stressi ja paniikkikohtaukset

masentunut :(

En ole varma mihin tämä kuuluu, mutta kirjota sitten vaikka tänne. Olen töissä asiakaspalvelussa ja työ on alkanut käydä sietämättömäksi. Olen melkein koko työvuoron (yleensä ruuhka-aikaan, mikä tuntuu olevan sääntö meidän paikassa) paniikissa, kädet tärisee ja sydän hakkaa. Monesti oon saanut pahoja paniikkikohtauksia, kun jännitän niin paljon asiakaspalvelua suuren ihmisjoukun keskellä, että tuntui että pyörryn, hikoilen,punastun, kädet tärisee ja on hengitysvaikeuksia, silmissä sumenee.. Siinä tilanteessa teki mieli vaan lähteä sieltä karkuun! Olen joskus työskennellyt muissa tehtävissä samassa paikassa ja siellä viihtynyt, viime aikoina en vaan ole päässyt sinne enää. Odotin kovasti lomaa ja nyt kun se on ohi, olo ei helpottanut yhtään ja itkettää että pitää mennä töihin. Päätin mennä lääkäriin. Saankohan tuohon minkälaista sairaslomaa? Ja kehtaako sen todistksen kanssa mennä pomon luokse pyytämään siirtoa eri tehtäviin? Jos ei onnistu niin pakko vaihtaa se työpaikka, koska en halua saada sydänkohtausta/pyörtyä työpaikallani.

Olen myös kärsinyt vuosia lievästä masennuksesta (masennun helposti vastoinkäymisistä) ja tuntuu että tää työ vie viimeisetkin voimat. Opiskelen samalla (oppisopimuksella, siksi myös vaikea vaihtaa työpaikka, eli tuntuu että olen loukussa, teen työtä mikä aiheuttaa myös voimakkaita fyysisiä oireita eikä ulospääsyä ole ennen kuin valmistun) ja tuntuu ettei ole enää voimia hoitaa koulujuttujakaan, en jaksa siivota kotona enkä mitään muutakaan. Loma meni nukkuessa ja makoillessa sohvalla. Lomalla nukuin yön aikana 12-14h, kun on töitä en saa unta ja nukun tosi levottomasti, siksi oon myös aina väsynyt.
Eli onko sitä saikkua mahdollista saada?
Onko kukaan muu ollut samassa tilanteessa? Ja miten selvisitte?

8

4415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ulrika.

      Siis oletko töissä KAHDESSA paikassa ja yrität vielä opiskellakin samalla...?

      No ei ihme jos stressaa...

      Syö nyt ekaksi jotain b-vitamiinia...apteekissa tietävät, mikä on "hermostolle hyvä b-vitamiini"...magnesiumiakin voisit syödä niihin täriseviin käsiin..

      Mutta ennen kaikkea - sinun pitää opetella RENTOUTUMAAN...varttikin per päivä on hyvä, kunhan vain opit tekniikan...

      Esim.

      - sängylle

      - jalat tyynyn päälle

      - rauhoittavaa musaa päälle

      - sitten vain keskityt OLEMAAN...olemaan...olemaan...

      • masentunut:(

        kirjoitin että samassa paikassa mutta eri tehtävissä oon ollut. Mikään b-vitamiini eikä muutkaan poppakonstit auta. Olen kokeillut rauhoittavia (ilman reseptiä) ei apua. Pyysin kyl vastata ihmisiä jotka on kokenut saman.


    • mä vaan

      Moikka !!

      Mulla on parin vuoden ajan ollut sellaisia paniikkikohtaukseksi luulemiani fiiliksiä. Mulla ne vaan tulee avarilla paikoilla. Sydän alkaa paukata kovaa vauhtia, pyörryttää, on huono olo, hengitys on raskas jne. Näitä fiiliksiä tulee ja menee. On hyviä jaksoja ja sitten taas huonoja. Taustalla tuntuu olevan stressaavat tekijät. Nyt on menossa huono kausi. Ei huvita lähteä mihinkään, kun tuntuu että kuitenkin alkaa voida siellä huonosti. Tämä huono kausi alkoi kun töissä on ollut hurjan kiire ja toisaalta lähipiirissä on selvinnyt vakava sairastuminen.
      Mutta nyt olen päättänyt hakeutua hoitoon ja olen jo tilannut ajan lääkäriltä. Keskiviikkona on aika tulossa. Sairaslomaa mä en halua, koska parempi olla töissä kuin murehtia kotona.

      Mut toivottavasti tästä tekstistä oli mitään apua...

      Koita jaksaa ja hakeudu ihmeessä lääkäriin...

    • miik

      Moi!

      Tiedän tunteen. Sulla on kaksi vaihtoehtoa. Joko jätät työsi tai opettelet suhtautumaan, miten hallita stressiä (piste).

      Voin kuvitella täysin olotilasi ja se pakeneminen olisi helpoin tapa. Olen päästänyt itseni "helpolla" ja paennut niitä satunnaisia pakene tai kuole olotiloja esim. ihan ruokakaupoissakin. Siihen ei kannata ruveta - se kostautuu, koska se on niin helppoa.

      Paras lääke on ollut kahvin juonnin lopettaminen. Kofeiini vain pahentaa stressihormonikäyttäymistä ;)

    • Trottl

      Mulla on kokemuksia työn, liikunnan ym. pitkäaikaisen rasituksen aiheuttamasta burn outista, joka ilmeni paniikkihäiriönä (ilman syytä tulevat paniikkikohtaukset, ja niistä johtuvat sosiaalisten tilanteiden kammot (tai oikeastaan sellaisten tilanteiden pelko joista ei pääse "pakenemaan")).

      Lääkäri määräsi masennuslääkkeitä ja rauhoittavia, joilla oireet pysyivät kurissa mutta eivät parantuneet. Tarina on pitkä, mutta lyhennetty versio menee niin että yli vuoden tiedon etsinnän jälkeen päätin kokeilla magnesium tabletteja (tai oikeastaan magnesium & kalium), joita saa apteekista ilman reseptiä.

      Magnesiumilla oli ihan uskomaton vaikutus heti ensimmäisestä päivästä alkaen! Minun tapauksessa se rauhoitti sekä pulssia että mieltä, ja ilman syytä tulevat paniikkikohtaukset ovat nyt loppuneet. Myös stressinsietokyky on taas ennallaan.

      Olen syönyt magnesiumia marraskuun alusta lähtien melko suuria annoksia, 700 - 1200 mg päivässä. Erityisesti alkuun olo oli sitä parempi mitä enemmän magnesiumia otin. mahdollisen yliannostuksen huomaa siitä että on ripuli. Nyt en enää pyst edes 1200 mg päivässä ottamaan. 700 mg:kin on jo liikaa jos on stressitön päivä.

      Mielenkiintoisinta oli että masennuslääkkeen tarve väheni tasaiseen tahtiin kun magnesium paransi oloa. Nyt pystyn taas olemaan ilman päivittäistä lääkitystä!

      Mun oireet siis johtuivat ainakin suurelta osin magnesiumin puutteesta, joka voi aiheutua mm. stressistä (sekä henkinen että myös fyysinen (urheilu)), puutteellisesta ravinnosta, liiasta kahvin ja alkoholin juonnista, jne. Magnesium on tärkeä stressikemikaali. Siitä löytyy tietoa mm. kirjasta "The magnesium factor" (mä ostin sen www.amazon.com:ista).

      Toinen mikä mulla tuntui auttavan on Berocca tabletit.

    • masentuneisuus saa kadota

      Moi, olen juuri samassa tilanteessa, mutta en opiskele samaan aikaa. Työtehtäviini kuuluu asiakaspalvelu ja aina on hirveä kiire. Olen juuri samanlaisessa tilanteessa töissä, kädet tärisee ja heikottaa... En ole hakenut sairaslomaa, mutta olen siitä hyvässä tilanteessa että pystyin ottamaan lomaa ilman lääkärissä käyntiä. Olen miettinyt paljon ahdistavaa tunnetilaani ja huomannut että tilanteeni johtuu suurimmaksi osaksi peloista ja jännityksestä. Olen aina ollut ujo vaikka ehkä sitä eivät ihmiset uskokaan koska vaikutan ulospäinsuuntautuneelta. Kotona minulta on vaadittu aina paljon ja pienikin epäonnistuminen on saanut minut aina tuntemaan itseni luuseriksi vaikka tiedän että kaikki epäonnistuvat joskus. Aloin pelätä epäonnistumista ja sitä että minua arvostellaan, koska kotona minua on arvosteltu jatkuvasti. Jatkuva jännitystila jossa jännitän mokaavani asiakastilanteessa tai että joku näkee minun epäonnistuvan, on saanut minut paniikinomaisiin tiloihin. Olen miettinnyt hakevani apua ongelmaani, mutta tiedän että parhaiten minua auttaisivat kun tunnustaisin ongelmani avoimesti lähimmäisilleni ja kavereileni. Hävettää vain kertoa tällaisista asioista, mutta se helpottaisi stressiä todella paljon, kun voisi kertoa että minua pelottaa, jolloin voisi myös tukeutua toiseen ihmiseen.

      Sairaslomaa saat varmasti ja kannattaa ehdottomasti hakea, koska silloin voit itsetutkiskella asioita rauhassa ja löytää omia syitä jännitykseen. Tässä tilanteessa apua olisi valtavasti myös psykologista.

      Voimia kesään =)

    • keltainen

      Tarinasi kuulostaa hyvinkin samanlaiselta, kuin omani. Lomalta paluu töihin ei ollutkaan helppoa, olin saanut siellä todella pahan kohtauksen jo muutaman kerran aikaisemmin ja niimpä nukuin niin huonosti töitä edeltävänä yönä, että näin parhaaksi jäädä sairaslomalle. Sain vähän yli viikon.

    • Ilma jota hengitätt

      työpaikallanne aiheuttaa juuri tuollaisia mitä alkuperäinen kuvasi. Kokemuksesta tiedän. toimistoakennukset ovat pahoja koneellisen ilmastoinnin vuoksi, siellä on selvästi happivajetta. Lisäksi kaikki toimistokoneet suoltavat ilmaan kaasuja ym. joita ilmastointi ei suodata pois vaan ne kiertävät ihmisten hengityselimissä päivät pitkät.

      Huonossa hapessa oleva ihminen ressaantuu pienestäkin ylimääräisestä ponistelusta, koska voimat menee itsensä koossa pitämiseen. Siitä se kierre alkaa pelolla.

      Ei ole välttämättä kyseessä paniikki vaan sisäilmaongelma. Pitäkää ikkunoita auki niin helpottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2802
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      259
      2792
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      67
      2395
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      207
      1876
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1348
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      159
      1162
    Aihe