YÖKUIVAKSI?

Nimetön

Hei! Tahtoisinpa avata keskustelua ja vaihtaa mielipiteitä siitä, kuinka "opettaa" lasta yökuivaksi kun muutoin asiat on jo saavutettu (päiväelo ja päiväunet). Poikani 4.5 v ei näytä merkkiäkään siitä että oltaisiin lähestymässä sitä vaihetta että vaipan voisi yöksi pois jättää. Kuinka tässä asiassa olette lastanne tukeneet. Toki iltajuonnin vähentäminen ja pissaus ennen nukkumaanmenoa on itsestään selvää, mutta jotakin jossa tämä ahaa elämys saavutettaisiin olisi hakusessa. Jään mielenkiinnolla odottamaan kommenttejanne.

15

4722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      En ole kuullut että yli 4 vuotiailla vielä vaippa. Tosi vaikea neuvoa.
      Aikisemmin olisi varmaan ollut helpompi opettaa. Meillä tehtiin niin että reilu 2vuotiaana rupesin nukuttamaan ilman vaippaa (oli jo päivät ilman vaippaa) ja laitoin aina yöllä pariksi kertaa herätyksen itselleni ja käytin pissalla. Sitten pitensin pissakäyntien välejä ja nykyään nukkuu jo hyvin yöt ilman pissaamista. Herää toki itse jos tulee hätä yöllä.
      Vahinkoja tietenkin sattui useamminkin mutta pissalakana on tosi kätevä. Vielä nykyäänkin vaikkakin tosi harvoin saattaa lirahtaa sänkyyn mutta herää itse siihen heti.

      Vaatii vaan itseltä viitseliäisyyttä että käyttää yölläkin vessassa. Mielestäni lapset pitää opettaa yökuivaksi eikä odotella josko itse oppisi. Toki lapset on kaikki erilaisia enkä halua arvostella, mutta on kyllä jo aika iso lapsi vaipoille. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

    • 5- v asti

      Muistaakseni poikia katsotaan 5-vuotiaaksi asti ja sitten aletaan pohtia, onko yökastelija. Meillä oli ja sai siihen hoitoa. Mutta en muista ikää tarkkaan, joten kysypä neuvolasta.

      • vielä että

        Muistinkin toisesta viestistä, että pidin huolta siitä, että pissalla (ja kakalla) käydään illalla. Koska lapsella diagnosoitiin yökastelu niin meillä oli käytössä myös hälytyspatja, joka hälyttää kastuessaan. Muistaakseni lopulta sai myös lääkitystä, mutta ei pitkään.


      • pojat myöhemmin
        vielä että kirjoitti:

        Muistinkin toisesta viestistä, että pidin huolta siitä, että pissalla (ja kakalla) käydään illalla. Koska lapsella diagnosoitiin yökastelu niin meillä oli käytössä myös hälytyspatja, joka hälyttää kastuessaan. Muistaakseni lopulta sai myös lääkitystä, mutta ei pitkään.

        Niin sellainen kommentti vielä, että pojat saattavat jostain syystä oppia myöhemmin kuivaksi kuin tytöt eli ei kannata verrata tyttöihin.


      • Nimetön
        pojat myöhemmin kirjoitti:

        Niin sellainen kommentti vielä, että pojat saattavat jostain syystä oppia myöhemmin kuivaksi kuin tytöt eli ei kannata verrata tyttöihin.

        juu, tuon vinkin olen kuullut ja pitänee kyllä paikkaansa kun ympäristöäni seuraan. tiedoksi, jos sama porukka tätä lukee..yöheräilypä ei sovi meille :)) kaveri luulee että on aamu ja sitten ei enää nukuta. täytynee luottaa luontoon vielä.


    • Nimetön

      jotakin tällaista odotinkin. itse olen pannut merkille että en ole kuullut myöskään ympäristössä yli 4 v vaipankäyttäjistä. Tuo oli kyllä hyvä vinkki tuo yöllä pissattaminen. nyt kun lomaillaankin niin taidammepa aloittaa sen heti ensi yönä. kiitos teille kahdelle kommentoijalle. tämä on tietty tärkeää meille.

      • ...

        Tsemppiä teille. Kyllä varmasti oppii yökuivaksi. =) Meilä se yöllä pissallakäyttäminen toimi eikä tyttö edes tosiaan herännyt potalla käynnin aikana.


    • meidän äiti

      Meidän esikoinen "oppi" yökuivaksi 3v10kk ikäisenä. Päiväkuiva oli 2v2kk ikäisestä alkaen. Nyt on neljäs 2v3kk ikäinen, ja hänellä on eka vaipaton päivä menossa. Hän on ollut yökuiva jo 9 kk ikäisestä alkaen.

      Olen kuullut, että yökuivaksi ei opita vaan kehitytään. Eli jos lapsen virtsaneritysjärjestelmä ei tunnista yön/unen ja päivän/valveillaolon eroa, ei lapsi voi "oppia" yökuivaksi.

      Meidän esikoinen (9v) kertoi, että yksi hänen luokkakaveri syö jotain lääkkeitä, jotta ei tarvitsisi yöllä vaippaa. Eli jos hän jättää lääkkeen ottamatta illalla, niin sänky kastuu yöllä.

      Aika monilla lapsilla yökuivaksi tuleminen tapahtuu hyvin lyhyellä aikavälillä, jopa niin että kun ensimmäinen kuiva yö tulee, ei sen jälkeen enää kastu kertaakaan vaippa yöllä. Toisilla taas tulee ensin satunnaisesti kuivia öitä ja sitten ne alkavat lisääntymään ja lopulta tulee satunnaisia vahinkoja silloin tällöin.

      • tyttö.........

        oppi päiväkuivaksi 18kk iässä ja ehkä viikko siitä, kun päivävaipat jätettiin kokonaan pois, ilmoitti neiti, että yövaippaa ei enää laiteta. Nyt vuotta myöhemmin on tullut pissa muutaman kerran sänkyyn, mutta silloinkin tyttö on ollut kipeä. Mäkin ehdin jo olla huolissaan siitä, ettei tyttö opi kuivaksi, kun oltiin 7kk vanhasta harjoiteltu, mutta sitten se tapahtui ihan yht'äkkiä.

        Mä uskon kanssa siihen, että jokaiselle on aikansa. Tietysti kannattaa poissulkea elimelliset vammat tms... Oletko muuten kokeillut vaipattomia öitä niin, että pissattaisit pojan kerran yössä. Meidän äiti sanoi, että mun siskoa hän on noussut öisin pissasttamaan kouluikäiseksi asti, kun siskolla oli vaikeuksia pysyä yöt kuivina, vaikka päiväkuiva olikin. Sisko ei kuulemma edes herännyt pissatukseen, vaan päästi pisun pottaan ja jatkoi uniaan. Vielä nykyäänkin sisko kertoo joutuvansa käymään vessassa yleensä kerran yössä - niin ja ikää on 34v.


      • Nimetön
        tyttö......... kirjoitti:

        oppi päiväkuivaksi 18kk iässä ja ehkä viikko siitä, kun päivävaipat jätettiin kokonaan pois, ilmoitti neiti, että yövaippaa ei enää laiteta. Nyt vuotta myöhemmin on tullut pissa muutaman kerran sänkyyn, mutta silloinkin tyttö on ollut kipeä. Mäkin ehdin jo olla huolissaan siitä, ettei tyttö opi kuivaksi, kun oltiin 7kk vanhasta harjoiteltu, mutta sitten se tapahtui ihan yht'äkkiä.

        Mä uskon kanssa siihen, että jokaiselle on aikansa. Tietysti kannattaa poissulkea elimelliset vammat tms... Oletko muuten kokeillut vaipattomia öitä niin, että pissattaisit pojan kerran yössä. Meidän äiti sanoi, että mun siskoa hän on noussut öisin pissasttamaan kouluikäiseksi asti, kun siskolla oli vaikeuksia pysyä yöt kuivina, vaikka päiväkuiva olikin. Sisko ei kuulemma edes herännyt pissatukseen, vaan päästi pisun pottaan ja jatkoi uniaan. Vielä nykyäänkin sisko kertoo joutuvansa käymään vessassa yleensä kerran yössä - niin ja ikää on 34v.

        18 kk (!). Onneksi olkoon vaan, ei silti ihan tosissaan onneksi olkoon :) näillä palstoilla hengaillessa alkaa tulla tosi paineita välillä jos ihan kirjaimellisesti lueskelee... Meillä poika myös 4 v eikä kyllä merkkiäkään yökuivuudestä näkyvillä. Neuvolasta liioin ei ole näytetty huolestunutta valomerkkiä. Hyviä vinkkejä nuo varmaan ovat, täytyy laittaa harkintaan kun loma meilläkin lähestyy.


    • Maailmanmatkaaja...

      Olin aikoinani au pairina New Yorkissa vuoden. Perheessämme oli neljä lasta ja keskustelin myös paljon muiden perheiden lastenhoitajien kanssa. Siellä oli käytännössä kaikilla lapsilla vielä yövaippa 4-5-vuotiaina. Meidänkin perheen tytöllä oli vaippa kun hän täytti viisi ja siinä vaiheessa alettiin vasta puhua, että voisi koittaa yöllä olla siihen pissimättäkin.

      Siellä syynä tuohon on se myöhäinen vaipoista eroon pääsyn opettaminen, mutta kyllä nekin lapset siitä eroon pääsevät jossain vaiheessa ja ihan heitä normaaleina pidetään.

      Suosittelisin noiden edellisten vinkkien lisäksi vain ottaa se vaippa yöksi pois (muovitettu frotee alle) ja antaa hänen kastella se sänky, jos on kastuakseen. Ne amerikkalaislapset ainakin tuntuivat aivan surutta pissivän vaippaan, kun sellainen aina on, mutta kun sen ottaa pois, niin sitten täytyy vaivautua vessaan.

    • toisen pissaajan äiti

      Ensiksi sanoisin, että jostain muistan lukeneeni, että lasta ei saisi herättää yöllä vessaan vaan lapsen tulee oppia tunnistamaan oma hätänsä itse.

      Ennen kuin luin tämän jutun olin itse kokeillut 3-vuotiaallani vessaan herättämistä. Herätin kaksi kertaa yön aikana, mutta silti sänky oli märkä jossain vaiheessa yötä. Kaksi yötä tein näin ja tuloksena oli aina märkä sänky, luovutin. Meidän (nyt 3,5v) poika pissaa yöllä paljon vaikka miten säästeliäästi antaisi juotavaa illalla. Toki joskus on vähemmän pissaa, mutta koko elämänsä aikana kuiva vaippa on laskettavissa yhden käden sormilla!

      Enkä ole huolissani. Itse pissasin alleni vielä ekalla luokalla. Silloin sain hälytyspatjan ja ajan kanssa se auttoi.

      Sinuna kysyisin ensin tuota pisselle herättämistä neuvolasta, koska jos neuvola ei ole ollut huolissaan lapsesi kastelemisesta ei sinunkaan tarvitse olla! Me kaikki olemme erilaisia ja normaali minustakin on kasvanut vaikka sänkyni kastelinkin. Noloa se tietysti oli, kun ei kavereille voinut mennä yökylään :)

      Tsemppiä, äläkä ota mitään paineita! Käyttävät täällä vielä muidenkin lapset vaippaa yöllä ja varmasti tilenne ei muutu neljään ikävuoteen mennessä. :) Hauskaa kesää ja lomailkaa rauhassa!

      • seuraillut

        tätä keskustelua yökastelusta ennenkin ja yökasteluhun on hyvä suhtautua pitämällä vaippoja ja suojia, niin kauan kuin lapsi tarvitsee. Jos kodissa on kaikki kunnossa, lapsi kyllä oppii aikanaan yökuivaksi.

        Jos vanhempi pitää kastelupäiväkirjaa n 4.5 v asti, hän voi saada lääkkeen ilmaiseksi jos kastelu jatkuu lapsen ollessa 5 v.

        Ja jos ei saa riittävän isoja vaippoja, niin voi tilata tenasta.


    • tyttönen..

      oli yökastelija vielä 5vuotiaana. Silloin vasta neuvolassa puututtiin asiaan. Tytöllä on myös fyysinen diagnoosi, jonka ajattelin vaikuttavan yökasteluun.
      Koitimme pissahälytintä, joka ei tuottanut tulosta.
      Sitten koitimme lääkitystä(Minirin), joka tehosi heti ekana yönä! Lääkettä lapsi sai parin kk ajan, jonka jälkeen se jätettiin pois. Sen jälkeen ei ole yökastelua ollut.
      T: sijaisäiti

    • Anonyymi

      Meil 3 ja vajaa 5 vuotiaat tytöt molemmilla yö kasteluu aika usein.vaippoja kului melko paljon. Huomasin et on saatavana lasten Suprima mu ovihousuja joten meille ei osteta vaippoja.pieni ftoteepyyhe mu ovihousuihin siinä yö varustus itselläni Oli muovihousut lapsena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe