heinäkuun puolessa välissä alkaa neljän viikon kesäloma jonka jatkeeksi alkaa lomautus. olen ensimmäi´sellä lomautusviikolla ulkomaanmatkoilla eli voinko käydä ilmoittautumassa viimeisellä kesälomaviikolla työkkärissä? miten juttu menee? miten työkkärissä suhtaudutaan? mitä ne sanoo kun on lomautusviikolla ulkomailla?
lomautus töistä
16
5276
Vastaukset
- Työtön.
Työtönhän saa matkustaa ulkomailla vuoden aikana 6 maksupäivän verran työttömyystuen varassa.
Sinä olet kuitenkin lomautettuna, joten en ole varma, että maksetaanko sinulle mitään matkan ajalta vaiko ei. Mutta periaatteessa, kyllähän sinä matkustaa saat, voipi vain mennä kokonaan omakustanteiseksi matka-aika. Ilmoitat vain työkkäriin, että olet matkalla, ei se sen kummempi juttu ole. - voi viikon olla
Työttömänä työnhakijana voi olla kerran vuodessa viikon ulkomailla eikä menetä työttömyyskorvuaustaan. Luultavasti sama sääntö lomautetulla, saathan ainakin silloin ansiosidonnaista.
Työkkäriin ajoissa ilmottautumaan, matkasta pitää ilmoittaa etukäteen, tekevät maksuluvan kassallesi, että voidaan maksaa myös matkan aikana.Pitää myös tietää yhteystiedot matkan aikana ja osata imoittaa esim. hotellin osoite.
Matkan jälkeen pitää käydä näyttämässä naamansa imottautumassa työkkärissä, että näkevät matkan kestäneen vaan sen sallitun viikon. Siinäpä se.- mutta voiko
alkuperäiseltä. mutta jos en mainitse mitään matkasta,ja voinko silti käydä kesäloman aikana jo ilmoittautumassa työkkäriin?
- kun alkaa lomautus
mutta voiko kirjoitti:
alkuperäiseltä. mutta jos en mainitse mitään matkasta,ja voinko silti käydä kesäloman aikana jo ilmoittautumassa työkkäriin?
Samana päivänä kun jäät "ns" työttömäksi ilmoittaudut sinne työkkäriin.
- milloin vaan
kun alkaa lomautus kirjoitti:
Samana päivänä kun jäät "ns" työttömäksi ilmoittaudut sinne työkkäriin.
Kuka tahansa saa ilmoittautua työkkäriin työnhakijaksi milloin tahansa, vaikka presidentti jos hänestä siltä tuntuu, mutta ei toki työttömäksi. Työttömäksi kuitenkin ilmoittaudut ensimmäisenä lomautuspäivänä, mutta voit käydä kirjauttumassa tietosi järjestelmään vaikka heti tänään ja ilmoittaa että lomautus alkaa silloin ja silloin, sitten kun saat lomautuksesta dokumentit toimitat sen työkkäriin VIIMEISTÄÄN ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Työkkäriin saa mennä vaikkei olisi työtön ja sinne voi ilmoittautua jo työttömyysuhan alaisena vaikka heti. Korvausten juokseminen on sitten ihan toinen juttu.
- niin elikkäs
milloin vaan kirjoitti:
Kuka tahansa saa ilmoittautua työkkäriin työnhakijaksi milloin tahansa, vaikka presidentti jos hänestä siltä tuntuu, mutta ei toki työttömäksi. Työttömäksi kuitenkin ilmoittaudut ensimmäisenä lomautuspäivänä, mutta voit käydä kirjauttumassa tietosi järjestelmään vaikka heti tänään ja ilmoittaa että lomautus alkaa silloin ja silloin, sitten kun saat lomautuksesta dokumentit toimitat sen työkkäriin VIIMEISTÄÄN ensimmäisenä työttömyyspäivänä. Työkkäriin saa mennä vaikkei olisi työtön ja sinne voi ilmoittautua jo työttömyysuhan alaisena vaikka heti. Korvausten juokseminen on sitten ihan toinen juttu.
jos siis menen kesäloman aikana käymään työkkärissä(kun on pakkokin mennä kun olen matkoilla)niin,mulla on lomautuslappu ja sitten mut vasta kirjataan työnhakijaksi kun on ensimmäinen lomautuspäivä? ei kai kesäloman aikana hakijana olla vaikka sinne menee ilmoittaumaan?
- vielä kerran
niin elikkäs kirjoitti:
jos siis menen kesäloman aikana käymään työkkärissä(kun on pakkokin mennä kun olen matkoilla)niin,mulla on lomautuslappu ja sitten mut vasta kirjataan työnhakijaksi kun on ensimmäinen lomautuspäivä? ei kai kesäloman aikana hakijana olla vaikka sinne menee ilmoittaumaan?
Että elikkäs niin se kyllä on että voit kirjata ittes työssäkäyväksi työnhakijaksi vaikka nyt heti työkkäriin, ja ensimmäisenä työttömyys/lomautuspäiväSTÄ alkaen sun status muuttuu TYÖTTÖMÄKSI/LOMAUTETUKSI työnhakijaksi.
Kaikki asiat kirjataan sen mukaan, mitä dokumentteja sä esität. Eli kun näytät työkkärissä paperin, jonka mukaan olet lomautettu alkaen xx päivästä, niin siitä päivästä alkaen sitten olet sellainen.
Ihmiset pitää itsensä työssäkäyvänä työnhakijana työkkärissä vaikka kuinka paljon ja vaikka miten kauan tahansa. Syynä esim: että hakevat koko ajan toista työtä kuin nykyisensä ja haluavat olla työkkärin kirjoilla mukana, jos/kun sopiva työnantaja sattuu pyytämään työkkäristä ehdokkaita avoimeen työpaikkaan. Taikka työntekijällä on vain määräaikainen työpaikka ja haluaa olla koko ajan työnhakijana työkkärissä sen määräaikaisen työpätkänkin aikana, jos vaikka jotain muuta paikkaa tulisi esille.
TyönHAKIJANA voi olla vaikka kuka ja miten päin vaan. Sitten kun muuttuu työttömäksi taikka lomautetuksi, muuttuu hakustatus sekä tehdään sellaiset maksulausunnot mitä tarvitaan työttömyyskorvausta varten.
- Rautalangasta
Voit käydä milloin haluat, mutta kun haluat maksut juoksemaan pitää käydä silloin ensimmäisenä päivänä kun lomautus alkaa. Jos et halua viikolta rahoja käyt vasta viikon kuluttua lomautuksen alkamisesta. Jos käyt vasta 2 viikon kuluttua jäät paitsi 2 viikon maksutkin. Simppeli homma.
- kkkkkkkkkkkkkklllllllllllll...
Omavastuuaika on myös huomioitava. Se on 7 työtöntä päivää. Vasta sitten rupeaa korvaus juoksemaan. Ja nuo 7 päivää pitää olla Suomessa työmarkkinoiden käytettävissä.
- taas mulle
kkkkkkkkkkkkkklllllllllllll... kirjoitti:
Omavastuuaika on myös huomioitava. Se on 7 työtöntä päivää. Vasta sitten rupeaa korvaus juoksemaan. Ja nuo 7 päivää pitää olla Suomessa työmarkkinoiden käytettävissä.
mite tää sitten menee,tyhmä kysymys tyhmältä: tiedän seitsemän päivä omavastúuajasta ja se ilmeisesti menee tietty tosta eka lomautusviikosta. mutta mutta...olen silloin ulkomailla.nyt joku sanoo,että pitää olla kirjoilla työkkärissä siis sen omavastuuajankin. meneekö muka sitten viikon pidemmälle toi omavastuuaika kun en ole kotimaassa ja jos ilmoitan matkastani työkkäriin?? on vähän varmaan tältä "tyhmältä" omituisia kyssäreitä...
- en ymmärrä
taas mulle kirjoitti:
mite tää sitten menee,tyhmä kysymys tyhmältä: tiedän seitsemän päivä omavastúuajasta ja se ilmeisesti menee tietty tosta eka lomautusviikosta. mutta mutta...olen silloin ulkomailla.nyt joku sanoo,että pitää olla kirjoilla työkkärissä siis sen omavastuuajankin. meneekö muka sitten viikon pidemmälle toi omavastuuaika kun en ole kotimaassa ja jos ilmoitan matkastani työkkäriin?? on vähän varmaan tältä "tyhmältä" omituisia kyssäreitä...
Ei mene mulla perille ollenkaan. Miten omvastuuaika ja ulkomaanmatka liittyy toisiinsa? Miten viikon ulkomaanmatka voi pidentää omavastuuaikaa? Miksi se siirtyy sen takia, että lähtee luvalliselle matkalle? Jos viikon voi olla menettämättä työttömyysturvaa, ja jos sen työkkäriin ilmoittaa, niin minkä takia omavastuuaika siirrettäisiin työkkärissä viikon pidemmälle? Yritin lukea työkkärin sivuiltakin,mutta en löytänyt mitään perusteluja tommoiselle. Kerro hieman tarkemmin,miten tollaiseen päätelmään pääsit?
- tuskin muuttunut
en ymmärrä kirjoitti:
Ei mene mulla perille ollenkaan. Miten omvastuuaika ja ulkomaanmatka liittyy toisiinsa? Miten viikon ulkomaanmatka voi pidentää omavastuuaikaa? Miksi se siirtyy sen takia, että lähtee luvalliselle matkalle? Jos viikon voi olla menettämättä työttömyysturvaa, ja jos sen työkkäriin ilmoittaa, niin minkä takia omavastuuaika siirrettäisiin työkkärissä viikon pidemmälle? Yritin lukea työkkärin sivuiltakin,mutta en löytänyt mitään perusteluja tommoiselle. Kerro hieman tarkemmin,miten tollaiseen päätelmään pääsit?
No itselläni kävi näin, että menin vasta kolmantena päivänä työkkäriin kun työt loppui ja omavastuuaika lähti siitä pyörimään. Näin viime vuonna ja tuskin siihen muutosta on tullut. Jokainen päivä kun et siellä työkkärissä ole käynyt lykkää asian käsittelyä. Eli mahdollisimman pian sinne työkkäriin vaan käymään ja ilmoittautumaan kun jää työttömäksi.
- Rautalankaa
taas mulle kirjoitti:
Omavastuuaika alkaa juoksemaan työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisesta lähtien. Siis jos ilmoittaudut työkkärissä esim. 1.7. työttömäksi työnhakijaksi, niin omavastuuaika lähtee juoksemaan em. päivämäärästä.
Jos taas vietät ensimmäisen lomautusviikon ulkomailla ja ilmoittaudut vasta palattuasi esim. 7.7. työkkärissä, niin omavastuuaika alkaa juoksemaan vasta em. päivästä. Sillä ei ole merkitystä, vaikka lomautus alkaisikin 1.7.
Jos ilmoittaudut työkkärissä 1.7. ja ilmoitat lähteväsi viikoksi ulkomaille, niin jos työkkäri hyväksyy sen työttömälle sallituksi lomamatkaksi (joudut tällöin ilmoittamaan yhteystietosi matkan ajalta työkkäriin), niin omvastuupäiväsi alkavat kulumaan 1.7.
- ??????
Siis siitä päivästä lähtien se alkaa pyöriä kun sinne työkkäriin ilmoittaudut. Etukäteen ei hyödytä eli vasta silloin kun sinun työttömyytesi oikeasti alkaa. Jos et käy kun sinulla se työttömyys oikeasti alkaa vaan lomailet ulkomailla, siirtyy se eteenpäin siihen päivään kun lomalta palaat ja menet sinne työkkäriin. Vieläkö jäi epäselvyyttä vai millä langalla vielä tämä väännetään :)
- Anonyymi
Liitto ei maksa sidonnaista jos ei luovuta passia pois.
- Anonyymi
Ei pidä paikkaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille
Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest736146Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois
Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul1165371Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä
Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden4354313Aleksei Miltsakov - venäläinen uusnatsi antaa oppitunteja lapsille
34-vuotias Miltsakov palvelee Le Monden mukaan yhä Ukrainassa tiedusteluun ja sabotaasiin erikoistuneen Russitš-yksikön603589Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen
haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota1493372Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota
Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma622882- 292236
Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?
Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed1352225Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks912070Pyydän anteeksi etten osannut ratkaista
Mitään muuta kuin lähtemällä. Et oikein tullut vastaan etkä kuunnellut. Tuntui että minun piti koittaa sopia ja sovitell862049