Pelottava kohtaus, mikä ihme?

kattiliini

Sain n.viikko sitten todella oudon kohtauksen aamulla noustessani hakemaan jääkaapista juomista. Aion huomenna käydä työterveyslääkärillä, mutta olisiko jollain vastaavanlaisia kokemuksia tai jos joku tietäisi mistä voisi johtua. Elämäni pelottavin kokemus:

Alkoi pyörryttämään ja heikottamaan tosi voimakkaasti, ehdin miehen herättää ja sanoa että kaikki ei ole kunnossa. Sitten hoipertelin vessaan ja olo vain paheni pahenemistaan, olin aivan kylmänhikinen ja kalpea (mies kertoi), kauniisti sanottuna suoli tyhjeni (ripuli) aivan spontaanisti, hengittäminen oli vaivalloista, olin hirveän levoton ja tuskainen (ei kipuja). Pyysin miestäni tuomaan limsaa ja sokeripalan, koska ajattelin että verensokeri olisi ehkä matalalla (en sairasta diabetestä tai mitään muitakaan sairauksia). Muutaman kulauksen jälkeen aloin sitten yökkimään ja oksensin sen vähäisenkin pois mitä ehdin juoda. Mieheni ei löytänyt kohtauksen aikana sykettä ranteesta eikä kaulalta, joten pulssi on täytynyt olla myös heikko. Pysyin (hädin tuskin) tajuissani koko ajan, mutta puhuminen oli vaikeaa. Ymmärsin kyllä mitä mies puhui, mutta ainoa mitä sain sanottua takaisin oli "ambulanssi". No, kohtaus meni ohitse yhtä nopeasti kuin alkoikin, kokonaiskesto ehkä n. 10min tai allekin. Eli ambulanssiakaan ei sitten ehditty soittamaan (ei onneksi tarvinnut lapsia säikäyttää...)

Alla oli sairausloma, joka oli uniongelmien vuoksi määrätty pari päivää aiemmin (siis nukkumisvaikeudet, "ylikierroksilla käynti", painontunne rinnalla maatessa). Kohtausta ennen olin kyllä jo saanut nukuttuakin, ja sitä edelsi välittömästi 4tunnin yhtäjaksoinen uni.

Nyt olo on jotenkin "puolilla käyvän" oloinen, tuntuu että ei jaksa oikein mitään, hengästyy ja henkeä ahdistaa helposti. Lepopulssikin välillä aika korkealla 85-95. Rintakipujakin tuntuu vasemmalla, mutta mietin että voisiko nämä "jälkioireet" olla vain mielen tepposia pelottavan kokemuksen jälkeen...

Itsellä vaivaa että oliko kyse jostain sydänperäisestä ja mikä pahinta että uusiiko tuo vielä, olipa nimittäin aivan järkyttävä kokemus! Niin, ja olen työssä käyvä, perusterve, 33v. nainen, ei ylipainoa, mutta tupakoin. Isällä 52 vuotiaana tehty useita ohituksia leikkauksessa.

11

2618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärillä.
      Mun äidillä on sydänsairaus ja siihen lisäksi paniikkihäiriö ja ne kohtaukset mitä hän saa kuulostaa jokseenkin tuolta..
      Tsemppiä!!!

      • ???

        Minkälainen sydänsairaus äidilläsi on ja miten todettu?

        Itselläni myös tällaisia kohtauksia, mutta sydän on tutkittu, eikä ole todettu ainakaan siinä mitään vikaa.
        Mulla nämä kohtaukset tulevat useinmiten yöllä, herättäen unesta.
        Lievää ahdistuneisuushäiriötä on joskus aikoinaan diagnosoitu. Olen näköjään aika altis sille, kun elämässä on stressiä (ja hormonikierto antaa vielä lisäpuhtia oireille). Varsinaista paniikkihäiriötä mulla ei kuitenkaan ole todettu.

        Vatsasta voi sitten ehkä myös löytyä syy tähän, tai/ja kaikki on monen asian summa.


      • 13.kysymys ja
        ??? kirjoitti:

        Minkälainen sydänsairaus äidilläsi on ja miten todettu?

        Itselläni myös tällaisia kohtauksia, mutta sydän on tutkittu, eikä ole todettu ainakaan siinä mitään vikaa.
        Mulla nämä kohtaukset tulevat useinmiten yöllä, herättäen unesta.
        Lievää ahdistuneisuushäiriötä on joskus aikoinaan diagnosoitu. Olen näköjään aika altis sille, kun elämässä on stressiä (ja hormonikierto antaa vielä lisäpuhtia oireille). Varsinaista paniikkihäiriötä mulla ei kuitenkaan ole todettu.

        Vatsasta voi sitten ehkä myös löytyä syy tähän, tai/ja kaikki on monen asian summa.

        vastaus. Apu löytyy bakteereista.

        http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Maitohappobakteeritiedotteet.html


    • helmikanana

      Eräs ystäväni sairastui paniikkihäiriöön ja tuo kohtauksesi kuulosti juuri samalta mitä hän saa.

      • Loistava.polku

        Olen itse joskus sairastanut paniikkihäiriötä vuosia ja täsmälleen noin se menee.

        Fyysisesti täysin vaaratonta, mutta stressaamista voisi vähän hellittää.


    • Joico

      ...pyytää lääkäriä tarkastamaan kilpirauhasarvosi TSH, T4V ja TPOAB. Myös kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta voi tehdä vastaavanlaista.

    • Alkupäisihmettelijä

      Vanha juttu, mutta täällä alkuperäinen ilmoittautuu. Edelleenkään ei selitystä kohtauksiin ole löytynyt (kilpparin vajikseen on lääkitys ollu jo kohta 10 vuotta, arvot ja olo hyvä). Kohtaus uusiutui taas toissa yönä, samalla kaavalla ja tämä noin 10 kerta tässä 9 vuoden aikana. Joskus koitettu tutkia, mutta diagnoosit vaihdellu riippuen keltä kysyt: epätyypillinen migreenikohtaus (migreeni on kyllä, mutta niihin täsmälääke ja oireena aina ollut pääkipu), autonomisen hermoston toimintahäiriö, paniikkikohtaus. No, viimeisimmän kohtauksen yhteydessä yritettiin mitata verenpainetta, mutta mittari ei antanut lukemia. Lukemat saatiin vasta 6 tuntia kohtauksen jälkeen ja ne oli vain 51/81. Eli tosi matalat, koska normaalisti verenpaine on koholla. Nyt siis tiedän että kohtaus aiheutuu alhaisesta verenpaineesta, mutta kysymys mikä sen voi aiheuttaa??

      • Anonyymi

        Hei..Onko olosi kohentunut vai mennyt huonommaksi? Itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta ja outoja oireita. Kiitos vastauksestasi!


    • Vähänsamavaiva

      Onko verenpainelääkkeet käytössä? Ne voi joskus aiheuttaa liiallisen verenpaineen alenemisen ja aiheuttaa siten pyörtymiset tai heikkouden tunnetta..

    • zyge

      Pitkään jatkunut stressi/huolet voivat aiheuttaa sydänoireita.
      Onko sinulle tehty sydänultra tai oletko saanut Holter-seurannan ?
      Holteriin kylläkin harvoin osuu oireita jostain ihmeen syystä, mutta kannattaa ottaa se, jos vain saa !
      24h Holter-seurannassa minulla ilmeni bradykardiaa, hitaan sydämenlyönnin rytmihäiriötä.
      Se saa haukkomaan henkeä ja pelkäämään ettei seuraavaa lyöntiä enää tulekaan.
      Verenpaineeni on aika alhainen, ja heittelee, koska sykekin heittelee.
      Paljonko sinulla on syke yleensä ? Onko se tasainen ?

    • henkikulta

      Kuuulostipa tutulta,Minulla se oli sydänkohtaus,joka alkoi rytmihäiriöillä.Nousin päiväunilta ylös,ja huimasi,tuntui kuin olisi hanat aukaistu päässä,laskeuduin takasin makuulle,makasin varmaan vartin horroksessa,pissatkin oli mennyt alle,ja hiukset olivat kastuneet hiestä.Sittten lähdin konttaamalla eteiseen jossa puhelin oli.Sain soitettua apua,ja kävin päivystyksessä.Mitään ei näkynyt sydänfilmissä,olin tarkkailussa 4 tuntia,sitten olikin jo ihan normaali olo.Seuraavana päivänä taas töihin,ja 4 vrk päästä taas samanlainen kohtaus ruokailun ja päivälevon jälkeen.Odotin kuitenkin yön yli aamuun,jolloin jo oksensin,myös vasenta käsivartta puristi koko yön.Syke olikin jo 228,sitten mentiinkin jo lujaa ambulanssilla 30km päähän päivystykseen,jossa rytmi käännettiin.Olisin voinut kuolla.Aiemmin ei mitään sydänoireita ole ollut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe