Esilääkitys kolonoskopiassa?

Spasmolyyttiä

Keskussairaalassa todennäköisesti tulevat esilääkityksenä antamaan (kustannussyistä?) vain Diapamin ja grammasen Panadolin. Kannattaisiko silti ottaa mukaan 2-3 Litalginia spasmolyytiksi eli kouristusten laukaisijaksi?

21

12066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on

Hmm.. itse sain esilääkityksen skopiaan ja oli täysin turhaa. Kukaan ei ollut kertonut sellasta pikku asiaa, että peräsuoli puudutetaan tuubillisella salvaa ja siitä eteenpäin suoli on tunnoton. Käytännössä en tuntenut juuri mitään, olisin voinut vaikka nukkua. Silloin tällöin nipisteli vatsassa mutta se oli niin pientä, että en olisi huomannut sitä, ellen olisi kiinnittänyt siihen huomiota. Ainoastaan suolen kulmat vihloivat mutta niistä päästiin nopeasti ohi.
      Eli siis minun mielipiteeni on se, että jos varmistat saavasi puudutussalvaa, et tarvitse muuta mukaan.

• totta on.

Sain minäkin 15mg pamia ja panacodia. Ei ne mitään vaikuttanut.
        Tosi on, että niissä mutkissa hieman letku tuntuu, eikä siihen tabut auta, nukutus on ainoa keino välttää tuntemukset, jotka ovat yleensä kuitenkin niin lieviä että turha ottaa mitään lääkettä.

Käsitykseni mukaan jokaiselle tutkittavalle laitetaan puudutussalvaa, en ole varma, mutta puudutetaan jos pyytää.

Tutkimus oli melko kivuton, mutta poislähtiessäni alkoi kovat kivut, vaikeaa oli päästä kotiin, nyt vasta, 1,5 kk tähystyksen jälkeen, suoli alkaa oleen normaali, kivut alkaa meneen ohi. Ennen tähystystä suoli ei kipeä ollut, sen jälkeen on ollut. Vai voiko suoli olla kipeä ?

• N1nja

Jokaisella tämä tutkimus on erilainen. Luin ennen tähystystä jotain kertomuksia ja niin kivutonta ja helppoa oli ollut. Menin siis hyvillä mielin tutkimukseen. Olen rauhallinen enkä kovinkaan kipuherkkä ihminen. Kuinka ollakkaan. Tutkimus kävi niin kipeää, että huusin ja märisin melkein koko ajan. Kipulääkettä suoneen. Auttoi muutamaksi minuutiksi. Suolistossa niin jyrkkiä mutkia joista ei meinannut tähystin päästä. Puoleen väliin tyssäsi koko homma. Johtunee siitä kun mahassa ei ole ylimääräistä rasvaa.

• ollut helppoa

Tänään kävin elämäni toisen kerran kolonoskopiassa. Eka kerralla ei sattunut kun pikkusen yhdessä mutkassa. Tänään yhtä tuskaa...
        Esilääkkeenä sain diapamin. Toiseen mutkaan tullessa oli pakko lopettaa kun kipu kävi sietämättömäksi, siihen ei auttanut asennon vaihtaminen, painelu, ei mikään. Harmi vaan niin oireeni (kipu), jota pitäis tutkia sijaitsee juuri tuossa toisessa mutkassa ja sen jälkeisessä suolen laskevassa osassa. Näin siis tutkimus meni "ketuille"

• Anonyymi

Tuubillisella salvaa...;älä höpsi,tähystimen päähän laittoi sipasemalla ja sitten mentiin eikä meinattu. Ei edes lääkitystä kun en älynnyt hätäpäissäni pyytää.

• PMC

kuten minulla oli, niin tutkimus oli todella kamala. Noin 150kg täti painoi täysillä mun vatsaa ja käski rentoutua.
      Psedudomembranööttinen koliitti (koliitti tarkoittaa paksunsuolen tulehdusta) on bakteerin aiheuttama infektiotauti.
      Kokemus on on myös suoraan verrannollinen lääkäriin. Jotkut ovat potilasystävällisempiä ja taitavampia kuin toiset.
      PMC:n jälkeen on minulla ollut todella potilasystävällisempia gastroenterologeja ja helläkätisempiä hoitajia. Silloin kolonoskopia on tosi helppo.

• raskasoloinen

täti oli minuakin painelemassa, oli kyllä asiallinen ja helläkätinen,
        kenellä tuollainen koliitti ? minulla kollageenikoliitti, ei saa juurikaan tietoa mistään, lääkettä en saanut, eihän tuollainen kollageeni parane koskaan, jos oikein olen asiat tajunnut ?

• netistä
        raskasoloinen kirjoitti:

täti oli minuakin painelemassa, oli kyllä asiallinen ja helläkätinen,
        kenellä tuollainen koliitti ? minulla kollageenikoliitti, ei saa juurikaan tietoa mistään, lääkettä en saanut, eihän tuollainen kollageeni parane koskaan, jos oikein olen asiat tajunnut ?

Kollageenikoliitti "Uusi" krooninen tulehduksellinen paksusuolitauti, jota ruotsalainen patologi C.G. Lindstrlm on kuvannut vuonna 1976. Taudin tyypillinen piirre on paksunsuolen limakalvon kollageenikerros, joka vaikeuttaa veden imeytymistä ja seurauksena on runsas vetinen ripuli. Kollageenikoliitti voi esiintyä kaikenikäisillä mutta on tavallisin naisilla 50 ja 70 ikävuoden välillä. Diagnoosia saadaan helposti ottamalla biopsiat paksunsuolen tähystyksen yhteydessä. Hoitona käytetään loperamidi (Imodium) 5-ASA-valmisteet, kortisoni ja metronidatsoli vaihtelevalla menestyksellä. Taudin kulku on hyvänlaatuinen, ja tauti saattaa parantua itsestään. Vakavat komplikaation ovat erittäin harvinaisia. Kollageenikoliitti kuuluu mikroskooppisten koliittien ryhmään, toinen tähän ryhmään kuuluva tauti on lymfosyyttiikoliitti.
        Pseudomembranoottinen koliitti (PMC)on ainakin vaikeassa Clostridium difficilessä. Ajan mittaan jos parantuu Clostridium difficilestä, niin myös PMC:stä.

• selvähän se...
        netistä kirjoitti:

Kollageenikoliitti "Uusi" krooninen tulehduksellinen paksusuolitauti, jota ruotsalainen patologi C.G. Lindstrlm on kuvannut vuonna 1976. Taudin tyypillinen piirre on paksunsuolen limakalvon kollageenikerros, joka vaikeuttaa veden imeytymistä ja seurauksena on runsas vetinen ripuli. Kollageenikoliitti voi esiintyä kaikenikäisillä mutta on tavallisin naisilla 50 ja 70 ikävuoden välillä. Diagnoosia saadaan helposti ottamalla biopsiat paksunsuolen tähystyksen yhteydessä. Hoitona käytetään loperamidi (Imodium) 5-ASA-valmisteet, kortisoni ja metronidatsoli vaihtelevalla menestyksellä. Taudin kulku on hyvänlaatuinen, ja tauti saattaa parantua itsestään. Vakavat komplikaation ovat erittäin harvinaisia. Kollageenikoliitti kuuluu mikroskooppisten koliittien ryhmään, toinen tähän ryhmään kuuluva tauti on lymfosyyttiikoliitti.
        Pseudomembranoottinen koliitti (PMC)on ainakin vaikeassa Clostridium difficilessä. Ajan mittaan jos parantuu Clostridium difficilestä, niin myös PMC:stä.

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1199273836/1#1

• aamukahvit ?
        selvähän se... kirjoitti:

http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1199273836/1#1

Varmasti koepalojen otto jättää jälkensä elimistöön, 13.5 suoleni tähystettiin , löytyi kollageenikoliitti, ja vieläkin on kipuja niillä kohdin joista koepalat otettiin, lamina propria on kivuliain.
        Paljon ruokavaliota olen muuttanut ja jatkossa muutan lisää = vähennän ruokia = köyhän tarvitsee,vain Juhla Mokka on ja pysyy.

• aiheuttaa tulehdusta
        aamukahvit ? kirjoitti:

Varmasti koepalojen otto jättää jälkensä elimistöön, 13.5 suoleni tähystettiin , löytyi kollageenikoliitti, ja vieläkin on kipuja niillä kohdin joista koepalat otettiin, lamina propria on kivuliain.
        Paljon ruokavaliota olen muuttanut ja jatkossa muutan lisää = vähennän ruokia = köyhän tarvitsee,vain Juhla Mokka on ja pysyy.

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/karrageeni.htm

• kollageeniK
        aiheuttaa tulehdusta kirjoitti:

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/karrageeni.htm

Kun lihat olen jättänyt ja syön enää vain kanaa ja kalaa, tuolta saa käsityksen ettei kanakaan niin terveellistä ole ,
        ehkä kalastakin jotain huonoa löytyy, ainakin elohopea ollut esillä,
        "syö lunta ja juo vettä, ei paskakaan haise pahalle", on Jänikset sanoneet jo kauan sitten. Täytyyköhän tässä siirtyä porkkanakuurille. On taas tänä aamuna nipistellyt alavatsaa senverran, en vielä tiedä,
        paraneeko kollageenikoliitti koskaan ? , vai tuleeko se aina vaivaamaan,
        lääkäri totesi ettei sairaus aiheuta syöpää, mutta eihän sekään täysin varmaa ole.
        Täytyy opetella vielä missä tuota E407 on.

• halvalla ei voi saada hyvää
        kollageeniK kirjoitti:

Kun lihat olen jättänyt ja syön enää vain kanaa ja kalaa, tuolta saa käsityksen ettei kanakaan niin terveellistä ole ,
        ehkä kalastakin jotain huonoa löytyy, ainakin elohopea ollut esillä,
        "syö lunta ja juo vettä, ei paskakaan haise pahalle", on Jänikset sanoneet jo kauan sitten. Täytyyköhän tässä siirtyä porkkanakuurille. On taas tänä aamuna nipistellyt alavatsaa senverran, en vielä tiedä,
        paraneeko kollageenikoliitti koskaan ? , vai tuleeko se aina vaivaamaan,
        lääkäri totesi ettei sairaus aiheuta syöpää, mutta eihän sekään täysin varmaa ole.
        Täytyy opetella vielä missä tuota E407 on.

http://www.youtube.com/watch?v=64aigxVg3lo&feature=related

• kollageeniK
        halvalla ei voi saada hyvää kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=64aigxVg3lo&feature=related

ei kana maistu kuin aikaisintaan ens vuonna. Jää ainoaksi vaihtoehdoiksi porkkanat, luulisi niiden olevan puhtaita ja lisäaineettomia.
        Mahavaivaiset kun lukee täällä kaikki jutut, niistä kyllä selviää mistä vaivat johtuvat. Ne johtuu juuri siitä mitä (lisäaineita) syömme.

• Anonyymi
        aamukahvit ? kirjoitti:

Vanha oli kommentti, mutta pisti kyllä ihmettelemään, kun tuossa mainittiin, että oli kipuja kohdissa, joista koepalat otettiin.
        Aika mestari olisi, jos osaa tuntea suolessaan tarkan kohdan, mistä joku koepala on otettu, ja vielä juuri samassa kohdassa kipuakin jälkeenpäin tuntea.
        En jaksa uskoa tuollaista väitettä, anteeksi vaan.

• Spasmolyyttiä

Annettiin esilääkitykseksi nestemäistä diapamia ja Petidin-ruiske pakaralihakseen. Ei poistanut kovaa kivuntunnetta hankalimmissa paikoissa eli sigman ja pernan mutkassa. Kolonoskopiasta näin miesnäkökulmasta sanoisin, että sattuuhan se, mutta sen kestää.

• kun sait

taitavan ja helläotteisen gastroenterologin. Itse olen ollut kolmella eri gastroenterologilla ja kyllä oli suuri ero. Ensimmäinen kuin teurastaja. Seuraava hyvin arka ja hellävarainen. Kolmas teki tutkimuksen nopeasti ja hellävaraisesti. Kyllä on eroa. Sen eka tyypin eteen en mene enää ikinä!

• It's just me

Itse kävin myös tuossa kolonoskopiassa ja annettiin 2,5mg jotain lääkettä, mutta en muista mitä. Ei ollut niin tuskainen kuin luulin, joten kyllä sen kestää jos minä 15vuotias melko tunteellinen ja herkkä jätkäkin kestän sen :D

• riippuuhan
        It's just me kirjoitti:

Itse kävin myös tuossa kolonoskopiassa ja annettiin 2,5mg jotain lääkettä, mutta en muista mitä. Ei ollut niin tuskainen kuin luulin, joten kyllä sen kestää jos minä 15vuotias melko tunteellinen ja herkkä jätkäkin kestän sen :D

se kestäminen nyt siitäkin missä kunnossa suoli mahtaa olla.. itselläni oli ensimmäisellä kerrall niin huonossa että sattui niin perkeleesti, esilääkkeeksi diapamia salli mun nauraa se mitää auttanu, lopulta lääkärin pti keskeyttää koko homma ja seuraavalla kerralla nukutuksessa ja sillon tietysti ongelmitta

• mira2

Mulla oli n.kk sitten tähystys ja esilääkityksenä 16 mg nestemäistä Diapamia. Ei muuta. Nuori olen( 20v).
      En ainakaan huomannut, että mitään salvaa laittanut, liukkarin kylläkin.
      Muuten oli kivuton, mutta mutkissa muutaman kerran tökki ja samalla puhalsivat ilmaa niin tuntui että maha räjähtää. Hoitajat 2 kpl ketkä mukana oli ihania ja paineli ja käänteli niin että helpotti. Ei nekään hiljaa painanut, mutta se painelu siinä ei kyllä sattunut. Aina kun puhalsivat ja rupesi sattuun, sanoin asiasta ja ilmeestä huomasivat ja vetivät letkua taakse ja tyhjensivät ilmaa. Jäi ihan hyvä mieli ja menen uudelleen jos tarvii. Muutaman kerran tosiaan suoli veny ja sattu aina muutaman sekunnin ajan.

Kotimatka olikin veikee ku suoli täynnä ilmaa ja se kipristeli. Ei kannata ainakaan yleisillä tulla pois, esim. bussissa ;) Mulla oli kyyti onneksi. Kauhulla ajattelen jos olis täytynyt tulla bussilla yli puoli tuntia..

• Still alive

Tulin juuri paksusuolen tähystyksestä, joka suoritettiin ilman minkäänlaista lääkitsemistä (tätä puuduttavaa salvaakaan ei näkynyt mailla halmeilla). Kysyin toimenpiteen alussa, olisiko jotain roppia mahdollista saada, mutta uskoivat homman hoituvan hyvin ilmankin (minulla ei kyse erityisen tulehtuneesta suolesta, vaan enemmänkin haavaumista). Ja kävin yksityisellä.

Nestettä vetelin 5 litraa, joka oli ihan järkyttävää, mutta "nenästä kiinni ja pastilli suuhun" -tekniikalla koitos saatiin suoritettua loppuun.

Olen nuori ( 20 v.) ja todella hoikka nainen, ja joku on joskus keksinyt sanoa, että tällöin toimenpide voi olla keskimääräistä vaikeampi ja kivuliaampi. Ja voin sanoa, että välillä oli yhtä helvettiä, varsinkin kun hyvin kipuherkkä olen. Ongelmana oli se, etteivät päässeet ohutsuoleen, ja sitä sitten tahkottiin edes taas... Mutta kyllä nyt hyvänen aika ihminen hetken kipua kestää hyvän asian vuoksi - itsensä hoitamisestahan tässä on kyse. Itsekin olisi ottanut vaikka nuijanukutuksen kernaasti, mutta kannattaa miettiä, onko järkeä pumpata elimistö täyteen tainnuttavaa lääkettä, jos ei ole ihan pakko? Kun usein tuollaisista kipulääkkeistä ei ole tutkimuksessa kuulemma edes mitään hyötyä, koska kipu niin erilaista. Tottakai ymmärrän vaikeat tapaukset ja hyvin tulehtuneen suolen, jolloin lääkitys on ehdottomasti paikallaan, mutta tästä koettelemuksesta selviää keskivertoihminen kyllä ihan hengissä. Ja se homma on nopeasti ohi.

Jokainen on yksilö, joten näitä kauhutarinoita täällä ei kannata hirveästi etukäteen lueskella. Minähän hullu luin, ja pelkäsin kuollakseni, mutta tällaisesta rutiinitoimenpiteestä ei pitäisi tehdä itselleen liian suurta kynnystä. ÄLÄ ANNA PELON KASVAA NAURETTAVIIN MITTASUHTEISIIN! Tsemppiä kaikille! Jos minäkin selvisin, niin kyllä selviätte tekin. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7171
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2126
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1327
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1267
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1126
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1061
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe