teini-abortti

sukkahousu

Olen 17-vuotias tyttö. Viimeisen 2 vuoden sisään minulle on tehty 2 aborttia, ensimmäinen 15- ja toinen 16-vuotiaana. En ole mikään ns "jakorasia" tai muutenkaan sen tyyppinen nuori, jolle ensimmäisenä kuvittelisi näin käyvän. Asiasta ei tiedä muut kuin silloinen poikaystäväni.
Asia painaa minua, enkä tiedä mitä esim ystäväni ajattelisivat jos tietäisivät. Tein mielestäni oikean päätöksen, enkä kadu tekoja, mutta kuitenkin hävettää. Pelkään että ihmiset ajattelisivat että olen joku pikkuinen teinihuora, joka ei osaa pitää haarojansa kiinni ja siksi joutui tähän jamaan. Kummatkin raskaudet tapahtuivat 2v kestäneen suhteen aikana, joten asia ei todellakaan ole näin. Kaikkein viimeisin henkilö jolle tästä voisin kertoa on äitini. Tai kukaan muukaan perheenjäseneni. Minulla on muutama hyvä ystävä, joille puhun lähes kaikesta, mutta tästä asiasta en ole pystynyt puhumaan kenellekään.. poikaystäväni ei ollut kovin tukeva tapahtumien aikana tai jälkeenkään ja tunnen että asia vain paisuu sisälläni ja haluan keskustella siitä. MUTTA KENELLE? En tiedä mitä tässä nyt pitäisi tehdä perkele.

17

1501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi soittaa

      erilaisiin palveleviin puhelimiin, googleta niitä.

      Koulu/opiskelijaterveydenhuollon tai sitten ihan terveyskeskuksen kautta voi päästä juttelemaan psykologin kanssa. Kun varaat aikaa, niin sinun ei tarvitse kertoa todellista syytä, sanot vain jotain ympäripyörää vaikeuksista.

      Tsemmpiä sulle, mieti muuten miksi olet vielä sellaisen miehen kanssa, joka ei pysty tukemaan sinua vaikeina aikoina. Olen ollut samanlaisessa tilanteessa, myös aborttien osalta, ja jälkeenpäin ajatellut, että hyvä että pääsin eroon sellaisesta kaverista.

      • sukkahousu

        Juu siis korjaus tuohon vielä että EN ole ollut kyseisen miehen kanssa enää yli vuoteen.


    • monessa paikassa

      Tosi hienoa, että olet saanut tänne edes kirjoitettua, hyvä alku. Ja ihan totta asiat alkavat paisua paisumistaan, kun yksin pähkäilee.
      Voit saada apua esim. terveyskeskukseen menemällä ja kertomalla, että tarvitset keksusteluapua sinua vaivaavasta asiasta, lääkärin tulisi ohjata sinut eteenpäin. Tai netissä on esim. www.tukinet.net jossa voit lähettää postia tai keskustella livenä. Se on kumma miten asiat saavat ihan eri mittasuhteet ja ajatuskulku muuttuu, kun puhuu asioista. Ymmärrän hyvin tilanteesi, itselleni tehtiin myös 16-v abortti ja olin koulun tuommoinen kiltti tyttö, mutta minullakin oli pitkä suhde ja niin vain vahinko sattui ja sattuu tosi monelle. Toivottelen hyviä jatkoja ja paras puhua nyt, niin et sitten tarvitse miettiä näitä asioita uusissa suhteissa.

      • vuotiaat?

        Minä olin kiltti 16 vuotiaana enkä harrastanut seksiä kuin vasta 18 vuotta täytettyäni ja pillerit hankittuani. Seurustelin kuitenkin, joten ihmettelenpä vain mikä kiire siihen seksiin oikein on? Kiltit tytöt eivät anna niin nuorena ja fiksut hankkii ensin pillerit ja käyttää lisäksi kondomia jos suhde on epävarma. Voitte puolustella asiaa miten vain, mutta jos ei ole valmis kantamaan vastuuta mahdolllisesta lapsesta tai henkisesti raskaasta abortista, ei ole valmis seksiin. Anteeksi vain mutta särähti korvaan tuo "kiltti tyttö".

        Jos on tullut mokattua niin apua tosiaan saa vain sitä itse hakemalla auttavista puhelimista jne.. Ja ehkä pitäisi ottaa ne vanhemmatkin keskusteluun mukaan, sillä jonkun täytyisi ilmeiseesti kertoa vanhemmillekin siitä vanhemmuudesta. Ei ole normaalia ettei voi vaikeita asioita kertoa esim. äidilleen. Kauheata ajatella kuinka moni teini on heitteillä tämän asian kanssa.

        Häpeä on tunne siinä missä muutkin, aina joskus tarpeellinenkin, mutta jos se estää elämästä ja se ei ole hallinnassa, on hyvä käydä puhumassa se mittasuhteisiin, jonkun kanssa.


      • tyttönen tyttö
        vuotiaat? kirjoitti:

        Minä olin kiltti 16 vuotiaana enkä harrastanut seksiä kuin vasta 18 vuotta täytettyäni ja pillerit hankittuani. Seurustelin kuitenkin, joten ihmettelenpä vain mikä kiire siihen seksiin oikein on? Kiltit tytöt eivät anna niin nuorena ja fiksut hankkii ensin pillerit ja käyttää lisäksi kondomia jos suhde on epävarma. Voitte puolustella asiaa miten vain, mutta jos ei ole valmis kantamaan vastuuta mahdolllisesta lapsesta tai henkisesti raskaasta abortista, ei ole valmis seksiin. Anteeksi vain mutta särähti korvaan tuo "kiltti tyttö".

        Jos on tullut mokattua niin apua tosiaan saa vain sitä itse hakemalla auttavista puhelimista jne.. Ja ehkä pitäisi ottaa ne vanhemmatkin keskusteluun mukaan, sillä jonkun täytyisi ilmeiseesti kertoa vanhemmillekin siitä vanhemmuudesta. Ei ole normaalia ettei voi vaikeita asioita kertoa esim. äidilleen. Kauheata ajatella kuinka moni teini on heitteillä tämän asian kanssa.

        Häpeä on tunne siinä missä muutkin, aina joskus tarpeellinenkin, mutta jos se estää elämästä ja se ei ole hallinnassa, on hyvä käydä puhumassa se mittasuhteisiin, jonkun kanssa.

        No pitäisi kai ensin määritellä kiltti, mutta tarkoitan en dokannut, olin ahkera koulussa, auttavainen, kohtelias, kotona ei hyväksytty seksiä ja vaikea siinä on sitten pillereitä syödä...no lähekkäin oltiin joskus ja ei varsinaista yhdyntää meidän 16 v mielestä, mutta onhan se sitten joskus vähän luiskahtanut, pakostakin, kun kerran näin kävi..

        ja hei kaikki perheet ei ole "normaaleita", mutta hakisin mieluummin ymmärrystä asioille kuin syyllisten etsimistä ja arvostelua, ja joskus voi sattua vahinkoja. Silloin kannattaa kanssaihmistä/ystävää tukea


    • abortti on murha

      Uskoudu ainoastaan ammattiauttajalle, että saat omanpään jonkinlaiseen selvyyteen. Jää muuten ikuisesti kalvamaan, jää ehkä silti. Muille uskoutuminen johtaa lumpun maineeseen ja se maine kiirii kauas.

      • just just...

        Abortti ei ole murha. Eikä sitä pidä hävetä.
        Naisella on oikeus tehdä päätös, ja abortti tehdään aikaisessa vaiheessa ja se on vain "toukka". Parempi niin kuin että lapsi saa huonon elämän.
        Älä ole tekopyhä. Jos abortista saa lumpun maineen niin eletään visiin keskiajalla. Veikkaampa että olet nainen? naiset on juuri pahimpia keksimään noita älyttömiä ennakkoluuloja. Taidat olla itse tehnyt jotain pahempaa kun noin olet tuomitsemassa!


    • ....

      Usko itseesi ja luota että mennyt on mennyttä, teit vaan sen minkä sillä hetkellä piti. Jatkossa muista vaan kondomi (ohuitakin on) ja lisäksi muu ehkäisy (on hormonittomiakin vaihtoehtoja jos pillerit ei käy) ja laastarikin. Vesiliukoista voidetta lisänä. Käy ihan kunnon gynekologilla jos suinkin.

      Miksi syytät itseäsi? Ehkä sulla ei vaan ollut tietoa tarpeeksi tai muuten osannut arvata kuinka helposti se käy. Se on tiedotuksen syy silloin -eli ihmisten joiden pitäisi se hoitaa paremmin, älä itseäs rääkkää asialla.

      Puhua, netissä on tuki paikkaa, entä onko joku luotettava ystävä joka ei tunne miljoonaa muuta, ym.

      Lopeta häpeä... Nuorena sattuu kaikenlaista. Niistä si oppii. Ja se siitä.

      • ....

        Ja toivoisin todella että naiset lakkaavat syyllistämästä itseään. Ja myös jos pohtii sitä ajattelisiko joku huoraksi tyyliin, niin enpä haluaisi olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä joilla alkaa päässä likkumaan "huora" sana heti jos kertoisi aborteista. Varsinkin jos ajattelee että ystävissä olisi sellaisia, mitä sellaisilla "ystävillä" sitten tekisi. Normaalin ihmisen pitäisi ymmärtää että vahinkoja voi nuorena sattua.

        Onhan se totta että abortti ei ole ehkäisy ja ei ole kiva että niin käy edes sikiön kannalta ja naisen. Mutta ei nuorena tiedä kaikkea ehkäisystä ym. asioista tarpeeksi kun suomessa ei ole tietoa aina tarpaaksi tyrkyllä kaikenikäisille. Eihän se mieskään tiennyt.

        Joillekin käy jopa niin joskus harvoin että kumi, muu ehkäisykään ei ole 100%. Mutta ne kannattaa olla kumpikin koska ehkäisevät raskautta yhdessä paremmin ja hyvin. Usein pelkkä kumi ei riitä, ja käsistä voi tulla nesteitä myös.


      • ....
        .... kirjoitti:

        Ja toivoisin todella että naiset lakkaavat syyllistämästä itseään. Ja myös jos pohtii sitä ajattelisiko joku huoraksi tyyliin, niin enpä haluaisi olla sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä joilla alkaa päässä likkumaan "huora" sana heti jos kertoisi aborteista. Varsinkin jos ajattelee että ystävissä olisi sellaisia, mitä sellaisilla "ystävillä" sitten tekisi. Normaalin ihmisen pitäisi ymmärtää että vahinkoja voi nuorena sattua.

        Onhan se totta että abortti ei ole ehkäisy ja ei ole kiva että niin käy edes sikiön kannalta ja naisen. Mutta ei nuorena tiedä kaikkea ehkäisystä ym. asioista tarpeeksi kun suomessa ei ole tietoa aina tarpaaksi tyrkyllä kaikenikäisille. Eihän se mieskään tiennyt.

        Joillekin käy jopa niin joskus harvoin että kumi, muu ehkäisykään ei ole 100%. Mutta ne kannattaa olla kumpikin koska ehkäisevät raskautta yhdessä paremmin ja hyvin. Usein pelkkä kumi ei riitä, ja käsistä voi tulla nesteitä myös.

        Ikävää että jouduit kohtaamaan kipua aborttien takia. :( Elämäsi kirkastuu vielä paremmaksi, älä murehdi turhaan enää.


      • vaan..

        kuinka on mahdollista olla tietämättä seksin seuraamuksista näin 2000 luvulla? Se ei ollut mahdollista enää 80 luvullakaan, entä sitten nyt? Kouluissa on ollut pitkää sukupuolivalistusta ja sen lisäksi on ollut jos jonkinmoista kampanjaa joissa esim. julkkikset ovat mukana tuoden näkyvyyttä etc.. Kyllä se on sitten omaa tyhmyttä jos ei ole sisäistänyt sitä asiaa. Kyllä kuuluukin hävetä jos toistamiseen on mennyt saman tempun tekemään. Normaalisti se häpeä estää tekemästä samaa virhettä uudestaan, mutta jos sen vielä toistaa??? Vastuuta on turha siirtää, kyllä suomessa tiedotetaan. Vanhempien pitäisi ehkä enemmän osallistua lastensa elämään, mutta muuten asia on nuoren omalla vastuulla. Älä harrasta seksiä jos et ole siihen valmis.


      • jos toistamiseen

        tekee abortin vuoden välein, kenenkähän sinä
        ajattelisit olevan syypää?!!

        Jos on halua harrastaa seksiä silloin pitää myös
        olla vastuuta.
        Ja se vastuu on aina ITSELLÄ,ei kenelläkään muulla.
        Tietoa on kaikilla - se on pelkkä tekosyy.

        Tämän kirjoituksesi olisit voinut hyvin jättää
        kirjoittamatta.
        Mutta mitä pienistä - eikö niin ??


      • heh heh :==))

        johan oli...mitä liikkuukaan päässäsi..?

        Ei tietoa mitä seuraa yhdynnästä 2000 - luvulla.?

        "Se on tiedotuksen syy silloin" ..!!??

        Oletko päästäsi vialla?

        Juu,mitä pienistä...ja seuraavaa pesään.

        Jokainen ihminen - myös nuori - on itse vastuussa

        omista teoistaan, ei kukaan muu.


    • neuvojahgf

      Kärsi omassa liemessäsi minkä olet keittänyt äläkä sotke muita enää mukaan likaseen elämääsi.

      Kun sä vielä tosta vähän kasvat niin sä tajuat että sä oot tappanu jo kaks ihmistä, ja niitä et saa takas, et vaikka puhuisit kenelle. Joten pidä turpasi vaan kiinni äläkä jaa enää itteäs kelle tahansa.

      • anvoiunubb

        Olet siis sitä mieltä, että raskaaksi voi tulla vain jos jakaa itseään pitkin katuja? Kyseessähän oli pitkä suhde, jossa vahingot tapahtuivat. Abortti tai raskaus ylipäätään ei tee kenestäkään jakorasiaa tai huoraa. Taidat olla puutteessa tai sitten vaan erityisen tyhmä.


    • kaep.

      heis, eekö oo kondoomia siellä pään myötaväna, ni savoolaaset sannooo???

    • a.b

      ok. sä oot saanu jo kaks chanssia, ja ei se oo hävettääkö vai ei! omatunto painaa päälle, kun taas jotkut ei saa millään babyja,ni toiset taas saa näköjään liikaa. olisit ollut mun.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe