Psykoterapia

-äiti

Onko kellään kokemuksia kyseisestä terapiasta? Ite toivon siihen pääseväni, terapeuttini ja lääkärini ovat myös samaa mieltä asiasta.
Onko siitä ollu apua ja kuinka kauan ootte käyny siinä? Millaista se on?

13

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikka kuinka

      ja paljon. Et kerro laisinkaan minkä tyyppiseen terapiaan toivot pääseväsi, eli siitä sitten siihen kys. ;millaista se on. Riippuu terapiasuunnasta.
      Sinulla on terapeutti, kirjoitat. Hän ei siis anna sinulle psykoterapiaa, vai?
      Itse käyn analyyttisessä, menossa kolmas vuosi. Alussa oli hyvinkin rankkaa. Rankkaa mutta hyödyllistä, toki se sitä on vieläkin. Hintavaa, mutta maksan mielusti, oletettavasti sen ansiosta olen säilyttänyt työkykynikin, mm.

      • -äiti

        En oo tienny ett se olis noin laaja-alainen. Ens viikolla on lääkäriaika, ehkä silloin selviää minkä tyyppistä psykoterapiaa mulle suositellaan. Mun terapeutti ei anna psykoterapiaa ite. Katsoin vähä noita hintoja, niin onko nuo kerta maksuja? Mahottomia hintoja tuntuu olevan, tuostako kela maksaa osan vai kuinka se ny oli?
        Tällä hetkellä oon sairaslomalla kun en kykene töissä käydä


      • marjaana35
        -äiti kirjoitti:

        En oo tienny ett se olis noin laaja-alainen. Ens viikolla on lääkäriaika, ehkä silloin selviää minkä tyyppistä psykoterapiaa mulle suositellaan. Mun terapeutti ei anna psykoterapiaa ite. Katsoin vähä noita hintoja, niin onko nuo kerta maksuja? Mahottomia hintoja tuntuu olevan, tuostako kela maksaa osan vai kuinka se ny oli?
        Tällä hetkellä oon sairaslomalla kun en kykene töissä käydä

        eli psykiatrilla on vielä erikseen psykoterapeutin koulutus. Maksan 45 minuutin istunnosta 95 euroa, josta kela-korvaus erikoislääk.palkkion mukaisesti, eli itselle jää kyllä kieltämättä aikamoinen summa maksettavaksi.
        Ja minulla on kognitiivinen, käyn nykyisin kerran viikossa, aiemmin kahdesti viikossa. Toinen vuosi meneillään.
        Saat varmastikin lausunnon jolla voit hakea kelan tukemaan terapiaan, ja toivon mukaan hakemuksesi menee lävitse.
        Etsit sitten itse terapeutin,sellaisen joka on ns. kela-kelpoinen,vaan kyllä lääkäri sinua sitten ohjeistaa.
        Hyvää kesää sinulle,koeta jaksella.


    • -
      Onko kukaan kertonut Sinulle, että julkisen terveydenhuollon velvollisuuksiin kuuluu tarvittavan hoidon kuten psykoterapian järjestäminen?

      Usein julkisen sektorin työntekijät sekä heidän kusetuksiaan uskoneet potilaat väittävät, että ainoa keino saada psykoterapiaa on hakea KELA:n psykoterapiatukea ja sen avulla ostaa psykoterapia yksityissektorilta.

      Pyydä (kirjallisesti) itsellesi kirjallinen hoitosuunnitelma (lain mukaan sellainen on jokaiselle potilaalle tehtävä) ja vaadi, että saat tarvitsemasi hoidon sieltä mistä se lain mukaan pitää saada - eli julkisen terveydenhuollon yksiköstä.

      Älä tyydy mihinkään sairaanhoitajan tapaamisiin tai "keskusteluapuun" vaan vaadi oikeaa ja pätevän psykoterapeutin antamaa psykoterapiaa.

      • -äiti

        No eipä ole kukaan sitä kertonu. Mulle on kerrottu vain kelan tukemasta psykoterapiasta.
        Kävin ensin terveyskeskuksessa "keskusteluavussa", josta en kokenut saavani mitään apua. Soitin ajan terveyskeskus lääkärille, joka teki lähetteen mielenterv.toimistoon. Siellä olen nyt käynyt kuukauden verran. Siellä on sitten taas eri lääkäri, jolle on aika ens viikolla ja hän kirjoittaa sen tarvittavan paperin kelaan. Tämän verran ite tiedän asiasta.
        Oon yrittäny netin kautta saada lisää tietoa psykoterapiasta, mutta tietoa on niin paljon etten jaksa perehtyä tarkemmin asiaan. Veto poissa kaikesta mitä täytyisi tehdä.


      • -äiti kirjoitti:

        No eipä ole kukaan sitä kertonu. Mulle on kerrottu vain kelan tukemasta psykoterapiasta.
        Kävin ensin terveyskeskuksessa "keskusteluavussa", josta en kokenut saavani mitään apua. Soitin ajan terveyskeskus lääkärille, joka teki lähetteen mielenterv.toimistoon. Siellä olen nyt käynyt kuukauden verran. Siellä on sitten taas eri lääkäri, jolle on aika ens viikolla ja hän kirjoittaa sen tarvittavan paperin kelaan. Tämän verran ite tiedän asiasta.
        Oon yrittäny netin kautta saada lisää tietoa psykoterapiasta, mutta tietoa on niin paljon etten jaksa perehtyä tarkemmin asiaan. Veto poissa kaikesta mitä täytyisi tehdä.

        -
        Ehdotan, että KIRJALLISESTI pyydät itsellesi KIRJALLISTA hoitosuunnitelmaa.

        Pyynnössäsi kerro selkeästi se, että haluat hoitoa jota sinulla lain mukaan on oikeus julkiselta sektorilta saada.
        Kerro selkeästi ja yksiselitteisesti, että haluat nimenomaan psykoterapiaa, et mitään keskusteluapua tai satunnaisia hoitajan tai psykologin tapaamisia.

        Toistan:

        Pyydä siis mitä pikimmin KIRJALLISESTI itsellesi kirjallinen hoitosuunnitelma ja kerro siinä, että haluat sairauteesi sellaista hoitoa (psykoterapiaa) jota tarvitset ja johon Sinulla myös lain mukaan on oikeus.

        Älä usko psykiatrin tai kenenkään muunkaan kusetusta siitä, että ainoa keino saada psykoterapiaa on hakea KELA:n psykoterapiatukea ja jos Sinulle tuollaista yritetään syöttää, pyydä saada kirjallisena ne perustelut joilla julkinen sektori Sinulta hoidon evää.

        Älä hyväksy mitään "ei meillä ole resursseja" -selityksiä vaan pyydä siinä tapauksessa psykiatria antamaan KIRJALLISENA se tieto, ettei Sinulle suostuta Sinun tarvitsemaasi hoitoa antamaan.

        KELA:n psykoterapiatuki on kuntoutusta varten eikä sitä ole tarkoitettu akuutin sairauden hoitamiseen.

        Jos Sinun katsotaan sairastavan masennusta, on Sinulla myös oikeus siihen julkiselta sektorilta hoitoa saada.
        Julkisella sektorilla siis on hoitovelvoite hoitaa sinua. KELA:lla sellaista ei ole.

        Malli

        HOITOSUUNNITELMAPYYNTÖ

        Nimi:
        Henkilötunnus:
        Osoite:

        Pyydän saada kirjallisen hoitosuunnitelman koskien hoitoani X:n mielenterveystoimistossa/psykiatrian poliklinikalla.

        Hoitosuunnitelmaani haluan kirjattavaksi sen tiedon, että sairauteni vuoksi tarvitsen psykoterapiaa sekä myös sen miten tarvitsemani hoito on tarkoitus järjestää.

        Lain mukaan hoitovelvoite on asuinpaikkakunnalla (sairaanhoitopiirillä) ja haluan sairauteeni hoitoa johon lain mukaan olen oikeutettu.

        KELA:n harkinnan varainen psykoterapiatuki on tarkoitettu kuntoutukseen, mutta minun sairauteeni tarvitsema hoito ei ole kuntoutusta vaan akuutin sairauden hoitamista.


        Paikkakunta ja päivämäärä

        Allekirjoitus ja nimenselvennys


      • -äiti
        kellastunut kirjoitti:

        -
        Ehdotan, että KIRJALLISESTI pyydät itsellesi KIRJALLISTA hoitosuunnitelmaa.

        Pyynnössäsi kerro selkeästi se, että haluat hoitoa jota sinulla lain mukaan on oikeus julkiselta sektorilta saada.
        Kerro selkeästi ja yksiselitteisesti, että haluat nimenomaan psykoterapiaa, et mitään keskusteluapua tai satunnaisia hoitajan tai psykologin tapaamisia.

        Toistan:

        Pyydä siis mitä pikimmin KIRJALLISESTI itsellesi kirjallinen hoitosuunnitelma ja kerro siinä, että haluat sairauteesi sellaista hoitoa (psykoterapiaa) jota tarvitset ja johon Sinulla myös lain mukaan on oikeus.

        Älä usko psykiatrin tai kenenkään muunkaan kusetusta siitä, että ainoa keino saada psykoterapiaa on hakea KELA:n psykoterapiatukea ja jos Sinulle tuollaista yritetään syöttää, pyydä saada kirjallisena ne perustelut joilla julkinen sektori Sinulta hoidon evää.

        Älä hyväksy mitään "ei meillä ole resursseja" -selityksiä vaan pyydä siinä tapauksessa psykiatria antamaan KIRJALLISENA se tieto, ettei Sinulle suostuta Sinun tarvitsemaasi hoitoa antamaan.

        KELA:n psykoterapiatuki on kuntoutusta varten eikä sitä ole tarkoitettu akuutin sairauden hoitamiseen.

        Jos Sinun katsotaan sairastavan masennusta, on Sinulla myös oikeus siihen julkiselta sektorilta hoitoa saada.
        Julkisella sektorilla siis on hoitovelvoite hoitaa sinua. KELA:lla sellaista ei ole.

        Malli

        HOITOSUUNNITELMAPYYNTÖ

        Nimi:
        Henkilötunnus:
        Osoite:

        Pyydän saada kirjallisen hoitosuunnitelman koskien hoitoani X:n mielenterveystoimistossa/psykiatrian poliklinikalla.

        Hoitosuunnitelmaani haluan kirjattavaksi sen tiedon, että sairauteni vuoksi tarvitsen psykoterapiaa sekä myös sen miten tarvitsemani hoito on tarkoitus järjestää.

        Lain mukaan hoitovelvoite on asuinpaikkakunnalla (sairaanhoitopiirillä) ja haluan sairauteeni hoitoa johon lain mukaan olen oikeutettu.

        KELA:n harkinnan varainen psykoterapiatuki on tarkoitettu kuntoutukseen, mutta minun sairauteeni tarvitsema hoito ei ole kuntoutusta vaan akuutin sairauden hoitamista.


        Paikkakunta ja päivämäärä

        Allekirjoitus ja nimenselvennys

        No kenelle minä sitten tämän hoitosuunnitelman annan/lähetän? Oletko itse toiminut näin tai joku tuntemasi henkilö? Kuinka siinä kävi?
        Anteeksi nyt kun näin typeriä kyselen ja vien aikaasi, mutta en muualtakaa osaa kysyä neuvoa tms.


      • -äiti kirjoitti:

        No kenelle minä sitten tämän hoitosuunnitelman annan/lähetän? Oletko itse toiminut näin tai joku tuntemasi henkilö? Kuinka siinä kävi?
        Anteeksi nyt kun näin typeriä kyselen ja vien aikaasi, mutta en muualtakaa osaa kysyä neuvoa tms.

        -
        Osoita kirjallinen pyyntösi KIRJALLISESTA HOITOSUUNNITELMASTA Sinua hoitavalle lääkärille, tai jos hän ei suostu sitä vastaanottamaan, hänen esimiehelleen eli ko. hoitoyksikön ylilääkärille.

        Käyn itse julkisen terveydenhuollon kustantamassa (ostopalvelusopimuksella yksityissektorilta hankitussa) psykoterapiassa ja siksi tiedänkin, että on erittäin tärkeää että pyydät nimenomaan KIRJALLISTA hoitosuunnitelmaa joka lain mukaan pitää tehdä jokaiselle potilaalle.


    • ......

      en tiedä oisko tästä sulle mitään apua...mut mä sain apua eri luontaishoidoista, jotka auttoi masennukseen, ahdistukseen, pelkoihin,pakkoajatuksiin yms, kun en uskaltanut masennuslääkkeitä käyttää, ja luin paljon mitkä luontaistuotteet auttaa mielenterveyden ongelmiin, tässä kaikki jutut mitä käytin (ja nämä ihan oikeasti auttoivat): mäkikuismaa (masennukseen) gotu kolaa,valeriaanaa ja kärsimyskukkaa (ahdistukseen,jännitykseen, pelkotiloihin, rauhoitti ja rentoutti). E-EPA-kalaöljyä (myös pellavansiemenöljy on kuulemma hyvä, siinä samoja omega 3-öljyjä) ja sinkkiä, magnesiumia ja dolomiittia (tutustuin ortomolekulaariseen lääketieteeseen jossa mielenterveyden ongelmia hoidetaan vitamiinein, mineraalein ja rasvahapoin, ja näin tasapainotetaan ja hoidetaan aivoja ja hermojärjestelmää ja näin mieli paranee) ja bachin kukkatipat olivat mulle tosi suuri apu: bachin kukkatippoja on 38 erilaisiin ongelmiin, kuten masennukseen, pelkoihin, päättämättömyyteen, ahdistukseen, vihaan yms ja niiden käyttö on tosi helppoa; 2 tippaa jokaista valittua kukkatippaa (samanaikaisesti voi käyttää 5 eri tippaa) lasiin vettä ja pari kulausta päivän mittaan. esim. mimulus ja aspen auttavan pelkoihin, rock rose kauhuun, cherry plum kun pelkää tulevansa hulluksi ja menettävänsä kontrollin ja tekevänsä jotain mitä ei halua, kun ei vaan kestä enää, white chestnut mieleen tunkeutuviin epämielyttäviin ajatuksiin, joista ei pääse eroon, mustard syvään masennukseen, gentian ja gorse toivottumuuteen jne. näitä tippoja saa luontaistuotekaupoista, noita yrttejä ja E-EPA:aa saa apteekeista. lisäksi jätin kaiken kofeiinin ja suurimmaks osaks sokerit, lisäaineet ja valkoiset vehnäjauhot (ortomolekulaarisessa lääketieteessä vitamiinien yms. ohella suositellaan myös gluteenitonta dieettiä, koska gluteiini aiheuttaa joissakin paitsi fyysisiä, myös psyykkisiä oireita, jos gluteeniallergia on voimakas, esim. autismista kärsiviä gluteeniton dieetti on auttanut paljon, se on suosittu ja hyväksikoettu apu). oon lukenut paljon netistä ja kirjoista mielenterveyden ongelmien luonnonmukaisesta hoidosta, ja toivottomissakin tilanteissa ovat monet apua saaneet. kirja joka auttoi mua tosi paljon oli tommy hellstenin "saat sen mistä luovut" se helpotti oloa ja toi levollisuutta ja rauhaa. toivon sulle joka tapauksessa kaikkea hyvää ja että elämä hymyilisi sulle, joku sanoi joskus että kun on ollut tarpeeksi sadetta, on auringon aika.

      • -
        Viesti kuuluu eittämättä Huuhaa-palstalle.


      • juttuaan jokaiselle

        palstalle, nimimerkki vain vaihtuu, sama on juttunsa,
        Niin, tuo aiemmin mainittu 6 v terapia ei liene mitään psykoterapiaa.


    • auttavakäsi

      Minun tarinani on tässä:
         
      HÄVÄISTYS

      Kirjoittanut: autan jos voin 27.1.2006 klo 21.33

      Tämä on tosikertomus vuodelta 1972.

      Olin armeijassa, aliupseerikoulussa vuonna 1972. Minut valittiin kiväärilinjan ykkösmiehenä ensimmäiseksi oppilasjohtajaksi AUK:n ryhmänjohtajista. Toimin niin kuin aliupseerit kasarmilla. Vein porukat ruokailuun, järjestelin kaikki aliupseerikoulun asiat oppilaiden osalta jne....

      Kaikki meni hyvin, olin särmä jätkä, nautin kaikkien luottamusta.

      Tuli eräs ilta, jolloin päivystäväupseeri tuli tarkastus käynnille kasarmiin. Komensin koko komppanian ala-aulaan tarkastusta varten. Komensin porukan ojennukseen. Kapteeni X, KRH komppaniasta, oli päivystäväupseeri. Hän saapui tarkastamaan joukko-osaston. Menin hänen eteensä, vedin käden lippaan ja aloitin: "Herra kapteeni, RAUK:n se ja se osasto kokoontunut käskynjakoanne varten, ilmoitti oppilas...........?????????????

      Sekunnin murto-osan jälkeen muistin sukunimeni, mutta liian myöhään.

      Alkoi kannaltani inhottava näytelmä, HÄVÄISTYS.

      Kapteeni on pitkään hiljaa. Katsoo halveksivasti minuun, sitten omiin kranaatinheitinkomppanian oppilaisiinsa. Aloittaa verkalleen puhua: "Katsokaa tätä oppilasta.........., Ei muista edes nimeään...........Hävetkää.

      Sen jälkeen, olisi minut päästänyt edes riviin takaisin, mutta ei, jatkaa nautiskeluaan. Oppilas, joka ei edes muista nimeään!!!! Hävetkää!!!!!!!!!

      Kesti mielestäni ikuisuuden, ennen kuin tämä sairas kapteeni viimein päästi minut vapaaksi sanoen: " Menkää paikoillenne".

      Mitä sitten tapahtui minulle?

      Muistan sen, että mene paikallesi komennon jälkeen en kokenut muuta kuin avuttomuutta, mitä minulle tehtiin tunnetta, ajan pysähtymistä, ymmärtämättömyyttä.

      Aika teki tehtäväänsä, trauma oli jäänyt sisälleni.

      Armeijan loppuaikana, minusta tunnollisimmasta, esimerkillisimmästä sotilaasta, tuli suurin pummi ja lintsaaja. Käytin kaiken järkeni välttyäkseni kaikista palvelutehtävistä.

      Armeijan jälkeen alkoi pelkoneuroosit saada yliotteen. Pääsin opiskelemaan teknilliseenkouluun. Tavallisuudesta poiketen etsin itselleni takimmaisen pulpetin. Aloin oireilla sosiaalisissa tilanteissa. Koulun ruokalassa en voinut syödä, vaan kävin syömässä lähibaarissa. Kenenkään kanssa en voinut solmia ystävyyssuhteita. Tilanne vain paheni pahenemistaan. Muistan kuinka matematiikan tunnilla, jouduttuani esittämään kotilaskun taululla, olin ahdistuksesta sekaisin jo taululle mennessäni. Vaikka olin matikassa hyvä, tiesin kotilaskuni olevan oikein tehty, silti sen esittäminen luokan edessä oli järkyttävä kokemus. Hiki alkaa virrata kasvoiltani vuolaimenaan, tunnen, kuinka kaikki katsovat minua. OLEN PALJASTETTU! OLEN SYYLLINEN!

      Menen käymään lääkärissä. Lääkäri määrää joitain rauhoittavia lääkkeitä.

      Elämä jatkuu, koulu loppuu. Menen työelämään. Olen saanut kiitettävän koulutodistuksen, olen viisas ja järkevä.

      Pääsen hyviin työpaikkoihin, joskin huonosti käy. Olen rakentanut kylmän kuoren turvakseni.

      Tauti pahenee vuosi vuodelta. Alan pelätä sukulaisten ja tuttujen kohtaamista. Pitkä saunapyyhe on varustettuna kamarin uunin kupeeseen siltä varalta, jos sukulaisia tulee kyläilemään, sinne voi poiketa "muina miehinä" hikeä pyyhkimään.

      Täydellinen "burn out" tuli vuonna 1995. En voinut tehdä töitäni, kaikki oli luovutettava. Kuolema oli läsnä.

      Kiitos Kaitselmuksen, etten tehnyt itsaria. Jostain syystä, johdatuksestako?, ajauduin viimeisillä voimillani psykoterapiaan. Kiitos hänelle, psykoterapeutilleni, ilman häntä olisin ties missä.

      Kävin hänen luonaan kolme vuotta, yhden kerran viikossa. Kerroin koko elämäni sisällön, vapaaehtoisesti, pakottamatta. Aluksi tuomitsin isän, äidin, kasvatuksen, olosuhteet jne...

      En kuitenkaan kokenut ahaa elämystä minkään kertomani suhteen. Sitten kun olin kertonut armeijanaikaisen häpäisyn puolihuolimattomasti, sanoi terapeuttini järkyttyneenä: " ...... no mutta, tämähän on voinut olla sinulle se todella järkyttävä, merkittävä kokemus, joka on muuttanut koko sinun tulevan elämäsi. Koimme siis yhdessä ahaa-elämyksen.

      Kun kokemani uudessa valossa, tyynen rauhallisena kävin läpi, oivalsin syvän traumani alkusyyn. Ymmärsin sen kauheuden, minkä herkkä mieleni oli imaissut itseensä. Koin uudelleen ”tyhjyyden” tunteen, tällä kertaa vapauttavana. Kerralla oli pois pyyhkäisty ”pelkotilani”, en enää jännittänyt, enkä pelännyt PALJASTUMISTANI. Mielenkiintoinen havainto oli myöhemmin se, että vaikka mieli oli palautettu entiselleen, keho tuli ”myöhäjunassa”. Vaikka sosiaalisissa tilanteissa en kokenut kenenkään minua ”tarkkailevan”, hiki virtasi vieläkin kasvoiltani entiseen malliin. Nyt jälkeenpäin huvittaa, kuinka juttelin keholleni tyyliin; Olet kuule nyt vielä entisessä elämässä, koetahan jo rauhoittua.

      Tänä päivänä en jännitä enää mitään. En pelkää paljastumista, en koe olevani syyllinen. Omakustannekirjoja kirjoittelen, muutenkin uskallan kertoa avoimesti omia mielipiteitäni.

    • Anonyymi

      En ole käynyt .
      Psykoterapia tavarat, Merituuli, joka on tavara aiheutteinen vamma linja, aina vaara uhkaa, kun lääkärit vain jatkaa samaa juna pollisin sormi peliä

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2231
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      65
      1873
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1695
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1621
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1594
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      144
      1539
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe