RAUMAN OKL - opiskeluelämä?

Muutanko tästä nyt Raumalle..

Kuulisin mielelläni muilta Rauman okl:ssa opiskelevilta, kuinka intensiivisiä opiskelua nuo pienryhmätehtävät ja luennot ovat? Olen muuttamassa Espoosta asti ja mietin tässä, vuokraanko asunnon Raumalta vai tulisiko myös Turku kysymykseen (voisinhan sielläkin lukea ja tulla aina bussilla reilu tunnin matkan raumalle) Valaiskaa hieman tietämätöntä..

20

7228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuleva LTO

      Itse ainakin aion opiskella Raumalla niin, että jään asumaan Turkuun.

      • alkuperäinen kyselijä

        Kiva tietää, että muillakin samanlaiset suunnitelmat. Oletko tietoinen, onnistuuko tuo / onko jokin tuttavasi opiskellut rokl:ssa Turusta käsin? En saa mistään tietoa, kuinka paljon keskimäärin luentoja vk:ssa. Jos tyyliin 1 pvä viikossa, niin en suotta viittisi Raumalle asti muuttaa :)


      • uusi opiskelija
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

        Kiva tietää, että muillakin samanlaiset suunnitelmat. Oletko tietoinen, onnistuuko tuo / onko jokin tuttavasi opiskellut rokl:ssa Turusta käsin? En saa mistään tietoa, kuinka paljon keskimäärin luentoja vk:ssa. Jos tyyliin 1 pvä viikossa, niin en suotta viittisi Raumalle asti muuttaa :)

        Minä ainakin etsin Raumalta kämppää, vaikka asun Rauman ja Turun välissä. Bussilla kulkeminen tuntuu ihan kauhealta, kun ei tiedä minkälaisia päiviä on. Tosin kämpän löytäminen Raumalta näyttää olevan silkka mahdottomuus..


      • käynyt...
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

        Kiva tietää, että muillakin samanlaiset suunnitelmat. Oletko tietoinen, onnistuuko tuo / onko jokin tuttavasi opiskellut rokl:ssa Turusta käsin? En saa mistään tietoa, kuinka paljon keskimäärin luentoja vk:ssa. Jos tyyliin 1 pvä viikossa, niin en suotta viittisi Raumalle asti muuttaa :)

        Turusta käsin Raumalla, joten ei se mahdotonta ole. Opintojen alussa saa kyllä varautua ihan viisipäiväiseen opiskeluviikkoon, joten ainakin ekaksi vuodeksi harkitsisin asuntoa Raumalta ja opiskelisin mahdollisimman paljon kaikkea. Myöhemmin sitten kävisin Turusta käsin (joitain sivuaineita voi tehdä Turussakin). Tsemppiä opiskeluun! :)


      • tuleva LTO
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

        Kiva tietää, että muillakin samanlaiset suunnitelmat. Oletko tietoinen, onnistuuko tuo / onko jokin tuttavasi opiskellut rokl:ssa Turusta käsin? En saa mistään tietoa, kuinka paljon keskimäärin luentoja vk:ssa. Jos tyyliin 1 pvä viikossa, niin en suotta viittisi Raumalle asti muuttaa :)

        Läsnäoloa on varmasti paljon, mutta minulla tähän valintaan vaikuttaa hieman se, että minulla on hyväksiluettavia opintoja 55 - 65 op (ei vielä täyttä varmuutta). Toisekseen minulla on tällä hetkellä asunto Turussa, josta poismuuttamisesta joutuisin nyt maksamaan ylimääräistä (alle vuoden vuokrasopimus).

        Mikäli aloittaja tai joku muu on halukas harkitsemaan edullista kimppakämppää "opiskeluasunnoksi" Raumalta kanssani tai ottamaan osa-aikaiseksi alivuokralaiseksi Raumalla, saa vihjata täällä.


      • on jotain...
        tuleva LTO kirjoitti:

        Läsnäoloa on varmasti paljon, mutta minulla tähän valintaan vaikuttaa hieman se, että minulla on hyväksiluettavia opintoja 55 - 65 op (ei vielä täyttä varmuutta). Toisekseen minulla on tällä hetkellä asunto Turussa, josta poismuuttamisesta joutuisin nyt maksamaan ylimääräistä (alle vuoden vuokrasopimus).

        Mikäli aloittaja tai joku muu on halukas harkitsemaan edullista kimppakämppää "opiskeluasunnoksi" Raumalta kanssani tai ottamaan osa-aikaiseksi alivuokralaiseksi Raumalla, saa vihjata täällä.

        tehtynä, se muuttaa asian helpommaksi. Onnistuu varmaan opiskelu Turusta käsin. Tutki myös muiden vuosikurssien lukujärjestykset, jos saisit omaasi sopimaan jotain sieltäkin, niin ei tulisi hyppytunteja niihin päiviin ku olet Raumalla.


      • iidaa
        tuleva LTO kirjoitti:

        Läsnäoloa on varmasti paljon, mutta minulla tähän valintaan vaikuttaa hieman se, että minulla on hyväksiluettavia opintoja 55 - 65 op (ei vielä täyttä varmuutta). Toisekseen minulla on tällä hetkellä asunto Turussa, josta poismuuttamisesta joutuisin nyt maksamaan ylimääräistä (alle vuoden vuokrasopimus).

        Mikäli aloittaja tai joku muu on halukas harkitsemaan edullista kimppakämppää "opiskeluasunnoksi" Raumalta kanssani tai ottamaan osa-aikaiseksi alivuokralaiseksi Raumalla, saa vihjata täällä.

        Moikka!

        Itse aloitan myös LTO-opinnot Raumalla ja etsin yksiötä/soluhuonetta yliopiston läheisyydestä. Tosin kämpän saaminen näyttää lähes mahdottomalta, vapaita huoneita kun ei löydy mistään. Eli minua ainakin kiinnostaisi kimppakämpän vuokraaminen :)

        Olen miettinyt myös muuttamista Turkuun. Tietääkö kukaan kimppakyytimahdollisuuksista tai siitä, kuinka hyvin busseja kulkee Turun ja Rauman välillä?


      • tuleva LTO
        iidaa kirjoitti:

        Moikka!

        Itse aloitan myös LTO-opinnot Raumalla ja etsin yksiötä/soluhuonetta yliopiston läheisyydestä. Tosin kämpän saaminen näyttää lähes mahdottomalta, vapaita huoneita kun ei löydy mistään. Eli minua ainakin kiinnostaisi kimppakämpän vuokraaminen :)

        Olen miettinyt myös muuttamista Turkuun. Tietääkö kukaan kimppakyytimahdollisuuksista tai siitä, kuinka hyvin busseja kulkee Turun ja Rauman välillä?

        Turun ja Rauman välillä kulkee busseja hyvin, arkisin ehtii luennolle ja viimeinen bussi Turkuun lähtee iltakymmenen jälkeen.

        Minulla on mukava yksiö Turussa, josta en halua luopua, mutta minusta voisi saada Raumalle asuntoonsa "viikkoalivuokralaisen" (eli ma - pe).


      • Nimetön
        tuleva LTO kirjoitti:

        Turun ja Rauman välillä kulkee busseja hyvin, arkisin ehtii luennolle ja viimeinen bussi Turkuun lähtee iltakymmenen jälkeen.

        Minulla on mukava yksiö Turussa, josta en halua luopua, mutta minusta voisi saada Raumalle asuntoonsa "viikkoalivuokralaisen" (eli ma - pe).

        Itsekkin etsiskelen asuntoa ja aloin pohtimaan jospa muuttaisinkin turkuun.. Ja minulla on koira, se tuo lisähaastetta asunnonhakuun.. Oma autokin löytyy, matka vaan on ehkä turhan pitkä ajeltavaksi kovin usein..


      • päläpälääää
        Nimetön kirjoitti:

        Itsekkin etsiskelen asuntoa ja aloin pohtimaan jospa muuttaisinkin turkuun.. Ja minulla on koira, se tuo lisähaastetta asunnonhakuun.. Oma autokin löytyy, matka vaan on ehkä turhan pitkä ajeltavaksi kovin usein..

        Miksi muutatte Turkuun, kun Pori on paljon lähempänä ja myös suht koht iso kaupunki, ja pulloollaan kämppiä? =)


    • opiskeleva

      Hei!

      Itse opiskelen parhaillaan Rauman OKL:ssä. Ekana vuonna koulua ei ole juuri lainkaan.. Meill' oli jouluun asti koulua muutamana päivänä viikossa muutaman tunnin. Tämä jo turhauttikin monia. Joulun jälkeen tuli lukujärjestykseen vähän enemmän tunteja, mutta silti vähän. Ylimääräisiä "vanhempien" vuosikurssilaisten kursseja on hankala saada Raumalla.Tuntuu olevan ihan omat sääntönsä.. Sellaisille kursseille pystyy menemään missä ei ole demoja eli pienryhmätapaamisia.Muille kursseille saa tapella itsensä..Eikä silti useinmiten pääse.. Mutta jos haluaa leppoisaa opiskelua niin mikäs siinä :)

      Eli meillä ainakin ensimmäinen vuosi oli kovaa opiskelijaelämää, mutta toisena vuonna iskeekin sitten paniikki. Silloin koulua on joka päivä 8-20, paitsi perjantaisin ehkä 16 asti. Silloin ei paljon "opiskelijaelämää" ehdi viettää..

      Pienryhmät eli demotunnit ovat hyvin intensiivisiä (kun niitä tulee) ja niissä on läsnäolopakko, vain 10% saa olla poissa. Ensimmäisenä vuotena Turussa asuminen ja sieltä Raumalle kulkeminen voi olla ihan ok, mutta uskoisin, että se toisena vuotena, kun koulua alkaa olla enemmän on jo raskasta.. Tosin muutaman tiedän täältä kulkevan, kai siihen tottuu..

      Rauma on mukava opiskelijakaupunki ja täällä on todella mukavaa porukkaa! Tervetuloa joukkoomme! :)

      • ilona***

        nyt alko mietityttään että tuleeko tarpeeks opintopisteitä jotta sais opintotukee ku itsellä on aika paljon opintoja valmiina.. voi, voi, kyl elämästä on tehty hankalaa :/


      • Raumalla opiskeleva
        ilona*** kirjoitti:

        nyt alko mietityttään että tuleeko tarpeeks opintopisteitä jotta sais opintotukee ku itsellä on aika paljon opintoja valmiina.. voi, voi, kyl elämästä on tehty hankalaa :/

        Hei!

        Ensimmäisenä vuonna ei ainakaan meillä eikä meidän jälkeen tulleilla tulleet opintopisteet täyteen. Kelalta saatiin kuitenkin opintotuki, koska laitos tuli "siihen taakse" (lähetti Kelalle tiedotteen, josta kävi ilmi, että laitos ei ole tarjonnut meille niin paljon kursseja, että opintopistevaatimukset voisi edes täyttyä). Aika hullua, että miksi eivät sitten tarjoa kursseja, että vaatimukset täyttyisi.. Mutta näin se vaan on. Opintotuen kuitenkin saa, eihän se ole sinusta johtuvaa, jos laitos ei anna sinun käydä tarpeeksi kursseja vuoden aikana..


      • raumalla opiskeleva
        Raumalla opiskeleva kirjoitti:

        Hei!

        Ensimmäisenä vuonna ei ainakaan meillä eikä meidän jälkeen tulleilla tulleet opintopisteet täyteen. Kelalta saatiin kuitenkin opintotuki, koska laitos tuli "siihen taakse" (lähetti Kelalle tiedotteen, josta kävi ilmi, että laitos ei ole tarjonnut meille niin paljon kursseja, että opintopistevaatimukset voisi edes täyttyä). Aika hullua, että miksi eivät sitten tarjoa kursseja, että vaatimukset täyttyisi.. Mutta näin se vaan on. Opintotuen kuitenkin saa, eihän se ole sinusta johtuvaa, jos laitos ei anna sinun käydä tarpeeksi kursseja vuoden aikana..

        Tosin nyt ovat kurssit muuttuneet opintopisteiksi, itse aloitin opintoviikoissa. Myös kurssien sisällöt ovat muuttuneet jonkin verran, toivotaa että sama ei ole enää sinulla edessä (että kursseja tarjotaan liian vähän)..


      • 8686

        Sivuaineopintojahan voi opiskella Turussa, eli eikö opiskelun pysty sumplimaan niin, että käy opintoja sekä Turussa että Raumalla?! Näin itse ole suunnitellut tekeväni ja toivon sen onnistuvan jo 1.vuonna.


    • LT2

      Näin lastentarhanopettajaopintoja vuoden suorittaneena voin sanoa, että ainakin meidän eka vuotemme oli TODELLA tiivis ja vaati paikkakunnalla oloa. Suuria ongelmia kokivat juuri porista ja turusta kulkevat, joiden päivät olivat hyvin pitkiä ja vaativat suuria sumplimisia vuorojen välillä..

      Kämppiä etsivät vinkki: Paikallisen lehden uuden -Rauman kotisivuilta saa kätevästi lähetettyä ilmoituksen kämpästä lehteen ja on ollut erittäin hedelmällinen tapa tavoittaa yksityiset kämpänomistajat..

    • lalala2

      up

      onko tilanne nykyään sama?

      Vaikea uskoa että missään koulutuksessa olisi opintoja 8-20 joka päivä!!

    • tuleva rokl kävijä

      samaa mietin, pikaista vastausta toivoen!!

    • Tuleva LT3

      Kaksi vuotta LTO:ksi opiskelleena voin sanoa, että meillä ensimmäinen vuosi oli melko rentoa. Syyslukukaudella taisi olla lähes jokainen maanantai vapaa ja vastaavasti keväällä perjantait. Läsnäolovelvollisia kursseja oli jonkin verran, Sempulla tuli käytyä lähes päivittäin.
      Nyt toisena vuotena päivät ovat olleet todella pitkiä ja tekemistä älyttömän paljon. Pisimmillään yliopistolla 8-16 ja päälle kotona esseitä, raportteja ja tentteihin lukua. Meidänkin vuosikurssilla osa kulkee Turusta ja nyt toisen vuoden kulkemiset olivat rankkoja heille. Facebookissa toimii aktiivisessa käytössä Turku-Rauma-kyytiporukka.

    • Caro

      Itse en missään nimessä voi suositella asumista Turussa, kun kerran opiskelupaikkakunta on Rauma. Itse kävin LTO puolen ekan vuoden Turusta käsin ja se oli kyllä rahojen ja voimien tuhlausta! Lisäksi jäin paitsi monista kivoista tapahtumista (eihän tää pelkkää opiskeliemista ole ;)) Toisen vuoden asuin Raumalla ja kolmannen Turussa, nämä vuodet sujuivat näin hyvin. Koulua on siis lähes päivittäin ja läsnäolovelvollisuus on useimmilla kursseilla...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe