Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Sähköviat

156

Auton vaihto mielessä ja alfa romeo 156 olisi mielenkiintoinen vaihtoehto. Ensimmäiseksi tuli mieleen sähköviat joista moni aina pitää meteliä, kun alfoista on puhetta. Eli kuinka yleisiä erilaiset sähköviat ovat, vai onko kyseessä pelkät puheet?

11

2072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HR...

      Minulla ainoa 156:n sähkövika oli virtalukon ympärillä olevan induktiosilmukan toimimattomuus joka aiheutti ajoneston päälle jäämisen. Vika oli johonkin aikaan tyypillinen 156:lle mutta vaikuttaisi siltä että induktiosilmukat on jo kaikista yksilöistä vaihdettu parempiin koska asiasta en ole sen koommin kuullut keneltäkään 156:n omistajalta.

      V6:ssa on jouduttu useamman satasen arvoisia suorasuihkutuksen ilmamäärämittareita (ILMI)vaihtamaan. ILMI:n vikaantumine ei sinänsä yleensä estä ajamista ja vika tulee vähitellen ja johtuu ILMI:ssä olevan kuumalangan likaantumisesta. Osan vaihtaminen tasaa moottorin vetoa, vähentää kulutusta ja parnataa suorituskykyä. Vika voi ilmetä kyllä nelikoissakin mutta on tyypillisempi V6:lle.

      Sanoisin ettei nykyiset Alfat ole mitenkään epätavallisen herkkiä sähkövioille.

    • Siis ketkä näistä sähkövioista pitävät meteliä ja minkälaisista?

      Ei minulla ole sataviiskutosissa ollut sen kummempia sähkövikoja kuin autoissa yleensä. Tässä nykyisessä 215 000 ajetussa menee silloin tällöin polttimoita ja tavaratilan valokatkaisija joskus toimii, joskus ei. JTS-moottorille ovat aika tyypillisä moottorin ohjausjärjestelmän viasta muistuttavat aiheettomat hälytykset, mutta en tiedä sitä sitten, että onko kyse sähköviasta vai onko lambda-anturit vain liian herkkiä, että pienikin palamistapahtuman epäpuhtaus aiheuttaa hälytyksen. JTS-konehan on laihaseos-suorasuihkumoottori ja äärimmäisen hienostunut laite. Pienikin epäpuhtaus polttoaineessa voi sen verran heilauttaa palotapahtumaa, että syntyy virheilmoitus, vaikka ajossa tuota ei mitenkään huomaa.

      Edellisessä 156:ssani oli niinkin kauheita sähkövikoja kuin että turvatyynyn anturi piti vaihtaa, koska se aiheutti joskus merkkivalon syttymisiä.

      Vuoden 89- Seiskavitosessa ikävintä oli suomessa asennetun ajovaloautomatiikan reistailu, suomessa asennettujen lampunpesureiden toimimattomuus ja suomessa asennettujen istuinlämmittimien rikkoutuminen. Tehdastekoisista sähkölaitteista vikaa oli öljyn määrän merkkivalossa (liian herkkä - se syttyi, vaikka öljyä oli puolillaan), pesunesteen määrän merkkivalossa (syttyi, vaikka 2/3 oli vielä jäljellä) sekä jarrujen kuluneisuuden varoitusvaloissa sen jälkeen, kun autoon oli vaihdettu tarvikejarrupalat, joissa ei ollut kuluneisuuden tunnistimen vaatimia antureita. Mainittakoo kuitenkin, että suurin osa vioista ilmeni vasta, kun autolla oli ajettu jo 200 000 km.

      Vuoden 85- Ysikympissä niitä sähkövikoja sitten vasta olikin. Edellä mainittujen lisäksi toinen takasivuikkunan sähköhissi takerteli, keskuslukitus oikutteli (samainen takaovi ei aina lukittunut, olisiko ollut maadoitushäiriö) ja mikä pahinta: kuljettajan istuimen selkänojan sähkösäädön katkaisija rikkoutui ja jouduin ottamaan katkaisijan kartanlukijan istuimesta, kun en raaskinut investoida uuteen. Onneksi kuitenkin istuinsäädöt olivat pelanneet ensimmäiset 12 vuotta ennen kuin tää järkyttävä vahinko pääsi käymään.

      Mainittakoon muuten, että perheessämme samoihin aikoihin vaikuttaneissa Volvossa (-87) ja Mersussa (-90) ei ollut mitään häiriöitä ikkunahisseissä, istuinten sähkösäädöissä, öljyn määrän merkkivalossa...

      Arvaatko, miksi?

    • Jgeem

      Moi, alfoja saa käytettynä halvalla, uutena niitä ei missään nimessä kannata ostaa koska arvo putoaa kuin lehmän häntä. Mitä minulla on kokemusta 156:sta, isoin harmi oli koneen valtava öljynkulutus sekä jakopäänremmin kesto. Jälkimmäinen paukahti poikki ennen aikojaan eikä ole todellakaan ainut tapaus. Kone 2.0 TS.

      Kiva oli alfaa kavereille esitellä mutta kyllä kerta riitti alfistina, on se kuinka "veret seisauttava" auto tahansa. Mulla se seisautti matkantekoa pääasiassa.

      • agagaa

        arvo putoaa normaali tahtia


      • Guge
        agagaa kirjoitti:

        arvo putoaa normaali tahtia

        Moro, jos kaikki autoliikkeet eivät alfoja edes vaihdossa tai jos ottavat niin maksavat niistä todella heikosti, onko se normaalia arvonalenusta??


      • kannattanut

        muuten kattoo, että onko varaa ajaa auto määräaikaishuoltoon? Ja jos on syönyt öljyä niin se kuuluu korkea viritteisen moottorin ominaisuuksiin. Voit lukea siitä vaikka virittäjän käsikirjasta, jos osaat lukea... Liittyy lyhyeen männänhelmaa...
        Alfa ei ole corolla jolla ajetaan 30tkm ja vaihtoon "ei ole tarvinnu tehä mitään"


      • J..
        Guge kirjoitti:

        Moro, jos kaikki autoliikkeet eivät alfoja edes vaihdossa tai jos ottavat niin maksavat niistä todella heikosti, onko se normaalia arvonalenusta??

        ...joka ei olta jotakin sarjavalmisteista, Suomessa myytävää automerkkiä vaihdossa.


      • jokumuu
        kannattanut kirjoitti:

        muuten kattoo, että onko varaa ajaa auto määräaikaishuoltoon? Ja jos on syönyt öljyä niin se kuuluu korkea viritteisen moottorin ominaisuuksiin. Voit lukea siitä vaikka virittäjän käsikirjasta, jos osaat lukea... Liittyy lyhyeen männänhelmaa...
        Alfa ei ole corolla jolla ajetaan 30tkm ja vaihtoon "ei ole tarvinnu tehä mitään"

        1. 57 kW/l ei ole nykymoottorille mikään poikkeuksellisen korkea viritysaste.
        2. Kohtuullisen korkeaviritteisenkin käyttömoottorin voi vallan hyvin tehdä ilman että se syö mainittavasti öljyä. Näin tekee myös Alfa, toisinaan, kaikki Sparkit eivät nimittäin ole öljypolttimia.

        Käsikirjan maininta siitä, että litran öljynkulutus tuhannella kilometrillä olisi normaalia, on lähinnä valmistajan varmistus sille ettei autoihin tarvitse takuuna asennella uusia moottoreita. Valitettavasti ihan yleinen käytäntö muillakin merkeillä.


      • sadgdsga
        Guge kirjoitti:

        Moro, jos kaikki autoliikkeet eivät alfoja edes vaihdossa tai jos ottavat niin maksavat niistä todella heikosti, onko se normaalia arvonalenusta??

        mjitäs se kakibyysa täällä jauhaa skeidaa


      • tarkoitin sitä
        jokumuu kirjoitti:

        1. 57 kW/l ei ole nykymoottorille mikään poikkeuksellisen korkea viritysaste.
        2. Kohtuullisen korkeaviritteisenkin käyttömoottorin voi vallan hyvin tehdä ilman että se syö mainittavasti öljyä. Näin tekee myös Alfa, toisinaan, kaikki Sparkit eivät nimittäin ole öljypolttimia.

        Käsikirjan maininta siitä, että litran öljynkulutus tuhannella kilometrillä olisi normaalia, on lähinnä valmistajan varmistus sille ettei autoihin tarvitse takuuna asennella uusia moottoreita. Valitettavasti ihan yleinen käytäntö muillakin merkeillä.

        että joskus voi autoakin huoltaa ja vilkaista konepellin alle, mutta monella se ei onnistu he tarvitsevat apua moiseen, ja heille on tehty kai tojon tapaisia autoja, joista ei edes rankaat kulu?


      • Nimetön

        Hihnan katkeaminen on ikävä juttu.
        Alfakin puolitti vaihtovänlin,
        koska hihnoja katkeili,
        kuteten myös muilla merkeillä.
        Laadittaessa vaihtoväliä, ei oltu otettu huomioon pohjoismaisia olosuhteita!
        Tiedän monta muuta merkkiä, jotka ovat takuuna
        korjailleet autojaan, kun hihna pettänyt jopa alle 20tkm.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe