Sain perjantaina

vihdoin uuden

Eheim 2028 suodattimen. Näppäränä tyttönä sen kasain, ohjekirjan kanssa vaihtelevalla menestyksellä ja viritin altaaseen. Ohjeessa sanoittiin, että säiliö täyttyy, kun painaa siitä pöntön päällä olevasta painikkeesta, mutta eipä täyttynyt vaikka kuinka painelin. Minun piti sillä painikkeella pumpata se täyteen vettä. Mikähän voisi olla vikana? Olenkohan kasannut sen jotenkin blondimaisesti väärin =) vai voisiko olla kyseessä tuurilleni sopiva "maanantaipäivän kappale"
Se kuitenkin näyttää nyt toimivan hyvin ja olen siihen tosi tyytyväinen. Vähän oli ehkä liian tehokas 180 litraiseen jos täysillä antaa puhaltaa, mutta siinä on onneksi säätö. Minulla on kuitenkin ajatuksena hankkia suurempi allas. Lisänä siellä pörisee toisessa kulmassa sisäsuodatin, liekkö aivan turhaan.
Mites tämä kalasto nyt sitten? Siellä uiskentelee nyt 3 kirsikkabarbia, 4 albiinomonnista, 15 neontetraa, 6 piikkisilmää ja 2 partamonnia. Eli onko jo kansoitettu riittävästi, vai voisinko ottaa lisää 3 kirsikkabarbia ja vaikka 2 albiinomonnista? Leväsukasrapuja haluan myös.
Altaassa on hienohiekkainen pohja ja paljon kasveja. Yksi juurakko, kookospähkinän puolikas ja sellainen kaksireikäinen hiirenkolo.
Joskus kysyin myös lampuista, mutta se juttu jäi kesken. Siinä on nyt kaksiputkinen valaisin, joissa molemmissa on 30w putki, mutta en tarkkaan tiedä millaisia putkia. Vielä olisi yksi yhden putken valaisin, joka sekin on 30 wattinen. Menisikö näillä kaikilla jo liian valoisksi? Mikä olisi kasveille sopiva valon väri? entäpä kaloille.
Vesiarvot ovat hyvät ja vesi varsin kirkasta.
Vielä olisi yksi kymysys. Minulla on sellainen vesitestisetti, mutta siitä puuttui no3 testi ja sen hommasin. Mutta siinä ei ole ainuttakaan suomen kielen sanaa, ei edes englantia eikä ruotsia. Pakkauksessa on kolme pulloa jotain litkua, suorakaiteen muotoinen kannellinen mitta, jokin tikun tapainen ja pyssyn kuulan mallinen pötikkä, jonka sisällä lienee jotain jauhetta, en ole sitä avannut.
Tämä oli tetratecin testi. Jospa joku viisas osaisi taas valistaa näissä pulmissa.
Erittäin sateista supäivän jatkoa =)

9

430

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Joo, siis akva sulla oli vanha josta päivitit tuota suodatin settiä, OK.
      Kasasit sen sitten blondimaisesti oikein! BRAVO!
      Pari rauhallista painallusta sai pumpun imaisemaan akvan veden suodattime kiertoon ja toiminee nyt siis oikein?
      - mitä massoja tuli mukana?
      Jotkut on sisäsuodattimien kannalla, mun mielestä ne vie turhaa uimatilaa kaloilta josjakun sulla kerran on tuo suodatuskin nyt kunnossa muilta osin.
      Kyllähän tossa on suurempaankin akvaan tehoa mutta se on aina kalstosta kiinni miten järeä suodatus järjestelmä akvassa tulee olla, joskus kaloja on niin paljon ettei akvaario kertakaikkisesti pysty bakteerikannaltaan käyttämään hyväkseen kaikkea hajoavaa materiaalia ravintonaan ja silloin tulee puuttua kalastoon ja koittaa vähentää sitä tavalla tai toisella.

      Kalastosi on kyllä aikas kirjavaa ja kun puhutaan pikkukaloista jotka ovat joko hajaparvi tai suurparvi sidonnaisia niin kyllä niitä saisi olla aina reipas pääluku antamassa ryhmälle rohkeutta stressi tilanteissa.
      Tässä mun ehdotukseni; 180l 24...max.25 lämpötila
      -3 kirsikkabarbia, Näitä tosiaan lisää mutta kolmekin jo riittänee sillä ne liikkuvat yleensä yksinäänkin eivätkä niin ikään kiinteässä parvessa
      -4 albiinomonnista, uskon että saat jälkeläisiä jos näistä löytyy yksikin naaras (yleensä pulskempi)
      -15 neontetraa, näiden parvimäärää lisäisin jopa tuplasti... sinusta kiinni, muista lämpötila, ei yli 25
      -6 piikkisilmää, jos näitä ei näy sinun mielestäsi tarpeeksi, voit ottaa niitä muutaman lisää...
      -2 partamonnia. (toivottavasti saat sukupuolista selvää ja hankkiudut jommasta kummasta eroon jos ovat natu ja koiras kyseessä (koiraalla piikikäs irokeesi)
      sukarapuja, kyllä tuonne jotain vielä mahtuu... väh. viisi ja katso että olisi suuri kantava naaras mukana, lisääntyvät helposti

      Kerroppa mitä noissa putkissa nyt lukeekaan, osaatko irroittaa niitä, auttaisko joku?

      Mitkä ne vesiarvot on, kerro numeroina, mitattuna ennen ja jälkeen veden vaihdon jonka teet kuinka usein ja kuinka paljon kerralla???

      Rihma osaa vastata ton tetratecin käyttöön koskeviin kyssiin... miksei oo vastannut jo???

      • sitten kun vaihdan seuraavan

        kerran veden ja mittaan arvot. Tosin sitä no3 testiä en osaa tehdä. Lamput toki osaan irroittaa, vaikka blondi olenkin =) Kaksiputkisesta valosta ukkonen poksautti toisen. Siitä ei mennyt lamppu eikä sytytin, vaan ilm. rikkoi katkaisijan. Mutta. ilmoittelen lamppujenkin tiedot sitten vedenvaihdon jälkeen. Niin, hommasin jo kolme kirsikkabarbia lisää ja tilasin leväsukasravut. Nehän eivät lisäänny akvaariossa, vaan murtovedessä, siksi otan niitä, etten huku ravunpoikasiin =)


      • -Rihma-

        Mulla ei oo kokemusta noista "halpiskamoista", joten en osaa kommentoida. :D


      • ohjeen..
        -Rihma- kirjoitti:

        Mulla ei oo kokemusta noista "halpiskamoista", joten en osaa kommentoida. :D

        maksoi 15e, en tiedä paljonko kalliimmat maksaa =)


      • vihdoin ja viimein

        Elikkäs se suodatin pönttö ei täyttynyt automaattisesti, vaan minun piti sillä painikkeella pumpata se täyteen. Mutta toimii moitteettomasti, kun sain sen pöntön täyteen.
        Siinä tuli mukana sellaisa keraamisia? onttoja putken pätkiä alimpaan koriin ja kahteen seuraavaan sellaisia pyöreitä massoja.
        Kirsikkabarbeja jo hommasin kolme lisää, elikkäs niitä on nyt 6 kpl. Leväsukasravut pistin tilaukseen ja saan ne n. viiikon pästä. Niitä tulee 10 kpl, eivät lisäänny akvassa.
        Neontetroja saan n. 12 lisää ystävältäni, kun hän ottaa kultakaloja kohtapuoliin.
        Partamonnit ovat aika pieniä vielä, mutta parrankasvusta ei näy jälkeäkään, eli ovat varmaan naaraita.
        Kyllä blondi yhdet lamput irti saa ihan ilman apuakin =)
        Kaksiputkisessa on Aqua-Glo 36"/89 46 cm 30W x 2
        (yksi lamppu ei toimi enää, ukkonen sen hajotti. Olen sytyttimen vaihtanut ja koettanut ehjällä lampulla, mutta ei pala. Olisiko sitten katkaisijassa vikaa?)
        Yksiputkisessa valossa on Philips Aqua Relle TCD 30W/89.
        Eli tuommoset lamput niissä on.
        Vaihdoin tänään vedestä n 50%, kuten teen joka viikko.
        Arvot ennen vedenvaihtoa tippatesteillä:
        PH:7
        KH:3
        GH:3
        No2:0
        No3: 12,5

        Veden vaihdon jälkeen:

        PH:7
        KH:3
        GH:2
        No2:0
        No3: 12,5

        Vesi on pehmeää. Ostin siihen kiven (nimi unohtui) jonka pitäisi kovettaa vettä, mutta eipä ole ainakaan vielä tepsinyt. Onko tämä liian pehmeää kaloilleni?

        Nestemäistä hiiltä lisään jokapäivä. Olin jostain lukevinani, että sitä ei voi lisätä jos on rapuja altaassa. Pitääkö paikaansa? Mulle tulee niitä leväsukasrapuja n. viikon päästä.

        Isompi allaskin olisi jo kiikarissa 530 litrainen =) Näin tämä harrastus vie mukanaan.

        Ostin torilta herneitä ja keitin niitä kaloille. Kirsikkabarbit näyttää niistä tykkäävän kovasti. Meinasin käydä etsimässä lätäköistä sääsken toukkia, onko niitä turvallista syöttää kaloille, ettei tule mitään tauteja?

        No niin, jospa täsä olisi kaikki tällä erää.
        Mukavaa viikonloppua =)


      • fish KING
        vihdoin ja viimein kirjoitti:

        Elikkäs se suodatin pönttö ei täyttynyt automaattisesti, vaan minun piti sillä painikkeella pumpata se täyteen. Mutta toimii moitteettomasti, kun sain sen pöntön täyteen.
        Siinä tuli mukana sellaisa keraamisia? onttoja putken pätkiä alimpaan koriin ja kahteen seuraavaan sellaisia pyöreitä massoja.
        Kirsikkabarbeja jo hommasin kolme lisää, elikkäs niitä on nyt 6 kpl. Leväsukasravut pistin tilaukseen ja saan ne n. viiikon pästä. Niitä tulee 10 kpl, eivät lisäänny akvassa.
        Neontetroja saan n. 12 lisää ystävältäni, kun hän ottaa kultakaloja kohtapuoliin.
        Partamonnit ovat aika pieniä vielä, mutta parrankasvusta ei näy jälkeäkään, eli ovat varmaan naaraita.
        Kyllä blondi yhdet lamput irti saa ihan ilman apuakin =)
        Kaksiputkisessa on Aqua-Glo 36"/89 46 cm 30W x 2
        (yksi lamppu ei toimi enää, ukkonen sen hajotti. Olen sytyttimen vaihtanut ja koettanut ehjällä lampulla, mutta ei pala. Olisiko sitten katkaisijassa vikaa?)
        Yksiputkisessa valossa on Philips Aqua Relle TCD 30W/89.
        Eli tuommoset lamput niissä on.
        Vaihdoin tänään vedestä n 50%, kuten teen joka viikko.
        Arvot ennen vedenvaihtoa tippatesteillä:
        PH:7
        KH:3
        GH:3
        No2:0
        No3: 12,5

        Veden vaihdon jälkeen:

        PH:7
        KH:3
        GH:2
        No2:0
        No3: 12,5

        Vesi on pehmeää. Ostin siihen kiven (nimi unohtui) jonka pitäisi kovettaa vettä, mutta eipä ole ainakaan vielä tepsinyt. Onko tämä liian pehmeää kaloilleni?

        Nestemäistä hiiltä lisään jokapäivä. Olin jostain lukevinani, että sitä ei voi lisätä jos on rapuja altaassa. Pitääkö paikaansa? Mulle tulee niitä leväsukasrapuja n. viikon päästä.

        Isompi allaskin olisi jo kiikarissa 530 litrainen =) Näin tämä harrastus vie mukanaan.

        Ostin torilta herneitä ja keitin niitä kaloille. Kirsikkabarbit näyttää niistä tykkäävän kovasti. Meinasin käydä etsimässä lätäköistä sääsken toukkia, onko niitä turvallista syöttää kaloille, ettei tule mitään tauteja?

        No niin, jospa täsä olisi kaikki tällä erää.
        Mukavaa viikonloppua =)

        Sen luovuttamaa kalkki määrää ei voi kontrolloida joka taas saattaa olla kaloille haitaksi.

        Mitä sukarapuja otit, mulla lisääntyi, kaikesta huhuista huolimatta, vihreät, punaiset sekä sellaiset missä on valkoinen raita punaisella pohjalla, luonto löytää keinon ;)

        Katso ja huolehdi että kultakalat saavat suuren akvaarion, lähdetään yli viisisataa litraisesta liikkeelle, sitä pienempi on eläin rääkkäystä ko. kalojen kohdalla.

        Voisit tuohon kaksiputkiseen hankkia kasviputken toiseksi, kaupassa tietävät, niitä on niin monia merkkejä ja malleja nykyään ettei voi oikein suositella mitään, kaikki yhtä hyviä, suosi osram, sylvania merkkejä.
        Huomaatko putkissa sävy eroja silmällä, kero niistä...

        Millä mittaat veden pitoisuuksia, liuskalla?
        - tuo NO3 pitoisuus ihmetyttää, sen pitää laskea jos vaihdat vettä 50% kerralla, toisaalta se voisi olla kokeampikin ennen veden vaihtoa, ei välttämättä, mutta voisi olla.

        Kaloillesi vettä ei tarvitse kovettaa, hammaskarpit ovat ryhmä erikseen joka tätä vaatii, kotiloiden ja pyrstörapulajien ohella.

        Nestemäinen hiili on OK jos näet että se auttaa kasvien kasvuun, itse en moista käytä, enää, turhaa rahan haaskuuta.

        Luonnon ravinto on poikaa, älä nouki mistään missä on ajotie lähettyvillä parinsadan metrin päässä...


      • kivi pois
        fish KING kirjoitti:

        Sen luovuttamaa kalkki määrää ei voi kontrolloida joka taas saattaa olla kaloille haitaksi.

        Mitä sukarapuja otit, mulla lisääntyi, kaikesta huhuista huolimatta, vihreät, punaiset sekä sellaiset missä on valkoinen raita punaisella pohjalla, luonto löytää keinon ;)

        Katso ja huolehdi että kultakalat saavat suuren akvaarion, lähdetään yli viisisataa litraisesta liikkeelle, sitä pienempi on eläin rääkkäystä ko. kalojen kohdalla.

        Voisit tuohon kaksiputkiseen hankkia kasviputken toiseksi, kaupassa tietävät, niitä on niin monia merkkejä ja malleja nykyään ettei voi oikein suositella mitään, kaikki yhtä hyviä, suosi osram, sylvania merkkejä.
        Huomaatko putkissa sävy eroja silmällä, kero niistä...

        Millä mittaat veden pitoisuuksia, liuskalla?
        - tuo NO3 pitoisuus ihmetyttää, sen pitää laskea jos vaihdat vettä 50% kerralla, toisaalta se voisi olla kokeampikin ennen veden vaihtoa, ei välttämättä, mutta voisi olla.

        Kaloillesi vettä ei tarvitse kovettaa, hammaskarpit ovat ryhmä erikseen joka tätä vaatii, kotiloiden ja pyrstörapulajien ohella.

        Nestemäinen hiili on OK jos näet että se auttaa kasvien kasvuun, itse en moista käytä, enää, turhaa rahan haaskuuta.

        Luonnon ravinto on poikaa, älä nouki mistään missä on ajotie lähettyvillä parinsadan metrin päässä...

        Leväsukasrapuja, niiden pitäiis lisääntyä vain murtovedessä.

        http://kati.tiuhti.net/valokuvia/Vesiotokat/Akvaario/15.php

        Tuon näköinen veitikka :)

        Heillä on nyt 375 litrainen allas, mutta hankkivat vähintään 1000 litraisen.

        Pittää käydä ostamassa ma uusi putki, jos vaikka saisin sen kaksiputkisen toisenkin lampun palamaan.
        En ole huomannut mitään eroja valojen sävyissä. Tosin se kaksiputkinen on nyt pois käytöstä, kun siinä ei se toinen valo pala.

        Minulla on tippatestit.

        Eli se hiili ei vahingoita sukaparouja? Jostain olin lukevinani, että sitä ei saisi käyttää rapujen kanssa. Tarkoitiko sitten "oikeita" rapuja.

        Olenkin jo muutamia lätäköitä tutkinut, mutten ole vielä löytänyt sääsken toukkia. Mutta pitää jatkaa sinnikkäästi etsintöjä. Vesikirppuaj lienee varmaan myös voisi koittaa haalia.


      • -Rihma-
        kivi pois kirjoitti:

        Leväsukasrapuja, niiden pitäiis lisääntyä vain murtovedessä.

        http://kati.tiuhti.net/valokuvia/Vesiotokat/Akvaario/15.php

        Tuon näköinen veitikka :)

        Heillä on nyt 375 litrainen allas, mutta hankkivat vähintään 1000 litraisen.

        Pittää käydä ostamassa ma uusi putki, jos vaikka saisin sen kaksiputkisen toisenkin lampun palamaan.
        En ole huomannut mitään eroja valojen sävyissä. Tosin se kaksiputkinen on nyt pois käytöstä, kun siinä ei se toinen valo pala.

        Minulla on tippatestit.

        Eli se hiili ei vahingoita sukaparouja? Jostain olin lukevinani, että sitä ei saisi käyttää rapujen kanssa. Tarkoitiko sitten "oikeita" rapuja.

        Olenkin jo muutamia lätäköitä tutkinut, mutten ole vielä löytänyt sääsken toukkia. Mutta pitää jatkaa sinnikkäästi etsintöjä. Vesikirppuaj lienee varmaan myös voisi koittaa haalia.

        Hyttystoukkia tai muutakaan elävää ruokaa ei kannata pyydystellä kaloille, kalallisista lammista/järvistä. Voi tulla kalaloiset siinä kyydissä. :)


      • usein uiskentelee
        -Rihma- kirjoitti:

        Hyttystoukkia tai muutakaan elävää ruokaa ei kannata pyydystellä kaloille, kalallisista lammista/järvistä. Voi tulla kalaloiset siinä kyydissä. :)

        hyttysten toukkia. Sieltä meinasin niitä pyydystellä :) Lampi on talon vieressä, jossa ei ole kaloja, sieltä meinasin vesikirppuja narrata :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1748
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1113
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1099
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      891
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe