Nyt kyllä ...tuttaa!
(Lähes) kaikessa katsastustoiminnassa on auton virittämiseen/muuttamiseen alettu soveltaa Saksassa voimassa olevia säännöksiä, joita myös EU-direktiiveiksi kutsutaan. Esim. madallussarjoissa täytyy olla TÜV-todistukset, vapaavirtaussuodatinta ei saa asentaa ilman kattavaa päästömittausohjelmaa jne. Kohta ilmeisesti esim. etu- tai takaspoilerinkin tulee tehdasvalmisteinen ja automallikohtainen, varustettuna todistuksella siitä, että esim. kiinnityslujuus vastaa direktiivien vaatimuksia. Se on sitten hyvästit esim. omatekoisille etupuskureille tai helmalevikkeille.
Eli toisin sanoin, autoihin kohdistuvaa harrastustoimintaa hankaloitetaan mahdollisimman paljon. Ihmisoikeusjärjestöt pidetään tyytyväisinä
sillä, että lähes mikä tahansa muutos kyllä on hyväksyttävissä, kunhan harrastaja alistaa muutoksen E-hyväksyntää vastaavaan hyväksyntämenettelyyn. Käytännössä siis maksaa tuhannesta satoihin tuhansiin euroja testilaitokselle.
Kun kerran on lähdetty kopioimaan Saksassa voimassa olevia määräyksiä, niin miksi sitten pelkästään niitä kielteisiä ja rajoittavia?
Suomessa on ehdottomasti kielletty erilliset, vanteen ja pyörännavan väliin asennettavat raideleveyttä kasvattavat ns. levikepalat. Kuitenkin Saksassa näiden levikepalojen asentaminen on täysin sallittua. Miksi siis ei Suomessakin?
Onko suomalainen insinööri tässä asiassa siis niin paljon saksalaista kollegaansa etevämpi, että pystyy parin miljoonan auton kannasta ja max. 120 km/h nopeusrajoituksista vetämään levikepalojen turvattomuudesta sellaisia johtopäätöksiä, joita saksalaiset eivät pysty toteamaan kymmenien miljoonien kannasta ja osin rajoittamattomista nopeuksista, joissa levikepaloihin kohdistuvat rasitukset ovat aivan eri luokkaa kuin Suomen nopeuksilla!?
Olisi kiva pystyä jostain lukemaan Suomen perusteltu kanta levikepalojen kieltämiselle. Toisaalta, pahimmillaan tämä keskustelunaloitus tulee merkitsemään, että ne omatekoiset etu- ja takaspoilerit älytään kieltää Suomessakin viimeistään vuoden sisällä, ja levikepalojen käyttö pysyy edelleen kiellettynä... :(
Mutta onneksi on sentään vielä olemassa katsastuskonttoreita/-inssejä, jotka eivät ole turhan tarkkoja! ;)
levikepalat laillistettava!
11
2643
Vastaukset
- noita
Onhan noita muitakin juttuaj, joita voi ja saa tehdä muualla hyväksytysti, kuten esim Saksassa ilmeisesti voiasentaa autoonsa turbo-sarjan, jos sen sarja on virallisesti hyväksytty TUV:in toimesta, eli TUV tekee sarjan valmistajan maksusta virallisen testauksen esim päästöjen osalta ja sen jälkeen voidaan todeta, että ko. sarja käy määrättyyn automalliin. Suomessa jokainen auto pitää käyttää erikseen päästömittauksissa jne, eli ei voida todeta YHDEN auton mittauksella sitä, että jokin osa käy kaikkiin samanlaisiin autoihin....
- Mimmi
Kyllä vannevalmistajan tai autovalmistajan tekemät spacerit ovat laillisia myös täällä Suomessa (poislukien pulttijaon muutosspacerit). Itsetehtyjä "spaissereita" taas ei hyväksytä.
- Kareem
Hyvä kun tarkensit, oli kyllä tiedossa.
Mutta se ei paljon auta, kun ne yleisesti saatavana olevat spacerit eivät ole sen paremmin autonvalmistajan kuin vannevalmistajankaan tekemiä... :(
- lailliset
Kyllä ne lailliset..ne on lailliset jos ne on jotenkin kiinteästi jossain kiinni..lain mukaan ne saa olla vaikka purkalla kiinni..näin olen kuullut ja itse toiminut, mutta en siis purkalla vaan sikaflexillä.
- jalmari
ja ainakin star-rengas myy tollasia kiinnitettäviä levikepaloja! itelläni on 16mm levittävät ja kyl tulee vanteet komeesti reunalle :=)
ja muuten ne oli kiinni katsastuksessakin!! eikä äijä kyselly ees mitään kun sanoin et ne on kiinnitettävät.. - tuikku
että ne voi laittaa pulteilla tms. kii pyörännapaan..?mutta minäpä en jääny edes katsastuksessa kii levikepaloista, setä vaan ei huomannu niitä kun maalasin ne mustaks..en tiä huomaako toiste??
- eyelid
siis häh? ei voi olla...Muutenhan kaikki gti-lehessä esitellyt autot on laittomia ja näinollen gti-lehti kannustaisi laittomaan toimintaan Suomessa. (johon lehti ei siis pyri)
- Savustaja
Gti-lehessä esiteltävät autot täyttävät päästömääräykset EU:ssa.Lisäksi ne on hyväksytty käyttöönmm. Namibiassa ja Sudanissa.
- levittäjä
Savustaja kirjoitti:
Gti-lehessä esiteltävät autot täyttävät päästömääräykset EU:ssa.Lisäksi ne on hyväksytty käyttöönmm. Namibiassa ja Sudanissa.
sellaiset joissa pala tulee omilla pulteilla kiinni napaan ja vanne pultataan palaan tyyliset on lailliset
- Nlights
Mitä vanhempaa autoa rakentelee sen vapaammat kädet;
Eu hyväksyntöjä ei vaadita 96 vanhemmissa, joiltain osin niissäkin kyllä eikä kaiklta osin uudemmissakaan, AKE:n tai finnlex sivuilta löytyy tarkemmat ohjeet;
Vaan aina tulee rakenteluun helpotuksia mitä vanhempaan vuosimalliin mennään, mm päästöissä, valaisimien hyväksynnöissä yms... - Nlights
Mihin muuten tarvit levikepaloja, Vaihda Eri Offsetilla oleva vanne...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232738- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
- 821199