Jazz - 3 parasta ja paskin

Sammy who was low

Minun kohdallani taisi käydä nyt niin että nälka alkoi kasvaa syödessä! Jazz on yksi suosikeistani joten vaikea paikka jälleen kerran!

1. In Only 7 Days: Kaunis melodia, kaunis tarina joskin hieman surullinen loppu. Brianin kitara kehrää taas niin tunteella.

2. Jealousy: Brianin sitarimaiset Hairfred-soundit toimivat ja Queen-harmoniat kakkossäkeistön alkupuolella ovat taivaallisempia mitä ehkä koskaan. Johnin bassottelu erottuu muuten kakkossäkeistön kertsistä todella hienosti.

3. Don't Stop me now: kävi kovaa taistelua Fad Bottomed Girlsien kanssa mutta saavutti silti voiton. Biisissä on menoa ja voisin kuvitella itseni ajelemaan avoautolla baanalle keskellä kesää tämän biisin tahdissa. Tai vaikka uimarannalle kirmaamaan! :)

Huonoin: Vaikea päätös mutta ehkä Dead On Time, jotenkin biisinä mitäänsanomaton, minulle jopa mitäänsanomattomapi mitä Fun It tai Let Me Entertain You (joka sen sijaan Live Killersillä toimii todella upeasti).

6

583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soul Brother

      Omiin suosikkilevyihini tämä ei ole ikinä kuulunut, mutta mielenkiintoinen levy Queenin uran kannalta. Koko levy tuntuu olevan unohdettu, koska siltä ei löydy samanlaisia jättihittejä kuin edeltäjältään (WWRY/WATC) ja seuraajaltaan (CLTCL & AOBTD). Erikoinen nimi tuskin on parantanut levyn vetovoimaa. Anyways, tässä listani:

      1. Don't Stop Me Now: 70-luvun viimeinen loistava Mercury-sävellys. Tämän jälkeen saatiinkin odottaa pitkään ennen kuin Freddie palasi säveltäjänä jälleen tälle tasolle. DSMN on jo tosin jonkinlainen välietappi matkalla kohti yksinkertaisempaa pop-linjaa, jolle Freddie oli suuntaamassa.

      2. Leaving Home Ain't Easy: Unohdettu helmi (jopa fanit tuntuvat aliarvostavan tätä biisiä). Ei ehkä yhtä emotionaalinen kuin Brianin parhaat slowarit, mutta hienosti toteutettu ja soitettu puoliakustinen Brian-helmi joka tapauksessa.

      3. No More Of That Jazz: Kenties pienimuotoinen yllätysveto top3:lle, koska tämä tuntuu yleisesti ottaen olevan niitä Roger-biisejä, joita monet fanitkin karttavat. Jotenkin minä vain tykkään kaikesta tässä biisissä: säröinen kitarasoundi ja hieno riffi, ovela sanoitus (jonka merkityksen olen kenties tulkinnut täysin väärin) ;), Rogerin voimakas rumpukommpi ja upea laulusuoritus korkeine osuuksineen -klassista Rogeria. (Se lopun Jazz-kollaasi on kylläkin typerä ja täysin turha, mutta sen olen editoinut itse jo aikoja sitten biisiltä pois häiritsemästä.) :)

      Heikoin lenkki: Fun It. Roger ei koskaan onnistunut tekemään kahta hyvää biisiä samalle levylle (ei ainakaan ennen Innuendoa). Tämän kokeilun olisi saanut minun puolestani vaikka jättää kokonaan tekemättä.

    • Bad Co.

      Levyn kannessa "komeileva" nimi itsessään edustaa sitä musiikkityyliä, joka itselleni tarjolla olevista kenties kaikista vähiten uppoaa. Jazz kuuluu itseasiassa tylsästä ulkokuorasta ja nimestä huolimatta omien suosikkien listalle, sillä onhan se mukava sekoitus erilaisia tyylejä: funkahtavaa discoa, countrymaista meininkiä, vaudevillea ja jopa swingiä. Siinä valossa itse albumille on eduksi, ettei siitä yhtä suurta kaiken huomioon varastavaa jättihittiä löytynytkään, vaan on kuuntelijalle tasaisen monipuolinen kuunteluelämys.


      Jazz (julk. 1978)

      1. Jealousy - muistini mukaan parilla ensimmäisellä kuuntelukerralle en tätä jumalaista teosta edes pahemmin huomannut, mikä on jälkeenpäin ajateltuna melkoisen noloa. Mutta noin muuten Sammy taisi tyhjentää sanavarastoni tässä tapauksessa :D

      2. Let Me Entertain You - kappaleiden levyllä olevien ja livenä kuultavien versioiden vertaaminen on melkoisen suhteellista, jos otetaan huomioon että lähtökohtaisesti arvostellaan nimenomaan studioversioita. Tie You Mother Downin ohella yksi parhaita tunnelmanräjäyttäjistä, vaikkei konserteissa koskaan varsinainen avausbiisi muistaakseni ollutkaan. Kuunnellessaan muistuu väkisinkin 70-luvun lopun hurjat live-meiningit.

      3. Leaving Home Ain`t Easy - pakko todeta, että kipuaa helposti Brianin laulamien kappaleiden terävimpään kärkeen. Suloinen tekele!

      Erityismaininta vielä Don`t Stop Me Now`lle, joka on ansaitusti ja todistetustikin valittu kaikkien aikojen autoilu-biisiksi! :D
      http://www.youtube.com/watch?v=qMj_F1mOlRI&feature=related

      Heikoin lenkki: Fun It - edustaa selkeästi levyn heikointa antia, sekä musiikillisesti että sanoituksen puolesta kömpelöhkö. Olisi sopinut paremmin Rogerin soolotuotannon alkuaikojen avaruusmeininkeihin.

      • Sammy who was low

        Jazz olisi oiekastaan sopinut paremmin NOTW:n nimeksi, siltä kun löytyy sekä bluesia (Sleeping On The Sidewal) ja jazzia (My Melancoly Blues). Tosin MMB on kuitenkin enempi sitä jazzia kuin bluesia! :D


      • jupiter68
        Sammy who was low kirjoitti:

        Jazz olisi oiekastaan sopinut paremmin NOTW:n nimeksi, siltä kun löytyy sekä bluesia (Sleeping On The Sidewal) ja jazzia (My Melancoly Blues). Tosin MMB on kuitenkin enempi sitä jazzia kuin bluesia! :D

        Jazz oli joskus lempilevyjäni. Jotenkin siinä oli hienoja melodioita ja tosi muhkeita soundeja.
        Mustaphassa Freddien ääni on terävä ja Brianin kitara itämaista..
        Dead on time nopea ja räjähtävä.. Pidän myös If you can beat them kappaleesta - se on vain niin selkeä ja mukaansatempaava ja Bicycle race - stemmalaulu kohdallaan ja niin Queeniä..


    • vanha fani

      Tällä levyllä on paljon hyviä biisejä, joista on vaikea valita, toisaalta myös aika monta mitäänsanomatonta tai heikkoa

      1. If you can't beat them
      - Alusta asti tämä oli yksi levyn suosikeista, Freddie laulaa korkealta ja biisi vedetään iloisella asenteella ja tempolla

      2. Mustapha
      - biisin Arabi/mustalaistunnelma on aina viehättänyt ja onhan se hulvattoman hauska biisi

      3. Jealousy tai Don't stop me now
      - Jealousy on se parempi Freddien kahdesta John Lennon pastissista (Life is real oli se toinen) ja hienosti Lennon tyyliinhän se vedetään
      Dont stop on tietysti viimeisen päälle uplifting song hauskalla sanoituksella


      Heikoin
      More of that jazz
      Rogerin biisit tällä levyllä ovat yksinkertaisesti ala-arvoisia

    • Singer of Songs

      Vaikea valita 3 parasta, mutta laitetaan nyt nämä:

      1. Fat Bottomed Girls
      Olen tykännyt tästä kappaleesta siitä asti kun kuulin sen

      2. Mustapha
      Ensi kuulemalta kuulosti aika oudolta, mutta sitten aloin pitää siitä

      3. If You Can't Beat Them

      Huonoimmaksi nimeän kappaleen More Of That Jazz.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8650
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2342
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1213
    Aihe