Sain n.viikko sitten todella oudon kohtauksen aamulla noustessani hakemaan jääkaapista juomista. Aion huomenna käydä työterveyslääkärillä, mutta olisiko jollain vastaavanlaisia kokemuksia tai jos joku tietäisi mistä voisi johtua. Elämäni pelottavin kokemus:
Alkoi pyörryttämään ja heikottamaan tosi voimakkaasti, ehdin miehen herättää ja sanoa että kaikki ei ole kunnossa. Sitten hoipertelin vessaan ja olo vain paheni pahenemistaan, olin aivan kylmänhikinen ja kalpea (mies kertoi), kauniisti sanottuna suoli tyhjeni (ripuli) aivan spontaanisti, hengittäminen oli vaivalloista, olin hirveän levoton ja tuskainen (ei kipuja). Pyysin miestäni tuomaan limsaa ja sokeripalan, koska ajattelin että verensokeri olisi ehkä matalalla (en sairasta diabetestä tai mitään muitakaan sairauksia). Muutaman kulauksen jälkeen aloin sitten yökkimään ja oksensin sen vähäisenkin pois mitä ehdin juoda. Mieheni ei löytänyt kohtauksen aikana sykettä ranteesta eikä kaulalta, joten pulssi on täytynyt olla myös heikko. Pysyin (hädin tuskin) tajuissani koko ajan, mutta puhuminen oli vaikeaa. Ymmärsin kyllä mitä mies puhui, mutta ainoa mitä sain sanottua takaisin oli "ambulanssi". No, kohtaus meni ohitse yhtä nopeasti kuin alkoikin, kokonaiskesto ehkä n. 10min tai allekin. Eli ambulanssiakaan ei sitten ehditty soittamaan (ei onneksi tarvinnut lapsia säikäyttää...)
Alla oli sairausloma, joka oli uniongelmien vuoksi määrätty pari päivää aiemmin (siis nukkumisvaikeudet, "ylikierroksilla käynti", painontunne rinnalla maatessa). Kohtausta ennen olin kyllä jo saanut nukuttuakin, ja sitä edelsi välittömästi 4tunnin yhtäjaksoinen uni.
Nyt olo on jotenkin "puolilla käyvän" oloinen, tuntuu että ei jaksa oikein mitään, hengästyy ja henkeä ahdistaa helposti. Lepopulssikin välillä aika korkealla 85-95. Rintakipujakin tuntuu vasemmalla, mutta mietin että voisiko nämä "jälkioireet" olla vain mielen tepposia pelottavan kokemuksen jälkeen...
Itsellä vaivaa että oliko kyse jostain sydänperäisestä ja mikä pahinta että uusiiko tuo vielä, olipa nimittäin aivan järkyttävä kokemus! Niin, ja olen työssä käyvä, perusterve, 33v. nainen, ei ylipainoa, mutta tupakoin. Isällä 52 vuotiaana tehty useita ohituksia leikkauksessa.
Pelottava kohtaus, mikä ihme?
11
2626
Vastaukset
lääkärillä.
Mun äidillä on sydänsairaus ja siihen lisäksi paniikkihäiriö ja ne kohtaukset mitä hän saa kuulostaa jokseenkin tuolta..
Tsemppiä!!!- ???
Minkälainen sydänsairaus äidilläsi on ja miten todettu?
Itselläni myös tällaisia kohtauksia, mutta sydän on tutkittu, eikä ole todettu ainakaan siinä mitään vikaa.
Mulla nämä kohtaukset tulevat useinmiten yöllä, herättäen unesta.
Lievää ahdistuneisuushäiriötä on joskus aikoinaan diagnosoitu. Olen näköjään aika altis sille, kun elämässä on stressiä (ja hormonikierto antaa vielä lisäpuhtia oireille). Varsinaista paniikkihäiriötä mulla ei kuitenkaan ole todettu.
Vatsasta voi sitten ehkä myös löytyä syy tähän, tai/ja kaikki on monen asian summa. - 13.kysymys ja
??? kirjoitti:
Minkälainen sydänsairaus äidilläsi on ja miten todettu?
Itselläni myös tällaisia kohtauksia, mutta sydän on tutkittu, eikä ole todettu ainakaan siinä mitään vikaa.
Mulla nämä kohtaukset tulevat useinmiten yöllä, herättäen unesta.
Lievää ahdistuneisuushäiriötä on joskus aikoinaan diagnosoitu. Olen näköjään aika altis sille, kun elämässä on stressiä (ja hormonikierto antaa vielä lisäpuhtia oireille). Varsinaista paniikkihäiriötä mulla ei kuitenkaan ole todettu.
Vatsasta voi sitten ehkä myös löytyä syy tähän, tai/ja kaikki on monen asian summa.vastaus. Apu löytyy bakteereista.
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Maitohappobakteeritiedotteet.html
- helmikanana
Eräs ystäväni sairastui paniikkihäiriöön ja tuo kohtauksesi kuulosti juuri samalta mitä hän saa.
- Loistava.polku
Olen itse joskus sairastanut paniikkihäiriötä vuosia ja täsmälleen noin se menee.
Fyysisesti täysin vaaratonta, mutta stressaamista voisi vähän hellittää.
- Joico
...pyytää lääkäriä tarkastamaan kilpirauhasarvosi TSH, T4V ja TPOAB. Myös kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta voi tehdä vastaavanlaista.
- Alkupäisihmettelijä
Vanha juttu, mutta täällä alkuperäinen ilmoittautuu. Edelleenkään ei selitystä kohtauksiin ole löytynyt (kilpparin vajikseen on lääkitys ollu jo kohta 10 vuotta, arvot ja olo hyvä). Kohtaus uusiutui taas toissa yönä, samalla kaavalla ja tämä noin 10 kerta tässä 9 vuoden aikana. Joskus koitettu tutkia, mutta diagnoosit vaihdellu riippuen keltä kysyt: epätyypillinen migreenikohtaus (migreeni on kyllä, mutta niihin täsmälääke ja oireena aina ollut pääkipu), autonomisen hermoston toimintahäiriö, paniikkikohtaus. No, viimeisimmän kohtauksen yhteydessä yritettiin mitata verenpainetta, mutta mittari ei antanut lukemia. Lukemat saatiin vasta 6 tuntia kohtauksen jälkeen ja ne oli vain 51/81. Eli tosi matalat, koska normaalisti verenpaine on koholla. Nyt siis tiedän että kohtaus aiheutuu alhaisesta verenpaineesta, mutta kysymys mikä sen voi aiheuttaa??
- Anonyymi
Hei..Onko olosi kohentunut vai mennyt huonommaksi? Itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta ja outoja oireita. Kiitos vastauksestasi!
- Vähänsamavaiva
Onko verenpainelääkkeet käytössä? Ne voi joskus aiheuttaa liiallisen verenpaineen alenemisen ja aiheuttaa siten pyörtymiset tai heikkouden tunnetta..
- zyge
Pitkään jatkunut stressi/huolet voivat aiheuttaa sydänoireita.
Onko sinulle tehty sydänultra tai oletko saanut Holter-seurannan ?
Holteriin kylläkin harvoin osuu oireita jostain ihmeen syystä, mutta kannattaa ottaa se, jos vain saa !
24h Holter-seurannassa minulla ilmeni bradykardiaa, hitaan sydämenlyönnin rytmihäiriötä.
Se saa haukkomaan henkeä ja pelkäämään ettei seuraavaa lyöntiä enää tulekaan.
Verenpaineeni on aika alhainen, ja heittelee, koska sykekin heittelee.
Paljonko sinulla on syke yleensä ? Onko se tasainen ? - henkikulta
Kuuulostipa tutulta,Minulla se oli sydänkohtaus,joka alkoi rytmihäiriöillä.Nousin päiväunilta ylös,ja huimasi,tuntui kuin olisi hanat aukaistu päässä,laskeuduin takasin makuulle,makasin varmaan vartin horroksessa,pissatkin oli mennyt alle,ja hiukset olivat kastuneet hiestä.Sittten lähdin konttaamalla eteiseen jossa puhelin oli.Sain soitettua apua,ja kävin päivystyksessä.Mitään ei näkynyt sydänfilmissä,olin tarkkailussa 4 tuntia,sitten olikin jo ihan normaali olo.Seuraavana päivänä taas töihin,ja 4 vrk päästä taas samanlainen kohtaus ruokailun ja päivälevon jälkeen.Odotin kuitenkin yön yli aamuun,jolloin jo oksensin,myös vasenta käsivartta puristi koko yön.Syke olikin jo 228,sitten mentiinkin jo lujaa ambulanssilla 30km päähän päivystykseen,jossa rytmi käännettiin.Olisin voinut kuolla.Aiemmin ei mitään sydänoireita ole ollut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569