työskentelen kotona! Ei tarvitse yrittää tulla toimeen työkaverien kanssa. Siihen pystyin vain yhdellä työpaikalla, muuten on aina ollut riitaa ja toraa, jos ei muusta niin heidän ryystämisestään:)
Itselleen työskennellen ei ole ketään olan takana komentelemassa, sekin on ihanaa. Ja voi tehdä niin hyvin tai huonosti asiat kuin voi ja haluaa, ja olla tuloksista ylpeä. Suosittelen. Käsitöillä harva elää, mutta minä olen löytänyt oman pienen erityisalani ja olen onnellinen.
Mitä sinä teet? - Laiskalle
lahjakkallekkaan kirjoitti:
Assilla on potentiaalia oman kiinnostuksensa kohteeseen - siksi assista voi tulla jotain suurta, jos vain ahkeroi kiinnostuksensa kimpussa. Ilman mitään ponnistusta ei mitään synny lahjakkallekkaan. Kaikki ottaa aina aikansa.
ei laakerit päähän putoa.
Olen kyllä läksyni oppinut, nyt vanhempana, ja teen kovasti töitä. Ei ole onneksi muita aikaavieviä ajanvietteitä, kuten ystäviä:) Voin siis keskittyä saamaan jotain aikaan. - mahdollisimman
käsityöalalla kirjoitti:
ja olen myös osa-aikakirjoittaja, haaveillen vielä joskus kirjoittavani kokoaikaisesti. Siis työskentelen kotona! Ei tarvitse yrittää tulla toimeen työkaverien kanssa. Siihen pystyin vain yhdellä työpaikalla, muuten on aina ollut riitaa ja toraa, jos ei muusta niin heidän ryystämisestään:)
Itselleen työskennellen ei ole ketään olan takana komentelemassa, sekin on ihanaa. Ja voi tehdä niin hyvin tai huonosti asiat kuin voi ja haluaa, ja olla tuloksista ylpeä. Suosittelen. Käsitöillä harva elää, mutta minä olen löytänyt oman pienen erityisalani ja olen onnellinen.
Mitä sinä teet?huonosti assille sopivassa toimistotyössä, johon liittyy paljon asiakaspalvelua, kokouksia, joissa pitäisi puhua jne. Ajauduin työhön rahan takia,kun jostain piti sitä saada.
Kiva, että jotkut ovat löytäneet oman alansa. - toimistotyössä
mahdollisimman kirjoitti:
huonosti assille sopivassa toimistotyössä, johon liittyy paljon asiakaspalvelua, kokouksia, joissa pitäisi puhua jne. Ajauduin työhön rahan takia,kun jostain piti sitä saada.
Kiva, että jotkut ovat löytäneet oman alansa.ja jopa kassana - vähäpuheisena sellaisena. Sain potkut joka paikasta. Yhdestä sain potkut jo ensimmäisen päivän jälkeen. Sitten vähitellen ajauduin itselleni sopivammalle alalle.
- on oma yksilönsä
...eli lukion kurssikokeissa ja yo-kirjoituksissa
erityisjärjestelmistä neuvotteleminen olisi tärkeää. Esim. kuuloyliherkkää saattaa häiritä salissa kuuluva rapina ym äänet.
Olen itse assi ja oon opiskellut lukiossa vuoden.
Mua häiritsee kurssikokeiden aikana erilaiset äänet, kun ne kaikuvat salissa, myös salin suuruus ja väen paljous ovat haittana. Eli lähes koko koulu tulee tekemään samaan tilaan kokeitaan, mulle tulee hirveä paniikki...
Mutta olen löytänyt avun ongelmaani; kuuntelen omaa mp3:sta kokeen aikana, nimittäin musiikin avulla (metalli) pystyn kesittymään olennaiseen, eli niiden kokeiden suorittamisiin.
Sehän ei oikeastaan olisi luvallista, koska se katsottaisiin lunttaamiseksi, mutta miksi...?
Luuleeko ne, että pysyisin nauhoittamaan koko koealueen soittimeeni, ja entä, jos se on matikan, fysiikan tai kemian koe.....?
Vai luulevatkohan he, että olisi olemassa sellaisia biisejä, jossa sanat olisivat koealueeseen liittyviä asoita?
-Mun pitäs sitten varmaan neuvotella tosta musiikkiasaista rehtorin kanssa...
Any way... Mutta suosittelisin ja haluaisin, että aspergereille ja autisteille olisi mahdollisuus erityisjärjestelyihin kurssi- ja yo-kokeissa...
-Evil Student-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2083336Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2401673Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus971523- 921419
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461354Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601286Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121218Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231039Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89952Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.55882