Meillä on -69 valmistuneen kerrostalon huoneisto, josta olis tarkoitus huone kerrallaan laittaa lattiat uusiks. Laminaatti laitettu koko asuntoon viime vuonna, mutta haluamme lastenhuoneeseen muovimaton, keittiöön ja eteiseen laattaa jne.
Lisämotivaationa on se, että epäilyksiemme mukaan laminaatin alle jätetty juutti/hamppupohjainen "kamelinkarvapohjainen" muovimatto saattaisi olla terveyshaitta.
Tartteeko huomioida mitään repiessään tuon muovimaton pois, onko vaaraa että mahdolliset terveyshaittamikrobit leviävät ympäriinsä? Tarvitseeko remontoitavaa aluetta mitenkään eristää ja miten betonipohjan puhdistus?
Laminaatin alta muovimatto pois?
15
10848
Vastaukset
- omalehmäojassa
Terve,
Omassa mökissä oli samalla lailla laitettu ja halusin hamput pois kun haisivat pahalle.
Varmaankin tuo haju on kotoisin kaikista kivoista vitamiineista mitä sinne on vuosikymmeninä kertynyt, pöly ainakin oli sitä luokkaa etten suosittele kenellekään ilman asianmukaisia suojaimia.
Lisäilona tuota mattoraiskaa on siihen maailmanaikaan kiinnitetty asbestipohjaisella liimalla. Eli maton alla oleva liimalla kuorrutettu levykin on terveellisemmästä päästä.- Terveydetön
Tuli juuri revittyä keittiön parketin alta samanmoinen matto pois. Enpä tajunnut että voisi olla terveyshaitta.. ei ollut suojaimia ja nyt on kyllä räkä aika mustaa. Lattiaan jäi pirusti sitä karvaa, tiukassa kun on. Millähän sen saisi otettua pois?
- jyrsimellä....
Terveydetön kirjoitti:
Tuli juuri revittyä keittiön parketin alta samanmoinen matto pois. Enpä tajunnut että voisi olla terveyshaitta.. ei ollut suojaimia ja nyt on kyllä räkä aika mustaa. Lattiaan jäi pirusti sitä karvaa, tiukassa kun on. Millähän sen saisi otettua pois?
lähtee, kysy konevuokraamoista.
- vaikka...
Terveydetön kirjoitti:
karvanpoistoaineella!
- huomautus
Siitä matosta tulle terveyshaitta jos sen revit itse irti. Sisältää todennäköisesti asbestia. Joten jätä alle, tai poistata asbestifirmalla. Tavalliset hengityssuojaimet eivät pysäytä asbestipölyä jos itse repiminen käy vielä mielessä. Toisekseen asbesti leijuu huoneilmassa kuukausia jos se siihen pääsee leviämään.
- jeppe11
Onko kellään tietoa koska asbestin käyttö kiellettiin???
- vinkkejä
jeppe11 kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Asbesti
Netistä on ainakin ennen löytynyt lista asbestipitoisista rakennustarvikkeista vuosilukuineen. On tosin ne vuosiluvut sinne päin, esimerkiksi kiinnityslaasteissa on ollut asbestia vielä 80-luvun lopulla. - Kuuppikoko
vinkkejä kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Asbesti
Netistä on ainakin ennen löytynyt lista asbestipitoisista rakennustarvikkeista vuosilukuineen. On tosin ne vuosiluvut sinne päin, esimerkiksi kiinnityslaasteissa on ollut asbestia vielä 80-luvun lopulla."Ennen vuotta 1988 rakennetussa rakennuksessa on tehtävä asbestikartoitus ennen rakenteisiin kohdistuvia purkutöitä. Asbestipitoisten rakenteiden purkaminen on luvanvaraista työtä ja pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta sallittu ainoastaan hyväksytyille ammattilaisille. Asbestipöly läpäisee tavalliset hengityssuojaimet."
- Onko siis niin että tuollainen kerrostalon yhden huoneen muovimaton irti repiminen on vain luvanvaraista ja siihen tarvitsee virallisen ammattilaisen? Vai onko se hieman liioittelua ja sen voi tehdä itse kädenkäänteessä? - lattiapro
jeppe11 kirjoitti:
muistaakseni Tarkett lopetti asbestin käytön 1977, ja Nokia-Lattiat (nyk.Upofloor) 1984 laatoissaan.
Asbesti-laatat ovat 25x25 kokoisia ja siten helppo erottaa nykyisistä 30x30 muovilaatoista.
Karvapohjaisissa asuntomatoissa ei ollut asbestia ja ne olivat nimeltään esim. Nella, Pehmo-Nella, Tuohi jne. jos vielä jostain talonkirjoista nimet löytyvät...
Asbesti tuli käyttöön näiden karvapohjien jälkeen ja asuntomatoissa pohja on lohkeileva, kuten asbestissa yleensäkin.
Karvalankapohjissa ainoa terveyshaitta lienee kosteus ja sen edellenaiheuttamat kemialliset reaktiot. - myös niissä
lattiapro kirjoitti:
muistaakseni Tarkett lopetti asbestin käytön 1977, ja Nokia-Lattiat (nyk.Upofloor) 1984 laatoissaan.
Asbesti-laatat ovat 25x25 kokoisia ja siten helppo erottaa nykyisistä 30x30 muovilaatoista.
Karvapohjaisissa asuntomatoissa ei ollut asbestia ja ne olivat nimeltään esim. Nella, Pehmo-Nella, Tuohi jne. jos vielä jostain talonkirjoista nimet löytyvät...
Asbesti tuli käyttöön näiden karvapohjien jälkeen ja asuntomatoissa pohja on lohkeileva, kuten asbestissa yleensäkin.
Karvalankapohjissa ainoa terveyshaitta lienee kosteus ja sen edellenaiheuttamat kemialliset reaktiot.Tietääkseni myös "karvamatoissa" on osassa asbestia puhtaana siinä pvc kalvon alla.
Vinyylilaatoissa on myös muissa asbestia kuin 25*25 finnflex laatoissa. - työn tehneelle
lattiapro kirjoitti:
Karvalankapohjissa ainoa terveyshaitta lienee kosteus ja sen edellenaiheuttamat kemialliset reaktiot.-76 rakennetusta okt:sta on nyt poistettu mattoja muuten karvamattoja, mutta yhdessä jäi lattiaan valkoinen tasainen kerros. Lohkeili irti niistä paikoista missä liimaa ei ollut. Mitäs epäilette asiasta? Vai jäikö puolet matosta vain lattiaan??
- aavistus asiasta
työn tehneelle kirjoitti:
-76 rakennetusta okt:sta on nyt poistettu mattoja muuten karvamattoja, mutta yhdessä jäi lattiaan valkoinen tasainen kerros. Lohkeili irti niistä paikoista missä liimaa ei ollut. Mitäs epäilette asiasta? Vai jäikö puolet matosta vain lattiaan??
Olisikohan mahdollisesti pvc kalvo irronut päältä ja 100% asbesti jäänyt kiinni liimaan. Matoissa käytetty asbesti on krysotiilia eli valkoista asbestia, joka sopisi kuvaukseen turhankin hyvin. Toivottavasti olen väärässä. Varmistuksen asiaan saat teettämällä aineesta analyysin.
- vielä....
aavistus asiasta kirjoitti:
Olisikohan mahdollisesti pvc kalvo irronut päältä ja 100% asbesti jäänyt kiinni liimaan. Matoissa käytetty asbesti on krysotiilia eli valkoista asbestia, joka sopisi kuvaukseen turhankin hyvin. Toivottavasti olen väärässä. Varmistuksen asiaan saat teettämällä aineesta analyysin.
mites kun päälle on lyöty jo laminaatti?
- Matarengi
päälle jos jossain "karvat" näkyy, ei ne ennenkään ole ollut muovin alla ilmastoituja. Turha poistaa jos korkeuden kanssa ole "nirkin-narkin".
- vanhan maton alle
tosin kyseessä on vanha linoleum-muovimatto. Asensin päälle paksua muovimattoa ns. kelluvana. Neuvottiin rak.liikkeessä jättämään liima pois kun vanha matto jää alle, ettei vaan käy niin, että alkaa muodostua ns. liimahöyryjä mattojen välissä. Hyvin ovat pysyneet ja siistiä tuli, kerrostalo rak. 1969 ja oli alkuperäiskunnossa, lattiat erittäin tasaiset.
Muovimaton valitsin sen käytännöllisyyden takia kun on lapsia perheessä - helppo pitää puhtaana, pehmeä, vaimentaa ääntä, miellyttävä paljaan jalan alla, ei kopise eikä ole kova eikä kylmä kuten laminaattit tuppaavat olemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358